Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

2009 felfedezettjei - II

Szekszárdi Borműhely

2010.01.04. 05:55 - vörös és fehér

Pálos Miklóst, azaz a szekszárdi Borműhelyt ezen a blogon alföldi merlot fedezte fel, még 2008-ban írt róla, illetve akkor még róluk. Azóta Halmosi Áron nélkül készülnek már a borok. Az áprilisi kézművesbor-kóstolóra úgy érkeztem meg, hogy a Borműhelyre kíváncsi vagyok, és sikerült is alaposan végiginnom ott a sort. Többször is. Tulajdonképpen már akkor megírhattam volna ezt a cikkemet.

Azóta jártunk a pincében, végiglátogattuk az ültetvényeket, végigittuk a teljes sort többször is. Utolsó találkozásunk különösen jól sikerült; bizonyíthattam a tételt: az alkoholista is ember. Néha kicsit kevesebb is annál: az ivászat utolsó három órájára már nem emlékszem, ilyenkor jól jönnek a barátok, akik utána megmutatják fényképeken, mennyire jól voltam. De félre az önéletrajzi elemekkel, elsősorban a borok miatt került a Borműhely kiemelésre a 2009-es borélményeim közül.

Miklós közel 20 hektárral rendelkezik, ebből 16 terem is már. Az ültetvények között vannak kifejezetten régi telepítésűek is (például ez a kadarka terület is), összesen 100 000 palack bor készül a pincében. A terület legnagyobb részén kékfrankos terem, mellette zweigelt, cabernet franc, kadarka és merlot van. Szőlőt is vásárol Miklós - saját shiraz területtel még nem rendelkezik, ebből a fajtából szűrt borral már igen. A cikk írásához fel is bontottam egy palackkal belőle (teljes nevén: Rokka Shiraz 2008), és alapvetően olyan volt, mint a Rokka-sorozat többi tagja. Nevezetesen könnyed, nem a koncentráltságról szóló tétel. Illatában rengeteg gyümölcs, még több fűszer, kóstolva kicsit vékony, alapvetően a gyümölcsökről szóló bor. Ha a végén nem billentette volna el a kortyot egy kesernye, akár öt pontra és best-buy matricára is érdemes lett volna (pinceáron 1800 forint a bor); így négy ponttal kell beérnie. Másnapra megszépült, amúgy, a keserűség eltűnt belőle, a fűszeresség megmaradt – de bort jellemzően nem másnap iszunk. (A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy szívem szerint ezt a bort még pihentettem volna, és egy 2009-es Campust bontottam volna. Azonban immár nem újbornak készül ez a házasítás, ami idén merlotból és zweigeltből fog állni, így még palackozás előtt áll a bor. De Miklós idei tervei közt szerepel egy kifejezetten újbor piacra dobása is.)

Amennyire a jól ihatóságról, a könnyedségről szólnak a szépen megkomponált, kicsit újvilágira hangolt Rokka tételek, olyannyira a koncentráltságot, a szekszárdiasságot mutatják a magasabbra pozícionált borok. A De facto kékfrankos válogatás 2006-os és 2007-es palackja is tetszett, utóbbi talán jobban is. Hamarosan (ez Miklósnál egy nehezen értelmezhető szó, vártam én már rá másfél órát, miután hamarosant mondott), talán húsvétkor piacon lesz ennek a bornak dűlőkre bontott változata. Három területről 333-333 palack kerül majd fadobozba, kísérletező kedvűek akár házasíthatják is őket, hátha jobb lesz a végeredmény, mint a Borműhelyé. A többször megemlített, eredetileg ez év karácsonyára várt 2007-es Eposz, azaz ez esetben a cabernet franc lassan letöltésre kerül, talán idén a Várban már nem csak pult alól lehet kóstolni. Az eposzi jelzőt minden évben a legszebb tétel fogja megkapni Miklóstól, úgy néz ki, hogy 2008-ban egy kékfrankos, 2009-ben pedig a kadarka érdemesül e címre.

A magam részéről kíváncsian várom őket.

Címkék: shiraz szekszárd négypontos 2008 borműhely pálos miklós 2009 felfedezettjei rokka

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr441641978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kabagyöngye 2010.01.04. 10:22:24

Első találkozásunkkor számomra kellemes meglepetés volt, hogy Miklós mennyire komoly koncepcióval rendelkezik boraival kapcsolatban. Amikor a szortimentről kérdeztem elmesélte mit-mikor hova szán, mi hiányzik még, csak úgy röpködtek az árak, megjelenési idők, mennyiségek (más kérdés, hogy én is vártam már borára az „A mindjárt ott van”-tól 3 napot, de nem nehéz elhinni, hogy 20 hektárra egyedül ez is csoda).
A Campus 2008 szerintem remek ötlet volt, 1.001 Ft-os „ajánlott fogyasztói árával”, a bátran bevállalt csavarzárral és a sok fejtörést nem igénylő, gyümölcsös újvilági stílusával sikert arathat ott, ahova a borász is szánta. Viszont érdemes a palackot egyben elfogyasztani, mert másnapra kissé szétcsúszik.

A Rokka Shiraz remek példa Miklós tudatosságára, kellett neki egy ilyen bor, hát vett szőlőt, majd készített belőle egy újvilági bort, hogy legyen. A néha „véletlenül” nála lévő narancsos étcsokoládéval kóstolva még nyilvánvalóbb a tengerentúli párhuzam. A két másik Rokkát is inkább ajánlanám a gyümölcsös, szerethető borok barátainak, mint a terroir –kékfrankos rajongóknak, vagy kadarkakutatóknak, azzal együtt, hogy előbbi szerintem lazán Best Buy a kategóriában, utóbbi koncentrációjával, intenzitásával kissé atipikus, de nagyon szerethető, iható.

A 2007-es De Facto-t sikerült kóstolnom darabban is elképesztő súlyú alapanyagok, ha jól emlékszem a „To” részé adó Cserhát Kékfrankos 16% körüli alkoholt bírt összeszedni, kóstolva a Toszkán tengerpart SzuperT. lépegetői jutottak szembe. A „De”csehegyi a gyümölcsbomba benne markáns eukaliptuszos hűvösséggel, ami kell is hogy iható maradjon a bor.

Az Epos eddig nekem is csak pult alól volt meg, Miklós tervei szerint emberes malbec-es palackot kap és bármelyik percben itt lehet :) A cukor itt is szépen gyűlt, ha nem csal az emlékezetem 17% fölé erjedt ki, de 2-3 fokot bátran letagadhat.

vörös és fehér 2010.01.04. 10:28:44

@Kabagyöngye: tegnap azt állította Miklós, hogy megjöttek a palackok az Eposzhoz. Ez persze bármit jelenthet.

Kabagyöngye 2010.01.04. 10:45:03

@vörös és fehér: mikor kóstoltad utoljára az Eposzt? Milyen állapotban van?

vörös és fehér 2010.01.04. 10:46:55

@Kabagyöngye: szeptemberben, akkor még egyben volt, a legjobb tipp 15 volt az alkoholjára, de én is 17-es szeszről tudok.

Kabagyöngye 2010.01.04. 10:58:02

Egyben is lesz még egy jó darabig, boraival kapcsolatban egyetlen kérdés van bennem, hogy mikor fizetjük meg a korai fogyaszthatóság árát? A borai elképesztően fiatalon is érettek már (szerintem mindkettőnknek innen ered az újvilági kényszer-párhuzam), évjáratot pedig nyilván még nem volt szerencsénk kóstolni, de reménykedünk!

Octopus 2010.01.04. 11:02:39

Azt a hármas kékfrankos válogatást nagyon várom már, de jogos, hogy nem jelent meg eddig, nagyon fiatalok még azok a borok...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.01.04. 11:35:21

@vörös és fehér: a 17es alkohol az érték?
én néhány borukat kóstoltam, azokkal semmi baj nem volt, gibátlanul megcsinált italok voltak!

vörös és fehér 2010.01.04. 11:39:24

@ringsider: mármint hogy milyen értelemben érték? én úgy tudom, hogy ennyi az alkoholja, én sosem tippeltem volna ennyinek.
nem hiszem, hogy egy bor bámelyik paramétere önmagában értékmérő lenne

Kóstolómester (törölt) 2010.01.04. 11:45:33

17-es szesztartalom? Nos ez felkeltette az érdeklődésemet. Meg kell hogy kóstoljam...ez az első magyar avinálás nélkül készült száraz portói? Ez EU export engedélyezett szint?
Ha az írjátok hogy jó ennek ellenére, teszek egy próbát...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.01.04. 11:48:35

@vörös és fehér: csak úgy általában kérdeztem...merthogy sok borász értékként említi az érettséget, amit összekevernek a must cukortartalmával...
a világ meghatározó borvidékein arra törekszenek, hogy az érettséget visszafogott alkoholtartalom mellett érjék el...erre délen nálunk még mindig a szeszt hajszolják...

Kabagyöngye 2010.01.04. 11:52:05

Takács Lajos is tudott már 17%+, önmagában az sem volt érdem, sőt, azért szerettük, mert mindent éreztél csak ezt nem (mármint a 17-et)!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.01.04. 12:21:49

@Kabagyöngye: Nekem kimondottan tetszenek a Lajos borai, de azt azért nem mondanám, hogy nem érezhető bennük a szesz.

@ringsider: Bizony, az élettani érettség és a cukorérettség az két különböző dolog és messze nem triviális úgy szüretelni teljesen érett szőlőt, hogy ne legyen túl magas a mustfok.

fiatalborivo 2010.01.04. 12:24:36

@ringsider:
erre délen nálunk még mindig a szeszt hajszolják...

SZerintem pont az idei év mutatta meg sok termelőnek hogy a sav legalább annyira fontos mint a cukor-> szeszfok, aki ezt nem vette észre idén az nem túl kiegyensúlyozott nedűt fog letölteni a palackokba, legalábbis errefelé a Tolnai borvidéken. A másik pedig hogy nem annyira hajszolják már szerintem tőlünk délre a minél magasabb cukor és alkoholfokot, nevesül olasz borásztól hallottam előadást tavaly ami azzal foglalkozott hogy miként lehet visszafogni az alkoholfokot mert egyre bántóbbak a 18as alkoholú borok arrafelé.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.01.04. 13:49:08

@ringsider: hát azért nemcsak délen probléma ez, az első 17 feletti magyar pinot noir pl. egri volt :)

szerintem gyermekbetegség, kinőjük előbb-utóbb

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.04. 13:58:03

Asszem a Bock Magnificonak van 17%-es alkoholja, ezt tudják a fordított ozmózisos vízkivonók.

A Rokka borok egyébkent szerintem is best buy-ok. A Shiraz (miért nem Syrah?) kifejezetten tetszett, a Házasításra ráment picit a régi hordó, legutóbb egy burgundi marhához készült borredukcióra tökéletes volt. :)

Viszont nem értem, miért az újvilági tételek jutnak eszetekbe ezekről a Rokka borokról, köze nincs hozzájuk szvsz.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.01.04. 14:32:45

@AG 2.0: így van, gyermekbetegség!az egri borok egyértelműen erre reagáltak...arról szóltak, hog yilyen érettséget mi is tudunk produkálni!

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.01.04. 14:47:35

@ringsider: igen, hát ez nem egy okos verseny

mindazonáltal azt is tudjuk, hogy nemcsak magyar probléma ez. néhány volt szerencsém egy nagyon jó nevű toszkán merlot-hoz, menekülnöm kellett, pedig elég toleráns vagyok a szélsőségekre. szóval, az is lehet, hogy előbb-utóbb nemcsak a töppesztést és a technológiai eszközöket fogjuk hagyni a fenébe, hanem a 40 dekás terhelést is

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.01.04. 15:20:49

Pálos Miklós tényleg tele van ötletekkel...
Az egykori duóban ő volt a marketing man, Halmosi Áron meg a borász.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.01.04. 15:27:23

@akov: sztem pontosan azért lett a neve shiraz, mert nem a rhone-völgyi mintákat követi a bor, hanem a már említett lényegretörőbb újvilágit...
A pult alóli, 17-es cabernet franc-ról meg csak annyit, hogy ennyire belesimult, mégis gigászi alkohollal rendelkező szekszárdi bort én pl. még nem ittam. A borfesztiválon nekem a 13.000-es Sauska franc egy izgalommentes bor volt az Eposzhoz képest (azt hallottam, árban se fog abszolút elszállni). Tűkön ülve várom...
Hajrá Pálos Miklós, csak így tovább!!

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.01.04. 15:29:59

@AG 2.0: egyetértek, a 40 dekás tőketerhelés nem mindenhol a célravezető!
sokkal többet kéne a borászoknak a szőlőben tölteni, figyelni a növényt, és ennek megfelelően megválasztani a tőketerhelést...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.04. 15:56:47

@demisec: OK, értem. A Rokka Shiraz nekem nem újvilági stíl, de valóban, nem is Rhone-völgyi.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.01.04. 16:31:54

@ringsider: viszont nem is mindenhol nem célravezető, csak hogy nehogy félreérthető legyen, amit mondani akartam :)

Fűrészpor 2010.01.04. 19:58:16

Öcsém, hogy jön ide Takács Lajos? Amúgy a hetes cserhát kékfrankos nekem brutális élmény volt!

borkősav 2010.01.04. 20:15:52

hat itt aztan repkednek a remekbeszabott monológok..alkohol meg érettség meg minden
na de a pálos borok igencsak rendben vannak

Rui Blaaz 2010.01.05. 12:26:38

OFF, bocs, OFF

én csak annyit, hogy most akkor "kifli" fajtatárs a Demeter?
vagy valamelyik spanja?
várom veretes véleményét
:-)

Öreghal 2010.01.05. 21:23:07

Éljen Szekszárd! Véletlen csak, hogy eddig kettő év felfedezettjéből mindkettő szekszárdi?
Jön felfelé Szekszárd, mint a "talajvíz" - nem lehet megállítani.
Gratula a Borműhelynek (is)!

vörös és fehér 2010.01.05. 21:25:34

@Öreghal: véletlen :) több nem lesz onnan, persze 2010 felfedezettjei közt simán lehet még

fiatalborivo 2010.01.05. 21:46:44

Fel lehetne fedezni pl a Sárosdi Borászatot is, kevés szerepléshez jutnak de nagyon jó boraik vannak, riesling-chardonnay fehértől a cs barrique ig minden. És lassan az egyik fiú Robi vezeti már a birtokot és a pincét is. Új dolgok és tradíció egymás mellett.
süti beállítások módosítása