Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Így kóstol Jancis Robinson

2010.02.24. 14:25 - Az Alkoholisták

Kaptunk egy üzenetet Cseke Gábortól, aki arra hívta fel a figyelmünket, hogy Jancis Robinson február 9-én nagy adag magyar bor kóstolási jegyzetét adta közre Hungary for change című írásában. Bár én napi rendszerességgel kattintok a Purple Pages nevű honlapra, valahogy ez mégis elkerülte a figyelmemet. Cseke Gábor pohárnokként dolgozik Angliában, és a bemutatót ő szervezte. Az általa válogatott mezőnyben olyan itthon nagyra tartott, de világhírre aligha pályázó borászok borai is szerepeltek, mint Bussay László,  Györgykovács Imre vagy Dúzsi Tamás. És persze voltak pannon nagyágyúk is, akik már jelen vannak külföldön: Szepsy István, Demeter Zoltán, Malatinszky Csaba, Franz Weninger és Gere Attila.

Cseke Gábor a következőket írta az esemény hátteréről: "2009. március 2-án tartottam egy magyar kóstolót Londonban dolgozó sommelier-k egy csoportjának a londoni Magyar Intézetben, melyen jelen volt a sajtó néhány jeles képviselője is, és 5 MW-képesítésű borszakember. A kóstolóra a borokat én (önkényesen) választottam ki, a cél az volt, hogy a sommelier-k jobban megismerhessék a magyar prémium kategóriás termékeket, és a magyar bort általában, melyekről vajmi keveset ír az angol sajtó. A kóstolón részt vett Jancis Robinson MW, Angela Muir MW, Caroline Gilby MW, Liz Robertson MW (Kelet-Európa-szakértők), David Gill MW borkereskedő (Bottle Green, a Hilltop Riverview családjának a forgalmazója), Steven Spurrier (Decanter-főguru, a párizsi L’Academie Internationale du Vin alapítója), Patrick Schmitt és Gabriel Savage a The Drinks Business Magazintól, David Copp író, Lánczi „Lucien” László a Malux-tól, és sok-sok sommelier. (Az esemény tapasztalatairól írtam a Vinoportra még tavaly márciusban.)"

Jancis Robinson engedélyezte a cikk újrapublikálását, amennyiben linkelünk a honlapjára. A bevezető részből (általánosságok a magyar bortermelésről és földrajzi adottságokról) csak egyetlen bekezdést emelek ki: "Az összes vöröset nagyon tisztának találtam, kiegyensúlyozottnak és jó illatúnak - ám az árak, amelyek Magyarországon érvényesek, nekem nagyon meredeknek tűntek. Egyetlen bort sem találtam túl égetőnek vagy alkoholosnak. Az árak pinceárak, egy magánvevő, nem kereskedő, a pincénél ennyiért vásárolhatná meg őket."

És itt elnézést kell kérnem, de a fordítással most mindenkinek magának kell eljátszania, ez az eredeti kópia szinkron és feliratozás nélkül (azért ha lesznek kérdések próbálok én is, és talán más olvasók is válaszolni rájuk). Jó szórakozást!


WHITES


Hilltop-Neszmély, Premium Sauvignon Blanc 2007 Neszmély (Northern-Transdanubia) 16.5 Drink 2008-10
Quite dense nose with excellent acidity and a hint of fiery peachiness. Doesn't taste like 100% Sauvignon - already Magyar! Certainly very unusual. Hand picked. Vinified in stainless steel and inoculated with 'special French yeast'. No wood. From the biggest producer in Hungary, filling 7 million bottles a year, 90% of them going to the UK, to M&S supermarkets, for example. 13%
₤4.20 exCellars

Györgykovács Imre Hárslevelű 2006 Somló (Lake Balaton) 17.5 Drink 2008-11
Made from one of the country's signature grape varieties - very promising. Hungary's smallest wine region with just 500 ha and very distinctive basalt soils. This producer has just one hectare and all is done by hand. The wine was decanted. Mineral scented, quite intense. Very rich nose but bone dry palate with real intensity. Opens up slowly in the glass and can last four to six years in bottle, apparently. The producer swears he has nothing to sell - just a few bottles in the cellar destined for the Pope! Quite chewy. Very distinctive and impressive.
₤9.20 retail (in Hungary)

Dr László Bussay Szürkebarát 2006 Zala (Lake Balaton) 17 Drink 2008-10
Szürkebarát = Pinot Gris. This producer is basically a doctor but has 5.5 ha on the border of Croatia and Slovenia in an area better known for table grapes. Heady, quite fat, very perfumed and alcoholic. Peachy again, off dry. Big wine! Aged in 900-litre Hungarian oak. The wettest wine region in Hungary - 800-900 mm of rain a year - so there is never any shortage of acidity. Massive impact initially and then no enormous persistence.
₤8 exCellars

Villa Tolnay, Tavasz Rajnai Rizling 2007 Badacsony (Lake Balaton) 16.5 Drink 2008-10
Rhine Riesling. Tavasz means spring. Stainless steel made, half with stems. The idea is to bottle it early, in spring. Bright, correct Riesling character with very crystalline acidity and a little bit of residual sugar surely? 2007 was a very good year for Riesling in Hungary. Exotic fruit salad on the nose. Seems quite alcoholic.
₤5.30 exCellars

Villa Tolnay Olaszrizling 2007 Badacsony (Lake Balaton) 16 Drink 2008-09
Olaszrizling = Welschriesling. Smoky nose. Lower yields for these non Tavasz wines. Pressed without stems and fermented in large Pfalz oak coopered in Austria and made by a Swiss. Aged for 6-9 months. Basalt mountains leap up from the plain. About 4-5 g/l RS deliberately. Mineral nose and then peachy and some (to me) curious oak. Slightly oily/musty.
₤5.30 exCellars

Dr László Bussay Olaszrizling 2007 Zala (Lake Balaton) 17 Drink 2009-12
Balaton region. Welschriesling. Very low yield and fermented in large oak. Spring flowers on the nose. Slightly bitter on the finish but with masses of personality and real structure - this wine has a beginning, middle and end! Juicy floral stuff with great acidity. 13.5%
₤9.50 exCellars

Maurus Winery Ezerjó 2007 Mór (Northern-Transdanubia) 16.5 Drink 2009-12
Fiery grape found only on the Great Plain. Recently established winery. Actually I don't find this especially fiery. Some rather sour apple skin notes and the small barriques seem to have left their mark. Cooler tasting than I expected from an Ezerjó. As though the producer has deliberately tried to dampen down the fires of this variety. TA 7.9 g/l, RS 5.7 g/l, 26 g/l extract.
₤6.90 exCellars

István Szepsy Furmint 2006 Tokaj-Hegyalja 17.5 Drink 2009-14
2006 was a very good vintage. A blend from seven vineyards. They made five different 2006 Furmints and this is the entry-level wine. Vines are almost 30 years old and aged in large used Hungarian oak casks. 'Furmint is very different from Riesling or Chardonnay.' Very varied bunch and berry sizes between different plant materials. Furmint ripens late October and is very hard to pick because the botrytis is so rampant. Dry Furmint is challenging to make. Very noble and concentrated nose - intense and complex. Lightly peachy, very intense, without any obvious oak and massive acidity and extract. Great balance. Something a little like polish - in a good way. Szepsy's first dry Furmint with their own name was a 2003 (though they had made a Kira... in 2002.)
₤14.70 UK wholesale? UK importer Top Selection

Zoltán Demeter, Kakas Furmint 2007 Tokaj-Hegyalja 17 Drink 2009-12
This producer has four hectares. Handmade wines. He exports mainly to the US. Makes only 20,000 bottles a year. Kakas is the vineyard. A little lighter than the Szepsy blend but with the firm, chewy spine of Furmint with great extract and acidity. Lots of minerality though less dense than the Szepsy.
₤9.80 exCellars

István Szepsy, Urban Furmint 2006 Tokaj-Hegyalja 17.5 Drink 2011-17
Pale. Very young and dense and pretty impenetrable. It's all on the finish! The regular 2006 shows extraordinarliy well at the moment. These vines are more than 70 years old. The vineyard faces south east and the soils are extremely stony. There is no topsoil at all in fact. Very distinctive vineyard. Fermented in 500-litre Hungarian casks. Bottled in August 2007. 14%
₤24.20 UK wholesale? UK importer Top Selection

Dr László Bussay, Rajnai Rizling 2007 Zala (Lake Balaton) 16 Drink 2008-10
Proper Riesling. Very cool, non flashy nose. Off dry. Tastes quite old for a 2007 and a little astringent but it's certainly very pure.
₤7.75 exCellars

Villa Tolnay Zöldveltelini 2007 Csobánc 15.5 Drink 2008-09
Grüner Veltliner. Light nose. Pleasant, balanced and nothing in excess but lighter than most Austrians.
₤5.30 exCellars

Kreinbacher, Öreg Tőkék Bora 'Vin de Vieilles Vignes' 2006 Somló 16.5 Drink 2008-10
I'm not too sure which is the name of the producer and which the name of the wine here. Furmint, Harslevelu and Olaszrisling blend. Pure again and minerally and excellent value. Polished and creamy. Quite chewy. Not desperately complex but awfully pleasant and well balanced.
₤5.50 exCellars

Kreinbacher Juhfark 2006 Somló 16.5 Drink 2007-09
Exciting nervy stuff with a broad spread of high-extract minerality over the palate. Just a little rustic at the edges. Now a bit astringent. Maybe better younger when the fruit is more powerful?
₤4 exCellars

Györgykovács Imre Tramini 2006 Somló 16 Drink 2008-09
Traminer. Very heady correct varietal nose and a little oily with lots of perfume. Not quite refreshing enough,
₤8.70 retail (in Hungary)

Gundel Hárslevelű 2007 Tokaj-Hegyalja 16.5 Drink 2008-09
A little rustic but smoky and full of honeyed interest. Big and rich with a dry smoky finish.
₤3.20 exCellars

Royal Tokaji Furmint 2006 Tokaj-Hegyalja 16 Drink 2008-09
Smoky nose - dry and dense. Not as intense as some but then not very expensive.
₤5.50 UK wholesale?

István Balassa,'Mézes-Mály' Furmint 2006 Tokaj-Hegyalja 17
Peachy, dried apricot nose - really exciting and tense with wonderful richness and length. New producer. Hobby winemaker. Tiny production. He also makes late-harvest wines.
₤13.80 exCellars

István Balassa, 'Betsek' Furmint 2006 Tokaj-Hegyalja 17.5 Drink 2009-12
Very appley and exciting on the nose. Super tangy and lively and rich- almost like Chenin Blanc! I know Julia has often remarked on the similarity between Chenin Blanc and Furmint, which is strange in view of the co-ownership noted in Huet and Királyudvar.
₤17.50 exCellars

REDS


Gróf Buttler Bikavér 2005 Eger 16 Drink 2009-12
(This winery may actually be called Buttler Gróf. Gábor tends to put first names second and vice versa.) Recently established winery. Mid crimson. From one of the most recognised vineyards. More than 10,000 vines per ha. Sweet, fresh. Cabernet-dominated nose. Very sweet and actually quite vivacious. Not at all like (how one would imagine) Bull's Blood! Spicy and medium bodied.
₤15.50 exCellars

St Andrea Winery, Merengő 2006 Eger 17 Drink 2009-14
Egri Bikavér Superior - more demanding rules. A very beloved and innovative winemaker. Intense strawberry nose - good balance and crunchy sweet fruit. Quite tannic finish but again, very vivacious.
₤25 UK wholesale

Weninger, Spern Steiner Kékfrankos 2004 Sopron 17 Drink 2007-10
Kékfrankos = Blaufränkisch. Austrian owned, by Franz Weinger of Mittelburgenland. Round and smooth and slightly dusty. Good acidity - sour cherries? Light tannins. From clay soil. Just over the border from Austria's Burgenland. Very lively and well balanced. Very low yields. Fermented in open vats in both Hungarian and French oak. 13%
₤10 exCellars, UK importer Astrum

Kúria Malatinszky, Unfiltered Cabernet Franc 2006 Villány-Siklós (Pannonia) 17.5 Drink 2008-13
This winery was established in 1997 'near Croatia'. Malatinszky was the new Hungary's first sommelier and wine merchant. The Villány people are wary of this wine because it is non traditional. Fermented in stainless steel and matured in French barriques. By a University of Bordeaux graduate. Very pure, light- to medium-bodied claret style - fragrant and extremely fine even if not perhaps the most obviously Hungarian of these reds. A great wine to serve blind? Quite minerally.
₤36 retail (in Hungary) Imported by Mephisto Wine Merchants in the UK at £20 - cheaper than in Hungary.

Tamás Dúzsi, Görögszó 2006 Szekszárd (Pannonia) 16.5 Drink 2008-10
Cabernet Franc plus Cabernet Sauvignon. This producer aims to make very natural wines without any French oak flavours. A very warm region with sandy loess soils. Görögszó is the name of the (top quality) vineyard. All used oak. Fully evolved nose. No sign of any oak, nor much structure. Very soft indeed - in fact you would not be surprised to learn this had some Merlot in it. The Cabernet Sauvignon part is quite difficult to discern. 15%
₤11.50 exCellars

Attila Gere, Solus 2006 Villány-Siklós (Pannonia) 18 Drink 2009-14
100% Merlot. Made by Hungary's red wine superstar, the red counterpart to Szepsy. Quite deep crimson. Full and smudgy and full of hedonistic charm. Vines just 5-12 year old vines. Fermented in open wooden vats. Range of different ageing casks for 16 months. Very polished and with lots of appeal. Very clean. Light soft tannins on the finish. Super refreshing.
₤38 retail (in Hungary)

Heimann Winery, Barbár 2006 Szekszárd 16.5 Drink 2009-12
32% Merlot, 28% Cabernet Franc plus Tannat Noir and Kékfrankos. A German family who settled in Hungary in the 18th century. A new wine on the Hungarian market. Strong strawberry aromas. Neat, refreshing tannins. Quite a bit of acid and tannin and just a bit too astringent at the moment.
₤9.30 exCellars

Gróf Buttler, Nagy-Eged Pinot Noir 2006 Eger 16.5 Drink 2008-11
Pale rusty colour, sweet and a little jagged but correct even though there is rather a rusty-nail texture.
₤15 exCellars

Malatinszky Csaba Cabernet Sauvignon unfiltered 2003 Villány-Siklós 17 Drink 2008-13
Scented and quite exciting - very minerally. Great balance. Minerals and very tasty.
n/a

Kopár Gere 2006 Villány-Siklós 16+ Drink 2011-16
Bordeaux blend. Pretty tough and very embryonic though a rather uncomfortable sweetness.
₤25 retail (in Hungary)

Gere-Weninger, Selection Cabernet Franc 2006 Villány-Siklós 15.5 Drink 2009-12
Sweet - very sweet - and a little alcoholic. Falls off a bit on the finish. Far too expensive!
₤22 retail (in Hungary)

Franz Weninger Syrah 2004 Sopron 15 Drink 2006-08?
A bit oxidised on the nose - Can't really see much Syrah character here.
₤9.50 exCellars

SWEET WINE

István Szepsy, Aszú 6 puttonyos 2003 Tokaj-Hegyalja 18 Drink 2008-18
RS 225 g/l, TA nearly 9. It's difficult to separate the ageing and fermenting periods because fermentation lasted until May 2004. Cellar temperature just 11-12 deg C. This vintage was almost perfect because spring came very early and there was enough rain, August hot and botrytis came late Sep. Very cold air comes from the north but if the year is hot then it keeps above freezing. If the temperature falls below -5/6 deg C, botrytis development stops. We had new Aszu berries at the of end Nov unusually. All Aszu wine has to be aged for at least three years in vat. Intense apricot juice with a hint of dusty velour runner on a piano. Excellent but not obtrusive acidity. Very lovely for current drinking - dried apricots pressed and fermented...
₤50 UK wholesale?

Címkék: london jancis robinson cseke gábor

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr951786699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.02.24. 15:04:29

tényleg 11 hónap volt a cikkérlelési idő?

Octopus 2010.02.24. 15:16:11

Mennyit tehet egy ember is a magyar borért... örvendetes.
Elég korrektnek tűnnek a pontok, legalábbis amit kóstoltam, én is hasonlóan helyezném el. A Neil Martin pontjai már inkább voltak furcsák 1-2 bornál...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.24. 15:21:26

Mint máshol kiderült az árak nem feltétlenül az egységsugarú pincelátogató fogyasztónak adott árak, hanem esetenként bizony a kereskedőknek adott nettó árak.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.02.24. 15:24:44

@BZoltan: a Malatinszky boroknál érdekes az árképzés...:-D
"₤36 retail (in Hungary) Imported by Mephisto Wine Merchants in the UK at £20 - cheaper than in Hungary"

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.24. 15:39:23

Nálunk a Weninger syrah 2004 nagyon szépen szerepelt kb. 2 hete a syrah-sorunkban. Tény, hogy nem a fajtáról szól.
Sok bornál meg nagyon is jószívű pontok születtek.

e_easy 2010.02.24. 15:40:15

@BZoltan: pont most olvastam a temaban folytatott "oknyomozasodat" es hat hogy is mondjam... ugy tunik sok szamomra kedvezotlen financialis uzletnek vagyok alanya... de van kiut :)
Viszont palotaforradalmat vizionalok.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.24. 15:47:30

@e_easy: Én csak nem értem. A Kreinbacher az izmosan prémium árazású boraival kezdte a piac puhítását, viszont ez a 4£ nettó érthetetlenül olcsó. Mondjuk úgy, hogy nem hiszem, hogy tényleg ennyi.

e_easy 2010.02.24. 16:05:39

de a legfontosabb megis az amit Octopusz ir

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.24. 16:15:17

@e_easy: Igen, le a kalappal Cseke Gábor előtt!

Shyr Kahn 2010.02.24. 17:31:25

A Jancis cikk címe pedig: Hungary for Change... elég jól hangzik nem? (Hungarian Wines for Change talán még jobb) Szlogennek sem akármi. Ha a magyar borok külföldi eladását akarnánk felfuttatni, akkor remélem az illetékeseknek is megakad a szeme ezen. Félreértések elkerülése végett ezt nem én vettem észre. Az egyik konkurens blogról az infó. Elnézést érte, de úgy éreztem, hogy ez tényleg még ide kívánkozik/fontos információ.

Shyr Kahn 2010.02.24. 17:33:07

Figyelmetlen voltam. Látom a cikkben is szerepel. Ezer bocsánat.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.24. 17:39:56

@Shyr Kahn: Hát igen.

Ahogy Kántor Bandi itt írta: borravalo.hu/?p=2804

"„Hungary for change”. Most szólok azoknak, akik majd döntenek marketing ügyekben, hogy a bordíva két perc alatt talált ezercsilliárdszor jobb szlogent a magyar boroknak külföldön, mint az eddigi összes ötlet, pláne a frappáns és sokatmondó Wines of Hungary, és kérem, ingyen van, nem kell érte milliókat lepakolni egy kreatív asztalára sem."

Bandinak masszívan igaza van!

invino 2010.02.24. 18:23:54

Szerintem a "Hungary for change" PR cikk címnek jó, de hiteles szlogennek, főleg hosszú távon, kevésbé...

Egyébként a Wines of Hungary nem szlogen, hanem márkanév, amelyhez szlogen is volt/van:

Wines of Hungary - The brand new world of traditional winemaking

És mindez ingyen volt két magyar önkéntes jó voltából.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.24. 18:59:10

@invino: szerintem gyenge a márkanév is és a szlogen is. Ráadásul nem is korrekt, de szóljanak, ha csak a hagyományos borkészítéssel foglalkozókat nyomják a külföldi piacra.

A "Hungary for change" egy nagyon jó szlogen amivel simán lehetne aratni jópár éven át. Utána úgyis új szlogen kell.

invino 2010.02.24. 19:29:05

@BZoltan: Zoltán, a Wines of Hungary mint márkanév evidencia, így ezen nincs mit vitázni (lásd Wines of Chile, Wine Australia, Wines from Spain, etc.) Benne kell legyen a "bor" szó és az hogy "magyar", mindez lehetőleg angolul, ha azt akarjuk, hogy értsék is külföldön. Lehetne még Wines from Hungary, vagy Hungarian Wine, de ez már inkább angol nyelvtan, mint nagy különbség. Az osztrákok pl. tavaly váltottak a Wines from Austria-ról Austrian Wine-ra, kicsit egyszerűbb de nincs jelentős különbség.

Ami a szlogent illeti: nem itt fogom kifejteni, hogy én miért tartom jónak, mert nincs rá hely, de egyszer már az illetékesek leírták a bormarketing stratégiában is... Nem baj ha neked nem tetszik, mert elsősorban nem is neked kell tetszen, mert nem te vagy a célcsoport. Más kérdés, ha nem tudsz vele azonosulni.

Érdemes megnézni a versenytársak kommunikációját, márkáit, szlogenjeit, a valódi nemzetközi (marketing) verseny kontextusában elhelyezni magunkat és csak utána véleményt alkotni.

Sárfehér 2010.02.24. 19:59:36

@BZoltan:

Én ebben a tekintetben inkább invinoval értenék egyet. A "Hungary for change" olyan érzetet kelt, hogy feltörekvő harmadik világ, de mindenképpen másodrendű. A tradíció az jó hívószó, divat a másfajta, különleges ősi tudást felfedezni (vö. keleti filozófiák, orvoslás divatja nyugaton), van benne valami misztérium. Akkor is, ha nem igaz. De gondold meg, a nagy francia, olasz borvidékek is mindig a tradícióra hivatkoznak, pedig tök máshogy csinálnak bort, mint nagyapáik.

Az egyetlen probléma a "The brand new world of traditional winemaking" szlogennel szerintem az, hogy túl hosszú, nem ugrik eléggé a kuncsaft szemébe. Mondjuk az "About traditional winemaking", vagy "Secret traditional winemaking" ilyen szempontból jobb. Sajna, az igazán frappáns szlogen kitalálása nagyon kínos, és szerencse is kell hozzá.

Esetleg csinálhatunk egy online agyvihart az ügyben. :)

Sárfehér 2010.02.24. 20:04:19

Egyébként nagyon jó a poszt, köszönet érte!

A Maurus Ezerjóval kapcsolatban meglep a leírás, honnam vannak neki elvárásai vajon a fajtával szemben?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.24. 20:14:22

@invino: Én nem célcsoport voltam, hanem nettó befizető, persze ettől még nem kell, hogy számítson a véleményem. Amúgy bájos, hogy feltételezed, hogy közöm sincs a külföldi borpiachoz. Ennek a témának mindenesetre nem a sokszor kivesézett és keveset dicsért magyar bormarketing a témája. Én is csak megemlítettem, hogy nagyon jónak tartom a "Hungary for change" szlogent.

@Sárfehér: Ami a nemzetközi borpiacon való jelenlétünket illeti, valóban csak másodrendű, feltörekvő ország vagyunk. Én nem érzek semmi lekicsinylőt a "Hungary for change" szlogenben.

Én kimondottan rossznak tartom a hagyományosság emlegetését olyan kontextusban amiben az nem igaz. Ezzel megfosztjuk a valóban hagyományos technológiát használókat attól, hogy ők éljenek ezen jelzővel mint marketinghívószóval.

Magyarországnak jelenleg nincs boros hagyománya. Múltunk van és az tényleg szép. A hagyományainkat kiirtották az átkosban és nagy hatékonysággal irtják napjainkban is.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.24. 20:50:42

@BZoltan: "Magyarországnak jelenleg nincs boros hagyománya."

Na végre Zoli! Ezt valóban jól eltaláltad.

Mellesleg Jancis leírásai tömörek és nagyon valósak. Tetszik. Többszöri átolvasást is megér. Minden romantikát nélkülöz...a 2006-os Kopar jól megkapta a magáét. Ezzel a borral hazai pályán jóval elfogultabban bántak az ítészek.

Most ráadásul azt is látni hogy alföldi mennyit dolgozik mikor egy hasonló nagyságú angol nyelvű cikket magyarul olvasunk itt tőle.

nana! 2010.02.24. 21:28:36

Valaki le tudná fordítani a Kopár leírást?

Kóstolómester (törölt) 2010.02.24. 21:36:01

@nana!: "Kopár Gere 2006 Villány-Siklós 16+ Drink 2011-16
Bordeaux blend. Pretty tough and very embryonic though a rather uncomfortable sweetness.
₤25 retail (in Hungary)"

"Bordói házasítás. Eléggé kemény és kialakulatlan, kényelmetlen édesség érzettel.
25 font kisker áron Magyarhonban. Fogyasztandó: 2011-2016 között."

25 fontos Koparunk mindössze 10 éves létre ítéltetett.

benchmade 2010.02.24. 22:53:17

Érdekes a Solus meg odatette magát, pedig 2006-ból eddigi kóstolásaim alapján a Kopárt tartottam jobbnak. A Weninger Syrah-n is csodálkozom, én a legjobbak közé sorolom itthon. Buttler sem szerepelt kiemelkedően, pedig etalon. Azért jók ezek a kóstolások, mert egy nemzetközi szakértő száj megmutatja hol tartunk. Elő lehet venni ezeket a borokat és újrakóstolva újra lehet pozicionálni őket, hogy hol a helyük a világban. Remélem a borászok is ezt teszi, kell a nemzetközi kitekintés, amiről már sokat beszéltünk, hogy hiányzik egyeseknél.

fiatalborivo 2010.02.24. 22:56:39

A szlogennel kapcsolatosan ha egyszer azt mondjuk hogy Magyarország összetettsége, változatossága ilyen kicsi területen minden egyes borfajta tekintetében egyedülálló, akkor szerintem ezt kommunikálni is kéne. Diversified wines of Hungary vagy World of wines in Hungary

benchmade 2010.02.24. 22:56:41

A pontszámokat nézve az ár/érték arányon is el lehetne gondolkozni egyeseknek:)

Sárfehér 2010.02.24. 22:58:17

@BZoltan: Nahát, persze, hogy azok vagyunk, de a marketing meg az igazmondás két külön dolog. Most persze éppen zabos vagyok erre a marketingvilágra, lásd, az Auchan dunakeszi láp ügyben egyetlen jólszervezett sajtótájékoztatóval elhitette, hogy a fekete fehér, és megetette az egész magyar sajtót. :(

Tetszik, nem tetszik, egy nem feltétlenül igaz, de rövid, jól hangzó szlogen kell a magyar bornak - és abban legalább nem pusztul el semmi érték.

Tényleg nagyon jók, tömörek, célratörők a borleírások. Azér az a "tough" itt inkább tolakodó, esetleg durva, erőszakos értelmű, mindenképpen a "kifinomult" ellentéte. És a belga cimborának ajánlottam ezt a Kopárt, rendelt is... szerencsére mást is. :)

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2010.02.25. 00:22:30

Ha már itt felajánlották a segítséget: mit ért a "chewy" alatt? S ha lehet ne a szót fordítsátok le. Köszi!

dagadtos 2010.02.25. 01:07:11

@benchmade: Újra kellene pozícionálni borokat, mert Jancis Robinson egyszer leült, és megkóstolt egy-egy bor egyetlen palackjából fél decit?
A 2006-os Kopárt már többször kóstoltam, frissen is, vakon is, meg három hete is, mindig kiemelkedő volt. Megint kiderült, hogy nem tudok kóstolni, igaz, jó ideje egyre kevésbé is szeretnék tudni.

Az, hogy a 2006-os Kopár, ahogyan sok más bor is, sokat változik szellőzéssel, már meg sem említem. Tudom, hogy efféle mankókra a nagyoknak nincs szüksége, bárhol-bármikor-bármit, de azért talán egy több tízezres palackszámú tételt nem kell újragondolni, mert egy pillanatban egy feles nem esett jól belőle egy nagyágyúnak.

Nem bírom ki, hogy ne írjam le, ha valaki rendszeresen vásárol külföldi borokat, és igyekszik megnézni a nagyobb szakírók pontszámait, az pontosan tudja, hogy nagyobb valószínűséggel kapar jackpotot a fáraós sorsjegyen, minthogy mondjuk négy befolyásos csodaszáj hasonlóan értékeljen egy bort. (RP, WS, JR, Decanter, például, lehet keresgélni.) Egészen biztos vagyok benne, hogy máshol más pontok és hangsúlyok születtek volna, akkor meg pozícionálhatnának újra aszerint?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.25. 06:05:37

@Sárfehér: Ha nem igaz akkor az nem jó. Hazudni szerintem nem illik. Bár megeshet, maradi vagyok :)

alföldimerlot 2010.02.25. 06:49:11

@balafánt: www.erobertparker.com:
Chewy: If a wine has a rather dense, viscous texture from a high glycerin content, it is often referred to as being chewy. High-extract wines from great vintages can often be chewy, largely because they have higher alcohol hence high levels of glycerin, which imparts a fleshy mouthfeel.

www.epicurus.com:
Chewy - Wines with unusual thickness of texture or tannins that one almost "chews" before swallowing.
Chewy - Refers to a high total tannic component of a wine. Figuratively, one cannot swallow this wine without chewing first.
Chewy - Describes full-bodied, sometimes tannic wines-rich enough to chew on.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.25. 06:52:34

@balafánt: Alföldi kiváló angol segítsége után ahogy én látom, magyarul:

Zoltán Demeter, Kakas Furmint 2007 Tokaj-Hegyalja 17 Drink 2009-12

This producer has four hectares. Handmade wines. He exports mainly to the US. Makes only 20,000 bottles a year. Kakas is the vineyard. A little lighter than the Szepsy blend but with the firm, chewy spine of Furmint with great extract and acidity. Lots of minerality though less dense than the Szepsy.
₤9.80 exCellars

Négy hektárral rendelkezik. Kézműves borok. Legtöbbet az USA-ba exportál.
Évente 20 ezer palackot forgalmaz összessen. Kakas dűlő. Könnyedebb mint a Szepsy küvé de az erősen zamatos Furmint gerincével, nagyszerű beltartalommal és savérzettel.
Gazdag ásványiassággal rendelkezik de nem annyira intenzív mint a Szepsy.

Remélem erre a borra gondoltál.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.25. 06:57:14

@benchmade:

“Érdekes a Solus meg odatette magát, pedig 2006-ból eddigi kóstolásaim alapján a Kopárt tartottam jobbnak.”

Ha látom a címkét én is hajlamos vagyok többet várni egy legendától a pénzemért.
A Kopar tömörebbnek testesebbnek tűnhet de ugyanakkor Jancisnak szerintem igaza van… Engem egyre több villányiban zavar a túlzó édesség.

“A Weninger Syrah-n is csodálkozom, én a legjobbak közé sorolom itthon. “

Hát persze de nem a 2004-es évjáratot…

“Buttler sem szerepelt kiemelkedően, pedig etalon.”

Nálad. Én Jancisszel értek egyet abban hogy a Buttlerből hiányzik a bika. Legfeljebb csak borjú van benne.

Egy bikavér legyen tartalmasabb, ha áfonya lére vágyom a Match-ban kapok 300 forintért.
Szomorú hogy az itthoni közönség nem a bikát várja kiugrani a poharából mikor tölt.
Ha ma támadnának a törökök, kiröhögnének minket.

“A pontszámokat nézve az ár/érték arányon is el lehetne gondolkozni egyeseknek:)”

Kúria Malatinszky, Unfiltered Cabernet Franc 2006 Villány-Siklós
“₤36 retail (in Hungary) Imported by Mephisto Wine Merchants in the UK at £20 - cheaper than in Hungary.”

Magyarul, itthon 36 font kiskerben, Londonban pedig ahol kissé jobban élnek az emberek: Csak 20 font. Kellemetlen megkülömböztetés.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.25. 07:59:47

@Kóstolómester: “A Weninger Syrah-n is csodálkozom, én a legjobbak közé sorolom itthon. “

"Hát persze de nem a 2004-es évjáratot…"

Ezen a blogon szokott lenni borász-kérdőív. Emlékeim szerint Weninger egy régebbi ilyen interjú folyamán 04-ről érdekes módon nem beszélt olyan elmarasztalóan, mint amilyen az évjárat általános megítélése. Jobb értékelést adott rá, mint pl. 03-as boraira.
Ráspinál is jónéhány bor 04-ből azóta is emlegetett etalon.
Tudom az nem feltétlen jelent sokat, de a Borkalauz is 5*-al jutalmazta a 04-es syrah-t, a 05-öst pedig talán 3*+-ra??(ha jól emlékszem)
És váltig állítom, hogy az a 04-es syrah 2 hete igen szép volt, fölényesen maga mögé utasítva a mezőnyt-Orsolya, Feind Premium Villa Quiaiar, Peter Lehman Futures.(nálunk legalábbis)

Kóstolómester (törölt) 2010.02.25. 08:13:14

@drbarta: "És váltig állítom, hogy az a 04-es syrah 2 hete igen szép volt, fölényesen maga mögé utasítva a mezőnyt"

Can't really see much Syrah character here.
"Alig hasonlít a Syrah-ra"-mondá erre Jancis.
Csakhogy az ő palackja oxidált volt és valószínüleg hibás.

Neked legyen igazad. Nekem sem volt szerencsém 04-el.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.25. 08:19:01

@Kóstolómester:
"Csakhogy az ő palackja oxidált volt és valószínüleg hibás"
Valószínűleg így van!
Feltételezem egyébként , hogy fent említett CSeke Gábor olyan borokat szándékozott Jancis R. elé tárni, amelyek szerinte öregbíteni fogják a magyar bor hírnevét-tehát neki (CS.G-nak)bizonyára lehettek korábban kellemesebb tapasztalatai ezzel a Weninger syrah-val

lackó 2010.02.25. 08:22:22

@Kóstolómester: tudom, hogy örihari, de tőled és másoktól is: ha egyértelmű, hogy egy palack hibás, korrekt dolognak tartjátok-e, hogy arról mégis publikált értékelés szülessen?

benchmade 2010.02.25. 09:00:23

@dagadtos: Speciel nem a Kopárra gondolta, de ha megnézed, akkor van 2-3-szoros árkülönbség is ugyanolyan pontszámot, vagy hasonló pontszámot kapott borok között. Ráadásul én nem foglalkozom az angol árakkal, mert teli van ellentmondással.
Azt pedig döntse el minden borász, hogy figyelembe veszi-e, egy a borpiacot befolyásoló, trendeket meghatározó kóstoló véleményét. Azért a magyar borászok egy részénél hiányzik a nemzetközi viszonyítás.
Már többször leírtam, hogy én megkerestem, hogy a nagy kóstolók közül melyik szájnak hasonló az ízlése az enyémhez, és annak adok a véleményére és hidd el nem kaparós sorsjegy. Speciel nem RP.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.25. 09:14:09

No a fenti kommentek azt jelentik, hogy végre van egy borjoda, akinek elfogadható az értékelése???

Kóstolómester (törölt) 2010.02.25. 09:28:29

@akov: Általában nem vagyok oda Jancis-ért de ez az értékelés piszokul tetszik tőle józansága és hangulata miatt!
Nagyon örülök hogy alföldi előásta a cikket.
Parker kostolóérzékét fantasztikusnak tartom, Oz Clark-nak pedig humorát értékelem. Johnson nekem már öreg (jövő hónapban 71 éves) és megkopott.

Tud valaki egy fiatal és feltörekvő tehetséget a nemzetközi szintéren akire oda kellene figyelni?

Egyáltalán van itt Magyarországon valaki aki elfogulatlanul és nemzetközi szinten értékel?

Sárfehér 2010.02.25. 10:05:49

@BZoltan: Igazad van, nem szabad hazudni. Bár mellék, de mit szólsz a "Creativ winemaking"-hez?

ezerjo 2010.02.25. 12:22:05

@Kóstolómester: Tim Atkin MW, Joe Wadsack,David Gill MW, itthonról nehéz... talán én :)

oddbinsa 2010.02.28. 22:30:47

Magam pedig közel SZÁZ bort mutattam be az egyik legnagyobb angol borlánc tulajdonosainak és borvásárlóinak, három felvonásban. Abban az időben mint Cseke Gábor. Harminc bort tartottak izgalmasnak aminek az áráról tárgyalni akartak, DE az áraink az ország és bormarketingünk egyenló a nullával így végül 9 hónapnyi ÖNKÉNTES munkám eredményeképp egyetlen bort sikerült csak befuttatnom LENKEY GÉZA 2001-es 5 putt aszúját, ez tavaly karácsony óta kapható az Oddbins 130 üzletében.
www.gondola.hu/cikkek/68754

Kóstolómester (törölt) 2010.03.01. 08:20:17

@oddbinsa:
Not to worry Hedvig. It is much harder for a woman to do business in London.
You've tried your best for three years, and then headed home disappointed.
I've found your Gondola diary lovely and honest reading.
It's like a bitter pill in the world of harsh realities.
So, don't feel down, regain your strength and head back to London town soon.
A strong woman like you, can not be defeated. Lenkey is already a small success.

Sárfehér 2010.03.01. 13:47:52

Azta, Kostimesti... Ti, többiek, remélem, ti is meghajoltok a műveltsége és a mély humánuma előtt...

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.03.01. 14:14:55

@Sárfehér: nyilván van empátia is Kóstimestiben, csak ritkán kandikál ki a mimikri [hatalmas arc(z), hardcore magyartanári képzettség, magaslati dűlők bennfentes ismerete, etc.] alól... :)
Ajvé, mi lesz velem (is), Lackó és Sz. Gödény sorsára juthatok...

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.03.01. 14:38:47

@oddbinsa: beleolvastam a naplódba, max. riszpekt!
Hogy lehet az össze részt egyben elolvasni? Nem (teljesen) igazodom ki a Gondolán...

Sárfehér 2010.03.01. 15:49:25

@Hepci: Bocs, hogy én válaszolok Oddbinsa helyett, de itt megtalálod az összeset:

www.gondola.hu/rovat/23

Rigóhegy 2010.03.01. 17:01:30

Bocsánatot kérek, de már régen kikívánkozik belőlem. Tudom, hogy én alultművelt vagyok, mert (többek között) nem beszélek külföldi nyelveket, de...

Egy magyar közösségi oldalon:

Mi indokolja, hogy valaki rendszeresen (vagy rendszertelenül) nyelvtudását fitogtassa?

Mi az oka annak, hogy valaki(k) személyes vagy annak tűnő levelezést folytassanak?

Nagyon szívesen olvasom ezt a blogot, de néha az az érzésem (és ezen bosszankodom), hogy túlságosan belterjes, túlságosan személyeskedő.

Nem lehet, hogy ezért nem akarnak/mernek hozzászólni egyszerű földi halandók? Szinte mindig ugyanaz a 10-20, max 30 hozzászóló neve ismétlődik.

Tisztelettel: Rigóhegy

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.01. 17:38:18

@Rigóhegy: Kedves Rigóhegy!

Itt mindenki alkoholista, a műveltek írják, a nem műveltek olvassák, nem kell itt sokat várni, ez is csak egy online kocsma :)

Így hát nyugodtan hozzászólhat bárki, akár rendszeresen, akár alkalmilag - akinek megtetszik a hely bármiért, az marad...

Van, aki valamiért fontosnak érzi, hogy angolul, franciául, satöbbi nyelveken kommenteljen, amit korántsem ért mindenki, de még őt is megtűrik ezeken a hasábokon, meglehetősen toleráns a hely laikusokkal, alkoholistákkal, idiótákkal, és még a madarakkal szemben sincs faji ellentét.

Szóval széles biodiverzitással rendelkezik a hely, ne fogd vissza magad (a jó ízlés keretein belül).

Üdvözlettel,

Szomjas Gödény
süti beállítások módosítása