Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A márki a proletárokra hajt

2005.10.23. 01:36 - alföldi merlot

A Borok a hiperből rovatunkat két pedigrés olcsó borral indítjuk: mindkettő a részben az Antinori márki tulajdonában lévő és a néhai Gál Tibor szakmai felügyelete alatt cseperedő Bátaapáti birtokról származik. Ráadásul az egyik pimaszul olcsó.

Kövezzenek meg, de én hiperben is szoktam bort vásárolni. Nem is ritkán. Hobbim a spórolás. De az ezer alatti boroktól félek. Márpedig a Mozaik csak 745ft, és mindjárt 3 is van belőle: fehér, vörös, rosé. Sőt, akinek derogál a hiper, megveheti a Bortársaság üzleteiben is ugyanennyiért. Én a vöröset régebbről ismerem, és most kipróbáltam a fajtiszta kékfrankost, ami éppen kétszer annyiba kerül.

Kezdjük a Mozaikkal. Féléve kóstoltam először, szerencsére azóta nem változott (talán mert nincs benne syrah).

Mint mondtam, félek az ezer alatti boroktól. A legnagyobb ráfizetés az, ami egyenesen megy a lefolyóba. Szerencsére a Mozaik az alacsonyra tett lécet elsőre is átviszi. Nincs benne semmi rossz. Csak a jó is kicsi. A Tolnai Red Cuvée-ből semmilyen trükkel nem lehet nagy bort varázsolni, de a türelmet meghálálja: 4-5 órával a bontás után hasonlíthatatlanul jobb, mint azonnal. A címke szerint pinot noir és merlot ötvözet, a Bortársaság szerint kékfrankos, merlot, és cabernet. Én pinot-t és kékfrankost is érezni véltem, ami ugye képtelenség. Menthetetlenül amatőr vagyok.
Szerény, de kedves bor. Illatra halovány almabefőtt, és van benne valami gyümölcsös frissesség, amit én nagyon díjazok. Szájban egészen élénk málnás savanyúcukor és köménymag – ez szintén jó pont. Gyenge közepes test. De a lényeg: itatja magát. Sav és tannin kellemes arányban porciózva. Bónuszként hosszú lecsengés és mindvégig friss. Szimpatikus versenyző.

Bőven 1.000 alatt, tabletta nélkül, igazi főnyeremény.

A kékfrankosnak nehezebb dolga van, hiszen 1.500 körül már akadnak potens versenyzők (Csutorás-bikavérek!), 2.000-ért pedig olyanok is, amelyek maradandó élményt nyújtanak (már be van tárazva "A Vörös Kalauz" című ajánló rovatunk, ezért több poént most nem lövök le). Ez a kékfrankos nem nyújt maradandó élményt és nem is potens. De nem tisztességtelen ajánlat. (Hülye vicc: a hátcímke magyarul és angolul is "száraz minőségi fehér bor"-t ígér.)

Nyitás után közvetlenül hervasztó: már-már áttetszően halovány, korona alig, és a szúrós illat fanyar ízt ígér. Szájban édes-savanyú, erősen savas – rémisztő elegy. De 5-6 órával később, mintha kicserélték volna. Egy alacsony oktánszámú, de pancsolatlan kékfrankos. Zöldszüretet nem látott. Van benne bőr (Albert gazdának szeretettel!), túlérett fekete cseresznye, határozott édesség a korty közepén (ezzel el is vágta magát Albert gazdánál) és a korty végén alkoholos melegség. Hosszas pohárban pörgetés, szájbéli öblögetés és homlokráncolás után fűszeres, csipkebogyós, naspolyás, cseresznyemagos árnyalatok is kimutathatóak.
Summa summarum: egy szép kékfrankos veszett el benne. Csodálkoznék, ha ebből egyszer nem születne egy hozamkorlátozással, fordított ozmózissal, jófajta barrikkal csúcsra járatott "Kékfrankos Válogatás" duplaáron.

Jelenlegi formájában nem ajánlom, de ha ajándékba kapjuk, nem kell fintorogni. Ja, és szigorúan 16 °C-on fogyasztandó: ha hidegebb, akkor színtelen, szagtalan, íztelen, ha melegebb, attól isten ments.

Címkék: borok a hiperből

49 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr6513012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amatőr 2005.10.23. 08:06:36

"Kezdjük a Mozaikkal. Féléve kóstoltam először, szerencsére azóta nem változott (talán mert nincs benne syrah)." Ez gyenge volt! "A címke szerint pinot noir és merlot ötvözet, a Bortársaság szerint kékfrankos, merlot, és cabernet." Ezt akkor most hogyan kell értelmeznünk? "Én pinot-t és kékfrankost is érezni véltem, ami ugye képtelenség. Menthetetlenül amatőr vagyok." Lehet, hogy nem érezted rosszul! "(már be van tárazva "A Vörös Kalauz" című ajánló rovatunk, ezért több poént most nem lövök le). " Hiába, a biznic, az biznic...

Veritas 2005.10.23. 09:00:49

Kiskőrösi Cudarka! Kannában. Az az igazi!

kekec 2005.10.23. 09:48:08

Debrői Cuve + Szóda. Penyből 500 alatt megvan. Az az igazi!

2005.10.23. 10:23:05

A debrői couve szóda nélkül is iható. PErsze nem mondom, hogy maradandó élmény, de meg lehet inni. Azért ha valaki borozni is akar inkább több pénzt szánjon rá. Egyébként le kell menni pincékbe! Ott meg lehet kapni a boltokban 1500-2000 körül kitett borokat 800-1000Ft körül!

Hombre 2005.10.23. 11:32:41

Az 1000 Ft alatti borokat veszem én is, mióta rátaláltam a Teleki félékre. Ami nekem nagyon bejött, az a Teleki Villányi Cabernet Sauvignon, 800+ Ft körül. Most próbáltam ki a Villányi Portugieserjüket, az is nagyon finom. Van még néhány vörösük, de azok nem annyira ízlettek. Bátran merem ajánlani az említetteket.

Goosnargh 2005.10.23. 12:40:19

1000 alatt számomra relative legjobb ár - érték arányú bor a Gundel két vörösbora : a cabernet sauvignont és a bikavért. Még sohasem csalódtam bennük. 700 - 800 körüli áron megvehetők. Mellettük a Liszt Pincészet Cabernet-jét választom gyakran ebből az árfekvésből.

Bulcsú 2005.10.23. 14:00:38

Nekem nagyon ízlik a Hilltop Butlers Belndje. Kékfarnkos és zweigelt az összetétele és nagyon jó, gyümölcsös az íze. 600-800 pénz között kapható.

mjl 2005.10.23. 14:03:05

A szavazásból világosan kiderül, hogy a rovatnak legalább olyan, ha nem nagyobb teret kellene szentelnie az 1500 meg 1000 alatti boroknak, mint a nagyágyúknak, ugyanis a magyarországi gazdasági helyzet miatt egyszerűen nem teheti meg a vásárló, hogy e fölött vásároljon, sőt, már az 1000-es is olyan, mintha húznák a fogát - fel kéne fogni (tudom, nehéz egyeseknek), hogy nem keres mindenki negyed meg fél milliókat, egy bruttó 80-100-120 az már igen jó bér az átlagembernek, de ebből a gáz, víz, távfűtés mellett nem lehet a valóságtól elrugaszkodva ugrálni.

Chateau Békásmegyer 2005.10.23. 15:02:55

Nyáron fröccsnek...arra jók ezek max.

microgold 2005.10.23. 15:18:42

Kedves Alföldi Merlot, Na itt egy bor, amitől szvsz mindenki dobni fog egy hátast, ha megkóstolja. Igaz, nem magyar bor. De hát ez is jellemző, hogy ebben az árkategóriában (1000 alatt) még nem tudunk ihógazán jó borokat kínálni. Szóval... Kaiser's szuper(hiper)market lánc. A bor pedig: VINA ALAMBRADA LA MANCHA. Ha jól vettem ki, a készítője: Bodegas Hermanos Rubio cég(pincészet?). 2001-es évjárat. Az ára pedig 540(!!!) forint. Ugyanez a bor 1999 évjáratban 8-900 forint. Na, erre varjatok gombot!

microgold 2005.10.23. 15:20:54

ihógazán=igazán varjatok=varrjatok Bocsi...nem vagyok túl jól, csak a net(Index) függőségem hozott fel ma is a netre...

INB 2005.10.23. 15:22:29

Csak mjl-hez tennék hozzá annyit, hogy pontosan az általa írtak szerint járok el magam is (jöv. 500 EUR/hó) és kelemes meglspetések érnek. Személy szerint fehéret iszom, mostanság ált. somlói fehéreket, Tornai Pincészet, Interspar. Pl. 2000-es Hárslevelűt adtak a szüreti akcióban kb. 500-ért (most 919/palack) és nagyon kellemes. Tény, hogy ittam már jobbat, de azt ilyen gyakran nem engedhetem meg magamnak. És nem is fröccsözöm.

mjl 2005.10.23. 16:03:53

Valóban, itt láthatóan lenézik azt, ami nem éri el lealább a 2000-et, pedig olykor 400-500-ért is lehet kellemetes dolgokat találni (az ár sem minden, ugyan az a termék xxxxxxxxxx-ben 380 forint, másutt zzzzzzzzzz-ben már 570, pedig 1:1 ugyanaz /ki is akadtam utóbb, mert ezt az árrést azért már pofátlanságnak éreztem/), csak keresgélni kell. Nem extra dolgok persze ezek, nem is vár tőlük semmi nagy durranást az ember, de egy mezei átlagos alacsony-költségvetésű vacsora vagy egy rohanós-melós szombati ebéd fényét azért képesek némileg emelni és szerintem az életminőség szempontjából talán ez sem mindegy. ;)) Azért mert az átlagember csóró, még nem kell teljesen lemondania mindenről - persze ha háromszor ennyi lenne a fizetésem reálértékben, én sem a polc alján meg a közepén keresgélnék, hiszen látom, mi van a tetején ... ... s a vinotékákba is be lehetne nézni gyakrabban, s nem csak nézelődni (értsd: nyálcsorgatni). Majd. Az unokáink ... ;))

halef 2005.10.23. 17:26:30

Kedves mjl! Bonyolult, de létező problémát feszegetsz a valóban túllőtt árak tekintetében! Való s igaz, hogy a kereskedők is jócskán rápakolnak az árra, de azt is tudni kell, hogy vannak borászok, kik "néha" indokolatlanul magas áron adják eleve a bort a kereskedőknek. Aztán mi történik? A bor, hopp, máris 3000ft környékén kerül ki a polcra, holott minősége ezt nem indokolná... Azt azért ne feledjük, hogy lehet kifejezetten élvezetes borokat is találni a piacon 1500Ft alatt, csak hát persze keresgélni kell. Ami számomra egyáltalán nem szimpatikus hozzáállás néhány borász részéről: "Ennyiért minőséget adok, fele ennyiért meg örüljön a kedves fogyasztó, hogy ihat valamit". Sajnos most tényleg szó szerint idéztem néhány borászt. :o( Lehet, hogy a műv. alkeszeknek egy "1500Ft alatti kalauzt" is bekéne tárazniuk, hogy azon borbarátoknak is segítsenek, akik -nem jókedvükben- de sajnos csak ezt az árkategóriát engedhetik meg maguknak! Üdv, Jó borokat Neked!

rumcájsz 2005.10.23. 17:50:54

kedves művelt alkoholtista! Neked mi a véleményed a Teleki pince olcsó borairól?

knight bandit 2005.10.23. 18:05:55

"Sőt, akinek derogál a hiper, megveheti a Bortársaság üzleteiben is ugyanennyiért. " A múltkor 1 nap különbséggel tértem be és láttam ugyanazon tételeket Corában borvásáron 10-20%-kal olcsóbban mint amit Bortársaságnál klubáron előző nap beszereztem. Ezek után erősen elgondolkodom, hogy legközelebbi borbeszerzésnél mi fog derogálni...

bob 2005.10.23. 18:06:08

A Telekinél ugyanabban az árkategóriában sokkal szebb borokat lehet kapni. Malatinszky 2001-es Simple Red-je vagy a nagyrédeiek Mátra Hill sorozata egy kategóriával jobb mint a Teleki borok, amik viszont kifejezetten rosszak (a Château Teleki az egy más tészta, de az már 2 rugó körül figyel)

gor 2005.10.23. 19:19:41

kint voltam párizsban tavaj, és hát naná hogy a ósanban veszek bort, mert ott olcsó... akció borok közt válogattam kizárólag, 1-2 EU között. nos, hát ott ennyiért sikerült innom egy ciprusi rozét, ami nemtudom milyen díjas bor volt (nem emlékszem már),. a történethez hozzá tartozik hogy kétezerötért vettünk 6 üveg bort. ennyiért lehetet magyar bort is kapni, 1 üveget. szóval csak annyit tudok mondani, hogy külföldön hiper rulez, mert az ott bizony hiperrulez!

scottie 2005.10.23. 19:47:57

Tisztelt hozzászólók.. engedjenek meg pár mondatot a másik oldalról is.. ugyanis egy vidéki vinotéka tulajdonos vagyok, és teljesen egyetértek mindenkivel ha a vevő szemszögéből nézem a dolgokat (és miért ne nézzem onnan) DE (ez nem a BORTÁRSASÁG szintű kerskedő DE-je)amikor meglátom a hiper polcain A BORT, melyet Önök annyiért tudnak hazavinni, ammenyiért én azt a nagykereskedőnél kapom, ekkor, talán ezt Önök is megértik, kinyilik a bicska.. és amikor egy adott borkóstolón megkérdezem a BORÁSZT, (aki mondandójában a multiba benyomuló kereskedőket elmarasztalja és a borturizmust és vinotékákat élteti) hogy miért ad el annak, aki a multik hatására néha beszerzési ár alatt ad el nekik, akkor a válasz csak az - mindenki pénzből él -.... hát én is abból szeretnék, és talán nem muszáj kifejtenem, hogy a rezsi mellett a borkostoló és egyéb tapasztalat-gyűjtés is pénzbe kerül, főleg ha az ember szertne a minőség mellé szinvonalat is nyújtani, és a többi mellett nem jokedvből tartom a BORÁSZ 8000-10000ft-os termékeit (melyek egyébként a hiper-ben ritkán található, mert értékben nagy raktárkészletet generál, és nem is pörög úgy mint a 1000-2000ft-os) .... ne borszakértők legyünk, hanem borfogyasztók... úgyis mi döntjük el mit, hol, mennyiért veszünk... egészségünkre

mjl 2005.10.23. 20:00:48

No, hogy hasznos is legyek, egy kis hétvégi mérleg: Pincemester Móri Ezerjó 2004 száraz fehér ~390-400 HUF körül HILLTOP Irsai Olivér 2004 száraz fehér ~970-990 HUF körül Előbbitől az ár alapján nem vártam semmit, így tkp. az, hogy egy kis halovány illat és íz is volt, kellemes csalódást jelentett. A kellemesség szintjét emelte utólag az Irsai, ugyanis ha a Móri 1,00 egységpontot kapott, akkor az Irsai a legnagyobb jóindulattal is max. 1,10-1,15 (noha az ára több mint duplája volt!), tehát vhol ez utóbbi a várakozáshoz képest csalódás - hilltopéktól még a sarki fűszeres boltban is jobb dolgokat szoktam már meg. Kérdés: ezeket a spanyol stb. borokat meg meritek venni? Nem bírtam még magam rászánni sosem, mindig csak nézegetem a palackokat. ;)

Cs 2005.10.23. 20:06:29

Szerintem nálunk is lehet jó bort venni nagyon olcsón, csak oda kell figyelni. Én általában sportot űzök az olcsó de jó bor megkereséséből.(spórolós vagyok , nem tehetek róla:)) Akkor jutottam ide amikor több "márkás" bort kellett kiöntenem mert ihatatlan volt több óra után is. Márkát nem mondanék, de villányi volt és az ára jóval 1000 felett, amiért az ember azért már legalább az ihatóságot elvárta volna. Többször belefutottam már (multinál és nem multinál is) olyan olcsó borba, ami nagyon jó minőségű volt. Bár valszeg ezek voltak a bevezető árak, mert általában később jóval többért árusítják ugyanazt, ugyanott. Legutóbb pl. bordóihoz jutottam hozzá kb. 600Ft/palack áron. A "kísérleti üveg" után be is táraztam néhány palackot belőle, mert szerintem vetekszik némely híres magyar borral is :( Szóval szerintem nem csak a 2000-3000-5000 Ft-nál kezdődnek a jó borok, hanem jóval olcsóban is lehet taláni jót csak keresni kell.

sly 2005.10.23. 21:32:28

Ezer alatt? Mozaik vörös tényleg!, Ostorosi cab. sauv. (ostorosbor?), Villányi Mirtill cuvée

sly 2005.10.23. 21:38:19

mjl, ha a spanyolok megveszik, akkor én is bevállalom...

Gabin 2005.10.23. 21:42:36

Microgold ajánlását erősíteném meg: ez a spanyol VINA ALAMBRADA LA MANCHA évek óta a legjobb ár/érték arányú bor, amit ittam. Anno az Interfructban ismertem meg még a 97-es évjáratot, és azóta nem találtam nála jobbat ennyiért. Szép illat, mély ízek és (a kategóriához képest főleg) hihetetlen sűrűség jellemzik.

Gabbara 2005.10.23. 22:07:12

Furcsa mód még csak egyvalaki említette a pincét mint elsőrangú lehetőséget borbeszerzésre 1000 alatt. Őszintén szólva, mivel az utóbbi egy-két évben már megengedhetem magamnak, hogy válogassak, soha nem veszek bort 1000 alatt, de legutóbb Villányban 600-700/literért olyan kékfrankost kaptam amiért a hiperben 2-3k-t is kell adni. Legközelebb már sokkal bátrabb leszek és nem 2 literrel jövök haza

Gbatchee 2005.10.23. 23:09:11

Hányok ettől az egész bormajomkodástól. Egy bor vagy ízlik vagy nem, de hogyan lehet ilyet leírni: "Hosszas pohárban pörgetés, szájbéli öblögetés és homlokráncolás után fűszeres, csipkebogyós, naspolyás, cseresznyemagos árnyalatok is kimutathatóak." Az ilyenekre igencsak alkalmazni lehet Bëlgáék sorait: "Buzi-e vagy?"

olcsóboros 2005.10.23. 23:35:36

Néha veszek csak 1000 ft felett bort, én a Varga Pincészet igényesebb borait szoktam inni, elsősorban a fehéreket (Badacsonyi Nemesrizling, Bad. Kéknyelű, Bad. Olaszrizling /késői szüretelésű, édesszájú vendégeknek/). Szerintem ezek ár/érték arányban elég jók, szép a palack és a cimke is. Van még 1-2 vörösük is, ami iható (Badacsonyi Cabernet, Bboglári Merlot), de ezeket csak ritkán találom meg a polcokon.

BOR K.O. 2005.10.23. 23:38:54

Kis, néhány hektáros gazdaságokkal nem lehet olcsó de minőségi tömegborban felvenni a versenyt a chilei, ausztrál, de akár csak a spanyol, francia vagy olasz importtal. Ezek a külföldi nagygazdaságok több tízezer hektáron korszerű technológiával termelik meg a korrekt és megfizethető, stabil, kiszámítható és meglepetésektől mentes minőséget. A 6-700 forintos ausztrál bor magyar párja ezért kerül 1500 vagy több forintba. Sajnos ez a magyar borászat legnagyobb bűne, hogy nem tud megfizethető, jó magyar bort a nép asztalára teni. Ez csúnyán meg is fogja magát bosszulni pár éven belül: egyszerűen kiszorítják a hazai piacról, azt csá. A Cora Vs. Bortársaság árpárbajt azért árnyalja néhány körülmény: ha a Cora éppen promócióként dömpingáron ad bizonyos borokat (nulla haszonkulccsal, vagy egyenesen a beszerzési ár alatt) és éppen akkor ott jártál, akkor szerencséd volt, de alapesetben a bortársaságnak korrekt árai vannak, különösen tagságival. A másik nem elfelejtendő különbség, hogy messze szakszerűbben tárolják a borokat mint a hipermarketek a nyáron 60 fokos, télen jéghideg csarnokaiban állított, csonttá aszott dugójú palackokat, így talán megér árban néhány százalékot ez az odafigyelés, gondoskodás. A barátságos miliő, a kóstolók, és a szakszerű, őszinte segítség ha egy új, még nem kóstolt borhoz közelítesz szívedben tele bizonytalansággal már csak ráadás. Bizony mondom néktek, volt már hogy lebeszéltek erről vagy arról mert szerintük nem éri meg az árát. Nem akarok elfogult lenni, a fentiek a Batthyány utcai központi bemutatóterem és mintaboltra vonatkoznak, amit ismerek.

sly 2005.10.23. 23:40:53

G bácsi, én a rossz bortól szoktam volt hányni. Az, hogy a bor ízlik-e vagy sem, nemcsak attól függ, hogy _milyen_, hanem sok minden mástól is, pl. hogy mit ettél a fogyasztása előtt. Nem értek ám hozzá, de szerintem a _borkóstolás_ lényege nem az, hogy ízlik-e a bor, hanem az, hogy _milyen_!

petty 2005.10.23. 23:48:13

Gbatchee! "Buzi-e vagy?"=sicratman

BOR K.O. 2005.10.23. 23:58:38

Ha összefüggéseiben nézzük a képet, a magyar borászokat sem tudom elítélni: 15 év alatt eddig lehetett eljutni a semmiből. Gondolom azt el lehet képzelni hogy a huszonharmincezer hektáros spanyol Bodega de frankó és társai hány ojró támogatást szippantottak fel mire kiépítették ezeket a tömegbor-gyárakat, az exporttámogatásokról nem is beszélve. Nem akarok politikát a borba keverni, de talán hosszabb távon gondolkodva lehet hogy méltányos lett volna, vagyis most is az lenne ha a magyar termelőket az állam minden lehetséges eszközzel megvédte volna és támogatná, amíg megerősödnek annyira hogy felvehetik a versenyt az importtal. Sajnos erre az EU-ba belépés óta sokkal kisebb a mozgástér mint korábban lett volna (a szigorú versenysemlegességi szabályok miatt) egyebekben pedig a szövetkezeti jellegű, közös infrastruktúrán alapuló méretgazdaságos termelési modell még meglehetősen rossz emlékeket ébreszt az önálló gazdálkodás keserédes örömét sírva vígadva élvező gazdák között, kár hogy hosszabb távon halálra lesznek ítélve. Tízből egy kisszériás csúcsborász lesz, a többi megy a levesbe. Avagy meg helyi kocsmáknak szállít majd feketén. A lehetséges kitörési pontokról ítt írtam, akit érdekel olvashatja http://index.hu/alkoholista/?op=post&pid=85 Bor K.O. | 2005.10.20. 13:20

gor 2005.10.24. 00:04:43

nyáron egyszer peniben vettem 1 liter olasz bort. idáig csak sejteni lehet a problémákat (liter). a csomagolása volt a legbizarabb, ugyanis tetrapakban (vagy mi a szarban, amiben a tej van a dobozos) volt. jó hideg volt, 16 fok alatt, mert kicsit sokáig maradt a mélyhűtőben a strandon, szóval csináltunk fasza borjégkását, érdekes volt (leginkább szar, mert a végére a jégkása, már felvette a levegő hőmérsékletét, cirka 30fok), de csúnyán fejreálltunk a bambitól sok fajta bort ittam már, és tényleg néha úgy érzem, hogy sokszor embereknek tényleg az számít, hogy mennyibe kerül meg van e őszibarack utóize. kövezzetek meg, de én azt vallom, hogy fél ig berugni pénzkidobás, ha meg szomjas vagyok málnaszörpi rulez!

Borzsák 2005.10.24. 02:34:24

Nekem itt szavam nincs, nem vagyok egy művelt alkoholista, hanem inkább egy félművelt borissza, aki a sznobizmustól sem mentes, de én is arra jutottam, hogy 1000 Ft alatt nem kapni jó bort. Mondom ezt én, aki sajnos, nem sajnos, inkább az ár alapján döntök, nem engedhetek meg magamnak több ezer forintos borokat. Ezért, magamat meghazudtolva rögtön ajánlok is ezer alattiakat, vöröseket, bár hangsúlyozom, hogy itt szavam nincs, de nekem ízlett: Hilltop Villányi Zweigelt (1999) 600 Ft-ba került, s a 2000-es évjárat kapható boltokban hasonló áron (650-700). Meg tudom erősíteni, a Teleki borcsalád tagjai szerintem is jók és majd’ mindegyik 1000 körüli vagy alatti: Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir. De a legnagyobb kedvencem a Teleki Villányi Rosé Cuvée (2004) (Mondial du Rosé – Paris, silver medal) 800 körüli áron. Azt gondolom, én naiv, hogy a Csányi nem engedheti meg magának, hogy rossz bort adjon még az afféle csóróknak sem, mint amilyen én vagyok. A Chateau Teleki kategóriát nem az én pénztárcámhoz mérték. Ami a kommersz (?) spanyol borokat illeti, kóstoltam, a Vina Alambrada La Mancha valóban iható, ami meg is lepett, de azért nem érdemes efféle borokra beállni. Nem tudom, a külföldi borokat még kevésbé ismerem. A minap egy olasz bort vettem a Bortársaságnál, 2000-ért, még nem bontottam fel, majd meglátjuk. Végül egy fehéret ajánlok: Pannonhalmi Tricollis Cuvée 2004 (1090 Ft).

2005.10.24. 08:56:42

Na, álljunk már meg egy pillanatra! Ha valaki azt mondja, hogy csak magyar bort iszik, mert így akarja a hazai borkultúrát támogatni, arra azt mondom, hogy védhető álláspont. Más kérdés, hogy van olyan élethelyzet (álltam már jobban anyagilag, mint mostanában... de mennyire!!) és van olyan ár/érték arány, ami kicsapja a hazafiság feliratú biztosítékot is. Én mostan azt látom, hogy nekiláttatok fikázni az olasz, meg a spanyol borokat. Álljon meg a menet! Mi az hogy "ti meg meritek ezeket venni?"? Normálisak vagytok?! Talán ők csinálták a kannás borokat műtrágyából millió liter szám? Olyan országok borairól beszéltek, ahol évszázadok óta ott van az asztalon ebédnél is a negyed liter bor. Kérés nélkül. Szerintem bátran levehetsz a polcról bármilyen francia, olasz, spanyol bort. Ez a magyar borokról nem mondható el. Minden tiszteletem a magyar borászoké, akik a rendszerváltás után a semmiből, vagy még attól is lejjebről elkezdték ezt a szakmát és a bor becsületét felemelni. Tényleg. De ne csináljunk már úgy, mintha csak magyar borok lennének a világon és mi szartuk volna a spanyolviaszt. Elfogadom, hogy a versenyborok kategóriájában szép eredményeket tudnak a magyar borászok felmutatni. Úgyszintén a drága, felső kategóriában is jó borok vannak. De sajnos az elfogadható árú borok terén nincs itthon minőség. Igencsak lutri, hogy mit kapsz pl. 1000 ft alatt. Persze meg kéne szabadulni a sznobságtól is. Kísérletek bizonyítják, hogy tíz emberből úgy öt becsukott szemmel azt sem tudja megmondani, hogy fehéret vagy vöröset iszik. Itt meg olyanokat olvasok, hogy hát vettem valami felvágós vöröset 1800-ért, na mindegy, pörkölt mellé jó lesz. A tévedés kockázatával, az ilyeneket írkálók többsége százszor inkább sznob, mint borértő. felhívnám a kedves publikum figyelmét, hogy a nagy borfogyasztó országokban étkezéshez ún. asztali borokat isznak a legtöbben. Ilyen borokat még a jónevű éttermek és szállodák is tartanak. Más kérdés, hogy azok az asztali borok többségükben kenterbe verik a magyar minőségi borok jó részét. És akkor már vissza is érkeztünk a hozzászólásom elejéhez. Miről is beszélünk, amikor fikázzuk az 5-600 forintos spanyol, francia, olasz borokat???

microgold 2005.10.24. 08:57:25

Ja, bocsi, microgold voltam, az előző hozzászólás szerzője.

matemata 2005.10.24. 09:54:53

gor, ami bor a taliánoknál dobozban kerül a hiperpolcra, az "vino da cuccina" miszerint főzőbor - legalábbis jó tíz éve ez volt a helyzet. (viszont kétségtelen, hogy erre minimális a HUF/(maligán*vol) célfüggvény... :)

matemata 2005.10.24. 10:19:08

microgold asztalibor-elméletének alátámasztására hadd osszam meg veletek a "mediterrán rozé az első látásra" néven összefoglalható turista-szabályt, amit néhány nyaralás során figyeltem meg: a kezed ügyébe eső első (legolcsóbb? :) rozé megfelel majd az étkezésekhez, nem muszáj másnap jobbat keresni. (a szabály Horvátországban nem él, sajnos.) Szardínián olyan könnyű, gyümölcsös, buborékos rozét találtam (neve tán Parteolla) 2(!) literes, csavaros kupakos kiszerelésben, hogy sírni tudnék, ha eszembe jut. (mert már ugye rég elfogyott... :) na ez az a kategória, ami itthon hiányzik (egyelőre? - helyette sok egyen-lőre, tablettából, bocs a szójátékért)

Defter 2005.10.24. 10:54:37

Kicsit álljubnk meg a nagy sajnálat közepette! Olvastátok már magyar borászok honlapjait, a borászatukról szóló összefoglalókat, írásokat? Én igen, a munkám része. Kevés olyat találok, aki arra hivatkozik, hogy 10-15 év alatt kellett elérnie a minőségi kategóriát, a nagy borok szintjét. Sokkal jellemzőbb, hogy a családi múltra, a sok évtizedes (néha akár másfél évszázados) hagyományokra hivatkoznak. Nem tudom, a valóságban kinél hogy volt. Csak azt tudom, hogy én még voltam úttörő is, vagyis éltem az elmúlt rendszerben már értelmes korban (értsd: nem csak kicsi gyerekként, hanem nagyobbacskaként, amikor az ember már nemcsak néz, de lát és ért is), és mit tapasztaltam: nagyapámnak több évtizedes borkészítői múltja volt. Nem mondanám borásznak, csak annyit tudott a szakmáról, amit az öregek mondtak neki, amit nagyapja, mint kertész tanított neki, meg amit ő maga megtapasztalt a hosszú évek alatt. De ami a lényeg: ha akart volna, senki nem akadályozta volna meg, hogy korlátozza a hozamot, hogy mindenféle okos módon kísérletezve igazi csúcsborokat állítson elő. A pincéjében azt csinált, amit akart. Állítólag a nagy borász családok is. Nem kényszerítették őket, hogy mennyiséget termeljenek minőség helyett. Úgyhogy ne gyertek nekem ezzel a "szegény borásznak csak 10-15 éve volt, az alatt meg csak ennyire futotta" szöveggel. Ennek annyira rossz íze van már ennyivel a rendszerváltás után.

2005.10.24. 11:54:34

matemata, én ne tudtam volna ezt??? mi jégkását főztünk belőle:))) csak egy dolgot nem értek még akkor mindig. miért kell a főzőbornak olyan ihatatlannak lennie, mert megeszik vagy mi??:)

2005.10.24. 13:55:28

petty | 2005.10.23. 23:48: Igazad van. Egyébként bocs a hozzászólásomért, nem voltam teljesen magamnál. Épp valami xar villányi Pinot Noir-t toltam. :)) (Ezektől függetlenül a túlzott bormajomkodást nem szeretem.)

Gbatchee 2005.10.24. 13:56:52

petty | 2005.10.23. 23:48: Igazad van. Egyébként bocs a hozzászólásomért, nem voltam teljesen magamnál. Épp valami xar villányi Pinot Noir-t toltam. :)) (Ezektől függetlenül a túlzott bormajomkodást nem szeretem.)

Miqlas 2005.10.24. 15:29:06

Sziasztok! Igazsag szerint en is mindig bizalmatlan vagyok az 5-600 Ft-os olasz, spanyol, ausztral stb. borokkal szemben es ez nem a magyar bor-sznobizmusbol adodik. Inkabb abbol hogy mivel magyar borbol nem merek ebben az arkategoriaban valasztani, ezert logikus lenne hogy egy kulfoldi bor, nagyobb szallitasi es tarolasi koltsegektol sulytva csak alacsonyabb minosegu lehet. Amint az elottem szolokat olvastam kiderult, hogy ez talan megsincs igy. Tisztelettel, Miqlas

Miqlas 2005.10.24. 16:41:08

akarom mondani: ... sujtva ... :)

palika 2005.10.24. 18:12:44

Rendszeres franciaországi látogatóként kint a 4-7 Euros vörösöket keresem (Cote du Rhone Village, Bordeaux, Beaujolais cru-k). Magasan verik verik a hasonló árú magyar társaikat! Amivel múltkor befürödtem: Sebestyén Icze 1.300 körül. Nagggyon híg...

muskotály küvé 2005.10.24. 19:30:14

Szerintem az EU-ba lépve, lassan meg kell barátkoznunk a "rendszer"-rel, és "EU-polgár"-ként kell egondolkoznunk, és el kell fogadnunk, hogy nemcsak nemcsak citromot és narancsot, hanem asztali vörösbort is spanyol- ill. olaszországit veszünk - asztali alatt az ebédhez jóízűen elfogyasztható bort értve. Ellenben fehérborért semmiképpen nem kell olyan messzire menni, nekem a badacsonyiak, szentgyörgy-hegyiek, somlóiak, tokajiak a kedvenceim, és 1000 Ft-ért nagyon jókat lehet venni. Valószínűleg nem véletlen, hogy számos magyar fajtából készül ebben a kategóriban, itt nem kell feltétlenül külföldiekkel próbálkozni,talán ezeket kéne az EU többi részén "nyomni", ha nálunk nem fogy el. Egy Szeremley kéknyelű 2500-3000-ért nagyon drágának tűnik, ugyanakkor ez egy jó közepes villányi vörösbor ára. Ha mindenáron olcsó, de magyar vörösbort akarok venni, a Hilltop üvegjei között szoktam kutatni, nagyon rosszat még nem vettem (de nagyon jót sem). Valamelyik nap vettem a Corában Mészáros Pál(?) féle szekszárdi kadarkát 850 körül, nekem nagyon bejött.

kékfrankos 2005.10.24. 21:44:47

Szerintem is a fehérekkel van igazán keresnivalónk, ráadásul abból van a legtöbb fajtánk. Persze a vöröseink is nagyon szépek, csak nem annyira megbízhatóan mint fehérek. Muskotály küvé- vel egytértek abban, hogy 2- 3 ezerért drágállunk egy nagyon jó fehéret, pedig lehet, hogy kategoriájában az már egy csúcsbor, míg vörösből....?

sly 2005.10.31. 21:42:09

fehér rulez!
süti beállítások módosítása