Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Magyar jelenlét a londoni Fine Wine Encounteren

2005.12.09. 05:17 - Az Alkoholisták

Az Alkoholisták bemutatják Jadvigát, a száguldó alkoholinát, aki Londonból jelenti, hogy a magyar bor egyelőre itthon világhírű. Pedig amikor Jadviga bemutatót rögtönöz, leesik a borértők álla.

Egy hónapos angliai kalandozásaim orgazmusszerű csúcsának szántam a Fine Wine Encountert, az angol Decanter éves nagyrendezvényét. A kevésbé művelt alkoholisták kedvéért: ez az az esemény, ahol a világ legjobbnak gondolt száz borászata találkozik a közönséggel, a londoni szerkesztőség sokat kóstolt tagjai szerint! Azonban elöljáróban egy kis személyes. Kalandozásaim kezdetén a brit birodalmi főváros szerkesztőségében, mint önkéntes száműzetésbe vonult – nyelvtanulási, tapasztalatszerzési szándéktól és a magyar borok jó hírének keltésétől fűtött – kelet-európai "kényszermunkás" a világ minden tájáról a nagy eseményre meghívandó borászok adatait ellenőriztem a zsibbadásig. A londoni szerkesztőség hegynyi adathalmazával szembesülve azzal vigasztaltam magam, hogy csak találok a listán néhány magyar borászatot, de ahogy haladtam előre, mégsem akadt a Miguel Torresek, Stellenboschok és francia chateau-k között egy magyar név sem.

én az itthon sokat emlegetett alsó polcos Hilltop borokkal sem találkoztam, és mással sem

Az hagyján, hogy nem lesz jelen egyetlen magyar borász sem a Fine Wine Encounteren, sóhajtoztam nyelvünk magányába zártan, de a szerkesztőség tagjai sem igen hallottak volna még komolyan Tokajról, ha az újság magyar változata miatt nem kellett volna go overelniük a kontinens belsejébe, a többi borvidékünkről pedig még csak mellékesen sem kaptak hírt. Apropó, külföldi kiadások, hallottak már "a világ legnagyobb borországáról", mert a magyar után 2005 októberében megjelent az első kínai Decanter. Mindebből arra következtetek, hogy már nem csupán olcsó ruhaneműben utaznak a kínai elvtársak, de elviselendő a létező kommunizmust bort isznak a maguk háromszázezer hektárjáról, és ehhez kell egy kis elméleti ismeret, amivel kihúzzák a rendszerváltásig, bár ott ezt nem lehet tudni.

Ám mielőtt Kína lenyomja a világ bortermelésének csupán egy százalékát vagy talán még ennyit sem adó Magyarországot a borversenyben, észbe kéne kapni. Ugyanis a Fine Wine Encounternek otthont adó londoni Landmark Hotelben az angol piacon keresett francia, amerikai, ausztrál és olasz borászatok mellett ott volt a törpe Libanon és a fagyos Kanada. Hahaha... Magyarországot pedig én képviseltem, a hajtókámon egy címerrel! Ami tőlem tellett, megtettem, mert a bőröndömben vittem néhány szépséget: Szepsytől hatputtonyost és St. Andreáéktól Merengőt. A szerkesztőség tagjai üvegnyitás után el is olvadtak a gyönyörűségtől. Naná! Na de kérem, ez azért vicces!

megkóstoltam egy-két sauternes-i produkciót... jobb limonádét csinálok otthon a konyhámban, gondoltam

Ha az angol királyi alattvaló az üzletekben nem találkozik magyar borral - mert én az itthon sokat emlegetett alsó polcos Hilltop borokkal sem találkoztam, és mással sem -, étteremben sem fog rendelni! Ha viszont az überflancos Fine Wine Encounteren sem vagyunk ott, soha senki nem lesz kíváncsi a magyar táj gyümölcsére.

Tehát a rendezvényen kóstoltam, amit csak bírtam, és egyre azt hajtogattam – amikor a tanninok épp nem rántották be a felső ajkamat önmaga alá -, hogy bőven megállnánk itt a helyünket. Természetesen a nagy összehasonlítás kedvéért megkóstoltam egy-két sauternes-i produkciót. Savak, talaj sehol, cukor és víz elegye. Jobb limonádét csinálok otthon a konyhámban, gondoltam, de persze udvariasan bólogattam, hogy hú meg há, de azért megkérdeztem, hallottak-e már Tokajról. És ekkor következett a kínos igenlő bólogatás.

A talpon állós kóstolás után beültem egy Masterclassesre, ez afféle szaktanfolyam és PR ötvözése puccos körülmények között, ahol egy-egy borász áradozhat saját borkészítésének módozatairól, az ültetvények fekvéséről, a tűz és víz borban megmutatkozó erejéről, a talajról meg az óceáni légáramlatokról, mert épp egy Napa Valley-i borászathoz volt szerencsém. Ennek a chardonnay- és cabernet sauvignon-bemutatónak az utolsó tételéről, egy 1985-ös, csodának szánt CS-ról megállapítottam: amit az illata mutat az nem animalitás, hanem egyszerűen büdös, és a mellettem ülő, saját hazájának nagyságától fuldokló lelkes amerikai némi ellenkező onanizálás után kénytelen volt elismerni állításom igazát, és új palackot kértünk.

Persze írhatnék még arról is, hogy az ausztrál, chilei, olasz, spanyol és más borosüvegekre nagybetűkkel rá van vésve a termelő ország, mondom, az ország neve, nem a falué!!! Nálunk a címkegyártók nem ismerik a nagybetűket, vagy csak szégyelljük a szót: HUNGARY? Javaslom, a következő Fine Wine Encounteren a sok tanninbomba cabernet és egyenchardonnay között jelenjen meg például egy somlai rizling, vagy egy hegyaljai furmint, mert csodájára fognak járni! Vajon mi szükséges ahhoz, hogy ha létezünk, látsszunk is!?

London, 2005. november 26-27.

Címkék: helyszíni szemle

34 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr7112953

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: cleaning services jobs 2017.11.07. 17:10:07

Frozen Acai Puree - niwardrabsi on blog.hu

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pumalyos 2005.12.09. 07:15:14

Ez nagyjából a hatezredik, miért nem vagyunk ott valami fontos boros rendezvényen, pedig milyen jó lenne stílusú, bő lére eresztett marketing gagyi. (Hol a büdös francban van már a brit birodalom?) Mintha még mindig a 89-90-es beetetés szintjén állnánk és kis ovisként elhinnénk, a bezzeg a piacon majd érvényesül a minőség kezdetű gyenge vicceket. Nem érvényesült eddig sem és ezután sem fog. Mert azért azt a honlap üzemeltetői sem gondolhatják komolyan, hogy ott, ahol a történet pénzről szól ott majd odaengedik Szepsyt, vagy bárki mást. Csináljon ezerszer jobb borokat, mint a futtatott francia, vagy újvilági löttyök. A barom angolszászok régi szokása, hogy azt hiszik a világ belőlük áll. Na és?! Hülyén fognak meghalni. A baj az, hogy – s ebben önök sem ártatlanok – a hazai fogyasztó egészséges patriotizmusát sem hagyják kibontakozni, a magyar = szar képlet miatt. Merthogy a hazai borok túlnyomó többségének itthon kellene elfogynia, ez az alap probléma.

mustvagysoha 2005.12.09. 09:33:15

Javaslom, hogy aki rendelkezik hozzáférhetőséggel (akkredittált) a magyarország.hu-n, az küldje meg a cikket a Tisztelt Mindenkori Kormánynak!

2005.12.09. 10:05:13

nehézkes stílusú, nehezen olvasható a cikk, információtartalma pedig nullához közelít

ínyenc 2005.12.09. 10:56:57

Jó a cikk és igaza van írójának. Én is ezt tapasztalom külföldi borfesztiválokon, pl. Svájcban. Össze kéne fogniuk az itthoni legjobb borászoknak és közös külföldi marketinget kéne szervezniük. No de sok a beszéd, igyunk!

2005.12.09. 14:17:47

Erről a problémáról pontosan annyi ideig kell írni, ameddig nem történik valami. Sajna, nem a kormánynak kéne megoldania a problémát, inkább a borászoknak kéne összefogni. Érdekes, hogy ezt már nyugatabbra és keletebbre is sikerült megtenni... Nem mellesleg mondom: utálom a magyar=szar típusú általánosítást. Nem nagyon voltam még olyan kóstolón, ahol a neves, 80-100 €-s bort ne verte volna meg legalább egy magyar.

kifli 2005.12.09. 15:28:10

nagy magyar világfájdalom...

Művelődő 2005.12.09. 23:55:29

A cikk elmegy,és valóban csak helyben topogás van évről-évre.Amúgy meg Pumalyos jól beszél,de éppen mondókája alapján meg kellene mozdítani az állóvizet ITTHON!Lehet nagyokat alkotni,amiket hátha hall valaki a határon túl is,de a lényeg az itthon lenne:a minőségi bort kedvelő honi fogyasztóból kellene megélni a honi termelőknek,mivel ez az egy reális esélyük van -mondjátok,hogy a honi fogyasztó meg egyre igényesebb,ugye így van/lesz szép lassan!(Mi a tapasztalat?)

IHP 2005.12.10. 11:00:29

A magyar kormány milliárdokat zsebel be a borászatoktól, de semmit nem ad vissza. Az AMC is csak egy a barátok lenyúló maffiájából. Politika pfúj.

eF 2005.12.10. 11:10:03

ugyan mit marketingeljenek a boraszok, amikor az orszagban nincsen egy egyseges eredetvedelmi koncepcio. az allam meg baszik a boraszok kerese ellenere normalis jogszabalyokat hoozni????

Grenache 2005.12.10. 14:34:41

Tul sok az egymassal ellentetes lobbi boraszati korokben is ahhoz, hogy az allam barmit is figyelembe vegyen. Lasd: Bikaver.

csókolom 2005.12.10. 19:44:05

eF: küldök neked egy billentyűzetet, amin a magyar ábc-t nyomogathatod! :)

eF 2005.12.10. 20:01:24

csokolom kuldjed, a cimem: Tom Gyetvai Mishuna Yena 789. Tokyo 69887 Japan

drPotozapA 2005.12.10. 20:25:38

Én a cikk minősítésével nem foglalkoznék, mert az sokkal kevésbé fontos, mint a téma, amelyben íródott (de főleg nem tennék udvariatlan megjegyzéseket). A problémák a következők: 1. Csehországban az élvonalbeli cseh söröket a magyar kocsmai árnál olcsóbban kapja a honpolgár már az átlagos prágai kocsmában is. Magyarországon egy átlagfizetésből aliga engedheti meg magának a honpolgár a rendszeres fogyasztást a hasonló minőségű magyar borból. (Igaz, hogy jó a sörhöz lényegében csak jó recept és technológia kell, a jó borhoz sokkal több, de ennyivel nem drágább.) 2. Volt olyan kormány Magyarországon, a rendszerváltás után, amelynek ideje alatt újraszabályozták a "minőségi bor" fogalmát, és sikerült úgy megállapítani, hogy minőségi bor az, amelynek legalább a 90%-a abból van, ami rá van írva. Ennyit arról, hogy az állam tehe-e valamit a dolgokról. És így van, az egységes eredetvédelmi szabályozás hiányzik. 3. Az viszont miféle süketség, Pumalyos kolléga, hogy a minőség nem érvényesül a piacon? Itt szó sincs a piacról. Itt ranglistákról van szó. A piacról két példa: Tiffán már 1997-ben a termelése kétharmadát exportálta (elsősorban Németalföldre), de tavaly Svédországban nem tudtam bemenni komolyabb hipermarketbe (valamint hajón lévő vámmentes üzletbe), hogy minimum egy mátraaljai ne jött volna szembe (én is meglepődtem, hogy mátraaljaiból láttam ott sokat). Ami pedig azt az általánosítást illeti, hogy ahol pénzről van szó, ott nem rúgunk labdába a rangsorokban, hát, Pumalyos kolléga, ezek szerint a Szentkirályi ásványvíz nemzetközi elismerése valami csoda következménye. Biztos abban az iparágban nincs szó pénzről. 4. A gond: a magyar bornak nem megfelelő a nemzetközi marketingje, továbbá a megtermelhető mennyiség csak részpiacok kiszolgálására alkalmas, de ha sok országba szállítunk, akkor végképp elaprózódik.

palack 2005.12.10. 23:19:42

Ahhoz, hogy az angol Decanter nem hív magyar pincészetet a világ 100 legjobbja közé, nem sok köze van, szerintem, a bármikori magyar kormánynak. Ezt a szakmának - vagy inkább azoknak, akik belőlük élnek (bormédia, borkereskedelem) kellene elérnie, nyomulással, marketinggel. Például: a magyar Decanter miért nem nyomta, hogy ugyan már egy-két magyar termelőt is hívjál már meg apuci?! Vehették volna a fáradtságot, és még csak szégyent sem hozott volna rájuk.

2005.12.12. 07:28:25

Annak a idején a londoni metróban még a német! borokat is óriásplakáton nyomatták. Gondolom valami savanyú lötty lehetett. Egyébként a tokaji borok már Goethe Faustjában is szerepelnek, az Auerbach Kellerben azt isszák a középkori mulatozók. Innen idáig süllyedni.

kisicce 2005.12.12. 08:16:54

Lehet van még borász aki a régi bikavért előtudja és elő is állitja? Nem a cuvéé-t !A hegyvidéki kadarkából,hegyvidéki asszusodott kadarka szemekkel kétéves borként?A föld termelésének talán 2%a mi bortermelésünk, minőség és jó minőségű márkás borok nélkül nem leszünk az élen soha.A különleges régi hungarikum fajtáinkat, nem leromlani kellene hagyni, ápolni, és termelni, az ujdonságok divatját hagyni kellene a médiának.A gyártástechnologiáról nem is beszélve, a méregkeverést, a vegyészkedést ,az egy másik szakma, nem ártana elfeledni.A szakmának kellene a hangját hallatni és érvényesiteni nem a kereskedelemnek.

soroksárisokszorjó 2005.12.12. 08:37:29

Szegénynek nem mondható ír születésü londoni ismerősünk, mikor ászokolt, gyengébbek kedvéért, hordós érlelésű és tárolású jó minőségű és jól kezelt bort ivott, mint macska ha vizbe lép, fujt, és közölte szaga van a bornak, mi ez?Hja ha valaki csak reduktiv borokat talált eddig a szupermarketcingjében, az ilyent is mond.Pár uszómedencényi rővídital elfogyasztása nem tette borszakértővé.

minekszólbelehanemérthozzá 2005.12.12. 08:48:46

Bocsi, nem egészen tartozik ide, hacsak nem annyiban, hogy magyar borról van szó - és osztom az egyik előttem szóló optimizmusát, miszerint a magyar fogyasztó is kezd egyre igényesebb lenni -, tehát ittam szombaton egy nagyon jó bort, Ostoros a pincészet neve, egy Cuvée, Zweigeltből és Cabernet Franc-ból (ha jól emlékszem), nagyon kellemes és lágy íze volt neki. Érdemes ezt a pincészetet keresni? Vagy nincs ízlésem, hogy ilyen szar bor ízlik nekem?

bhoy72 2005.12.12. 08:59:16

Az,hogy a londoni boltokban nem lehet magyar borokat talani egyszeruen nem igaz.Pl. a Tescoban van 4 puttonyos Tokaji Aszu 12-13 font korul,regebben volt Egri Bikaver is.Sot a Harrods is arul Aszut illetve esszenciat is.

tesetuddki 2005.12.12. 09:36:29

nem egy ilyen -k iállíthatsz ha fizetsz - rendezvényen kell keresni a jó borokat. ennyi.

crab 2005.12.12. 09:40:10

Hát, nem Tescoban kellene árusítani, ha reklámozni szeretnénk... Kaliforniában nagyon kevés szakboltban lehet látni magyar bort. Floridában nyoma sincs.

Drozophila 2005.12.12. 09:48:53

A cikknek nem a stílusával van baj, hanem azzal, hogy alapjában véve igaza van. Nem véletlen, hogy a borászok elsőnek menekültek ki az AMC kötelékéből, és az is példaértékű, hogy a megalakult Magyar Bormarketing Kht-ban mindenki alapító (pénzosztó) akar lenni és nem pályázó.

Tusco 2005.12.12. 10:37:04

Angol Tesco nem = magyar Tesco. Azért ezt ne feledjük...

Tanninbruder 2005.12.12. 11:17:24

Belga Carrefour-ban találkoztam már Aszuval (4-5p) többször, Egri Bikavérrel és legutoljára egy Mátraaljaival (az utolsó üveget raboltam le, mert elhordták a flamandok). A gond az, hogy nem rendszeresen látom őket a polcokon, míg a bolgár Cabernet Sauvignon-ok (egyébiránt tisztességes iparosmunka, de nem több) állandóan ott virítanak. A ok szerintem az, hogy nincs márkabevezetés és különösen nincs (sajnos hogy ezt kell mondanom) stabil, megbízható, iparszerű minőség év- és napszaktól, csapadéktől és napfénymennyiségtől, bőrszíntől, vallástól és miegyébtől függetlenül...Itt a legtöbbje szerintem nem évjáratot, hanem megfelelő, állandó minőségű terméket keres. Ez van.

gasztroman 2005.12.12. 11:41:34

Csak egy párhuzam: Ausztráliában láttam magyar uborka konzervet (az is tud finom lenni), nem vette senki. Megkérdeztem, mi lehet az oka: olyan "tökéletesen" zárták le, hogy az ausztrálok (lévén puhányabbak, mint mi) nem tudták kibontani! Inkább meg sem vették. Sokszor ennyen múlik, bár ott legalább volt, biztosan egy volt hazánk fiának köszönhetően.

marketing 2005.12.12. 15:02:23

Szerintem pumalyosnak nincs igaza. Ha lenne a magyar boraszoknak - es nem az allamnak mert nem az ö dolga - marketingstrategiaja akkor lenne meghivas is a fent emlitett rendezvenyre. Meg kell hivni öt nagyfejüt az angol Dekantertöl betenni öket a hiltonba es minden nap elvinni öket egy Karbatiaba vagy egy Gerbaud-ba ahol a kaja utan/hozza a sajat boraikat adnak a termelök. Akkor mindjart tudnak az angliusok is hogy mi az a Villany meg Tokaj meg Eger. Ez ma igy müködik. Egy ujsagiro sem fog nalad kopogni hogy na milyen borod van, hanem varja az ilyen meghivasokat. Termeszetesen ezt jo magyar szoval korrupcionak nevezik de a vilag nyugati reszen ez meg marketing. Szoval amig ez a meghivas nem törtenik meg - nyilvan nem megy egyik naprol a masikra mert rengeteg meghivasuk van a fiuknak a chateua-kba - addig nem fogja erdekelni öket a magyar bor.

jadviga 2005.12.12. 15:10:46

Jelzem én meghívtam az angol kollégákat Magyarországra, és ha eljönnek magam fogom elcipelni őket Szepsyhez és Lőrinczhez!

gergely 2005.12.12. 20:26:30

Montrealban és Québec tartomanyban lehet kapni Tokay aszut (4-5-6 puttonyosat) , szekszardi voros-t, Ontarioban van egri bikavér

2005.12.13. 18:14:48

Ukrajnában is kapni tokaji aszút, szép korona van a címke tetején:)

kisicce 2005.12.14. 09:46:13

Az eddigiekhez csak annyit a palackokra mindenféle cimke felkerűl, de nem csak leáztatás után, mint egyikmásik kft.-nél ,eredetileg is.Benne meg mi is van, talány amig ki nem bontja hozzáértő, nem fogyasztóra gondoltam most.

soroksárisokszorjó 2005.12.14. 09:55:31

Marketing! Amit emlitesz részvénytársaságok alkalmazásában élő bértolnokok irománya, nem marketing, nem korrupció, csak a teljes elkurvulása az irodalomnak és a kiszolgáltatottak megalázkodása.Anyagi előnyökért való profán és aljas hazudozás sorozatban .Erre ne legyél büszke, de ha mégis, hát gusztus dolga....

TomiSan 2005.12.16. 15:50:59

Örülök a cikknek, végre valaki építő kritikát ir a magyar bor világpiaci helyzetéről. Ébresztő borászok. A magyar bor csak akkor lesz tartósan elismert, ha a minőség mennyiséggel is társulni fog. Sajnos még mindig többen vannak kik mennyiséget termelnek és nem minőséget. Sajnos a többség okán ők a hangadók, a silány átlag borukkal. Kedves Jadviga! Mindig csak a szép magyar borokról lehet olvasni, itt az ideje, hogy a sajtó irjon a rossz borokról is. Vegyünk le végre a polcokról átlagborokat is, vizsgálják őket az érték és minőség arányában, majd irják meg, hogy a vevő a 150,- Ft./ palack árban jó bort ne keressen, hiszen a dugó, az üveg, a cimke ennél többe kerül. Hungary! Mily igaz! A franciául, vagy angolul irt Tokaji címkéről nem az jut az átlag fogyasztó nevébe, hogy Tokaj=Magyarország, hanem hogy XY angol, vagy francia cég tokaji bora. Előbb vagy utóbb -ha ez így folytatódik - a nagy európában elfelejtődik a kis magyarország.

Pier 2005.12.20. 15:57:11

A londoni Gay Husar-ban találsz magyar borokat, néhány távolkeleti étteremben is előszeretettel ajánlanak magyar nedüt (kizárólag fehéret). Az angol piac az "egyik legkeményebb pálya". Itt le kell szállni a magas lóról. Ha nem tudsz 1 font alatti palackáron minőséget kínálni az angol importőrnek, egyszerűen kiestél a versenyből. Tehát marad az áldozatvállalás; legalábbis ha attraktív számunkra a britt jelenlét.

VR 2006.01.30. 00:47:15

ne féljetek, NEM HAGYJUK!!!... ...bővebbet később - itt is
süti beállítások módosítása