Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Két chardonnay, először

Jásdi István és Lőrincz György

2006.09.25. 14:51 - Albert gazda

Kedvet kaptam én is a páros kóstoláshoz, amit AM kolléga honosított meg minálunk, igen helyesen. Több idő jut egy-egy borra, el lehet mélyedni bennük, kibontani apró, ám fontos nüanszokat, nem szalagmunka, mint a vakkóstolás. Ha már így alakult és belevágtam, gonosz, kozmopolita-imperialista fajtát választottam. A chardonnay nagymenő volt nálunk is, ám mára mostoha gyermekké lett szegény. Jogosan-e? Első körben ezek jönnek: Jásdi István Nagykúti Chardonnay 2004, St. Andrea Kovászó Chardonnay 2003.

A 90-es évek közepén boldog-boldogtalan vállvetve igyekezett tisztes haszonra szert tenni a barrique-ban érlelt-erjesztett chardonnay révén. Megénekeltem a jelenséget már alaposan, és azt sem hallgattam el ezenközben, hogy legszebb borélményeim közt tartom számon a Gál Tibor-céhák egyes évjáratait. Azóta sok víz lefolyt, és bár manapság kevesebben próbálnak dicsőségre vergődni éppen e fajta által, a belőle készült borok cseppet sem lettek rosszabbak – sőt –, mint tíz esztendővel ezelőtt. Akárhogy is, utánanézek apránként, milyen a helyzet chardonnay-fronton ez idő szerint.

Jásdi István Nagykúti Chardonnay 2004

A legnagyobb merészséggel sem állíthatni, hogy az üzletember-diplomatából lett csopaki borosgazda szortimentjében ez a legfontosabb fajta. A rizling vagy a szürke szerepéhez nem mérhető a chardonnay-é, jó bort csinálni viszont lehet belőle. Egyelőre talán nagyobb biztonsággal, mint az autentik versenyzőkből. Mert míg úgy tűnik, Jásdi Istvánnak ígéretes kísérletei ellenére sem sikerült még igazán stílusos olaszrizlinggel előhozakodnia – nem a Berekhátiról beszélek, az nincs piacon, és még nem kóstoltam, meg nem is a sima csopakiról, amely általában remek –, addig a chardonnay önfajtájára jellemző módon nála is megbízhatóan magas színvonalat hoz. (A 2004-es lőczedombi szürkebarát nála is különb, de nem tárgya ennek az elmélkedésnek.)

Halovány szalmaszín, bár az látszik, megjárhatta a hordót, sötétebb, mint egy reduktív gyorsbor. Ha a színén látszik, az illatán érződik: a chardonnay-tipikus bakszagon és a gyümölcsökön – körte és alma – túl a hordó vaníliája domborodik. Ez együtt kellemes és vonzó, kortyolásra csábít. Kellemes azután is, gyümölcsös és vajas kicsit, halvány mineralitással, közepesen tisztességes testtel, nem éppen savdomináns struktúrával. Nem túl sok benne semmi sem, alkohol, szárazság, lecsengés rendben. Nem ismételhetetlen élmény, de hiányérzetet sem hagy. 6 pont alulról.

St. Andrea Kovászó Chardonnay 2003

Mintha Lőrincz György maradt volna a mi hazánkban az egyetlen, aki továbbra is úgy látja, chardonnay-ból helyes csúcsbort készíteni fehérben. Ennek az ideának az eredményeként születtek meg – először a 2003-as évjáratban – a dűlőszelektált versenyzők, a Sziráki és a Kovászó. Előbbi nem volt nagy szám, hiába használta kifinomultan a kitűnő hordót a mester, ez a komplexitást mutatni képtelen alapanyagot csak ideig-óráig tette izgalmassá. Bontás után sziporkázott a bor, egy óra elteltével már nem annyira. A Kovászó ellenben nagy dobásnak találtatott, már fiatal korában is, legfeljebb azok nem rajongták, akik olthatatlanul haragszanak a fára. Panelszekrényemből rég elfogyott, úgyhogy azt, milyen most, szerb atyafinknak köszönhetően vizsgálhattam meg, maradt nála egy szerényebb készlet, amelyet egy palack erejéig tovább csappantottam pár hónapja. Mígnem elérkezett az igazság pillanata.

Szép aranysárga, csillogóan, tükrösen tiszta. Illatában mély érettség, fával, mineralitással, aszalt gyümölcsökkel, komplexitással. Nagyon szép, akár egy jófajta burgundi. Szájban megint izgalmak, jelentékeny test, összerendeződött jegyek, harmadlagosnak nevezhető zamatok. Gyümölcsök is vannak még, és méz meg dió is. Egyben minden. Szépen érett bor. Vagyis annak mutatkozik, addig, amíg fel nem tűnik, hogy a savak árnyalatnyit külön vannak mégis. Kibiccennek valahogy a harmóniából, s bár a legkevésbé sem kócosak és harciasak – hiszen 2003-ból származnak –, mégis zavarkodnak. Kár. Kis híján azt mondtam, az eddigi legjobb magyar chardonnay. Így mindössze 6 pont, felülről.

Címkék: fehér hatpontos jásdi csopak st. andrea eger lőrincz györgy chardonnay

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr2915258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sootaanaa 2006.09.25. 21:46:00

Érdekes, nekem a jóval drágább 2004-es Kovászó tűnt ugyanilyen "kibiccenőnek", a savak külön, egymás után különböző hullámokban fűszerek, nincs egység, nincs egyéniség. 6 üveget vettem, 3-at kóstoltam, mert valami ismeretlen hibára akartam fogni, amiért nem látom a szépségét. A másik 3-at eladtam, aki megvette, imádta.

Mindettől függetlenül egyik legszebb chardonnay.

Balatoni 2006.09.26. 07:35:46

Nem is lehet egynapon emlegetni a Jásdit a Lőrinc Gyúrival .
Az egyik egy üzletember - csak a pénz érdekli a másik egy művész.....

eV 2006.09.26. 08:15:53

Balatoni!

Jásdiról gondolod azt, hogy kizárólag üzletember? Én ugyan nem ismerem elég jól, de azt tudom, hogy nagyon komoly borai is vannak.
Lőrincz Gyurit meg egyenlőre a legjobb iparosnak mondanám, határozott művészeti fogékonysággal.
De mindkét borász kiemelkedő Magyarországon.

lacibor 2006.09.26. 08:40:49

-Jásdi majd borász lesz. Gyuri meg diplomata? Kár lenne.

Ferraiolo 2006.09.26. 10:10:57

Kit érdekel, hogy egy borász üzletemberből, asztronautából vagy kukásból avanzsált a pályára ha jó borokat készít?

b 2006.09.26. 11:08:55

Igen...az sokkal rosszabb, ha a borászból lesz kukás......és a végeredményt amit összeguberált még el is adja....
Egyébként igaz........a végeredmény számít......egyébként meg elég vegyes a borásztársadalmunk...és ez így jó.....ha van külső input akkor nem válik belterjessé az adott ágazat...:-)

A chardonnay-t meg szeressük:-)
Nagyszerű gasztrobro...a szó nemesebbik értelmében...nagyon jól alkalmazkodik mindenhez....szóval nem leírni......inkább inni..:-)
Bár.....ha már fehér én is inkább olaszrizling és furmint ivó volnék:-)

St. Andrea: Szeretem a borait, a stílusát....jó, hogy elérhető árú borai is vannak.....(khm: majd' mindennapos használatra). De halkan hozzáteszem....nem elég az, hogy valaki 3000 ft körül csak "jó". Van jó pár bor és borász aki ennyiért többet nyújt.
A borász személye nem függ össze a borral....elismerem, hogy Lőrincz Gyuri alkotó és megújító személyiség....akire szükség van...

Jásdi: emlékszem az első Jásdi bor egy Cserszegi volt...az 1 rugó alatti kategóriából.....szép üde volt...hozta azt a tipikus kezdő boros beetető drogja stílust......így kíváncsivá tett....szép borok egységes elképzelés...a válogatások is szépek.
De az árak sokszor előbbre járnak a minőségnél....bár a mennyiségből adódóan ez valamilyen szinten érthető. Tovább...a borász/tulajdonos eddig főként egy-két markáns nyilatkozatával szerepelt...mindazonáltal kedvelem.....legalább nyílt ember.....már amit én látok belőle...hiszen mindenkinek van sara...és van elég kárvallott aki tud sok "szépet" mondani bármelyik borászról....

kifli 2006.09.26. 13:32:09

Kovászó sárdonné kipukkadt már. amúgy sosem volt nagy durrnaás.

froccsos 2006.09.27. 09:22:22

Jásditól sok mindent kipróbáltam, de csak egy mittommilyen cserszegi jött be. az is csak a feleségemnek.

Eccer mentem volna hozzá kóstolni, azt mondták rendezvény van. Én meg azt, hogy kapják be.
Mentem még 200 métert és a Tamás pincében hosszas szimatolás után vettem egy 2003-as rizlinget (most már 2500-ért adják, de idén is bevállaltam egyet).
süti beállítások módosítása