Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Apostol

Nicolas Joly könyvbemutatója Budapesten

2006.10.03. 21:18 - csite

Bő egy hete történt. Nem volt nagy hírverés, de annyira igen, hogy eljusson az infó a komolyan érdeklődők fülébe. Magunk is felhívtuk rá a figyelmet. Nicolas Joly, a biodinamikus szőlőművelés apostola a Festetics palotában tartott előadást, ahova rendőrkordonon keresztül lehetett bejutni, azoknak, akik idejében feliratkoztak a listára.

Bent nyugodt miliő várta az érkezőket, a hosszúnak ígérkező előadáshoz a kis büféasztalról meríthetett erőt a nagyérdemű. Nem akarok nagyszabású konzekvenciát levonni a résztvevők elemzéséből, de egy-két érdekesség feltűnt. Villány képviseltette magát a leggyérebb létszámmal: ha jól számoltam, egy fővel. Még inkább meglepett, hogy borkedvelőt, aki nem kötődik közvetlenül az ágazathoz, alig láttam. Talán kettőt.

Kis késéssel kezdődött a műsor. Igazi franciás, hóbortos kinézetű emberke beszélt, nem kis hevülettel. Aki hosszú szendergésre számított, gyorsan magához tért. Ki kell emelnem a tolmács teljesítményét, aki ezt a szakmai nyelvet remekül magyarította. Önéletrajzi elemekkel kezdtünk. Megtudhattuk, hogy Joly mintegy 22 éve foglalkozik biodinamikával, 7 hektáron, az Angers-től 15 km-re található Savennieres-ben. Akkor döntött úgy, hogy a vegyipari termékek nem kívánatosak az ő területein többé. Filozófiája egyszerű: nem a legjobb bort akarja elkészíteni, hanem a legigazabbat. Útmutatóként a középkori Európa botanikusainak tanításai, Rudolf Steiner és Maria Thun munkássága szolgált számára.

Már a téma megközelítése is érdekes volt. Remélem, írásban is van annyira szemléletes a példa, amilyennek nekem tűnt. Vegyünk egy festményt. Szoktunk-e arról beszélgetni nézegetése közben, hogy mekkora a súlya, milyen színből hány grammot használt fel a festő hozzá, mekkora a hossza, a szélessége? Nem. Nem ezek a dolgok határozzák meg, hanem az, amit mondandójával sugároz felénk. Művészet. A szőlő sem csak fizikai paraméterek sokasága, hanem ennél sokkal több. Igazi műtárgy. Na, ezen keresztül kell értelmezni a továbbiakat.

Joly egyből nekiesett a mai kor fogyasztóinak, a globalizációnak. Érdekes adatokat, észrevételeket sorolva próbált rávilágítani, miért nem vezet előre, ami ma zajlik a világban. Az alsóbb árfekvésű borok ízvilágának nemzetközi sztenderdjeit hozta fel. Az ötdolláros kategóriában a tengerentúlon az eperaromára bukik a jónép, a felkelő nap országában a banán a nyerő adalék. A sokszor elhangzott tanácsot, miszerint az ilyen borokat bárhol elő lehet állítani, és nincs szó másról, mint gazdasági tevékenységről, jó lenne megszívlelniük sokaknak itthon is. Még mielőtt a valódi globális piac kis szeletkéje leszünk.

A kiútra több módon lehet rátalálni. Joly az őshonos fajták biodinamikus termesztésében látja a legeredetibb módot. A földet újra élővé kell tenni, hogy kialakulhasson benne az a flóra, amelytől a folyamatok természetessége újraszínezi a borokat. A szőlőben olyan preparátumokat, természetes anyagokat kell használni, amelyek nem avatkoznak bele maradandóan a növény életébe. Figyelni kell a természetre, amely folyamatosan jelet ad állapotáról, az asztrológiára, amelynek fontos hatása van minden élőlényre. A nagy egyensúlyt kell közelíteni a természet négy állapotának finomhangolásával. Ez a négy állapot az ásványi, amelyhez kötődik a gyökér; a folyékony, amelyhez a levél; a fény, amelyhez a virág; a hő, amelyhez a gyümölcs.

Ennyit írnék erről most. És ajánlom mindenki figyelmébe az Az ég és föld szülte bor című könyvet. Alföldi merlot kolléga értekezett már biodinamikáról, itt is, meg itt is meg itt is, meg itt is, ha érdeklődnek a téma iránt, olvassák újra ezeket a posztokat.

Címkék: nicolas joly biodinamika rudolf steiner maria thun

24 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr6715532

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Defter 2006.10.04. 10:46:04

Bocs, csite, de ez a cikked... Az utolsó előtti bekezdés az egyetlen, amit érdemes volt elolvasni belőle, bár ott is van némi képzavar. A többiben másmilyen zavarok vannak. Ezért nem volt érdemes ujjaiddal a billentyűket illetni.

b 2006.10.04. 11:25:42

Lehet, hogy megzavarta az elméjét az a biodinamikus fehér amit az echo tévén ajánlgatott egy kocsmában....:-)
...mondjuk.....vicces volt a lepukkant arcokkal a háttérben:-)

Defter 2006.10.04. 12:48:46

Valaki mondja már el nekem, miért jó, hogy kocsmai borokat elemeznek egy tévéműsorban. Szerintem aki ide jár borozni, az nem néz ilyen műsort, vagy ha mégis, a kritika nem valószínű, hogy befolyásolja a választását. Vagy legközelebb azt mondja a csaposnak, hogy 'Hé, Józsikám, ne abból aggyá most, mert a múltkor lehúzta valaki a tévében! Inkább a pirosból kérek, mert arra azt mondta, hogy jók a savai."? A másik oldalról meg akit érdekel, hogy egy borról egy -értőnek mi a véleménye, az nem a kocsmában vásárol.

lacibor 2006.10.04. 17:11:39

A korcsma civilizációnknak egyik legfontosabb intézménye, sokkal fontosabb, mint például a parlament. Az egyik helyen a sebeket osztják, a másik helyen gyógyítják.(Hamvas B.)Gyk.
-Szóval vigyázzunk a kocsmával(-ra).(hihi)

b 2006.10.04. 18:39:37

A kocsma, korcsma...illetve vidéki, tanyavilágbeli megfelelője a csárda, egyáltalán nem megvetendő vagy lenézendő dolog....gondoljunk az olaszok cantinájára.....trattoriájára....az osztrákok weinkellerjeire vagy a bécsi heurigerekre....a spanyolok tapas bárjaira....és sorolhatnánk....
Csak a mi kutyaütő népünk züllesztette le a saját közösségi szellemformáló intézményeit....a régi klasszikus csárdát, kocsmát, kisvendéglőt én is visszasírom....bár van egy-két fehér holló...
No mindegy...:-)
Előző postom nem a cikkhez, mint inkább írójához kacsolódott...láthattuk a legmélyebben tisztelt csite mestert amint arcát felvállalván gasztro médiasztárrá avanzsál:-)
És van egy olyan sanda gyanúm...hogy az a kocsmai folyó bor kóstoló inkább vicc forrása volt....mégha folytatódik is....ergo...nem kell harapósan reagálni.....én élvezem, ha valaki kocsmában kóstol:-)

csite 2006.10.04. 21:35:51

a cikkhez: talán azért is nehezen érthető, mert a témával kapcsolatban el lehetne beszélgetni heteket. Ami igazán szomorú, hogy gondolkodásban kevés "borfanatikus" jár ott, hogy ilyen előadásokat meghalgasson.

más: a kocsmai borok pedig a hazai borkultúra fokmérői, ott járunk, ahol a kocsmai borok szintje, majd ha találunk ott is jó borokat, akkor talán jutott a fejlődésünk valamire

shiraz 2006.10.04. 22:08:57

apró pontosítás, Joly birtoka 13 ha, a Coulée de Serrant dűlő 7 ha, ami önálló AOC-vel rendelkezik.

Blokkolnam0 2006.10.05. 06:58:10

Én 1 évet dolgoztam Angliában -többek közt biodynamic farmon- és elég érdekes volt. Ott ugye organic -nak nevezik amit nálunk bio-nak. A biodinamikus művelés az alapján amit ott láttam kissé hókuszpókusz volt számomra. A sima bio jó dolog, ugye jó ha nem használunk kemikáliákat, stb, stb... De nekem a biodynamic már kicsit sok, kint pl. nézték a csillagokat, mikor kell vetni, volt egy ú.n. spraying, mikor őrölt ökörszarvat (!!) és más alkotóelemeket megfelelő irányban kikeverve vízben, hordóban(!) a kapott levet kiszórják a vetőföldre. Bár szerintük ez a homeopatika analógiája:)
Szóval szép dolog visszamenni a természthez, stb, de azért essőtáncot nem kéne járni én azt gondolom:)

csite 2006.10.05. 07:35:38

nekem is sok dologgal kapcsolatosan fenntartásaim vannak-voltak, de talán ebből sok akadt a tájékozatlanságom miatt. Azért azt mondanám, nem elvetendő pl. az csillagászati hatás az élő szervezetekre, de asztrológust azért sokallnék egy borászatba. Az értékeit kell megfogni a dolognak, és még ha sámánisztikusnak is hat a dolog, valljuk be, sokkal életpárti, mint a szintetikus világ.


shiraz: kösz a kiigazítást!

Defter 2006.10.05. 09:07:58

A csillagászat ősi tudomány, régen mindig eszerint végezték a munkát a földeken, úgyhogy ezzel semmi gond nincs. Legfeljebb a mai időkben az időjárást már annyi földi tényező befolyásolja, hogy ezek az égi hatások gyengülnek. Ami engem inkább aggaszt, az az állati eredetű anyagok hit alapján történő használata. Ez független attól, hogy valaki a potencia növelésében hisz vagy a jobb termésben, akkor is állatok testrészeit használja hozzá. Ha ezt be tudja szerezni úgymond "élelmiszeripari hulladékként", akkor még rendben van, de ha másképpen próbál hozzájutni, vagy valami ritkaságról van szó, akkor annyit nem ér az a kis különbség a termésben, amit amúgy meg sem lehet állapítani, mivel nincs referencia-termés.Szóval a biodinamikával is óvatosan kell bánni. Szerintem egészségesebb a hagyományos technológiák és a növényi eredetű anyagok alkalmazása.

b 2006.10.05. 09:17:55

Pontosítanék...a kocsmai borok szintje mélyebben jár mint az "átlag" borkultúránk....szerintem a megfelelője inkább az éttermi, vendéglői folyóbor színvonala....
Sajnos ez is a béka segge alatt van:-)
És folytatva....majd ha nyugodtan rendelhetek bort elfogadható áron bármelyik étteremben...és nem kell helyette a biztonságos ámde egyentrágya sörhöz nyúlnom....akkor majd kisüt a nap a borivók egén:-))))

Biodinamika: hókuszpókusz....majd jönnek az e-mailek, hogy ha nem iszol meg egy üveg biodinamikás bort akkor kihullik a hajad, és ha nem küldesz belőle 10 ismerősödnek 1 palackkal akkor még az asszony is elhagy (hmm, lehet, hogy megfontolandó?)
Elfogadom azokat a külső magyarázatokat, hogy aki így műveli a szőlőjét biztosan természetesebb, igazabb borokat készít....amiket ugyebár jobban is kedvelünk....
De ez az ökörszarvas marhaság...ne már....nem kéne egy jó kis Woodoo? Mondjuk minden reggel feláldoznánk egy kakast?? Vagy fordítsuk le ősmagyarra....úgyis népszerű dolog ez mostanában....áldzzunk legfőbb borsámánunk vezetésével egy fehér lovat, vágjuk fel a hasát, olvassuk ki a májából az elkövetkező évre szóló látomásokat, jóslatokat, ennek alapján elkészülte előtt vegyük meg a 2007 évjáratú Kopárt...majd együk meg a lovat és csontjait ássuk el a szőlőben....ihaj!:-) Ebből köszönöm én nem kérek...parasztvakítás....az organikus gazdálkodással....vagy az azt minél jobban megközelítővel egyetértek....
Ja, csillagászat: én is érzem, hogy hatással van rám a telihold...veszek egy üveg vérvörös bort megiszom aztán kiülök a teraszra és megugatom a holdat....:-)

derelyegrádi szellem 2006.10.05. 09:19:25

B....-nek

...én élvezem, ha valaki kocsmában kóstol:-)

Én is. Ott tudtam milyen az animalitás, mind illatban, mind viselkedésben.:)

csite 2006.10.05. 09:30:18

Defter: a Hold-Föld tévolság ha jól tudom nem változott jelentősen párezer év alatt sem. Az állati eredetű anyagokat meg miért ne használják? Persze nem az afrodizákumokra gondolok! Meg az esztelen állatvágásokra.

b: az ökörszarv, és hasonló példák eléggé kiragadottak, a téma egészét kell tekinteni mérvadónak. Egyetértek azzal, hogy sok dolog misztikus benne. De azért tegyük hozzá, hogy azon borászatok akik biodinamikusan gazdálkodnak nem ezt harsogtatják magukról(persze van ilyen is), és nem ezzel akarják értékesíteni azt amit termeltek.

STB 2006.10.06. 01:33:39

Ebből se más a véleményem, mint amit egy személyes beszámolóból merítettem. Ez egy ártatlan zöldséghalmaz lehetett, olyan, mint az asztrológia és a homeopátia. Persze a jó borhoz nem csak titrálható savtartalom kell, de a józan ész azért nem mellőzendő bolond borpróféták hallgatásakor. Örülök, hogy nem voltam ott, csak bosszankodtam volna. Uff.

Defter 2006.10.06. 09:38:42

Csite, te is tudod, hogy nem csak a Hold-Föld távolságról van itt szó. Emberi léptékkel mérve az időt, nyilván nincsenek nagy csillagászati változások, de csillagászati hatásokat már olyan sok földi dolog befolyásolja, hogy a valódi hatásokat már nem is lehet érzékelni vagy mérni. Egyébként pedig aki az afrodiziákumokban hisz, semmiben nem különbözik a biodinamikusoktól. Te csak elfogult vagy, ahogy mindig mondom :) Az egyiknek kb annyi az alapja, mint a másiknak, ha már állati eredetű anyagok élő szervezetre gyakorolt hatásáról beszélünk. Hogy ez a szervezet növényi vagy emberi, ebből a szempontból mellékes. Mind a kettő a hiten alapszik. Annak a hitén, aki a szereket alkalmazza, és annak a hitén, aki az elfogult eredményeket elhiszi.

b 2006.10.06. 14:25:16

Defter-nek:

Rám például hatnak az állati eredetű anyagok meg a növényiek is. Egy jó marhasült meg egy pohár vörös garantálja a másnapi kövér barnát:-)))

Egyébként, ezzel az eszmefutattással értek egyet. Sajnálom de gonosz földhözragadt materialista vagyok én is.....a spirituális dolgok szépek, jó bennük hinni de nem igazán hatnak a környezetünkre. Ilyen erővel ha van biodinamikus bor, akkor én megalapítom a Jézus Bora Társaságot...minden reggel imádkozni fogunk a jó borért...és ki is jelentjük majd, hogy miénk a legjobb...mert azt tudjuk ugyebár, hogy ki működött közre benne....:-) (bár egyesek ezzel foglalkoznak jó ideje: a vizet változtatják borrá!)
Hehehe:-)

Kabarsunyó 2006.10.08. 12:47:33

Most már nekem is mondanom kell valamit.
Évről-évre kb.6 hl gyomírtószert,1 tonna ditiokarbamátot (mankoceb)5 hl szerves-foszforsav észtert, 3 tonna ként, 2 tonna rezet a többit nem is hántorgatva szóratok szét a szőlőben. Ezeket az nyagokat bajos kikerülni a nagyüzemben. Ezt mind megisszátok, barátaim, sajnos én is. Az anyag nem vész el, amit nem isztok meg a terméssel, az elsodródik, felhalmozódik, lemosódik, stb.
Gondolkodjatok el, még meddig és hogyan. Jó, tudom, kényelmesebb elhinni a multi szergyárosnak, hogy kipróbálták és nem árt. PLACEBÓ. Egy kis nyitottság jó lenne az ősi, jelen esetben újnak titulált módszerek irányába.A biokontrollos bio egyébként mosolyra fakaszt, ellenben a dinamika
felvillanyoz.

shiraz 2006.10.08. 13:38:16

Kabar, a dinamika egy dinamó :)
Más, én mindig meglepődöm mennyire nem érdekli sok ebert mit eszik, iszik. Ez a materializmus? Világosítsatok fel.

Defter 2006.10.09. 13:50:57

Inkább azt mondanám, ez a realizmus :) Nem azt jelenti, hogy nem érdekel, mit eszem, ezt soha nem mondtam. De ezek szerint te szívesen eszel egy kis porrá zúzott ökörszarvat, ha azt mondják, hogy az bio. Én csak a hókuszpókuszok ellen vagyok. Elítélhetsz azért, mert nem hiszek bennük, de inkább b-hez csatlakoznék, mert szerintem Istennek nagyobb befolyása lehet a termésre, mint néhány szerencsétlen igavonó némely testrészének. Ráadásul az imádság semmit nem árt, attól még senkinek nem lett baja. Azt viszont megnézném, aki őröl szarut nyeldekel. Így is rengeteg káros, beazonosítatlan anyagot veszünk magunkhoz nap mint nap. Attól jobb lesz, hogy megmondják, mi az? Ennyi erővel egészséges az apróra vágott tigrisbajusz is? Az előbbiek nem azt jelentik, hogy azt hiszem, ha a földre szórják vagy eltemetik az ökörszarvat, akkor belekerül a borba. Mielőtt valaki félreértene...

shiraz 2006.10.09. 14:43:13

egyetértünk abban, hogy ellene vagy a hókuszpókuszoknak és hogy az imának mindig helye van. de szerintem te értettél engem félre. nem kértelek, hogy porrá zúzott ökörszarvat egyél, mintahogy én sem eszem azt. én nem szoktam felületes ismeretek alapján elítélni vmit.

shiraz 2006.11.20. 14:00:45

Biomágia
Írta: Tompa Imre, megjelent a Bor és Piacban.


Nicolas Joly, világszerte elismert Loire menti biodinamikus borász előadására hívta az érdeklődőket a 10 éves Borbarát. A meghívó szerint a biodinamika teljes mértékben ősi módszereket alkalmaz, nincs benne semmi mágia, központi eleme a műtrágyák, rovar- és gombaölő vegyszerek teljes elhagyása, a biodinamika a jövő útja.
Sajnos, Joly előadása szerintem arról tanúskodott, hogy a biodinamikus borászkodás igenis kísértetiesen emlékeztet a mágiára. Az olyan érveléseket, amelyek a modern, verifikálható tudományosság előtti autoritásokra, például középkori botanikusokra, mint hiteles tekintélyekre hivatkoznak, kételkedve fogadom. Az olyasfajta mondatok, hogy a trágyával töltött szarvat őszi napéjegyenlőség idején el kell ásni, hogy a lócitrom a hűvösebb dűlőkre való trágya, mert a ló a tűzelemhez, a naperőkhöz vonzódó állat, hogy a bolygók és növények világa közt szimpátiák állnak fönn, hogy fontos szüretkor a szőlőben domináns bolygóállás, hogy a klón romboló hatású, viszont a homeopátia remek dolog, finoman fogalmazva aggályosnak tartom. Ez bizony a mágia analógiás logikája egy posztmodern korban, amely kínosan emlékeztet a természetgyógyászat szektás, zömében ugyancsak verifikálatlan sarlatánságaira. Nyilván helyes minimalizálni a kemikáliákat a szőlőtermesztésben, létezik is erre egy valamivel hitelesebbnek tűnő iskola, amit úgy hívnak ellenőrzött ökológiai gazdálkodás vagy más néven biogazdálkodás. Ám a biodinamikus borászkodás nézetem szerint olyan szekta, amely jól illeszkedik a hasonlóan roppantul vitatható premisszákra alapozó, divatos és kiváló üzletet jelentő antiglobalista és modernizációellenes törekvések sorába.
süti beállítások módosítása