Index anyánk szokik közleményeket kapni a Nielsentől, a legújabb felmerésből fogant tanulságokat azonban ezúttal itt adjuk közre. Minthogy a piackutató vállalat most a borértékesítést vette imaginárius górcsöve alá, és megállapította, "egyre több bort adnak el a hazai élelmiszer-kiskereskedelem modern bolttípusaiban". Összességében mindazonáltal öt éve stagnál az egy főre jutó fogyasztás.
Szupermarketekben és hipermarketekben tavaly közel 50 millió liter bort értékesítettek, ami 27 százalékkal haladja meg az előző évi forgalmat. A gyarapodás üteme gyorsult, hisz 2005-ben a még csak 9 százalék pluszt regisztrált az előző évhez képest a Nielsen. Mennyiségben nagyjából egyformán oszlott meg az elmúlt három évben a fehér és a vörösbor eladása. Előbbire 2006-ban 49 százalék jutott, utóbbira 48 százalék, a rozéra 3 százalék. Értékben különböznek az arányok: a modern kereskedelemben eladott bor 52 százaléka vörös, 43 százaléka fehér, 5 százaléka rosé. Ebből az jön ki, hogy a fehér olcsó, a vörös drágább, a rozé még drágább.
A közízlés változik: a vörösben a mennyiségi ranglistát sokáig a félédes vezette, ám tavaly utolérte őt a száraz; egyformán 43-43 százalékkal részesedtek az eladásokból. Az édes szegmensre 11, a félszárazra 3 százalék jutott. Fehérbornál ellenkező a trend. Egyre több félédest adnak el, aránya elérte a 62 százalékot. Csökkenő tendencia jellemzi a szárazat, amely 29 százaléknál tart, a félszárazat (4) és az édeset (5) is. Módosulnak a kiszerelési preferenciák. Noha 0,75 literes palackokban adták el a bor többségét (53 százalékát), egyre keresettebbek a 2 literes palackok, amelyek 35 százalékos részarányt értek el.
Árban polarizálódás van. A legolcsóbbakból és a legdrágábbakból többet adtak el az utóbbi két évben. A közbeeső szegmensekben csökkenést tapasztaltak. A kereskedelmi márkás borok az átlagosnál kisebb szerepet játszanak. Míg az összes élelmiszer-kategória forgalmából átlagosan 18 százalék jut a láncok saját márkáira, az alkoholos italoknál az átlag 13 százalék, a bornál csak 9 százalék.
Néhány szám még a végére: palackonként 800 forintnál drágább vörösbort a zemberek 13, 300 forintnál olcsóbbat 32 százaléka vesz. Ugyanez fehérben: 800 Ft fölött 10 százalék, 300 alatt 32 százalék. Ez jóval több, mint korábban, de még mindig nem tűnik soknak.
A felmerülő konzekvenciák levonását nyájas olvasóinkra bízzuk.
Utolsó kommentek