Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kadarkák közt I

Maurer Oszkár, Szabó Zoltán, Walter Gyula

2009.03.14. 05:45 - dagadtos

Semmi közöm a kadarkához. Tompa nyelvű borparasztként nem igénylem a változatosságot, jól elhajózok a világfajták palackozott tengerén, s még a külföldi bormédia pontjait is sokszor helytállónak érzem. (Észrevettük, hogy manapság mindenki azzal adja tanúbizonyságát hozzáértésének, hogy kiejti Robert Parker nevét, utalást tesz pontszámaira, és huncutul somolyog?) Kellő tapasztalat híján sem a tudás, sem semmilyen érzelmi kötődés nem tesz  elfogulttá – kívülállóként, hidegen értékelem majd a borokat.

Semmi közöm a kadarkához, talán csak a hála. A török elöl menekülő balkániak ugyanis nemcsak a szőlőfajtát hozták magukkal a 15. században Magyarországra, de a vörösbor kultúráját úgy egyáltalán. A kadarka pedig a magyar bornak, főleg a magyar vörösbornak olyan pillére volt a 18. századtól kezdve, amit ma elképzelni is nehéz. A filoxéravész előtt az akkori Magyarország ültetvényeinek körülbelül 60%-át tette ki, és bár a filoxéra éppúgy kipusztította a hegyvidéki szőlőket, mint más fajták esetén, a homoki telepítéseknek köszönhetően még 1965-ben is több mint 40 ezer hektáron műveltek kadarkát – négyszer akkora területen, mint az összes többi kék szőlőt együttvéve. Amit a szőlőgyökértetű nem tudott, bevégezte a szocialista bortermelés: a termesztés mennyiségére és biztonságára koncentráló szőlőművelési stratégia gyakorlatilag lenullázta a szeszélyes, fagyérzékeny, rothadásra hajlamos, későn és nehezen érő fajtát. A 90-es években a telepítési kedv valamelyest újjáéledt, az egykori 40 ezer hektárból így tartunk most ezernél. Mostanában viszont lehetetlen nem észrevenni azt a nagy mozgolódást, mely a fajtát körülveszi, a növekvő tudományos és fogyasztói érdeklődést, az egyre több palackot és egyre magasabb árakat.

A boristenek fricskája, de Magyarország borkarakterisztikájára igen jellemző, hogy az évszázadokon át a hazai vörösborral egyet jelentő kadarka tulajdonképpen fehérboros struktúrájú (savakban gazdag, nem túl nagy testű, tanninban és színanyagban szegény) bort ad legtöbbször. Általános fajtajellegként említhető még a piros gyümölcsös és erőteljesen fűszeres aromavilág, bár a fajtajelleg meghatározása az ültetvények teljesen vegyes és eddig feltérképezetlen klónállománya miatt problémás. Szerencsére jelenleg két kutatóintézet, a pécsi és a kecskeméti is komoly feltáró és szelekciós munkát végez, amihez több birtok is csatlakozott (a Pécsi Kutatóintézet kísérleteit a Heimann Családi Birtokon létesített ültetvényen végzi, míg pl. Szentesi József önmaga próbálgatja az innen  származó tőkéket), hogy felszámolják a klónok és stílusok kusza, átláthatatlan viszonyait, valamint visszafordítsák a közelmúlt kontraszelekcióinak következményeit. (Vagyis a nagy és tömör fürtök rothadékonyságát, a túl vékony héj sérülékenységét, etc.)

Nemrég érdeklődtem egy nagy pohárcég magyarországi forgalmazójánál, hogy melyik poharat ajánlanák, egyáltalán végeztek-e teszteket kadarkával. A válaszból kiderült, hogy a klónok diverzitása nekik is fejtörést okoz, mindenesetre a nagyobb fehérboros poharakat találták legalkalmasabbnak az általános kadarka-képet megtestesítő borokhoz, de igazán komoly anyagok esetén bevethetőek a nagy pinot-s, a koncentráltabb stílus követőinél pedig a kisebb cabernet-s poharak is. Nekem a 4.6 decis rieslinges poharam lesz az origó, ha ettől eltérek, és van jelentősége, jelezni fogom.

Az első fordulóban három kisebb déli pince szinte kuriózumnak számító tétele mérkőzik meg, melyekhez mégis könnyű Budapesten hozzájutni. Maurer Oszkár, Szabó Zoltán és Walter Gyula, már debütáltak a blogon, így a bemutatástól eltekintek, lássuk a kadarkákat! 

Maurer Oszkár Kadarka 2007 (Terroir Club, 2880 Ft)

Kezdésnek egyfajta etalont szerettem volna találni: milyen lehetett a történelem előtti, valódi kadarka, így aztán a több mint százéves délvidéki tőkék rontásoktól mentes, szeplőtlen könnyeihez fordultam először. Sósnak sósak, az biztos.
Kitöltve halvány és világos, silleres. A nagy kadarka-keresésben az illat valóságos szakmai mélyfúrás: föld, jégcsapretek, fehérrépa, egyéb gyökerek, ásványok. Vakondokbor málnával. A komor illatok mellett rozésan friss (enyhe élesztős vonulat is megjelenik), később parfümös, puncsos, populárisabb jegyek is felszínre törnek a föld alól.
Közepes test, jó arányok, a savak szépen tartanak, ugyanakkor kerekek, tannin éppen hogy. Szájban is marad izgalmas, tele földes jegyekkel, (homoki talaj ide vagy oda) jelentős sóssággal, piros bogyósokkal. Visszafogottsága az elegancia és az erőtlenség határán táncol. Mindenképpen érdekes bor, némi erő, koncentráció és főképp hosszúság kellene azonban a hat pontos léc átugrásához. 5 pont.

Walter Gyula Kadarka 2006 (WineWorld, 1800 Ft)

Jóval sötétebb szín, feltűnő lilás reflexek, már látványra is sűrűbb – egészen más stílus. Ehhez képest zárkózott, az első pár percben úgy kell vallatni, később sem válik éppen áradóvá. Termetes, koncentrált bor, kevés díszítővel és szétszaladó komponensekkel. Az alkohol és a sav külön utakon  rombol, mellette zavaró kesernyék, tapadós tannin, illatban pedig enyhe acetonos stich. Mögötte leginkább meggy, kevés fűszerként pedig köménymag és bors. Érezhetően nagy anyag, komoly vörösboros szerkezettel, de most semmi igazán szépet nem tudtam találni ebben a borban a meggyen kívül. Talán csak a palackkal volt gond, vagy egyszerűen túl fiatal még, mindenesetre ez most 3 pont. Külön kihívás lehet egyébként kereskedőként ilyen címkével bort eladni.


Szabó Zoltán Kadarka Siller 2007 (WineWorld, 2200 Ft)

Úgy tudom, a szőlő nem saját művelés, hanem Szekszárdról vásárolják, a siller felirat pedig csak a szín miatt szerepel a címkén. Orrban közepesen intenzív, elsősorban vegetális-fűszeres, másodsorban málnaszörpös. A könnyed gyümölcsösséget leveszöldségek (fehérrépa, zeller), élesztő, vegeta teszik izgalmasabbá, komplexebbé. Kóstolva a színéhez képest meglepően telt, közepesnél talán nagyobb testű bor, krémes textúrával, jó egyensúllyal. Az ízek nem töltik be teljesen a szájat, viszont a harmónia, a pontos illesztések, a végre értékelhető, korianderleveles utóíz így is nagy örömet szereznek a kóstolónak. Nem egy világmegváltó bor, de valahogy egyben van az egész.
Miközben mostanában sokan vadászunk igazán nagy kadarkákra, valódi piaci szerepe a fajtának talán ebben a kategóriában lehetne, ilyen teljesen egyedi ízvilágú, jól iható, de tartalmas, ételekkel (már az alig érzékelhető csersav miatt is) remekül párosítható borokkal, elérhető áron. 5 pont.
Simán elbírta a pinot-s poharat is, amúgy.

 

Címkék: pécs kadarka maurer szabó zoltán walter gyula

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr88949931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2009.03.14. 07:22:57

Kadarka a kedvencem, nem csak ezért a jó kedvet hozó posztért:) Az árak viszont, szerintem elszálltak:(

zoli 2009.03.14. 10:12:45

@Benikuty: Ezt az említett borok kapcsán vagy úgy általánosságban érted?
Ugyanis a fajta bőtermő ugyan, de sokkal több kockázati tényezővel jár a termesztése, érzékenyebb az évjáratra, mint mondjuk egy merlot, ami kapcsán a fenti árakat reálisnak tarthatnánk(?).
Ismerem azt a fogyasztói álláspontot, hogy a kadarka ne legyen drága, de visszakérdeznék, ugyan miért is? mert úgy szoktuk meg az elmúlt 50 évben?

hárslevelű 2009.03.14. 14:01:36

2006-os Kadarkák tesztje
Gondolom sokan ismerik, de akikig esetleg mégsem:
2006-os Kadarkák tesztje

www.pecsiborozo.hu/public/upload/file/borozo-2008_tavasz.pdf

29. oldal

Benikuty 2009.03.15. 07:30:33

@zoli:
Általában gondoltam. Legutóbb egyébként szekszárdi kedvenc borásznál szaladtam bele 2500 forintos kadarkába.

loading 2009.03.15. 14:21:23

@zoli: Egyetértvén Benikuttyal, általában, de a kadarkára főként igaz.
A fejekben lévő koncepciókat (a kadarka, mint kitörési lehetőség) nem nagyon szokta zavarni az, hogy a bolgárok max. 600-800 Ft-os vevői palackáron adják a "tömeg kadarkát". És napjainkra sok helyen a kadarka egyértelműen bolgár bornak számít. A tömeg kategóriában nem érdemes velük versenyezni, szerintem. Kérdés, hogy van-e, lehet-e a piac által elfogadottan "csúcskadarka" és azt pont nálunk fogják-e termelni? Amíg leveszöldség és más zöldfűszerek jutnak eszébe a kóstolónak egy kadarkáról és ennek örül is, ld. pontozás (más az ízlésünk), kár is beszélni róla. Ma biztos nem Magyarország egyáltalán a kadarka országa és jó lenne, ha a termelők és a kereskedők ezt észrevennék pl. az árakban is.

dagadtos 2009.03.15. 15:38:04

@loading: kedves loading, erre muszáj reagálnom, meglehetősen érzékeny vagyok az éretlenségre, elég ha megnézed a közös kékfrankos sprintjeinket, itt azonban meggyőződésem szerint nem éretlenségről, hanem fajtajellegről volt szó. Én tényleg gondolom, hogy egy ennyire egyedi ízvilágnak van keresnivalója a piacon, vagy lenne, ha a név jobban csengene, de szigorúan elérhető áron. (Azt is jól tudjuk, hogy az az ár, amiért én itt Budapesten megveszem a bort, nem minden esetben teljesen reális.)
Kóstolóként is üdítő dolog valami egészen mást kóstolni, mert bevallom őszintén, én messze nem érzek akkora különbséget fajták között, mint azt a tankönyvek leírják, vagyis vakon igen nehéz eltalálni sokszor mit kóstol az ember - az eltérések árnyalatnyiak, a jellegek egybemosódnak. Ha csak arra gondolok, hogy hány fajtáról olvastam eddig, hogy a fűszeresség általános fajtajellege, merlot-tól cabernet sauvignonig (!), hogy a syrah-ról, kékfrankosról, zweigeltről (melyek érthetőbbek azért) ne is beszéljünk, máris zsibbad az agyam. Néhány kadarka fűszerességét viszont nemcsak aranyszájak és wset-diplomások képesek kiérezni, hanem bármelyik barátom is, ráadásul fűszerként itt nem valami elvont dolgot kell érteni, hanem kivételesen valódi fűszereket.
Ennek a pontokhoz egyébként semmi köze.

Fokoló 2009.03.15. 19:51:56

@Benikuty: Hello!
Bocsánat,de szerintem te még nem termesztettél Kadarkát soha,ezért nem látod át teljesen a képet.Egy 50 év feletti hagyományos bakművelésű ültetvény sokszorta nagyobb kihívás a termelőnek mintsem gondolod!Kezdve azon,hogy általában ezek meredek domboldalakon vannak elültetve 1m×1m-es térállásban.Itt nem fér el a traktor,nem lehet gépi művelést csinálni.Viszont lehet csapadékos évben 5-6-szor kapálni a teljes ültetvényt,nemcsak a szőlő sorát egy 20 cm-es csíkban.Nem lehet a "Biodinamika" mögé bújva térdig gazban szőlőt művelni.A permetezőt is hátra kell venni 9-12-szer évente.A zöldmunkához igen nagy alázattal kell fogni,mert egész nap a földig kell hajolnni a szőlő előtt.Sajnos a szüret is hasonlít a 60-70 évvel ezelőttihez,mert ládákkal a kézben kell lehordani a termést a dombról. Puttonyban is lehet,de akkor sérülhet.Esetleg,ha valami természeti csapás is összejön mint jégverés,kora őszi esők akkor a vékony héj miatt elő lehet venni a válogató asztalt ami az általában 1-1.5 kg/tőke termésátlagot erősen redukálhatja.Nekem eképp nézve nem tűnik drágának a polci 2-3000ft-os ár aminek a 60 % a kereskedőé és az állammé,a maradék 40%-ban van az összes költség.(üveg,dugó,cimke,kapszula,doboz,szállítás,palackozás cirka 300 Ft,+művelési ktg.+pincei ktg.+egyébb apróságokamiket nem sorolnék most fel)Nem kioktatni vagy megbántani akartalak,csak lehet így is nézni:)
Üdv mindekinek és keresse mindenki a saját szájízének való Kadarkát!

csabi_sk · http://burdavin.signalsoft.sk 2009.03.15. 20:06:14

Fokolónak igaza van. A kérdés csupán az, a kedves vásárló hogy tudja megkülönböztetni a bakmüvelésü kadarkából készült bort a "traktoros" verziótól /mert ugye ez az ami elsösorban megdrágíjja.../? Maurer Oszkár kadarkája az elsö csoporthoz tartozik. Kóstoltamm én spec magasabb pontszámot adnék neki.

bodorján 2009.03.15. 21:58:39

Én a jobb Kadarkáért fizetnék többet. Függetlenül attól, hogy traktoros v. manuális.

ongroá 2009.03.16. 09:20:39

És melyik a jobb? Amelyik jobban ízlik?

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.03.16. 12:23:44

No persze. Amikor A Nagy-Egedről lejött pár kadarka (legyen Buttler 2005) akkor annak a bolti ára emlékeim szerint 6000 felett volt. FAntasztikus bor volt, tudtommal 30 feletti extrakttal. Szintén nagyszerű, 2006-os kadarkát kóstoltam Dula Bencétől. Ezek olyan borok, melyeket itthon 10 évben legfeljebb 1-2x lehet elkészíteni, a legjobb termőhelyről, értő kéznek, megfelelő szőlővel.

Ezek mellé korábban csak szélsőséges kadarkákat lehetett állítani. Egyszerű, gyorsan elkészített, illatos, de vékony és nyers dolgokat (elsősorban Szekszárdról, 1500 körül), vagy sötétebb, cseresebb kísérleteket (én Balla és Vida tételekre emlékszem).

Most pár éve megmozdult valami, s számomra ez örömteli. A fent említett két kiemelkedő tétel mellett a fenti Szabó és MAurer, Szentesi és Heimann, illetve St Andrea borokat kóstolva úgy látom, hogy a fajtának van itthon keresnivalója, s szívesen fizetek ki ezekre 2-3000 forintot, inkább, mint a korábban kaphatókra 1000-1500at.

Nem tartom magam egy fajta rajongójának sem, s az ízlésem (mint szerintem sokunké) változik folyamatosan. De most örülök, hogy van ilyen fajta itthon, hogy egyes termelők úgy látják a kadarkát ahogy én szeretem:)

Még egy a bolgár párhuzamhoz: azért bolgár területen alap és középfokú ismereteim szerint merőben más időjárási körülmények vannak, mint itthon. Gondolom a klónok sem ugyanazok. A gazdaság, a piac és az emberek is eltérőek. Ennek alapján a kizárólagosan árban (és egy picit a piacon elfoglalt státusz alapján) való összevetés nekem sántít.

Ja és nem kóstoltam bolgár gamza-t, de egyszer szívesen megtenném, s bár irigykednék, de örülnék, ha 600 Ft-ért nagyobb élményt okozna, mint az általam felsorolt Heimann, Szabó, LGY, MAurer vagy Szentesi-féle kadarka, a Buttler és Dula tételről nem is beszélve.

muskotály küvé 2009.03.16. 15:23:26

Nekem a piros színű, siller-kadarkák is tetszeni szoktak - persze, ha valaki csúcsbort tud csinálni belőle, nem akarom lebeszélni róla... Szerintem is az egyik legkarakteresebb fajta.
Talán az a Kadarka baja, hogy a fentiek szerint az egyszerűbb kivitelt is drága előállítani. De pl. a szekszárdi Mészáros-féle, talán 2006-os Kadarka 1000 Ft körüli árával nagyon jó ivóbor volt.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.03.16. 16:09:55

Még egyszer végigolvasva mindent, kissé velősebben, kérdéssel válaszolva a borzasztó "nekem drága a kadarka ennyiért" kijelentésre: mióta van egy adott fajtának fiksz ára? Ki hallott már olyat, hogy merlot-ért nem adok többet 10 ajrónál???

Az árat nagyon sok más tényező mellett a minőség szabja meg. Ha a fogyasztók kifizetik, kifizetik. De attól, mert valaki 1000 forintért akar nyers és illatos kadarkát inni, a piac más vásárlói szerintem szívesen kipengetnek többet egy jobb minőségű tételért...

dalton1 2009.03.16. 16:52:16

Nekem rendszeresen ízlik a Dúzsi kadarka, nagyon tetszett a Sauskáé (igaz kicsit más árkategória...) és kiváncsi vagyok Günzer Ördögárok kadarkájára is...

loading 2009.03.16. 17:04:32

@dagadtos: Halihó! Hogy éretlen vagy nem éretlen szőlőből készült, azt eldönteni magam nem tudom. Ugyan te is ezzel hoztad összefüggésbe kommenteddel. Magam kommentje csak annyi volt, hogy számomra az a bor, amely az általad érzékelt tulajdonsággal rendelkezik, az nem jó. És kadarka esetén én nem ezeket a jegyeket várom egy bortól, sőt általában egy bortól nem várok ilyenek, mert nálam ez a nem jó bor kategória. Lehet nem voltam eléggé figyelmes, hogy jobban kihangsúlyozzam, hogy mindez magam értékrendszere.
@fokoló: Igazából értem én, hogy sok gond, költség és ráfordítás van a kadarkával. Azonban ezt nem biztos, hogy a "piacon" lehet érvényesíteni. A bolgárok több ok miatt olcsóbban tudják adni kadarkájukat. Igaz velük csak nemzetközi szinten versenyzel (még). És sajnos azon a színtéren ők diktálnak: borstílust, árat, stb. Igazából nem lenne probléma a 2-3000 Ft, ha olyan minőség lenne, szvsz.

Benikuty 2009.03.16. 17:31:43

@dalton1:
Dúzsi Kadarkája rendkívüli, ebben is egyetértünk.

panelkaberné 2009.03.16. 19:10:52

A kadarka is olyan, mint a többi bor, mindenki mást keres benne, ezért az tetszik neki, amelyikben azt megtalálja a legjobb ár/érték arányban.
Néztem a pécsi borozós linket. Elég érdekes, hogy ők az első 3 helyre 3 villányi kadarkát tettek. Amik tényleg szépek is, de mondjuk ha ár/érték arányt nézünk, akkor inkább maradjunk Szekszárdon. A Vylyan és Jekl közelíti a 4 ezret, ebből 2 üveg jó szekszárit veszel. Pl. Sebestyén, Mészáros, Heimann.
Egy D betűs szaklap (nem akaram megnevezni most, de ki lehet találni) tavaly a kadarka tesztjén a Sebestyén 2006-ost hozta ki a legjobbnak, és az első háromban még Mészárosé is ott volt. Ezek valóban nagyon jók. Én még ide venném egy kevésbé ismert szekszárdi pince kadarkáit is, Eszterbauer. Nagyon jók. Továbbá Heimann, Dúzsi, Takler, Vesztergombi József. Az utóbbi 2003-asa volt eddig egyik legnagyobb kadarka élményem. Szóval nekem a kadarka az szekszárdi. Ettől függetlenül még vannak szépek Egerben és Villányban is (ld az előttem szólók által említetteket), viszont ár/érték arányban szerintem ezek elmaradnak a szekszárdiaktól. Viszont amíg ennyiért is elfogy, adják ennyiért.
Kadarka tömegbor: ez a bolgár példa érdekes, én pl még sohasem ittam bolgár kadrakát, de kíváncsi volnék milyen. Ha valóban olcsón adnak jó minőséget, akkor probléma lehet a magyar borra nézve. Bár szerintem a magyar ember magyar kadarkát fog inni, egyelőre még nem kell tartani a belföldi piacon a bolgártól. Exportra meg szerintem amúgy is kevés magyar kadarka megy. Nálunk a kadarka tömegbort szerintem az Alföldön lehetne megcsinálni, az 1000 Ft alatti kategóriában, és erre rászoktatni a magyart, aki most kommerszet, sört, pancsot stb-t iszik. Terület van bőven, pincék és szakembergárda is kezdi bontogatni szárnyait arrafelé is mostanánam.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.03.16. 21:07:04

Amig nem nálunk adják el, nem igazán lehet probléma, mivel ott nem kadarka a neve...

Az, hogy pár inyenc tudja, hogy a gamza és a kadarka ugyanaz, a vinotékákban és boltokban nem ők lesznek többségben.

bodorján 2009.03.16. 23:44:02

@ongroá: Igen, az a jobb, amelyik jobban ízlik.

loading 2009.03.17. 11:21:53

@balafánt: Németországban és Lengyelországban kadarka néven láttam. Először magam is magyarnak hittem, de bolgár volt. Lengyelo-ban már 6 aranyért (złotych) is kapható volt. Nem vettem, de szerintem minőségben nem lehet messze a fekete címkés, hungarovines bikavértől (13-15 arany).

Sárfehér 2009.03.17. 13:07:45

@panelkaberné: Tudom, hogy bennem van a hiba, de én bort szoktam inni, nem ár/érték arányt.

Amúgy én is a szekszárdiakat favorizálom. Bár a két legjobb, amit eddig ittam, a 2005-ös Buttler (messze a legjobb), és a Polgár kadarka. Ez utóbbi szekszárdibb a szekszárdiaknál. A 2006-os Sebestyén viszont számomra a szekszárdi archeotipus.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.03.17. 18:14:55

Loading: ügyes marketingfogás tőlük:) És kóstoltad is? Milyen jellegzetességet mutat?

panelkaberné 2009.03.17. 18:27:39

@Sárfehér: Igen, visszanézve kicsit túlspiráztam ezt az ár/érték arányt, igazad van. Most úgysem ez volt a téma, sokkal inkább a kadarka. Én is bort iszom, nem ár/érték arányt. :) Viszont sajnos ez a téma megkerülhetetlen, ha borokról van szó.

A Polgár kadarka tényleg jó. Buttler nagyságát sem vitatom, és mivel mások is istenítik, így valószínüleg ott van top-on. Én csk egyszer kóstoltam. Ha egy vakkóstolón elém rakják, lehet, hogy én is első helyre rangsorolom. Viszont ha azt mondják, hogy van 6 ezer FT, és vegyél rajta 1 Buttlert vagy 3 Heimannt, vagy 2 Polgárt, vagy 4 Mészárost, szerintem 100 átlagemberből 99 nem Buttlert venne. Márpedig a kadarka az nem olyan, hogy ráfogod, hogy ez a pincészet csúcsbora, és akkor ezért kerül ennyibe, sajnos vagy nem, a piac a kadarkát egyelőre egy alacsonyabb ártartományba lőtte be. Lehet, hogy egyszer elindul itt is egy olyan pozitív folyamat, mint a tokaji száraz furmintnál, amikor nagyon nagy dobások vannak, és annak meg is lehet kérni az árát. És lehet, hogy a Buttler ennek első darabja.
Igaz az is, hogy egy bakművelésű kadarka művelési költségei nagyobbak, amit az árban is érvényesíteni kell. valamint az is, hogy a kereskedői árrések is sokat befolyásolnak. Pl. Buttler is emiatt próbálkozik most más kerskedőnél, ha jól tudom.

Egy a lényeg, a kadraka jó, örüljünk, hogy egyre több kiváló készül belőle szerte az országban. :)

czudarka 2009.03.17. 19:44:59

Nagyon tetszik, hogy mindenki tudja...
És ez azért jó, mert egy témáról szól ami a Szívem csücske!!!!!!

Hajrá KADAR!!!!!!!!!!!!!!!!!

DAGADTOS-nak: A cikk ismét jó! Jók a leírások!

benchmade 2009.03.17. 20:35:49

@panelkaberné:
Csak pontosítás végett, Vylyan kadarka 2400-2500 Ft, és ennél magasabb sosem volt.

loading 2009.03.18. 09:30:50

@balafánt: Nem kóstoltam, mert ahogy írtam nem vettem belőle. Egy Lengyelországban palackozott tokaji furmintot vettem csak ott(mint bor, nem volt jó). Van egy ismerősöm, aki csak ilyen bolgár kadarkát iszik és nem szereti a magyar bort. Mert náluk a "magyar bor" a tokaji és az egri bikavér. Ő nem szereti az édes bort, a bikavér meg nem jó. Hiába mondtuk (lengyel barátaim+én) neki, hogy vannak jó magyar borok, azt ő nem hitte el. Mondjuk a többiek "megtérítése" nekem 2 évembe tellett. De még most sem isznak egri bikavért. Nem reprezentatív felmérésem szerint aktuálisan a merlot a sláger.
De vissza a kadarka témához: egyszer talán sikerül a magyar borászoknak a kadarka kísérleteiket eredménnyel befejezni és minden árszegmensben lesz jó és kiváló kadarka. Nemzetközi téren azonban majd meg kell küzdeniük a már bejáratott kadarka "stílussal" és árakkal. Szerintem még 20 év biztos kelleni fog, hogy nemzetközileg elismert kadarka legyen a magyar.

muskotály küvé 2009.03.18. 13:18:40

Akárki akármit mond, szerintem a tipikus Kadarka biztos, hogy legalább középkategóriás árban van, de egyáltalán nem biztos, hogy minőségileg is. Magyarul értékaránytalan árú. Vannak persze kivételek is, mint például a Mészárosé, amelyik 1000 Ft-ért kellemes vörösbor volt, meg valószínűleg van néhány, amelyik megéri a maga 2000-4000 forintját. Én is szeretem a Kadarkát, még azt is elviselem, hogy többe kerül, mint más fajták, de ennek azért van határa.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.03.18. 14:10:13

Mészáros melyik kadarkájáról beszéltek? Láttam most egy 2007-es kadart 2000-hez közel Sparban, ahol borzasztóan azért nem szoktak drágábbak lenni a borok az alap pinceárnál.

Azért érdekelne, hogy milyen a bolgár kadarka 1000 alatt, mert lehet, hogy az azt fogyasztók nem a hazai kadarka célpontjai. Egy BB merlot fogyasztónak is nehezen tudnám eladni a Solust...

Abban azonban igazad van, hogy külföldi sikerért meg kell küzdeni. De akkor jön az örök kérdés, hogy cél-e ez jelenleg, lesz-e cél ez valaha (mennyiség miatt is ugye).

takács bálint - zsebtévé 2009.03.18. 17:08:12

@balafánt: De. A Mészárosok (Merlot, Pinot is)borzasztóandrágábbak a Smárban. Ósanban, Tecsóban olcsóbbak. Déli CBA-ban ugyanez a Kadar 1.3 alatt van. Legolcsóbb: chipart.addel.hu/

takács bálint - zsebtévé

loading 2009.03.18. 17:14:28

@balafánt: Hogy a célpiac-e műveltebb alkoholisták? Nem tudom. Korábban itt többször volt eszmefuttatás a kadarka lehetőségeiről (a "magyar bor"). Ha másutt alsópolcosra lövik be (pl.fantázianéven adva a jobbakat), akkor Magyarország kivételével a kadarka, mint alsópocos fajtát/bort jelent. És szétizzadhatod magad, hogy ezen változtass.
A Spar árképzése érdekes: általában jelentős az eltérés a pinceár és a kisker ár között. Pl. Frittmann esetében majd' 100%.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.03.19. 00:35:18

Simon esetében nem, nimród esetében sem, stb. VAnnak azért ellenpéldák, de köszi a tippet.

Egy ország kiveszőfélből éppen megmentett ősi fajtája, mely csak közvetlen földrajzi környezetében található meg, az szerintem nem okvetlen kell, hogy tömegbor legyen. De mindenkinek más, s mivel tényleg volt már erről sok szó, szerintem hagyjuk.
süti beállítások módosítása