Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Ha VinAgora, akkor Monyók

eredményes zsüritagok és csodálatos jégborok

2009.06.25. 17:16 - BOB

Június 18-21. között, Sopronban zajlott a tizedik VinAgora, mely ezúttal is az ambíciózus "Közép-Európa Bor-iránytűje" szlogent aggatta magára. A Borkultúra Kht. közlése szerint a verseny a világ 10 legelismertebb borversenye között foglal helyet. Igaz, 2 éve még a világ 9 legjelentősebb borverseny között volt, ezek szerint azóta egy helyet visszacsúszott azon a bizonyos jelentősségi ranglistán, már ha egyáltalán számít bárkinek bármit egy ilyen – valószínűleg teljesen szubjektív – borverseny-fontossági lista.

Mindenesetre ha VinAgora, akkor Monyók. Nagyon csodálkoztunk volna, ha a 2 nagy arany közül az egyik nem a legendás tokaji pincészethez kerül (további 3 arany társaságában). Az elismerést az 1999-es 6 puttonyos aszújuk söpörte be, képzeljük, mi lett volna, ha a jolly joker 1972-est indítják.

Annál érdekesebb a másik nagy arany, melyet az egyébként zsüritag Ralf Anselmann bora kapott. A rutinos VinAgorás, német szuperhős ugyanis további 1 arany és 4 ezüstéremmel is gazdagabb lett, ami zsüritagként igencsak figyelemre méltó eredmény. Igen eredményes zsüritagnak bizonyult ifj. Kiss István is, aki a Tokaj Kerház nevében 2 arany és 1 ezüst, a családi Fitomark nevében további 2 arany (ebből 1 még pluszban champion) és 1 ezüst plecsnit söpörhetett be.

A benevezett 542 borból egyébként 168 kapott érmet, vagyis egy átlagos beküldőnek cirka 31 százalékos esélye volt a plecsniszerzésre. Külön érdekesség a benevezett és díjazott jégborok nagy száma. Ezek többsége ugyanis a 2007-es évjáratból került palackba, amely jégboros szempontból igen nehéz év volt, hiszen az első komolyabb fagyok december második felében érkeztek csak meg.

Néhány érdekesség az aranyérmesek közül:

  • Bárdos és Fia Pincészet Mátrai Zenit Jégbor 2007
  • Fitomark-94 Kft (Kiss István Pincészete) Tokaji Aszú 6 puttonyos 1975 és 2000
  • Monyók Pincészet Tokaji Aszú 6 puttonyos 2002, valamint 4 puttonyos 1996 és 2000
  • Monyók Pincészet Kft Tokaji Jég-varázs 2007
  • Pauleczki-Vin Tokaji Jégbor 2007
  • Tokaj Kereskedőház Zrt Tokaji Aszú 5 puttonyos 1993
  • Tokaj Kereskedőház Zrt Tokaji Aszúeszencia 1972

Champion díjat kapott a Fitomark 1975-ös 6 puttonyos Aszúja, a szigetszentmártoni Gál Szőlőbirtok kékfrankos rozéja és szürkebarátja, Monyókék 1999-es 6 puttonyosa, a soproni Vincellér MPS Borászat 2005-ös késői zenitje és a szlovákiai Vinohradnicka Spolocnost Modra 2008-as Chateau Modra Rulandske Biele bora.

Az érmesek teljes listája PDF-ben megtekinthető a Borkultúra Kht. weboldalán.

A bírálatot az alábbi, népes zsüri végezte:

  • Ralf Anselmann borász (DE) - 1 nagy arany, 1 arany, 3 ezüst
  • Balla Géza borász
  • Lubos Barta (főszerkesztő - The Sommelier Magazine) (CZ)
  • Berecz Stephanie borász
  • Christian Bernardi (alelnök - Association Brésilienne d'Oenologie) (BR)
  • Jose Evaristo Casal del Rey (Főtitkár - Unión Espanola de Catadores) (ES)
  • Dr. Dula Bence borász
  • Dr. Reinhard Eder (igazgató helyettes - Lehr- und Forschungscentrum für Wein und Obstbau) (AT)
  • Mike Favre (igazgató - René Favre & Fils ) (CH)
  • Förhénci Horváth Gyula borász
  • Franjo Francem (termelési igazgató - Agrokor d.d.) (HR) - 2 arany
  • Gádor Dénes (főborász - Balatonboglári Borgazdaság Rt.)
  • Gál Lajos borász
  • Geönczeöl  Attila agrárközgazdász, szőlész-borász, borszakíró (Vinum Primatis)
  • Gere Zsolt borász
  • David Henault (Adjoint au chef de Caves - Champagne Nicolas Feuillatte) (FR)
  • Pascual Herrera Garcia (igazgató - Estacion Enologica de Castilla y Leon) (ES)
  • Horváth Csaba, HNT főtitkár
  • Vladimir Hronsky borász (EnoVia s.r.o) (SK)
  • Iváncsics, Zoltán borász - 1 ezüst
  • Iváncsics Zsuzsanna borász - 1 ezüst
  • Jandl Kálmán borász
  • Ifj. Dr. Kiss István (vezérigazgató - Tokaj Kereskedőház Zrt.) - 2 arany és 1 ezüst mint Tokaj Kerház, további 2 arany és 1 ezüst mint Fitomark
  • Iztok Klenar borász (Vinakoper d.o.o.) (SL) - 1 ezüst
  • Konyári  János borász - 3 ezüst
  • Konyári  Dániel borász - 3 ezüst
  • Kosárka József Dr. nemzetközi borbíráló
  • Marie-Agnes la Roche (ügyvezető igazgató - Sarl Laroche Oenoconseil) (FR)
  • Laczkó Gábor borász technológus (Törley Pezsgőpincészet Kft.)
  • Me Ghislain K. Laflamme, Me Ghislain K. (elnök - Sélections Mondiales des Vins Canada) (CA)
  • Lamport József borász (Thummerer Pincészet)
  • Luka Enikő borász - 1 ezüst
  • Ifj. Lukács Szabolcs (sommelier Szélmalom Étterem, Országos sommelier bajnok)
  • Magyar Dezső (ügyvezető igazgató - Lővér Pince / Sop-Vin Kft.) 
  • Melecsky Tibor borász - Strekov 1075, Felvidék
  • Molnár Tibor Áron borász - 1 arany
  • Puklus Csaba borász
  • Puklus Péter főborász (Tokaj Kereskedőház Zrt.) - 2 arany, 1 ezüst
  • Romsics László főborász, technológiai vezető (Törley Pezsgőpincészet Kft.)
  • Dominique Rouvinez borász (CH) - 1 ezüst
  • Anita Rouvinez, Anita (CH) - 1 ezüst
  • Sárkány Péter nemzetközi borbíráló
  • Sárosi Miklós (Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, Borminősítő Igazgatóság)
  • Colette Simon borász (BE)
  • Jean Simon borász (BE)
  • Robert Smyth újságíró (Budapest Business Journal) (UK)
  • Szabó Dániel nyugalmazott főborász (Szabó Pince)
  • Szita Miklós Dr. borász (VINEX Boárszati Kft.)
  • Tarsoly József egri hegybíró
  • Taschner Kurt ügyvezető igazgató
  • Maria de Fátima Teixeira (igazgató - Proenol-Indústria Biotechnológica, Lda.) (PT)
  • Tóth Adrienn főszerkesztő (Vinoport.hu)
  • Sergio Correa Undurraga nemzetközi borbíráló (CL)
  • Vesztergombi Csaba borász - 1 ezüst
  • Roberto Zironi borászati tanszékvezető (IT)

Hogy Közép-Európa bor-iránytűje milyen irányt mutat, azt 5000 forint ellenében megkóstolhatjuk magunk is július 3-án, az V. ker. Vörösmarty tér 1. alatt  megrendezendő VinAgora Borgálán.

Címkék: híradó tokaj kereskedőház jégbor monyók borverseny vinagora kiss istván fitomark

67 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr311208016

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A borpiac megmondói 2015.01.30. 17:11:10

> Rántsuk le a puccleplet a borozás témaköréről! A Palack jóvoltából mostantól minden héten borszerda, hogy könnyed és közvetlen stílusban a laikusokkal is megismertessük a jó borokat, és hasznos gyakorlati tudást adjunk a kezükbe. Azon gondolko...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.06.25. 18:03:06

Na, lesz itt kommenteső, annyi szent... BOB, mi lenne, ha nyíltan leírnád a véleményed? Mert ezt a burkoltságot azt hiszem, hogy értem, de nem szeretném félreérteni. :) Vagy máris félreértettem a cikked hangvételét?

loading 2009.06.25. 18:15:34

@kezdő alkoholista: Amennyiben azt olvastad ki, hogy szerinte ezen termelők ezen borai nem lehetnének aranyérmesek, akkor jól érted. Én ezt olvasom ki. Értékelni nem fogom, inkább elmegyek és kóstolok. Aztán vagy egyezik majd véleményünk, vagy nem.

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.06.25. 18:16:35

Hogy a saját véleményemet is hallassam: Nem látom sok értelmét annak, hogy ennyi tételt díjaznak. Ez körülbelül olyan, mintha nálatok az öt-hatpontos és afölött lévő boroknak adnátok egy plecsnit. Ez így nem borverseny, kérem! Mintha az olimpián az egy számban induló cca. 40 versenyzőből osztanának 4 aranyat és 9 ezüstöt. Kit érdekelne akkor az olimpia? Nyilván, kis számú díjazott tételnél a zsűri jelentősége megnőne, de egy ekkora létszámú zsűrinél már jó eséllyel tényleg jó borok kapnának díjakat. Talán a legjobbak, ha lehet ilyenről beszélni. Szerintem nincs értelme a kifejezésnek ebben a műfajban (bor), de ha már versenyeztetünk...

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.06.25. 18:25:32

Bocsánat, hogy megint szólok, de egy Fitomark-94 Kft.-nek (94!) hogyan lehet 75-ös aszúja? Vagy melyik pince volt a jogelődje? Ki volt a borász? Nem értem, valaki segítsen!
@loading: Nem teljesen (csak) ezt értettem ki a szövegből. Sokkal árnyaltabb dolgokat is. Én is gondolkozom, hogyan tudnék eljutni erre a rendezvényre. Bár, 5000 Ft az picit sok. Nekem. Aznap délelőtt pedig még vizsgám van.

Cukker 2009.06.25. 18:35:35

Egy gond van... Egy jó bornak a jósága nem mérhető...
Ennyierővel ami több az a jobb? (alkohol, extrakt, szín?)

Ne viccelj!

BOB 2009.06.25. 18:43:45

@kezdő alkoholista: nem akarom azt mondani, hogy ezek nem erdemelnek meg az aranyat, mert nem kostoltam egyiket sem, nincs roluk szemelyes informaciom. Meg kulonben is, ki vagyok en, hogy egy ilyen nepes gremium donteset megkerdojelezzem. Csak annyit jeleztem, hogy ezek az aranyak nekem erdekesek, fejbol nem oket boknem ki a listabol, hogy "na ez tuti arany". Meg a jegborok mas miatt is erdekesek, na.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.06.25. 18:46:40

@kezdő alkoholista: "egy Fitomark-94 Kft.-nek (94!) hogyan lehet 75-ös aszúja?"

Pont úgy ahogy bárki másnak, akár neked akár nekem. Megvették. Adott esetben pincéstől, hordóstól, ültetvényestől.

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.06.25. 18:55:22

@BOB: Meg a 10 legelismertebb/ 9 legjelentősebb borverseny is érdekes... Ezt ki találhatta ki? Az egyik legjelentősebb borverseny úgy, hogy nincsenek ott a világ minden nagy bortermelő országának nagy termelői? Meg a zsűri tagjainak éremszám-felsorolása is elég szókimondó a részedről... :)
Nem értek a jégborokhoz (sem), de azt lehet januárban is szüretelni, nem?

@BZoltan: Ez olyan, mintha én neveznék a National Geographic fotópályázatára egy fotóval, amit megvettem mástól. Zsűri:"Igen jó ízlésre vall, hogy ezt a képet választotta..."

benchmade 2009.06.25. 19:57:10

Belterjes bagázs. Hányingert kap az ember.

czudarka 2009.06.25. 20:44:52

a kedvencem a lista/linkelt/ vége!
Úgy hogy gyerekek vigyázzatok, hogy kit büntettek, mert itt Szicília lesz!

Don Francseszkó!

KF 2009.06.26. 08:12:22

Néhány apró kiegészítés.
Kurt Taschner = Taschner Kurt. Molnár Tibor nevéhez odaírhattad volna, hogy 1 arany (ráadásul champion).
Sáros Miklóst Sárosinak hívják.

Jenyei 2009.06.26. 09:15:13

@benchmade: még kiknek kellene ott lenni, hogy ne legyen belterjes? Én ismert és elismert borászok nevét láttam, ővelük is baj van?

csomorika 2009.06.26. 09:24:28

@Jenyei: Pont az a baj, hogy borászok bírálják saját boraikat, és van köztük olyan akivel személyes rossz tapasztalatom is volt.

075 2009.06.26. 09:27:02

1972.. 1975..hat ez szomorú meg jégbor.. fel kéne már ébredni mer ez így nem lesz jó. Valaki híjon má el egyszer egy jégborszüretre, mert úgy megnézném hogy is kell ezt csinálni.
És vajon honnan van 75 ös aszújuk?? Hát roppant előrelátóak voltak. Ez averseny egy vicc

Fűrészpor 2009.06.26. 10:07:30

Kiss Pista 4 pezident!

Jenyei 2009.06.26. 10:16:00

@csomorika: köszönöm a választ.

loading 2009.06.26. 10:36:22

@kezdő alkoholista: Valamelyik évben, valamilyen indíttatásból, elmentem mindegyik budapesti borfesztiválra. De tényleg. Az év végén visszagondolva, az egész borfesztiválosdit nem tartottam jónak. Az azt követő évben eljutottam a Monarchia portfólió kóstolójára (idén nem lesz, nekem ezt mondták), amely 6.000 körül volt, de jobban tetszett. Én kóstolni járok elsősorban, itt lehetett. És összességében kevesebbe került, mint bármely borfesztiválom költsége. Azóta inkább preferálom az ilyen típusú a rendezvényeket (legutóbb a szekszárdiak). Persze elmegyek borfesztiválra is, főként, ha barátok/haverok hívnak vagy külföldi ismerősök, barátok itt vannak Magyarországon.
Ha belefér idődbe, megéri. Ha másnak nem, tapasztalatszerzésnek.

BOB 2009.06.26. 10:38:08

Egy kis afterpost: a cikkben a Bormarketing Kht-t Borkultúra Kht-ra javítottam, a tárgyi tévedésért elnézést kérek, akitől.

czudarka 2009.06.26. 11:42:02

@075: szerintem a pezsgővel lenne teljes a kép!
Mondjuk vörös pezsgő Tokajban! de Hobbs-Chardonnay sem lesz rossz!
A futúra már lebeg is a szemem előtt: Monyók Tokaji chardonnay+shiraz jégbor-pezsgő 2009 -es a top champion a 2052-es vinagorán!........:)

lackó 2009.06.26. 11:54:32

@czudarka: valóban nem vagy normális :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.06.26. 12:08:16

Néhány szó a margóra.

Egyetértek azzal, hogy túl sok a díjazott bor. Minek kell ennyi aranyérem?

A díjazottak listáján látszik is, hogy ez inkább egy "magyar" borverseny, mint, hogy respektált, nagy nemzetközi borverseny legyen.

A zsűritagoknál írd és mond NEM etikus, hogy a saját boraik a szortimentben vannak. Ez nem megy, sajnáljuk.

Szintén a zsűrire vonatkozó kritika, hogy jónéhány emberkét látok a zsűriben, akit innen-onnan személyesen vagy hírből ismerek és volna még mit tanulni a kóstolás területén... az önkritika gyakorlása soha sem volt a magyarok sajátja, hát most sem az.

Master of wine-ok nélkül soha nem lesz egy borverseny magasan respektált, ez az egyik garancia arra, hogy ha tényleg színvonalas a verseny, akkor megjelenjen az angolszász borsajtóban.

lackó 2009.06.26. 12:44:50

@akov: a szükséges rossz? Vagy tán nem is olyan rossz...

Egyébként sokan kifogásoljátok a sok bor díjazását. Név nélkül, egy bíráló-borász barátom említette, hogy az ő bora elvileg aranyérmes, pontszám szerint legalábbis, de biztos benne, hogy nem kap érmet mégsem, magas röpködtek a pontok...így is lett. Nincs a listán, pedig hatalmas bora volt, de pl. a francia ítészek a bordeux-i, szikár, tanninos bombákat felfele pontozták, míg a mediterrán borokat lehúzták...szóval az objektivitást nem lehetne valahogy helyrebillenteni?

loading 2009.06.26. 12:44:58

@akov: Én nem ismerem a verseny díjazási szabályait, sőt a kommentelők sem (legalábbis eddig). Amennyiben a szabályzatban pontszámtartományhoz kapcsolódik az egyes érembesorolás, és a díjazott borok elérték a ponthatárt, akkor teljesen rendben van.

075 2009.06.26. 13:06:26

@akov: Mint te is látod ez ne borverseny hanem egy VICC mintha 1989 et írnánk visszatértünk a dagoba rendszerbe a saját borok minősítése igen komoly feladat lehet

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.06.26. 13:48:50

Igen, a nemzetközi ítészek nagyon sokszor elfogultak egy-egy "standard"-nak tekinthető borstílussal szemben, ami a legtöbb esetben biztosan nem normális.
Ennek egy remek példája, a tokaji aszú, ahol ugybár a nagy cukortartalom mellett megmaradnak a savak is, ez az, ami a harmóniát biztosítja. A sok kuka master of wine megis egy-egy hitványabb sauternes-i vagy elzászi bort - sav nélkül - jóval magasabbra értékel.
Ne értsetek félre, nem ajnározom a magyar borokat mindenek fölé, de azért ez megiscsak gázos.

napoletano 2009.06.26. 14:11:06

Huha! Kosz, Bob, a posztot, erdekes. Naggyon erdekes.
Egyetertek az elottem szolokkal abban, hogy a) aki itesz, ne kuldje a sajat borat a versenyre, mert abbol nem johet ki jol. Vagy biralunk, vagy elbiraltatunk, a ketto egyutt nem megy. b) ha ezt olvassa Zilahi Zoltan, aki a Vinagora igazgatoja, nagyon halas lennek, es gondolom, mindenki, ha kifejtene az alabbi allitasokat: "A VinAgora 1992-es alapítása óta, a VinoFed tagjaként, mára a világ 10 szakmailag legelismertebb versenye közé emelkedett! Magyarország, történelmi hagyománya révén Közép-Európa borkultúrájának központja, mely adottság borversenyünk sikerének is egyik fontos eleme."
Szoval, mitol is tartozik a verseny a vilag legELismertebb 10 borversenye koze?
Azutan kernem a megfelelo szemuveg felvetelet: avagy a szemellenzo levetelet. Ha van Kozep-Europanak borkulturalis kozpontja (vitathato), az Ausztria, nem Magyarorszag (meg akkor is, ha eltekintunk attol a honfibus tematol, miszerint Mo. Kozep-Europaban van-e egyaltalan?)
Harmadszor, szomoru szivvel olvastam nehany jonevu borasz nevet a biralok listajan. A bekuldott borok listaja nem-ismereteben nem tudom, hogy itt vakok kozt felszemu a kiraly-szeru iteletek szulettek, vagy nekik semmi hatasuk nem volt a dijazasra? Persze jo lenne tobbet tudni a biralat modjarol is, ami a Vinagora-honlapon tett gyors latogatas alatt sikerrel rejtozott el elolem.

De azert megis... osszessegeben ez a Vinagora egy ciki, es en meggondolnam pl. Berecz Stephanie helyeben, hogy adom-e a nevem hozza?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.06.26. 14:41:04

@napoletano: Földrajzi szempontból Magyarország Közép-Európa közepén fekszik, ez nem vitás. Az itten borkultúra központja szerintem is inkább Ausztria, mint Mo. A nemzetközi szakirodalomban Ausztria 4-5x akkora helyet foglal el, mint Mo. Ennek nagyrésze jogos is.

Csekkoltam a Vinagóra említését angol nyelvű weboldalakon: jelentem szinte NINCS sajtóemlítés. Ha nagy verseny lenne, akkor a WineSpectatot bizti hozna egy komplett cikket róla. No, várjuk csak ki... :)

BOB 2009.06.26. 16:15:53

@loading: A versenyszabalyzatban szerepel, hogy a bekuldott borok legfeljebb 30 szazaleka kaphat ermet, ha ennel tobb lenne, feljebb kell tolni a ponthatarokat, hogy mindenkepp 30% alatt maradjon. Ez a 30 szazalek sem keves amugy, de meg ezt sem voltak kepesek betartatni sajat magukkal.

D.Attila 2009.06.26. 18:01:07

Kedves Alkoholisták!Most jött a hír.Klikkeljetek rá az International Wine Challenge 2009-re.
A trófeát kapott borok között van egy magyar is...

BOB 2009.06.26. 18:11:00

Pontosabban 4 magyar, mind a 4 bronzermes. Tovabbi 4 magyar kapott "ajanlott" minositest.

D.Attila 2009.06.26. 18:22:02

@BOB: A Dobogó 2004-es 6Puttonyosa trófeát nyert.

BOB 2009.06.26. 18:26:55

Megtrefalt az IWC honlap, csak a vorosok kozott keresett :) Es valoban :)

shiraz 2009.06.26. 18:34:58

Attila,
gratula nektek!

PS
azért a magyar lobbi lassan elkezdhetne dolgozni azon, hogy az osztrákoknak 6 a görögöknek 4 míg Magyaroszágnak 1 saját trófea kategóriát engednek az IWC-n. lásd eredmények a neten.

D.Attila 2009.06.26. 18:40:52

@shiraz: Ez róluk állít ki szegénységi bizonyítványt... Ez a bor a Decanter World Wine Awards-on is trófeát kapott és csúcsbor lett a Bormustrán.Talán mégsem volt 2004 olyan rossz Tokajban...

nick: 2009.06.27. 10:47:43

Monyók szamorodniját pl. úgy azért meg lehet különböztetni a hasonlóan traubis illatvilágú és azonos színárnyalatú aszúeszenciájától, hogy az előbbinek a végén van egy kis keserny...

...erre mondják, hogy a részletekben rejlik a lényeg?! ;-) :-P

donga 2009.06.27. 17:32:09

Sajnos a magyar bor egy részről olyan, mint a magyar foci. Kevesen értenek hozzá, de sokan beleszólnak… Ha valaki jó borfogyasztó, attól még nem lesz jó szakember.

A szőlészet, a borászat, a borversenyszervezés, stb. mind külön szakma, csak sokan hajlamosak elhinni, hogy értenek hozzá… ahhoz, amit mások évtizedekig tanulnak és gyakorolnak.

A szakértelem nélküli, alaptalan kritizálás helyett a borfogyasztó maradjon a borok élvezeténél, ne próbáljon - főleg rosszmájúan - belekontárkodni abba, amiről fogalma sincs. Ez a tipikus magyar mentalitás, ha vannak jó dolgok, azt is lehúzzák…

Tudomásul kell vennie a borkedvelőknek, hogy van egy szőlész-borász réteg, akiknek ez a tanult szakmájuk, amihez mi nem érthetünk úgy, inkább örüljünk, hogy van, aki ilyen szép borokat készít nekünk, és örüljünk az eredményeiknek.

De javaslataitokat nyugodtan küldjétek el az OIV-nek… ;)
Vagy menjetek a VinAgora Borgálára, és ott lesznek tematikus borkóstolók, ahol ki lehet próbálni, hogy megy a borversenyen a bírálás, szakember segítségével, és akkor majd megvilágosodtok, miről szól ez az egész, és hogyan megy.

etna 2009.06.27. 21:41:41

Kifejezetten inkorrekt ez a szöveg. Kiemeli a botritiszes borok kategóriáját s ezzel lényegében hangulatot kelt ebben a közösségben a verseny ellen. Mert ugye mindenki hall egyet-mást, Monyók sokaknak vörös posztó, így kiváló alkalom, hogy a Vinagora ellen hangoljuk az olvasókat.

Egyikőtök-másikótok ismer, tudja, hogy semmi közöm a ehhez a versenyhez, legfeljebb annyi, hogy évek óta figyelem, hogy kik bírálnak és hogyan, tavaly meg ott voltam az Open kóstolón s igen jó élménnyel távoztam. Szédületes vörös mezőny volt, és tűrhető fehér. Kóstoltam pár emlékezetes tokajit is, Gergely Vincéék Aszúeszenciája (ha emlékezetem nem csal 2000-es) mindenkori legjobb élményeim egyike volt.

Szóval én csak bíztatni tudok mindenkit, hogy menjen el pénteken a Vörösmarty téri üvegpalotába, az az 5000 forint (azzal szemben amit itt valaki írt) egy szimbolikus összeg ahhoz képest, hogy mit lehet ennek fejében kóstolni 8 órán keresztül.

godbacchus 2009.06.28. 00:57:39

Na en az ilyen (meg)rendezett versenyek miatt nem viszem a boraimat versenyeztetni mert vagy a hegybiro, vagy a hegykozsegi elnok es a csokosok viszik el a nagy aranyakat es a kulondijakat.
Nekem ez faraszto volt es mostmar masra koncentralok...

de nem vitatom el a dijakat egy borasztol sem!

czudarka 2009.06.28. 07:32:20

@donga: mi van?

Ki különíti el a jó borász-jó kóstolót a rossz borász-rossz kóstolótól, na csak azért, mert jó borász -rossz kóstoló párossal ,még nem találkoztam.

Elég sok borversenyen bírálok, de a borászok egy jelentős része nem tudja, hogy mi a a borbetegség és borhiba, mert ha tudná nem küldene beteg, brettes borokat a versenyekre.
Már pedig én is tanultam a szakmát több szinten is! de a bírálok csapatát nézve sokakat nem gondolok véset szájúnak.


@etna: A monyóktól még én sem ittam jó bort, nem tudom, hogy honnan "(vette)" a 72-75-ös évjáratokat.
Egy elb...ott versenynek sikerült:
Sok bor mégcsak ezüstöt sem kapott, ami már több nemzetközi versenyen is bizonyított! Na mindegy. Lehet, hogy szakemberekkel kellett volna bíráltatni?!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2009.06.28. 15:10:19

@etna: lehet így is írni egy versenyről, sajtószabadság van...
Egy apróságot tennék csak szóvá: a Gál Szőlőbirtok és Pincészet (barátaim) szigetcsépi, bár vannak szőlőik Szigetszentmártonban is.

075 2009.06.28. 17:11:06

@donga:
kedves donga it akik fel vannak zördülve nem tagjai ennek az álltalad említett szőlész borász rétegnek szerencsére, akik ezeket a borokat elhalmozzák
Ez sajnos a szakértelem teljes hiányát mutatja, de azért jó hogy értenek hozzá, gratu
meg mi is örülnénk a kimagasló eredményeknek ha nem görbe tükörbe kellen e nézni...

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.06.28. 18:59:00

Ennyi félinformációt meg rosszindulatú gyanúsítgatást rég olvastam már itt. Mint a verseny egyik bírálója ezért hozzátennék néhány szót a dologhoz.

Zilaiék azért sorolják a Vinagorát a világ 10 legelismertebb borversenye közé, mert bírja az OIV (ez a legmagasabb szintű kormányközi szakmai szervezet a világon), az UIOE (ez pedig a borászok nemzetközi szövetsége) védnökségét, és tagja a VinoFed-nek, ami a nagy nemzetközi borversenyek szövetsége. Ennek 10 tagja van. A védnök szervezeteknek egyébként egy-egy ellenőre részt is vett a versenyen.

Annak túl sok jelentősége nincs, hogy olyanok, akik neveztek a versenyre saját bort, bírálnak is. Egyáltalán nem biztos, hogy kóstolják a saját borukat, és még ha összefutnak is vele, nem túl nagy az esélye, hogy felismerik. Másrészt a hétfős bizottságban (6 db volt ebből a versenyen) a legalacsonyabb és legmagasabb pontszámot adó bírálók eredményeit nem számítják az átlagba, így nincs sok értelme a saját borra 99 pontot adni (100 pontos rendszerben bírál a Vinagora).

A bírálat anonim, a bírálók minimális információval rendelkeznek a borokról (évjárat, kategória - a besorolást lásd a Vinagora honlapján). Számítógépes rendszert használtunk, mindenkinek volt egy notebookja, ebben kellett kitolteni az adatlapokat, a többiek pontszámait csak azután tudtuk meg, mikor mindenki elküldte a saját értékelését. Ezután az eredmény már csak szavazással változhatott, de csak akkor szavaztunk, ha a bor nagyon közel volt az éremhatárhoz. (pl. 86,66-ot kapott, az arany érem határa pedig 87 volt).

A bizottságokban egyébként többségben voltak a külföldiek. A listából ez azért nem látszik, mert a magyarok közül sokan csak egy-egy napra ültek be bírálni (négynapos volt a verseny).

A 30%-os éremosztási szabályt a világ legtöbb borversenye használja, ez nem egy szokatlan dolog.

czudarka 2009.06.28. 21:54:23

@karcsai: Tehát akkor minden jó, és tökéletes!
Kíváncsian várom jövőre mennyivel változik a nevezők aránya a "nagy" és "kis" termelők között! Vivát monyók!
Nem furcsa, hogy egy 10.? vagy 11.? legrangosabb világversenyre nem neveznek meghatározó nevek?
Na mindegy!

egri Fehér 2009.06.28. 22:14:14

@czudarka: a VinAgora az egyik legprofibban _lebonyolított_ borverseny. Bob posztja ebből a szempontból nem korrekt. Más kérdés, hogy gáz, hogy egy nem jó bor lett a champion. Bob posztja ebből a szempontból korrekt és teljesen jogos. Hozzáteszem, utóbbiban a bírálók enyhénszólva nem voltak egységesek. Ezért azok, akik a bírálókról, mint monolit tömbről beszélnke, tévednek és csúsztatnak (ezt meg fogjuk rá az információhiányra).

Karcsainak pedig igaza van, + egyáltalán nem azt írta, hogy minden rendben lenne.

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.06.28. 23:27:00

@egri Fehér: Így van, én sem örültem minden champion-díjasnak, a neveket utólag látva. Ez azonban mellékes. Az akkor felsorakozott borok közül szerintem a legjobb győzött, én is rá szavaztam. Más kérdés, hogy utólag érdemes lenne ellenőrizni, mi kerül ténylegesen kereskedelmi forgalomba "Vinagora champion díj" jelöléssel.

A champion választás egyébként a következőképpen zajlott: A bírálókból két 22 fős csoport alakult. A két csapat egyenként 2-2 kategóriában döntött (a rozéknál és az erősített boroknál csak 1-1 arany született, ezért ott nem kellett választani). Kategóriánként kitöltöttek 5 bort (ezek a legmagasabb pontszámokat elért tételek voltak), majd közülük egyre lehetett szavazni. Két esetben alakult ki szavazategyelőség, a száraz fehér és a botritizált borok esetében, a vöröseknél és a késői szüretelésű boroknál egyértelmű eredmény született.

Külön megmosolyogtató számomra, hogy Bob kihagyta a vörös champion díjast, Bock Villányi Syrah 2007 borát az írásból. Talán ez nem illett a szépen felépített "gondolatmenetbe"?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2009.06.29. 01:31:40

@czudarka: átböngésztem az érmesek listáját és nem nagyon értem a hiányérzeted. Ott van egy csomó "meghatározó" név, legfeljebb nem kaptak aranyat.
Ez nem feltétlen a szervezők és a bírálók hibája...

napoletano 2009.06.29. 08:35:16

@karcsai: Hat az ide irok olykor valoban elszabadulnak, de azert erre reagalnek:
"Ennyi félinformációt meg rosszindulatú gyanúsítgatást rég olvastam már itt. Mint a verseny egyik bírálója ezért hozzátennék néhány szót a dologhoz"

A hozzaszolas derek dolog, koszonjuk (marmint a tobbiek neveben is). Csak nem igy es ide kellene - hanem rogton indulaskor, netan sajtokozlemeny kiadasakor: hogy folyik a biralat, ki van ott es mikent, esigytovabb. Enelkul en azonnal visszadobnam a labdat (dobom is), hogy nem az Alkoholistak, akik felinformaciokkal kezdenek - hanem a Vinagora. Derek az is, hogy egy bira megvedi a mundert, de ez nem az o dolga lenne - a szervezoke.

Az irottakbol tovabbra sem vilagos, hogy miert van a 10 legelismertebb kozt? Mert csak 10 ilyen borverseny van az egesz vilagon? Ha igen, akkor tessek ezt egyertelmuen leirni!
Es ha mar igy van, akkor miert elfogadhato, ha egy-egy biralo csak egy nap ul be biralni?
Magam reszerol tovabbra is fenntartom, hogy aki bort kuld be, ne biraljon ugyanazon a versenyen. Azt ugyanis, hogy felismeri-e a sajat borat, vagy sem, nem lehet megitelni, ill. hogy felismeri-e valaki mas borat, azt sem. Hogy ennek mi a kovetkezmenye, az sem erdekes. Egyszeruen ez nem illik, kesz.
Szoval meg egyszer megrokonyodesemnek adok hangot, hogy a vilag 10 legelismertebb borversenye kozul egy ennyire at nem gondolt szabalyokkal mukodik...
Aminek szerintem egyenes kovetkezmenye az eredmenylap.

KF 2009.06.29. 08:58:09

Egy észrevételt tennék a tokajival kapcsolatban, bár előre bocsátanám, lehet, hogy nem így van.
Az a bizonyos időszak, amikor Hegyalján államilag támogatva, ipari méretekben folyt a hamisítás, azt is eredményezte, hogy a világ a kilencvenes évek közepéig ehhez a "stílus"-hoz szokott hozzá. Nagyon sokan, a mai napig ezt az íz és illatvilágot azonosítják Tokajjal, boldogok, ha ezt ismerik fel, és jónak is tartják. (nem tudom miért, szerintem nem szép). Ebből kiindulva nem kell csodálkozni, hogy a külföldi bíráknak ez tetszik. Bennük nem merülnek fel olyan kérdések, hogy kinek volt 1975-ben, 1922-ben, vagy bármelyik más, rendelésre kapható évjáratban ilyen bora. Ez a világ többi borversenyén is így van, meg kell nézni a 90 előtti tokaji évjáratok eredményeit.

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.06.29. 09:23:41

@napoletano: Tessék megnézni a www.vinagora.hu honlapot, fent van a részletes szabályzat, bírálók listája, borkategóriák. Miért kellene egy versenynek ennél többet magyarázkodnia? Szerintem nem ártana a cikk írójának először utánanézni, mi a helyzet, esetleg amit nem ért, megkérdezni a szervezőket. Az a véleményem, hogy Bob cikke erősen manipulatív, burkoltan gyanúsítgat, bizonyos dolgokat kiemel, másokat elhallgat. Valószínűleg már úgy ült a billentyűzet mellé, hogy "na most jól odamondogatok a Vinagorának".

hegyaljai 2009.06.29. 09:50:56

@KF: Non sancere! Egyébként szerinted 1974-ben mit kellett volna tenniük a tokaji szőlőtermelőknek, az állami vállalat borászainak, a rendszer anyagi és büntetőjogi erejével szemben, hogy a Te most 35 évvel később megfogalmazott erkölcsi elveid szempontjainak megfeleljenek? Privát válaszod is szívesen fogadom!

lackó 2009.06.29. 10:13:35

Szóval nekem az jutott eszembe, mélyen tiszteltek, hogy ennyi hozzászólás után nyilván sokaknak vannak ötletei. Vagyunk egy páran "bloggerek" is. Ebből kiindulva, ha összedobnánk, ami van, talán össze lehetne hozni egy borversenyt ilyen kereteken belül. Ha sokan tudjuk a frankót, akkor a lehetőség adott lehet...

KF 2009.06.29. 10:40:54

@hegyaljai: Nem volt szándékomban senkit sem megbántani. Nem kívánok ítélkezni, nem is érzem, hogy erre bármiféle alapom lenne. Próbáltam végiggondolni, hogy miért ezeket a típusú borokat részesítik sokan előnyben, és ez szerintem az egyik ok lehet. Nem felelősöket kerestem, azokat valszeg nem is Hegyalján kell keresni.
Szóval mégegyszer: Nem volt szándékomban megbántani bárkit is. Ha mégis ezt tettem, akkor ezért elnézést kérek.

Ha már megszólítottál, érdekelne, Te hogy látod ezt a kérdést?

shiraz 2009.06.29. 10:47:18

@D.Attila:
egyetértünk 2004 ügyében :) gondolom ismered a Zemplén Hegyhát aszúját.
a másik kérdésben: szerintem nem csak az ő hibájuk. ha több magyar bort ismernének, több erőfeszítés lenne irányukban, ők is több kategóriát indítanának Magyarországnak.
üdv

BOB 2009.06.29. 12:11:10

@karcsai: khm, valoban ugy ultem le. Mivel mikor leulok, mar fejben megvan, hogy mi lesz amit leirok. De menjunk egy kicsit vissza, ugyanis nem azert ultem le ugy mert epp rossz napom volt, hanem mert azt lattam, amit. Eloszor is az tunt fel, hogy a zsuri nehany tagjanak igen jol szerepeltek a borai. Megneztem a verseny honlapjat, vegigolvastam a szabalyzatot atol cettig, kifejezetten valami olyasmit kerestem benne, hogy pl. "Aki egy kategoriaban bort indt, az abban a kategoriaban nem biralhat". Mert ezzel ki lehetett volna szurni, hogy valaki esetleg valoban felismerje a sajat borat. Vegigolvastam, nincs ilyen a szabalyzatban. Keresetem azt is, hogy a legmagasabb es legalacsonyabb pontszamok nem szerepelnek az atlagban, de ilyen sincs benne, sot a 19. pont szerint a pontokat osszesitik es ebbol szamolnak atlagot, vagyis ha a legalacsonyabb es legmagasabb pontszamot kiejtettek, akkor ezt a pontot sem tartottak be a szervezok, ellenkezo esetben az erre vonatkozo informacioid pontatlanok. Ugy gondolom, ezek utan ha leirom hogy nehany zsuritag borai kifejezetten jol szerepeltek, az nem manipulativ es nem burkolt gyanusitgatas, hanem TENY. Mint ahogy az is, hogy szokatlanul sok a dijazott 2007-es jegbor. Meg az is, hogy Monyokek zsinorban nem is tudom, hanyadik VinAgoran nyernek vagy nagy aranyat, vagy champion dijat (raadasul eveken at ugyanazzal a borral), amivel egyebkent semmi baj nincs, de azzal se, ha ezt az ember leirja. Meg az is teny, hogy tobb bor kapott ermet, mint ahany a versenyszabalyzat es a matematika szerint kaphatott volna (az 542 nevezett bor 30%-a 162,6, a versenyszabalyzat 21. pontja szerinti "nem haladhatja meg" ez esetben 162 dijazott bort engedett volna). Lehet azt mondani hogy manipulativ amit irtam, de akkor cafold ezeket.

Az pedig hogy a botrytises borokra koncentraltam en is, azon ne csodalkozz, a VinAgora honlapjan olvasni, hogy "A különleges édes borok készítésének kultúrája kiemelkedő módon fejlődött, a világon legismertebb magyar borvidéken, Tokajban. Ezért is fordulunk kiemelt figyelemmel és egy különleges, specialistákból összeállított, bíráló bizottság létrehozásával a VinAgora versenyre nevező borkülönlegességek csoportjára".

075 2009.06.29. 13:45:30

@hegyaljai: te most mért vagy felháborodva??

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.06.29. 14:46:58

@karcsai: Lenne egy kérdésem. Ha egy-egy bíra csak egy-egy napra ült be bírálni, akkor a borokat hány bíró értékelte? (Eddig azt hittem, hogy ez a rengeteg bíráló minden tételt végigkóstolt.) Ez a szám minden bornál állandó volt? Az anonim bírálatot nem tartom jó ötletnek, egy esetleges óvás lehetőségétől fosztja meg a borászokat. A többit BOB leírta...

A borokat pénteken én is megkóstolom. Kíváncsian várom.

hegyaljai 2009.06.29. 18:54:56

@075: 1998-ban hatályba lépett bortörvény végrehajtási rendelet szerint minden bortermelőnek le kellett jelentenie, hogy mennyi bora van a korábbi évjáratokból hordóban, palackban. A hegyközség elvileg csak az ekkor lejelentett készletekre ad ki származási bizonyítványt. Tehát ha Monyók borára bárki azt mondja, hogy évjárata nem hiteles, a mádi hegybírót is támadja közokirat hamisítással. Nem kellene foglalkozni ezekkel a régi dolgokkal. Ez a magyar borpiac 0,0000...1 %-a. Viszont az ilyen hozzászólások ártanak a magyar bortermelés 5 %-át képviselő tokaji boroknak. Ezért mondtam, hogy Non sancere!

Fűrészpor 2009.06.29. 20:26:05

Sokminden elhangzott itt, én néhány dolgot tennék hozzá a fölöttem hozzászólóknak elsősorban. Attól mert már nem volgával és trabanttal járunk, nem azt jelenti hogy esténként nem a szép szegfűre meg a sarlókalapácsra és hát a friissen olvasztott karamellre verjük ki. másik. egy verseny mindig egy adott pillanat értékelését fejezi ki, nem lehet hanem biztos hogy 1 óra múlva már más lenne az eredmény. És hát a saját bort meg illik felismerni főleg ha tudjuk hogy benne van a sorban, ha nem akkor azt az orrot megette a fene. Ja és hát igen 2004 óriási év volt tömegével választhattunk a polcokról a jobbnál jobb száraz furmintok, szamorodnik és késői szüretek közül:)

075 2009.06.29. 21:53:18

@hegyaljai: hat igen csak monyokéknál netuomen hanyhekto 72-est jelentettek le, amit nem ŐK CSINÁLTAK, hanem a borkombináttól vették jó esetben.Most a kis elkezdi ugyan ezt 75-el. Kérdem én buta kinek volt 72-es meg 75-ös aszúja 98-ban?? ez több mint 25 év. És ki tartogatta mostanáig?? Sajnos egy ilyen győzelemnek bizonyos fogyasztóknál van hírértéke, és hát ezzel van a baj. Kár hogy villányban nem lehet valahonnan szerezni 75 ös merlo papírt mert akkor minden vinagorára beneveznék...@Fűrészpor: 2004 jujj pedig de jó év volt..

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.06.30. 07:42:47

@kezdő alkoholista: Korábban már leírtam, hogy a borokat 7-fős bizottságok bírálták. Hat ilyen bizottságot alakítottak ki, melyekben 5-6 állandó tag volt, és 1-2 cserélődött (elsősorban a soproniak).
Az anonim bírálatra vonatkozó kérdést nem igazán értem (talán a termelő és a bor ismeretében kellett volna bírálni?), és az óvásnak sincs sok értelme, hiszen alapvetően pozitív a rendszer, ahogy látom, a szervezők csak az érmes borokat tették közzé.

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.06.30. 07:54:44

@BOB: Hát persze, rólad formázták a korrektség szobrát. Mindenki azt kritizál, amit akar, de azért érdemes a cikkeddel összehasonlítani egy másikat (igaz, hogy nem te, de egy "párttársad" írta):

alkoholista.blog.hu/2009/06/12/a_x_pannon_bormustra_csucsborai

Érdekes, ott nem akadtatok fenn semmin, még azon sem, hogy a verseny kijelentette magáról, hogy a legfontosabb Magyarországon. Khm... Ki is állít fel ilyen listákat?

Kilóg a lóláb, kedves barátom...

BOB 2009.06.30. 11:44:56

@karcsai: ha a felveteseimre nem reagalsz, ehelyett szemelyeskedsz, raadasul osszemosod a szezont a fazonnal, nem megyunk sokra. 2009.06.29. 12:11:10-kor leirtam nehany dolgot, ezekhez nincs hozzafuznivalo?

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.06.30. 15:30:40

Szezont a fazonnal? Borversenyt a borversennyel hasonlítottam össze. Vagyis, hogy ezen a honlapon hogyan tudósítottatok az egyikről ill. a másikról.
Amúgy meg nem tudom, mire kellett volna reagálnom. A bírálatról csak ugyanazt tudom mondani, amit már egyszer leírtam. Vagy esetleg vitatkozzunk 0.6 borról?
Tényeket sokféleképpen le lehet írni. A te írásod manipulatív volt, kiemeltél olyan részleteket, amivel valamiféle általad elképzelt csalást próbáltál bizonygatni-sugalmazni, és lejáratni a Vinagorát. Ezt a magam nevében (de szerintem a többi bíráló véleménye is hasonló) a leghatározottabban visszautasítom.

borelite 2009.07.01. 05:18:22

Az eredményhírdetést követően mind az OIV mind a VINOFED képviselője, akik hivatalból voltak jelen és nem volt miért udvariaskodniuk, a legnagyobb elismeréssel szóltak a verseny lebonyolításáról, annak szakmai szinvonaláról. Ha egy zsűritag felértékel egy bort, az a pontátlagot csak akkor befolyásolja érdemben, ha a másik 6 tag - többségében külföldiek - szintén magas pontokat adott. Egy-egy zsűritag lehet estenként túlságosan szubjektiv, de attól még a verseny objektivitása összességében nem kérdőjeleződik meg.
süti beállítások módosítása