Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Dacolva a válsággal

A fürtök fele a tőkén rohadhat el

2009.09.01. 15:00 - BOB

Az olcsó Champagne-ban reménykedő fogyasztók jobb, ha egy időre jegelik ezirányú várakozásaikat. A régió pezsgőházai ugyanis elhatározták, hogy világválság ide vagy oda, ők bizony nem adják olcsóbban a buborékost. Inkább hagyják a termés felét a tőkén elrothadni, mintsem hogy a túltermelés és a gazdasági válság hatására csökkenteniük kelljen áraikat. És ha jól látjuk, nincsenek ezzel egyedül.

A válság hatására szinte minden területen csökkennek az eladások, miért is lenne ez másképp a borágazatban. Champagne nagy pezsgőházai azonban elhatározták, hogy drasztikus lépésekkel próbálják elejét venni az árzuhanásnak. A piac fenyítésének eszköze ez esetben a jól bevált OPEC-módszer, azaz a termelés jelentős visszafogása. Egy iparági bennfetes véleménye szerint ezzel minden szereplő egyetért, mert senki nem akar zuhanó árakat látni (vajon a fogyasztók véleménye is egyezik ezzel?), az egyedüli kérdés csupán a korlátozás mértéke.

A vita hátterében természetesen a champagne-i termelőket is érintő világgazdasági válság áll. A 2007-es év 338 millió palackos eladása 2008-ra 322 millió palackra csökkent. Az idei évre azonban ennél jóval nagyobb mértékű csökkenést jósolnak, mindössze 270 millió palack értékesítésével. Ez 2 év alatt több, mint 20%-os visszaesést jelent. A visszaesésnek nagyjából fele tényleges keresletcsökkenésből ered, másik fele mögött a kereskedőházak készletcsökkentési szándéka áll, különösen Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban. Az eredmény pedig sok kilométernyi, eladatlan Champagne-t tároló polc képében jelenik meg.

A kereskedői raktárakban jelenleg 1.2 milliárd flaska fekszik és a jelenk szerint ez a szám folyamatosan növekszik. Normális esetben 3 évjárat mennyiségének megfelelő készlet parkolhatna a raktárakban, ez ma több, mint négy évjáratnyi. Nem véletlen hát, hogy a kereskedők inkább a jelenlegi készleteket szeretnék kipörgetni újabb rendelések helyett.

Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a megzuhant árakban reménykedő alkoholisták súlyos koppanásra számíthatnak. A nevesebb pezsgőházak ugyanis, mint a Taittinger, vagy a Moët&Chandon és a Dom Pérignon márkákat birtokló LVMH elhatározták, hogy megelőzik az áresést. A hamarosan elkövetkező szüreti időszakra hektáronként 75 mázsában korlátozzák a mennyiséget, ami a tavalyi 130 mázsás átlag után jelentős mennyiségcsökkenést fog okozni a piacon. Mivel azonban a tőkéken jelenleg 145 mázsányi szőlő van hektáronként, a korlátozásról szóló döntés azt jelenti, hogy akár a fürtök fele is a tőkén maradhat, a seregélyek legnagyobb örömére.

A patinás termelők e szándék kapcsán egyébként jelentős vitában állnak a régió azon pezsgőkészítőivel, akik a termésmennyiséget ennél magasabban, hektáronként 104 mázsában limitálnák. E termelők szerint nagy házaknak kedvező döntés mintegy 35 százalékos visszaesést jelentene árbevételükben, csődközeli helyzetbe hozná többüket, ráadásul túlzottan pesszimista jóslataival e néhány pezsgőház az egész régió hírnevét veszélyezteti. A termelők és kereskedők szerdán (azaz holnap) ülnek össze, hogy a terméskorlátozási vita végére pontot tegyenek.

Amikor év elején alkoholistailag Villányban jártunk, néhányunkban felvetődött a borok és árak viszonya, nevezetesen hogy túlárazottak-e a villányi borok, illetve a válság hatására várható-e ebben változás. Bock József többek között azt válaszolta, hogy mivel ezek nemzetközileg is kiváló minőségű és értékes borok, áresésre senki ne számítson, mert ennyiért is hamar elfogynak a készletek. Ha pedig mégsem, inkább megisszák ők maguk a hordók tartalmát, minthogy olcsón piacra dobják.

Úgy tűnik tehát, hogy a borágazat egyelőre dacolni kíván a válsággal úgy Franciaországban, mint Magyarországon. Ha kell, a tőkén maradnak a fürtök, ha kell, a borászok isszák meg a bort, de árcsökkenést nem terveznek. A kérdés csak az maradt, mit tehet ilyen helyzetben a fogyasztó.

Times Online / Művelt Alkoholista

Címkék: híradó villány champagne világválság

16 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr431352399

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Dacolva a válsággal – A fürtök fele a tőkén rohadhat el 2009.09.02. 15:10:15

Az olcsó Champagne-ban reménykedő fogyasztók jobb, ha egy időre jegelik ezirányú várakozásaikat. A régió pezsgőházai ugyanis elhatározták, hogy világválság ide vagy oda, ők bizony nem adják olcsóbban a buborékost. Inkább hagyják a termés felét a tőkén ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nóniás 2009.09.01. 15:06:31

Tokajban hál' Istennek már "ócsítottak", s Szekszárdon is van számos jó árú tétel. S, hogy Gere 10 alatt kínálja a Solusát, az is sokat mond.

Memento21 2009.09.01. 15:34:36

Gere egyáltalán nem adja olcsóbban a borokat, maximum azért látni olcsóbban, mert rajtamaradt a kereskedőkön. Kijött a 07'-es Solus is, a 06'-os 9 körül kapható, az előjegyzési ára meg 10 ezer. Átlagban ami csökkent, azt visszarántotta az áfa. Ha nagy akciókat nézzük, az megint más dolog.

marvin__42 2009.09.01. 15:44:31

Nem értek hozzá ,de érdekelne, mit mondanak azok, akik nálam okosabbak ezen a téren: miért jobb nem eladni valamit (0 Ft profit), mint olcsón eladni (kevés profit)?
Nyilván a megtermelési ár alatt eladni nem éri meg, de itt azt hiszem még messze nem erről van szó.
Lehet, hogy nem akarják a fogyasztókat hozzászoktatni az olcsóbb árakhoz, de igazából mit veszthetnek vele? A következő években megint ők határozzák meg az árakat, nem? Azaz adhatnák megint drágábban, ha úgy gondolják.
Legfeljebb azt kockáztatják, hogy a fogyasztók az újra megemelt árakkal már nem akarják megvenni, és kevesebb fogy - de azt, hogy kevesebb fogy, azt így is kockáztatják.
Bocsánat előre is, ha közgazdaságilag sületlenséget írtam...

Félédes Zweigelt 2009.09.01. 16:08:47

@marvin__42:
Amit írsz, teljesen igaz, ha egyetlen év profitját nézzük.
De mivel Champagne esetében évszázadok alatt felépített prémiummárkákról van szó, ök úgy számolnak, hogy kevesebbet vesztenek hosszú távon, ha most pár évig csökken az eladás, de megvédik az igazi francia pezsgö prémium pozicionálását. Ha most levinnék az árakat, hogy el tudják adni ugyanazt a volument, valószínüleg nagyon könnyen elfogadná a fogyasztó, 'olcsóbb' lett a Dom Pérignon, csakhát utána valószínüleg majdnem lehetetlen lenne visszaemelni az árakat a mai szintre.
Fogyasztóként ezt dühítönek érzem, de ettöl még ez teljesen racionális a részükröl, éppen a fogyaszói magatartás alapján.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.09.01. 16:44:22

...presztizs, semmi más. De lehet, hogy a nagyobb terméskorlátozás miatt jobbak lesznek a pezsgők. :)

A pezsgők marha jól eltarhatóak (értsd: champagne), nem tudom lesz-e értelme idén évjáratosan csinálni vagy sem. Ezt sokkal többért lehetne eladni később, viszont az is igaz, hogy nincs tárolókapacitás (gondolom).

Benikuty 2009.09.01. 18:02:27

Próbálkozni lehet...,széllel szemben.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.09.01. 18:21:13

Tökéletesen igaza van Bock mesternek. A minőségi kategóriában felesleges árcsökkenést várni amikor még mindig messze kevesebb jó minőségű magyar bor van a piacon mint amennyire valójában igény lenne. Többlettermelés és öldöklő árverseny a középkategóriás és az alsópolcos boroknál van.

Ráadásul ha egy magyar bornak a belföldi piacon nem növekszik az ára az új szezonban akkor az már gyakorlatilag 10-12%-os reálár csökkenést jelent az áfa és az infláció miatt.

tezu 2009.09.01. 20:39:34

@akov
A pezsgök nagy töbseget fiatalon kell meginni(evjaratos vagy nagy minösegü kivetelevel Krug-Roederer Cristal-Salon stb.)a nagy többsegnek az erleles nem tesz jot!

dalton1 2009.09.01. 20:49:54

Egyébként nem a '06-os Solus lett olcsóbb hanem a '07-es jött ki eleve olcsóbban, de az is csak időlegesen...

Bor B. 2009.09.02. 13:13:12

Bock mesternek nincs igaza!

Azért az a sima Bock kékfrankos nem ér 2500 Ft-ot és minden éven emelkedik az ára pár éve még 1700 Ft volt ami akkor is drága volt és a többi borász borai között is van jó pár túlárazott.
Ami, helyesbítek nem biztos hogy drága de nem a magyar pénztárcákhoz van mérve.
Ezért nem is megy túlzottan külföldön a magyar bor.
Ne is várjunk szerintem fellendülést aki most kezd borozni az vissza fog ugrani egy 2-3-4000 forintos bor láttán
az ismerkedéssel.

De akkor is azt mondom magyar embernek elsősorban magyar bort kell inni!

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2009.09.02. 15:24:14

145 mázsa szőlő hektáronként?!
Ezt harminc éve sok téesz megirigyelte volna...

BOB 2009.09.02. 16:14:48

@kisrizling: azt azert ne felejtsuk el, hogy itt pezsgoalapborrol van szo.

samumester 2009.09.02. 23:09:06

Kissé félve kérdezem: A hazai birtokméretek mellett az elképzelhető egyáltalán, hogy egy igazán elismert és megbízható minőséget hozó borászon mondjuk úgy 2000 utántól rajtamaradjon bármi? Persze én is látok a polcokon egy-két kifogyni nem akaró évjáratot, de ezeket is viszi a nép és tuti nem a borásznak kell meginni a végén.

nick: 2009.09.02. 23:49:31

@BOB:
azért egyesek szerint a jó pezsőt is jó borból kellene csinálni...

...de persze minek, ha így is igaz, hogy megisszák azt a jó pösti nípek :-P


asszem elmegyek Champagne-ba jól megtanácsadni, mi fán is terem a hozamkorlátozás ;-)

loading 2009.09.03. 09:28:23

@BZoltan: Azért az egy kicsit elgondolkodtató, hogy évről évre szinte minden hiperes akcióban ott vannak a Bock-borok. Akár ugyanazon évjárattal. És nem feltétlen csak az oportó (portugieser).

BOB 2009.09.03. 15:42:31

@nick: Nem is rossz otlet, azok ott ugyse ertenek hozza. Bezzeg majd mink magyarok jolmegmondjuk.
süti beállítások módosítása