Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Csányi a tilón

Csányi Pincészet v Konkurencia 29:34

2009.10.28. 05:55 - Az Alkoholisták

Sir Alex, ha nem is a világ, de az ország leggazdagabb verebe baráti körében állítólag sűrűn előveszi azt az anekdotot, hogy egy kontinensszintű bankártalálkozón az egyik nagy bordeaux-i chateau-val villogó francia kollégának belicitálta, hogy olyat bizony ő is tud, és mutatta az angol Decanter valahanyadik számát, ahol az Elegance cuvéet beválasztották a valahova, mire a francia kolléga legott elképedt, és a világ kisvártatva térdre borult, megszólaltak a fanfárok, ütött az igazság órája. A magyar név megint szép lett. A hazai borbuzik eléggé el nem ítélhető módon eleddig nem vésették gránitba az OTP-pincészet és a tulaj nevét, bronzszobrot sem javasoltak állítani a bajszos jász agrárbefektetőnek. Talán még kevés a bizalom az egykori villányi borkombinát utódpincészete iránt. Az Alkoholisták gyors reality checkje: vajon a gyakorlatilag végtelen financiális erőforrás átcsapott-e már minőségbe?

Hét Csányi-borhoz kerestünk árban-kategóriában nagyjából illeszkedő párt. A meccset a konkurencia nyerte 34-29-re, ami a tilolás eddigi történetének legnagyobb veresége - márpedig a vereség nem törvényszerű, ahogyan ezt például Szeremley Huba hétpontos győzelme bizonyítja. Ugyanakkor egyetlen bor kivételével - a Teleki Pinot - a legolcsóbb telekik is ihatóak voltak, és ez kellemes meglepetés. A felső végen pedig két 2005-ös presztízsküvé vívott nagy csatát, és kapott az évjárat rossz hírét meghazudtolóan magas pontszámot.

 

Teleki Pinot Noir 2008

A bor egy dologban biztos bajnok: ennyire olcsó pinot noir-t még sosem ittam. 1019 forintot plusz üvegbetétet (32 forint) fizettem érte a sarki CBA-ban. Elsőre megállapíthattam: a színével nincs probléma, egészen pinós, rubintos. Illatában van nyitáskor egy általam be nem azonosítható, kicsit fűrészporos jegy, ami hamar eltűnik. Meggybefőtt marad utána, ami egy picit már erjedni kezd. Érezhetően magas benne az alkohol, enyhe illó-gyanúm is volt. Kóstolva a korty eleje kifejezetten édes, a magas alkohol miatt erre mondjuk számítottam is. Azonban a közepétől átveszi a vezető szerepet egy borzasztó tömény, maró keserűség, amire nem voltam felkészülve. Mintha mindent beledolgoztak volna ebbe a borba: kocsányt, zöld szemeket, éretlen magokat. Próbáltam szellőztetni, áttölteni, másnapra félretenni a bort – de csak rosszabb lett. Komolyan megfontoltam, hogy kólával is kipróbálom, aztán inkább elöntöttem. Inkább két pont, mint három. (v&f)

Mészáros Pinot Noir 2007

Mivel a Teleki árában nem találtam másik tételt, ezért egy vérbeli hiper-bort választottam mellé, igaz, ezért már másfélszeres árat kellett fizetnem. Nehéz helyzetbe hozott ez a bor, ugyanis nem ad semmilyen fogódzkodót a leíráshoz. Igazi tulajdonságok nélküli tétel ez. Illatában visszafogott, egyedül főtt, kompótos gyümölcsöket sikerült kiszagolnom. Ízében is a szerénység eluralkodik: testetlen, kicsit lukas, üres a korty, benne főtt gyümölcsök és enyhe savhiány. Tipikus négypontos bor, amit bármikor, bármihez meg lehet inni, nyomot nem fog hagyni bennünk. A fajtát ne ezen a boron keresztül próbáljuk megismerni. (v&f)

 

Teleki Villányi Cabernet Sauvignon 2008

Mezítlábas Teleki CS, minden Mol-kúton és hiperben virít, tart is tőle az ember rendesen. Illata rögtön meglep, mert valahogy azt várnám, hogy majd orrba ver a jellegzetes olcsó-CS-es zöldpaprika, de nem. Itt meggyek vágtatnak elöl, nyomukban füst és vanília (hordó vagy csipsz), aztán figyelmes szagolgatás után lehet fölfedezni a paprikát inkább borsos, fűszeres változatban, nem zavaró zöldséggel. Az illat statikus, nem nagyon változik, előnyére biztosan nem, ahogy telik az idő. Egyszerű, nem izgalmas, de nem is riasztó.

Nagyon megcsinált, nagyon gömbölyűre faragott, nagyon a nagyközönségnek szóló bor. Rádiópop. Jó évjárat is volt ehhez 2008, nem kellett bűvészkedni, hogy az éretlenjegyeket eltűntessék. Sav alig, a korty eleje szinte üres, aztán igen jelentős, széles, nagy glicerinédesség (tudom, szarul hangzik Vincze Béla rémtettei után, de ez van), méretes alkohol, a tannin is kerekded, édeskés a végére, kis grafitos szárítás előfordul, persze, de nem lóg ki az sem. Nincs igazi gerince, nincs egyénisége ennek a bornak, csak úgy beleomlik a szájba, és bár gyűlölöm az autó-nő, bor-nő hasonlatokat, metaforákat és allegóriákat (pláne), de most nem tudok megállni egy kis kurvázást: szajhaisztikus viselkedés szájban.

Akár 4 pontot is megajánlok rá, mert ha az ember buliba menet megáll a kútnál az optikailag tunningolt Seat Leónnal, és ezt dobja be ezerötért a négy Red Bull, a Snickers, a hosszúpapír meg a vékony Davidoff mellé csajozópiának, még azt mondhatjuk, aránylag jól járt. Nem drága, teljesen olyan, mintha jó lenne, a cigi mellett úgysem érezni,  a lányok vedelni fogják, be is rúgnak tőle (13,5 %), figyelni nem kell rá. (műtannin)

California Cabernet Sauvignon (selected by Tesco)

Az 1060 forintos (Tesco-ár) mezítlábas Telekivel versenyképes árú villányi cs-t nem kapni (a mi utcánkba'), ezért hosszan morfondíroztam, milyen versenytársat találjak neki a +-300 forintos tartományban. Az ihatónak tűnő egriek és balatoniak is bőven 1500 fölött kezdődtek, az ezer alattiak pedig a büntető kategóriában indulnak. Még a Varga Aranymetszés is ötszázassal volt drágább.

Ekkor láttam meg a polcon ezt a Tesco-selected kaliforniai asztalit, bottled by W1226 at M44 6BD, UK, a medium bodied smooth red wine with rich blackcurrant flavours, és ez nem a magyarázó szöveg, hanem bor alcíme a hascímkén. Még évjárata sincs a nyomorultnak csak egy apróbetűs © Tesco, 2007, jelentsen akármit is. A palack pillekönnyű, a zár csavar. Költséghatékonyság van, semmi flancolás.

Na, ha a papírforma bejön, és a nagyüzemi termelés fölénye úgy áll az olcsó szegmensben, ahogyan híresztelik, akkor ennek 850 forintért simán ki kell ütnie a Telekit. De nem üti.

Vékonyabb, bár aromásabb (aromásítottabb?) bor, tényleg vágtat benne a feketeribizli, a fekete szeder, mintha utólag vízzel higított lekvárt vagy kissé töményre hagyott és cukormentesített szörpöt innánk. Eleje, sav semmi, sötét gyümölcs és kevés tannin, slussz. A csajozós-bulizós vonalban ez is szóba jöhet, de a vékonyság és a szerény tannin miatt még kevesbé adja a jóborilluziót. Szinte émelyítő az aromatöménység és a másodlagos édesség (nem cukor, hanem extrakt-, glicerin- és alkohol-). Kellemetlen erjedt almás utóíz is marad a szájban.

A kettő közül biztosan a Teleki hasonlít jobban borhoz. 3 pont.

 

Teleki Villányi Merlot 2007

Amolyan 3-4 eurós tömegbor, de közel sem a legrosszabb fajtából. Szögletes és faragatlan, viszont nem édes, nem gejl, nem aromás; egészen borszerű. Orrban meggy, málnalekvár, gyógyszer, gyurma és kevés édes fűszer, kifejezetten szép, szinte izgalmas illat, olcsóbb chiantik jutottak eszembe róla. Szájban sem áll távol tőlük: amilyen kedves az illat, annyira érdes a korty. Érezhető ászkolás, erős savak, nyers tanninok, zavaró kesernyék a lecsengésben. Valószínűleg még így is a hiperes-közértes alsó polcok egyik legjobb vétele, gyenge 4 pont. (1100 Ft) (dagadtos)

Ikon Merlot 2007

180 fokos fordulat - amennyire goromba és old school a villányi, ez annyira modern, behízelgő. Nem vetett szét tőle az izgalom, nem szagoltam ki belőle a terroirt, de először éreztem úgy: meg tudjuk verni olcsó techno-vonalon is az Újvilágot. Kirobbanóan gyümölcsös illat, fekete szederrel és piros bogyósokkal, mellettük pedig bors, gyógynövény, kakaó. Kóstolva közepesnél nagyobb test, lendületes, de kerek savak, intenzív ízek. Csiszolt, finom és még műanyagba sem fordul. Végtelenül profi bor, erős 5 pont, best buy. (1180 Ft) (dagadtos) 

 

Teleki Villányi Kékfrankos 2007

Szelíd, mint Hamid Karzai az Ovális Irodában. Előbb tesz magában kárt, mint az árérzékeny fogyasztóban. Az "egy kilós vörös" - nem a tőketerhelésre gondoltam (muhaha) - számomra riasztó képlet, de ez a bor úgy lepett meg, hogy nem pirultam bele. Szóval semmi durvulás, semmi sáros csizma, sőt az átkos nagyüzemet felváltó áldott nagyüzemekre gyakran jellemző aroma- és állagdoktorolás túlzó jegyei is hiányoznak. Csak hát olyan semmilyenke, egészen a lecsengésig, amikor előbukkan az alapanyag.

Az illat szerény, szolid, semmi nem utal arra, hogy kékfrankosból készült. Centrifugáztathatjuk napestig, epernél és puncsnál többet nem lehet kipörgetni belőle. Kóstolva elsőre sima és kellemes. Másodjára bágyadt és üres. A korty első fele málnacukor-oldat, a második fele besavanyodik. A tannin enyhén szárít, és minél több levegőt kap, annál kátrányosabb a lecsengés. Bűnei nem főbenjáróak, erényei alig észrevehetőek. 48 óra után teljesen kiürült. 3 pont (990 Ft) (AM)  

Frittmann Kunsági Kékfrankos 2007

Pucér homoki kékfrankos, avagy a barrikolatlan valóság. Biztosan lehetett volna ebből is szeplőtlen Claudiát fotosoppolni, de maradtak a cingár, ám tökös vörösnél. Én már attól meghatódtam, hogy az alkohol nem érzésteleníti a szaglóhámot, és a pirított tölgy nem einstandolja az ízlelőbimbókat. Közepesen intenzív szín. Az illat alapvetően cseresznyés, fűszeres, a háttérben egy kis szilvalekvár és vegetális mocorgás. Alig közepes test, élénk, de nem durva savak. A korty tiszta, ízében cseresznye és cseresznyemag köményes felhanggal. A lecsengés gyors, és valahol a fanyar és a kesernyés határán táncol. A tannin nem sok vizet zavar. Nem mondom, hogy nem készülhetett volna érettebb szőlőből is, de azért a 4 pont megvan. A csóró művelt alkoholistának biztosan öröm, kérdés, mekkora ez a halmaz. (790 Ft) (AM)

 

Chateau Teleki Cabernet Franc 2006

A villányi konteszter meglehetősen intenzív illattal kezd. Puncs, szilva aromái keringnek az asztal fölött, az illat könnyen érthető, népszerű stílusú és édes. Ugyanakkor a Tüskéhez képest egy dimenzió mintha hiányozna: nincs az illatnak mélysége, nincs komplexitása. Ízben is korrekt munka, szép erényekkel, szép egyensúllyal, sok gyümölccsel, mondhatni gondos pincemunkáról tanúskodik, de itt is felemelt mutatóujjal figyelmezünk a bor egyszerűségére. A korty végében a Tüskénél erősebb kesernyéket találunk, így - bár szeretjük ezt a poharat is - csak öt pontra tartjuk érdemesnek. 5 pont. (Bob)

Tüske Pince Cabernet Franc 2006

Többünk kedvencét ezúttal borbarát szomszédom társaságában, vakon kóstoltuk össze a Telekivel. Elsőre érett, picit szénás és animális illatú. Megállapodott bor, nincs benne semmi fiatalos kilengés, valahol a csúcsa közelében járhat. A bort azonnal eláruló, hamisíthatatlanul szekszárdi fűszeresség, a piros bogyósok  és a már említett széna mellett mellett ezúttal avar illatát is felfedezni véljük. Komplex, tartalmas illat. Szájban közepest testű, példás egyensúlyú bort kapunk, szép, élénk savakkal. A korty végében némi kesernye mocorog, ami szellőzéssel erősödik, ennek ellenére a bor megérdemli a hat pontot. 6 pont. (Bob)

 

Chateau Teleki Cabernet Sauvignon 2006

Megboldogult egyetemista korom ünnepi bora volt a Chateau Teleki, a pénztárcánknak akkor az egy magasra pozícionált, mégis megfizethető villányi volt. Műveletlen alkoholistákként akkor is azt sejtettük, hogy a nagy nevek hasonló szintre árazott alsókategóriás borainál nagyobb élményt kapunk ettől a barna papíros címkéjű bortól. A Chateau Teleki nevet továbbvitte Csányi is, középkategóriás boraikat ezen a néven forgalmazzák továbbra is. A sorozat 2006-os cabernet sauvignon-ját 2300 forint körüli áron vettem le a Cora polcáról, és meglepetésemre egy öregecske bort találtam a palackban. Már színében is kicsit rozsdás szélű, matt-bordó árnyalatú volt a bor, az első szippantás pedig lekváros, aszalt gyümölcsös jegyeket hozott. Leginkább a szilva uralkodott az illatban, de mögötte jelentős mennyiségű hordót is találtam. A korty határozottan fáradt, a savak már elkoptak belőle, egy lapos, kicsit szappanos, enyhén éretlen benyomást keltő íz maradt utána. Nem kiált lefolyó után ez a bor, de izgalmat, tartást, testet ne ebben a tételben keressünk. Szolid négy pont. (v&f)

Szemes Cabernet Sauvignon 2006

Hasonló árfekvésű ez a 2006-os színbor. A házasításról nemrégiben alföldi merlot is leszedte a keresztvizet, nos, a külön palackozott sauvignon sem jobb annál. Bontás után markáns istállószag – inkább enyhe brett, mint finom animalitás, vélelmezem, persze tévedhetek. Aztán némi bogyósgyümölcs illat is előkeveredik, főleg meggy, de végig benne marad egy kis füstösség is. Ízben egyszerű: közepesnél nem nagyobb test, kissé éretlen tanninok, ellenben nem túl rossz savszerkezet jellemzi. A lecsengésben némi kesernye vegyül, így rossz szájízzel teszem le a poharat. Alig négy pont ez a tétel is. (v&f)  

 

Csányi Elegance Cuvée 2005

Ha mint valami képzeletbeli borbrókert megkérdeztek volna, mitől óvakodnék legjobban, mi az, amibe semmiképpen sem fektetnék pénzt, akkor egészen biztosan a 2005-ben kibocsátott villányi presztízs borokat említettem volna első helyen. A folyton közszájon forgó villányi szakadékot, mely ár és érték közt tátong, az elmúlt évtized egyik legrosszabb évjáratának nyűgei nyilván csak tovább tágították, az ár irreálisan magas, a piac lassanként majd korrigál, feleltem volna magabiztosan. Az illat ehhez képest stabil, zöldnek nyoma nincs, kifejezetten déli, olaszos. Rumos dió, medvecukor, kávé, fekete tea valamint kakaó és füst, vélhetően a hordóból. Már érik, de még bőven van benne erő. Kóstolva nagy és koncentrált, komoly anyag a villányi nagyok típushibáival: a korty kicsit édes, a tannin kicsit szárít, az alkohol kicsit perzsel – 7 pont azonban így is megvan. Ha úgy javul, mint az OTP részvényei március óta, akár még a 8 is meglehet egyszer (5800 Ft) (dagadtos)

Tiffán Cuvée Carissimae 2005

Kitöltve meglepően koros színnel fogad, halvány és rozsdás. Tipikus tízezer forintos illat édes jegyekkel (tej, csokoládélikőr, fahéj), szilvalekvárral, ánizzsal, bőrrel. A hordó meghatározó szerepet vállal, de egyáltalán nem bánt. Szájban még érettebb, már szenes-kátrányos aromák is jelentkeznek, zöldpaprika és babérlevél is villan, ahogyan idős cabernet franc-oknál szokott. Egészen lesimult, nincsenek részek, élek vagy illesztések; gömbölyű egészként simogat. Hosszú  utóízében szárított paradicsom és csokoládé. Lehet, hogy ez a palack nem volt megfelelően tárolva, de szerintem most van a csúcsán, innen leginkább csak zuhanni tud, ideje realizálni a profitot. 8 pont. (8800 Ft) (dagadtos)

A korábbi tilolások itt olvashatóak.

[A képet innen metszettük.]

Címkék: teleki merlot villány pinot noir kékfrankos cabernet franc cabernet sauvignon csányi tiló

40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr131469072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2009.10.28. 09:26:26

A 29:34re azt mondanám, hogy ha másokat válogattok mellé lehetett volna 29:20 is meg 29:50 is, azok szignifikánsan megerősítenék a tényt hogy a Teleki jobb vagy rosszabb az átlagnál, ez a minden kategóriára kiterjedő összehasonlítás bennem azt az érzést kelti hogy a középmezőnnyel úszik a pincészet, van min javítaniuk még, de nincsenek igazán lemaradva a versenytársaktól.(halkan megjegyzem, profitban lehet hogy jobbak a versenytársaktól, Csányi Úrnál ez alapkövetelmény lehet)

h734790 2009.10.28. 10:03:14

De kár, hogy a 2007-es CS és Franc nem került sorra, igazán kíváncsi voltam volna, hogy azokra mit írtok. Nekem rendkívül tetszettek, főleg a kb. 1000 Ft-os árukhoz viszonyítva. A Csányi borok nagy erénye (szomorú, de ez nálunk erény), hogy szinte mindig *ihatók* - a legtöbb, ebbe az árszegmensbe eső, más pincészetekből származó bor nálam általában a mosogatóban köt ki.

ilCapitano 2009.10.28. 12:08:35

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én inkább iszom ritkán jobb bort, mint 1000 forintért "borra emlékeztető" valamit. Ez vonatkozik az alap Teleki borokra, a Chateau borcsaládot még nem kóstoltam.

Nem tudom mennyit hallottatok a szekszárdi Aranyfürt Mg. szövetkezetről, gondolom, nem túl sokat, meg nem is 'nagy név' boros körökben sem. Eddig csak a Cabernet Franc-jukhoz volt szerencsém, több évjáratban. Ajándékba kaptam egy '99-est, és 2 éve bontottam meg. Biztos vagyok benne, hogy a csúcsán volt, mert túlzás nélkül állítom, hogy a bármely nagy borász Cabernet Franc válogatása mellett se vallott volna szégyent. Tavaly a 2003-ast nyitottuk ki, nem csalódtam, nem annyira nagy, mint a '99-es, de nagyon rendben van. Nem utolsósorban hiperben szereztem be (spuri) és kapitális best buy. (1300Ft)

Friend of Wine 2009.10.28. 12:09:22

Chateau Teleki Merlot 2006-ost
(2000 Ft-ért) be kellett volna tenni. Elég szép eredményeket ért el.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.10.28. 13:33:00

A Csányi Elegance 2005 nekem is megvolt 2-3 hete. Nekem őrült nagy csalódás volt, kb úgy ért 4 pontot, hogy rengeteg más 4 pontos bort sokkal szívesebben fogyasztanék.
A legtöbb helyen pedig jóval többe kerül , mint a beírt 5800 Ft.

Az Ikon Merlot-t nem kóstoltam, de az Ikon Merlot Rosé-t igen. Rendkívül pozitiv csalódás volt, többtucategy rosé borra számítotam és ehhelyett nagyon élvezhető, 5 pont körüli élményt nyújtott.

Cirfandlia 2009.10.28. 13:46:09

@drbarta: megteszi a hatását az a maradék?cukor (11,3) az ikon rozéban ;).

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.10.28. 14:06:27

@Cirfandlia:Az tetszett benne, hogy a korty kitöltött volt, nem volt benne üres rész, tetszett a kis szénsavasság, valószínüleg a maradékcukorra is ráhibáztál, és volt benne egy spéci fanyar karakter, amit korábban a Szárhegyben éreztem, az is jól állt neki.

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.10.28. 15:03:05

Azért 8800Ft-ért már jár némi jó, amitől másnap nem fáj az ember feje!

Octopus 2009.10.28. 17:18:42

@drbarta: az Elegance nekem kellemes meglepetés volt. Vakon kaptam a poharamba nemrég, 7 pontra is elég volt az akkori teljesitménye. Simán brunellónak tippeltem, már csak a reszelős tannin miatt is

alföldi merlot 2009.10.28. 17:33:44

@Octopus: Én egy bort azért mert reszelős a tanninja még nem gondolnék brunellónak. Ez egy több tételes vakkóstoló volt? Ha igen, milyen borok voltak még? Volt köztük brunello is?

szulfit 2009.10.28. 18:23:47

azért minden elismerésem az MA stábjáé, hogy életük kockáztatásával végigkóstolták ezt a szortimentet

tudatosan biztos nem lennék képes rá, eddig csak szar Csányi borral találkoztam, pedig párszor nekifutottam

egyébként pedig régóta foglalkoztat, hogy ennek az embernek szar az ízlése vagy a beosztottai nem az igazi, boltban kapható boraival kóstoltatják, vagy csak simán azt gondolja, hogy a népnek ez is jó lesz

kár, hogy pont ő, aki megengedhetné magának, hogy magasra tegye a lécet és olcsón is adja (nem hiszem, hogy a MOL polcpénzt követelne Csányitól), nem mutat példát a többieknek (se borban, se egyéb élelmiszeripari területen)

Mr Chablis 2009.10.28. 18:36:37

Sokszor próbálkoztam a pincészet boraival, de soha nem voltam feldobva. A legtöbb bor íze egymásra hajaz, legkevésbé az elegancia a felfedezhető bennük. Aki látta már a szőlőt is, az tudja, hogy a zöldmunka eléggé elnagyolt, a szőlők állapota nem tükrözi egy ekkora méretű borászat elvárható profizmusát. Biztos, hogy a borban a technológiai fegyelmezetlenség, nem-odafigyelés is benne van. A jó bor azonban a zöldmunkával kezdődik.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.10.28. 19:12:56

@szulfit: hat igen, nekem sem volt sokaig a poharamban Teleki bor, hosszu es alapos munkaval kellett megalapozni ezt a (nem mindig megalapozott) bizalmatlansagot.

De mostanaban en is ittam 1-2 kifejezetten szimpatikus tetelt, lehet, hogy eztan belekostolgatok.

A 2005-os Elegance nekem is sok mindent meghazudtolt, keves jo villanyit ittam abbol az evbol.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.10.28. 19:16:38

@drbarta: Nekem meg orult nagy meglepetes volt az Elegance 2005, en is adtam ra vagy 6 pontot, hirtelen most nem tudom. De egy rendesebb olasznak veltem, annyira hasonlitott szamomra sok toszkan borhoz.

Szoval jon fel a Teleki, kellett feljegyezni magamban.

Bar sajnos meg most is sok gyenge tetelukbe futok bele, ha veletlenul a poharamba kerul, es ez nem erosit meg...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.10.28. 19:19:37

@alföldi merlot: En is elfogult vagyok a brunellok fele, azonnal elbuvoltek annak idejen...

De sztem Octopusnak igaza lehet ezekkel a tanninokkal, ahogy egyre tobbet emliti a sangiovese-nel (nem csak brunellonal, ha jol figyelem), nekem is egyre tobbszor feltunik, hogy a reszelos tannin tobbszor az Achilles-sarka lehet a fajtanak.

Vagy en vagyok befolyasolhato :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.10.28. 19:22:15

@fiatalborivo: igazad van, az eredmeny sztem is nagyban fugg az ellenfelektol. Talan picit jobban ki lehetne emelni a "pozitiv csalodast", amit nehany ponton erzek a cikkben.

Bar gondolom ehhez minden szerzotol hasonlo elmeny kene, ami azert meg nincs meg.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.10.28. 19:25:22

En vakon meg tobbre adtam az Ikon Merlot nemreg, az a bor egyszeruen tenyleg jo. Nem kicsit, nagyon.
A best buy meg vitathatatlan.

(Hulye vicc: Lehet, hogy osszekevertek a Sessio 2006-tal palackozas elott? Arrol mindig sokkal gyengebb kritikakat hallok :)) )

benchmade 2009.10.28. 19:57:52

@Boragora: A hozzászólásod kicsit off, a nickked alapján van közöd az oldalhoz, ezért szeretném felhívni a figyelmedet, hogy az általad ajánlott/reklámozott oldalon szereplő pinot noire fajta szőlő/bor nem létezik.

ilCapitano 2009.10.28. 20:32:54

Én is egyetértek fiatalborivóval, gyakorlatilag az ilyen 'párharcokkal' azt lehet kihozni, amit akartok.

@benchmade: létezik a bor - bizonyíték, nem ígéret (www.bortarsasag.hu/hu/wine/gere-weninger-pinot-noir-2007-villany), csak azért néztem meg, mert furcsa volt a link, mondjuk fura lenne, ha a Gere Andi 'színjátszana' egyet,hogy nekik van Pinot-juk, miközben nincs :)

Szegediszomelijé 2009.10.28. 21:09:58

@Octopus:, @Szomjas Gödény: Az én tapasztalatom (bár kicsiny) pont ellenkező: Nemrég adódott alkalmam 97-es Il Poggione Brunello-t kóstolni, ráadásul kétszer is, pár napon belül. Stílusában messze elekrüli a Villányi borokat! Igen gyümölcsös bor volt, és kifejezetten északias vörösbor stílusa volt. A Tannin pedig egyáltalán nem rágott, teljesen besimult volt és közepes tömegű. Meg is lepődtem, mert azt vártam, ha itthonról valamihez lehet majd hasonlítani, hát Villány lesz az. A kóstoló társaság -a két alkalommal két külön bagázs- szintén a fentiek szerint értékelte a bort. Ha egy 3-4 éves Brunelló tanninja dübörög, az azért is lehet,mert nagyon fiatal. Lehet, hogy ez egy kivétel volt Montalcinoból? AM, gondolom, neked több tapasztalatod van e fronton, megköszönöm, ha felvilágosítasz.

benchmade 2009.10.28. 22:27:54

@ilCapitano: Csak arra akartam célozni, hogy aki egy borral foglalkozó honlapot hoz létre, az valószínűleg szereti/tiszteli a bort. Akkor pedig megtanulhatná leírni a nevét. Az, hogy Gerééknek milyen bora van az jelen esetben ugyanúgy irreleváns, mint Boragora hozzászólása ehhez a poszthoz.
Ha most sem érted, akkor tovább ragozom majd.

ilCapitano 2009.10.28. 23:34:34

@benchmade: lehet, hogy kicsit offolt, de mégis borhoz kapcsolodó linket szúrt be.

Tényleg az 'e' betű(pinot noire) miatt vagy kiakadva? A Geréék sem tudták leírni rendesen az új Kopár nevét a címkére :)

használt cikk · http://www.hasznaltcikk.hu 2009.10.29. 01:56:44

tudom, hogy nem számít, de a roséját én szeretem

alföldi merlot 2009.10.29. 07:11:52

@ilCapitano: Nem volt semmilyen eredmény, amit előre ki akartunk volna hozni, azt sem tudtuk egymásról, hogy ki mit vásárol az általa választott Csányi-bor mellé referenciának. Párt azért állítunk a kóstolt borok mellé, hogy az értékelésük ne lógjon a levegőben, és próbálunk olyan párt állítani melléjük, amely árban és kategóriában illik hozzájuk. Ha mindegyikhez bontanánk még öt ugyanezen kritériumoknak megfelelő bort, akkor nyilván élesebb lenne a kép. De ennyit nem ér a dolog. Most végre van hét Csányi-borról - szerintem tisztességesen megírt - kóstolási jegyzet.

alföldi merlot 2009.10.29. 07:23:54

@ironman: Az, hogy mennyire és hogyan tanninos egy bor, a fajtán kívül nyilván még sok tényező függvénye. Szerintem a sangiovese, ha szabad egyáltalán általánosítani, közepesen tanninos fajta. A tannat, a nebbiolo, a cabernet sauvignon alatt, a kékfrankos, a pinot noir, a merlot fölött. A reszelős tannin egy brunellóban éppen úgy nem erény, mint más fajtáknál, és szerencsére nem is jellemző. Viszont az biztos, hogy a brunellók tanninszerkezete más, mint a cabernet-ké. Én kicsi vagyok ahhoz, hogy ennek a leírására most vállalkozni merjek, de szeretnék egyszer felnőni a feladathoz.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.10.29. 08:06:30

@Szomjas Gödény: Nekem sajnos nem tetszett!Az én palackomat ajándékba kaptam, az illető 7 rugót perkált le érte, és azért választotta, mert szeretett volna őszintén egy nagyon jó bort adni nekem. Ebben a szellemben én meglehetősen pozitívan álltam a dologhoz, de semmi olyan értéket nem találtam benne amire újból kíváncsi lennék. Olyan semmilyen volt: se délies gyümölcs és tanninbomba, se északias savakra épülő elegancia, közepes mennyiségű reszelős tannin az igen...
Egyébként ha egy 7 rugós bor(még akkor is ha 6 rugóért másutt megvehető) nekem 6 pontnyira tetszenne, az hírből nem pozitív meglepetés

Octopus 2009.10.29. 09:43:31

@alföldi merlot, @ironman:
"Én egy bort azért mert reszelős a tanninja még nem gondolnék brunellónak. Ez egy több tételes vakkóstoló volt? Ha igen, milyen borok voltak még? Volt köztük brunello is?"

Természetesen nem a reszelős tannin teszi a brunellót; viszont az én korlátozott brunelló-tapasztalatomban (kb két tucat tétel) szinte mindegyiknek reszelt elég rendesen, a jobbik eset az volt, amikor már kerekedett annyit majd egy évtized alatt, hogy nem volt zavaró, de még akkor is érdes.

A zelegance egy totál vegyes sorban volt, duplavakon (elfogultság kizárva), egyesével leplezgetve; Chianti, érett Chinon (meglepően nem éretlen és nem is annyira hűvös) és bordói volt többek között, brunello nem.

ilCapitano 2009.10.29. 10:30:27

@alföldi merlot: Nem ugy ertettem, hogy barki javara is ki akartatok hozni valamit, ezzel nem vadoltalak meg, nem is gondoltam ilyesmire. Viszont az ilyen tilolasok sulhetnenek el eppen ugy, ahogy fiatalborivo irta, ily modon nem latom sok ertelmet. Az ertekelesek tetszenek.

Azt meg tovabbra is fenntartom, hogy ezer forintert azert lehetne eloallitani becsuletes "negypontosokat".
Meg egy ilyen kaliberu boraszatnak is..
Akinek van egy kis esze es ismeretsege, videki kistermelonel/hobbiborasznal talalhat ilyet, es nem ezerert...

mg2003 2009.10.29. 10:31:23

nekem nagyon az az érzésem, hogy továbbra is divat térdreborulni a kézműves borok előtt, és tényektől függetlenül szidni a "borgyárakat". Én a hozzászólók nagy része helyében örülnék, hogy megtehetem, hogy drága, különleges borokhoz juthatok, hétvégi bortúráimon nem kell garasoskodnom amikor egy-egy kincset találok, de vannak, akik ezt nem tehetik meg, és az a gyanúm, hogy ezek vannak többen! Na, elsősorban nekik szólnak ezek a borok, és ha ez a többség minden alkalommal ilyen színvonalú borokkal találkozna, azt hiszem szép lassan valóban előre lehetne vinni a magyar borkultúra ügyét. De amíg emberek ajándékba(!) műag palackos tokajit(!) visznek egymásnak, addig szerintem máshol kellene kutakodni. Persze ha a ti lelketeknek jót tesz, hogy irigyeljétek és szidjátok a "bajszos jász agrárbefektetőket" hát hajrá! Egészségetekre!

badborbi 2009.10.29. 11:36:31

Sziasztok!

Kicsit én is óvatosan állok és álltam a Teleki borokhoz. A napokban viszont ittam tőle egy nagyon kellemes meglepetést, amit nem említ senki.

A 2005-ös Merlot Csillagvölgy

Finom volt, érett és az én pontozási rendszeremben megkapta a 7 pontot.

Amire szeretném felhívni a figyelmeteket mint címkékre odafigyelő vásárló. A többi Chateau címkén a felírat fekete ezen arannyal van szedve. Ennek a hátuljára azt írják prémium kategória. Persze ezt nem szeretem mert hagy döntsem el én hogy prémium kategória és mi nem…

A 2006-os Merlot feketével van szedve és nem írnak rá prémium kategóriát.

Szóval, ha van aki kóstolta már ezt a tételt kíváncsian várom a reakcióját.

Octopus 2009.10.29. 12:10:39

Nekem nincs különösebb bajom a Csányi borokkal, az árukért korrektek szoktak lenni, néha meg kifejezetten jók is akár; pl a Chateau Teleki sorozat 2003-as borai 1500-2000 Ft-ért egészen jók voltak.

marvin__42 2009.10.29. 12:50:45

@mg2003: "emberek ajándékba(!) műanyag palackos tokajit(!) visznek egymásnak"

Mondd, hogy nem igaz! :-)

Bruno 2009.10.29. 13:57:03

Szerintem amíg az idézett árakért bort is lehet kapni, (márpedig bőven lehet) addig nem érdemes Csányira egy fillért sem pazarolni. Ez igaz a köznapi és az "ünnepi" sorozatára egyaránt. Miért is csak a hiperek árulnak Csányit? Talán nem véletlenül....

mg2003 2009.10.29. 16:27:53

@marvin__42: sajnos szemtanúja voltam, és meg is kínáltak belőle......;-(

ilCapitano 2009.10.29. 18:36:31

@mg2003: nem tudom, sosem követtem a divatot, viszont lehet abban valami, hogy a kézműves borászokat jobban szereti a borivó - legyen igazad, 'divat' őket keresni - de valószínűleg nem véletlenül. Én vidéki vagyok (most külföldön élek), valahogy sokkal jobb borokat tudok 800-1000Ft/liter áron beszerezni kistermelőnél, hobbiborásznál. Például édesapám is ilyen, és történetesen a 'vegyes' vöröse eléri - épp az Alkoholista blogon is többször méltatott - St. Andrea A kutyafáját szintjét. Ezt csak azért mondom, hogy értsd, én például mért szeretem a 'kézműves' borokat.

Ugyanakkor az tényleg baj, hogy 1000 forint környékén alig lehet, rendes, iható bort kapni a boltokban (persze van egy-két kivétel).

A Teleki borokról a véleményem pedig az, hogy ennyi pénzért soha nem fogok tőlük bort venni. Csak a 'sima' borcsaládot kóstoltam, Cabernet Franc, Merlot, Pinot noir, Kékfrankos is megfordult már nálam, de őszintén mondom, egyikse érte el nálam a 'négypontos' kategóriát.
A másik oldala a dolognak, hogy Csányi úrnak valószínűleg kb. mindegy, hogy milyen bort ad el, amíg az jól megy. Nem hiszem, hogy Csányiné a vasárnapi ebédnél Teleki bort kínál a férjének.

A műanyagpalackos borról annyit, hogy én láttam már üveges palackos bort (tudjátok ez 200-600Ft-os fajta) amire rá volt írva a lejárt ideje! Akkor miről beszélünk...

Hallenback (törölt) 2009.10.30. 10:34:41

Csányi és a bor? Azért, mert pénzem van, még nem leszeknek jó boraim. Hiába van esetleg jó borásza: soha sem lesz olyan minődégű, mintha magának készíti a borász a bort szerintem.
Az árairól meg annyit: nem az ár csinál minőséget, hanem fordítva!

Cukker 2009.10.30. 10:55:55

@ilCapitano:
Amit te 800 meg 1000 Ft ért kannában veszel ugyan olyat soha nem tudsz megvenni a boltban palackozva 2000 alatt.

Egyszerűen számold ki :
Üveg 80Ft dugó 70Ft cimke 20Ft kapszula 15Ft Palackozás:40Ft Egyéb: 30Ft

+25% áfa +35% árrés

És mindenütt kb minimummal számoltam.

Vizvári Pál 2009.10.31. 16:11:47

@Cukker: nem ismerem az általad felhozott számok tényszerűségét, de (azt mondják egyesek) számolni tudok. 800 Ft/liter(!) esetén, a fenti (minden esetben nettónak feltételezett) összegekkel számolva egy palack bor a polcon (kerekítve) l.443 Ft-ra jön ki. 1.000 Ft/literrel számolva 1.696 Ft. Miről is beszélünk?

laphroaig 2010.01.24. 02:01:46

@Szomjas Gödény: Ja az Ikon Merlot nagyon ott van árában. (nekem jobban bejött, Boch papa Merlotja)

czudarka 2010.01.24. 08:56:31

@laphroaig: ki az a boch? lehet, hogy a zeneszerző bach vagy a borász bock?
süti beállítások módosítása