Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Bréking Bormustra

2010.06.11. 06:30 - alföldi merlot

Beszivárgott hozzánk a 2010-es Pannon Bormustra végeredménye. Az eredményt kisebb vihar előzte meg, az egyik zsűritagnál a sokadik „ihatatlan” vörös után elszakadt a cérna. Bońkowski bírálatának fényében lehetetlen nem rácsodálkozni, hogy Villány, Szekszárd és a nemzetközi fajták mindent letaroltak. Nemhogy nincs egyetlen kékfrankos vagy kadarka a vörös csúcsborok között, de pinot is csupán kettő, abból az egyik villányi. Újabb érdekes tény, hogy akad egy-két nagy visszatérő: a 2006-os Takler Bartina tavaly is nyert, a 2006-os St. Andrea Merengő úgyszintén, sőt a 2007-es Merengő is, csak akkor még Paptagnak hívták. A borhamisításért elmeszelt Vincze Bélának szintén kijár a nagy visszatérő cím: két 2008-as bora is csúcsbor lett, és ezzel az eredménnyel összesítésben a dobogó harmadik fokára állhatna fel. Amennyire mindent visz Dél-Pannónia vörösben, annyira egyértelmű Tokaj fölénye száraz fehérben. Na jó, csak vicceltem. De tényleg, mi történhetett? Mégsem olyan jó a tokaji száraz furmint? Az ászok nem indultak? Ezek után már nem is annyira meglepő, hogy az édesborok mezőnye kimondottan szárnyszegett, a nagynevek zöme hiányzik.

Ránézésre a zsűrire nem lehet panasz: a bírálók nagyjából fele magyar, fele külföldi, és ez papíron jó kompromisszumnak tűnik.

Vörös:
Sauska 7/ Villány 2007
Vylyan Villányi Cabernet Sauvignon 2007
Takler Szekszárdi Cabernet Franc reserve 2006
Csányi Chateau Teleki Villányi Cab.Franc 2007
Heimann Barbár 2007
Malatinszky Noblesse Cabernet Sauvignon 2007
Takler Szekszárdi Syrah reserve 2007
Sebestyén Szekszárdi Iván-völgyi Cuvée 2007
Vylyan Villányi Cabernet Franc 2007
Heumann Villányi Merlot 2007
Günzer Tamás Villányi Pinot Noir válogatás 2008
Etyeki Kúria Pinot Noir 2008
Vincze Merlot Arcanum 2008
Vylyan Villányi Syrah 2007
Malatinszky Noblesse Cabernet Franc 2007
Sauska 7/ Siklós 2007
Thummerer Cabernet Franc válogatás 2006
Vincze Cabernet Franc Arcanum 2008
Eszterbauer Tivald Szekszárdi Cab.Sauv. 2008
Rád Cabernet Franc Evangelista 2008
Koch Villányi Cabernet Clonicus 2007
Cezar Cabernet Sauvignon Grand Selection 2007
Takler Szekszárdi Bikavér reserve 2006
Takler Szekszárdi Bartina Cuvée 2006
Mészáros Merlot Cuvée 2007
Gere Attila Syrah 2007
Tringa Cabernet Sauvignon reserve 2007
Bock Libra 2007
Bujdosó Altanus Vörös Cuvée 2006
Mayer Kopár Cuvée 2007

Bikavér:
St Andrea Bikavér Merengő 2006
Mészáros Bikavér reserve 2007
Takler Szekszárdi Bikavér reserve 2006
St Andrea Bikavér Merengő 2007
Thummerer Egri Bikavér superior 2006

Fehér:
Spiegelberg Somlói Furmint 2008
Tornai Top Selection Grófi Hárslevelű 2008
Konyári Szárhegy 2008
Bujdosó Altanus Fehér Cuvée    2008
Borpalota Fríz Mátrai Hárslevelű 2008
Bussay Szürkebarát 2007
Varsányi Verpeléti Olaszrizling 2007
Tokajicum Borház Darázskő Furmint    2008
Tornai Top Selection Aranyhegy Juhfark 2008
Nyakas Budai Chardonnay 2009
Borpalota Mátrai késői szüretelésű Szürkebarát 2005
Tornai Top Selection Nagy-Somlói 2007
Jásdi Ranolder fehér 2008
Spiegelberg Somlói Olaszrizling 2008
Konyári Szárhegy 2009
Tokaj Kereskedőház Tokaji Furmint 2009
Hilltop Prémium Neszmélyi Pinot Grigio 2009
Béres Tokaji Furmint Omlás 2007
Söptei Pinot Blanc 2009
Dobogó Furmint 2008
Tornai Top Selection Grófi Juhfark 2008
Nyakas Budai Sauvignon Blanc 2009
Pannonhalmi  Hemina    2008
Figula Szilénusz Cuvée 2007
Bussay Tramini 2009
Szőllősi Chardonnay barrique    2006
Dörgicsei Chardonnay    2009
Figula Csopaki Olaszrizling 2009
Levendula Kései Olaszrizling 2007

Édes:
Tokaji Aszú 6 puttonyos Orosz Gábor 2003
Puklus Tokaji Kövérszőlő késői szüret 2007
Dobogó 6 puttonyos Aszú 2005
Patricius Tokaji Aszúeszencia 2002
Borbély Badacsonyi Olaszrizling Jégbor 2008
Pannon Tokaj Dominium Aszú 6 puttonyos 2004
Tokaji Aszú 6 puttonyos Andrássy 2006
Borbély Badacsonyi Olaszrizling késői szüret 2006
Feind Sárgamuskotály prémium 2009
Pogányvári Cserszegi Fűszeres Pátria 2009

Címkék: híradó 2010 pannon bormustra

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr702073272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2010.06.11. 08:50:28

Tokaj Kereskedőház Tokaji Furmint 2009. Ez egy 500 Ftos bor ha az amire gondolok és minden CBAban beszerezhető kb.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.11. 09:24:33

Most vak vagyok, vagy nem látom az MW-ket a zsűriben, akik ott voltak? Vagy csak a vacsorán voltak? A bírálok legalább fele vitatható... bocs.

se 2010.06.11. 09:27:11

Spiegelberg rocks!
Továbbo tippek fehjérben:

Takács, Hollóvár, Olaszrizling.
Szt Donát Kisrizling

e_easy 2010.06.11. 09:30:59

@fiatalborivo: ez a grand selection lesz sztem - arra gondoltal?

fiatalborivo 2010.06.11. 09:34:08

Én nem arra hanem az alpra, mert ha GS lenne akkor odaírták volna, sztem legalábbis így logikus.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.06.11. 10:02:08

@akov: angela muir és caroline gilby ott volt, ha rájuk gondolsz. csütörtökön legalábbis biztosan :)

lujdzsi123 2010.06.11. 10:07:04

Hosszútávon a magyar borászatnak fel kellene ismerni, hogy a nemzetközi fajtákkal nem tudunk olyan pluszt hozzátenni a borhoz és olyan extra minőséget adni, amiért a nyugat-európai vevő a polcról leemelné a magyar bort. A "marketing" alapvetése, vagy legyél első, vagy legyél más. Mi elsők nemigen lehetünk a nemzetközi fajták tekintetében, marad a legyünk mások kategória. Tipikus, ránk jellemző fajtákkal valami extrát és különlegeset adni, egy jó "sztorival".... nos, ez lehet a kitörési pont. Pl a Juhfark, mint a nászéjszakák bora, csakhogy példát is említsek. Nyílván alapkövetelmény a magas minőség, márcsak azért is, mert a borvidékeink területe nem is teszi lehetővé a tömegtermelést, ergo marad a különleges, kis palackszámú, extra minőségű, magas árkategória, ahol lehet keresnivalónk.

borelite 2010.06.11. 10:09:04

@akov:
Ez a három vagy négy évvel ezelőtti zsüri. Sajnos a verseny honlapja nem igazán friss.

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.06.11. 10:14:40

Hát, ezen a versenyen én sem indulnék, ha borász lennék. Semmi értéke nincs egy ilyen eredménynek... (A többinek sem sok, de ennél azért gyakran több.)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.06.11. 10:25:19

A Dörgicsei Chardonnay Pántlika?

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.06.11. 10:26:11

nekem kicsit zavaró néhol a pongyola megnevezés. Mi az, hogy 'Dörgicsei Chardonnay', és a termelő neve? Mészáros Pálnak tudtommal nincs Merlot Cuvéeje (eleve képzavarnak tűnik a név), Meropsról tudok....de lehet, én vagyok lemaradva.

Junk1 2010.06.11. 10:34:05

talán el kellene gondolkozni azon, hogy különválasszuk a nagyipari tartályos vegyi patika-borászatot a minőségi kistermelői hagyományos hordós (valódi bor) bioborászattól.

Junk1 2010.06.11. 10:39:34

Mert lehet azon viccelődni, hogy kinek a vegyésze a jobb egy gittegyletből verbuvált zsűri szerint, de ettől még nem lesz bor a boltok polcain, csak hamisítványak látszó szeszesitalok palackozva "bor" felirattal a fogyasztók teljeskörű megtévesztésére.

Kénporos 2010.06.11. 10:44:48

Nekem ezek a borversenyek kezdenek gyanúsak lenni. Valami nagyon nem stimmel, s mintha nem csak a borászokkal lehet itt a gond...
Ez az egész lengyel kifakadás nem arra volt jó, hogy felkeltse a figyelmet a kánikula, s a foci VB mellett a Ligeti rendezvényre?

Junk1 2010.06.11. 10:49:46

Kóstoló nélkül a palackozott bor olyan mint a görögdinnye amit csak vásárlás után lehet megszelni és ott derül ki, hogy tök...

Szóval lehet beszélni a zsűri tagoknak küldött borról, meg lehet beszélni a boltok polcain lévő borról, de tartok tőle, hogy a kettő köszönő viszonyban sincs egymással. (saját tapasztalat)
Ellenben az ára!!! Kétségbeejtő, hogy mit próbálnak néha eladni!

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.06.11. 11:21:33

Azért a Balaton sem maradt szégyenben! Külön gratulálnék Söpteiéknek és a Levendula pincének!

lackó 2010.06.11. 11:32:11

@Junk1: igaz! Megmondták az öregek is, hogy vörös bort 4 évig, fehéret 2 évig hordóban kell tartani, a többi az mind hamisítvány! A tartályban a bor átalakul hamisítvánnyá! Láttam! Jönnek a kis biomanók és belehugyoznak a kóracélba!

vörös és fehér 2010.06.11. 12:09:13

@akov: már megfejtették a rejtvényedet. a cikkben hivatkozott link durván öt éve ugyanazt a zsűrit mutatja, tavaly is pont ezt mutatta, pedig akkor is más volt az összetétel.

nyilván bíráltak.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2010.06.11. 13:29:56

@lackó +1 :D

a bírálóbizottságról: nem lenne rossz, ha valaki meg tudná szerezni (ide mondjuk) az idei neveket. csak annyit tudok, hogy az idén minden vitát elkerülendő CSAK KÜLFÖLDIEK bíráltak! (Ami még egy nagy pofon az előző blogban sztem nagy részben méltatlanul jeremiádázó lengyel szakértelmére nézve...)

alföldimerlot 2010.06.11. 13:45:57

Az egyik zsűritagtól kapott információk alapján ez volt az összetétel (nagyjából): Tóth Adrienn Vinoport.hu, dr. Mészáros Gabriella IW, Fabók Mihály, Kalocsai Zoltán, Gazda Albert, David Copp, Kovács András István, dr. Kosárka József, Angela Muir MW, Caroline Gilby MW, Bálint László IW, Paul Op ten Berg, Dante Brancaleoni, Vojciech Bonkowski, Szabó Zoltán (Toronto), elnök: Kozma Kálmán.

lackó 2010.06.11. 13:56:53

Igen, a neveket olvasva mindenki kifejezetten külföldinek tűnik (bocs szenvedély S).

A neveket olvasva tényleg tiszta gittegylet :D:D:D.

Lehet amúgy tudni, hogy ki, hogy pontozott? Már csak érdekességképpen, mert lehet, hogy tényleg csupán a dobozolós Béla barátunk egyéni ízléséről szólt az egész kiakadás.

shiraz 2010.06.11. 15:17:24

szvzs ez az egész verseny 10 évvel ezelőtt még megállta a helyét csak azóta elszaladt a világ mellette.
az ítészekről: MW és MW között óriási különbség van. a többi bírálóról nem is beszélve.

dalton1 2010.06.11. 16:00:17

Bussay Tramini nem '08-as? Szerintem a '09-es még hordóban pihen...

felvetés 2010.06.11. 19:46:18

@lackó: A napom csak vidáman zárul, ezen még álmomban is röhögni fogok. :D

pumba 2010.06.11. 23:16:23

A sok fanyalgás helyett mondana valaki egy olyan borversenyt, amelyet a kedves hozzászólók ( nagy tisztelet a kivételeknek ) is hitelesnek tartanak?!? Külföldön bármerre jársz egy-egy kiállításon, vagy pincészeteknél, mindenhol megilletődve mutatják az eredményeiket, még egy világversenyen elért bronzérmet is, mi meg az aranyakra is pofákat vágunk... Mi a jobb? Ha nem nevez a magyar sehol, akkor azért sírunk, hogy az érdektelenség, és hogy leírnak minket majd a bor világtérképéről, ha meg nevezünk, akkor persze jön, hogy a nagyok ide nem mennek, vagy milyen gyenge az egész, stb. Itt szép lehetsz, de okos az nem... Gratula magunknak...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.06.11. 23:50:33

@pumba: A borverseny mint műfaj maga eléggé vitatható dolog.

Egy átlag fogyasztó két dolgot csinál a borral amit a borversenyen senki nem csinál:
1. fizet érte egy boltban vagy étteremben
2. időt tölt a borral

Londonisommelier 2010.06.12. 03:10:56

@BZoltan:
Nos, véleményem szerint más boltban venni és kipróbálni az újdonságot, vagy ugyanígy lehet egy étteremben mellényúlni (már ha nincs megbízható sommelier kolléga az adott helyen)mint akármilyen borveresenyen bírálni-kóstolni. Otthon elkortyolgatva minden borban (tisztességesen elkészítettről van szó) fel lehet fedezni pozitív jegyeket. Ez hamis végeredményt adhat. Csakúgy, mint étteremben, pl ha nem abszolut borbarbár a fogyasztó, az idő múlásával inkább az est élménye marad meg, hozzákapcsolva egy adott bort(romantikus este barátnővel stb), mint az objektív ítélet. Sok bor másképp viselkedik mondjuk felbontás után rögtön vagy levegőzve hagyva egy ideig. A versenyeken minden bor ugyanolyan feltételekkel és körülményekkel indul nagyjából, és a verseny rangjához mért tapasztalattal rendelkező zsűrivel. Ha nagy szórás van az értékelésben, akkor újra kóstolnak. És az ár sem viszi el az ítéletet egy bizonyos irányba. Én magam ezerszám kóstolok mintákat úgy, hogy tudom az árát, de nekem azt kell megítélnem, hogy annyiért felkerüljön e a borlapomra, eladható-e, más az, ha magamnak keresk bort, és más, ha a borlapra. Mondom sokszor kollégáimnak: ez vendégnek lesz, nem nekünk.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.06.12. 19:41:30

@Londonisommelier: Szerintem amikor egy sommelier bort választ az itallapra az lényegét tekintve nem különbözik attól amikor a családfő bort vásárol a családi ebédhez vagy amikor valaki vendégségbe vásárol bort

A hangsúly azon van, hogy felelőssége van a bort kiválasztó embernek és valahol érinti az, hogy mennyit is ad a borért.

vörös és fehér 2010.06.13. 14:15:28

@shiraz: "az ítészekről: MW és MW között óriási különbség van. a többi bírálóról nem is beszélve." bocs András, de ennek barmita nincs értelme, mármint hogy jól odamondassz, tartalom nélkül. Gilby és Muir köztudottan alsórendű MW-k? a többi bíráló kifejezetten rosszindulatú? vagy mit akartál ezzel mondani?

shiraz 2010.06.14. 17:35:48

@vörös és fehér:
Gábor,
Nem érdemes kiforgatni a szavaimat. nem írtam alsóbbrendű MW-kről és rosszindulatról.
Viszont határozottan megkülönböztethető a 15-20 éve vagy régebben végzett (teljesen más vizsga) és az elmúlt 5-8 évben vizsgázott MW-k gondolkodásmódja, nyitottsága, borképe között. ennyi. Van akinek még mindig a 20-25 évvel ezelőtti borvalóság létezik, nem tudnak és/vagy nem akarnak a világ bortermelésében bekövetkező változásokról naprakész lenni, nem fogadnak el a mainstream-től eltérő borstílusokat stb stb.
sajnálom ha nem érthető mindig amit írok, ha ott lennél eseményeken, kóstolókon, borászatokban ahol együtt töltök időt ezekkel az emberekkel, sokkal jobb képet kapnál róluk Te is. Belülről más ez a világ (is).
Ha több időm lenne, biztos mindig pontosabban fejteném ki a dolgokat.
Jobban fogok igyekezni ígérem.
A magyar valóságban pedig szerintem nagyon kevés felkészült, nyitott, nem csak pontokban gondolkodó, egészségesen kritikus szemléletű, nemzetközi vizeken biztosan eligazodó kóstoló van. Ez a helyzet ahogyan én látom.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2010.06.15. 11:29:09

@lackó: sajnos teljesen igazad van, rosszul informáltak a kémközpontban.

vajon az sem igaz, hogy a fehérben győztes Spiegelberg Somlói Furmint 2008 termelőjét Stefant csak Angela Muir és David Kopp ismerte?

sztem minden ilyen versenynek van értelme, mert ad vmilyen összehasonlítási alapot és megtudhatjuk mit ÉRDEMES legalább megkóstolni. úgyhogy alföldi merlot-nak kösz a brékinget, még pont időben jött, mielőtt pénteken indultam volna kóstolni. :-)

azt SOKKAL NAGYOBB PROBLÉMÁNAK TARTOM, hogy vannak olyan borok, amelyek tavaly is csúcsborok voltak és az idén is bekerültek. és bár a bor szempontjából nyilván fontos az időtállóság, a versenyt nevetségessé teszi, mert olyan, mintha nem lenne elég jó bor, ami - ha tényleg így van - nagy baj!

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2010.06.15. 11:31:48

@pumba: +1 - teljesen egyetértek (a fentebbiekben leírt duplázások miatti kérdésemet fenntartva).
süti beállítások módosítása