Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Strange Love

Orsolya Zweigelt 2007 Kutyahegy

2010.07.08. 06:00 - palack

Furcsa, mondhatni strange viszonyban vagyunk mi zweigelttel. Nem is találkozunk túl gyakran, és akkor sem mindig kapja össze magát rendesen, mégis valami megmagyarázhatatlan vonzódást érzek iránta. Persze, kaptam felejthetetlen élményeket tőle: a Ráspi Zweigelt 2004 mindig is egyik kedvenc vörösborom marad. A 2006-os válogatás és újabban a 2007-es Electus névre keresztelt kistestvér is méltónak és inkább nagytestvérnek bizonyul. Zavaró azonban ez a nem kicsit szemet szúró koreláció a fajta és a borász között - könnyen lehet, hogy nem véletlen az egybeesés. Ezért is indítottam egyelőre egyrészesbe fulladt sorozatomat, hogy felkutassak más pincéket, ahol esetleg igazolást találok empírikusan gyengén alátámasztott elméletemnek, miszerint érdemes zweigeltet kóstolni.

Elsősorban természetesen a fajta hazája, Ausztria juthat az ember eszébe. Ha Bécsben járok borügyben, nem is hagyom ki az adódó lehetőségeket, ám eddig még nem sikerült leejtetni az állam labanc zweigeltek által, pedig istenbizony hagytam volna magam. Talán, ezt az igen messzire jutott Pfaffl tételt kellene megvizsgálnom, hátha meghozná a revelációt.

Visszatérve a magyar szcénába a Ráspi-borokon kívül egyetlen ősrégi nagyemlék dereng fel: St.Andrea Kiseged 2003. Előtte és azóta semmi igazán felejthetetlen. Valamiért mégis egy másik egri pincénél, Orsolyáéknál látok még esélyt az áttörésre, bár a 2007-es Kutyahegy inkább még csak előkészíti a terepet, mint tör át.

Sötét rubin színű, világos gyűrűvel. Illata közepesnél intenzívebb, mély és vonzó: fűszeres, füstös, gyümölcsös. Feketecseresznye, cseresznyebefőtt, fűszeres szilvalekvár és finom füstösség keveredik benne változó arányban.

Kóstolva intenzív, becsületesen folytatódik itt is az orrban elkezdett szép történet. Sűrű, szinte rágható gyümölcsösség fogad markáns, mégsem túlzó hordós jegyekkel. Remek szerkezetű bor: szinte észrevétlenek lendületet és tartást adó kiváló savai, pedig bizony ők cipelik a zongorát. Kevés, de annál finomabb, érett tanninja inkább a kép színesítéséhez járul hozzá, és remekül teszi azt. Élénk, jól iható bor, ugyanakkor tartalmas, mélysége is van. A korty első felében a gyümölcsök és fűszerek dominálnak már-már édes érzetet keltve, a második félidőben mélyebbé, rétegzettebbé válik a struktúra. Megmutatja magát a tannin és egy kis kesernye is, akik nélkül bajban is lennénk kétségtelenül. Lecsengése közepesnél hosszabb, intenzív, gyümölcsös, finom. Azért összeségében nem egy túlbonyolított bor, okozott már nagyobb izgalmakat is ez a fajta, nem gyakran viszont, az biztos. Erős hat pont, néha még hétnek is éreztem. Igaz, nem ám akkor, mikor ezt hallgattam mellé.

Pedig itt a lecsengés váratlanul intenzív. Hanem inkább akkor, mikor a lentit. Ez képes megmagyarázni kapcsolatunk furcsa magasságait és mélységeit, nem is beszélve a mindig vidáman sokszínű Orsolya-cimkék ideiglenes elfeketefehéresedéséről.

A lényeg, hogy legyünk mindig készek tanulni, ha van zweigeltnek tanítanivalója.

Címkék: kóstolás vörös hatpontos eger orsolya zweigelt 2007

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr542132156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felvetés 2010.07.08. 06:39:52

Kedvenc zweigeltem, nekem a kedvessége és kereksége miatt eléri a 7 pontot. Pont az a szép benne, hogy nem kell szálazgatni, csak inni kell és élvezni.

lackó 2010.07.08. 09:06:31

Kutatás során ajánlanám a szekszárdi Fekete Zweigelt szelekcióját.

metszo_ollo · http://hozamkorlat.blog.hu/ 2010.07.08. 10:25:07

Nekem a Fekete mellett a 2007-es Merfelsz válogatás is nagyon emlékezetes, a Borfaluban láttam is még belőle ;)

töppedt 2010.07.08. 10:30:52

palack: Csodálom, hogy eddig nem botlottál bele egy szerintem azonos kategorájú zweigeltbe Luka Enikőnél (2007,2008)

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.07.08. 11:10:33

@töppedt: milyen igaz! Luka Zweigelt nálam is etalon.

felvetés 2010.07.08. 11:56:07

@demisec: Nekem is. Életemben nem fájt még a fejem annyira mint a 2005-ösétől. Három napig "teszteltem" 1-2 dl-el, negyedik napra már nem maradt erő. :)

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.07.08. 12:00:03

@felvetés: az 5-öst nem ismerem, de a 7-es és a 8-as nekem tetszett.

loading 2010.07.08. 12:10:45

@töppedt: sajnos az általad írt évjáratok már nem adják vissza a 2003-as szépségét, minőségét. Sokkal hűvösebb, fás, legutóbbi kóstolásomkor savanyúbb.

töppedt 2010.07.08. 13:21:04

@loading: én sajnos azt az évjáratot amivel Bordeaux-ban aranyat nyert nem kóstoltam talán 2002 vagy 2003-as volt. A 08-as is lehet még jobb, hogy savanyú lenne arra nem emlékszem, viszont rengeteg umami van benne. Nekem bejön. A készítője ugyancsak.

töppedt 2010.07.08. 13:28:03

de télleg, tudtok mondani egy, legalább egy borásznőt aki rossz borokat készít?

2010.07.08. 16:54:30

@loading: érdekes, én kb. egy hónapja kóstoltam a 2003-as luka zweigeltet, és nem voltam hasraesve tőle. nem volt vele semmi gond, de semmi extra sem volt.

loading 2010.07.09. 09:10:04

@Parci: Ez igaz lehet. Szerintem túl lehet már a csúcsán. De 3-4 évvel ezelőtt még ott volt. Nekem úgy tűnik, hogy a későbbi évjáratok már nem annyira kiemelkedőek (két hónapja kóstolva). Vagy sokkal hosszabb érlelést kívánnak.
süti beállítások módosítása