Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Megmértek a tokaji furmintok

2012.01.03. 05:51 - alföldi merlot

Úgy két hónappal ezelőtt az életem gyökeres fordulatot vett. Egy hatalmas zenei gyűjtemény társbérlője lettem, ami a saját nyelvemre lefordítva annyit tesz: kulcsot kaptam a mennyországhoz. Bár a zenehallgatás és társtudományai életem meghatározó hobbija, körülbelül 15 évvel ezelőtt azon vettem észre magam, hogy kiárazódtam a piacról. A kiűzetés következményeit különféle félmegoldásokkal próbáltam enyhíteni – váltakozó sikerrel. Mindegy. A lényeg, hogy most úszom a boldogságban: fölfedezek, tanulok, megerősítek, föladok, átrendezek, hallgatok, olvasok és elég gyakran ámulok. Megváltozott az életem, megváltoztatták az életem, megváltoztattam az életem.

Az újonnan elnyert – visszanyert – paradicsomban az egyik legmélyebb tapasztalat, hogy az első találkozás benyomásaiból nem szabad végleges következtetéseket levonni. Azért még rendszeresen megteszem. Vannak művek, vannak előadások, amik első hallgatásra nem fognak meg, ezért rendelkezési állományba utalom őket. Aztán valahogy újra előkerülnek. Egy másik napon, amikor más a légnyomás, más a felhőkép, másik lábbal keltem, másként jár az agyam. És ilyenkor visszatérve az egyszer már leírt felvételhez, fölfedezem az első szerethető motívumokat, eredeti és elgondolkoztató gesztusokat veszek észre – kapaszkodókat kapok ahhoz, hogy minimum megértsem, megismerjem azt, amit hallgatok, maximum megszeressem. Ebből - a praktikum legelemibb szintjén - a következő intelem adódik: hallgasd újra!

Ez az a diktum, amit elég nehéz borra fordítani vagy még inkább megvalósítani: igyad újra! Ám ha egyszer belekezdtünk, annál könnyebb mellé társakat gyártani: úgy igyad, mintha olvasnád! Úgy igyad, mintha vonósnégyes volna! Ne is reméld, hogy azonnal érteni fogod! Dolgozz meg a megértésért! Szebbnél szebb intelmek. De én biztosan hülyének gondolnám azt, aki fél életén át ugyanazt a művet hallgatja újra, mert nem ismerte, nem értette, nem szerette első hallásra, második hallásra és ezredik hallásra sem. 

Én – mint, gondolom, bárki más - viszonylag korán rájöttem, hogy vannak falak, amiken nem találom a kaput, és fölösleges vérző fejjel ötödször is nekifutni. De azért nagy megkönnyebbülés volt, amikor Borgesnél, egy számomra is megemészthetetlen mű kapcsán – James Joyce Ulysseséről van szó – a következőket olvastam: „Az irodalom a gyönyörködtetés egyik formája. Ha valamit nehezen olvasunk, a szerző szándéka meghiúsult. Egy könyv olvasásához nem kell erőfeszítés, a boldogsághoz nem kell erőfeszítés.” Amíg a számunkra érthetetlen művek – és ha egy mű érthetetlen, arról egyáltalán nem biztos, hogy mi tehetünk – megértésével vesződünk, elraboljuk az időt/pénzt egy nagyobb érzéki és/vagy szellemi hozammal kecsegtető beruházástól.

Csak azt akartam mondani, hogy a tokaji száraz furmintot nem biztos, hogy nekem találták ki. Pontosabban, hogy most már biztos, hogy Szepsy István furmintjait nem nekem találták ki. Erre nem kevés idő, és nagyon sok pénz árán jöttem rá. (A pénzt szerencsére nem nekem kellett kicsengetnem, ha így lett volna, még most is látens Szepsy-rajongó lennék.)

Hármasban megkóstoltunk (vakon) 6 Szepsy-furmintot, Demeter Zoltán ’09-es Veresét, a Királyudvar ’08-as Secjét, és négy dél-franciát. A négy franciából kettő legalább egy fejjel emelkedett a mezőny fölé, egy pedig messze alulmúlta valamennyi versenytársát. A vakkóstolás más- és harmadnapján én kóstolhattam vissza a borokat, és két komolyabb meglepetés ért: az első nekifutásra majdnem utolsónak végző Demeter Veres egy hajszállal jobban tetszett, mint a legjobb Szepsyk, a másik, hogy a középmezőnyben végzett Királyudvar Secet második nekifutásra szinte ihatatlannak találtam. Ami a Demeter Veres mélyrepülését illetve felszárnyalását illeti, túl azon, hogy elmélyültség tekintetében az első este nem volt mérhető a másodikhoz és harmadikhoz, a legvalószínűbb magyarázatnak a kontextus tűnik: a Veres a vakteszten beszorult a két jobbik francia közé. A Királyudvarra nincs magyarázatom, de most is begörbülnek a lábujjaim, ha rágondolok.

A vakteszt eredménye (hárman pontoztunk tizes rendszerben):

1. Domaine de la Mordorée Lirac 2010 - 24 pont
2. Domaine des Escaravailles La Ponce 2009 - 23 pont
3. Szepsy Úrágya Furmint 2009 - 22 pont
4. Szepsy Urbán Furmint 2009 - 21 pont
5. Domaine Barroche Chateauneuf du Pape 2009 – 20,5 pont
6–7. Szepsy Nyúlászó Furmint 2007 és Királyudvar Sec 2008 – 19 pont
8. Szepsy Szent Tamás Furmint 2009 – 18 pont 
9. Szepsy Szent Tamás Furmint 2007 – 17 pont
10. Szepsy Urbán Furmint 2007 – 16 pont
11. Demeter Zoltán Veres Furmint 2009 – 15,5 pont
12. Domaine Duseigneur Le Blanc 2010 – 13 pont

A továbbiakban a visszakóstolásról készült jegyzeteim olvashatóak (vágatlanul). Részben ekkor is vakon kóstoltam, de jegyzetelni inkább csak a magyar borokról jegyzeteltem, és a miheztartás végett becsempésztem egy 2008-as Bussay Esküvét is a furmintok közé.

1. nem túl kifejező, gyógyvízes, ásványos, kissé somlóis hangulatú illat, kóstolva meglepően kerek, krémes, testes, árnyalatnyi alkoholédességgel, a lecsengés hosszú. Csiszolt, viszonylag jó egyensúly. Ízben szikár, nem komplex, a vége húz. 6+ Szepsy Szt. Tamás '09

2. kénes, szinte semmi mást nem mutat, amit mégis, az pörkölés, konzervkukorica és gyógynövény. Gazdag, strukturált, masszív, csiszolt savakkal, cseres, fanyar lecsengéssel. Csipetnyi édesség. Tömör, viszonylag széles bor. Árnyalatokban nem bővelkedik, gyümölcs zéró és nem finom. De tartalmas és van tartása. A korty második felétől fémes fanyarság és matt savak uralkodnak. 6+ Szepsy Urbán '09

3. gazdag, dús, áradó, kissé sherrys illat. Aszalt sárgabarack, mazsola, kandírozott narancshéj, borsosmenta, vanília a hordóból. Az előzőnél lágyabb, lazább szerkezetű, kevesebb és puhább savakkal. Az illat jegyeit ízben is egészen jól hozza. A korty végén beköszönt a furmintos matt fanyarság. A lecsengésben enyhe alkoholos hév és hordós vanília. 6+ Szepsy Urbán '07

4. calvados, nem kevés alkohol, intenzívebb illat – késői szüretes, kandírozott narancshéjas, körtés. Savanyú. Mintha almabor lenne. Savhangsúlyos. Egyéb erényeit kitörli az almásság. Német rizlingekre emlékeztet. Zéró komplexitás, végigszáguld a szájon. Mi a hedonisztikus ellentéte? 4- Királyudvar Sec '08

5. petrol, jód, lóhere virága, viaszosság, komplex, de kissé széttart, először széles, aztán rákezdenek a savak. Hosszú, méhpempős, virágporos lecsengés. Komplex, jó bor. Még sok tartalék van benne, és fölfelé tart. 6+ Bussay Esküvé '08

6. kulturált, visszafogott illat, virág, körte, mézes, szőlőcukor, gyógynövény, citromfű, menta, vastag, a savak nem marnak, le lehet nyelni, nyugodt, kiegyensúlyozott, viszonylag rövid. Ízben is virágporos, finoman zellerszáras, nem különbözik drasztikusan egy jó olaszrizlingtől, egy jó zöldveltelinitől.

A másnapi (szintén vak) visszakóstoláskor köröket vert a párjára (Királyudvar Sec 08), és sehogy nem sikerült ráállni az előző napi jegyzetekből kirajzolódó fanyalgó pályára. Végül rájöttünk, hogy context is everything: az első nap halálcsoportba került, a két győztes francia között nem tudott kibontakozni. Pedig egyáltalán nem rossz bor, tényleg vannak erényei (nem hordós, nem almás, nem kukoricás, nem alkoholos). Viszont nem is egyszeri csoda, kétlem, hogy a második korty után bárki hátra hőkölne, és újratervezné az életét. Kábé egy Domäne Wachau Grüner Veltliner Smaragd Terrassen szintje. Mégis lehet, hogy forradalom, és ha forradalom, én is neki építek barrikádot. 6-7 pont. Demeter Veres '09

7. zöldveltelinisen fehérborsos, zellerszáras, egyszerűbb, kevésbé strukturált, viszont meg lehet inni. Krémes, lágy, ellentartást a fanyarság ad. 7- Domaine Barroche Chateauneuf du Pape ’09 (kereskedelmi forgalomba nem került, a pincénél 12 euróért vettük)

8. pörkölt mogyoró, gyógyvíz, nulla gyümölcs, érett, nagyvonalú, nem az a csupa felület, pattanásig feszített dobbőr. Barackos, krémes, magas extrakt, matt savak. Előnytelen fanyarság uralja a korty második felétől. Beltartalom rogyásig, de mint az összes többinél, hiányzik az elegancia, a frissesség. Szárazra kierjesztett édes borok? 6 pont. Szepsy Úrágya '09

9. kukorica rogyásig, aszalt sárgabarack, virágok, hordó. Hiányzik belőle az a szörnyű feszültség. Iható, élvezhető. Nem kell a száj elleni támadás elhárítására koncentrálni. Édes, bársonyos, ízekben gazdag, intenzív. 6+  Szepsy Nyúlászó '07

10. nyers fa, citrompótló, kóstolva selymes, de faízű. A vége savanykás, cseres és alkoholos. 5 pont. Szepsy Szt. Tamás '07

11. más világ, más kategória. Végre nincs hordó! Egres, jácint, zeller. Kristálytiszta, remek, vibráló savak. Sziporkázó ízbomba. A végén jóleső fanyarság. Frissít. Imádnivaló. 8 pont. Mordorée Lirac ’10

12. velejéig minerális. Kovács Anti kizárólag magyar boroknak fenntartott terminológiájával: kődzsúsz. Tiszta és absztrakt. Ha nagyon nekiveselkedek: lóherevirág, körte és narancs. Háromszor kell ránézni, hogy egyszer észrevegyük. Szerkezetileg hibátlan. Magátólértetődő. Ilyen az igazi bor. 8 pont. Escaravailles La Ponce '09

Néhány tanulság, természetesen szigorúan a saját szemszögemből. Ha tényleg a Veres Furmint a megoldás, akkor eddig a tokaji száraz expressz rossz irányba száguldott. A Veres Furmint ugyanis visszaveszi a nagy száraz furmint paradigmát: nincs magas érettség, magas alkohol, maradékcukor, almasav, hordódominancia. (Alkonyi László legutóbbi posztjában így összegzi a problémahalmazt: „... a furmintnak a túlérésben különleges értékei bomlanak ki, ekkor viszont az alkohol szökik fel túlzottan. Az alkoholtúlsúly ugyan a hosszú fahordós érleléssel eredményesen csökkenthető, ilyen hosszú időt azonban csak a valóban különlegesen tömör "anyag"  visel el.”)

Nagyon tisztelem Szepsy Istvánt, ezért mintha az ujjamba harapnék, amikor leírom: elképesztően túlárazottak a Szepsy-furmintok. Zavarbaejtő, hogy az itthon is háromezer forintért beszerezhető Domaine des Escaravailles La Ponce 2009 mennyivel kifnomultabb, harmonikusabb bor (egy félperiférikus borvidék hatványozottan periférikus bora). Ízlelgettük a kifejezést: tokaji zsákutca. Nem ízlett. Inkább maradjunk annyiban, hogy megmértek a tokaji furmintok, és könnyűnek találtattam.

[Az illusztrációk Belsazár lakomájának témáját dolgozzák föl.]

Címkék: négypontos hatpontos ötpontos furmint hétpontos nyolcpontos királyudvar szepsy demeter zoltán 2009 tokaji domaine des escaravailles

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr513515533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felvetés 2012.01.03. 07:31:01

Ha ismered a Szepsy "stratégiát", akkor nem kell azért nagyon törni a fejedet, miért kerülnek ennyibe a boraik, még ha én sem engedhetem meg magamnak.
Nekem a '09-es boraik kifejezetten ízlettek, a '07-esekkel már nem voltam annyira kibékülve.

loading 2012.01.03. 09:14:05

Örülök, hogy kimondatott ezen a fórumon: "Pontosabban, hogy most már biztos, hogy Szepsy István furmintjait nem nekem találták ki.". Talán lekerül majd a "szemellenző" és valóban elfogulatlansággal lehet majd beszélni Szepsy István borairól.
Jó néhány tétel után, magam 1,5 éve jutottam el ugyanerre a megállapításra. És voltam én minden, ha el mertem mondani másnak.
Ugyanakkor édes borait nagyszerűnek tartom.

pecz 2012.01.03. 09:23:48

A 09-eseket szeptemberben kóstoltam, akkor nem tudtam lelkesedni értük, nem is értem/értettem, miért ezeket kóstoltatja István.
A Nyulászó 07-et tegnap bontottam, bizony nem rossz, de volt már jobb formában.
Amit Karácsony előtt bontottam és 8 (igen nyolc) pontot adtam neki, az a 06-os birtokfurmint. Ragyogó és lenyűgöző volt. Lehet, hogy most a 06-osokat kell inni...
Mármint a szárazakból, mert az édesek természetesen mindig szépek.

hegyaljai 2012.01.03. 11:31:26

A Furmint sokféle módon megjelenhet. Még a száraz variánsai is sokfélék. Lehet technológiai bor, fajélesztővel, túlzott új hordó jelleggel, vagy éppen enyhén oxidálva. Az ezzel kapcsolatos próbálkozások bebizonyították, hogy ebből nem lesz az a "Nagy Száraz Tokaji Bor" amivel a piacon meg lehetne verni például a burgundi fehéreket.
Lehet gyümölcsös, savas, már-már üde -de ugyanakkor állóképes - bor az étkezésekhez. Itt jön be a fahordó esetleges elhagyása, ami igazi karaktert csak határozott termés korlátozással adhat.
A Furmint, mint alázatos szolgálóleány alkalmas a terroir megjelenítésére, de itt válnak a technológiai döntések súlyossá. Mivel ilyen bort tudatosan több évtizedig nem készítettek, ezért az ültetvények helye, művelésmódja, és főleg a használt klónok nem igazán alkalmasak erre a feladatra. (Szemben a Burgundiában lezajlott folyamatos, szerves fejlődés eredményével.) Tehát ha kevés is a termés, de a nagy bogyók miatt kevés a héj aránya a cefrében, aminek ezeket a csoda aromákat, illetve az erjedés során képződő illatok-zamatok alapanyagát kell szolgáltatnia. A magas alkoholra jelenthet megoldást, hogy birtokházasítással, illetve több lépcsős szürettel kell a végtermék összetételét befolyásolni. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatok mostanában gyűlnek a Tokaji Borvidék vezető borászatainál, és remélhetően a fajta klónszelekciójával kapcsolatban is lehet a hosszabb távlatú minőségépítes gyében is lépni.

demisec · http://thepit.blog.hu 2012.01.03. 11:32:49

Igen, ezek a borok meg nagyon fiatalok. Szepsy is sokszor elmondja, hogy fiatalon ezek a borok kenesek, semmit nem mutatnak. A sec nekem is okozott mar sokféle élményt, akárcsak a Veres. Annyi szamomra biztos tanulságga vált, hogy ezeket a borokat gyakorlatilag bűn fiatalon meginni. Foleg a szepsyknel vethet magara, aki megis igy dont. Az 5-os nyulaszo sztem most lehet a csúcsán, 6-os birtofurmintbol óriási a palackvariacio, 5-os dz borok ugyancsak nagy változásokon mentek át sztem a palackban. Ezen kar megbotrankozni. Sokféle érzés és ellenérzés roppen föl mostanság Madrol is (bár az összetartás szerintem mindennel fontosabb lenne), mindenki azt gondol, amit akar persze... De a furmint sokfelesege es szepsy istvan stilusa sztem több, múló divatnal (bár én is látom, hogy a zarszo sem egészen így akarja összefoglalni a lényeget).

Octopus 2012.01.03. 12:10:47

@hegyaljai: " A magas alkoholra jelenthet megoldást, hogy ..."

Talán még sokan emlékeznek, évekkel ezelőtt kollektíve temettük a száraz furmintot azzal, hogy nem érlelhetőek a borok, pár év után szétesnek a palackban. Namost, valamiért nekem úgy rémlik, hogy Szepsynél az emelkedett alkohol (~14), és nem pedig a sok sav hivatott biztosítani a megfelelő érlelhetőséget, ez a filozófia. Akkor most hogy is állunk ezzel?

borkősav 2012.01.03. 12:51:57

Mostanság mindedn komoly legény azzal kezdi hogy fikázza a tokaji furmintot. Aztán idéz egy olyan embertől aki, magát hazuttolja meg a löszről alkotott komoly illuziójával. Na mi lesz még itt?
18 fok tartályos akció, csavarzár mert nagy bor az nem kell, vagyis kell de minek hiszen az szar.
Szerintem az alföld lesz a megoldás 14 fok és merló, de abból is fehéret nem palackba, kannába 3-5 l az hónapokig eláll és lehet kóstolni.

hegyaljai 2012.01.03. 14:18:08

@Octopus: Nem a sok sav, hanem az alacsony pH védi meg a borokat. :(
Az igazi nagy száraz Furmintok bogyóiban, ugyanúgy mint az aszúszemekben nincs is almasav. A jól disszociáló borkősavnak is be kell koncentrálódnia, nem csak a cukornak. Ez adja a védőhatást.
Persze az állóképességet befolyásolja a szőlőszemek egészségi állapota is. Ha félig rohadt, zöld- és fehérpenészes bogyók is bekerülnek a présbe, akkor ne várjunk nagy élettartamot. Ilyen rossz mikrobiológiai állapotú termést meg lehet menteni a barnatöréstől, vagy az ecetesedéstől lórúgás szerű kénessav adaggal, de például már nem lehet a borát seprőn tartani. Nem véletlen, hogy a nagy francia vörösborosok kétszer válogatják le az ilyen bogyókat. A tőke mellett és a feldolgozóban egy futószallagról, 6-8 szoros munkabér mellett.

Pomogyi Úr 2012.01.03. 18:45:36

Hmm. Érdekes. Pár napja volt alkalmam találkozni az Escaravailles La Ponce '09-al. Valóban 8 pontos magasságokat súrolt volna? Utolsóként bontottuk, egybehangzó véleményként elég egyszerű kis bornak tűnt, elhalványodott a többi tétel mellett. A 2009-es Kikelet Váti Furmint simán kenterbe verte, csakúgy mint a Gizella Szil-Völgy Furmint '09 (bár ez utóbbi engem szintén nem nyűgözött le). Persze lehet csak a palackkal nem stimmelt valami, vagy tényleg ennyit számít a kontextus. Kíváncsiságból mindenképpen szeretnék még egyszer ránézni.

pecz 2012.01.03. 19:55:32

Jelentem a Nyulászó 07-es egynapi szellőzés után ragyogóan teljesít. A szerző által is említett pici édesség teljesen eltűnt belőle. Pontokban nálam a 6-ról 8-ra emelkedett!
Demisec,

Figyusz, vagy Szepsy István, vagy csupa nagybetűvel, de kicsivel írni...

nick: 2012.01.04. 03:01:40

2006-os Szepsy Furmint (birtok) most (is) spec. egészen kiváló
@pecz-cel egyetértve simán 8 pontos
ha vkinek nem tetszik ez - és a többi nagy magyar száraz furmint -, semmi gond, ne igya, több marad azoknak, akik értik és szeretik :-)
...a '09-eseket érdemesebb még fektetni, és később gyönyörködni bennük

de azért az több, mint meglepő, hogy Szepsy Furmintokat micsoda borokkal tudtatok összekóstolni! :-P

nick: 2012.01.04. 03:06:06

btw. az ilyen kijelentéseken, hogy "hiányzik az elegancia", ki mit ért?

...remélem, nem olyat, hogy egyszerű, mint a bot, de hát mégis 150EUR volt :-P

nick: 2012.01.04. 03:10:38

@nick: kis kései önértelmezésem:
...remélem, nem az lenne az "elegáns", hogy egyszerű, mint a bot, de hát mégis 150EUR volt :-P

borkősav 2012.01.04. 08:14:42

Egyszerű kóstolónak egyszerű bor tetszik..

pecz 2012.01.04. 08:48:57

AM cikke nagyon is valós problémát vet fel. Szepsy István is tudja és gyakorta mondja, hogy később kellene a piacra bevezetni/fogyasztani a borait. Ugyanakkor ezt megfinanszírozni nehéz, a borok még drágábbak lennének, közben meg lelkes borbarátok várják és "követelik" az újabb Szepsy borokat.

loading 2012.01.04. 16:15:16

@pecz: Szerintem inkább a kereskedők követelik. Egy lelkes borbarátot nem nehéz rávenni, hogy várjon még egy kicsit arra a borra.
Minden évben van olyan bor, amely neves, felkapott, stb. termelőtől származik, de nem hozza az "elvárt" szintet. Egyik standard válasz, hogy "túl korán kellett kijönni vele". Sajnálatos módon ezt viszont nem közli a címke (hahó, még 2 évig fel ne bontsd).
Mint a félig sült étel: enni talán ehető, de attól még nem jó. És igazából nem vagyok rá kíváncsi, hogy miért. Oldja meg ő vagy a kereskedője.
süti beállítások módosítása