Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kétségbeesve keresem Kadarkát

Fineszes bor csak odafigyeléssel, jó bánásmóddal

2007.03.30. 19:33 - csite

Március elején eleget tettem egy monori meghívásnak. Számomra akkor még ismeretlen emberek arra vállalkoztak, hogy megnézik, milyen is a hazai kadarkafelhozatal, van-e vezérszál, amelyere fel lehet fűzni a fajtát. Mert amit ez ideig kadarkaként árultak, az mind messze van azoktól, amelyek most jól szerepeltek. Lelkesedésben nem volt hiány, összeszedték a mezőnyt, nagyrészt saját zsebre – volt, aki küldött mintát –, némelyek hoztak magukkal még egy-két palackot. Egy régi présházban, impozáns környezetben került elénk 27 tétel, ebből kettő a házigazdáé volt, turpisságból. Mire is jutottunk?

Két Szabó Pince (Monor) 2006, belövőbor: Illatban málna, fűszerek, sima, picinyke erjedési hibával. Vibráló sav, picit kilógó alkohol, sok gyümölcsösség, finom, mérsékelt tannin, szép lecsengés. Örömteli 5 pont.

Szent Gaál Badarka 2006: Sötét szín, alkoholos, cseres illatok, vanília. Ízében rusztikus, tanninos, élénk savassága savanyú érzetet okoz, tanninja marcona. 3 pont.

Szent Gaál Badarka 2005: Kevesebb színanyag, ribizlis, málnás illat, édes alkohol. Ízében szikár, málnacukros, savas, a szesz égetően zárja az utóízt. 4 pont.

Szent Gaál Badarka 2004: Hibás palacknak tűnt, nem értékeltem.

István Borház 2005: Poros, alkoholos illat, minimális gyümölcsösséggel. Ízében oxidált, húzós savú. 2 pont.

Czeglédi György (Monor) 2006: Enyhén megtört szín, szilvás, oxidált illat. Ízében is szétesett, nyúzott bor, pici szegfűszeg, a cseresznye még kivillan. 2 pont.

Jermi Ferenc (Kóka) 2005: Sok színanyag, zárt illat, ízében málnásság, de nagyon sok savval, disszonáns bor. 2 pont.

Kincsem Pince 2004 Siller: Citrusos, málnás illat, oxidáltsággal. Íze teljesen oxidált, gyenge tétel. 2 pont.

Kincsem Pince "Buttle Valley" 2003: Meleg, málnás, buja illat. Ízében kicsit oxidált, de még jól áll neki, érett anyag, cseresznyével, picit már kikandikáló alkohollal. 4 pont.

Két Szabó Pince (Monor) 2006: Ismét a vendéglátó bora, és ismét tetszett. Igaz, a melegedés, a levegőzés hatására picinyke kellemetlen, hordós íz is bevillant néha. Ekkor 4 pontra taksáltam.

Polgár Siller 2003: Muzeális darab, oxidált illattal, ízzel, epressége még élvezhető, más nem. 2 pont.

St. Andrea Magyalos 2005: Édes, málnás, buja, fűszeres illat, cseresznyével. Íze sima, leheletnyit vaníliás, kerek, jó savú, vibráló bor. 6 pont.

Vylyan 2004: Klasszikus aldehides-villányis illat, sok fával. Íze füstös, sima felszínű, jellegtelen, sok a tanninja. 3 pont.

Szőlészeti és Borászati Kutató Intézet (Eger) 2006: Világos szín, erjedt, gyümölcspálinkás illat, oxidáltság. Ízében dettó, szilvás, édes, sok savú, alkoholos. 2 pont.

Vida Péter La Vida 2004: Ez is túlextraháltságra utaló illatú, tanninos, fűszeres bor, kevéske harmóniával, élénk savassággal. 3 pont.

Malatinszky 2005: Nehezen nyíló illat, fülledtséggel. Ízében málnásság, szikár világ. Jótékony 3 pont.

Dúzsi 2004: Beteges, mákos hordóillat. Íze nyers, savas. 2 pont.

Sebestyén 2005: Meleg, cseresznyés illat. Ízében sok sav, szép cseresznyével, kesernyés vég. 3 pont.

Nyakas 2006: Klasszikus Nyakas-illat. Ugyanazt a fajélesztőt használják mindenbe? Zöldes-füves-szénás, savanykás illat, málnával fűszerezve. Savhangsúlyos, picinyke zöldes ízzel. Egysíkú technobor. 4 pont.

Vesztergombi Ferenc 2005: Hűvös, hordós illat. Íze tanninos. Egysíkú, jellegtelen, de iható. 3 pont.

Szent Gaál Kadarissimo 2003: Égett hordóillat, illósság, meggy. Ízben sok tannin, erős hordóhatás. 3 pont.

Frittman 2005: Málnás, fűszeres, meleg, füstös illat. Jó sav, harmonikus, gyümölcsös bor, szép lecsengéssel. 6 pont.

Gróf Buttler 2005: Áradó, buja illat, krétás mineralitással. Ízében vibráló savak, cseresznye, magas extraktérzet, remek szerkezet, ásványosság. Hosszú lecsengés. Nagyon combos 8 pont.

Magura Winery (Bulgária) 2003: Nem kadarka, hanem gamza, de ikrek. Büntető tétel, oxidált, erjedt illat. Ízében dettó ilyenek. 2 pont.

Somodi 2005: Poros, vaníliás illat, édes, málnás, mentás érzet. Ízében sok a cukor, a sav, nem harmonikus bor. 2 pont.

Wunderlich 2006 (hordóminta): Klasszikus rusztikus-villányis illat, sok hordó, túlextraháltság. Erjedt íz, sok sav, kevés harmónia. 2 pont.

Sümegi 2004: Mustos, erjedt illat, animalitás. Íze savas, húzós. 2 pont.

Összesítésben első lett a Buttler, a második a Frittman, a harmadik a St. Andrea. A kóstolók között volt borújságíró, borász, bortermelő és borissza. Tetszett a helybeli termelők tudatossága, ahogy a színe alapján megközelítették a bort. Nagy valószínűséggel elmondható, hogy a kadarkából annyi színanyag és olyan tannin, amilyen jó pár borban előfordult, törvényileg engedélyezett módon más fajtát is belekeverve nem igazán nyerhető ki. Vagyis lehetséges: akkor, ha túlmacerálják a gyümölcsöt. Elszomorító volt, hogy mennyi palackra került rá a minőségi jelző. Szívesen itattam volna meg a borok többségét azzal, aki a forgalomba hozatali engedélyt kiadta rá.

De szólok a jóról is, mert akadt. Látszik a fajtán, hogy odafigyeléssel, jó bánásmóddal jó minőségű, fineszes bort lehet belőle készíteni. Talán a kadarka az, amely révén mutathatunk valami egyedit a külvilágnak. Csak annyi a feladat, hogy legyen ötnél-hatnál több termelő, aki hisz benne, és kihozza belőle az igazi szépségét. Addig azoknak szorítunk, akik most jól szerepeltek. Hiszen azt bizonyítják, érdemes törődni a fajtával.

Címkék: 2006 2005 kóstolás 2003 kadarka négypontos hatpontos dúzsi 2004 ötpontos kétpontos st. andrea hárompontos vesztergombi nyolcpontos sebestyén vylyan wunderlich malatinszky buttler nyakas frittmann szent gaál polgár vida két szabó pince istván borház jermi ferenc kincsem pince somodi sümegi czeglédi magura

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr7252286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pelotepincsi 2007.03.30. 20:01:33

Szerintem a 2002 - es és 2003 - as Szent Gaál Kadarka igen korrekt. A "Badarkáknál" mindenképp több pontra érdemesek.

MalbecNC 2007.03.30. 23:43:49

A Badarka állítólag újbor lenne, a 2004-es biztos azért érezted már csak az alkoholt, amitől állítólag tüzes a Kadar. A 2006-osban van egy kis Zweigelt, ami teljesen hazaveri, számomra éretlen tannin lógott ki belőle, semmi gyümöccsel, vagy fűszerrel. szal nem pöröltem, inkább koncentráltam a hátcímkére:"Az élet csupa badarság, nem kell magunkat mindig komolyan venni. És persze a borokat sem!
A Kadarissimot sokan dicsérték, én röviden lezértam azzal, hogy körömlakkízű/színű, még jó hogy nem vettem, hanem ajándékba kaptam- Rémlik, hogy olyan 2800 Ft körüli az ára. Viszont a 2003-as Kadarja a Szent Gaálnak egész kitűnő! Nem túl tanninos, kellemes fűszeres és Kadarhoz méltóan egy kicsit alkoholos.
Igen derék egy Kadar a Vesztergombi József 2004-es alkotása, ízes, tűzes jóivású Kadarka, csúszott szaporán a szomjas társaság torkán. És még egy szekszárdit dicsérnék: Fekete Mihály 2003-as Kadarja. Bár egy hónapja már mintha kezdett volna fáradni, de még mindig van sava-borsa. Mint egy jóvágású Kadarnak. Ennél ritkán nyújt többet egy Kadarka sajnos, vagy nem sajnos. Tudomásul kell venni, hogy ez a bor nem önálló szopogatásra való, hanem tűzes, paprikás ételek kísérőjeként, mint egy jó pontyhalászlé, vagy egy csukapörkölt.
Majdnem biztos vagyok benne, hogy a Butlerban van egy kis feljavító valami. Újhordó, maradék shiraz...magas extrakt mitől lenne egy Kadarnak?

csikoborasz 2007.03.31. 00:17:11

Voltszerencsém résztvenni ezen a kóstolón,mivel a házigazda nagyon jó barátom.Szerintem Csite írása tisztességesre sikeredett,bár ő egy kicsit szigorúan bírált(szíve joga).A házigazda borát én nem minősítem mert mindenki elfogultsággal vádolna(pedig nem őt hoztam ki elsőnek,annak ellenére,hogy nagyon tetszik).A borászoknak(nekem is)azt kellene eldönteniük,hogy a piacot akarják kiszolgálni vagy tisztességesen és becsülettel elkészített borokat akarnak a fogyasztókkal megismrtetni és megszerettetni.Sok mindent lehetett érezni a mintákon de a fűszeres jelleg sokból hiányzott.Sok tartalék van még ebbe a fajtába,és talán ezzel a fajtával tudnánk egyedit alkotni a világ bortérképén.Örültem,hogy ott lehettem és ezúton is köszönet a házigazdának.

Benikuty 2007.03.31. 07:04:25

Bravó,látom sikeresen távolítotok el minden olyan hozzászólás,mely kritikus.Innen mindjárt kettőt.
Szerintem a kommenteket is nektek kéne írni,akkor olyan szép kerek lenne az egész.

csite 2007.03.31. 08:53:27

MalbecNC: pont az ilyen beskatulyázás, régi gondolkodásmódon kell változtatni, hogy melyik fajta mire való! Miért kell alkoholosnak lenni a kadarkának!?
Kóstoltam pár cserszegit, irsait, traminit, amiről senki nem gondolta volna egy évtizede, hogy lehetséges magas beltartalmú bort készíteni.
Meglátásom szerint a kialakult sztereotípiákon nehéz változtatni, de sok kóstolással új világ nyílik meg az ember előtt.
A kadarkának jó ha tudod, hogy feljavítás nélkül is nagyon kimagasló az extraktja (más fajtákhoz képest), az hogy a Buttlerben (kóstoltad már!?) más fajta lenne részemről kizárt, hiszen színanyaga meglehetősen visszafogott, és számomra hiteles borász.
A Vesztergombi József 2003-asa nekem is nagyon tetszett, most hiányzott a sorból.

ecneB 2007.03.31. 12:44:01

"Úgy szép az élet ha semmi se' zavarja
Van még a hordóban száz liter Kadarka.
Csak egy liter Kadarka kell,
Hogy az ember ne törődjön semmivel."

;)

sztyopka 2007.03.31. 17:03:31

Én egyszer vettem nagy lelkesedéssel 4-5 palack Badarkát. Nagy csalódás volt. Nehezen fogyott el. Az értékelővel egyetértek. Örülök a cikknek, mert az utóbbi időben már nem mertem Kadarkát venni... (Időről időre beválogattam a kosárba pár palackot és szinte sose voltam elégedett) Utóljára Vesztergombitól ittam jót, de az újabb eresztésekkel itt sem voltam kibékülve.. pedig tényleg szeretném, ha a fajta megerősödne és lenne saját, jó borunk...csak változatosságképpen..

Jajjfagyi 2007.03.31. 18:46:50

A kérdés: Melyik focista beceneve volt Kadarka?

kifli 2007.03.31. 21:01:38

meg lesz az a kadarka, előbb utóbb...

Szegediszomelijé 2007.03.31. 21:36:09

Hát, ahhoz képest, hogy 27 tételt szedtetek össze, sikerült jól mellényúlni, sok vacakot belerakni és szép tételeket kihagyni... A társaság egyik tagja sem hallott Balla Gézáékról -Vine Princess (csak tőle könnyen összejött volna min. 3 tétel)és a Ch. Kajmádról?! Alapvető kadarkások! Fekete Béla? Közelebb vannak, mint Bulgária... Pedig én aztán nem vagyok nagy kadarka ismerő, de hogy ennyire tájékozatlanok legyetek, ez marha nagy csalódás.
Hogy ne csak negatívkodjak, mert egyébként sem szeretek, örülök, h. a házigazda személyében új ígéretre lehetek figyelmes!

Bacchusy 2007.03.31. 23:29:45

A 2006-os Orsolya hordóminta biztos dobogós lett volna !!!

Bacchusy 2007.03.31. 23:32:54

A 2006-os Orsolya hordóminta biztos dobogós lett volna !!!

Bacchusy 2007.03.31. 23:33:26

A 2006-os Orsolya hordóminta biztos dobogós lett volna !!!

teroldego 2007.04.01. 01:21:13

Kedves Ironman! A Vine Princess az Wine Princess,Fekete Béla az Fekete Mihály.Semmilyen tájékozatlanság nincs itt,csak egy értékelés,amelyet egyébként én is fenntartással fogadok.

MalbecNC 2007.04.01. 01:54:47

Csite, skatulyákon változtatni nehéz! Leginkább a skatulyák okozhatják a változást, de mi magunk nem. Sztem te is egyetértesz abban, hogy a Kadarból sosem lesz Cabernet, se Merlot, de még hűdekoncentrált Kékfrankos sem, lett légyen bármilyen terméskorlátozás és akármi! Egy titka van neki, mégpedig, hogy legyen lehetősége a teljes beéréshez. És attól kezdve bármi is lehet belőle egy értő borász kezében.
Nem feltétlenül kell alkoholosnak lennie, sőt! Az lenne a jó, ha sorra olyan Kadart ihatnánk, ami a fűszerességével, zamatával hódít. De mint az a fenti teszt is igazolja, nem túl szapora az ilyen bor.
Vettem a felvilágosítást az extrakt tartalomra vonatkozóan, majd kikérdem a borászok véleményét is.
Cserszegit és irsait leginkább azért szeretik, mert muskotályos, ízes, gyakran félszáraz kivitelben. A Tramini pedig rózsás még intenzívebb bor. Még magas beltartalmi értékekkel is. Megvan annai is azideje, hogy mikor iszik szívesen az ember cserszegit és akkor egyáltalán nem nagy koncentrációjú borra vágyik. Miért ne lhetne meghagyni minden szőlőfjatát annak, ami?Miért törekednek arra, hogy Kadarból cabernetlegyen? Miért kell például Kékfrankosból is egy testes, koncentrált bort?
Buttler Kadarkáját nem még sosenemittam. 1:0 a javadra!

halics 2007.04.01. 11:08:53

Könyörgöm, a Badarka már egy ideje NEM kadarkából készül, ez csak áthallás.

Merlot 2007.04.01. 14:53:35

Halics, kihez könyörögsz?
Inkább használd az eszedet, vagy a keresőket, esetleg nézd meg a Badarka palackján a cimkét. Esetleg beszélj egy borásszal!
Csak neked két idézet:

"Badarka (2005) : A természetes hatású papírcsomagolásban - a tréfás név mögött - egy minőségi vörösbor, Szekszárdi Kadarka rejtőzik."

Vagy egy másik, itt maga a Szent Gaál főborásza nyilatkozta:

"A Badarka az ország első kadarkából készült újbora, egy fiatal fruska a borok között, annak minden bájával, üdeségével és frissességével. Ezt a frissességet úgy próbáljuk erősíteni, hogy a bort új technológiával, egész fürtös erjesztéssel készítettük.
A bor alapanyaga az ország egyik legszebb kadarka ültetvényén, a Várdombon termett.
A kadarka stílusjegyek erősítése érdekében az 5 kg/tőketermést 1kg / tőketermésre metszettük vissza."

Ehhez mit szólsz? :)

pelotepincsi 2007.04.01. 20:48:08

Ne egymással cívódjatok. Én inkább egy 2003 - as Tóth Pista Merlot ürítek. Nem egy badarka, de jobb is...

tsók,

pelotepincsi

Merlot 2007.04.01. 21:01:01

Látod, te okosan csinálod! Én ugyanezt tettem hét elején. Megyek érte a jövő héten, mert az előző szállítmány elfogyott. :)

Benikuty 2007.04.01. 21:04:21

Igyekezz!A borásznál két hete már csak néhány karton volt.

csite 2007.04.01. 21:35:12

ironman: lehet, hogy szentségtörés sokak szemében, de a WinePrincess borai számomra meglehetősen egyszerűek, gyakran após boraként végzik. A kadarkája meg szerintem nem csak kadarka. De az is lehet, hogy másik klón, mint amit itthon megismertünk. :o)
A Ch. Kajmádot 2-3éve nem kóstoltam, nem jött meg a bizadalmam a sokplecsnis, csudaszelektált förmedvényeik óta.

MalbecNC: örülök, hogy tudunk érdemben beszélgetni! Meglátásom szerint minden fajtából előállítható szép, tartalmas bor, és egyszerű ivó is, én nem kategorizálnám be érzékszervi tulajdonságai alapján őket. Abban egyetértek, hogy a nagy borokhoz nem minden fajta alkalmas. Gyerekcipőben járunk itthon a fajtafelfedezésben, miből, mi az ami elérhető. A Kadarka-Cabernet fejtegetést nem értem, legalábbis számomra a sok tannin az nem egyenlő a nagy borral. (beszélgesünk, mint meccseljünk!:)

Orsolya-fanokkal meg egyetértek, de ezt írtam is nemrég!

boletus 2007.04.01. 22:31:13

Én kétféle kadarkát találtam eddig.Az egyik Vida és Vesztergombi féle koncentráltabb dolog amin érezni a sok odafigyelést és az igyekezetet , hogy minél többet hozzanak ki a fajtából.
A másik Tóth Feri bácsi kadarka sillere.Hátcimkéjén az van leírva , hogy ilyen lehetett nagyapáink bora.Az ő nagyapja lehet még az első világháboru előtt készített bort.Az lenne az eredeti kadarka?Vagy egy sűrűbb?Nem tudom mindkét stílust szeretem.
Kb 2 hete bográcsoltunk birkát és azóta tanusíthatom, hogy a birkapörkölt kadarka sillerrel valami fantasztikus!A két jellegzetes íz nagyon passzol egymáshoz.Kipróbálásra ajánlom.

Telki Cuvée 2007.04.02. 07:43:00

boletus: Örülök, hogy megemlítetted Tóth Feri bácsi sillerét. Nemrég kóstoltam, igen jól iható bor, beszélgetéshez, kvaterkázáshoz is remek. Annak ellenére, hogy 2003-as, még mindig üde és gyümölcsös. A birkapörköltös párosítást pedig hamarosan kipróbálom...

Sárfehér 2007.04.02. 11:14:32

Kedves borisszák, kóstoltam 2003-as Ch. Kajmád kadarkát egy pár éve, kitűnő volt, minőségében és stílusában is kb. olyan, mint Takleréké. Szekszárdon vettem, azóta is keresem, de nem találkoztam vele újra. A Szt. Gaálból viszont csak a 2002-es tetszett, a 2003-assal, sajnos (egyszer már írtam) ráfaragtam: egyszerűen semmilyen nem volt. A 2006-os badarka iható, de semmi izgalmat nem nyújt. Nagy várakozással bontottam viszont a 2003-as Frittmant, de csalódtam. Vékony volt, és a fűszeressége sem mutatkozott. Polgár kadarka sillere (2004, még van egy üveggel: lehet, hogy már meg kellett volna inni?) viszont telitalálat, nagyon kellemes, egyedi, és elegáns.
Nagy meglepetéssel olvasom, hogy 2005-ben milyen kiváló kadarkák készültek, igaz Egerben: valaki már emlegette, hogy 2005 csak a dunántúlon volt katasztrófális év, Északnyugat-Magyarországon nem. Meg tudja ezt valaki erősíteni? Azt hittem, abban az évben minden kadarka egyszerűen lerohadt a tőkéről, Heimannék pl. nem is készítettek bort belőle.

athos 2007.04.02. 13:24:02

Mi pár éve voltunk kadarka vakkostolón, ott a 2004-s Vylyan hordóminta lett az első, a második pedig a 2003-s Vylyan lett. Egy évvel később már szinte ihatatlan volt mindegyik... ;-(
A pincében is elismerték, hogy vmi zavar támadt a palackozás során, vissza is vették a maradék hat üvegemet.

A TI 2003-s Merlot-ból azért még van vagy ezer palack Egerben - pénteken beszéltem a borásszal, de lehet, hogy én értettem félre.

halics 2007.04.02. 13:24:49

Merlot. Csak tájékoztatlak arról, hogy pl.a 2006-os Badarka alapja ZWEIGELT.Bármit is írtak a címkére.Valamikor tényleg a várdombi 6(x3000 tő/ha) ha Kadarka ültetvényről jött az alapanyag, csak azóta az érlelt Kadarka vöröshöz is kevés az a 18 000 tőke(-töhiány) termése. S a szükség törvényt bont....

Kvaterka 2007.04.02. 13:32:41

Csizmadia tanár úr ajánlására a tanfolyamunkra beszereztem Balla Géza 2002-es Kadarkáját. Ha még ittatok finomat! Ámulatos szín, varázslatos illat, egészen belebódulsz, gyümölcsös íz, és micsoda utóíz, szelíd tannin! Kóstolás és jellemzés címén elszopogattunk belőle 3 palackot. Az egyik legnagyobb borélmény volt eddig.

csite 2007.04.02. 13:55:53

Sárfehér: mit jelent nálad az, hogy vékony volt a Frittman? Kevés tannint? Extraktot, cukrot, ..?

Az évjáratos kérdésedre csak azt tudom mondani, hogy nincs jó, meg rossz évjárat. Van helyette kemény munka, és annak édes, vagy kevésbé édes gyümölcse. Aki igazán odafigyel a szőlőre, annak minden évben tisztességes bora készül (nem tagadva az évjárathatásokat). Az ilyen évjáratra vonatkozó kérdések leginkább a nagyüzemi szinten termelőkre vonatkoztathatóak. Ebből a szempontból nem volt jó se 2005, se 2006. Ellenben jó volt 2005, és pazar 2006 (pl. Egerben, Tokajban).

Kvaterka: az ámulatos szín értéke mennyire meghatározó egy bornál nálad? A bódulást illatban mi okozta?

Sárfehér 2007.04.02. 14:12:45

Csite: a vékonyt úgy értettem, hogy általában kevés ízanyag. Kicsit savanyú, se ilyen, se olyan, se amolyan. (Tannint speciel nem várok egy kadarkától, bár Balla Gézáéban akad - most 2500 M.Kir.fabatka az Interspárban.) Az évjáratkérdésre meg válaszoltál is meg nem is. Addig rendben van, hogy dolgozni kell a szőlővel, de azért vannak az időrárás megszabta objektív határok.
De most hadd kötözködjem én is: a "klón" kifejezést, ha jól értem, "változat" értelemben szokás használni, pedig igazából csak a szaporítás technológiájára utal. Biztos, hogy manapság szinte kizárólag klónozással szaporítanak, de a lényeg mégis maga a változat, nem a szaporítáa módja.

csite 2007.04.02. 14:47:17

Sárfehér: kösz a választ! Nekem zamatos bornak tűnt, szép gyümölcsökkel. A napokban beszerzek újabb palackot, megvizsgálom.
Valóban, sok függ a megfelelő időben, megfelelő mennyiségben érkező caspadéktól, és a napfénytő. De! Tényleg jól érezhető, hogy nehéznek tarott években is remek borok születhetnek, kellően alacsony terheléssel, sok zöldmunkával.

Valóban a fajtaváltozat a jó kifejezés, de mégis a klónt használjuk, pedig nem ez a lényege, hanem az eltérés.

Sárfehér 2007.04.02. 16:35:02

Kedves csite, annyit még, hogy te a 2005-ös Frittmann kadarkáról írtál, míg én a 2003-asat kóstoltam. Van belőle még egy palack, úgyhogy tudom ellenőrizni. Én annak szurkolok (mint mindig), hogy jó legyen.

Fekete Leányka 2007.04.02. 23:54:29

A Balla Géza 2003-as kadarkája nyerte a március elején megrendezett Nemzetközi Kadarka Nagydíjat. A borokat indító borászok választották CHAMPION-nak. Volt induló bőven. Ha ez kadarka, akkor Ménesen jó helyen van. Nem véletlenül találta itt meg a hazáját úgy hatvan évvel ezelőttig.
De kóstoljatok meg tőle egy 2003-as Nagyburgundit. Meg fogtok lepődni.

csite 2007.04.03. 08:19:04

Sárfehér: Elnézést a figyelmetlenségért! Hozzáteszem, nem biztos, hogy csak az a jó bor ami 5-10évig is él, a Frittman borok tipikusan a mihamarabbi fogyasztásra vannak érlelve.

Fekete Leányka: Ezt a fajta megmérettetést színvonalasnak tartod? Erény egy ilyen mezőnyben, ilyen bíráktól díjat kapni?

Benikuty 2007.04.03. 10:06:10

Kik alkották a mezőnyt?

Sárfehér 2007.04.04. 11:21:54

Utolsó megjegyzés: felbontottam a második palack 2003-as Frittmann kadarkámat, és az teljesen rendben volt.

Benikuty 2007.04.04. 22:19:18

Csite,kérdeztem.Válasz?

MalbecNC 2007.04.04. 22:24:07

Miért utolsó? Többet nem szándékozol írni? :-)
Én az ősszel a várbeli borfeszten ittam utoljára Frittman 2003-át. Akkor úgy gondoltam, hogy nincs már meg benne az a tűz, az a borzongás, ami tetszett nekem 2004-ben. Igaz, akkor még csak egy éves volt a bor.Ugyanakkor palackérés nyomát sem érzékeltem. De lehet, hogy csak melegem volt. :-)

MalbecNC 2007.04.04. 22:51:45

Beszélgessünk! Bár most megy a Róma-Manchester a TV-ben. :-)

Igazad van, minden fajtából előállítható szép, tartalmas bor, és egyszerű ivó is. De nem mindenhol és nem minden körülmények között. Te is tudod, hogy a borász szándéka és tudása nem mindenesetben elég.
A cabernet-Kadarka kérdést a következőképpen értettem:

Számomra, ebből a szempontból két nagy csoportra osztható a bor:
1. Önálló élvezetre (ámélkodásra,ízlelgetésre szopogatásra, stb...)
2. Valamilyen étel mellé, vagy beszélgetős bor.

Ha veszel 10 üveg Kadart, abból 7-8 inkább "valami" mellé esik jól, ha veszel 10 üveg Cabernet-t, abból jó esetben legalább 7-8 már önmagában is élvezhető.

Erre mondtam, hogy ne várjuk el alapból egy Kadartól, hogy önálló élvezetre is jó legyen!

MalbecNC 2007.04.04. 23:23:53

"Az évjáratos kérdésedre csak azt tudom mondani, hogy nincs jó, meg rossz évjárat. Van helyette kemény munka, és annak édes, vagy kevésbé édes gyümölcse."
Ez úgy nagyjából és hosszútávon igaz.
DE! Ha Kadarkáról beszélünk, nem tekinthatünk el az évjárattól, különösen az őszi időjárástól! Hűvös, évjáratban lassabban érik be a Kadar és csapadékos ősz pedig elrohasztja. Borász legyen a talpán, aki ilyen körülmények közt mézes/fűszeres, tüzes Kadart produkál! A 2004 év ilyen volt Szekszárdon, csak azokból a szőlőfajtákból lehetett valamit kihozni, amelyeknek volt viszonlag elegendő idejük beérni. Nyilván a drasztikus zödszüret, meg a szüretkori válogatás lehetett a megoldás.Kemény munka csak egy iható bort produkálhat, de nem egy 6-8 pontost.

csite 2007.04.05. 09:30:14

Benikuty: kérd el a listát a rendezőtől. Fura módon nem publikálják.(?) Én a hétvégén láttam egy olyan személynél aki ott volt. A neveket sajnos nem tudtam megjegyezni.

MalbecNC: valóban nem mindenhol egyformák a feltételek, pl. a lejtős területen "magától" is van légmozgás, jobb a beesési szöge a napfénynek. A mikroklimatikus viszonyok szintén jelentősek. Érdekes a bor besorolásod. Én nem választom szét magamban így a dolgot, és nem is törekszem erre. Hacsak annyiban nem, hogy a több figyelemre ildomos borokat megpróbálom minél nyugodtabb környezetben megkóstolni.
A Kadar-Cabernet-es megközelítéseddel nem tudok egyet érteni, vagyis arra gondolok, hogy a jelenlegi piacon fellelhető borokra vonatkoztatod, akkor közelíthet. Igaz jó Cabernet sem sok akad itthon.
Valóban nem minden évjárat alkalmas arra, hogy sikerüljön minden. Egy alföldi barátom, hiába hagyott

Sárfehér 2007.04.05. 10:49:18

Persze, hogy nem az utolsó, különösen, ha kadarkáról van szó. Szóval, tegnap előtt nem igazán hűtöttem le a 2003-as Frittmann kadarkát. Tegnap a maradékkal ezt megtettem. Elképesztően áradt a Csite által is emlegetett málnás illat. Gyönyörű szép hosszú bor (bár nem az az aszalt szilvás-meggyes, amit a szekszárdiaknál szoktam érezni), talán az alkohol icipicit kilóg, de akkor is hatalmas élmény.
Csite, egyébként ha kiosztotál egy 8-as és egy 6-os pontszámot, akkor nemcsak hogy kerested, hanem meg is találtad a kadarkát. Továbbá az a kérdés is eldőlt, hogy lehet-e csupán kadarkából kiemelkedő bort készíteni. Ez utóbbit te is így látod? (Az utolsó hozzászólásod csonka.)

csite 2007.04.05. 11:08:06

Hoopsz, lenyelte a rendszer!
..

csite 2007.04.05. 11:14:55

(nem'tom miért szivat!?
lehet, hogy a relációs jel hülyítette meg, ne utoljára)
.. 1kiló alatti terhelést a tőkén, sima tanninú, buja lett a bor, de zöldes reflexű. Nem tehet róla, mindent megtett. Napfényt nem tud csinálni. Sajnos a szőlőművelés nem csak sikertörténet, és vannak ilyen hátulütői is. Remélem nem szegi kedvét.

A kadarkából szerintem lehet nagy bort készíteni. Lásd amit egri utamról is írtam. Hogy miért kell keresni, mert alig akad ilyen kadarka, a piac el van árasztva tanninszörnyekkel.

Telki Cuvée 2007.04.05. 14:33:32

Alkeszok!
A Kadarka Nagydíj eredménylistája a következő oldalról letölthető Excel táblában található:

www.boraszat.hu/?mit=hirek&mit1=kivalaszt&id=1208

secko jedno 2007.04.05. 23:38:50

Ma szereztem be egy Balla-féle 2003-ast a Bortársaságnál. Hááát, Kunczésan szólva nem ájultam be a sarokba tőle. Hol a sav, hol a tannin lógott ki. (Vagy a többi hiányzott?) Kinyitás után még talán 5-öst adtam volna neki, pár óra elteltével már inkább egy gyenge 4-est. Mondjuk az is igaz, hogy nem vagyok egy Hugh Johnson. Exküzé!

MalbecNC 2007.04.06. 00:26:23

Csite: "Érdekes a bor besorolásod."

Ezt az anyósom szokta mondani, mikor udvariasan akarja kifejezni, hogy ilyen sz@rt még nem látott. :-)
Sztem nem csak érdekes, hanem normális.
Tényleg olyan meglepő, hogy a bort alapvetően azért találták ki, hogy étel mellé igyunk valamit? És csak másodlagosan a szerepe az, hogy önállóaan élvezzük? A bor alapvetően fogyasztási cikk, csak étkezésre (szomjoltásra) használják, szemben a vízzel, amit fürdésre, meg mosásra, meg stb. is, vagyis nagyon sok bort úgy kéne értékelni, hogy megfelelő étel mellé kóstoljuk. Mondom én, aki szintén "eszi" a bort, vagyis ritkán kerül mellé étel. Ennek ellenére tudni vélem, hogy a Kadarkát azért nem szoktam kedvelni, mert kajálás nélkül nem igazán élvezem. Mondhatnád persze, hogy ott van a Bukolyi bora, lám-lám... biztos, majd egyszer lesz szerencsém megkóstolni, de most látatlanban azt mondom, hogy korántsem okozna akkora élvezetet az a bor, nem lenne meg a harmónia egy bolognai spagettivel, mint egy másik, kevesebb ornamentikával rendelkező Kadarkával. De a vibráló ásványiságot, meg a cseresznyét tuti elnyomná a paradicsom, meg a sárgarépás marhahús. Vagyis visszatérek ahhoz, hogy van olyan bor, amit önállóan élvezek, vagyis kár elrontani kajával, és van olyan, amelyiket meg pont egy bolognai emel a magasba, kolosszális élvezeteket okozva. Mindezek mellett nem vonom kétségbe, hogy a Bukolyi Kadarja is okozhat extázist egy Bolognaival összehabarodva.

És egy info: közelembe került egy Magyalos Kadarka. Amint lehet megkóstolom...

csite 2007.04.06. 10:43:48

Telki Cuvée: kösz a linket!

MalbecNC: Nem bántásként írtam az ízlésedről, hiszen arról nem lehet vitatkozni.
Arról, hogy a bor "mire" szolgál, azzal viszont nem értek egyet, főleg nem, hogy csak ételkísérőnek. Régen persze itták víz helyett, mellett. Ha étellel fogyasztasz egy bort, lehet örömteli a harmónia, de a gazdagsága soha nem tárul fel előtted, hiszen kavarodnak az ízek, a zsiradék hártyát von az ízlelőbimbókra, ...
Számomra a bor, mint egy kultúra ékköve, a természet ajándéka, a termőhely, a termelő lelkének tükre. Önmagában nyújt élvezetet, és így tudok elmélyülni benne igazán.

Sárfehér 2007.04.06. 11:01:37

Klasszikusan ugye nem víz helyett vagy mellett, hanem vízzel keverve itták a bort, és így isszák a mai napig Magyarország több vidékén is. És ez nem a fröccs!! A mezőre dolgozni sem csak vizt, hanem boros vizet vittek-visznek a csobolyóban. A bor a mindennapi táplálkozás elengedhetetlen részét képezte-képzi. Olyannyira kellett a bor, hogy sokszor a szőlők szükségből viszonylag messze voltak a falutól, pl. Szekszárdon a Decsi hegy azért Decsi hegy, mert a (jómódú) decsieknek voltak ott a szőlői, lent a Sárközben u.i. nem lehetett szőlőt termeszteni, vagy a mohács-szigeti sokacok szőlői pedig szemben a bári dombokon voltak.

MalbecNC 2007.04.06. 14:56:01

Kedves csite, most már majdnem értjük egymást, csak pár apró dolgot kell pontosítanunk! :-)

Nem az ízlésemről beszéltünk, mint érdekes, hanem a besorolásomról.Borfogyasztás szempontjából az ízlésem kb. olyan, mint a tied, vagyis a bort önmagáért iszom rendre és nem étkezés kiegészítéseként (ezért írtam, hogy "eszem" a bort). Ennek megfelelően tudni vélem, hgoy vannak szőlőfajtákból készült borok, amelyek elsősorban étel mellett mutatják meg valódi értéküket, nem pedig önmagában. A Kadarkán kívül ilyen lehet még az Oportó, a Zweigelt, fehérben viszont sajnos annyira nem vagyok járatos. Vagyis azért mert a bor önmagában savas, alkoholos, vagyis (bocs a kifejezésért) nem cicomázott nem jelenti azt, hogy a gazda gondatlan, figyelmetlen, béna volt, hanem, hogy pont olyan bort akart készíteni, mert ilyen formában illik leginkább valamilyen ételhez.Sok ilyen spanyol és olasz bor is van, amelyek önmagában nyersnek, durvának tűn(het)nek, de a helyi specialitásokkal együtt fogyasztva megszelídülnek.
Ezért mondtam azt, hogy a Kadar nem Cabernet, vagyis nem várom el tőle, hogy önmagában szórakoztasson engem, mert az ritkásabb eset.
A szekszárdi Kadarkáról elmondható, hogy "egy kultúra ékköve, a természet ajándéka, a termőhely, a termelő lelkének tükre", vagyis fűszeres (kíváló években) és tüzes, de legkevésbé málnás, cseresznyés, vaníliás. Megmondom őszintén a halászléhoz nem is kívánnék vaníliás málnát.A nyelvedet nemcsak a zsír fedi be, de az étel sava, fűszere, édessége, szal a nagytestű, zamatú, szopogatós borokat Isten (és talán az étel) ellen való vétek kajálás közben meginni. Épp ezért kellenek olyan borok, amelyeket nyugodtan megihatunk egy borjúpaprikás, ketchuppal elárasztott olasz, vagy egy indiai fűszerezésű étel mellé. Mert rajtunk kívül élnek még emberek, akik szívesen isznak bort, de nekik inkább az étel a fontos, a bor csak korona rajta.
Vagyis a végén odalyukadnék ki, hogy vannak étel mellé és vannak étel nélkül fogyasztandó borok. És kész.

muskotály küvé 2007.04.12. 10:38:26

A kóstoltak közül nekem Mészáros Pálé hiányzik. A 2003-asról talán az amuva is írt; most a 2005-os van a Corában, szűk 1000Ft, sztem korrekt bor.

csite 2007.04.12. 13:43:51

MalbecNC: A bor akkor szép, és jó, ha harmonikus, akkor nincs se kilógó sav, se kilógó alkohol, semmi olyan jelző ami önmagában jellemzi a bort. Mert az akkor már nem harmonikus. Szerintem.
süti beállítások módosítása