Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A tökéletes pillanat

Késői szüretek és aszúk az Oremustól

2007.05.11. 14:18 - Albert gazda

Mondtam, hogy az Oremus-édesekről külön fogok írni, mert úgy muszáj, az következik most. Szerintem érdekes lesz, noha a poént agyonlövöm előre: kiosztottam önpraxisom harmadik tízesét.

Oremus Late Harvest 2004

Kristályosodik az Oremus-édespaletta, következményeként megszűnik a szamorodni, sajnos, mert nagyon szerettem, szerettük azt is. Marad helyette a késői szüret, amelyben sok zéta és sárgamuskotály színezi a furmintot és a hárslevelűt. Ez a bor sem reduktív, nagyjából fél évet tölt hordóban. A 2004-esnek tartalmas illata van, mézes és barackos, a muskotály árnyalat, minden direktség nélkül. Krémes struktúra, picit sós lecsengés, harmónia, szépség. 7 pont.

Oremus Late Harvest 2005

Nemrég palackozták, legalább fél év, mire kiváltja elődjét a piacon. Halványabb, fiatalosabb szín, ugyanaz az iskola. Mézes, kicsit füstös – nem tagadhatja le a fát, nem is akarja –, erősen muskotályos, még nem épült be cakkpakk az illatos fajta. Később érkeznek egyéb jegyek. Félórás pohárbeli pihenés után hangsúlyos ásványosság veszi át a hatalmat, nocsak. Krémes és üde. 7 pont.

Oremus 5 Puttonyos Aszú 2000

Csodás aranyszín, mélységes, széles illat, perfekt mód illusztálja, mennyivel komplexebb, tartalmasabb mégis egy aszú, mint a könnyedebb LH. Botritiszes, kifinomult. Kicsit karamelles, vagy inkább grillázsos – hogynehogy borhibát kiáltsanak a szakértők –, mézes és gyümölcsös. Krémes és harmonikus, egyensúlyban, alighanem pályája csúcsán. 8 pont.

Oremus 6 Puttonyos Aszú 1999

Valahogy úgy volt, hogy az 1999-es birtokválogatást itthon, a nem birtokválogatást külföldön hozták forgalomba. Ilyesféle szelekció a továbbiakban nem lesz, Bacsó András közlése szerint minden bor birtokbor, oszt jó napot. Fantasztikus gazdagság illatban, érett gyönyörűség. Barack és megint grillázs, valami vanília, de nem az a durvaféle, ami a hordóból származ. Komplexitás és koncentráció, nagy test és dinamizmus. 9 pont.

Oremus 6 Puttonyos Aszú 2000

Vastagabb és mélyebb, mint egy évvel idősebb párja, rétegzett és izgalmas, vibrál és játszik, páratlanul gazdag. Barackos, mézes, árnyalatnyi földesség és egyéb animál is bejátszik, az ásványosságról már nem is beszélve, mert az pláne. Hatalmas, elegáns, feszül, robban, határozott édességével vidáman tartják a lépést az egyebek. Komplexitása felülmúlhatatlan, lendületessége példás. Néhány hónapja a 99-es BV-ről mondtam, hogy bizonyára a legmegfelelőbb pillanatban kaptam el, most erről állítom dettó. 10 pont.

Oremus Aszúesszencia 1983

A kombinátos időszakból privatizált tételt – amely több mint tíz évet ászokhordóban töltött – a 90-es évek közepén hozta egyenesbe az Oremus, utána jó néhány évig kint volt a polcokon. Ha jól értettem, már nincs. Színe alapján ki nem találná a zember, hogy huszonkét éves, világos borostyán, némely régi stílusú négyévesen öregebbnek álcázza magát. Illatában sok birs, barack, farkasalma, pite odakapódott széle a tepsiben. Ízben földes és dohányos, játszik és szórakoztat, van benne élet egész rendesen. Végre egy öreg aszú, amely konkréten jó. 7 pont.

Címkék: 2005 kóstolás 2004 tokaj 2000 hétpontos nyolcpontos késői szüret oremus 1999 kilencpontos aszú tízpontos

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr6472158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

py 2007.05.16. 14:01:18

Érdekes, hogy ehhez nem szólt hozzá senki. Én sem sokat tudok, mert nem vagyok otthonos az Oremus léthárvesztjeiben (egyet kóstoltam régebben, amikor voltak külön fajták is belőle), egy ötputtonyos meg még felbontásra vár, az ösztönzés már megvan hozzá... Azt azonban sajnálattal hallom, hogy a szamorodni eltűnik náluk a palettáról, szerintem lenne benne fantázia. Persze lehet, hogy elfogult vagyok, a birtokválogatás szamorodnijuk ('99-es?) életem egyik legmeghatározóbb tokaji-élménye, akkor tapasztaltam meg komolyabban először, hogy egy édes borhoz is nagy komplexitás és fineszesség társulhat (de még milyen). Emlékét megőrizzük...
süti beállítások módosítása