Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Olaszrizling-panoráma – negyedik kép

Csobánc, Szigliget: Villa Tolnay és Szászi Endre

2008.02.22. 06:51 - palack

Villányi kiruccanásunk után visszatérünk a Balatonhoz, ahol is igazolva láthatjuk a megállapítást, hogy az olaszrizling nagyon jól érzi magát ezen a vidéken. Főleg, ha úgy odafigyelnek rá, törődnek vele, ahogy mai két pincénknél teszik. Három olyan rizling következik, amelyek különböző módon, de egyöntetűen kiválóan ötvözik a fajta és a terroir sajátosságait.

A Villa Tolnay Borház egyedi, izgalmas és egységes stílust képvisel mind fehér mind vörös fronton. Boraik elegánsak, kecsesek, diszkrétek. Nem szeretik a fesztiválokat vagy a futószalag jellegű kóstolókat, ugyanis sértődékenyek, törékeny lelkük van. Néha magukba zárkóznak, ilyenkor nagyon sok türelmet, odafigyelést igényelnek. Mondhatnám, kicsit hisztisek, mégis érdemes bajlódni velük, mert nagyon szépek is tudnak lenni. Hogy ez mennyiben tulajdonítható Csobáncnak és mennyiben a borháznak, talán el sem dönthető. Alighanem mindkettő benne van: szerencsés találkozás, aminek mi fogyasztók örülhetünk a leginkább.

Villa Tolnay Tradition Olaszrizling Csobánc 2006

A fent vázolt stíluson belül ez a könnyebben érthető, ahogy neve is mutatja, tradicionálisabb darab. Ő a kevésbé hisztis nővér. Több benne az olaszrizling, kevesebb a Csobánc. Persze viszonylag.

Szép zöldessárga, meglehetősen vastag gyűrűvel. Kitöltéskor nem kevés apró buborék, idővel szinte teljesen kitisztul. Orrban visszafogott, kedves. Pörkölt mogyoró vezet, nemrég került ki a hordóból. Van azért ott más is: puncs, körte, mezei virágok.

Szájban széles, dinamikus. Sokféle íz szinte egyszerre kavarog a szerencsés nyelv hegyén-hátán. Karamellizált körte, dió, leheletnyi grépfrút - csak néhány jellemzőt kiemelve. Markáns, jóízű, kerek savak. Hosszú, finom olaszrizlinges, kesernyés lecsengés. A fa még nekem a kelleténél jobban előtérben van, ám ezt a gyermekbetegséget ki fogja nőni. Klasszis is lehet még, de a 6 pont már bőven megvan.

Villa Tolnay Selection Olaszrizling Csobánc 2006

Ez a tétel a 2005-ös számomra is igen szépemlékű kezdet folytatása. A Traditionhoz képest több Csobáncot raktak bele, ám azért maradt hely a rizlingnek is. Szintén mostanában került csak palackba, tehát pályája kezdetén van még.

Szinte ugyanolyan zöldessárga szín és vastag gyűrű, mint testvérénél. Kitöltéskor még több apró buborék, és még gyorsabb tisztulás. Orrban intenzívebb, a hordótól kapott mogyoró szellőzéssel hamar a helyére kerül. Érett körte vaníliás, fehércsokis öntettel. Aztán jön még tea és grépfrút.

Szájban elegánsan hengerel. Érett gyümölcsök: körte, sárgabarack, villanásnyi aszalt aromák, diós, mandulás kesernyével fűszerezve. Savai iskolázottabbak testvérénél, ami az egyik kortynál hátránynak, másiknál előnynek tűnik. Az idő majd talán eldönti a kérdést. Neki is alighanem jót tesz még egy kis pihenés, hogy minden összeálljon, tökéletesen a helyére kerüljön. A 7 pontot már így is eléri.

Szászi Endre Szigligeti Olaszrizling (Kabócás) 2006

Menjünk végül át Szigligetre. Szászi Endre nem tartozik a divatos, felkapott borászok közé, pedig. A Rizligodisszeában már megkapta a potenciális rizlingguru állandó jelzőt, amivel én is tökéletesen egyetértettem. Egészen mostanáig. Nálam azonban ezennel levétetik a potenciális, aláhúzva a kifejezés második felét.

Már tavaly májusban is ízlett a szegedi fesztiválon, be is szereztem bátran kettőt belőle. Egészen augusztusig bírtam is magammal, de arra nem számítottam, hogy ekkorát fejlődik alig több, mint fél év alatt.

Telt aranysárga színű, milliónyi apró buborékkal nyit, amelyek forgatókönyv szerint el is illannak iziben. Maradt viszont némi apró úszkáló szárazanyag, nem mintha zavart volna, de senki ne mondja, hogy én nem szóltam. Illata meleg, elegánsan behízelgő és közepesen intenzív. Túlérett, mézes, aszalt gyümölcsös jegyek: sárgabarack, őszibarack és grépfrút. Mégsem túl édes: az egész mögött valami hűvös elegancia is rejlik, mintha mindezt egy árnyas lugasban élveznénk.

Szájban húsos, gyümölcsös, tökéletes formát mutat. Áradnak az illat alapján várható ízek, sőt még annál is több jön. Az édes, érett gyümölcskavalkádot szépen csiszolt, mégis nagyon izmos savak támasztják alá. Hosszú utóízében ott van a rizling, egy finom sós ásványos vonallal fűszerezve. A fajta és a terroir példaértékű ötvözete. Nincs mese, ez bizony 8 pont.

A következő alkalommal ismét elhagyjuk a Balatont. Természetesen visszatérünk még, ám előtte Eger környékén nézünk szét egy cseppet.

Címkék: balaton 2006 kóstolás fehér olaszrizling hatpontos hétpontos nyolcpontos szigliget szászi villa tolnay csobánc

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr64343496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pincesor 2008.02.22. 07:16:55

A Villa Tolnay mindkét borát kóstoltam és egyetértek a fent leírtakkal.
A két rizling teljesen más képet mutat, a tradicionális sorozat még kissé fás, erős a hatása.
A szelekció mivel alacsonyabb hozammal készül vastagabb, én nem olyan rég kóstoltam még a kén egy picit erősebb volt a kelleténél! Szerintem túl korán került piacra, még rendezetlen.
Ami még szép tétel a pincészetnél az a szürkabarát: izgalmas, változatos ízek jellemzik, érdemes kipróbálni.
Bátran ajánlom még a Rajnai rizlinget 2005-ből. Klasszikus rizlinges (pl.: petrol) illatok, kerek savak, hosszú útóíz.
A kékfrankos és a cabernetek borok felejthetőek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.02.22. 08:18:44

Árakról, beszerzési forrásról szabad valamit tudni? Nagyon tetszik ez a rizling-panoráma, de a fogyasztók számára kulcsfontosságú információt hiányolom.

pelotepincsi 2008.02.22. 08:29:43

Én is tisztelettel venném a Szászi borok elérhetőségét Budapesten...

egri Fehér 2008.02.22. 08:37:38

szintén.
árakat is! :)

valuka · http://www.borkem.hu 2008.02.22. 08:57:31

Én is. Utánanéztem netem, ahogy gondolom ti is, de félő, hogy Szászi Úr borainak elsődleges lelőhelye a saját picészeténél rejtőzik.
Ha akad valahol máshol, azt én is szívesen lekóstólnám.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.02.22. 09:03:17

Én is utánna tudok nézni a neten...de szeretném ha a kedves művelt alkeszek rászoknának arra, hogy amiről írnak arról leírják a fogyasztók számára az élményen túl két legértékesebb információt... Nevezetesen, hogy hol és mennyiért vették a bort. Az sem baj, ha kapták, találták vagy cserélték :) csak jó tudni.

Benikuty 2008.02.22. 09:56:33

Az már biztos, a Szászit fel kell keresnem.
Kedves Palack, ha már Egerbe tartotok, benézhetnétek Mátra-aljára is. Annyira érdekelne nálam értőbb véleménye a Ludányi József olaszáról!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.02.22. 10:21:34

Kedves palack,

köszönöm az információt.

Amúgy szerintem ezen blog "reklám" jellege elkerülhetetlen... de én ezt inkább fogyasztói érdek-önvédelemnek mondanám. Ha már a termék meg van említve az már amúgy is reklám, de ha az alkeszék a piacról szerzik be a kóstólt tételeket (és tudtommal leginkább erről van szó) akkor az ár és a beszerzési forrás csak árnyalja a képet.

palack 2008.02.22. 10:22:52

Alkesz berkekben is felmerült, hogy közöljünk ár és beszerzési infókat. Én ellene voltam, nem szeretnék reklám látszatot kelteni.

A Villa Tolnay borok még nincsenek forgalomban, semmi sem biztos. Április vége felé valószínűleg a Bortársaságnál lesz kapható. A Selection várhatóan a 2005-ös ára körül lesz (3500 Ft klubáron a BT-nál), a Tradition 2000 Ft körül.

A Kabócást én Szászitól vettem tavaly a szegedi borfesztiválon, de most láttam meg a csillaghegyi Borfalu Bortékában 3000 Ft-ért.

lackó 2008.02.22. 11:02:39

Szerintem nem feltétlen reklám ez és nem is lesz olyan felhangja. Jó, ha azért az ár/érték aránnyal is tisztában vagyunk. Nálunk a teszteken mindíg szerepelnek.

savgerinc 2008.02.22. 12:29:18

Ha már ilyen nagy a nyomás, akkor megjegyzem, Szászi borok szintén kaphatóak a Szondi u. 66.-ban. Borfalu Bortéka.

bocsard 2008.02.23. 00:13:17

Villa Tolnay borokat pedig láttam a Le Sommelierben (Retek u.5).

valuka · http://www.borkem.hu 2008.02.23. 16:59:48

Köszi a vásárlási tippeket!

Wine T. Ester · http://www.borhirek.blog.hu 2008.02.23. 17:26:26

Lám - lám, az a 15 hektár a Szt. György-hegyen csak jó valamire! Az egyik legjobb terület az országban! Nekem is van az említett Szászi-féle Olaszból, de még nem vitt rá a lélek hogy kinyissam! Szegeden kaptam én is...
Hajrá Endre!!!

zsenyaf 2008.02.23. 23:57:12

A Szászi olaszrizling egy csoda...
Szigligeten, a vár aljában vettem még 2007-ben 5 üveggel, de ez sajna az a bor, amit nyitás után el kell szopogatni. Olyan komplex és ízes, mint még semmi más, amit kóstoltam (én fehérbor-hívő vagyok)
Ui: nem biztos, hogy van még a félszáraz változatból, de ha jól tudom, van 2006-os Kabócás félédes is!?

zoranka · http://www.pecsiborozo.hu 2008.03.09. 20:35:01

A Szászi valóban különleges olaszrizlingeket készít. Én gyarlóként eddig nem ismertem, múlt héten kóstoltam és még szeretnék kóstolni ettől az embertől. A boros találkozónkon tucatnyi olaszt kóstoltunk és Szászi ott volt az első kettőben. A blogon van róla bővebben. Tudja valaki esetleg, hogy lehet-e Pécsett Szászi bort beszerezni?
süti beállítások módosítása