Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Bordeaux legalsó bugyra

2008.03.14. 16:00 - BOB

Lassan annyi pompás bor csúszik le az alkesz torkán, hogy hajlamos lesz megfeledkezni a pannon borfogyasztás neonfényben úszó mainstreamjéről. Ilyen mineralitás, olyan kifinomultság, néha már ismeretlenül is kocsisbornak tekintünk mindent, amiről nem igazolható, hogy milyen madár énekelt a tőkéknek hajnalonként. Ezt márpedig sznobériának hívják. Ezért amikor az elsznobulás jeleit észlelni kezdem magamon, gyorsan visszarángatom párás tekintetemet a rögvalóra, azaz kúraszerűen, találomra bedöntök egy hipermarketos bort. Ezúttal a menstruáló pénztárosnők karrierálma, a Lidl lett a célpont.

A Lidl-lel egyébként az átlaghoz képest egész jól alakult a kapcsolatom borügyben. Eddig egyszer tévedt el a kezem találomra, de az akkor kiválasztott ausztrál chardonnay egészen iható technobornak bizonyult valami 600 forint körüli áron. Már a maga szintjén, persze. De amikor minap megláttam egy bordeaux-i vöröset 550-ért, azonnal tudtam, hogy ebből márpedig poszt fog születni, akárhogy is lészen. Mer hát ez egy BORDÓI (úgyis, mint Mekka), olcsított kivitelben. Ej, mit fognak szólni a szomszédék, amikor meglátják majd, hogy a nagyságos bobszomszéd eredeti bordóit vedel, csuhajja. Gondolkoztam azon is, hogy egyből egy kartonnal tárazok be (egyszer élünk), de aztán győzött az óvatosság. Mert a mosogatóba küldeni egy palackot is kár.

André Jalbert 2006-os bordóija a kiválasztott. A címke tanulsága szerint a bor cabernet sauvignon és merlot kevercse, eredetvédelmileg pedig a bordeaux-piramis legalján tanyázik (Appellation Bordeaux Contrôlée, ami nagyjából a mi dél-dunántúli tájborunknak felel meg, csak sokkal jobban hangzik). Még mielőtt valakiben felharsanna az eredetvédelmi specialista, megjegyzendő, hogy igen, egész más ott az eredetvédelem, mint itt. A termelőről egyébiránt hosszas guglizás árán sem sikerült semmit megtudnom, ami ugyan nem jó jel, de talán van annyi előnye, hogy előítéleteim és fixációim helyett csak az érzékszerveimre hagyatkozhatom.

Szkeptikusan álltam neki ennek a kóstolásnak. Ha csak egyszer végiggondoltam volna, hogy ebben a kategóriában kishazánkból mit tudnék a poharamba tölteni, valószínűleg nem is próbálkozok ekkora botorsággal. Mert amit a magyar bortermelők legnagyobbjai és legnépszerűbbjei (tisztelet a kivételnek) az alsó tájékon palackba töltenek, az nagy jóindulattal tartozik csak az iható kategóriába. No, de talán frankhonban másképp van ez. Magam jó néhány éve jártam náluk utoljára, de közeli borszomszédom gyakori vendég arrafelé, és néha egészen jó borokkal is meglep az 1-2 euros szegmensből, már csak szemléletformálásilag is. Azok persze általában nem bordóiak (főleg nem csupa nagybetűvel), hanem Languedoc-Roussillon vidékéről, vagy Provence környékéről származnak. Talán ez is iható lesz akkor.

A palackból egy rövidke, ámde natúr parafából készült dugó kerül ki. A galloknál - úgy tűnik - nem dívik a tízforintos, agglomerált, TCA-ban fetrengő kivitel. Az első piros pont megvan. Ha ebben az 1-2 euros kategóriában erre van igénye a termelőnek (feltéve hogy létezik ez a termelő és nem csupán egy márkanévről beszélünk), akkor talán az ampulla tartalma is iható lesz.

Töltök, forgatok, nézek: szép, egészséges, meggyvörös színt látok. Nem áttetsző sillerességet, nem eperszörpös pirosságot, hanem borszínt. 550-ért kiskerbruttó, jegyzem meg ismét felemelt mutatóujjal, majd pörgetek-forgatok, és beleszimatolok. Meggy, fa, pici vanília érződik. Nem árad, nem rombolja le az orromat, nem is überszofisztikált, de tiszta, gyümölcsös, kellemes. Olyan mindennapok bora-érzetű, de a szó jó értelmében. Szájban is hasonló, kellemes, gyümölcsös, jóivású. Vékony, persze, a hozamkorlátozást valószínűleg hírből sem ismeri, mégis kellemes. Ugyanis harmonikusan vékony. Kicsi sav, kicsi tannin, kicsi gyümölcs. Kicsi tánc. Az alkohol se borogatja meg (12 és feles), vékonysága ellenére is jóivású, kellemes, olyan igazi, régivágású claret. Tipikusan az a bor, amiből bevásárol az ember 3-4 kartonnal, és eliszogatja bármikorra. Mert mindenhol megállja a helyét, ha nem is okoz különleges élményt.

Adhatnék neki hármast is, de a kellemes meglepetés miatti jókedvemben most inkább 4 pontra tartom érdemesnek. Na jó, négyes alá.

És akkor a konklúzió, mert anélkül inni sem érdemes. Régóta mocorog bennem az a halkan megfogalmazott tétel, miszerint a külföldi boroktól egyelőre az alsó árszegmens van komoly veszélyben (leszámítva a pillepalackos szortimentet, abban honi egyeduralom van). Komolyabb, európai méretű borkereskedés egyelőre nem vetette meg nálunk a lábát, az áruházláncok pedig a mennyiségi értékesítést preferálják. Itt azonban soványmalac-vágtában hódítanak ezek az egyszerű, maradandó kulináris élményt nem okozó, mégis borszerű borok. Ezért ha önök most azt kérdezik, kötheti-e fel a gatyáját a hazai alsópolcra termelők többsége, azt mondom: mi az hogy, nagyon is! Mert ez nem az első olyan borom volt ebben a szegmensben, ami majd' egy kategóriával van a hazai versenytársak fölött. Lehet még itt egy darabig teszetoszáskodni, de nem sokat. Hiába hazafias műfaj a borfogyasztás, előbb-utóbb az átlag fogyasztóban is győz a pénztárca és a szájpadlás. Lehet az alső polcokra is iható borokat palackozni, vagy lehet végignézni, ahogy szépen átveszi ezt a szegmenst (ami mennyiségileg nem kis része a hazai borfogyasztásnak) az imperialista ármány. Verseny van, emberek.

Címkék: 2006 kóstolás borok a hiperből vörös merlot bordeaux cabernet sauvignon lidl bordói küvé andré jalbert

62 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr97379948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

espé 2008.03.14. 16:38:45

Kedves Bob!
Gratulálok. Az obligát multifikázás mellett a bloghoz illő borértékelést kaptunk.
A Lidlt had szidjam Én is: a Sangria nevű nemtudommi Angliában, a Lidlben 6font, nálunk 600huf. Bizonyára a nagyobb szállítási költségek miatt.

lackó 2008.03.14. 16:58:15

Jó cikk! Kis pénz, kis bor :)

Viccet (?) félretéve. Biztos jönnek majd hozzászólások, hogy márpedig magyar bor és akkor is, ha 10szer ennyi, de rosszab és nekem a juhfarkakedvencemmertmagyar.

Tanulságosak ezek a borok. Biztos sokan ismerik a napocskás tempranillo-t, szintén a lidliből, nagyon jó "ivóbor", de a minap barátommal olyan szép, játékos Pinot kóstoltunk, Románt, 8 leiért ami ugye nagyjából 600 Ft-ért, amit itthon sajnos nem kapunk meg.

Igen. Verseny van. Ebbe a versenybe be kell szállni. Vannak akik megteszik, nekem pl ilyen példa az Orsolya rizling, amiről írtatok is, de említheném a Hilltop borokat is (máris tartom esernyőm fejem főlé, ne bántsatok)...persze, persze, éljen a kézművesség és kézművességel biztos nem is lehet ilyen borokat csinálni, és éljen és imádom, DE akik ebben a kategóriában érdekeltek, vagy csináljanak ilyen áron tisztességes borokat, vagy menjenek a sunyiba a Dankóval, Vörös Démonokkal...lehet ebben a szegmensben iható, hétköznapi borokat csinálni. Kell is! Nagyon. Sokan csak ezt az árfekvést engedhetik meg maguknak. Nem kell feltétlen ezért szart adni. Csak tudjuk helyén kezelni a dolgokat.

Hajrá!

lackó 2008.03.14. 16:59:32

Úgy értem: kézművességgel ilyen áron...

tunderninja 2008.03.14. 17:41:06

Gratulálok,szerintem lassan eljutunk oda,hogy minden árszegmensben találunk olcsóbbat és talán jobbat,a magyar boroknál!pl.Chile ahol 120-as a mikroklíma.Egyetértek azzal,hogy magyarországon nincsen normális mondjuk 800.-Ftés 1500.-Ft közötti jó valami hangyafaxnyit magából mutató termék,csak külföldi,ha van is keresni kell nagyítóval!.....

tunderninja 2008.03.14. 17:43:09

Ittam olyan Chilei-Syrah-t mégpedig 1500.-Ft-ért hogy kalapom emelem ezért a pénzért.A pincészet neve Ventisqero Syrah Classico.Ki tud ilyet adni ma a hazaiaktól?Sajnos senki:(

valuka · http://www.borkem.hu 2008.03.14. 18:24:14

Lehet, hogy meg fogtok kövezni, de én párhuzamot látok a a multik sör és borkínálatában. Mindkettőben benne van az ma már, hogy külföldről hasonló vagy jobb minőséget sokkal olcsóbban szereznek be az áruházak ezért olcsóbban is adják. Talán egy picit korábban kezdődött ez a söröknél, de ez ma már tapasztalható a borkínálatban is, sajnos.

kádkongató 2008.03.14. 18:37:25

Még mielőtt igazán belelendülnénk a magyar borok ugatásába túlárazottság terén,kicsit próbáljuk meg kinyitni a szemünket,és ne csak a borospohár aljáig!
Leszögezném, hogy rengeteg túlárazott borunk van főleg a nemmondommegmelyik borvidékünkről majd' mindegyik az.
Azonban. A tudatos borfogyasztó azért az, mert nem csak árat néz és vedel. Hanem tájékozott is, és tájékozódik is. Pl.Valószínűleg van sejtése arról, hogy Chilében, Dél-Afrikában milyenek a munkabérek a minekhez képest. Valószínűleg arról is lehet fogalma, hogy a francia paraszt agrárwúdsztokk nélkül is a többszörösét kapja állami támogatásból, mint a magyar kollega.
Persze ez az egyszerű embereket nem érdekli, vagyis a tömeget. Az itt olvasókat remélem, ha csak részben is, de azért mégis csakcsak.
Az alap koncepcióval egyet értek. Hogy fel kell kötni a hózét itthon.
Azonban aki 500 forintért ehhez az élményhez hasonló vöröst vár el(!) kis hazánkban...
azt nem érdemes minősíteni.
Természetesen ezzel megint nem azt mondom, hogy ideális esetben ebben a kategóriában kizártnak kellene lennie az iható magyar bornak. Ami viszont ma sajnos tényjellegű.
Ha ezt picit továbbgörgetjük akkor tündérninja 1500ft-os syrah élménye is abszokut érthető.
A 120-as mikroklíma az mit jelent?

espé 2008.03.14. 19:06:45

Valuka: igen, a globalitás az globalitás. A borsodi sör Stella Artois néven az egész világon ismert.

Kádkongató: lehet, hogy nem a ráfordítások az izgalmasak, hanem az, hogy az azonos árfekvésű úgynevezett egri bikavér kaphatna-e azonos pontszámot.

pecz 2008.03.14. 19:59:10

Bob!

Röviden: Fogadj meg egy tanácsot és soha ne vegyél bort a Lidl-ben!

Kicsit hosszaban: A Lidl tisztességesen jár el, ugyanazt árulja itt, mint mondjuk Ausztriában. A nálunk lassan megszűnő Plus pl. nem ilyen. Még abból az időből próbálgattam a borokat, amikor nálunk nem is volt még Lidl. Ott jó bort kapni nem lehet, ellentétben mondjuk a Hofer-rel, amihez nem lesz szerencsénk, ide az ALDI jön, amit pár hete megnéztem Drezdában, NAGYON hervasztó volt.
Az 1-2 Euros francia borokkal, ugy altalaban igazad van, jokat lehet kifogni barmelyik francia hiper/szuperben.
Udv, pecz Bela

zotyika 2008.03.14. 21:10:09

Nekem is határozottan kellemes tapasztalatom van a Lidles "kilfeldi" borokkal,néhányuk határozottan iható mindennapi tétel különös erények nélkül.
De próbálj csak hazai termelőtöl származót választani ugyanott . Ha szerencséd van ugyanazért az árért csak pusztán ihatatlan valamit öntesz a lefolyóba, ha nincs egy életre elmegy a kedved ..

Off:
Szia Pecz Béla !

Pislants kicsit a két cég honlapjára: www.aldi.de/
www.hofer.at/

nem találod furcsának a logókat?

Ugyanannak a cégnek a klónjai, csak Ausztriában máshogy hívják. De a Plus is Zielpunktként szerepel sógoréknál!

bodorján 2008.03.14. 23:11:18

Jaja ALDI=HOFER

Az a gond, hogy ha ugyanolyan támogatási mértékkel dolgozna a francia kolléga, mint a magyar, akkor ez a bor 800 és 900 között lenne, ott pedig már magyar vöröset is találunk ihatót. De ez a fogyasztót (és úgy általában engem sem) nem érdekli.

why-not 2008.03.15. 01:00:40

Én alapvetően nem a francia, chilei vagy argentin borokat tartom a hazai piacot potenciálisan felrázó/veszélyeztető fő tényezőnek, hanem az olasz termékeket. Ausztriában pl. a különböző áruházláncok, szuper-, hipermarketek elsősorban az olcsó 2-3 eurós olasz borokat (és az olcsó osztrákokat) árulják, de hasonló a helyzet Belgiumban vagy Hollandiában... és persze Itáliában is. Szóval attól óvjanak (vagy ne óvjanak) meg minket a magyarok nyilai vagy dárdái, hogy a nagy olasz termelők elözönljék kishazánkat (amelyek borai amúgy talán a leginkább megbizhatóbbak szerte a világon - legalábbis az alsó és a közepes árkategóriában).

pecz 2008.03.15. 07:00:03

Tudom, hogy az ALDI és a HOFER tulajdonosa ugyanaz. Teljesen más a választék. Igényesebb es vasarloeroben erosebb piacra jobb arut kell szallitani..

t f 1 (törölt) 2008.03.15. 07:15:16

why-not
El foglak keseríteni. Az olaszok már a spájzban vannak! :))
A boraik biztosan. Hatalmas tartálykamionokkal hozzák be és itt palackozzák. A PET flakonos borok többsége már olasz. Ha nem lenne import, ebben a kategóriában borhiány lenne.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.03.15. 07:48:14

Kádkongató kartácsnak bizony nagyon igaza van, hogy nem kéne megfeledkezni arról, hogy a francia agráriumba nagyságrenddel több EU zseton csordogál be mint a magyarba. Az EU-b belül legendásan botrányos, hogy milyen áron tartják piacképesen a régi EU országok agrártermékeit.

Hasonló ritmusra... ugyancsak nem kellene arról sem megfeledkezni, hogy az újvilágban (USA, Csile, Újzéland, Ausztrália) nagyon nem ugyanazok a börtörvények vannak érvényben mint felénk. A legtöbb ilyen helyen simán engedélyezett a legdurvább pancsolás. Az alsóbb árkategóriába termelő cégek bizony élnek is a lehetőségekkel, pontosan ahogy a magyar ligatársaik is élnek a mi rendszerünk nyújtotta lehetőségekkel.

Egyszó mint száz, érdemes a helyükön kezelni ezeket a borokat. Én amennyire lehet preferálom az általam elfogadhatónak tartott technológiát és üzleti modellt alkalmazó borászatokat. Tény, nem 500 forintért veszem a fröccsbort hanem 1000-ért.

t f 1 (törölt) 2008.03.15. 07:51:08

Úgy kell neked!
Én adok neked 200-ért is :)
Vagy inkább :(

espé 2008.03.15. 11:02:08

Kedves pecz!
A Plust most vette meg a Spar.

Nade szegény bob miért nem vehet egrit, tokajit, stb. sem a Lidl-ben?

Szegediszomelijé 2008.03.15. 11:47:18

Bizony verseny van! Én is megtapasztaltam egy "Cote de Rhone" bort, konglomerát parafást. Halvány, silleresbe hajló vörös, kellesen gyümölcsös, leheletnyi, de nem bánzó fanyarral, rövid lefutással. Könnyű erények, hiba nélkül. Max hasonló árú lehetett, és ott akkor én is azt gondoltam, hogy honi vörösökben "welcome" lenne ez a minőség 990 Ft -ért...
A legutóbbi BORIGO nemzetközi tesztje pedig tele újvilági fehérekkel, 83-86 pont magasságában, uszkve 600Ft átlagárral. Erről viszont már nem tom elképzelni, hogy nem csinált bor...
És verseny van a túlsó szegmensben is, lásd Bortársaság: Szentandi Merengő előjegyezhető 6900 -ért, merthogy 9000 fölött lesz... Készült 19500 palack -egri viszonylatban sem kis tétel. Megvan tehát a második Kopár, a magyar verseny fölfelé hajtja az árakat, működik a kultuszteremtés, "hurrá"!

pecz 2008.03.15. 11:55:28

Kedves Espé!

Éppen ezért irtam korábban, hogy "lassan megszűnő", merthogy nálunk Spar lesz a Plus-ból. Bob azért ne vegyen a Lidl-ben bort, mert mindenből az alját tartják, ha véletlenül lenne Barolo, akkor abból is.
Kedves Ironman!
A 2005-ös Merengő sikere után, márcsak indokolt ez az előjegyzési ár...
Még mielőtt valaki visszairna, ezt most iróniának szántam.
Üdv, Pécz Béla

koccintós 2008.03.15. 12:15:45

Jó cikk.

Csak nekem az az érdekes, hogy amikor legutóbb Albert gazda előre megfontolt szándékkal hiperből vásárolt tételeket kóstolt, majd megírta (egy Varga meg egy Hilltop bor), akkor jöttek a kommentek, hogy "hogy lehet ilyet venni/inni/megírni?!" ésatöbbi.

Csakugyan van a bob bevezetőjében írtakban valami...

lackó 2008.03.15. 15:45:29

Kedves Ironman!

Megint előjön a kérdés...de ha Lőrincz Gyuri 9000 Ft-ért el tudja adni a Merengőt, erre megvan a kereslet tegye meg! Teljesen igaza van! Amíg van rá kereslet és igény, addig csinálja.

A baj szerintem nem ezzel van, hanem azzal, hogy ebben az árfekvésben sajnos nálunk sokszor csak ihatatlan bort forgalmaznak...tisztelet persze a kivételnek! Merthogy van. Csak kevesen.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.03.15. 17:21:59

A kérdés az az, hogy ezért az árért olyan bort kap-e az ember ami megfelelne a magyar bortörvényeknek?

lackó 2008.03.15. 18:07:56

Nézd...a magyar bortörvények addig nem érnek semmit, amíg nincs piaci ellenőrzés. Amíg az OBI-nak beküldött bor nem ugyanaz, mint amit a polcokra raknak, addig hiába is várunk megváltást. KÖvetni is kellene a dolgokat. Becsületesség.

wudnekl 2008.03.15. 22:03:04

Én nem tudom, hogy ez az agrártámogatásos dolog jó érv-e. Oké, a franciák biztos többet támogatják az agráriumot, mint mi, de biztos, hogy épp a bort? Nyilván támogatják, de biztos hogy olyan nagyon? Nem lehet, hogy sok-sok lottájukat inkább egy kevésbé jó bőrben lévő termékre költik? Nem tudom, kérdezem.

De akárhogy legyen is, én nem hiszem el, hogy egyes jó/iható borokat nem lehetne olcsóbban adni Magyarországon, és azért nem, mert szerintem majd' a teljes magyar borkínálat drága. Franciaországban egy hateurós bor a hiperben simán verheti a 3000 forintos magyart, a tízeurós pedig az 5000-eset. Ez is a támogatáskülönbség miatt van? Én inkább szavaznék arra, hogy bizony lehetne olcsóbb is a magyar bor, csak a fogyasztók még nem jöttek rá. Majd ha rájönnek, lemegy az ára.

wudnekl 2008.03.15. 22:34:17

Utánanéztem egy kicsit. Nem találtam friss adatokat, ezek 2005-ösek:

agreste.agriculture.gouv.fr/IMG/pdf/rica2007FicheB.pdf

Eszerint a kimutatás szerint 2005-ben az eredetvédett borokra jutott a legkevesebb termelési támogatás Franciaországban, a nagy lecsót az olyan szektorok kapták, mint a marhatenyésztés vagy a gabonatermesztés.

espé 2008.03.16. 10:54:51

Szerintem…
Ez a blog továbbra is szóljon a borokról!

Ne arról, hogy milyen a göngyöleg:csavaros-menetes, keményüvegű-lágyüvegű, tecsóban kapni, vagy a madarasban, stb.

Ha ezen a blogon már kioktattak engem, hogy hogyan kell trükköznöm ahhoz, hogy borhoz jussak borvidéken: Tokajban, Egerben, akkor a szuperek, hiperek, bajor könyvtárak stb. választékát is minősítenie, pontoznia kellene valakinek.

Ha a fogyasztóvédelem, élelmiszerbiztonság stb, útálja a bort, mert az az OBI-é, akkor legalább ez a blog tehetne valamit: pontoznia kellene. Ha –1 pont akkor annyi , ha –10 akkor annyi.

De, ha szakrális, múzeumi, vitrin, verseny, stb célra készítjük a nedűt, akkor ne mondjuk, hogy nem tudunk bort eladni, mert nem is akarunk. Egyébként is a hiper-szuper láncok csak töredékét értékesítik a hazai termésnek, így jogos a szidalmazásuk? Csupa magyar vinkót árúsítanak?

A hazai kirándulások során a bajor könyvtárakban, sekrestyékben, kizárólag csupa nedűvel találkozhat a külföldi turista? Pl a koccintós című szőlőből készülttel? Vagy a mulatóssal? Ugye nem sok turista jár nálunk?

Ps: jó a cikk, de továbbiakban lehetne itt a polcról levett magyar címkés üveg értékelése is. ( tokaji-egri)

BOB 2008.03.16. 14:22:52

espé: volt már hipermarketes magyar borról is írás errefele:

alkoholista.blog.hu/tags/borok_a_hiperből

Pontos kimutatás nincs a birtokomban, de halvány gyanúm szerint egyáltalán nem csak töredékét értékesítik a hazai bortermelésnek. A hiperek borválasztéka pedig úgy jó 75-80%-ban hazai termelők által palackba zárt bor. De lehet, hogy van az 90% is. Talán a Lidl-ben a legkevesebb (a Lidl viszont nem is hipermarket, hanem diszkontlánc, ha szigorúan vesszük).

kádkongató 2008.03.16. 18:23:17

Off: Illetve a hiperhez kapcsolódik.
Hatalmas besztbájok voltak ma az intersparban, ugyanis minden fehér -30%.
Be is táraztam teljes kapható Laposa szortimentből asszem 1500ér enyhe kifejezés a bestbuy, csakúgy mint az '05-ös Esküvé 1200ért. Jásdi olasz bagóér: 700.
Reklám vége.

VPR 2008.03.16. 21:38:27

épp egy 700 Ftos Tempranillot szopogatok a Lidil áruház polcáról és csak bólogatni tudok... gyerekek, baj van, 3 auszi dollárból vagyí 2-3 euróbol magyar asztalon iható külhoni bor van, és ezt a mieink nem tudják. A Provance-i termést magam is "végigkóstoltam" ottjártamkor, és 4 euróbol, najó 6 euróbol, itthon nagyon komoly minőségű borokat is lehet ott kóstolni. Persze itthon is, de ott ez az általános, nálunk meg ez a ritka.

VPR 2008.03.16. 21:51:00

és úgy látom, hogy kishazánk fogyasztható borai egyre drágulnak, a "nagy" borászaink egyre több löttyöt palackoznak horror áron, 1100 Ftért pedig J.P Chenet Merlot a Sparból a legjobb választás egy hétköznapi estére (kivéve, ha a helytelen tárolás miatt megdöglik:-))

ongroá 2008.03.16. 22:15:11

Szerintem J.P Chenet legfeljebb a borzasztó szürke hétköznapokra való... Akkor inkább egy Nyakas Kadarka.

VPR 2008.03.16. 22:25:09

a nyakas Kadarkát nem ismerem... ár, hol kapható? össze akarom hasonlítani, mertz nagyon akarom az iható magyart ebből az árkategóriából. J.P Chenet merlot ennyi pénzért akkor is megvédem. sztem abszolút iható.

Dingó 2008.03.16. 22:50:43

Ebből a kategóriából Kutyahegyi Ostoros Zweigelt 2005-öst vettem 990 ft-ért a TESCO-ban, meg vagyok vele elégedve.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.03.17. 07:11:21

Kedves VPR és mások,

nem győzöm hangsúlyozni, hogy a magyar piacon megjelenő 1000 foirint alatti borok közül csak a magyar termelők borairől lehet tudni (nyilván feltételezzük ezt a jó esetet), hogy a magyar bortörvényeket betartva készültek.

Az ausztrál, dél-afrikai, csílei, argentín, amerikai ugyanezen kategóriás borok _NEM_ az európai szabályozás szerint készültek, tehát vélhetőleg tartalmaznak aromajavító, szinfokozó és a szőlő erjedt levén kívül más gyümölcsök levét is. Lehet szeretni és dícsérni ezeket a 500-700 forintos borokat, de azért tudjuk, hogy ha ugyazzal a technológiával bármmely magyar borász megpróbálkozna akkor azt nyilvánosan kivégeznék és a birtokát sóval szántanák be... ráadásul hatóságilag.

lajafix 2008.03.17. 09:40:07

kb 2hete ittam ezt a tételt, én a plusra emlékeztem, de lehet hogy a lidelben vettem. szvsz max 3,5 pont, nagyon vékony. De ennyiért inkább koplalok, minthogy hasonló árú magyar palackot vegyek le a polcról, mégha a fentebbi kommentekből érthető is hogy mi miért kerül ennyibe.

tunderninja 2008.03.17. 10:51:16

A 120-as mikroklíma azt jelenti,hogy Chilében szinte minden meg tud teremni.A Dél-Amerikai boroknak az a nagy előnyük van,hogy normálisan beérnek a szőlők a tőkén mindig évjárattól függetlenül.Ez roppant nagy előny.Vannak olyan pincészetek akiknek 13ezer hektár van saját tulajdonban és ekkora területről is szednek szőlőt kézzelpl:Vina Reqina San SImon Cabernet Sauvignon,itthon 7-8ezer forint között mozog,az ára.Addig amíg a Dél-Amerikaiak többségükben jó bort ad jó pénzért akkor mi okom lenne váltani?A lokálpatriótizmus már kevés,mert a pénztárca dönti el,hogy mit vásárolok.Sajnos én azt tapasztalom,hogy hazánkban keresnem kell nagyítóval a jó borokat megfelelő áron a minennapokra abszolút,és hát a sok külföldi kóstolás miatt most már nem csak a mindennapokra veszek külföldit,hanem a különlegesebb eseményekre.Vörösben abszolút,fehérben azért több hazánkbeli terméket vásárolok.Egy Chilei Syrah 1500ft.-,egy argentín normális Malbec már van 1800ft.-,Mondjuk én azt mondom,hogy egy üveg bor üssön meg a mai világban egy 1200-1300ft.-ot,akár külföldi akár magyar az a minimum.De sajnos a világ borai előnyben vannak és ha nem figyelnek oda idővel átrendezik a piacot nagyon keményen.Ennek lesznek pozitív hatásai gondolom az ár meghatározása elsősorba,másodsorban negatyv hatásai tönkremehetnek a magyar borosgazdák egy része.Tehát megint mi következik ebből?A Magyar vállalkozások mennek tönkre,és miért van ez?,mert az Állam nem segít nekik,nem úgy mint külföldi kollégáik.A véleményem ha az állam jobban beavatkozna ebbe az iparágba akkor országunk egyik húzóeszköze lehetne a borkészítés............

hvuk 2008.03.17. 11:20:22

Már többször írtam az MA-n, hogy jó lenne, ha az alsóbb árrégiókban is korrekt és finom borok készülnének. Ez alatt kb. az 1500 forintig terjedő sávot értem (de leginkább az 1000 alattit). Itt is vannak jó borok, de ha véletlenszerűen emel le valaki egy üveget egy bolt pultjáról, akkor bizony könnyen mellényúlhat.

A támogatási rendszer valóban némi mentséget szolgáltat erre, de nem kenhetünk mindent arra. Nálunk ugyanis sok költség alacsonyabb, mint nyugat-európában (bérköltségek, termőföld). Nem tudom, hogy mennyivel nagyobb támogatást kapnak az ottani gazdák, de az biztos, hogy annak egy jó részét kompenzálják az alacsonyabb költségek. Erre még rájön a lényegesen nagyobb szállítási költség, így összességében szerintem nem lehetne nagy differencia az azonos minőségű nyugat-európai és magyar borok árai között. De van.

A dél-amerikai borok esetén mondhatjuk azt, hogy azok nem felelnek meg a magyar bortörvénynek és azokban a borokban majdnem bármi lehet, de az olasz, francia vagy spanyol borok esetén már nem. Sajnos vagy nem sajnos verseny van és ebben a kategóriában a magyar borok többsége könnyűnek találtatott.

Persze mindez csak a vörösökre igaz. Tényleg, azok akik a támogatások mértékében és a magyar bortörvények be nem tartásában látják a külföldi borok sikerét, mit mondanak arra, hogy a fehérborok esetén mindez gyakorlatilag nem igaz? Azok között könnyen találni a sub 1500 forintos kategóriában is megfelelő bort, a fehér borok teljesen versenyképesek még ebben a kategóriában is a nyugati borokkal. Ez vajon mitől lehet? Miért lehet olcsó és jó fehéreket készíteni?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.03.17. 11:32:35

Kedves tunderninja,

Feltetted a majdhogynem költői kérdést, hogy "A Magyar vállalkozások mennek tönkre,és miért van ez?".

Hát én mondok egy okot... azért van ez, mert ameddig Dél-Amerikában még lehet bagóért és embertelen körülmények között dolgoztatni bármikor gyakorlatilag bárkit és gyakorlatilag úgy léehet kizsigerelni a természetet ahogy azt az érdekek megkívánják, addig Európában a civilizáció ezen a szinten már túllépett és a munkaerő és a környezet jobban meg van becsülve.

Ennek Európában bizony árnövelő hatása van.

deprimarius 2008.03.17. 11:35:00

hvuk,

Mert a szőlőtermesztés északi határán vagyunk, és a nem megfelelő fenolos érettség sokkal jobban kiérződik egy olyan boron, ahol a héj hetekig érintkezett a lével. Meg azért, mert még nem tanulták meg sokan okosan használni a megfeleő technológiákat, hogy lesimítsák a borokat. Ha meg olyan hozamokkal és módszerekkel dolgozol, ami mellett nem szükséges beavatkozás hiogy jó és harmonikus borod legyen minden évjáratban, akkor meg nem lehet 1000-1500 ft alatt az ára, a kereskedői hasznokat beszámítva (pincénél talán).

tunderninja 2008.03.17. 11:43:44

Ok Zoli,azért az Argentínok már nem hiszem,hogy rossz körülmények között élnének,lehet hogy vannak olyanok is de az elmúlt 15évet figyelmbe véve megindult a fejlődés,legalábbis a számok ezt mutatják.De ha segítene a mindenkori magyar köztársaság kormánya a borkészítő vállalkozásoknak akkor,talán ez lehetne egy gdp növelő szerintemUgye?Mert azért ebben jók vagyunk.:)Csak ők mindig a külföldieknek segítenek elsősorban sajnos.:(Ha teszem azt lenne 200ezer hektár jó minőségű ültetvényünk a megfelelő hozzáértéssel meg mindennel ami pozitív hatással lenne erre a dologra,akkor itthon is lennének 1000.-Ft,800.-Ft stb,jó borok amiket szívesen vásárolnánk akármelyik társadalmi rétegből kerül ki aza vásárló.Amíg ez nincs addig keresni kell a jó borokat mindenféle árkategóriában olcsóbban mindenképp a külföldit,drágábban már lehet találni jó magyart is ami jó ár-értékarányú.Szerintem

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.03.17. 12:06:16

Nálam bizony értő fülekre talál minden olyan argumentum ami a magyar államot szőlészeti és borászati támogatásra buzdítja :)

Én ebben a témában is csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a fogyasztónak bizony van felelősége azt illetőleg, hogy mire költi a pénzét. Minden kiadott forinttal adott termelési módszert és üzleti modellt támogat a fogyasztó.

Én személy szerint amennyire lehet a számomra értékkel bíró módszereket és modelleket támogatom. Tehát lehetőleg az európai termékeket preferálom a tengeren túliakkal szemben, ahogy lehetőleg a környezetkímélő technológiákat alkalmazó cégeket peferálom az ere nem sokat adókkal szemben és a munkaerőt megbecsülő, megfizető gazdák termékeit vásárolom a rabszolgatartó, gyerek- és segédmunkát megalázóan alacsony bérezésért kihasználókéval szemben.

A kormányok és brüsszeli hivatalnokoknál jóval nagyobb hatalma van a fogyasztóknak. Szerintem a kormányokat és az EU-s kamarákat akkor szapuljuk a támogatások hiánya miatt ha mi a fogyasztók már támogatjuk a helyi termelőket és gazdákat. Ugyanis kicsit morbidnak tartom, hogy kritizáljuk a kormányokat, hogy nem támogatja a magyar ágráriumot, de mi azért nem a magyar paraszt és magyar gazda termékeit vásároljuk.
Persze néha egy kicsit nehezebb megtalálni a jó minőségű 500 forint alatti borokat, pedig nyilván van ilyen. Kérdezd csak meg tf1 mestert.

tunderninja 2008.03.17. 12:29:42

Igen ez így helyes.Garantálom,hogy én csak a piacon veszek magyar húst és magyar zöldséget,meg stb.Viszont őszínte leszek autóban a Japán mellett adtam le a voksom már egy ideje és valószínű amíg élek japán autóm lesz.Kedves Zoli,a párommal egy hét leforgása altt megiszunk 5üveg bort,ezt finanszírozni kell,és vannak dolgok amiket ezen sajna meg kell húznunk,pl.Syrah, Pinot Noir ezeket nem nagyon tudok jó-árértékarányúakat vásárolni a magyar szortimentből ezért vásárolok új-világit.De őszintén nekem nagyon bejön egy jó Malbec,szerintem jó nagyon.De hansúlyozom tényleg magyart kellenne vásárolni csak a pénztárca nem mindig engedi meg:(Az biztos,hogy nem támogatják ezt a szektort sehogyse,pedig szölőoltvány,szölőtermesztés,abból az isteni nedű elkészítésében szerintem marha fa...ák vagyunk:)Bár inkább azt mondom inkább magyar fehérek mint magyar vörösek:)

tunderninja 2008.03.17. 12:30:31

Tf1 mester tudsz mondani ilyen borokat amiket Zoli említett?Szívesen megkostólnám.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.03.17. 13:07:04

Tunderninja,
Javaslom, hogy igyatok inkább fehéret. Abból világszínvonalat kapsz 3 palackkal egy átlagos vörös áráért.

Vincellér · http://vorosborok.hu 2008.03.17. 15:25:33

Nyáron Ulm-ban jártunk egy cimborámnál, szintén a vörösbor kedvelő, szerintem bosszúból megkínált egy 2-3euro-s "Montepulciano"-val. Megmondom őszintén nem bírtam meginni. Elmentünk vásárolni és a polcokon vörösborból 3/4 olasz és 1/4 francia van 10euro-ig bezárólag, utána azért több a francia. Egyébként vettem egy 6euro-s Bordeaux-it és le a kalappal, ennyi pénzért nálunk még hasonlót sem lehet kapni. Különben egy jobb Chianti is sokkal jobb ár/érték arányban van mint néhány túlárazott villányi.

insight 2008.03.17. 16:20:01

Vásároltam egy palack Saint-Emilion Grand Cru 2005 fedőnevű italt a Lidl-ben nemrég. 2500 Ft körül kezdték árulni, de nem fogyott ennyiért, végül amikor 1500 Ft-ra értékelték le, vettem belőle (milyen árrés lehetett az eredeti árnál...?). Még nem nyitottam ki. Valaki kóstolta már?

tunderninja 2008.03.17. 17:12:12

Nem,de mostanában vetted?Mert ha igen megyek veszek én is egyett a kóstolás miatt.

kukko 2008.03.17. 17:27:45

Magyarországon tényleg nem igen lehet elfogadható vörösbort venni 1000 alatt. De mondjuk az 1000-2000Ft-os kategóriából kerültek ki itt már 6, 7 pontos borok. Én nem mondanám tehát, hogy a magyar borok árban nem lehetnek versenyképesek, csak jól kell ismerni a piacot, hogy megtalálja az ember a jó vételeket. Az ár/érték arány durva ellentmondásai pedig nyilvánvalóan a magyar társadalom borértését mutatják, az olcsó és a nagyon drága bornak is nagy piaca van, a beltartalmat meg kevesen nézik. Franciaországban pl. a hiperben volt csak időm borokat venni, de simán elfogadható borok vannak a 2-3 eurós tartományban, egy francia viszont igen meglepődne, ha mondjuk levenne a hiperben a polcról egy dankópistát vagy egy bb merlot (édest), arra számítva, hogy egy jó "hétköznapok borához" jut.
Szóval én is iszom a "nagy villányi termelők" borait, kóstolókon, többekkel összefogva egy-két palackra, de magamtól nem ezeket veszem.

bodorján 2008.03.17. 17:48:26

Vargáék olcsó vörösboraitól alapvetően távol tartom magam, de nem tudtam ellenállni a hétvégi bevásárlás során az egyet fizet kettőt kap Óvörös akciónak a Texoban.Így palackja volt vagy 300 forint, meglepően korrekt bor. Az egyetlen zavaró dolog benne a néha felbukkanó zöldséges, paprikás íz.

hvuk 2008.03.17. 18:02:11

Zoli!

Ne érts félre, én a magyar borokért haragszom, nem pedig ellenük! :) 10-ből 9 általam vásárolt bor magyar. Továbbá ezek a borok sem Hilltop és társai, hanem jobbára "terroir" termelők termékei. Most vettem 6 üveg bort Füreden, amiből 4 üveg kis helyi termelők bora volt (meg egy Feindl rozé és egy Csányi bor, ez utóbbiért hamut szórok a fejemre).

Szóval én sem a tömegborok és a külföldi borok pártján vagyok. Bár amikor Olaszországban járok, akkor mindig alaposan feltankolokolasz borokkal. Azok tényleg nagyon jók, ezt el kell ismernem.

Fehérben meg tényleg a magyar borok közül is meg lehet találni minden árkategóriában a versenyképest. Sőt, a legtöbbször az ár/teljesítményben is magyar borok állnak az élen, legalábbis nálam.

Benikuty 2008.03.17. 18:03:10

kukko, nekem sikerült, nem hogy elfogadható, egyenest lenyűgöző. 2007 kékfrankos siller. Hajrá Font Sándor!:)

hvuk 2008.03.17. 18:12:20

Azt írod, hogy lehet venni 500 forintért is jó magyar vörös bort. Nos, termelőtől, hosszas utánnajárással biztosan. Máshogy viszont kizárt.

Ezzel ellentétben, ha leveszek Olaszországban egy helyi kis boltban egy 2-3 eurós vörösbort, akkor biztos lehetek benne, hogy egy iható tisztességes bort kapok. Mit szól vajon egy külföldi, amikor levesz egy fekete cimkés Egri Bikavért a polcról 500 forintért és kibontva rádöbben, hogy lőrét kapott? Szerinted mi lesz a véleménye a magyar borról? Meg fog próbálkozni egy 1000 vagy egy 2000 forintossal? És ha megpróbálkozik, akkor nem fog vajon mélységesen csalódni, ha véletlenül (mert sajnos szerencse kell hozzá ebben a kategóriában is) nem nyúl bele a tutiba?

Mindehhez igényesebb vásárlóréteg kell, aminek kialakulásához igény és információ kell. Előbbihez egy igényes középosztály kialakulására van szükség, aminek már mutatkoznak jelei (bár még messze a kánaán), utóbbihoz meg újságok és olyan blogok kellenek, mint az MA. Én is az MA-ból merítettem - mellesleg nagyon csekély - borműveltségem döntő hányadát és ez indított el a sörtől a bor felé.

Belzi 2008.03.17. 19:00:06

Keves insight én vettem belőle még 2500-ért és kóstoltam, számomra ihatatlan, pedig vettem már 3-4 euróért nagyon jó olasz bort.

kukko 2008.03.17. 19:22:42

Egyébként most ugrott be, hogy egy időben a Tescoban 500Ft-ért szórták ki a 2002-es nagyegedi Tóth István-féle kékfrankost, szóval 500-ért sem lehetetlen jó magyar vörösbort venni, csak jókor kell lenni jó helyen :)
A siller meg nem igazi vörösbor, de tényleg nem akarok kötekedni...

insight 2008.03.17. 19:35:44

tunderninja: már vagy egy hónapja, hogy vettem, pesti Lidl-ben nem nagyon lehet már látni (legalábbis Óbudán és az Üllői útiban már nincs), talán vidéken még van néhány palack...

Belzi: köszi, akkor lehet, hogy utálatos vendég látogatásakor fogom kinyitni... :)

Borboszi 2008.03.17. 19:43:41

Bocsánat mindenkitől, ez most off lesz.

Kérem, valaki,aki az idén a Vinitaly-ra látogat, és valószínűleg ott lesz végig, de szombaton mindenképpen, keressen meg engem privátban. Lécci, lécci, lécci! Köszönöm szépen.

Vincellér · http://vorosborok.hu 2008.03.17. 20:54:40

Ha már a "ki, mibe nyúlt" résznél tartunk: tavaly olaszországban a lehető legdrágább tengerparti kis boltban (hülye túrista) levettem a polcról ezt: www.santamargherita.com/prodotti_e/inimitabili/versato.shtml
talán 6-7euro volt. Na hazafelé egy hiperszuperben 5euro alatt találtam és bepaszíroztam a pótkerék alá és egyéb helyekre még 6 üveggel :) + a Cab.Franc.-ból is.
Nem tudom kóstoltátok-e már, de ezek a Santa Margherita (Veneto, észak) borok nem rosszak...
Viszont itthon villányit és szekszárdit iszom, hála istennek közel van :)

csomorika 2008.03.18. 09:29:37

Azt nem tudom, hogy külföldön hogy dolgoznak a hiperek, ill. itthon a külföldi borokkal, de hogy mitől drága a magyar bor a hiperekben ahhoz néhány adalék. A netto átadási áradból(nem polcár!) 30-50% visszatérítési kondíciók vannak, plusz akciók díja, listázások(cég, termék), még az új boltok nyitását is a beszállítókkal fizettetik meg, hát így legyél olcsó. Egyébként van még olyan európai ország ahol ennyi üzletlánc van?

lajafix 2008.03.18. 10:07:23

ha már olcsó borok: van a lidlben chilei fehér kb 450 forintért, már nem emléxem a fajtára(pinot blanc?): savtalan, üres, a nagyrédei fehérüveges olaszrizling egy királynő hozzá képest.

Olaszországban én is vettem már turistaközpont főutcáján 6 €-ért olyan vöröset, ami után a fülem kettéállt a gyönyörűségtől. Ráaásul a tárolással látszott hogy nincs probléma, 20 fokra kondicionált üzlet, a borokat nem sütötte a nap ellentétben a magyar kisboltok(nem borüzlezek) gyakorlatával.

Benikuty 2008.03.18. 17:27:09

Kukko, akkor mi?
Rozé? A Font említett bora pedig igenis vörös! Kóstold meg, aztán kategorizáld. Csípőből ítélni! Ismeretlen. Ejnye már:)

bodorján 2008.03.19. 21:50:33


A HVG húsvéti bortesztje: sztárborászok buktája
hvg.hu/itthon/20080319_hvg_borteszt_husveti.aspx

Na erre kíváncsi vagyok, holnap megveszem a HVG-t.
süti beállítások módosítása