Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Három a kadar igazság

Kadarkák Egerből és Villányból

2008.12.17. 06:30 - vörös és fehér

Aki próbált már a fővárosban megbízható bárányhúst venni, az tudja: komoly utánajárásra van kárhoztatva az egyszeri vendéglátó, ha ilyen vacsorával készül. Márpedig mi báránylapockát sütöttünk, és kuszkuszt pakoltunk még a tányérra. Mellé kétesélyes fajtabort kortyoltunk: kadarka került a pohárba. Nem fejtegetném hosszan, miért is rizikós ez a fajta, szimplán idemásolnám alföldi merlot bonmot-ját : a kadarka drágán előállítható, olcsó asztali bor, amely a legfinomabb burgundik titkos bájait idézi minden tizedik évben. Kockázatcsökkentési okokból rögvest hármat bontottunk. Kettőt Egerből, egyet pedig Villányból.

Pierre Frick Sylvaner 2002

A megszokás nagy úr, ezúttal is fehérrel nyitottuk az estét. Pierre Frick Elszászban borászkodik, meszes talajon szelídíti a savakat. 1970 óta organikus, 1981-től pedig biodinamikus módon. A traminivel rokon sylvaner tipikusan elzászi fajta, neutrális volta miatt vagy elházasítják, vagy kifejezetten a termőhelyet bemutató fajtának tartják. Mivel ezt a bort a Terroir Clubban vettem, kitalálhatják, Frickéknek mi a céljuk vele. A magyar alsópolcos zöldszilvánival csak annyi rokonságot mutat ez a palack, hogy koronazárral van lezárva – elsőre meglepő dolog sörnyitóval bort bontani. A lendületes savaknak köszönhetően friss, üde az első korty. A kezdeti szippantások palackbukét, a későbbiek virágport, propolisz és viaszosságot hoznak. Ásványossága feltűnő, harmonikus, sima érzetű a bor. Érett és kandírozott gyümölcsök versenyeznek benne. A lecsengést a meszes talaj uralja, hosszan. Soha rosszabb előitalt. 6 pont.

St. Andrea Magyalos Kadarka 2006

Ezzel a borral alaposan belecsaptunk a lecsóba. A vékony, már-már silleresen halovány szín nem lepett meg, a narancssárgába hajló karima sem a pohár szélén. A bontás után orrba vágó körömlakklemosó szag azonban igen. Ráadásul csak másnapra sikerült kiszellőztetnem ezt. Ekkor már ribizli, hecsedli és vérnarancs jelent meg az illatban. Az íz ezzel összhangban volt: markáns savgerincen ribizli és érintésnyi málna ül. Idővel tompul a savérzet, de valahogy még nincs egyben ez a bor; volt olyan korty, ami nagyon nem ízlett, volt, amiért rajongtam. A felsorolt negatívumok ellenére izgalmasnak tartom ezt a bort – szépnek azonban semmiképpen sem. Megosztó, az biztos, engem is megosztott rendesen. Leginkább ahhoz a lányhoz tudom hasonlítani, akit a legjobb barátunk mutat be nekünk, mint jövendőbelijét, és hirtelen annyit bírunk csak kinyögni: érdekes arca van. Ez egy ilyen bor. Három és öt pont között ingázik nálam.

Gróf Buttler Nagy-Eged 400-500 m Kadarka 2006

Nemrég 2005-ös elődje elkápráztatott, ilyenkor hendikepes egy új évjáratot kóstolni, eleve nagyok az elvárásaim. Ezt a tételt a fő forgalmazóval történt szakítás után szereztem be, Bukolyi László ugyanis immár maga teríti borait. Hogy ennek következménye-e a némileg barátságosabb ár, azt nem tudom, mindenesetre olcsóbban (de nem olcsón) lehet a frissebb kadarkát megvenni, például a Decanter borszaküzletben. Vastagabb bor, mint akár a fentebb elemzett Magyalos, akár az előző évjárat ugyanebből. Egyelőre zárkózottabb és direktebb, mint a 2005-ös. Illatában némi levegőztetés után virágok, hecsedli, málna és ásvány bukkan fel. A kortyban sok kő, kis meggy, ribizli és csipkebogyó váltják egymást. A tannin megint puha, bársonyos. Hosszú bor, kicsit édeskés lecsengéssel. Kíváncsi leszek rá egy év múlva, most kevésbé komplexnek éreztem, mint idősebb testvérét, ezért csak szépnek titulálom. 6 pont.

Sauska Kadarka 2007

Végezetül a feltörekvő villányi pince drágán mért borát bontottuk ki. Amivel demonstrálhattam, milyen is számomra az atipikus kadarka. Túlzóan málnaillatú, sok vaníliával, és (főleg másnap) rengeteg pörkölt mogyoróval. A kortyot egyértelműen a 15-ös alkohol uralja – lehengerlő bor, elismerem, ámde nem szeretem. Ízében a málnás vanília némi szegfűszeggel egészül ki. Megjegyzem, volt olyan vacsoravendég, akinek egyértelműen ez a bor ízlett a legjobban. Én hiányoltam a kadarkára szerintem jellemző játékosságot, kedvességet belőle. Másnapra megcsúnyult a maradék bor – a savak teljesen eltűntek, maradt az égető érzés, amibe ráadásul a hordó némi füstös ízt is belevitt. Ez összességében nálam csak 3 pont.

A vendégek távozása után üldögéltem a vacsora romjai felett, és azt éreztem: nem is olyan nehéz jó bárányhúst keríteni.

Címkék: 2006 kóstolás kadarka hatpontos 2002 ötpontos st. andrea eger hárompontos villány gróf buttler frick elzász 2007 sauska zöldszilváni

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr51827049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lackó 2008.12.17. 07:25:00

Tehát a magyalos 4 pont? :)

Szabó Zoltán kadarkáját ajánlanám.

vörös és fehér 2008.12.17. 07:33:04

na ebben az egyben biztos vagyok, hogy nem 4 pontos. erre a borra nem mondanám, hogy egy korrekt, izgalmaktól mentes bor -ami nálam a négyes (OK) kissé kibontott definíciója.

beszerzési forrást tudsz a Sz. Z. kadarkához?

lackó 2008.12.17. 09:42:21

Igen, helyben, Hosszúhetény, tudomásom szerint...de egy nekem küldött e-mail talán sokat tehet az ügy érdekében :)

kifli 2008.12.17. 10:18:16

elrontottátok a belövőborral, ami vszleg olcsóbb (és a jelek szerint jobb is), mint mind a három kadarka :)

Sárfehér 2008.12.17. 11:03:15

Már biztos únjátok, de ha kadarka, akkor Sebestyén meg Polgár...

Kusuma 2008.12.17. 11:17:13

Vagy esetleg Szentesi Józsiét, legyen az 2006, 2007 vagy 2008...

borelite 2008.12.17. 12:19:25

"....lehengerlő bor, elismerem, ámde nem szeretem." - Na, ez az a kijelentés, amelynek szellemében soha nem ítélkezhet, aki pontokat osztogat, akármiért és akárhol. (Mi lenne, ha a tornaverseny bírája is ezt tenné: lehengerlő gyakorlat - vagyis úgy 9,9 körül - de nem szeretem, ezért nálam csak 6,8. Valószínűleg soha többet nem hívnák ítészkedni.)

drog-ba 2008.12.17. 12:44:25

Eszterbauer kadarkáit még senki sem kóstolta?

Jenyei 2008.12.17. 13:10:15

A lehengerlő nem feltétlenül a magas minőséget jelenti, lehet a nyomuló, drabális, mindenen átgázoló is - én inkább ilyesmi jelentést olvastam ki az ominózus mondatból.

MalbecNC 2008.12.17. 13:22:03

Mi lehet az oka ennek a körömlakk megjelenésének némelyik kadarban? Én többször ezért tettem félre némelyik borász kadarját, melyek közül több nem is szépült meg se később, se másnap.

Sauskával nekem is az volt a bajom, hogy "túl" szép és túl alkoholos. Pedig hideg körülmények között (Villányban a feszten) kóstoltam), de nekem olyan "plazacica" bor volt. Egy nagyon szép és gazdag, de plazacica.

MalbecNC 2008.12.17. 13:34:08

borelite 2008.12.17. 12:19:25

Ha jól értettem V&F szavait, akkor a "lehengerlő" kifejezés alatt nem azt értette, hogy "hú, de nagyszerű", hanem valami olyasmit, hogy "hatással van a fogyasztójára". Így pont úgy járt el, ahogy kifogásoltad: nem hagyta magát befolyásolni szubjektíve, hanem megpróbálta a bort saját értékei alapján (fajtajelleg, alkohol, illat, aroma, sav, stb. összhang) megítélni és így az csak 3 pontot ért.

MalbecNC 2008.12.17. 13:35:23

Aj, Jenyei, előbb el kellett volna olvasnom végig nekem is! Bocs! :-)

vörös és fehér 2008.12.17. 15:12:15

borelite: a többiek már leírták, jól. a lehengerlő itt nem lenyűgözőt jelent.

töppedt 2008.12.17. 15:55:47

Az, hogy egy dűlő szőlőjéből származó három borász három bora más
Az, hogy ugyanaz a bor tízféle hordóba téve más és más
Az, hogy egy bor évről évre más
Az, hogy két egymást követő nap ugyanaz a bor tök eltérő benyomást kelt
Az, hogy dekantálva más
El tudom fogadni, tapasztaltam.
De azt, hogy egy időben egy asztalnál „volt olyan korty, ami nagyon nem ízlett, volt, amiért rajongtam”
Hát ehhez még fel kell nőjjek.

vörös és fehér 2008.12.17. 16:13:25

"Ráadásul csak másnapra sikerült..."
"Idővel tompul a savérzet"

ennek fényében kéretik a mondatot értelmezni.

shiraz 2008.12.17. 16:39:23

Szia VF,
Megírod menniybe került a 4 bor?

kösz

vörös és fehér 2008.12.17. 16:55:03

belinkeltem az árakat, de tessék:
sylvaner: 2250
magyalos: 3858
buttler: 5400
sasuka: 5940

adott helyeken, kedvezmények nélkül.

czudarka 2008.12.17. 17:27:14

VIVÁT KADARKA!!!!!!!!!!!!

dummyname · http://budapestdailyreview.com/wineguide 2008.12.17. 18:43:42

drog-ba, én kóstoltam, nekem a borásznál ígéretesnek tűnt (az én skálámon 5 pont lett), de őszintén szólva amiket később otthon bontottam azok átlag 1 ponttal kevesebbnek tűntek mint Szekszárdon. Két palack pedig szinte ihatatlan volt, az egyik dugós a másik szétesett.

pelotepincsi 2008.12.17. 20:11:02

az Eszterbauer igen jó és olcsó

Fragreg 2008.12.18. 10:49:37

Tiszteletem!

Hát, sajnos a cikk ismét erősíti bennem azt az érzést, hogy a kadarka egy olyan fajta, amit szívesen megkostolok valami rendezvényen, de eszem ágában sem lenne vásárolni.

A borok árai magukért beszélnek. Egy ötezer feletti tételtől én legalább egy hatost várnék el - fehérből. Mert véleményem szerint a hazai vörösborok kb. duplájába kerülnek annak, amit érnek.

A Sylvaner-rel viszont barátkozni fogok...

Cserszegi Óvszeres 2008.12.18. 15:37:50

Én a Polgárék kadarkájánál soha nem ittam jobbat.

muskotály küvé 2008.12.18. 17:08:50

Sziasztok,

Érdekes, Kadarkáról nekem Szekszárd jut eszembe - szerintem ott van leginkább élő hagyománya. Pl. Mészáros Pál 1000 Ft körülije (mongyuk az utóbbi 1-2 évben nem kóstoltam), vagy sokan mások.

Sárfehér 2008.12.19. 15:02:32

Én is inkább szekszárdi (bátai) kötődésű vagyok, mégis egyetértek Óvszeressel, van is Polgár kadarkából vagy kilenc palackkal otthon. A szekszárdiak, kevés kivétellel (Sebestyén, Bodri pl.) elmentek a nagy alkohol irányába, és az nekem enm tetszik annyira. Bár lehet, hogy az idő őket fogja igazolni, és az én ízlésem is változhat még.

Azt meg várom, hogy Bősz Adrián bátai kadarkát palackozzon. :)))

pinot noir 2008.12.21. 14:57:56

A kadarkáról nekem is Szekszárd jut eszembe...persze a Polgár kadarka is nagyon finom, de nekem a 2006-os Heimann kadarka tetszett eddig a legjobban.

csikos 2009.04.22. 09:33:30

Szerintem a 2006-os Polgár kadarka nagyon érdekes, de van valami természetellenes szörpösség az ízében. A sebestyén kadarka és a '06-os Mészáros Pál számomra túl vékonyka. Balla Géza ménesi kadarkája már egy komolyabb kezdeményezés, de az Orsolya pincészeté szerintem kifogástalan. Mindemellett a két legszebb kadarka amit kóstolta az a 2006-os Lőrinc György és ami hamarosan palackba kerül majd a 2007-es Lőrinc György (Szt. Andrea) kadarka volt.

neckrow 2009.09.10. 06:59:18

Ha már Kadarka mustra, akkor nem hiányozhat a szekszárdi. Eszembe nem jutna egrit vagy villányit kóstolni.
De ha az igazi Kadarkát akarjuk megízlelni, akkor kizárólag a Balla Gézáét ajánlom, a ménesi borvidékről. A többi csak génjeiben az, de nem géniuszában.

ruvina 2009.10.01. 11:45:47

@neckrow: egyetértek, a kadarka szalon borversenyén mindent a Balla Géza nyert.

DiLiBogyó (törölt) 2011.07.07. 14:33:58

Szerintem a Magyalos kadarka baromi jó bor, itt inkább hibás tárolásra tudok gondolni.
süti beállítások módosítása