Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Somlai borok közé keveredve

A Somlói Tavasz Egyesület a Festetics-palotában

2009.11.25. 06:00 - vörös és fehér

Csodák pediglen nincsenek. Vagy csak én jó érzékkel elkerülöm őket. Tavasszal mi mentünk Somlóra, most ősszel, nem először, és remélem nem is utoljára, a Festetics palotába jött Somló. A portfólió-kóstolóra azzal az eltökélt szándékkal mentem, hogy az ismert borászatok ismert borai mellé újabb kedvenceket szerzek. Bár ez nem igazán sikerült, de ismét megállapíthattam, hogy nem véletlenül tartom az egyik legizgalmasabb borvidékünknek Somlót.

Minden adott volt pedig, hogy sikerüljön új kedvenceket találni: a helyszín remek volt, a tömeg elviselhetően nagy, a borok néha picit túlmelegedtek, de ez sem volt vészes. Csak hát a bevált nevek ismét remek borokat hoztak, az általam kevésbé ismert, kóstolt borászatoknál viszont a minőség sokszor igencsak ingadozó volt. Pedig iparkodtam, és belekóstoltam a Fazekas pince, a Bogdán pince, a Szabóvári pincészet boraiba, de nem találtam kedvemre valót köztük. Csordás-Fodoréknál tetszett az olaszrizling, ha savszegényebb lett volna, a juhfarkat is szeretni tudtam volna. Ezúttal Fekete Béla borai is csalódást okoztak, egyedül a 2006-os furmintban leltem örömöm.

Ami ismét maradéktalanul tetszett, az a Tornai Top Selection sor, egyik boron sem találtam fogást, egyedül azon morfondíroztam, most épp melyik a kedvencem. Végül az újdonságok mellett tettem le a voksom, a 2007-es sorozat egy házasítással bővült, remekül illett a fajtaborok közé. Meglepően szikárak voltak a 2008-as hordóminták, mind az Aranyhegyi juhfark, mind pedig a Grófi hárslevelű savasabb, férfiasabb elődeinél. Közel volt a tökéletességhez a Somlói Apátsági Pince sora is, bár jómagam a 2007-es juhfarkért nem rajongok, de a nyolcas hárslevelű és a hetes Hilla kedvemre való volt. A pult alól előhúzott olaszrizling pedig a legtartalmasabb fajtabor, amire emlékszem ebből a fajtából.

Takács Lajos Hollóvár pincéjének a borai személyes kedvenceim, tavasszal is feltűnt, hogy kissé visszafogottabb, halkabb lesz a 2008-as sor, mint elődei, most is ezt állapítottam meg. Két bor kimagaslott a többi közül nálam: ilyen elegáns sauvignon blanc-t még nem ittam itthon, a furmint pedig ismét jól sikerült.

Új dizájnnal érkezett a Laposa pince, fiatalosra, modernre szabták címkéiket, nekem mindenesetre a régi címkés, 2007-es somlai olaszrizling tetszett a legjobban. Frissek, gyümölcsösek, könnyen ihatók a 2008-as borok is, a 2007-es rizling négyzet pedig kifejezetten tartalmas is. Friss, tartalmas, számomra meglepően jó volt Kreinbacherék pezsgője, ez még Szigetiéknél készült, de a következő évjárathoz elkészül a saját üzem is. A juhfark ismét tetszett, és jól estek a Szent Ilona pince fajtaborai is. A Dénes pincénél még le nem tisztult 2009-es borokat is lehetett kóstolni, remélem a tavaszi évjárat-bemutatóra is visszahozza őket Tibor.

Györgykovács Imre 2008-as borokat hozott, fajtajelleges volt mind, a parfümös tramini mellett a hárslevelű tetszett most a legjobban. Juhfarkoztam és hárslevelűztem a Kolonics pincénél, egymás mellé lehetett tenni két évjáratot is, most szebbnek, készebbnek tűnt a 2007-es, ígéretesnek a 2008-as. Spiegelberg 2008-as boraira még a kóstolás végén is felkaptam a fejem, mind az olaszrizling, mind a furmint tartalmas, szikár, és nagyon harmonikus volt. Albert gazdát is elirányítottam Stefán irányába, úgy tűnik, jól tettem.

Címkék: somló györgykovács laposa kóstoló hollóvár kreinbacher tornai somlói apátsági pince spiegelberg kolonics dénes hegybirtok

85 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr211550293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kóstolómester (törölt) 2009.11.25. 10:24:39

A mindenit! Lehet hogy éppen melletted álltam a Györkovácsnál?
Ami a legérdekesebb az Imre boraiban hogy később mennyire megsúlyosodnak (a tramini kivételével)idővel a palackban.
Szegény Fekete Béla bácsinál sok a gond mostanában annak ellenére hogy ott az új pince. Éljen még soká és térjen vissza régi nagy híréhez...

vörös és fehér 2009.11.25. 10:35:31

@Kóstolómester: hát, Györgykovácsnál, úgy vettem észre, mindig sokan tolongtak, így még a testi kontaktus sem kizárt :)

Kóstolómester (törölt) 2009.11.25. 11:17:42

Haha...Gyula mindíg ott van! Q7-es a parkolóban, kövérkés fickó, olasz öltönyben...

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.11.25. 11:27:07

@Kóstolómester: látszik a címkén, hogy made in italy, vagy hogy?

Kóstolómester (törölt) 2009.11.25. 11:35:30

Ne játsz gazda! Nem tisztességes vörös és fehér cikkével szemben...beszéljünk a borokról inkább!

vörös és fehér 2009.11.25. 11:44:31

@Kóstolómester: ippeg javasolni akartam. Spiegelberg hogy tetszett? Mármint a borai.

ilCapitano 2009.11.25. 12:06:41

Én somlói borok közül a Tornai Pince Top Selection borcsaládját kóstoltam végig még nyáron Bországgyűlésen, és tényleg egytől egyig remek bor. Nekem talán a Furmint és Juhfark tetszik a legjobban.
Laposáék Bazaltbora meg olyan mintha valami vulkanikus követ nyalogatnék (igen, minerális jegyek a köbön), először furcsa volt nagyon, de nekem ez is tetszett.

kukko 2009.11.25. 14:10:32

Én nyáron kóstoltam az Apátsági Pince Juhfarkját, de nekem akkor nagyon tetszett.

vinos 2009.11.25. 20:29:58

A színvonal szerintem is változó volt, néhány kiemelkedő tétellel. Az a gond, hogy a finomabb versenyzők súlyosan drágák. A Kreinbacher Kőkonyha házasítása csodálatos, de szemérmetlenül árazott. A Tornai Top sorozat szintén túl drága. (Válság? Hol?) Ezeket a borokat 2-3 e Ft között kellene árulni, a kevésbé kifinomultakat pedig olcsóbban. Somló óriási lehetőség, de egyenlőre csak lehetőség.

Kóstolómester (törölt) 2009.11.25. 21:36:15

@vörös és fehér: A Spielberg elgondolkodtatott...Eszembe jutott róluk a Kreinbacher kezdet mikor frissen palackozott boraik milyen finomnak tűntek aztán pár év után folyékony fává váltak mert túlhordózták őket. A Furmint szikársága azt jelzi hogy a hordó itt is felitta a bort és mivel fiatal tőkékről van szó, a szőlő még alig van otthon és emiatt a terroir jelleg sem jött át. A férfiasság és technikai irányvonal tetszik de időre van szükség hogy megnyerjen magának a Spielberg. Vinosnak üzenem hogy a somlói ezután még drágább lesz, még a Kőkonyhának is feljebb fog menni az ára.
Somló a szememben a világ egyik borcsodája és 10-15 év múlva már helyén lesz minden a hegyen. Meglesz a tapasztalat, kiépülnek az utak, korosodnak a telepítések, készül néhány Decanter és Spectator Top 3-ba kerülő óriási bor és tele lesznek a parkolók német és svájci rendszámú autókkal és visszasírjuk mikor még négyezerért lehetett somlóit venni...

vörös és fehér 2009.11.25. 22:05:06

@Kóstolómester: bevallom Spielberggel nem futottam össze :) Spiegelberg lesz az.

vinos 2009.11.25. 22:16:04

@Kóstolómester: Lehet, hogy véletlen de egy pohár somlai és egy nyitott Decanter is itt van mellettem…
Somló egy csoda, de a mérete, szabdaltsága és még sok-sok egyéb dolog miatt helyi csoda marad sokáig – ami szerintem nem baj. Ne felejtsd el, hogy Tokaj is csak mostanra tudott összehozni egy jelentősebb kóstolót Londonban és ott jelenleg komolyabb borászati erők csoportosulnak (ezt annak ellenére el kell ismernem, hogy Somló nekem jobban tetszik). Az árakról pedig annyit, hogy ha 19-20/20 pontos elszászi grand cru rizlingeket 15-20 Euro körül el lehet csípni, akkor a német és svájci rendszámú kocsik tulajdonosai csak akkor fognak tolongani a Kőkonyháért és tsai-ért, ha azok reálisabban lesznek árazva. Addig is míg a hipotetikus külföldiek megérkeznek a jó somlait igyák a magyarok, ha meg tudják vásárolni.

Kóstolómester (törölt) 2009.11.25. 22:23:06

@vörös és fehér: "bevallom Spielberggel nem futottam össze :) Spiegelberg lesz az."

Haha..Most mosolyogsz mi rövid fekete haj?
Coppolával lehet hogy összefuthatunk még, ugyanis ő borászkodik...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 06:34:15

@Kóstolómester: 10-15 év múlva egészen biztosan nem lesz az a Somlón amit vizionálsz és én személy szerint ennek szívből örülök.
Egyrészt az elmúlt 10 illetve 5 év fejlesztései és előrelépések a Somlón valóban biztatóak, de a trendvonal meghúzása után látható, hogy 10-15 évre előre semmi okunk azt feltételezni, hogy nagyobb fejlődés lenne előttünk mint mondjuk az elmúlt 5 évben. A Kreinbacher birtok fejlesztései fantasztikusak, de ne tévesszenek meg. Elsősorban _NEM_ pénzre van a hegynek szüksége, mégha ez furcsán is hangzik. Elsősorban a környékbeli településeknek kell talpra állni, a szőlőmunkás becsületét kell visszaadni és megélhetést kell biztosítani a környékbelieknek. Innen indulhat majd a fejlődés. Szerintem egyik nagy reménység sem azért nem hozta a várt eredményeket mert túl fások lennének a boraik, vagy mert fiatalok az ültetvények... Nem, a probléma nem technológia. A legtöbb Somlói termelő ingadozó minősége és az elvárásokhoz képest alul-teljesítése mögött szerintem elsősorban az áll, hogy egyik sem dolgozik állandó csapattal... és csapat alatt itt a kapásokat, traktorosokat is értem nemcsak az adminisztratív személyzetet. Nézzétek csak meg, hogy hány főborász fordult meg az elmúlt évek során a Tornai é a Kreinbacher pincékben. Látható, hogy amint egy jó szekember kicsit hosszabb ideig kap lehetőséget, azonnal elkezd a minőség emelkedni. Ez igaz a szlőmunkásra aki metsz, permetez, kapál, szüretel és igaz a pincemesterre meg a főborászra.
Na ezért alapvetés, hogy a Somló környéki falvak élhetőek legyenek és ezért fontos, hogy becsülete legyen a szőlőmunkának.

Nyilván a turizmushoz, szállás és étterem is kellene ami jelenleg megint csak nem adott és tudjuk, hogy a jó étterem nem az épületen múlik, hanem a jó munkaerőn és a beszerezhető alapanyagokon. Ezek kapcsán pedig megint visszaértünk oda, hogy a Somló környéki falvaknak kellene ellátni a hegyet.

Ami meg a Decantert, Wine Spectatort és a svájci rendszámokat illeti... Nekem elhiheted, hogy nem minden termelőnek az a szempont, hogy minél külföldibb (nyilván nyugati, te sem orosz vagy ukrán rendszámot írtál...miért is?) és minél híresebb helyen igyák, dicsérjék a minél drágább borokat.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 06:39:28

@vinos:
Miért szempont egy londoni kóstoló?
Miért értékmérő a svájci rendszámú autók száma?
Miért gondolod, hogy minden somlói termelő epedve várja a külföldi vevőket?

lala64 2009.11.26. 07:47:56

@BZoltan: "Ez igaz a szlőmunkásra aki metsz, permetez, kapál, szüretel és igaz a pincemesterre meg a főborászra." Így van! Végre valaki nem csak a talajt, lejtőt, fajtát látja a helyi tulajdonságokkal bíró borban. Nagyon nem szeretem mikor a pénz beszél terroir-ról és a tulajdonos, nem gazda, szervezi az idénymunkásokat, akik ideiglenes szállásokon laknak és több közük van a szőlőhöz mint a tulajnak, mert több időt töltenek a hegyen. Kézműves borokról meg már ne is beszéljünk! Bocs, kijött belőlem, pedig reggel van.

vinos 2009.11.26. 07:56:49

@BZoltan: Számomra Somlót nem kell külföldi kóstolónak hitelesítenie és a külföldi rendszámú kocsik száma is hidegen hagy. A magyar borászat egészének szempontjából viszont fontos egy sikeres, külföldi megjelenés, több szempontból is: Az elmúlt évtizedekben sikerült „minőségi” bikavérekkel és mű-Tokajiakkal megjelenni külhonban, ami nem erősítette országunk jó hírét. Ha a külföld reálisabb és szebb! képet kap a hazai borok minőségéről akkor az hazánkba irányíthat borissza turistákat akik esetleg segítenek meginni azt sok finom bort, amit borvidékeink produkálnak és amivel egyedül nem tudunk elbánni és most eladatlan feleslegként porosodik a pincékben (ha nálatok nem akkor az szuper). Ez pl. új szálláshelyeket, állásokat generálhat – ami jó. Abban viszont egyetértünk, (legalábbis a kérdéseid ezt sugallják) hogy elsősorban a hazai fogyasztókat kellene Somló felé téríteni. Nos szerintem ezt gátolják jelentősen azok az árak, amelyek fütyülnek a hazai kereseti viszonyokra, GDP összeroppanásra stb.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.11.26. 08:20:25

@Kóstolómester: rövid fekete haj? mesti, te összekeversz engem vf-fel. remélem, legalább gyula tisztában van vele, hogy ki kicsoda. a coppolás információt az egész közösség nevében köszönöm.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 08:26:47

@vinos: Szerintem a Somló szempontjából a külföldi piacnak semmilyen jelentősége nincs és meggyőződésem, hogy aki a somlói bor exportjában látja a hegy jövőjét az stratégiai hibát követ el.
Igényesebb szálláshelyek és jó éttermek a belföldi turizmushoz is kellenek, ezen a téren nincs vita közöttünk. Szerintem nem kérdés, hogy a belföldi piacon kell sikert elérni, a magyar fogyasztó asztalára kell visszavinni a magyar bort.

A Somlói borok árazásáról órákon át tudnánk beszélgetni. Érdekes téma. Dobtam neked egy magán üzenetet, ugyanis szerintem tévedésben élsz.

Szerintem amúgy a Somlón olcsó (500-1000Ft polci palackárú) bort csinálni értelmetlen, drágát (4000Ft felettit) pedig csak akkor illene, ha előtte a termelő bizonyított a köztes kategóriákban.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.11.26. 08:51:28

@BZoltan: nemcsak a somlói bort kell itthon meginni, hanem eleve a magyart, úgy, ahogy van. mindenki arról beszél, hogyan és mennyiért adjuk el a bort külföldön, ahelyett, hogy az itthoni fogyasztónak segítenénk megtalálni mindazt, amit érdemes. az export abszolút mellékszál. fontos, de a legkevésbé sem a legfontosabb. nem a svájci rendszámú autó számít, hanem a huszonéves magyar fiatalok a szórakozóhelyeken és persze otthon is.

borkősav 2009.11.26. 08:55:37

A bort el kéne adni, oszt hol az mindegy.
Nagyon szép minden csak a végén nincs pont a pont..

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 09:05:17

@AG 2.0: Pontosan

@borkősav: Alapvetően minden bort a termőhelyhez lehető legközelebb kell tudni eladni. Minden más megoldás, torz és hosszútávon életképtelen. A Somlói bor jövője például azon is múlik, hogy a Somlóvásárhelyi kocsmákban kapható-e iható somlói bor avagy sem és a környékbeli éttermekben az itallapon vannak-e a helyi termelők borai vagy csak az unásig ismert szokásos borokat itatják a vendégekkel.

kisgágó 2009.11.26. 09:31:42

@BZoltan:
"Alapvetően minden bort a termőhelyhez lehető legközelebb kell tudni eladni. Minden más megoldás, torz és hosszútávon életképtelen."

Ne haragudjon kedves Zoltán, de ezt most Ön valóban komolyan goldolja, vagy esetleg még nem hatott a reggeli kávé?

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2009.11.26. 09:49:13

@AG 2.0: Teljesen egyetértek, amíg magasabb Magyarország sörfogyasztása a borhoz képest addig még nagyon sok tennivalónk van. Népszerűsíteni a magyar bor fogyasztását elsősorban a fiatalok körében. Az oktatásban is kicsit lehetne tenni a bortudat elmélyítéséért, akár huszonév alatt. Ez legalább olyan fontos lenne, mint a szexuális felvilágosítás. Mert ha a kezdő alkoholizáló a buli hevében ihatatlan száraz borokkal találkozik, akkor belőle lesz az a fesztivállátogató aki édesvörös aszújégbort kér a standokon.

Octopus 2009.11.26. 10:09:36

@ilCapitano: megkérdezhetem, milyen íze van a vulkanikus köveknek?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 10:10:21

@kisgágó: Nagyon komolyan gondolom azt amit írtam és biztosíthatlak, hogy megfontolt és teljesen reális alapokon áll ez a véleményem.

ilCapitano 2009.11.26. 11:24:09

@Octopus: kepzetem szerint, fellehelheto benne valami hasonlo, mint a Bazaltborban. De ez csak fikcio :)
meg nem kostoltam vulkanikus kovet, de ami kesik, nem mulik :)

kisgágó 2009.11.26. 11:35:11

@BZoltan:
Kedves Zoltán, tűkön ülve várom, hogy pl. Bordeaux hogyan fog belerokkanni a "torz és életképtelen" értékesítési rendszerébe.

Iróniát félretéve: értem, hogy mire szeretnél kilyukadni, respect a gondolatért. Azonban ez egy utópia, köszönőviszonyban sincs a kis magyar realitással.

badborbi 2009.11.26. 12:42:00

Sziasztok!

Bár nem vagyok fehérbor rajongó de a Somlói borok mindenkép egy kellemes szekciót jelentenek számomra a fehérek között. A mineralitásuk miatt olyan kellemes ízekkel játszanak a jó borászok ezen a vidéken, amik kiemelik boraikat a többi közül. Azokat a somlóiakat szeretem, ahol a somlóiasság messzemenően ki van hangsúlyozva.

Hiányos kóstolásaim során a cikkben említett borok közül kettő pincészetet ismerek jobban.

Tornai pincészet boraival én is meg vagyok elégedve. Az áruk elérhető kategóriába helyezi őket, íz világukban is azt tükrözik, amit egy somlói bornak tükrözni kell.
A Dániel Pincészet borait végig ittam egy kóstolón. A borok finomak voltak csak az alkalmazott technológiának köszönhetően pont a „somlóiasságukat” veszítették el véleményem szerint.
Jó borok voltak, jó árban voltak csak a somlói mineralitás hiányzott a borokból. Ezek nem a friss boraik voltak remélem az újabbakban már ők is jobban figyelnek a táj jellegzetességeire.
Egyébként a borász maga szimpatikus volt, jót is beszélgettem vele a kostóló végén, ahol ezeket az aggályaimat jeleztem is neki személyesen is.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 13:15:53

@kisgágó: Biztosíthatlak, hogy sokan, nagyon sokan vannak/vagyunk akik szerint az ami Bordeauxban folyik az torz és hosszú távon életképtelen... persze csak amennyiben a Borról beszélünk és nem egy többek között szőlőből készült finom, alkoholtartalmú italról. Ezzel együtt szerintem egy bordeaux-i borozóban leginkább helyi bort kapsz és nem mondjuk ausztrált.

A magyar realitástól még távol van az amiről én beszélek. De szerintem nem utópia az, hogy egy étterembe az alapanyagokat, borokat elsősorban a környékről szerezzék be, ahogy az sem utópia, hogy egy kisvárosi közért polcain a helyi pék kenyere, a helyi hentes húsáruja és a helyi borospincék borai legyenek.

HradszkiRobi · http://borvendegvaro.blogspot.com/ 2009.11.26. 14:22:25

@Borkandúr: jó ez az édesvörösaszújégbor:)

Nekem ezen az estén Takács Lajos egy méterrel a fejünk felett lebegett. Önmagában nagyon kifejező volt, hol állt az asztala a teremben. Mintha az asztalfőre ültették volna. Isabelle pontosan tudta, kivel kell bemutatni Somlót. Egyediek harmonikusak, fineszesek a 2008-as borai.

Octopus 2009.11.26. 16:24:11

@ilCapitano: majd szólj az eredményről :) Mondjuk meglepődnék, ha bármilyen szaga vagy ize lenne akármelyik kőzetnek is, pláne meg ha az a borban is érezhető lenne.

kisgágó 2009.11.26. 17:40:36

@BZoltan:

Véleményem szerint az, hogy a Bordeaux-i "marketing" mennyire működik, azt már a történelem már eldöntöttte, felesleges ezen olyan sokat dilemmáznotok.

A helyi alapanyagok, termékek használatát pedig messzemenően támogatom, ez nem lehet kérdés.
A lényeg, amit a mondókádhoz próbáltam fűzni, és "remélem hogy most átmegy:"

kizárólagos helyi értékesítés még egy olyan mini borvidék gondjait sem oldja meg, mint pl. Somló, a nagyokról nem is beszélve.

Tehát a gondolatod, miszerint - "Alapvetően minden bort a termőhelyhez lehető legközelebb kell tudni eladni. Minden más megoldás, torz és hosszútávon életképtelen."- az én szememben eletképtelen.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 18:33:16

@kisgágó: Rosszul értelmezted amit írtam vagy zavarosan fogalmaztam.

Továbbra is tartom, hogy minden agrárterméknek az elsődleges piaca a termőhely közelében kell lennie. Ha nem így van akkor az hosszú távon életképtelen.
Nem lehet úgy világhíres a makói hagyma, hogy a makóiak nem esznek hagymát. Nem lehet a szürkemarha világhíres ha a magyarok nem esznek marhából készült ételeket és nincs esélye a Somlónak, ha a hegy környéki falvakban az emberek nem somlóit isznak.

Én nem kizárólagosságról, hanem elsődlegességről beszélek. Először kerüljön a Somló környéki családok asztalán egy kancsó somlai folyóbor, majd ez után legyen a veszprémi, pápai, balaton-környéki éttermek borlapján sok-sok (de tucatszámra, mert 50-60km ) és jó somlai, majd ezután jusson el jópár igényes tétel Budapestre, Győrbe, Szegedre, Debrecenbe Miskolcra... aztán ha majd vérciki lesz ha a magyar nagyvárosok borszaküzleteiben nem lesz 4-5 somlói termelőtől 8-10 fajta bor és minden magyar család évente 1-2 alkalommal azért bont egy somlait, mert az jár akkor lehet gondolkodni, hogy a csúcsminőséget megmutatjuk Londonban.

De az nonszensz, hogy a magyar piacra nem tudják sokan eladni a borukat és emiatt (de csakis emiatt) pislognak bizakodóan nyugat (és csakis nyugat) felé, hogy majd oda biztos sikerül eladni azt amit a magyaroknak nem sikerült. Na ez az ami nem fog sikerülni.

ilCapitano 2009.11.26. 19:38:24

@Octopus: nyilván direkt túloztam a "nyalogatással", de szerintem nem mondtam nagy hülyeséget, azzal, hogy az ízében minerális jegyek fellelhetők, a Bazaltborban szerintem ezek uralkodnak, de mindegy. Én csak egy fiatal borlaikus vagyok, de ennyit már azért megismerek. Valamit még az Alkesz borszótárából beszúrok most ide: minerális: Egyes borokban föllelhető ásványokra emlékeztető illat- és ízjegy. Elsősorban a vulkanikus talajon termő fehérborokban szokás fölismerni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.26. 20:00:21

@ilCapitano: A Chablis és a Loir-folyó völgyének vidékén is erősen minerális borokat tudnak csinálni, ráadásul erősen fel is ismerhető ez a mineralitás... és mégis üledékes talajon fekszik mindkét borvidék. Szóval nem szabad a vulkanikussághoz kötni a mineralitást.

temy 2009.11.26. 20:23:24

Somlói, nem "somlai". Fekete Béla bácsi borai az utóbbi időben sajnos ihatatlanok :( Györgykovács és Takács Lajos viszont stabilan hozza a világszínvonalat.

Sárfehér 2009.11.26. 20:45:03

Miért is nem somlai? :))

Néhány másik példa, mondjuk, személynevek köréből:

Kálló - Kállai
Koltó - Koltai
Szoboszló - Szoboszlai
Sokoró - Sokorai
(Vár)kesző - Keszei

vagy

késő - kései (szüret).

Szóval, Somló - somlai. :)))

ilCapitano 2009.11.26. 22:32:53

@BZoltan: na jó, befogom a szám, mert itt mindig kapok valamiért.. :)

temy 2009.11.27. 00:22:19

Na jó, nem vitatkozom, én somlói gyerek vagyok, mi nem mondjuk, hogy somlai, de ha akarjátok, legyen úgy. Lényeg az hogy igyuk a bort :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.27. 06:06:40

@temy:

Krúdy Gyula: " Somlai. Magyarország legjobb bora." (Szindbád utazásai)

Hamvas Béla: "Egyetemes bor nagyon kevés van, olyan, amit például az egész emberiség egyszerre ihatna valami nagy ünnepen, mondjuk a világbéke ünnepén. Erre a célra és boraink közül egyedül a somlait ajánlanám."

Kisfaludy Sándor: "A somlai vérszüret: Rege a magyar elõidõkbõl"

Ágh István: "A Somló közelében születtünk, éltünk. Nekem még most is a somlai bor a borok között a mérték, ahogy a legelső tapasztalatok első jelentése megjelenik minden következőben. És somlait ejtünk, nem somlóit..."

Sárfehér 2009.11.27. 10:24:03

@BZoltan:
Ha már, akkor már, az inkorrektség jegyében: hogy is hívják a ti pincészeteteket? :))))

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.27. 10:34:52

@Sárfehér: Mi ebben az inkorrektség? Mindkét kifejezés helyes, a somlai az archaikus a somlói pedig nem. Anyanyelvünk egyik szépsége a sokoldalúsága, ahogy a magyar borok egyik legnagyobb szépsége ugyancsak a diverzitás.

Octopus 2009.11.27. 10:44:36

@ilCapitano: ne tedd, érdekes a téma :) Csak talán túl sok a félreértés körülötte; tény, hogy érezni valamit egyes borokban, amit minerálisnak hivnak, csak az aligha kövek szaga (nonszensz) vagy íze...

gsa.confex.com/gsa/2009AM/finalprogram/abstract_161039.htm

"The widely cited direct, literal connection between vineyard geology and wine taste seems scientifically impossible. Whatever “minerality” in wine is, it is not the taste of vineyard minerals."

Érdekes Dermot Nolan MW kommentje(i) is itt, lehet, hogy ő jár közel az igazsághoz:

www.wineanorak.com/blog/2009/09/adolfo-hurtados-novel-views-on.html#links

Sárfehér 2009.11.27. 11:00:39

@BZoltan: Csak úgy értettem, hogy gonoszkodom. :)))

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.11.27. 11:12:37

@Octopus: Pedig kell hogy legyen összefüggés!Miért van az , hogy bazalthegyről jött borokban hasonló jellegű sós minerális jegyek fedzhetők fel? Pl. Somlói terroir nem egyenlő badacsonyi terroir, ami közös, az a bazalt. És szerintem a somlói és badacsonyi borok között tagadhatatlan a hasonlóság, és sok esetben nehéz lehet vakon eldönteni, hogy honnan is származik.
Vagy érdekes, hogy Ráspi és Weninger boraiban nagyon hasonló az ásványos karakter, és ebben is jelentős szerepe lehet a csillámpalás, palamálladékos hasonló talajoknak.
Érdekes , hogy egy Wachau-i rieslingben egyszer a sopronihoz hasonló jellegűnek éreztem az ásványos karaktert és utólag egy boros atlaszból megtudtam, hogy wachauban is sok a mészköves-csillámpalás talaj.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.27. 11:14:46

@Sárfehér: :) Én meg nem annak vettem, mert szerintem nem gonoszkodás. Oka van annak, hogy nem archaikus
módon írom a pince nevét.

Octopus 2009.11.27. 13:12:37

"Pedig kell hogy legyen összefüggés!"

nagyon úgy néz ki, hogy nincs. Legalábbis közvetlen, ahogy a szövegben is irták.

"Érdekes , hogy egy Wachau-i rieslingben egyszer a sopronihoz hasonló jellegűnek éreztem az ásványos karaktert és utólag egy boros atlaszból megtudtam, hogy wachauban is sok a mészköves-csillámpalás talaj."

Ez mindent megmagyaráz, igazi tudományos bizonyiték :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.11.27. 14:24:39

@Octopus & @drbarta:

Hát éppen ez az, valaminek kell lennie, mert az "ásványosság" névvel illetett valami tényleg nagyon határozottan van jelen a somlói, badacsonyi, mátrái, stb borokban. Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy vulkanikus talajokon kifejezetten jól érezhető, de biztos, hogy jelenleg leginkább termőhelyhez kötjük.

...és ahogy az Octopus által bevágott szerző mondja: akármi is az, NEM a kövekből származik.

Ebből én azt szűrném le, hogy van egy jellegzetes ízvilág/vonulat, ami termőhelyhez köthető, (valamiért, akár tévesen is) ásványosságnak nevezzük,
és az őt okozó vegyi anyag (már ha nem mondjuk fizikai jelenség okozza) piszkosul nem a talaj összetevőiből származik.

Ennyit sejtenek eddig a tudósok, kész,
sztem csak azt tudjuk mondani, hogy ez a jelenség létezik, és valszeg nem az ásványok vegyi anyagaiból származik.
Számomra nincs itt semmi ellentmondás.

Octopus: Whatever “minerality” in wine is, it is not the taste of vineyard minerals."

drbarta: Pedig kell hogy legyen összefüggés! Miért van az , hogy bazalthegyről jött borokban hasonló jellegű sós minerális jegyek fedzhetők fel?

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.11.27. 14:30:04

...továbbá az is fura számomra, hogy ha a tudósok néha előrukkolnak olyan eredménnyel, hogy azokat a vegyületeket, amitől redukciós egy bor, már alig pár molekula szinten is érzik a kísérleti alanyok egy borban, de ezt a csekély mennyiséget meg nem tudják vegyileg kimutatni, akkor honnan szedik össze azt, hogy nem a kavicsokból származik az ásványosság?

Nem is tudjuk feltétlenül mérni ma sem, amit érzünk, csak a saját érzékelésünkre hagyatkozhatunk, de ezt nehéz a vegyelemzéssel való alátámasztásra használni... (mert azt gondolom, hogy a "miből származik" témához sajnos valami vegyészeti bizonyítékot kell lobogtatni).

ilCapitano 2009.11.27. 14:30:38

@Octopus: Meglehet magyarázni mindent tudományosan, meg is kell, de azt nem akarom elhinni, hogy nincs összefüggés a két dolog között.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.11.27. 14:33:23

....és persze itt állunk azzal a kérdéssel, hogy mi a csuda az, amit a borkóstolók közössége ásványosságnak nevez?

Ez persze kicsit olyan kérdés, mint a citromdíjas "milyen vegyületek okozzák a szerelmet" című alapkutatás,

de azt gondolom, hogy a jelenséget magát nehéz lenne mindkét esetben letagadnunk, még ha nem is értjük az okát, és ha azt sem tudjuk, hogy jó irányba keressük-e...

Borban gazdag hétvégét mindenkinek!

Octopus 2009.11.27. 15:32:02

@Szomjas Gödény: az nem a redukció, hanem a methoxypyrazine, a paprika aromáért felelős cucc. Ami nyilvánvalóan egy a növény által termelt illékony anyag, sztem nem igazán jön ide sehogy. A kövek tudtommal nem túlzottan hemzsegnek aromás összetevőkben, azt az elméletet talán elvethetjük, hogy a kimutatható szint alatti, pár molekulányi felszivott ásvány közvetlenül okozná ezt a jellegzetes aromát a borban.

ilCapitano 2009.11.27. 16:03:27

Én Szomjas Gödénnyel egyetértek.
Nem érdekelnek a vegyületek már, 2 hét múlva otthon leszek, és vár rám egy Barbár, Aureus, Kopár sor :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.11.27. 17:08:46

@Octopus: Én úgy tudom elképzelni, hogy a szőlő gyökerei ugyebár keresik a vizet.Ha könnyen megtalálják, akkor nem akarnak mélyebbre kúszni. Az erősen köves, vulknikus és egyéb eredetű erősen köves, termőrétegben szegényebb talajokon igen mélyre kell egyes esetben jutniuk.Ott a mélyben azzal a vízzel érintkeznek amelyik igen hosszan érintkezésben van az adott kőzetekkel, így a víz ásványianyagtartalmát jelentősen befolyásolhatja az , hogy milyen az összetétele a talajnak.
A vízben jelenlevő ásványianyagok, amelyek felszívódásra kerülhetnek, sajátos, egyedi íz/illat karaktert képviselhetnek.
Mintahogy különböző íze van a Theodora ásványvíznek, a Visegrádi ásványvíznek, valamint a Balfi ásványvíznek is.
Az én agyamban ez nem tűnik elképzelhetetlennek.
Te egyébként mivel magyaráznád azt, hogy különböző termőhelyről, így összességében különböző terroirokról, különböző termelőktől, hasonló talajösszetételű helyekről származó borok sokszor rokon íz/illat jegyeket mutatnak?

bortao 2009.11.27. 18:07:47

@drbarta: Szép napot!Szerintem a borok a maradékcukortól édesek,az extrakttartalomtól testesek,az illatanyagoktól parfümösek,a savaktól markánsak,stb...és hát az ásványi anyagoktól ásványosak ill.minerálisak.Valószínűleg ennyire egyszerű .

Sárfehér 2009.11.27. 18:09:26

@drbarta: Annyi megjegyzendő, hogy bazalt és bazalt között is nagy lehet a különbség. Ezért van, hogy a Ság hegyet, a Halápot lebányászták, a Badacsonyba, a Gulácsba belemartak, de a Somlót békén hagyták. Az ottani laza szerkezetű bazalt u.i. hál' Istennek iparilag nem hasznosítható. Egyelőre. Amíg valami marha ki nem talál valamit.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.27. 18:37:41

@bortao: Szerencsére a dolog ennél összetettebb. A bor édességérzete mögött lehet a maradékcukron túl az alkoholédesség és az extraktédesség. Szóval csak az édességnek három különféle forrása van. A testesség elsősorban a glicerinkoncentrációtól függ (lásd az egri botrányt) ami valóban része az extraktnak. A mineralitás mögött is nagyon sok minden állhat. Írtam már, hogy a Loir folyó völgyének borait gyakran jellemzik kovakövességgel, pedig a termőtalaj üledékes eredetű és vulkanikus tevékenységet utoljára a földtörténet hajnalán látott :)

Ez az egész téma nagyon-nagyon összetett és nem lehet egyszerű egyenlettel pár mondatban leírni.

bortao 2009.11.27. 18:58:08

@BZoltan: A testesség érzetének nagy részét a szárazanyag tartalom alkotja és határozza meg amibe persze a glicerin tartalom is besegít,de ugye minél optimálisabban terhelnek egy szőlőt annál több "cucc"halmozódik fel benne.Gondolom te is úgy gondolod,hogy az alkohol és extrakt édességet külön kell választani a maradék cukor valósan édes hatásától,mivel az előzőek csak olyan hatást keltenek "mintha".Az ásványosság kérdése pedig azért tűnik nekem egyszerűnek,mivel a sima jó feketeföldnek is van ásványianyagtartalma,és mivel az általunk igencsak tisztelt szőlő is egy élő szervezet így NEKI is szüksége van az egyensúlya és az egészsége érdekében ezekre az anyagokra,tehát nekem alapban természetesnek látszik,hogy a bor ásványos persze van amelyik hangsúlyosabban van amelyik kevésbé.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.27. 19:28:22

@bortao: Szerintem és tudtommal nincs különbség a valódi és nem valódi édes érzés között. Az édes érzést keltheti több minden, a legismertebbek a laktóz, glükóz, szaharóz, fruktóz, cyclamate és az aszpartamin. Maga az édes érzet minden esetben ugyanaz, csak az intenzitás más.

Ezzel csak azt akartam szemléltetni, hogy a dolog összetett

Mr Chablis 2009.11.27. 21:53:38

Ha nem haragusztok meg, idemásoltam Márai idevonatkozó szösszenetét.

Más a helyzet a somlóival. Már a neve körül is sok a fogalomzavar: ejtik „somlainak”, aztán „somlyói”-nak, de mindez csak suta beszédhiba. Becsületes neve „somlói”, s mint a nagynevű, kihaló családok, ez a bor is megköveteli, hogy nevét helyesen és tisztességesen ejtsük. Ez a magyar borok fejedelme. Kis területen termelik, s már nem sokáig: fáradt bor, lassan kivész a szőlőkből ez a fajta. Illata olyan, mint a fehér burgundié, de annál is nemesebb. Van egy fajta somlói, „Arany tűz” a neve, s pontosan olyan: tűz és arany keveréke. Ez a bor rábeszél. Ezt mondja: „Élj”. Ezt az egyetlen szót mondja, de olyan következetes erővel, mint a régi latin versek a nagy tanulságokat. Mit szívott össze ez a bor a nagy napsütésben, évszázados illatokban!
A föld sava és titkos ereje, a nap tüze, esős őszök bölcsessége, a természet vegykonyhájának rejtett párlatai, mindez aranyszín bölcsességgé nemesedett ebben a különös korban, melyhez hasonlót egyetlenegyet ismerek csak a világon: a Pouilly fumée-t, ezt e füstízű fehér burgundit. E két bor szelleme azonos: nem vetélytársak ők, hanem lángeszű testvérek. Mert a bornak nem csak íze, illata és szesztartalma van, hanem mindenekfölött szelleme is. Mintha a nép, mely termeli és issza, átadna valamit lelke titkos tartalmából a hazai bornak. A somlóiban a magyar legnemesebb tulajdonságai élnek: keleti bölcsesség és nyugati bölcsesség. Van benne valami Ázsia nyugalmából és Európa kíváncsiságából. Ez a legszerencsésebb keverék borban és emberben.
Szüretre vendégeket hívok majd, akik nem szeretik a zenét, nem értenek a politikához s tudnak hallgatni a diófa alatt.

Mr Chablis 2009.11.27. 21:57:45

Mégegyszer elnézést, remélem nem volt nagyon "OFF"

Én egyébként csak nemrégen szerettem bele Somlóba, amióta volt szerencsém a hegyen egy kis borászatnál olyan borokat kóstolni, melyek összecsengenek Márai soraival, s még most is a nyelvemen érzem őket. A kóstolón is több pince megmutatta, hogy érdemes figyelni, beruházni és sokat dolgozni a hegyen
@BZoltan: minden szavaddal egyetértek, hajrá!!

Octopus 2009.11.28. 12:46:39

@drbarta: ez gyökerek a mélyből az ásványokat stb nagyon romantikusan hangzik, lehet szeretni, rejszol is rá a fél borbuzi világ (most éppen erre). A gond csak annyi, hogy eddig úgy néz ki, ez nem igazán így működik. Azt senki nem vitatja, hogy a talaj ne hatna a bor jellegére, csak a közvetlen kapcsolat (azazhogy a talaj ásványainak szaga/íze érezhető a borban) elmélet sántít

www.nytimes.com/2007/05/06/style/tmagazine/06tdirt.html?pagewanted=1&_r=2&adxnnlx=1259401206-2h/4uBekfxn0Q23h%205dnsQ

“Plants don’t really interact with rocks,” explains Mark Matthews, a plant physiologist at the University of California, Davis who studies vines. “They interact with the soil, which is a mixture of broken-down rock and organic matter. And plant roots are selective. They don’t absorb whatever’s there in the soil and send it to the fruit. If they did, fruits would taste like dirt.” He continues, “Any minerals from the solid rock that vine roots do absorb — sodium, potassium, calcium, magnesium, iron, a handful of others — have to be dissolved first in the soil moisture. Most of them are essential nutrients, and they mainly affect how well the plant as a whole grows.”

Most of the earthy and mineral aromas and flavors that we detect in wine actually come from the interaction of the grape and yeast. Yeasts metabolize the grape sugars into alcohol, along the way freeing up and spinning off the dozens of aromatic chemicals that make wine more than just alcoholic grape juice. It’s because of the yeasts that we can catch whiffs of tropical fruits, grilled meats, toasted bread and other things that have never been anywhere near the grapes or the wine. The list of evocative yeast products includes an organic sulfur molecule that can give sauvignon blancs a “flinty” aroma. And there are minor yeasts that create molecules called volatile phenols, whose earthy, smoky flavors have nothing to do with the soil but are suggestive of it, especially in wines from the southern Rhone."

Ajánlanám ezt is olvasásra:

findarticles.com/p/articles/mi_m3488/is_12_87/ai_n17093915/?tag=content;col1

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.28. 14:51:57

@Octopus: A NYT cikke érdekes és olvasmányos. De sajnos tele van csúnya csúsztatással és egy raklap szakmai tévedéssel.
A fő baj a cikkel az az, hogy nagyon sok okosságot leír ami miatt hitelesnek tűnik és ezen hitelességgel akarja trójai falóként betolni a sok okossággal semmilyen összefüggésben nem álló előítéletét.

Az alapvető tévedése ott van, hogy keményen harcba szál azon szemlélettel szemben miszerint a minerális ízű borban a termőtalaj ásványosságát éreznénk. Nos, ilyen orbitális baromságot nem is állít senki, így a cáfolatával messze nem is jut az író. Én személy és szó szerint körbenyaltam már többször a Somlót, kóstoltam agyagot, homokot, bazaltmorzsát, vulkáni tufát. Azon szektába tartozom akik szerint nem kell félni megkóstolni a lemetszett vesszőt, leveleket, köveket, a hordó faláról a borkövet és úgy semmit ami körülveszi a szőlőt. Ezt nem azért teszem, mert fel akarom ismerni ugyanazokat az ízeket a borban. Ez tényleg nonszensz ostobaság lenne. De az embernek vannak érzékszervei és a környezet megismerése érdekében nem árt használni is ezeket. Érdekes ismerni azokat ízeket amiket a szőlőnövény is érez.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.11.28. 20:57:49

@Octopus:

Kezdek kicsit elveszni..
Annyit látok az álláspontodból, hogy az "ásványosságot" szerinted nem a talaj vegyi alkotóelemei adják a bornak.

Ezt tkp mindenki osztja, kivéve talán drbartát, aki nem akarja elvetni ezt a lehetőséget sem.

Össze tudod foglalni röviden, hogy mi az álláspontod / mondanivalód további része?

Köszi.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.11.29. 18:54:37

@Octopus: Nem azt állítom, hogy a bor ásványossága által konkrétan megismerhető a bazaltnak és egyéb kőzeteknek a szaga és íze. De azt könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy a talaj vegyi összetétele jelentősen befolyásolja a talaj vízrendszerének ásványi összetételét, ásványainak arányait, ez pedig eredményezhet a borban felfedezhető az adott helyre jellemző egyedi érzékszervileg észlelhető tulajdonságokat .

Lehet , hogy csak bebeszélem magamnak, de én úgy érzem/szeretném úgy érezni, hogy pl. a Balaton felvidékről származó Theodora ásványvíznek van egy hasonló sós karaktere, mint sok Észak-balatoni bor esetén, a balfi ásványvíznek meg van egy kis fülledtebben ásványos karaktere, mely karakter gyakran felfedezhető azon környék boraiban.
Lehet, hogy ez hülyeség, kíváncsi lennék más érzett-e ilyesmit.

Néhány kérdés:

Te mivel magyaráznád, hogy a a badacsonyi, somlói, szent-györgy hegyi stb... borok esetén sokszor tapasztalható hasonló sós ásványosság, pedig nem ugyanaz a terroir, nem ugyanaz a mikroflóra , leginkább a talajösszetételben vannak hasonlóságok?

Mivel magyarázod, hogy sok-sok boros könyv/atlasz elsők között tárgyalja a bemutatandó vidék esetén a jellemző talajösszetételeket, ha egyszer ez elhanyagolható tényező az adott vidék boraiban felfedezhető egyedi, minerális jelleg kialakításában? Akik ezeket a könyveket szerzik meg akarnak téveszteni, vagy tévhitban élnek?

Ha nincs jelentősége annak, hogy a szőlők gyökerei a mélybe hatolnak és elérnek különböző összetételű rétegeket, akkor miért nagy presztizsűek mindenütt az öreg tőkékből készített borok, miért van az hogy sokszor laikusként is nehéz az mellett elmenni, hogy az öreg tőkékről származó borokban erősebben érezhető az adott borvidékre jellemző ásványos jelleg, egyáltalán szerinted miért azokat a területeket tartják a "legértékesebbek" egyedi, terroirhű borok elkészítésére, melyek termőrétegben szegények, kövesek, ásványi anayagokban gazdagok, egyáltalán olyan környezet, hogy a szőlőtőke gyökerének mélyre kelljen kúszni a fennmaradásért? Szerinted ez mind hülyeség?

Octopus 2009.11.30. 08:40:48

@BZoltan: melyek a szakmai tévedések a cikkben?

"Az alapvető tévedése ott van, hogy keményen harcba szál azon szemlélettel szemben miszerint a minerális ízű borban a termőtalaj ásványosságát éreznénk. Nos, ilyen orbitális baromságot nem is állít senki..."

Állitani talán nem is állitják, csak sokan igy képzelik el a dolgot, pl Drbarta :) legalábbis úgy tűnik.

Egyébként ha nem a termőtalaj ásványosságát érezzük, akkor miért is hivjuk ásványosságnak ezt a dolgot?

Én is megkóstolok (majdnem) mindent. A köveket hamar feladtam, mert azonkivül, hogy felsértették a számat, izt vagy szagot nem sikerült érezni...

Octopus 2009.11.30. 09:07:05

@Szomjas Gödény: "Kezdek kicsit elveszni..
Annyit látok az álláspontodból, hogy az "ásványosságot" szerinted nem a talaj vegyi alkotóelemei adják a bornak.

Ezt tkp mindenki osztja, kivéve talán drbartát, aki nem akarja elvetni ezt a lehetőséget sem."

Nem fogadnék rá, hogy mindenki, még arra sem, hogy a többség.

"Össze tudod foglalni röviden, hogy mi az álláspontod / mondanivalód további része?"

Hol is irtam, hogy még valamit ki szeretnék fejteni?

Octopus 2009.11.30. 09:30:35

@drbarta: látom, nem tudsz elszakadni az ásványosság bűvköréből :) Miért gondolod, hogy a boratlasz vagy más könyv a borokban érezhető "mineralitás" miatt tárgyalná a talajösszetételt? Esetleg inkább vizáteresztő/megtartó képesség (fel/altalaj), pH, tápanyagtartalom stb miatt?

bortao 2009.11.30. 13:17:28

Mindenkinek sikerül átsiklani a tény fölött,hogy a SZŐLŐ élőlény méghozzá igencsak varázslatos és ősi,tehát ha a talajból táplálkozik,gyümölcsöt terem és ha jó esetben borrá válik akkor miért tűnhet lehetetlennek az ásványianyagtartalom valamilyen mértékben akár ki is érezhető ízekkel.Ennek a variációnak a teljes kizárása önmagunk megcáfolása mivel mi magunk is felhasználunk ásványianyagokat,nyomelemeket és ezek nélkül nem lehetnénk egyensúlyban életünk során.Miért gondoljátok ördögtől való gondolatnak az"ásványosságot" és miért ne lehetne valós a dolog ha egy természeti lényről beszélünk aki (vagy ami,kinek melyik tetszik)ugyanúgy a biomassza része a világban körülöttünk és éli áldásos tevékenységét,hogy minket jobb kedvre derítsen,hála az égnek!!!Ne legyetek már ennyire szkeptikusak:-)))bár ha a borról ennyit tudtok beszélgetni akkor bizonyosan nyitottak is vagytok a világra aminek ez a kultúra nagyon is fontos része.Úgy látom már nagyon is tudományossá kezd válni a vita az ásványokról,de mint tudjuk a tudomány sokszor nem igazán életszerű ill.szagú.

bortao 2009.11.30. 13:45:23

@BZoltan: Szerinted mindegy,hogy valami valóban édes ízű vagy csak olyan érzést kelt mintha édes lenne vagy még rosszabb esetben valamilyen "műcukor"-ral létre hozott ízhatás?Mert ha igen akkor tényleg nincs köztünk vita mert másról beszélünk ugyanis mint jól tudjuk az alkoholnak nincs édes íze(alk.édesség)és az extrakt édesség is egy összefogó fogalom ami az ízhatást próbálja leírni,de a cyclamate,asztpartamin és szacharóz hogyan keveredett a bortémához azt már főleg nem értem!!!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.30. 14:15:46

@Octopus: "melyek a szakmai tévedések a cikkben?"

Nem alkalmas ez a fórum ennek a részletes megbeszélésére. Átolvastam alaposan a cikket és több helyen találtam szakmailag erősen vitatható részt.

Nem értem miért ne lehetne ásványosnak nevezni egy bort függetlenül attól, hogy honnan ered az íz. Mézesnek is mondunk néha bort mégsem gondolja senki, hogy méz lenne a borban, sőt fémesnek is szokás bort nevezni, mégsem gondolja senki, hogy ezt a bor fémtartalma okozza.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.30. 14:28:08

@bortao: Kedves bortai, te valamiért az édességet egy és csakis egy komponenshez kötöd. Én csak felsoroltam a teljesség igénye nélkül anyagokat amik édes ízérzetet keltenek. Egy borban az általam felsoroltakból három is lehet... a cukor az csak egy közülük.

Az édes íz az kémia. Nincs olyan, hogy műédes meg olyan mintha édes lenne. Valami vagy édes vagy nem édes. Az édes ízérzet pedig az öt alapíz egyikének az érzete ami biokémiai és anatómiai kérdés.

Bővebben de olvasmányosan itt: en.wikipedia.org/wiki/Sweetness

bortao 2009.11.30. 15:09:59

Hát jó,ha neked az édes íz kémia akkor gondolom a teádba és kávédba és mindenbe amibe esetleg CUKOR kell,abba kémiát teszel.Ilyen alapon mondenre azt mondhatjuk,hogy kémia,biológia,metafizikai...csak ne kelljen nevén nevezni a dolgot?Természetes úton meg csak fruktóz és glükóz lehet a mustban ill.borban,de lehet én tudom rosszul.Bizony-bizony az édességérzetet a bornál mégegyszer hangsúlyozom a bornál gyakorlatilag a monoszaharidok adják a többi csak olyan hatást kelt "mintha" de ha te ezt ténylegesen édességnek veszed azt elfogadom.

Ly  2009.12.01. 22:32:26

Ha már mindenki kötekszik:
teába nem teszünk cukrot, csak mézet, vagy semmit sem!!! :-)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.02. 06:28:02

@Ly : A méz pedig ugye a glükóz és fruktóz monoszacharidoktól édes. A szaharóz (ezt hívjuk a köznyelvben cukornak) nevű diszacharidból még mutatóban is alig van a mézben, viszont maltóz és melezitóz nevű poliszacharidokból akár 10% is lehet.
Ja és a poliszacharidok édessége pont ugyanolyan mint a monoszacharidok, persze intenzitásban eltérhetnek egymástól a különféle szacharidok, de az izlelőbimbókban pontosan ugyanaz a biokémiai reakció történik meg minden esetben.
Amúgy ennek az egész témának a tudományos háttere elég fiatal, az édesség és az édesség érzetével kapcsolatos jelenlegi tudományos nézet alig egy évtizedes múltra tekint vissza és az ízekkel kapcsolatos mikrobiológiai kutatások is 80-90 éve kezdődtek csak.
Érdekes terület :)

Én amúgy a teát is és a kávit is natúrban, cukor és méz nélkül iszom :)

bortao 2009.12.02. 11:41:26

@BZoltan: Beszélgethetünk itt mindenféle ...ózokról meg ...itózokról meg a mézről de az édességről szóló eszmecserénk a borból indult ki és ezért nem értem ezeket a kitérőket,bár kifejezetten tetszik,hogy nem adod fel és reagálsz.Magában az édességérzetben van igazságod de a borban és a mustban lévő cukrok eléggé egyértelműek és kikerülhetetlenül azok amik.(na persze csak természetes körülmények között).Remélem nem "okosodtuk" túl a dolgot és további témák is felmerülnek majd.A kávé és tea kérdésben én viszont megszoktam törni ezeknek az italoknak a "szárazságát" és inkább a félszáraz vonulat ami tetszik,ezért minimális cukorral-mézzel nekem harmónikusabbnak tűnnek bár vannak teák amiknek tényleg jól áll az édesség nélküliség,de hát ízlések és pofonok...

Kóstolómester (törölt) 2009.12.02. 12:03:02

@BZoltan: "Én amúgy a teát is és a kávit is natúrban, cukor és méz nélkül iszom"

Zen hozzáállás!
Hirtelen forrázott Formózai tea kínából, vékony porceláncsészében citromlével és bió gesztenyemézzel-már kettőt bedobtam.

A korareggeli kávém Pápua Új Guineából (kék jamaika) kotyogóban főzve, német bio kálciumos rízstejjel felöntve...

Tisztellek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.02. 13:20:06

@bortao: Miért adnám fel :) Ameddig értelmes és konstruktív eszmecsere van addig az csak jó.
A kitérő nem annyira kitérő. A borhoz ez annyiban kapcsolódik, hogy édesség érzet több dologtól eredhet és nem csak a sima natúr cukortól vagyis a szacharóztól.
Én azt figyeltem meg, hogy a magas extrakt-tartalmú és magasabb alkoholtartalmú borok akkor is édes érzetet keltenek, ha történetesen egy gramm maradékcukor sincs bennük.

bortao 2009.12.03. 11:54:58

@Kóstolómester: Bár a kálciumos rizstej bioként és németként nem kelti fel a fantáziámat de a jamaicai kék Új-Guineaból érdekelne!!!Olasz,francia vagy bécsi pörköléssel szereted?:-))))))

Kóstolómester (törölt) 2009.12.03. 13:10:44

@bortao: Az olasz pörkölés még dühít is mert nem szeretem szénné égve a kávémat, nevezzük bárhonnan valónak de csak a közepes pörkölésű kávét szeretem. Ha nem esik jól elrágni és megenni a kávészemet akkor túl van pörkölve véleményem szerint. Mikor kimért babkávét veszek, válogatok és rágcsálok mint egy hörcsög hogy jót válasszak.

bortao 2009.12.03. 15:35:22

@Kóstolómester: Hol szoktál vásárolni? Mokkararábia,semiramis...esetleg tudsz valami titkos helyet,ugyanis nagyon kávébolond is vagyok a bor mellet na és nem beszélve a csokiról,teáról...uhhh inkább befejezem és ebédelek egy kis libatöpörtyűt fehérkenyérrel.Mindenkinek jó étvágyat!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.14. 11:51:41

@Octopus: Kicsit visszatérnék még erre a témára!:)

"Esetleg inkább vizáteresztő/megtartó képesség (fel/altalaj), pH, tápanyagtartalom stb miatt?"

A könyvek mégiscsak az anyagi összetételüket tárgyalják, nem pedig, a ph-t és tápanyagtartalmat:)

Továbbá mivel magyaráznád a korábban feltett másik két kérdésem?
1/..különböző terroirok, hasonló talajösszetétel(Somló, Badacsony, Szt.Györgyhegy, B.Felvidék bazalthegyei)
mellett sokszor igen hasonló, vakon talán össze is téveszthető minerális karakterrel bírnak?Hogy lehet ez ha talajösszetétel és minerális karakter között semmi összefüggés nincs?

"ez gyökerek a mélyből az ásványokat stb nagyon romantikusan hangzik"

2/Ha így van akkor miért nagy a presztizse az öreg tőkékről szűrt boroknak, ha nincs jelentősége, hogy a gyökerek a mélybe hatolnak, és különböző összetételű rétegeket érnek el?

Továbbá korábban szóba került a Wachau-i ásványosság:
Jancis R-féle boratlaszt felütöm Wachau-nál, és az egyik dűlőről írja:...a talaj pala és gneisz-tartalma teszi különlegessé az itt termelt ásványi anyagokban gazdag borokat, amelyeket vakkóstoláson is fel lehet ismerni...

Ez akkor most valószínűleg szakmailag megalapozatlan kijelentés?
süti beállítások módosítása