Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Spanyol nagyságok

2010.01.19. 12:00 - rezeda123

Nagy vörösboros íz-túráink sorában a spanyolokkal viszonylag ritkán találkozunk, aminek vélhetően csak az egyik oka az, hogy sokkal kevésbé elérhetők itthon nagy minőségű boraik, mint az olasz vagy francia szépségek. A Vega Sicilia az egyetlen kivétel, de ezeknek a boroknak a hazai megjelenése is csak az Oremus létének köszönhető. A Bortársaság ugyan már évek óta hozza Miguel Torres borait, de hogy-hogy nem a pincészet nagyágyúiból soha nem jutnak el palackok hozzánk. (Meseszép merlot és syrah válogatás például). Most viszont nagy örömünkre szintén a Bortársaságnál megjelentek Alvaro Palacios priorati borai, akárcsak testvér pincészetének szépségei Bierzoból. Saját pincénkben is gyűlt már jó néhány ibériai finomság, így ideje volt egy spanyol kóstolót összedobni.

A magam részéről amúgy mindig is nagy barátja voltam ezeknek a boroknak, ha másért nem hát azért, mert errefelé 10-15 évvel ezelőtt szinte kizárt volt, hogy nyers borba szaladjunk bele. Ha valamit rendszeresen szeretek elkerülni a vörösborokban, az a nyers tannin.  A jó kis érlelt tempranillóktól azonban soha nem kellett tartani akár Rioja, akár Ribera del Duero, Toro vagy éppen Jumilla, Valdepenas került sorra. Leszámítva azokat a tételeket, amelyek bizonytalan, oxidált jegyeket mutattak, igencsak szép borokkal próbálhattunk szerencsét. Vélhetően a fajta remek savösszetétele az, ami a borokat ilyen igézően összetetté és számomra érzékivé tudja tenni. Örök dilemma: lehet, hogy egy cabernet precíz határozottságára és nemes ízeire magasabb pontszámot adok, de a tempranillo, mencia, garnacha vagy éppen egy sangiovese finom cizelláltsága, játékossága egyszerűen „fogyasztásra ösztönöz”.

Az elmúlt évtizedben az amerikai sajtóban a nagy toszkán felemelkedés mellett az Ibériai félsziget borai kissé háttérben maradtak. Talán náluk másképp működik a marketing? Ki tudja. Egy tény: Alvaro Palacios vagy éppen a Pingus megjelenése nem kavart akkora hullámokat a nemzetközi bor-életben, mint a Brunello körüli hol jó, hol rossz hírek. Ezek a derék spanyol és katalán termelők szépen menetelnek előre a muguk több száz eurós boraival, nem ok nélkül. Évek óta figyelem őszinte elismeréssel és némi irigységgel azt a kitűnő arányérzéket, amivel ezek a pincészetek is megtalálják a tradíció és az abszolút profi, piacképes borok készítése közötti határmezsgyét. Vagy esetleg nem tesznek mást, mint a helyi körülményekhez maximálisan alkalmazkodva kihozzák az adott fajtából a lehető legtöbbet? Hagyják a gyümölcsöt a maga természete szerint érni és nem túlérni?  Jó és kellő mennyiségű hordót használnak? A Palacios borok nagyobb részt az organikus gazdálkodás szabályai szerint készülnek. Tudomásom szerint a Vega Sicilia borok nem. És érdekes módon, mégis mindkét vonal tökéletesen élvezetes és egyedi borokat tud adni. Sok-sok kérdés, amire nem tudjuk a választ. Persze az is egy álláspont, hogy egyáltalán nem foglalkozunk vele, hogy készülnek a borok. Csak a végeredményt nézzük, ahogy teszik ezt kitűnő eredményességgel a tengerentúlon. Ezen az estén mi sem foglalkoztunk a borok előéletével, csak azt néztük, ami a pohárba került. 1991 és 2006 közötti borokat kóstoltunk. Egy-két kivételtől eltekintve a mezőny nagyon kiegyenlítettnek tűnt. Sajnos volt egy dugós borunk, és a 91-es Marqués de Murieta Gran Reserva Riojaból már kissé elfáradt. Ezt a két tételt leszámítva kivétel nélkül 85 és 100 pont közötti borokat kóstoltunk, többségük egyértelműen a 90 fölötti tartományban. Nagy ország, sok jó bor  - mondhatnánk.  Ami igazán meglepő volt, az a viszonylag olcsóbb borok némelyikének minősége. Mindig is tudtuk, hogy itt is vannak ragyogó ár-érték arányú tételek, de a különbség mégiscsak mellbevágó volt. A legdrágább borunk nagyjából 500,-EUR volt, a legolcsóbb 22,-EUR. Maga Priorat és Bierzo nem lepett meg, tudtuk, hogy nagy dolgok teremnek arrafelé…

Vega Sicilia Unico 1996 Ribera del Duero
Színben és illatban is korát bőven meghazudtoló bor. A hordó finom fája még illatban is érezhető kissé, mellette sok és jó csokoládés karakter.  Szájban is csupa élénkség, ragyogó savakkal és egy decensen dohányos-fűszeres ízvilággal. Beépült tanninok, jó hosszú utóíz. 8 pont

Faustino de Autor Riserva Especial 1998 Rioja 
Érett, telt és meleg illat. Két év előnye ellenére a 96-os Unico mellett sokkal inkább tehető a „romjaiban impozáns” kategóriába, de mégis szerethető. Ízben sokkal összeszedettebb, mint illatban, mondhatni semmi nyoma a hanyatlásnak. Tartalmasan indul, és nem is lanyhul izgalmassága. Jó savak, érett cserzőanyag, sok fűszer és aszalt gyümölcs. Koncentrációban lehetne több, de kellemes meglepetés.  7 pont

La Granja Alejandro Fernandez 2001 Ribera del Duero VdM 
Színben és illatban egyaránt, meleg, élénk, gazdag bor. A pincétől megszokott kissé bőrös, aszaltszilvás illatvilág. Nehéz, súlyos illatjegyek ezek, de emlékezetesek. Szájban némiképp bárdolatlan, de olyan intenzitással és lehengerlő melegséggel párosul mindez, hogy szeretni kell. Kifogástalan egyensúly, jó arányok, hosszú, földes-csokoládés utóíz. Örök tuti tipp a maga kb. 6.500,- forintjáért. 8 pont

Vega Sicilia Tinto Valbuena 2001 Ribera del Duero  
Sötét, élénk és vastag bor. Illata füstös-áfonyás, földes és nagyon ásványos. Csupa izgalom és elegancia. Még mindig fejlődése legelején tart, ízében a fa még érezhető. Mellette kitűnő savak és erős tannin társaságában fűszerkert és belga praliné elegye. Nagy formát mutat, ígéret az elkövetkező 15-20 évre. 9 pont

Mirto Ramon Bilbao 2002 Rioja
Élénk és vastag bor, rengeteg gyümölccsel az illatában. Szájban cserzőanyaga uralja egyelőre az ízképet, de lendületes savait azért nem nyomja el teljesen. Afféle fickós bor, tele energiával, fiatalsággal és jó arányokkal. Aki szereti a gazdagabb cserzőanyagot, az már most is fogyaszthatja. Eleganciája még nem tudott kialakulni, de vélhetően érdemes rá várni. 7 pont



Les Eres Vignes Velles 2002 Priorat
Illatban elsőre megtéveszt az enyhén kókuszos-eukaliptuszos karaktere, de rövid idő alatt kiderül, hogy a mélyben egészen más van. Az est meglepetése volt amúgy ez a bor, a maga 28, - 30,- EUR körüli árával. Gyönyörű ásványosság, finoman árnyalt fűszeresség és határozott elegancia uralja. Sav-tannin arányai kifogástalanok, ízében ugyanaz a karakter és gazdagság, mint amit illatban kínált. Nagyon hosszú, tartalmas bor, Prioratra tekintettel zömmel garnachaból.  9 pont

Clos Mogador 2003 Priorat
Összetett, meleg és ásványos illat. Nyomokban eper és kakaóbab, kis fa eredetű édességgel. Savai ragyogóak, cserzőanyaga meglepően sok, de érett és kerek. Ízvilága illatához hasonlóan a piros gyümölcsös körben keresendő. Eleganciája valamivel kevesebb, mint az előző boré, de ez is igen kívánatos darab. Sima 8 pont

Muga Reserva 2005 Rioja
Illatra édeskés és fűszeres, fiatalosan élénk. Szilva és meggy keveredik földes- áfonyás karakterrel. Savai az előtérben, de nem zavaróan, sőt. Gyümölcsösségével együtt kifejezetten lendületessé válik. Hosszú, a teltnél kissé kevesebb koncentráltsággal. 7 pont

Lan Edition Limitada 2004 Rioja 
Nem először találkozunk a borral, de eddig még mindig jól szerepelt. Jó sok levegőt kér. Illatban a fa még jelentős, mellette sok és élénk piros bogyós gyümölcs, csokoládé és föld. Ásványossága számottevő. Egyelőre a cserzőanyag kissé zárkózottá teszi, de koncentrációja mellett van esélye a gyümölcsöknek is. Tartalmas, hosszú és fiatal bor. 7,5 pont

Clos Galena Crianza 2004 Priorat
Végtelenül gazdag és komplex illat, mely elsősorban a talajról szól. Szarvasgomba és meggyfafüst finom ásványosságba burkolózva. Rendkívül sokrétű, percről-percre nyílnak meg újabb rétegei. Szájban sem kínál kevesebbet, s bár fejlődése legelején tart, képes gyönyörködtetni.  Határozottsága remek savaira épül. Nagyon tetszett mindenkinek. 9 pont



Descendientes de J. Palacios Las Lamas 2005 Corullon
Izgalmas, édeskés és még kissé fás illat.  Ásványossága jelentős, s habár fajtát váltottunk (mencia), a jellegzetes földesség itt is érezhető. Illata mintha több lenne, mint íze, kissé gyorsan véget ér a szánkban. Ez az egy róható csak föl, különben egyensúlyban, ízekben hozza mindazt, amitől vörösbor szép lehet. Ízeiben végig érezhető egy meleg kakukkfüves, meggyes karakter. 7 pont

Gere Attila Tinta 2006 Villány
Mert a kakukktojás azért kell… Tempranilloból készült bor. Élénk, fiatalos és ásványos illat, érett gyümölcsökkel, földességgel, nedves avarral. Savai némiképp előtérben, lendületessége vélhetően ennek köszönhető.  Cserzőanyaga sem kevés, viszont érett. Elöl tűnik élénkebbnek, középen kissé megbillen, majd újra felerősödik. Utóízét egyértelműen a gyümölcsök uralják. 7,5 pont

Descendientes de J. Palacios Villa de Corullon Bierzo 2006
A Bierzoban elterjedt mencia fajtát ugyan gyakran hasonlítják a cabernethoz (bizonyos termőhelyeken nemes egyszerűséggel így is nevezik), de valójában semmi köze hozzá. Ennek a bornak a nemessége azonban mégiscsak eszünkbe juttatja a fajtát. Sok és jó füst, eukaliptusz, föld és fekete bogyók egyszerre „támadnak”, a lehető legjobb összeállításban.  Cserzőanyaga sok és vastag, de savai kitűnő hátteret adnak mindehhez. Nagyon hosszú és finom, habár még minden előtte van. 9 pont

Alvaro Palacios L'Ermita 2006 Priorat
A várva-várt, a borok bora. Egyszer kóstoltam eddig, emlékeim szerint a 2001-est, amire Jancis Robinson egyszerűen annyit mondott „Ez a licorella” –  így nevezik a talajnak csak nagy jóindulattal nevezhető felszíni réteget. Nos, erről a borról is ez jutott eszünkbe, ugyanis  tiszta ásvány minden porcikájában.  Liliomtiprás a javából, de meg kellett kóstolni! Cizellált és nagyformátumú, izgalmas savakkal és rengeteg gyümölccsel. Mégis kissé zárkózottnak érezzük. Viszonylagos visszafogottsága nagyságának köszönhető. Lehet, hogy ezen az estén nem erre a borra adtuk a legtöbb pontot, de hogy 5 év múlva a fellegekbe repít, abban biztos vagyok. Azért a 9 pontot így is megérdemli.

Alvaro Palacios Les Terrasses 2006 Priorat
Vastag eper illattal indít. A szőlőt eddig ennyire sehol nem éreztük. Mint a május végi ananász eper, amit véletlenül beletapostunk a földbe.  Zseniálisan buja illat, finom ásványossággal. Koncentrációban ad kevesebbet kicsivel, mint a nagy testvére, de karaktere majdnem ott van. Gyümölcsössége talán erősebb, amitől az egész bort fürgébbnek érezzük. Szép és könnyen szerethető. 8 pont

[A priorati fotók forrásai: első és második kép, harmadik kép.]

Címkék: spanyolország gere attila ribera del duero rioja lan vega sicilia unico valbuena faustino bierzo priorat palacios muga clos mogador ramon bilbao

55 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr941683829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.01.19. 12:46:38

Kedves Rezeda!

Én ősszel kóstoltam, Gere úr társaságában és ő maga nyilatkozta azt:
"A 2006-os Tempranillo - mely a Tinta nevet kapta - túl korán lett leszüretelve. Ráadásul 28-30 celsius fokon erjedt ki, később ezt a hőfokot 25 fokra vitték le a következő években a gyümölcsösség jegyében."
Majd ezt írtam a borról:
A magasabb hőfok több tannint visz bele a borba, így történt ez a 2006-os tétellel is, mely 14 hónapot töltött hordóban. Több tannin van jelen (az éretlen fajtából), 3 éves a bor de még mindig nagyon szögletes, durva tanninmaszk fedi. Határozott fásság mellett az áfonya és vörös bogyós ízvilág tűnik fel, s bár karcol ez a bor, de első próbálkozásnak mindenképp figyelemreméltó." - ősszel talán a 7,5pont túlzás számomra, de lehet, hogy pár hónap alatt kisimult a bor...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.19. 13:52:43

Végre, ritkán találkozunk itt spanyol borral...

Anyit megjegyeznék, hogy a spanyolok a borokkal kapcsolatban közel sem rendelkeznek akkora tradiciókkal mint mi (ez nem hátrány!). Természetesen Jerez vagy 300 éve, Rioja (bordeaux-iak hozták be ide a technológiát a filoxéra idején) vagy 150 éve ott van a szeren. A Cava is vagy 100 éve stabilan létezik.

Amennyire olvasmányaimból tudom, a 70-es éveket megelőző időszakban a spanyol bort lőreként lehetett értékelni. Sokszor fára futtatták fel a szőlőt, tömlőkben, agyagedényekben vitték-hordták-tárolták, stb. A spanyol bor forradalma valamikor a 70-es évek elejére tehető, amikor Miguel Torres és társai megjelentek, és új technológiával és filizófiával "pályára" állították a spanyol bort.

Azóta olyan utat jártak be, ami szinte példátlan. A spanyol kormány néhány évvel ezelőtt deklarálta, hogy Spanyolhon 2010-11-re a világ vezető borhatalma legyen (ld. export paraméterek), és úgy tűnik el is fogják érni.

Meg kell jegyezni, hogy hiába a nagy tradícióink, a hajunkra kenhetjük az egészet, csak pislogahtunk a spanyolok után.

Octopus 2010.01.19. 14:07:04

pár hónapja a Mondovinón volt alkalmam kóstolni a Clos Mogadort, évjáratra nem emlékszem, de kiábránditóan édes és rumosdiós volt, már az elvárásokhoz képest, a mellette mért Montus 2006 sokkal vonzóbb volt. A Galena (wein und Co-ból) már jobban tetszett, bár az is elég direkt és nagyon fás volt, de az talán megesz ennyi fát pár év alatt, és hát, van neki hátra bőven...

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.01.19. 14:28:13

@akov: Az sem hátrány a spanyoloknál, hogy nem kell(ett) megküzdeniük némi szocialista tervgazdálkodási maradványokkal...

alföldimerlot 2010.01.19. 14:47:20

Érdemes lehet ide visszalapozni: alkoholista.blog.hu/2006/02/20/sancho_panza_lora_pattan
Parker prognózisa: „Spanyolország a csillagok közé emelkedik. (…) A spanyolok egyre inkább a minőség és a kreativitás zászlóvivői, akik a hagyomány legnemesebb vonásait a borkészítés modern és progresszív filozófiájával ötvözik. (…) 2015-re a minőségben hagyományosan élenjáró régiókat (Ribera del Duero és Rioja) a feltörekvő körzetek (Toro, Jumilla és Priorat) maguk mögé fogják utasítani."

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.19. 14:48:00

@Borkandúr: Igen, de Franco-éra sem kedvezett ám sokaknak, a borágazatnak sem. A fejlődés csak a Franco-éra végén vagy ezt követően indult el. Az ilyen rendszerekben óriási szerepe van a szeretem-nem szeretem játéknak, azaz nem mindenkinek jut egyforma mennyiségű levegő.

kifli 2010.01.19. 14:52:34

de vastagon fogott a cerka! 8-9 pontok csak úgy repkedtek....

benchmade 2010.01.19. 15:01:36

Hát igen, Priorat már most csúcs, de Bierzo jön fel ezerrel. Itt egy jó cikk ángliusul:
www.winereviewonline.com/apstein_on_bierzo_2007.cfm

czudarka 2010.01.19. 15:26:06

Végre a kedvencek a pályán!

Bár egy két bor túlpontozott és túlértékelt, mert hát a név kötelez!
Vega Sicilia Unico 1996 Ribera del Duero:
Szerintem a vs-ának egy nagy bajai vannak, hogy marha nyersek a borok!
így hát nem csodálom, hogy a korához képest fiatal, mert ez a bor az is marad
Eddig 5 alkalommal kostóltam és mind az ötször nyers volt! Szépen összerakott tiszta ízű, de nem az én számnka való így csak 6 pont hát ha még az árát is veszem akkor....
Faustino de Autor Riserva Especial 1998 Rioja
A tipikus riojai paripa szindrómás! akotó elemeire hullva semmi báj nincs benne 4 pont eddig 2 évjáratot kóstoltam mindegyik ko volt
hasonló, mint a Marques de Caceres Bár pl a britt decanter 2007-ben a Faustint R.E. 95-öt a második legjobbnak hozta
Az első a LAn volt
Mirto Ramon Bilbao 2002 Rioja
Sok sok erő és profizmus és nem kell rá 15 évet várni, hogy kinyiljon, mert még 1 év és toppon lesz!
a 2. kedvenc TEMPRANILLO
az első a RODA 1 a legszebb, amit kóstoltam
Vega Sicilia Tinto Valbuena 2001 Ribera del Duero Hát megint túllőtt bor vakon nem kapna 6.5-nél többet!
Lan Edition Limitada 2004 Rioja na talán itt a legjobb a számozás7,5 pont de ez is csak max 2 év és toppon van és nem 2, mint a Vega /vincent/
Nekem az a tapasztalatom, hogy ha spanyol vörös az elsősorban rioja és nem a tradicionális vonal 20 év érleléssel, hanem a fiatalosabb új hullám 5 év és kész a bor!
2006-ban jelent meg a MARQUÉS DE MURRIETA Castillo ygay gran reserva especial 1995 48 hónap fahordó /225lit/
6 év palck és a bor hát............
inkább maradok ramon B.-nál LAN-nál roda-nál és az öreg Bika Mikinél/Mig. Torr./

Vivát eszpányjá

czudarka 2010.01.19. 15:29:36

"Lan Edition Limitada 2004 Rioja na talán itt a legjobb a számozás7,5 pont de ez is csak max 2 év és toppon van és nem 2, mint a Vega /vincent/"
itt a 2 természtesen 20 évet takar

ilCapitano 2010.01.19. 16:09:49

A külföldi borokhoz nem tudok hozzászólni, egyiket se kóstoltam még, viszont a Gere Attila féle Tinát igen. Nem rossz bor, sőt.. de a Trinitás házasításuk, amiből, ha jól tudom csak kétezer-valahányszáz palack készült egészen kiváló, én legalább 8 pontra értékelem. Jó ötlet volt, kacsszőlőből bort csinálni :)

czudarka 2010.01.19. 16:31:51

@ilCapitano: a kacson nincs termés, mert azzal a szőlő kapaszkodik max. a hónaljhajtáson másodtermés, de nem hiszem, hogy abból "normális" bor készíthető!

kifli 2010.01.19. 16:40:03

@vörös és fehér: hát, az árakat jó lenne tudni

Félédes Zweigelt 2010.01.19. 16:53:01

@akov:
A hozzászólás mondanivalójával egyetértek, de kicsit erösnek érzem azt az állítást, hogy 'a spanyolok a borokkal kapcsolatban közel sem rendelkeznek akkora tradiciókkal mint mi'.

Én inkább úgy mondanám, hogy a közelmúltig a spanyol bor történene legalább annyira a tradíció és a nyomor keveréke, mint a magyar.

Hogy csak a filoxéra után vittek oda borászati csúcstechnológiát a bordóiak? Hát hozzánk még akkor sem, mert mi nem úsztuk meg a filoxérát.

A hetvenes évekig a spanyol borok többsége löre volt? Hát a magyarok is, csak nem az agyagedénytöl, hanem a szocialista termeléstöl.

Hogy csak pár évtizede lettek komoly szereplök a borvilágpiacon? Remélem, mi par évtized múlva azok leszünk. És a 2VH elött nem is volt borvilágpiac.

Spanyolország a világ harmadik legnagyobb bortermelöje, és valószínüleg (az Ibériai félsziget) az elmúlt háromezer évben folyamatosan benne volt az elsö ötben, mennyiségben és minöségben is.

Félédes Zweigelt 2010.01.19. 16:57:45

@czudarka:
Hónaljhajtásos másodtermésböl (kacsszölöböl) bor: ismerösömnek a Bocknál mondták, hogy csináltak ilyen kisérletet. Gondolom, inkább tanulságos érdekesség-képpen, nem pedig csúcsboralapanyagnak.

ilCapitano 2010.01.19. 16:58:51

@czudarka: igazad van, ez azért lényeges, nem kacsbor, a szőlőn maradt kis fürtöket szedték le.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.19. 19:05:41

@Félédes Zweigelt: Ha a termőterületet nézed, akkor úgy emlékszem, hogy ők az elsők

Lehet, hogy egy picit túlzás, amit írtam, de nem annyira. Ne feledd, hogy a 15. századig háborúznak, érdemes talán ezt elolvasni:

en.wikipedia.org/wiki/Spanish_wine

Azt írja, hogy a 17-18. században az európai bortermelő országok mögött kullog spanyolország. Nézd meg a térképet, Rioja és Bordeaux nincs nagyon messze. Ha testes vörösborral akarod helyettesíteni a bordeaux-it, akkor egyértelműen dél az irány. Mindent a franciák indítottak el Riojában...

A magyar bornak mind a középkorban, mind a 18-19. században jó híre van, főként attól számítva, hogy a borok egyáltalán elég stabilak lettek a szállításra (kén, palackozás). Mo-t, még a XX. sz. közepén is mint a legjelentősebb fehérbortermelőt tartják számon európában.

Ezt értettem hagyomány alatt. :)

Most sajnos pont fordítva állunk a spanyolokkal összehasonlítva.

vörös és fehér 2010.01.19. 19:36:33

@kifli: az a pontszámot mennyiben befolyásolja?

Kóstolómester (törölt) 2010.01.19. 20:56:45

Nagyszerű sor!
A 2001-es évjárat Ribera del Duero-ban csúcs! (Rioja-ban is csak a borok nem olyan izgalmasak!)
Persze Priorat a lényeg és a Clos Mogador nagy évjáratai.
Milyen jó lenne egyszer magyar borokról olvasni egy ilyen sort, hasonló pontözönnel!

golem1 2010.01.19. 22:26:05

Tényleg fantasztikus borsor! Nagyon örülök, hogy bekerült a sorba az Alejandro Fernandez 2001 La Granja! Óriási bor (100% tempranillo), és ennyi pénzért.

Kíváncsi vagyok hány magyar nagy vörösbor tartja magát így 9 év után!
Sajnos, itthon a Vega Sicilia mellett kevesen ismerik a nevét, pedig a Ribera del Duero felfuttatását Alejandro Fernandez nevéhez is szokás kapcsolni. A Vega Sicilia, Alejandro Fernandez és a Pingus hármast szokás a borvidék kiemelkedő termelőiként említeni.A Pesquera Reserva és Gran reserva borok az öreg csúcsborai és csak különlegesen nagy évjáratokban készül. Érdekességképpen a Pesquera Sir Alex Ferguson egyik kedvenc bora is.
Akit esetleg jobban érdekel a téma:

www.pesqueraafernandez.com/english/index.htm

www.dehesalagranja.com/english/index.htm

golem1 2010.01.19. 22:54:14

@rezeda123:
ti hol szereztétek be a 2001-s Alejandro Fernandez La Granja-t? Én anno még Németországból hoztam.

fiatalborivo 2010.01.19. 23:17:26

a borokhoz nem tudok szolni annyi viszont nagyon erdekelne hogy mibol finanszirozzatok az ilyen borok kostolojat , merthogy az osszes bor legalabb 1000 euro lehetett ha csak egy palackkal bontottatok? 250 ropi egy kostoloert? vagy van errre egy keret? de akkor azt ki adja? nem tudom hogy mukodik a rendszer csak azert kerdem

dagadtos 2010.01.20. 00:04:49

A Clos Galenának a 2005-ösét kóstoltam, nekem borzasztóan fás volt, ráadásul jöttek a vajas-kókuszos jegyek is a hordóból, amit nem szeretek. Óriási testű bor, nagyon kemény tanninokkal - nem tudom, hogy ásványos volt-e, ilyen hordóhasználat és ilyen mennyiségű tannin jelenlétében nem tudom, hogyan lehet finom sósságot vagy fanyarságot érezni.

A Clos Mogador szintén hatalmas volt, de nekem illatban-ízben egyaránt meglepően édesnek tűnt.

Amiket a Palaciosoktól kóstoltam eddig, az mind zseniális, a bierzói sima villa corullon nálam is 8-9 pont környékén volt, a 2005-ös las lamas 2008 egyik legemlékezetesebb kóstolása volt számomra, talán most nem volt jó formában.

A Gere Tintára pedig akkor lehet, hogy mégsem kell túlárazottat ikszelni.

czudarka 2010.01.20. 01:28:47

@Félédes Zweigelt: az ismerősömnek volt egy szomszédja, aki tudja, hogy van egy ismerőse aki................
ne már!

A bOCK BIZTOS, HOGY NEM KISÉRLETEZETT MÁSODTERMÉSSEL!!!!!!!!!!
erre a nyakam tenném!
@dagadtos: a gere tinta szerintem tök normál ár!!!!

czudarka 2010.01.20. 01:31:28

@fiatalborivo: tizenhárom emberre leosztva csak 20 ropi ami szerintem nem túl sok egy ilyen sorért bár szerintem ez a sor több volt mint 1000 eu.

vivát spanyolok

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.01.20. 07:04:06

@czudarka: 5400 forint egy palack. Szerintem ez ma sok.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.20. 09:32:59

@golem1: A Pesquera 2005 nem reserva találkoztam már, 15 Euro volt spanyolországban, be is vásároltam belőle, simán 90p körüli bor volt. Azóta repülőtéren láttam 70 Euroért is!

Félédes Zweigelt 2010.01.20. 10:25:53

@czudarka:
Igen, én is éreztem, hogy ez úgy hangzik, hogy ismertem valakit, aki hallott olyanról, aki egyszer olyan ember mellett állt, aki azt mondta, hogy.
Utánakérdezek, hogy volt pontosan, mi a valóságmag és mik a népmesei elemek, de mégegyszer hangsúlyoznám, a sztori nem arról szól, hogy stratégiai irányváltásra készül nemminöségi irányba.

@akov:
Köszönöm a linket, bárcsak a magyar borról is lenne ilyen átfogó wikiszócikk. De ez már a jelen.

fiatalborivo 2010.01.20. 10:38:01

Ha 13 emberre osztod le akkor viszont az 1 palack nem elég, minimum 2 kell mindenből, de jó ha így működik hogy minden kostolot maguknak fizetnek akkor rendben van, csak nem tudtam hogy ilyenre valami free meghívása van az alkoholistának vagy egyéni szerveződés vagy csoportos összedobás vagy micsoda.

Octopus 2010.01.20. 10:40:32

MARQUÉS DE MURRIETA Castillo ygay gran reserva: ismét csak nem emlékszem évjáratra, meg hogy especial-t kóstoltam-e, de 2000 utáni évjárat volt, és úgy tűnt, már a hordóban eloxidálták a bort, olyan koravén volt. Még úgy is szép, de talán lehetett volna szebb is, ha nem tartják olyan sokáig hordóban...

czudarka 2010.01.20. 12:30:31

@fiatalborivo: 0.75 liter 13 embernek elég!legalábbis minálunk elég szokott
lenni majdnem 0,6 dl bor kóstolni
@Octopus: én még nem ittam "az öregektől" jó bort. pedig imádom rioját!!!!!!!

lackó 2010.01.20. 12:42:14

@fiatalborivo: 1 palack nagyjából 14 embernek tényleg elég, ha kóstolásról van szó. Az ivás más kérdés. :)

fiatalborivo 2010.01.20. 13:02:50

rendben van, ma is okosabb lettem lackó

lackó 2010.01.20. 13:23:54

@fiatalborivo: persze kérdés, hogy ti mennyit kóstoltattok :)

fiatalborivo 2010.01.20. 14:19:41

ahova en jarok kostolni ott egy hatos asztalnal elfogy egy uveg de ez nem vakkostolas es tobbnyire erdeklodok mint szakemberek. Persze mire a 8-12 bort megkostoljuk mindig az adott meghivott boraszattol, addigra azert jol esik a vacsora, meg utana egy kis notaszo hogy az emberbol parologjon az alkohol

lackó 2010.01.20. 14:30:15

@fiatalborivo: az nem lehet, hogy ti csak simán iszogattok? :)

fiatalborivo 2010.01.20. 14:42:10

nem itt inkabb a boraszat bemutatja a teteleit akit epp meghivunk es mi vegigkostoljuk, kerezunk stb, mondom ez nem egy szakmai korben rendezett kostolo, hanem szorakozas es muvelodes szamunkra.De semmi keppen nem vakkostolo

Octopus 2010.01.20. 16:05:07

@lackó: 1 palack 14 felé, szvsz csak némileg felületes kóstolásra elég. Az egy lövés, visszakóstolás nélkül... és mondjuk jó vörösborból, tisztességes 7-8 decis pohárba nem is elég fél deci. Pl a fenti cikkben emlegetett izomborokhoz tipikusan kell a nagy kehely

Fokoló 2010.01.20. 16:43:48

@czudarka: Gere Pince egy másik borárol van szó, úgy emlékszem! A pannon mutrán is csúcsbor lett! A fantázianeve nem ugrik be!Bocsi

fiatalborivo 2010.01.20. 18:36:35

@Octopus: en is erre gondoltam, felest felespoharbol iszok egy kehelybe 1-1,5dl az a mennyiseg sztem amit lehet porgetni forgatni meg 2-3szor belekortyolni. nekem legalabbis

czudarka 2010.01.20. 19:42:38

@fiatalborivo: amiről ti beszéltek az megy úgy, hogy meghívsz egy borászt hoz mindenből egy hatos kartonnal és iszogattok kóstolgattok, majd a végén inkább már piáltok! Ezt én is nagyon kultiválom!
Amiről Lackó és beszélek az pl egy olyan kóstoló, amit nemrég szerveztem 9 cava és 5 riojai nagy vörös erre 14 voltunk/ palack és így 6500 ft-ból megkóstoltunk 14 olyan tételt, amiből a legolcsóbb 6500 ft namár most, ha te 1.5 dl akarsz kóstolni, akkor többszörösen nagy a baj!
-az ár rögtön 19500 ft/koponya /nekem ez néha picit sok!/
-10 tételnél megiszol 1.5 liter bort, ami ezekből már gondolom szép magliánszintet ad, és az utolsó borok/a legszebbek általában/ már egy borgőzös fejbe kerülnek, ahol az ítélőképesség már nem olyan!
Szerintem simán meg lehet kóstolni egy bort fél deciből és szerintem a kóstolásnál, amikor sort kóstolunk egy "standard" kóstolópohár a legmegfelelőbb!
persze én is szeretek egy palackon eltűnődni egyedül, nagy kehely két nap nyugodt légkör stb.
Konklúzió: kóstolj, igyál, piázz, vedelj, a lényeg, hogy élvezd!!!!!

vörös és fehér 2010.01.21. 08:24:58

@kifli: vissza a gyökerekhez: mik a reális pontok szerinted?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.21. 09:10:45

@Félédes Zweigelt: igen, a magyar bor jelenléte a wikipédián több, mint gyenge. Ez is valami, ami a bormarketing feladata lenne, vagy lelkes amatőröké, mint amilyenek mi vagyunk. :)

kifli 2010.01.22. 00:33:13

@vörös és fehér: nem voltam ott ezen a BTs marketingeseményen, így nehéz megmondani

vörös és fehér 2010.01.22. 08:38:48

@kifli: te tényleg totál idióta vagy, de köszönöm, hogy kommentjeiddel növelted az index bevételeit

kifli 2010.01.22. 14:12:19

@vörös és fehér: köszönöm válaszod. érdekelne - már szakmailag - mi késztetett ere a válaszra?

lackó 2010.01.22. 15:44:07

@kifli: a jogos kritika valójában téged illet, lévén hogy nem olvasod el a cikket.

vörös és fehér 2010.01.22. 15:45:20

@kifli: már szakmailag kizárólag a diskurzus íve. miszerint szerinted magasak a pontok, amit a magas árakkal, és a bt ingyenes promóciójával magyarázol. ebből számomra, már szakmailag, egy erősen összeesküvés-elméletben utazó kommentelő képe bontakozott ki.

kifli 2010.01.22. 16:41:32

@vörös és fehér: szóval így látod. érdekes.

fugu 2010.01.22. 18:20:34

@golem1: Látom, nem nagyon érkezik a válasz, pedig engem is érdekelne, sőt a többi is! Ár, illetve, hogy elérhetőek e ezek a borok itthon.

pacsu 2010.01.26. 19:19:35

@fugu: Ramón Bilbaot és Lan az IFDT-től tudsz beszerezni, jó áron

cabernet 2010.02.17. 16:38:16

sziasztok engem érdekelne hogy tinto pesquera borokat lehet e egyáltalán és ha igen hol ? beszerezni Maon.
előre is köszi a választ
süti beállítások módosítása