Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Tegnap ittam

Királyudvar Úrágya Furmint 2000

2010.03.11. 06:22 - dagadtos

Mert én ilyeneket iszom tegnap. 2000-es Úrágyákat. Talán a legmitikusabb magyar fehérbort, az ősfurmintot, melyből egy egész korszak nőtt ki, de amely sokak szerint, ahol felbukkan, a mai napig diadalt ül ellenfelei felett. Kívül áll az időn – mágikus erejű, érinthetetlen bajnok. Azt szokták mondani, aki nem kóstolta, nem adhat fehérborra 10 pontot. Pótoltuk a hiányosságot.

Belegondolni is félelmetes, hová jutottak a száraz tokajiak azóta, hogy Szepsy István  2000-ben leszüretelte az Úrágya termését. A magyar boros élet februárban szinte csak száraz furmintokról szólt, miközben a Robert Parkeren virítanak a 90 feletti tételek. Ennél csak az megdöbbentőbb, hogy maga a termés, a prototípus hová jutott.

Elsőre a szín is, illat is megijesztett kicsit, akárcsak a 2003-as Szent Tamásnál. Már egyértelműen aranyba fordult ugyanis, orrban pedig érett, petrolos, citromos-mézes jegyeket hozott, ahogyan a haldokló fehérek jó része, egyedül a reszelt alma hiányzott. Ha nincs reszelt alma, még bármi megtörténhet, ezt is megtanultuk.
Pillanatok alatt tisztul a pohárban, pörgetéssel oszlik a palackbuké, nyílik, színesedik, gazdagszik. Hogy milyenné, arról fogalmam sincs. Hárman kóstoltuk, húsz perc alatt szitává lőttük az aromakereket. Kezdetben földesnek, avarosnak éreztük, majd fémesnek, ásványosnak, később vegetálisnak, aztán virágosnak (volt, aki ibolyát emlegetett!), végül jöttek a kandírozott és friss gyümölcsök, főleg az őszibarack. Beszéltünk összevissza. Minél több levegő érte, annál fiatalabbnak tűnt, sosem láttam még ilyet. Kóstolva óriási, olajos és gömbölyű, érezhetően édes, kissé sós, de semmi kesernye, semmi csersav, teljesen sima. Amilyen ügyesen megbújik a kortyban, olyan erőszakosan melegít a lecsengésben az alkohol – felégeti, hamvába fojtja az utóízt. Kicsit nagyobb lendület (hajszállal több sav a 15-ös alkoholhoz és közel 6 grammnyi maradékcukorhoz) és hosszabb utóíz. Ez hiányzott a 10 ponthoz. Így, ha muszáj, 8 és 9 pont közé tenném valahova.

Egészen kivételes bor, de a 2003-as Szent Tamást, úgy emlékszem, még jobban szerettem. Talán meg kellett volna adnom rá a 10 pontot. 
Legközelebb majd megkapja. Most már megtehetem.
 

Címkék: furmint nyolcpontos királyudvar úrágya szepsy kilencpontos tegnap ittam

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr141830420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.11. 06:28:09

"diadalt ül ellenfelei felett"

Kedves hozzáállás :( Jó lenne, ha legalább itt azt a szemléletet közvetítenék a szerzők, hogy szövetségesek és partnerei egymásnak a magyar borok.

vörös és fehér 2010.03.11. 07:20:37

@BZoltan: szerintem nem akar dagadtos ellenségeskedést szítani sem a borok, sem a borászok között.

egyszerűen megírta az eddigi legjobb cikkét, minden mondatát élveztem, ez a félmondat is kellett bele.
és kicsit utálom is most őt, hogy nem hívott úrágyázni :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.11. 07:29:12

@vörös és fehér: A cikk tartalmilag korrekt és jó. Az első mondat felesleges nagyzolása és ez az "ellenfelei feletti diadalülés" kiszólás engem zavar.

Sajnálom, de ez van, nekem szemet szúr az ilyen. A magyar borvilágnak nem harcra, diadalra, győztesekre és versenyekre van szüksége.

Persze, ha jól sejtem akkor a szerzőt amúgy is végtelenül hidegen hagyja a véleményem.. szóval részemről akkor balra el :)

napoletano 2010.03.11. 08:12:03

Volt szerencsem annak idejen tobb palackkal beszerezni a Kiralyudvarnal a 2000es Uragyabol (nem tobb a maradekcukor benne? Nekem 9.6 g remlik - javitsatok ki, ha tevedek), es evente egy-egy palackot kibontok. Mindig nagy elmenyt nyujtott - talan egyszer, kb. ket eve ijedtem meg, hogy megse tartana olyan hosszu ideig, mint annak idejen Szepsy Istvan jovendolte. De ugy tunik, az csak annak a palacknak a sajatsaga volt... valoban kivetelesen nagy bor. Azt hiszem, a korabbi furmint koruli ketsegek, fintorgasok, stb. lassan helyukre kerulnek. Kosz a posztot, Dagadtos.

fiatalborivo 2010.03.11. 08:24:10

Megint egy furmint, ez tök jó, szeretem a furmint leírásokat, tegnap akartam is venni egyet, mondom megnézem a sarki CBAban milyenek vannak, néha egész finom borokat is tartanak, mondjuk főleg vörösekből meg rosekból(tudom nem ott érdemes nézelődni, de csak kenyérért ugrottam le és ezért néztem ott is körül). Hát keresgélek, 1 furmintot találok, a Kereskedőház 2008as tételét 500 pézért, nem vettem meg, nem volt benne bizodalmam, csakugy egy somloi juhfark majdnem elkábított, mondom ez ritkaság, de miután megnéztem az évszámot 2002... Mit keres a CBAban 600 forintért egy 8 éves ritka somloi juhfark, szoval inkább nem vettem bort.

marvin__42 2010.03.11. 09:16:03

@BZoltan: @vörös és fehér: Szerintem is nagy cikk, és ahogy olvastam, eszembe sem jutott ez az ellenségeskedő vonal, nem is erről szól, úgy érzem. Egy élményt fogott meg szépen, és persze szubjektíven, de nem szól ez senki ellen, csak a bor mellett.
Racionálisan nézve igaz, hogy nem kell ellenségeskedni, de a cikk meg, épp a szubjektív élményleírás miatt, nem racionális alapon áll.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.11. 09:43:33

@marvin__42: Azért ne érts félre :) Tetszik nekem is a cikk és szívesen olvasok hasonló írásokat.

Mondhatnám azt is, hogy a cikknek jó a struktúrája, harmónikus és izgalmas írás amiben a cukor és a sav jó arányban van. Tartalmas, érett koncentrált anyagból készült és az első korty kesernyéje után szépen kinyílt és azért jól esett tovább olvasni. 8-9 pont közé tenném és várom ugyanettől a termelőtől a 10 pontos írást :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.03.11. 10:12:23

Én is szívesen olvasok ilyen legendákról! Gratulálok a cikkhez is, meg a tételhez is!

pici kritika: ha olvasóként letakarom, hogy mely tételről van szó a címben, csak és kizárólag a post tartalmát nézem, ismét aránytalanság fedezhető fel a leírás és a pontszám között,
erőszakos alkohol, mindent feléget a lecsengésben, lehetne hosszabb és lendületesebb- ezek után meglepőnek tűnik a 8-9 pont- a címet leleplezve persze nem arról van szó, hogy nem hinném el , hogy annyi...

marvin__42 2010.03.11. 10:24:51

@BZoltan: Na, ez is ihletett leírás volt, ami (a cikkhez hasonlóan) tetszik :-)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.11. 10:31:56

@marvin__42: :) Csak arra akartam utalni, hogy én mint olvasó pontosan ugyanúgy észrevételezhetek dolgokat az írásokban, ahogy a szerzők a borokban. Vannak dolgok amiknek örülök és vannak amiknek nem.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.11. 10:39:41

Nagy magyar fehérekről mindig szívesen olvasok szép szavakat! Köszi.
A Királyudvar borok amúgyse nagyon élnek az átlagborkedvelő tudatában. Kár, hogy kereskedelmi forgalomban ezek a régi furmintok pár év után már nem lelhetők nagyon föl, mert ezek bizonyítanák időtállóságukat (melyet sokan a mai napig nem hisznek el egy fehérbornak).

Cirfandlia 2010.03.11. 11:17:11

Nekem még mindig ez életem legjobb fehérbora pedig már jó ideje (talán 2005?) amikor utoljára kóstoltam. De pont 2 napja is felemlegettem amikor megnéztük a Hollóvár Furmintot mint _egyesek szerint_ a legnagyobb magyar fehéret.... Csak remélni merem, hogy inkább az előbbi az etalon borászainknak is.

Kóstolómester (törölt) 2010.03.11. 11:24:59

"Amilyen ügyesen megbújik a kortyban, olyan erőszakosan melegít a lecsengésben az alkohol – felégeti, hamvába fojtja az utóízt. Kicsit nagyobb lendület (hajszállal több sav a 15-ös alkoholhoz és közel 6 grammnyi maradékcukorhoz) és hosszabb utóíz. Ez hiányzott a 10 ponthoz. Így, ha muszáj, 8 és 9 pont közé tenném valahova."

Ez azért van dagadtos mert ez a végjáték.
Nem csodálom hogy bizonytalan vagy, annak idején mikor ittam, 7 pontra tettem.
Azért legendás ez a bor mert úttörő.
Azóta azonban sok víz lefolyt a Dunán.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.11. 11:45:33

@BZoltan: Bár én nem vagyok megütközve a bevezető méltatásán, sőt a kóstolűás tárgyának "misztifikálásán" sem, jó felütes a szövegnek -
azért ne gondold, hogy nem fontos a véleményed a szerzőnek.

Szerintem (bár nem tudok helyette/tük) szólni) fontos itt minden szerző számára a törzsközönség véleménye, talán még a nap legjobb részét, a bloglást sem tudja elképzelni a megszokott megjegyzések nélkül.

Az meg már majdnem olyan, mint egy házasság :))

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.11. 11:52:54

@napoletano: szerintem 5.8 v 5.9 a cukor, asszem a 2002-esben több volt...

@drbarta: lehet, hogy megint arról van szó, mint a borélmény vöröseinél? Hogy itt is a "miért nem magasabb" lista van kifejtve, és a rövidebb dícsérő rész jellemzi a bort 90%-ban, és így jön össze a 8-9 pont?

@Kóstolómester: Ez a bor szerintem még mindig legenda. Már erősen palackérett, valszeg túl van a csúcsán, valszeg a fiatalabbak jobbak, nem vitatom. De a palackérést szétesés nélkül ritkán látni 10 éves magyar fehérbornál, ez már a rizlingekhez méltő teljesítmény, pláne, ha azt nézed, hogy hova tud eljutni el a furmint palackos fejlődése során.

Bár ez az én hiányosságom, ez a bor még mindig úttörő... Nincs tapasztalatom az öregedő, hosszú életű német rizlingekben, de ez az egyetlen bor, amivel valami tán világosodik.

Azért majd igyekszem gyűjteni a német tapasztalatokat is, ha nyílik rá alkalom.

vinos 2010.03.11. 11:56:13

Mikor érnek véget a "furmint rulez" hetek?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.11. 12:08:59

@Szomjas Gödény: Nem gondolom, hanem tudom, Ő mondta.

@vinos: Jövő januárban, és februárban újra kezdődnek :)

kukko 2010.03.11. 12:26:07

@vinos: lehetne már egy-két Hárslevelűs vagy Muskotályos poszt is :)

tezu 2010.03.11. 13:04:20

Ha esetleg valakit erdekelne .
Utolso Palack 1999-es Lapis aszum 6 puttonyos elado 90 Euroert.
Marcius 28-tol atvehetö.

kifli 2010.03.11. 15:54:00

@drbarta: dagadtos finoman szólva 'tekintélytisztelő'

nick: 2010.03.11. 22:22:57

ezért Szepsy a Mester :-)

a boltos 2010.03.12. 11:05:38

nagyon elfogult cikk...
süti beállítások módosítása