Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

És az életműdíjat kapja: Szeremley Rizling

2011.04.21. 06:00 - Műtannin

Van az az elméletünk/fantazmagóriánk/hülyeségünk Albert Gazdával (és nagyon úgy tűnik, hogy Alföldi Merlot sem bontja ezt a csodás egységet), hogy az olaszrizling lehetne a mi grüner veltlinerünk, potenciális popsztárunk, ami talán még a világpiacon is arathatna kisebb-nagyobb sikereket. Könnyen érthető, könnyen szerethető, megszerettethető (ez a száraz furmintról nem feltétlenül mondható el), jellegzetesnek elég jellegzetes, magyarnak elég magyar, értünk is hozzá, piszok nagy területen termesztjük, néhány helyen egészen remek minőségben, és elég jó áron kapható. Adódik ugyan egy kis névprobléma a németek rieslingje (minálunk: rajnai) miatt, de talán az sem megoldhatatlan.

Ahogy közeledik a nyár, úgy nő bennem az olaszszomj, leginkább persze a jóáras, kétezer alatti kategória iránt. Nem csak az echte olaszok jönnek itt szóba, hanem névrokon rajnaikkal képzett küvék, ilyesmik. A tavaszköszöntő rizlingkör a balatoni borászat feltámadásának nagy klasszikusát, az idén tízéves Szeremley Rizlinget (korábbi nevén: Szemelt) vonta ragyogó dicsfénybe, ha lenne nekünk valami lifetime achievement awardunk, miszerint életműdíj, ki is oszthatnánk legitt. A 2009-es Szeremley Rizling ezerötszáz körülre akciózva a Bortársaságnál a besztbáj besztbája, hiperekben ezerhét-nyolcért alkalmi vétel, már most meg be lehetne vásárolni belőle egész nyárra.

Van egy kis savhiánya, mindig is volt, de az ember nem nagyon bánja, többet kap vissza zamatban, kerekségben, ihatóságban. Jellegzetesen petrolos, amit akár mineralitásnak is szépíthetünk (kő-olaj, végülis), buja gyümölcseiben túlérett vilmoskörte, grapefruit. Az ember úgy érzi, hogy egy ládával meg tudna inni belőle, nem lóg belőle semmi semerre, semmi túlzás, semmi feltűnési viszketegség, nagyboros gesztus. Mégis, majdnem annyira tud lelkesíteni, mint a legkülönlegesebb, rafinált savszerkezettel, szétgyúrt testtel és végtelen utóízzel cselező gigasztár.

Ilyen borból kéne még száz, ezer, és kipicsázhatnánk a világpiacról az osztrákok veltelínijét. (Jó, ahhoz azért még ennél is jobb olaszok is kellenek majd.)
Hatos.

Jásdi Csopaki Rizling 2009

Az én kis privát döntőmbe a Szeremley mellé Jásdi István mezei olaszrizlingje jutott. Szintén ezeröt, szintén besztbáj. (Mondom: az olcsó kategóriát versenyeztettem.) Rögtön négy palackkal is próbálkoztam: az első zseniális volt, a második dugós, a harmadik sokkal gyengébb, mint az első, de a saját számra gyanakodtam, a negyedik kábé ott, ahol az első, bírta a versenyt az előbb agyondicsért Szeremleyvel. Savban erősebb, de savhangsúlyról még itt sincs szó.

Borsos, fűszeres illattal indul, gyümölcse az őszibarack. Citrusos íven fut a sav, fut a sav, nem nagyon hosszan, nem nagyon erőteljesen, de fut. Telt, zamatos, mint a Szeremley, de egy kicsit keskenyebb talán, viszont magasabb, frissebb is. Érdekes, hogy már a korty elején előjön valami csersav. A versenyfeltételeket megkavarandó fél-félpalackkal eltettem másnapra: és a Jásdi orrhosszal Szeremley elé került. Kicsit kerekedett, édesedett, a Szeremley inkább enyhén tompult.
Ötös.

Hozzátéve lelkesen, hogy idén nyitottam már jóval nagyobb magyar fehéreket (és vöröseket is), de ilyen szórakoztató, vidám, izgalmas kis borestét, mint ennek a kettőnek a háziversenye, egyik sem szerzett nekem. Alig háromezerből. Így, párban kéne árulni.

További kísérletek:

Káli Kövek 2009

Olasz-rajnai-keverék, ráadásul félig hordós, félig tartályos. Petrolos, ásványos karakter, visszafogott illattal, becsületes savval, a pince védjegye, mondhatnénk. Kevéske gyümölcs és zamat. A Szeremley ellentetje, szinte, keskenyke.
Négyes.

Szent Ilona Nagy-Somlói Olaszrizling 2007

Nem könnyű megérteni, hogy ebben a lángoktól ölelt következmények nélküli kis Abszurdisztánban miért nem képes megmaradni egy alig harminchektáros pincészet egyetlen márkanév alatt, de mindegy. Ha Ilona, hát legyen. Szent Kreinbacher Ilona. Illatban inkább Kreinbacher, mint olasz: édes, karamelles, franciakrémeses illat, mintha egy cukrászatba nyitottunk volna be. Élénk sav, élénk ásvány, ropogás, krémes. Az illat mézes-édes ígéretéhez képest vékony, mondjuk középtestűnek. Kérmes. Nincsen hossza, a vége üres marad. Ezért csak nagy- és -Ilona, nyilván.
Négyes.

Figula Balatonszőlősi Olaszrizling 2009

Nekem nem tűnt említésre méltónak. Vizes, súlytalan korty, és annyi. Inkább hármas, mint négyes. (Közben már piacon a 2010-es.)

Gellavilla Öreghegy 2009

Egy árkategóriával följebb versenyezne, de szájra és orra a Szeremley meg a Jásdi alá raknám kicsivel. Nagy-nagy mattság és édesség-illúzió, ami jó. Hordótannin lehet ez? Az alkohol bizony kilóg a korty közepén. Vastag bor, savban ez sem vitéz. 2009, nyilván.
Ötös alá.

Címkék: balaton négypontos olaszrizling somló hatpontos jásdi csopak ötpontos badacsony hárompontos figula rajnai rizling szeremley bortársaság 2009 gella villa

65 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr902839133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.21. 07:06:42

Szemet szúrt a megjegyzés, hogy a a Nagy-Somlói kategória magyarázat lenne egy bor gyengeségére. Azért ez nem így van. Nagyon nem.

A szimpa "Somlói" kategória egy meglehetősen gyenge és szakmailag erősen vitatható kritériumrendszert ad csak (www.borportal.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=24)

Ennek a kategóriának a használata költséges, körülményes és leginkább felesleges. A minőségért elkötelezett somlói termelők ennél az előírásnál lényegesen szigorúbb és ésszerűbb önkorlátozást alkalmaznak.

Vagyis a "Somlói" és a "Nagy-Somlói" kategóriák között nincsen nyilvánvaló minőségi sorrend.

fugu 2011.04.21. 07:18:13

"...a Bortársaságnál a besztbáj besztbája, hiperekben ezerhét-nyolcért alkalmi vétel, már most meg be lehetne vásárolni belőle egész nyárra.
Ezt azért nem kéne!
Így hamarosan eléritek a Decanter szintet!
Kár volna!

2011.04.21. 09:22:11

Szászi, Nyári alap olaszokat néztétek/nézitek-e, UP-ok? :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.21. 09:33:46

@Parci: Vagy 2HA Szentgyörgy-hegyit, Scheller Táltoshegyit, Egerszóláti Aegidiust, Pálffy Gyula Köveskálit... Ezek mind 2 ezer alatt vannak.

töppedt 2011.04.21. 09:40:52

@fugu: Ha valaki lelkes rizling ügyben nem kéne ledecanterezni

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.21. 09:42:33

@töppedt: Ha valaki lelkes rizling ügyben akkor nem kellene a BT kínálatánál megállni.

töppedt 2011.04.21. 09:52:48

@BZoltan: tök igazad van, csak elsőre örültem, hogy előjött a kedvencem az olaszrizling. Ja, és akkor hány pont lenne a Scheller olasz?

töppedt 2011.04.21. 09:58:51

@BZoltan: lehet, hogy túl jóhiszemű voltam, vagy vak.

Holland Lovas 2011.04.21. 10:05:29

Most nem azért, de én eddig a 2db Tesco-ban és 1 db CBA-ban is, ahol néztem, akció nélkül találtam meg 1500 alatt a Szeremley-t. Egy sima kisboltban szokott lenni 1700-1800, szóval azért ne boruljunk térdre a BT jósága előtt.

Jenyei 2011.04.21. 10:33:24

Nagyon korrekt volt eddig minden Szeremley bor amit ittam, megérdemelt az életmű díj :)

zsoli79 2011.04.21. 10:44:04

Még egy besztbáj magyar hungarikum:
Varga Aranymetszés Kéknyelű 2009 a Lidl polcain 799,-Ft!!!!!!

fugu 2011.04.21. 10:49:02

Ahol én vásárolok, ott 1500 a Szeremley, és nem akciós, és ez egy vinotéka. Viszont a 2 HA Olasz az 2350Ft klub áron is. Nem tudom hol lehet ez 2eFt alatt.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.21. 11:23:52

@e_easy: A weboldalon az van, hogy ez a végleges ár.

Bortó 2011.04.21. 11:32:20

A 2 HA olaszbol: de la fa.
Nem egy jó irány.

e_easy 2011.04.21. 12:03:09

@BZoltan: vagyis tovabbi kedvezmeny (torzsvasarloi) nem veheto igenybe

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.21. 12:22:07

@e_easy: Ahogy a BT-nél a Szeremley Rizlingre sem.

Madass 2011.04.21. 13:06:47

Borfaluban 1390 volt a Szeremley alapáron.
Szintén jók: Szászi alap szigligetije és a Szent György hegyije, Gál Lajos egerszólátija.

oyster · http://irodaebed.blog.hu 2011.04.21. 13:34:55

Nem tudom, mennyire szentségtörés erre hivatkozni, de az interspar akciós újságjában 1290-ért láttam (Szeremleyt), persze évjáratot nem írnak, de csak ez lesz az.
Kicsit magasabb árban Bussayt ittam korábban, ízlett.

2011.04.21. 13:59:22

mindenesetre a hsz-ekben felsorolt alternatívákra visszagondolva a "besztbáj besztbája" minimum erős túlzás.

Noszia 2011.04.21. 14:11:15

Gál Lajos Egerszólátiját szerintem is érdemes megkóstolni!

borosember 2011.04.21. 15:04:22

Kóstoljátok meg Sike Tomi 2009-es egerszólátiját, pozitív döbbenet lesz sokakban...

fugu 2011.04.21. 17:29:27

@Noszia: Igaz, és orgonasípszerűen emelkedik az ár, és a minőség. Izgalmas sorba venni!Szászi is remek 2e alatt.

borelite 2011.04.21. 18:23:35

Valamelyes világpiaci siker a borral még csak elérhető lenne, de ezzel az elnevezéssel aligha. Egy könnyen megjegyezhető rövid nevet kellene kiötölni, amivel külföldön egységesen lehetne forgalmazni.

tunderninja 2011.04.21. 18:30:58

@Bortó: A 2009-es már más.Csillapodtak a hordók.Szerintem a gazda is átértékelte a ordóhasználatot.

Benikuty 2011.04.21. 18:51:09

igaz, hogy kicsit rizling, de a 2009-s igen jól csúszott a Kistücsökben. a 2010-s se lehet kutya:)
hvg.hu/gasztronomia/20110419_francia_ermek_egri_borok

Jim Raynor 2011.04.21. 18:51:46

a jásdi csopaki rizling örök kedvencem.

jorda 2011.04.21. 19:41:00

Sz.Huba legkiválóbb teljesítménye a vitorlázógépen való repülés volt a szabadságba-ha igaz a történet-!

A többi marketing.

BGM 2011.04.21. 20:33:28

Amikor eszembe jut az olaszrizling,a keserűmandula ízét érzem a számban.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.04.21. 20:37:54

@borelite: van, amiben van vita köztünk: a grüner veltliner sem tűnik kevésbé nyelvtörőnek, könnyebben megjegyezhetőnek és lényegesen rövidebbnek :)

Gyáli úr 2011.04.21. 21:34:46

Szeremley-témában egy friss írás a Vinoportról:
www.vinoport.hu/?node=3342

D.B.jah 2011.04.21. 22:29:06

Barátom rendben van.
Egy keskeny szerénység.
Nehez de jótt tesz,És kész.

- SunDisc - 2011.04.21. 23:33:34

IGEN!

A kedvenc magyar fehérem.
Szeremley Rizling, you win!

Félédes Zweigelt 2011.04.21. 23:49:59

@AG 2.0: Ha sikerül bevezetnünk rá egy angolul kimondható, két vagy nem sokkal több betűs nevet, akkor tényleg lehet az OR (vagy mi) az új GV.

Addig viszont pont olyan vicces lesz a művelt alkoholista külvilágnak, mint nekünk a Svatovavřinecké.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.04.21. 23:55:20

@Félédes Zweigelt: hát én akkor is azt mondom, hogy előbb el kéne készíteni a jó olaszrizlinget, minden kategóriábanm jelentős mennyiségben, és azután esetleg lehetne morfondírozni. ha nagyon muszáj. őszintén szólva, ezt a névizét is egynek látom a sok álprobléma közül. de persze nekem a svatovarinecke sem vicces. igaz, én még sose nevettem egyetlen különösnek tűnő nyelv hallatán sem, úgyhogy nem vagyok mérvadó

hegyaljai 2011.04.22. 00:00:38

@Félédes Zweigelt:Valójábanban nem a néven múlik. Ebben Albert Gazdának adok igazat. A furmint sokkal rövidebb név, kimondhatóbb bármely nyelven, és mégis akkor kezdtek róla beszélni, amikor megcsinálták belőle az első "nagy bort". Szepsy, Bacsó, Demeter Zoli megy elöl, és a többiek is igyekszenek. Az itt bemutatott olaszokból meg van egy 6 pontos, a többieket a szerző sem tartja nagyra. Akkor a világsikert ne a névváltoztatástól várjuk már! :(

Belcsuj 2011.04.22. 00:31:09

@Félédes Zweigelt: én sem értek egyet azzal, hogy a névváltoztatás lenne a siker kulcsa, azzal meg végképp nem, hogy angol nevet kellene választani.
A sorrend a következő: először olyan Olaszrizling kell, amit van miért megjegyeznie a külföldnek - ahogy Albert Gazda is írta, minden árkategóriában és nagy mennyiségben- és aztán szépen meg lehet tanulni az Olaszrizling szót, amiben egyébként a világon semmi nyelvtörő nincs, mert a "rizling" szót amúgy is ismerik, azt meg ne mondja nekem senki, hogy az "olasz" szót nehéz kiejteni akár egy angolnak, akár egy spanyolnak vagy épp egy olasznak.

zoli 2011.04.22. 00:49:15

Dícséretes pálfordulás, már ami a bevezetést illeti.
Épp ma kóstoltam én is a Szeremleyt, ízlett, még ha kicsit melegebb és halványabb volt a megszokotthoz képest. 1300 volt vinotékában. Amúgy meg szomorú, hogy azon megy a polémia, hogy nem elég terroir meg kézműves, sajnálatos, hogy még mindig itt tartunk...

Még egy dolog: annyiszor hallani, hogy az olaszrizling nem rizling meg nehéz kimondani és mi lesz a nemzetközi karrierjével.
A legfrissebb német kutatások szerint nem is vagyunk mi olyan hülyék, amikor lerizlingezzük az olaszt:
"Der elsässische Gruppenname Ruesselinge (seit 1348) war für die blauen und schwarzen Rieslinge ebenso wie für rote, gelbe, grüne und weiße Rieslinge gebräuchlich. Neben dem Kleinen oder Rüdesheimer Riesling (Rheinriesling) gab es den Grobriesling (Räuschling), Gros Riesling (Orleans), Moselriesling (Auxerrois), Breisgauriesling (Knipperlé und Silvaner), Frankenriesling (Silvaner, Grüner Veltliner), Würzburger Riesling (Sauvignon), Gelben Riesling (Alanttermö), Budai Riesling (Apro Feher), Welschriesling
(Riesling Italico), Beerheller Wälschriesling (Roussane) und den Wolligen Wälschrießling (Babo&Metzger 1836). Letzterer wird in Österreich als Silberweiß (coll. Leth) erhalten und ist als Gyöngyfeher (Nemeth 1970) aus Ungarn beschrieben."

Az sem szép dolog, ha egy hegyaljai cikizi az olaszt...mondom ezt annak ellenére, hogy a fenti bravúr felennyiből megoldható furminttal, tessék kipróbálni a kerház 9-es szárazát és a Sárga Borház 8-asát. Persze nem minden évben, ebben mindenképpen erősebb az olasz.

arany_ember 2011.04.22. 01:19:33

Somlói Kolonics olaszrizling?

MetálFater (törölt) 2011.04.22. 06:38:44

Kövezzetek meg, de körülbelül 5 évvel ezelőtt vettem Belgiumban egy Muscat nevű édes fehérbort (akkoriban 8 Euróért!), és az bizony kenterbe verte a mi Tokaji Aszú fajtánkat!
Olyannyira, hogy akiknek ajánlottam, azok a kóstolása óta már csak ilyen fajtát isznak a süteményhez!
Mármint Muscat-ot.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.22. 07:27:49

@MetálFater: Valószínűleg egy Muscat Blanc szőlőből készült borba futottál bele. Magyarországon is ismert a fajta simán muskotályként, sőt Tokajban is használják a fajtát Sárga muskotály néven.

A muskotály méltán népszerű fajta, mivel igen aromás úgynevezett bukébort ad amit könnyű felismerni és könnyű szeretni :)

A Tokaji Aszú viszont rendszerint nem egy szőlőfajta bora hanem a furmint, hárslevelű no meg pont a Sárga-muskotály és/vagy több más fajta házasítása.

De sokan palackoznak még Tokajban is tisztán Sárga-muskotályt. Érdemes kiprübálni a Degenfeld, Nobilis Tokaji Muscat Lunel borokat. Sőt Demeter Zoltán Anett Borát is sokan dícsérik.

VFB 2011.04.22. 07:43:19

2002-ben New York felé a Malév járaton ismertem meg a Szeremley féle rizlinget. Azóta az mindég jó. Egy neves termelő rúgott seggbe minket egyszer ezért a vetítős ilyen ízek olyan áthallások dumáért. Annyit kérdezett csak "Kérsz még vagy nem?".

alföldimerlot 2011.04.22. 07:43:34

Az olaszrizling, amennyiben egyszer majd a külföldet szeretnénk meghódítani vele, elnevezésként annyira rossz, amennyire az egyáltalán lehetséges: tősgyökeres magyar fajta? akkor miért olasz? rizling? akkor miért nincs semmi köze a rieslinghez? Ráadásul az "sz" megoldhatatlan talány a külföldieknek. Persze majd ha a borok megkérdőjelezhetetlenül szuperek lesznek, akkor megtanulják a nevet. De addig biztosan nem javít a helyzeten.
Többször fölmerült, hogy a Grüner Veltliner legalább ennyire nehezen ejthető ki, mégis mennyire sikeres. Ez igaz, de egyrészt a GV-k színvonaláról egyelőre csak álmodhatunk, másrészt angol nyelvterületen nem is ejtik ki, a Gru-Ve rövidítésből ugyanis pillanatok alatt "groovy" lett, ami isteni ajándék és asztronómikus véletlen. www.jancisrobinson.com/articles/jr8920.html
Általában véve pedig úgy gondolom, hogy most már nem lehet kétségbe vonni, hogy az olaszrizlingből is készülhet nagy bor, a prototípusok megvannak, és egyre több tehetséges kispince bütyköli a maga csúcsmodelljét.

Félédes Zweigelt 2011.04.22. 08:36:29

@AG 2.0: @hegyaljai: @Belcsuj:
Szerintem egyetértünk. A félig vicces megjegyzésem nem arra utalt, hogy a legsürgősebb feladat bebrandingelni a fajtát, hanem ha már az elengedhetetlen fröccsbortól a csúcsborig minden szinten meg lesznek a jó borok, megfelelő mennyiségben és választékban - na akkor nem tekinthetünk el attól szép és nagyon kihívó marketingfeladattól, hogy bevezessük nemzetközileg.

Mellékszál, de ami pedig a marketinget illeti, egyáltalán nem tartom lehetetlen feladatnak, csak valódi, nemzetközi színvonalú hozzáértéssel, konzisztensen és elég pénzzel kell csinálni. Visszanézve persze könnyű az osztrákoknak, mert GV, meg Gru-Ve, ugye. Visszanézve Raúl is nagyon könnyen vitte el a labdát Júlio César mellett.

Részemről egyébként a világ meghódításától el is tekinthetünk, de hazai fogyasztásra el kéne érni, hogy az 2-10-20 (és a 60 eurós) olasz is biztosan jó vétel legyen. Igazából ez az, amit az osztrákoktól igazán irigylek.

VLADISZLAV 2011.04.22. 08:43:26

Hát engem is megkövezhettek, de.... tavaly nyáron volt szerencsém a Badacsonyi Borheteken végig kóstolni a kínálat nagy részét, ami ugye azért nagy többségéből valamilyen fajta rizlingből állt és hát nem akarom túlságosan elragadtatni magam, de bűn rossz borokkal sikerült találkoznom. Volt néhány meglepően édes! száraz bor és illatban egypárnál erős egérszag dominált. Ezt lehet szakemberek " fojtott mandula, vagy petrol illat"-nak mondják, nekem kellemetlen dohos, egérszagként csapódott le.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.04.22. 08:56:47

@kultúrmisszionárius: hát ez a jégkorongblogos nickemmel ment el, elnézést kérek az egész emberiségtől :)

bájgúnár 2011.04.22. 08:58:32

Nemvagyok szakértője a témának hacsak annyiban nem, hogy mamár a jó és a pancsborok közt eltudok igazodni.Az utóbbi években tértem át a borozásra igaz a vöröset szeretem és azon belűl a villányiakét.Dehát izlések és pofonok ugye.Viszont nyári időszakban szívesen fogyasztom a rizlingszilváni borokat.Még laza fröccsként is.Mióta lezajlott a kannásbor őrület egyre jobb magyar borokat talál az ember és elfogadható árakon.Most az ünnepek közeledtével már beszereztem az ebéd és a sonka mellé valót.Egri olaszrizling,Szekszárdi Kékfrankos és természetesen Villányi Cabernet Sauvignon.Az idő kellemesnek igérkezik,az ünnep nyugodtnak a társaság és a borok jónak.Kellemes Ünnepeket és fogyasszunk minél több jó magyar bort.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.04.22. 09:21:19

@VLADISZLAV: az egérszag az egérszag, semmilyen szakember sem tudja/akarja kimagyarázni. a bizonyára rossz hordótól van. sajna sokan még mindig erénynek, nagy dolognak tartják, hogy ugyanabban a hordóban tartják a borukat, amelyben már a dédnagypapa is tartotta

Bortó 2011.04.22. 09:49:40

@alföldimerlot: Valóban nem kellene olaszozni. Múlt századi borlapon láttam "Somlai Rizling" bort (nem pontosan így írták). Ha egy kis rajnai kerül az olasz mellé, akkor meg perdömpingtől sem kell tartani.
Erősebb alkohol mellett szóba kerülhet a grizling elnevezés is.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.22. 12:33:18

@AG 2.0: Ahogy a petrolosság sem ásványos jegy, hanem a trimetil-dihidronaftalin jelenléte amely a karotenoid bomlás végtermékeként van jelent a borban. Ez leginkább fajta és szőlészeti technológia függő dolog.

Jenyei 2011.04.22. 13:03:21

Egy név javaslat: Primarie. Benn van, hogy príma, a magyar rizling rövidítése (ma-ri) is, angolul a primary mint elsődleges, eredeti jelentés pozitív jelentést hordoz.

fugu 2011.04.22. 13:05:34

Ha valaki a csúcs-olaszok közt keresgélne, akkor ajánlom figyelmébe Gál Lajos Kántor Tag-ját, valamint Figula Sáfránykertjét. Ezeket le merném tenni a világ bármelyik asztalára.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2011.04.22. 13:28:43

Tudtommal a tudomány jelenlegi állása szerint (DNS vizsgálat) az Olaszrizling 60%-os valószínűséggel Dél-Tirolból származik. A maradék 40%-on a franciák és a Balkán osztozik. Jelenleg az Olaszrizlinget szinte kizárólag a történelmi határokon belül termesztik, ízig-vérig kárpáti fajta és ez még nagyon jól fog jönni, ha egyszer a környék országaival közösen akarnánk megjelenni a világpiacon.

A név tényleg nem szerencsés (nem csak külföldön, itthon sem). Én azon a véleményen vagyok, hogy mivel az Olaszrizlinget "Nemes Rizlingnek" is lehet hívni, át kéne keresztelni a fajtát egyszerűen Nemesre.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.22. 13:59:17

@kisrizling: Az Olaszrizling mint név szerintem több mint kiváló. Jól hangzó, szép név.

Őszintén remélem, hogy soha nem fogja senki marketing okok miatt átnevezni.

Nagyon nem szeretném azt sem ha mondjuk 50 év múlva a kínai lenne a legfontosabb célpiaca a magyar boroknak és ezért mondjuk a Furmintot átkeresztelnék valami a kínai fülnek jól csengő névre.

Albert már leírta, igaza is volt.

Álprobléma az olaszrizling nevén rugózni. Mindenki elhiheti, hogy ha a 2 eurós kategóriától a 100 eurósig lesznek kiváló olaszrizlingjeink akkor senkinek nem fog eszébe jutni, hogy jó-e a neve avagy sem.

Grosics Gyula és Hidegkuti Nándor neve, sőt Szent-Györgyi Albert neve is bonyolultan hangzik külföldön, csudák csudája mégis milyen jól megtanulta a világ.

shiraz 2011.04.22. 15:36:08

@BZoltan: jaja, sok ember annnyira okos. :)

Sárfehér 2011.04.22. 15:49:02

Az olaszrizling névvel nincs semmi probléma. Külföldieknek is jól kiejthető, nincs benne ö, ü, gy, ty - ezek általában, amik problémát okoznak. Az átlag művelt német tudja, hogy lengyelül az "sz" az "s" hangnak felel meg, és esetleg "olaschriesling"-nek fogja ejteni, nagy ügy. Az olasz majd kitöri a nyelvét, és az "sz" meg az "r" hang közé beszúr egy "c"-t - olaszcrizling -, nahát ez sem a világvége. Azt, hogy a ti szavaitok kimondhatatlanok, azt minden "nagy" nyelv beszélői kivétel nélkül elmondják minden "kis" nyelv beszélőinek, hol az ismerkedés bevezetéseként, hol kedvességből, hol birodalmi gőgből, ezzel igazán nem kell foglalkozni, mi is mondunk ilyen marhaságokat pl. a cseh vagy szlovák szavakra.

Marketig szempontjából sem jó szerintem a névváltoztatás, mert ha ezt a külföldi megtudja - már pedig megtudja -, akkor síma átverésnek fogja érezni. ("Ja, hogy ti nemes néven egy olasz akartatok elsütni?") A helyi, hagyományos névváltozatok feltámasztása persze rendben van.

Ellenben csak pár poszttal korábban írtatok a narratíva fontosságáról. Tessék: "A rizling, ami nem is rizling." Ingyen van. Imádni fogják.

Az olaszrizlinget szeretem, és sokat iszom. De a külföld megnyerésére szerintem kevésbé alkalmas. Az első kérdés, amire válaszolni kell, hogy miért vegyen pl. egy holland magyar bort? Az egyetlen helyes válasz csak az lehet, hogy azért mert egyedi. A szóba jöhető fajták közül viszont éppen az olaszrizling az, amelyik bármennyire is jó, de a leginkább hasonlít a szokásos nyugati fajtákhoz. Szóval, hódítani inkább a "Tokaj(i)", "furmint", "hárslevelű" szavakkal lehet. A "puttonyos" szót pedig nem lehet elhagyni az aszúcimkékről. A külföldi ismerőseim az "aszú" szóra nem, a "puttonyos"-ra sokkal inkább emlékeznek. Közben jót vigyorognak mellé, mert viccesnek találják magát a szót, de ez a jó, mert ez kell a marketinghez.

A Grácban élő német ismerősnek egyébként nemrég küldtem épp egy Pálffy olaszt, merthogy szerinte az olasz egy egyszerű, friss, savas asztali bor. :)

fugu 2011.04.22. 17:27:11

Én azt hiszem ezt a név ügyet már alaposan körbejártátok egyszer(-kétszer).
Hadd jegyezzem meg, hogy nekem problémát okoz némely francia cÍmke megolvasása is. Érdekel ez valakit? Tutira NEM!
Nicole Scherzinger sem a neve miatt tetszik, vagy nem tetszik. Véleményem szerint e tekintetben nem a szőlőfajta a termék, amely marketingre szorul, hanem a belőle megszülető bor, és ha már említettem, az általam legkedveltebbeket, ezeknek jól hangzó nevük van! Kántor Tag, Sáfránykert.
Hiába van nagy lendületű átnevezési hangulat a levegőben, a szőlőket hagyjuk békén!

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2011.04.22. 19:40:25

@BZoltan: Nem hiszem, hogy az "ötlet" amit felvetettem, az előzmény nélküli, ördögtől való marketingtrükk kategóriába tartozik, hiszen a fajtát lehet hivatalosan így nevezni.
Abban egyetértek, hogy ha a külföldi akarja akkor képes megjegyezni az olaszrizling nevet és ennek alapját a minőség jelenti. Érdemes lenne azonban kicsit előrenézni, régióban gondolkodni és a szomszédokkal együtt kitalálni valamit, amire a hazai piacokon kívül is megnyílnak a pénztárcák. Jó kiinduló alap lenne erre az olasz.

@fugu:
"Hadd jegyezzem meg, hogy nekem problémát okoz némely francia cÍmke megolvasása is. Érdekel ez valakit? Tutira NEM!"
Meglepődnél, hogy mennyi francia régió és termelő kerül hátrányba a világpiacon az átlagfogyasztó számára érthetetlen/kiejthetetlen címkék/nevek miatt.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.22. 20:08:08

@kisrizling: A "nemes" névvel az a probléma, hogy az nem név, hanem jelző. Mármint fajtanévben. A nemes rizling nem egy név, hanem az olasz rizling vagy két tucat ismert klónjából négyet hívnak nemesnek. Ahogy van furmintból is és hárslevelűből is, de bakatorból, cirfandliból és kadarkából is nemes. Ezért nem tartanám korrektnek a nemes nevet az összes olaszrizlingre ráadásul kizárólagosan ráhúzni.

Az olaszrizling szerintem is a legalkalmasabb fajta lenne zászlós fajtának.

Nem akarom megbántan a Furmint lobbi tagjait, de lássuk be, hogy ma Magyarországon a Furmint szinte csak hegyalján létezik (a Somlón alig 73 hektár furmint terem ami a borvidék 12%-a). Ha azt mondjuk, hogy a Furmint legyen a magyar bor zászlóshajója azzal azt mondjuk, hogy a tokaji legyen a magyar bor zászlóhordozója. Ami nem is rossz ötlet, de ha a Kárpát-medencében gondolkozunk akkor ez valahol sántít.

Sárfehér 2011.04.22. 22:23:09

@BZoltan: Meg sárfehérből (azaz bátaiból) is rosszul álltok. :)

Tokajt azért emlegetem, mert Tokaj neve csak ismert még valamennyire a világban. A furmintot meg mint tapasztalatot mondtam. Olaszrizlinggel még soha nem tudtam igazán egy külföldit sem meglepni, furminttal igen.

Somlót hajszálnyival izgalmasabbnak találom, mint Tokajt, ennek ellenére mondom, amit mondok.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.04.23. 06:09:07

@Sárfehér: Tokajnak nagyon erős a véleményformáló hatása. Olyan emberek, pincék képviselik Tokajt a fogyasztók előtt amilyenekkel semelyik másik borvidék sem rendelkezik.
Pont emiatt szerintem nagyon vigyázni kell arra, hogy ne csináljunk a magyar borból "Tokaji és futottak még" kategóriát.

Hogy egy külföldit mivel lehet meglepni engem nem igazán érdekel. Az viszont biztos, hogy a 2000 forint alatti kategóriában nagyságrendekkel több bitang jó olasz van mint a 3000 alatti iható furmint. De szerintem ha alaposan körülnézel a komolyabb olaszok között akkor már ott is lehet meglepően jó tételeket találni.

Fontos részlete az egész történetnek, hogy ameddig a Furmint egy régi fajta ami igazán jó minőséget alacsony terheléssel, bakművelésben ad addig az olasz még a nagy hozamra beállított erősen gépesíthető ültetvényekről is tud tisztes eredményt mutatni. Pontosan emiatt terjedt el az olaszrizling a filoxéra-vész után.

Vagyis az olasz lényegesen alkalmasabb meghódítani az olcsóbb árfekvésű borokat fogyasztó réteget mint a furmint. Márpedig mind a magyar borkutúra és a sikeres export erre alapozódik.

hegyaljai 2011.04.23. 09:40:39

Már megbántam, hogy a Furminttal példálóztam, hiszen nem az olaszrizlinggel való összevetése volt a szándékom, sem a minőség, sem a bor könnyű érthetősége szempontjából. Csupán azt akartam jelezni, a technológiai innováció és a minőségjavulás nélkül még "tokaji hátszéllel" sem lehetett eladni a furmintot, bár a neve könnyebben kimondható.
Kétségtelenül az olaszrizling, mint legnagyobb területen termelt fehér fajta hiányol egy GV-hez hasonló, stratégiai gondolkodású fejlesztést, és ennek a sikeréért én is szurkolok.

Belcsuj 2011.04.23. 12:09:24

@VLADISZLAV: az egérszagot senki sem mondja sem fojtott mandulának, sem petrolnak, az teljesen más dolog.
@AG 2.0: utánanéztem egy kicsit, hogy pontosabban tudjam leírni, mert arra emlékeztem, hogy soha nem hallottam, hogy a rossz hordótól lenne. Alapvetően alacsonyabb savtartalmú és hosszabb ideig erjedő boroknál fordulhat elő. Leginkább a Lactobacillus brevis/cellobiosus baktériumokat és a Brettanomyces élesztőtörzset tartják az okozójának. Ezek idézhetik elő a 2-acetil tetrahidro-piridin nevű vegyületet.
Ha Te simán egy dohos szagra gondoltál, mint egérszag, akkor elnézést, de ha az egéríz név alatt futó borbetegségre, akkor elvileg a fentiek miatt lehet.

Áldott Húsvétot mindenkinek!
süti beállítások módosítása