Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Koccintsanak ocsmány lőrével!

Corte Viola Gran Dessert Spumante 279 forintért

2006.12.29. 20:09 - Albert gazda

Azt állítom, hogy míg Magyarországon eléggé öles léptekkel fejlődik a bortudás – noha sok tanulnivalónk van még, ugye –, addig a pezsgőkultúra sehol sincsen. Magunk sem sokat foglalkozunk vele. Nem nagyon iszunk szpárklingot, vagy ha mégis, legfeljebb szilveszterkor és más sátoros ünnepeken. Akkor is milyet. Persze tudom, hogy az Auchan vagy a Tesco akciós ajánlatai nem nekem szólnak. Mégis.

Kemendy László mesélte nemrég, hogy pezsgőileg benne vannak a slamasztikában alaposan. Hiába vezeti egyelőre a piacot a Törley – termelésük kétharmada édes, nyilván –, ömlik be az országba Európa szemete, és a 300 forint alatti, pezsgőnek nevezett folyadékokkal képtelenek versenyezni. A magyar ember ugyanis, ha teheti, nem ad ötszáz pénznél többet ünnepi lére. Kerüljön fillérekbe, legyen émelyítő, ez a két szempont játszik.

A Törley-vezér mondta azt is, hogy 2005 decemberében vettek a bótban egy olaszt, megkóstolták, megállapították, hogy seprőborból csinálták, küldtek belőle az OBI-nak. Az OBI megvizsgálta, konstatálta, hogy tényleg, betiltotta, leszedette a polcokról. Aztán feltűnt egy másik áruházláncban.

Fogalmam sincs, hogy az Auchanban most hirdetett 279 forintos talján Corte Viola Gran Dessert Spumantét – amellyel a madaras lánc megnyerte az Index-árversenyt ebben a kategóriában –, vagy a tescós Schloss Böchingent 299 forintért milyen módszerekkel készítették. (A Tesco egyébként újabban közel hatszáz forintos magyarral próbálkozik, tekintsük ezt fejlődésnek.) Hogy vízzel felöntött seprőből vannak-e, vagy híg borból. De nem is fontos. Hiszen akármit csináltak, ennyiért csak lőre lehet egyik és másik is, nincs mese. Honfitársaink milliói pedig megisszák. Mint ahogyan megitták néhány éve a legundorítóbb importsöröket. Mint ahogyan hektószám fogják vedelni a műborokat, előbb-utóbb.

Az év bortermelője egyébként 2006-ban a pezsgőgyáros Garamvári Vencel lett. Hurrá. Ezenkívül tessék szavazni.

Címkék: esszéjellegű tesco garamvári pezsgő corte viola auchan törley böchingen

62 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr1324531

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemjo 2006.12.29. 20:43:14

A pezsgője nem rosz , szerdán kóstoltam.
A vörösbora harmatgyenge.

Anak 2006.12.29. 22:10:09

Ez tényleg ennyire rossz? Mert anyám ilyet vett, hiába minden lebeszélésem ellenére.

fishbone 2006.12.29. 23:07:54

Az én apám is bevásárolt, ő ezt a Böchingent (vagy böööeingem) vette a tescoban. Már előre félek, mi lesze vele másnap...

babsz 2006.12.29. 23:56:49

Nálunk akkor is 1 Henkel, 1 Törley minden évben. Az olcsó pezsgő az olyan, mint az olcsó nyakék: fogalomzavar.

nekemtenemmutogatol 2006.12.30. 00:46:12

a Föld kering a Nap körül, folyadékokban a nyomás gyengítetlenül terjed, 69ft-ért nincs sör, háromszázé' nincs pezsegő.

opeth 2006.12.30. 03:12:36

én nem veszek meg ennyiért semmilyen italt. milyen már az..._olyan_
(majd ha háromhúsz lesz:D)

Terlis 2006.12.30. 05:16:05

Azért felesleges siránkozni. Még a buta ember is csak hátha alapon hiszi azt, hogy 300-ért nem szart vesz, kostolás után visszatér a jóhoz. Ez nem a középosztálynak lett kitalálva sztem. Amúgy meg nem kell izgulni: aki rendszeresen iszik pezsgőt (pl. a party kultúrához hozzátartozik), az ált. rendeset vesz. A Bedben vagy a Dokkban sem BB-t vágnak az emberhez. Mellesleg a BB miatt is lehetne sírni, az alap és a Törley között ég és föld. A BB el is kezdett drágábbakat is gyártani...
Valamit viszonyt magyarázzatok el! Miért mondja minden "szakértő", hogy csak a száraz, mikor teljesen normális, hogy az ember olyat iszik, ami finom. Egy édes tokaji helyett melyik normális ember akarna mondjuk száraz somlóit inni?!

jegec 2006.12.30. 08:32:49

Az azért tévedés, hogy a pzsgő az olcsósága miatt rossz. Például lehet ismét kapni a régi, jó ismert cimkés orosz pezsgőt is, nem is olcsón. Én a száraz változatát kóstoltam (mert ugyan izlés dolga, hogy édes vagy száraz, de mégis az utóbbinak van több köze a szőlőhöz, na a száraz orosz bűn rossz volt.

Tehát attól nem javul meg egy pezsgő minősége, ha háromszor annyiért adják.
Persze ez az olasz Spumante valóban egy ócskaság.

Ylmor 2006.12.30. 08:53:14

Rühellem a pezsgőt, de az is lehet, hogy idáig csak moslékot kóstoltam. Egy kezdőnek mit tudtok ajánlani?

Steff 2006.12.30. 09:18:20

„Egy édes tokaji helyett melyik normális ember akarna mondjuk száraz somlóit inni?!”

Ez nem „helyett”-kérdés, hanem „is-is”-kérdés. Én egyébként a somlóihoz húzok.

pasa 2006.12.30. 09:25:31

Könnyekig hatódtam meg azon a szakértelmen, hogy az árcédulából meg lehet megállapítani, mikor készült, hogyan készült, ki készítette, mi a beceneve, mi van benne. Ki se kell nyitni, meg se kell kóstolni. Még a nevét sem kell elolvasni. A cikkben felemlített fogalmamsincs kommentek után miért tudjuk amit tudunk? Sőt, mindegyik keményüvegű volt. Még a műanyag kanna sem vezethette félre. Aki ennyire, az miért nem tud a Szépasszonyvölgyben is? De nem a VIP bejáraton!

Octopus 2006.12.30. 09:29:19

Kedves Terlis: az utolsó kérdésedre itt sztem elég sokan válaszolnák azt, hogy "hát én!". Az "édes Tokaji" - "száraz somlói" szembeállítás sem a legszerencsésebb...

Kritikán Aluli 2006.12.30. 09:30:30

Haumann Péter mondta egyszer: A pezsgő legyen hideg, száraz és INGYÉRT...

Octopus 2006.12.30. 09:30:50

Steff megelőzött :)

loggoll 2006.12.30. 09:48:13

Tényleg megkóstolhattátok volna, mert így nem elég komoly.

loggoll 2006.12.30. 09:50:08

"jegec 2006.12.30. 08:32:49
... lehet ismét kapni a régi, jó ismert cimkés orosz pezsgőt is, nem is olcsón. "

Ez nem az, amit Kiskőrösön (vagy arrafelé) csinálnak?

Pelydzs 2006.12.30. 10:10:09

Pezsgő???
No comment!

A Veuve Cliquet alatt szerintem minden "ihatatlan".
Ez nem sznobizmus, csak ha valaki egyszer megtudta, hogy mi a jó, akkor...

Szerintem bort 1.000-1.200 Ft, sört 250-300 Ft, töményet 2.500-3.000 Ft alatt nem érdemes inni.
Azzal már vmi. nem stimmel!

G.

jegyalja 2006.12.30. 10:25:39

Én csak azt nem értem, hogy a pezsgőt (és a jó bort is persze) elvileg azért találták ki, hogy ünnepi események (pl. szilveszter) megkoronozása legyen. Szarral viszont nem lehet koronázni...

pasa 2006.12.30. 10:35:52

Pelydzs: a másik árcéduláról mindent tudó, pezsgőről semmit.
Az anyatej helyett 100eu-s hungarikumokon nevelkedett pontozók értékelését elfogadom, ha tesznek egy kis kirándulást. Keressék meg a világ legjobb cukrászdáját Balatonfüreden: Pest felé a lámpa után második sarok jobbra. Egyenek, a világ legjobb süteményeiből, és fagylaltjából. Utána sétáljanak tovább az utcán, a part felé. Egyenesen nekimennek egy épületnek. Ha felnéznek, azt olvashatják, hogy ez a Balatoni Borok Háza. Az ajtóhoz érve, csak a kilincset kell lenyomni, az kinyílik, az utcára. Jelszó nélkül be lehet menni. Körülnézve tapasztalható, hogy a polci árak 420-2800Ft közöttiek. Szíveskedjenek ezeket lepontozni, és a jelenlévő rendekkel-lovagokkal a nem megfelelőt kicseréltetni. Ezek után az illetőktől elfogadom, hogy az1999Ft-os bor lőre, a 2001Ft-os nemesnedü.

nemjo 2006.12.30. 10:39:45

lehet , csak a nyakadba fog folyni... az meg nemjo ....

Az édes pezsgőnél csak a meleg édes pezsgő a szarabb .... ha tehetem - inkább iszom egy hideg rozét , vagy valami rendes vörösből ...

nemjo 2006.12.30. 10:44:05

Ez így értelmetlen Pasa , nem mindegy neked , hogy ki - hány pontot ad a borra , ha neked ízlik?

Füred meg tuti hely - az idei Kékszalagon a haverommal innen kezdve Siófokig megittunk 4 üveg rozét ... hm..

Károly_bácsi 2006.12.30. 10:44:30

Martini édes pezsgő. Csakis.

pasa 2006.12.30. 10:57:19

Nemjó: dejó, hogy igazad van. A Martini nem ízlik, el is ajándékoztam egy dobozzal. De nem minősítem! De azt sem aki szereti! Én azt minősítem akinek a Martini a csúcs, ha megduplázzák az árát, viszont nem ital, ha felezik az árát.

egri Fehér 2006.12.30. 11:22:00

Kedves Pasa!
Az árból igenis lehet következtetni a minőségre, mégpedig azért, mert 300 Ft-ért lehetetlen pezsgőt készíteni. Egyszerűen a palack+palackozás legalább 150 Ft...

Droopy 2006.12.30. 11:31:12

Pasa, a sznoboktól nekem is feláll a hátamon a szőr, szeretnék én is minél több olyan cikket látni, hogy mik a jó borok például az 1000 Ft körüli árkategóriában (volt is ilyen a múltkor, nagyon örültem is neki). Az kunszt. Viszont extrém árban jó bort csinálni nem igazán az. Ez olyan, mintha az autós újságok Aston Martin és Bentley tesztekkel lennének tele, és az átlagautókat meg flegmán leszólnák.

dingdong 2006.12.30. 11:31:31

" nemjo 2006.12.30. 10:44:05
Ez így értelmetlen Pasa , nem mindegy neked , hogy ki - hány pontot ad a borra , ha neked ízlik?"
Nem mindegy. Pl ha megteccik egy tablettas(nem vagy profi) iszod a kemikaliat aminek az ize teccik.-> Maradando agykarosodas:) igy fogsz kinezni: subba.blog.hu/2006/12/21/balti_brek

pasa 2006.12.30. 11:49:18

Egri fehér: igazad van. Köszönöm a kommentet. Következtetni lehet: árból, palackból, címkéből és dugóból is. És megállapítani, minősíteni csak próbából, kóstolóból lehet. Márha a beltartalmat akarjuk megítélni. Ezt csak azért részletezem, mert eddig zömmel azt olvashattuk itt, hogy a tannin így vagy úgy. A bukéja jobbra, vagy hátra. Az ízvilága gurul mint a tetraéder. Úgy tör fel belőle a sav, mint a NIAGARA. Teljes képzavarban vagyok. De ezek legalább nem az autópálya melletti gigantposzterek
ünnepi akciós árlistája alapján lettek megállapítva.

pasa 2006.12.30. 11:53:19

Droopi, dingdong!
Irány a Balatoni Borok Háza és az ottani szakértőktől tájékozódni.

paganus 2006.12.30. 11:54:51

Nem vagyok nagy habzóbor szakértő, talán egy félszáraz Henkel volt, amit utoljára finomnak tituláltam. Ezer alatt jó bort hitvita: Szent István Korona etyek-budai Savignon Blanc, 2005 - hatszáért megvehető. Mivel a kétezeh-ötös év igen szar volt, aki ennél sokkal többért árulja palackját, hazudik. ;-)

nemjo 2006.12.30. 13:20:06

Dingdong , én nem a tablettásról beszéltem , az ugyanis nem bor , nem is szokás pontozni.
Itt mi valamennyien egy minőségi szint feletti italokról vitatkozunk , állítjuk rangsorba izlésünknek megfelelően.
A link különben jó !
:-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2006.12.30. 14:24:03

Pelydzs,

egy apró helyesbítés: úgy emlékszem, Veuve Cliqout.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2006.12.30. 14:31:56

Sárga címkés Veuve Cliquot Ponsardin-t lehet(ett) kapni az Oktogonnál, a Burger King melletti Csemegében, 12 ezer pénzér'. Szerintem kicsit pofátlan az árfekvés; ugyenez Hegyeshalomtól nyugatra 30-35 ajróért beszerezhető.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2006.12.30. 14:36:37

És még egy utolsó helyesbítés, amihez elő kellett vennem a palackot:

Veuve Clicquot.

Bocs.

Annap 2006.12.30. 16:24:02

És mielőtt valaki belefut, Dom Pérignon, nem Don, ráadásul Louis Vuitton, nem Luis.
Mert ugye franciázni jobb mint spanyolozni.

Sootaanaa 2006.12.30. 17:40:41

nem is tudtam, hogy a luiz vütton iható :-)

zergeboglar 2006.12.30. 19:16:10

én személy szerint a Hungária Extra Dry pezsgőre szavazok. Igaz az is "ezres" kategória. NA BUÉK!

Spicc 2006.12.30. 19:20:03

A pezsgőnél igenis lehet ár után orientálódni. Ez nem bor, ahol még érhetnek meglepetések. Alapszabály: 500 Ft alatt nincs (tank)pezsgő. Ami alatta van az habzóbor, azaz borba nyomatot szénsav, amit te is tudsz csinálni, ha bort öntesz a szódásszifonodba egy kanál cukorral ízesítve. Mivel a pezsgő egy ünnepi ital, így nagyon gáz ha a leggagyibb itallal ami létezik koccintasz az alkalomra. Bárki vehet 200 Ft pulsszért tisztességes tankos magyar pezsgőt.

Bor Ivó 2006.12.30. 21:28:56

Baromira tetszik, hogy valamit kóstolás nélkül, pusztán az ára alapján lefikáznak az igazság letéteményesei. (Persze ha megkóstolnak valamit, az sem jobb, erősen tele vannak előítélettel, szerintem már a palack kibontása előtt megírhatnák a cikket, ugyanaz lenne, példa rá az ukrán tokajik esete, Szepsy Istvánnak pedig akkor is legalább 8 pontot adnának, ha címkés tokajis borosüvegbe pisil, és azt adja oda nekik értékelésre.) Egyébként amikor 70 Ft-ért vagy az alatt vásárolnak 1 kg szőlőt, miért is nem lehet 300 Ft alatti pezsgőt (075 l, tehát 400 Ft/liter) készíteni belőle? Azért, mert el lehet adni ugyanazt esetleg 1000 Ft fölött is?

regreg 2006.12.30. 21:38:56

A tuti megoldás: 300ftos pezsgő, bele 70ftos tesós energiaital...:)

franki 2006.12.30. 21:52:54

BB, Törley,Francois,Walton,Voila minnd ugyanaz! A Henkel-Sönlein /remélem jól írtam ,csoport márkái/Miről beszéltek?
Jó napot kívánok! Itt a globolizáció, sikerült kiárúsítani az országot!B.U.É.K.!

Krisztina (törölt) 2006.12.30. 22:10:18

Ylmor, en is utalom, de ha muszaj pezsgot inni, akkor Frexinet brut. Probald meg ezt, ha latod valahol, szerintem ihato.(csakazertisekezetnelkul:))

Spicc 2006.12.30. 22:40:57

Borivó, itt arról van szó, hogy nem szabadna pezsgőnek nevezni olyan italokat, ahol a borba egyszerűen szénsavat pumpálnak. A pezsgőkészítés alapja, hogy az alapbort másodlagos erjesztésnek vetik alá, ebből keletkezik a széndioxid a pezsgőben. Ez a technikától függően egy-két hónapig, de hagyományos esetén akár 3 évig is eltarthat. Ihat a jó nép 300 Ft-ért habzóbort, de azt tudnia kell, hogy az nem pezsgő. Olyan mint a hamisított bor. Ócsó de semmi köze nincs ahhoz aminek hívják.

Bor Ivó 2006.12.30. 22:47:09

De az erjesztés nem kerül komolyabb pénzbe (a palackok/tank ingyen eláll, ha már egyszer beszerezték).
Szóval szerintem 300 Ft-ért simán elő lehet állítani egy palack (0,75 l) pezsgőt. Biztos nem a világ legjobbja (már csak az alapbor ára miatt sem), és hát elég ritkán erjesztik már likőrrel, mint Dom Perignon abbé,csak sima cukorsziruppal, de borból készül, erjesztéssel, és pezsgő.
(Mellesleg a habzóborról annyit, hogy a pezsgő, ami champagne, elméletileg csak a francia Champagne megyében előállított szénsavas utóerjesztett bor neve, a több mind sparkling wine, ami nagyjából ugyanaz, mint a habzóbor (gyöngyöző bor), legalábbis az angoloknál.)

egri Fehér 2006.12.30. 23:15:22

Bor Ivó:
Mármint hogy az a Champagne, amit a Champagne nevű appellációban, az eredetvédelmi szabályoknak megfelelően készítettek el. Champagne megye nincs, csak Champagne appelláció, illetve Champagne-Ardennes régió (de ez mellékes).
Nekünk, magyaroknak van erre az italra egy szavunk: pezsgő. És a pezsgő - ahogy Spicc is mondta - valóban csak az az ital lehet (a bortörvény szerint), amelybe a szénsavat az élesztők nyomták bele. Ezen belül három módszer létezik; a hagyományos (Champagne-i módszer), a klasszikus és a tankpezsgő - származási helyre való tekintet nélkül.
A habzóborba ipari CO2-t nyeletnek el, ezért még a tankpezsgőnél is olcsóbb.

Egy normális pezsgőspalack nem olcsó játék. Kb. 6 bar nyomást kell kibírnia...

Egy szó mint száz; 300 Ft-ból nem lehet pezsgőt csinálni. Ahhoz túl sokba vannak az alapanyagok (pl. a sok inox), és túl sokáig áll benne a cuccban az előállító pénze.

pasa 2006.12.30. 23:45:36

Közben emilen keresztül tisztázódott a félreértésem. A szöveg nem konkrét italról, hanem a jelenségről próbál szólni. Kis hazánkat nagy tömegben árasztják el a külföldről beözönlő termékek. Ezek nagy része bóvli dolog, hogy finoman fogalmazzunk. A bóvlikat rendszerint alacsony árakkal teszik vonzóvá, így azok kiszoríthatják a forgalomból a rendes termékeket. A bóvli ellen tehát kutyakötelességünk fellépni, harcolni. A külföldi bóvli elérte a magyar pezsgő és borforgalmazást is. E területeken hívjuk a bóvlit pl. lőrének. Tehát harcolni kell a lőre ellen! Először is bocsánatot kérek a lőrétől, mert az a szakemberek által ismert módon készített ital, de most negativ minősítésként használjuk a nevét. Tehát, hogyan harcoljunk a lőre ellen? Miről ismerjük meg? Külföldi? Olcsó? Ki árulja, magyar vagy külföldi lánc? Ha habzóborra pezsgőt írnak akkor az lőre? Ha a Törleyt akciós áron adják akkor lőrévé változik? Ha a lőre árát felszorozzuk akkor az megjavul? Ha a lőrét lőreként árulják akkor nem lőre? Ha műanyag kannában van a kékfrankos, akkor az nem kékfrankos? És, ha piknik kiszerelésű papirdobozban? Nna teljesen összezavarodtam. Nem is jut más eszembe csak Amerika, ahol alkotmányos jog hülyének lenni, de olvasni azt tudni kell. Ezért pl. kiírják, hogy ne hajts be a piros lámpánál. Tényleg! Másik meg a pártállamból való. Kádkészítő J. elrendelte, hogy csak a bablevest szabad bablevesnek hívni. Lehet, hogy azt kéne kívül ráírni ami belül van? Talán igen. És akkor könnyen előfordulhat, hogy ha bikavér van kívül, akkor bikavér van belül? Lehet, hogy ellenőrizni is kellene? Lehet, hogy nemcsak az OBI-nak? Aki nem ér rá? A fináncokat, fogyasztóvédelmet nem lehet bevonni? Ők a pelenkától az atomrakétáig mindenhez értenek, csak a borhoz nem? Lehet hogy még több kérdés is van? Lehet, hogy idén nem sikerül ezeket megválaszolni? Nem tudom. Mindenesetre ezennel elnézést kérek a félreértésemért Albert gazdától, és boldog új évet kívánok Neki és mindnyájunknak.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2006.12.31. 01:52:20

Azért létezik egy másik jelenség is amiről hajlamosk vagyunk elfelejteni, hogy ez is befolyásolja mi van az árcédulán. Mert ki mondta, hogy az elkészítés költsége alá nem mehet egy multi az árképzésnél?

Dehogynem mehet! Hogyne mehetne, ha bemész az olcsó pezsgőért, észre sem veszed, hogy a hatalmas engedményt pedig elbukod a többi tételen. Pláne, hogy az ajánlat csak a készlet erejéig érvényes. Ez a szép benne.

csikoborasz 2006.12.31. 02:19:52

Azért egy termék árából lehet dolgokra következtetni.A legolcsóbb az álltalába szar, a legdrágább meg nem annyira jó mint amilyen drága.Én most egy 2001-es chateau Vincent crystal extra dry-t fogok szilveszterre kipróbálni.Esetleges tapasztalatokat szívesen veszek.Köszi

zsoltizmo 2006.12.31. 08:03:39

A beosztasomnal fogva volt szerencsem egypar pezsgo kostolason reszt venni es ha nem beszelunk a Salon vagy Cristal kategoriakrol akkor batram allithatom hogy a legjobb ar ertekaranyos itokat a nemetes nevu PIPER HEIDSIECK keszitgeti. Van nekik ugynevezett vintage kiadasaik amik egyszeruen csodalatosak. A VEUVE CLICQUOT-nak szerintem csak a neve nagy a Perignon apankrol mar nem is beszelve. Az itthoniak kozul a Francois President a legjobb bar sokan a Torley Chardonnay-t jobbnak tartjak. Nekem a Torley-ben mindig erzodik az alapbor ami valahogyan belezavar a kepbe. boldog ujevet az egesz brigadnak........

ödenburger 2006.12.31. 08:11:48

Üdv mindenkinek! Az, hogy a 300 Ft.-ért árult pezsgő silány lötty, nem lehet kétséges. Ha igazából nem is pezsgő, hanem habzóbor, akkor talán elképzelhető ilyen árért,de bűn pezsgőnek nevezni. (És törvénysértés is vastagon!)
Miért is? Nos akkor számoljunk: A pezsgőt terhelő jövedéki adó hektoliterenként 9200 Ft.- Azaz egy üveg estében 69 Ft. Ezt az összeget az előállítónak, "import", illetve tagállami beszerzés esetén az importőrnek, kereskedőnek kell megfizetnie. Tehát a képlet, ahol X az előállítási költség: (X*termelői árrés + 69Ft)* multi árrés*1,2, azaz ÁFA= 300 Ft.
Visszafelé: 300 Ft Bruttó = 250 Ft Nettó. Ha a multi kivételesen csak 25 %-kal dolgozik, akkor ezt veszi 200 -ért. Tehát termelő (importőr) kap 200-at, amiből 69 Ft Jövedéki adó befizetési kötelezettsége van. Tehát marad 181 Ft. Ha ő csak 20%-kal dolgozik, akkor X =150,8 Ft. Üveg, címke dugó legalább 100 Ft, azaz a folyadékra marad kb 50 Ft. Aki elhiszi, hogy két v. három vizes zsömle áráért pezsgőt elő lehet állítani, az nem lepődne meg a 450 Ft-os téliszalámin sem. Most látom, hogy a multiba bekerülés költségét ami cca. 500.000-600.000 Ft egyszeri sarc, polcpénzt, kenőpénzt nem is számoltam... Kedves TheElf! Általában teljesen igazad van, de jelen esetben még ha a multi 25%-át levesszük -10%-ra, akkor sem gömbölyű a dolog. No jó készülődést mindenkinek!

ödenburger 2006.12.31. 08:17:27

JAVÍTÁS!!!
Úgy látszik még olyan korán van, hogy tök hülyén számolok: tehát helyesen: 200- 69 = 131 Ft. Ennyi marad az adó bvefizetése után termelőnél. Ebből a 20% marzs: 109 Ft. Így előállítási költség = 109 Ft. Ebből az üveg,dugó stb. 100 Ft, marad 9 Ft.- Ajjaj, még egy zsömle árát sem éri el.....

Metzger 2006.12.31. 08:50:44

Én a szentendrei Nagy nevű sebész pezsiét fogom inni.Hideg,száraz és ingyért.

Spicc 2006.12.31. 10:31:15

A matekot már nem tudom követni, de biztos így van. A Spumante-énél meg ráadásul a mustba nyomják már bele a CO2-t, hogy még gyorsabb legyen az egész folyamat. Elnézést az önreklámozásért, de akit részletesen érdekel a technológia, az itt bővebbet is talál: kezdoszolesz.blogspot.com/2006/09/sorozat-pezsgk-vilga.html.
Egyébként meg BUÉK mindenkinek!

Spicc 2006.12.31. 10:53:50

Sorry, a link az pont nélkül a végén.

Szeretem az orosz pezsgőt! 2006.12.31. 16:38:16

Üdv. Néhány információ, "a régi jól ismert orosz pezsgőt" immáron több mint 15 éve az izsáki pincészet palackozza, orosz licenc alapján, semmi köze a "BORGYÁRTÁSRÓL" elhíresült Kiskőröshöz, igaz Izsák is az Alföldön van. A pincészetről annyit, hogy Közép-Európa legnagyobb és legmodernebb pezsgőüzeme, mely nemrégiben ismét 100%-ig magyar tulajdonba került, a alföldi szőlőtermelők tulajdonába (képzeljék olyan is van)és hamarosan új és különleges termékekkel próbálja meg felvenni a harcot az import 200 Ft-os pezsgőkkel, valamint a budafoki pincészettel, akik 5 márkanév alatt képesek ugyanazt a pezsgőt palackba zárni. Mindegy hogy Walton, BB vagy Törley. Továbbá mindenki olyan pezsgőt iszik amilyet szeret.... B.U.É.K

Metzger 2006.12.31. 18:44:33

Nem éreztem a földrengést,biztos túldozíroztam a főzőolajat,és elnyomott a bölcsesség.
A földindulás híre viszont annyira megrázott,hogy az imént lehömbölödtem a pinyóba és kitettem a jégre még két ampullát.
1.Hungarya extra dry
2.Hungarya rose félszáraz
Kóstoljátok meg utóbbit,nagyon hidegen teljesen száraz benyomást kelt.
Mindkettő stabil megbízható minőség,elfogadható áron,ám az biztos,hogy nem ettől az organzától visítják le a csajok a
tetőt, a falvédő leszaggatásának elmaradásáról nem is beszélve.
Azt a flancos nevű franciát ma a Dobogői uti nagy szatócsban 9,9 rugóért dobálták a gyanútlan alkeszjelöltek,és reménytelen uborkafát hágó honfitársak után.
BÚÉK!

Bor Ivó 2006.12.31. 19:05:24

ödenburger:
Csak apróbb számolási hibák vannak.
A pezsgőre jövedéki adója literenként 114 Ft (2006-ban). A palack + dugó ára ellenben nem 100 Ft, hanem kb. 25 (a zöld üveg a legolcsóbb - nem véletlenül ilyen minden nem visszaváltható palack -, és 25 Ft-ért már a legdrágább fehér üvegből is kapsz pl. poharat, a műanyag dugó meg kb. 2 Ft/db).
Számold újra ilyen adatokkal, és kijön, hogy bizony lehet ennyiért pezsgőt készíteni. Nem a világ legjobbját (mert ennyiért nem tudsz világszínvonalú bort készíteni), de pezsgőt.
De talán kóstold meg, 300 Ft biztos nem vág földhöz, aztán írj róla.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.01.01. 14:54:29

Ezen kívül a -10% sem feltétlenül annyi, hiszen itt arról van szó, hogy az Auchannak úgy kell a pezsgő árát belőnie, hogy amit a pezsgőn bukik, azt visszahozza egy szilveszteri bevásárlás, ami kb a pezsgőn kívül, mivel nem csak arra az estére vásárolsz egy nap, belekerül 20000 forintodba, ezen van kb 4000 forint hasznuk, ha a vevők negyede jön prospektus alapján (csóró magyar) és szilveszerkor a pezsgő a sztár vevőcsalogató, akkor megéri ezen palackonként akár 700-800 Ft engedményt is adni.

Ha pedig megéri, akkor... 1000 forintos beszerzési ár, nagy tételben vásárolva, úgy, hogy a multi a hosszú távú együttműködéssel kényszerhelyzetbe hozza a termelőt, hogy az még szintén bukik rajta valamennyit.

Lehet ennyiből pezsgőt csinálni?

ödenburger 2007.01.02. 19:01:53

Kedves BorIvó! Az adómértékben igazad van, pontatlan voltam: valóban 114 Ft/L. Ez 85,5 Ft./palack. Ha az üveg+dugó+címke+karton+alu-kapszula 25 Ft.(szerintem kicsit több),akkor igen jóindulatúak vagyunk, de legyünk azok.Így újraszámolva, felételezve hogy a multi 0 Ft árréssel dolgozik, figyelmbe véve minimális szállítási költséget, marad a pezsgőre kb. 130 Ft.
Én továbbra is azt gondolom, hogy ebből nem lehet pezsgőt rentábilisan előállítani! Ha persze bukik a pezsgőgyár, és a multi is, netán a Jöv-adó nincs megfizetve, akkor lehet. (Ebben nem vagyok biztos, de beszár alatt értékesíteni szintén nem jogszerű dolog)
Amire ki akarok lukadni: ez az ár csak akkor ok, ha valahol valaki sumákol, és ennek a piac többi résztvevője issza meg a levét vastagon. A fogyasztó meg rövidtávon talán jól jár, de hosszú távon biztosan nem. Ha az ilyen üzletpolitikával kicsinált tisztességes(ebb) piaci szereplők eltűnnek, akkor a monopol-cég adhat trágyalevet is, választás már nem lesz.
Kostprobe:
Mivel vidéki borissza vagyok, az Auchan kiesik, a Tescoban meg nem vásárolok élelmiszert (életem kevés szilárd elve közül ez az egyik), így a kóstolás kimarad. De ha valaki megkóstolta a fenti pezsgőket, tényleg ossza meg élményét: igen kíváncsi vagyok. Ha a pezsgő iható, netán közepes-jó, az annál gyanúsabb!

TheElf: logikus amit mondasz, ha multimilliomos jótündér lennék, felvásároltam volna az összes pezsgőt, de még egy vánnyadt műbeles műsertéses művirslit sem vettem volna hozzá...de mi a fenét kezdtem volna annyi peszgővel..?

Grossartigli (törölt) 2007.12.29. 12:55:52

No, ezt nem bírom szó nélkül hagyni. Bár azzal egyetértek, hogy az olasz spumante ipari hulladék reinkarnációja, de speciel a Tesco Schloss Böchingen száraz akármilye egy csendes délutánon jól behűtve hozzájárul a nap öröméhez. Teszem hozzá, hogy a hasonló nevű Sektkellerei létező műintézet a Rajna vidékéről.
Amit nem tudok megemészteni, az a gusztustalan, gyomorforgató marketing, aminek nyomán a parvenű jóltájékozottsága biztos tudatában fizet egészen nevetséges összegeket "nagynevű" borászok amúgy nem rossz élvezeti értékű termékeiért. Az un. "szaklapok" meg okosan, árkategóriákra bontva a mezőnyt még véletlenül sem tesznek be egy potenciális mezőnyverőt, ne mán elússzon a karácsonyi repicsomag. A borházak szintén erre a srófra járnak, a csókosok és a nagyobb rabattot/éves bónuszt adó termelők kiáltódnak ki sztárborásznak.
Szégyen és gyalázat, hogy az országban kapható bármelyik Rajnai/Szemelt rizling nem üti meg a trieri Aldi 2 eurós borának szintjét. Szégyen és gyalázat, hogy az egész villányi Olympost ronggyáverő Rioja - és főleg az ott kapható, cimkét adminisztratív okok miatt nem kapott katarzis élményt adó vörös elszórva képviseltetik. Amíg el nem jön a Kánaán addig marad a próbálkozás a Profiban, Lidlben és a többi olyan boltban, ahol esélye van az ár/érték hányadosnak a marketinges ellenében.
Amúgy a kékcimkés pezsgő tényleg telitalálat.

t f 1 (törölt) 2007.12.30. 11:09:36

Csak halkan megjegyezném a "Tesco Schloss Böchingen száraz akármilye" (első ránézésre pezsgő) tegnap nálam a mosogató lefolyóban landolt...

espé 2007.12.30. 14:12:48

És mindennek a tetejébe: még az üveget sem váltják vissza.
Nemúgy mint a bornál!
süti beállítások módosítása