Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Érettségizőknek

Ezerjók a Finy és Font pincékből

2008.05.19. 08:57 - vörös és fehér

Tegyük fel, hogy azt a tételt húzzuk: az ezerjó. Rohály doktor a következőket írja a fajtáról: Mostohagyermek. Magas sav és alkoholgyűjtő. Jó esetben. Rosszabb esetben, nevezetesen ha nem tud kellően beérni, savai rettenetesen karcosak. Csupán két borvidéken terem nagyobb mennyiségben: Móron és az Alföldön. Az alföldi változata jó esetben florális jegyeket hordoz. Ugyanez Mór környékén sokkal minerálisabb formát mutat. (Szemelvények a 2007-es Borkalauzból.) Bizonyítsuk be az állításait.

Ehhez keresve sem találhatunk jobb alanyokat, mint a Finy család (Pontica Bt.) és a Font pincészetek egy-egy palackja. Mind a két név a múltkori ezerjó kóstolásomhoz írt hozzászólásokban bukkant fel; köszönöm a tippeket.

Finy Móri Ezerjó 2006

A 2005-ös évjárat kései szüretelésű változata a legtöbb pontot kapta a tavalyi móri borversenyen. Egy évvel fiatalabb, száraz verzióját sikerült beszereznem Szentesi Józsitól, 1500 forint körüli áron. A bor szokatlanul mély, arany színnel köszönt. Megforgatva a poharat lassú, komótos lecsorgás jelzi, hogy komoly testre készüljek. Illata a fajtára és termőhelyre egyaránt utal: borzasztóan sós. Egy hosszú séta a kihalt tengerparton. Melegedve, de főleg másnaposan: virágzó gyümölcsfák jönnek még be a képbe. Kóstolva a mineralitás szinte mindent elural. Egy palackba zárt Mór. A komoly savak ellenére nincs karcos érzet, a 13-as alkohol sem lóg ki. Jelenleg a tehetséget lehet leginkább díjazni benne, érezhetően komoly anyagról van szó. Na, akkor ez most hány pont? A jelene öt, a potenciálja hat-hét.

Font Ezerjó selection 2006

Ezt a kézi szüretelésű, 21 fölötti mustfokú bort már Albert gazda is megénekelte. Haloványabb, szalmasárgább színnel nyit. Kicsit gyorsabban is csorog alá a pohár falán a megforgatott nedű. Illatában egy nyári piac jelenik meg: virágárusok hada, mellettük almát és körtét kínálnak. Van mézes ember és talán egy gyógynövényes is. Ha hagyjuk a pohárban felmelegedni a bort úgy 15-18 fokig - ne tegyük! -, akkor a bódítóbb virágok illata (pl. gyöngyvirág) eluralkodik. Érdekes hogy ebben is érzek némi sós, köves illatjegyet, de lehet, hogy ez már csak pavlovi reflex. Ízben rendkívül harmonikus: a 13-as alkohol mellett pont annyi sav van, hogy a karcmentes, száraz bor érzet megmaradjon. Gyümölcsös, kerek, és minduntalan újabb pohárra csábító ez a tétel. Eddigi legszebb ezerjó találkozásom volt. Most igyuk, ne tartogassuk, és szép, hatpontos élményünk lesz.

Visszatérve a nyitó állításunkhoz, én úgy érzem, hogy quod erat demonstrandum.

Címkék: 2006 kóstolás alföld fehér hatpontos ötpontos mór font ezerjó finy

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr100475847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lackó 2008.05.19. 11:07:05

Ez az ezerjó a tavalyi év egyik legnagyobb felfedezettje! Még a borfesztiválon találkoztam vele, azóta több szép emlékem is fűződik hozzá. Most sem fogom kihagyni! Holnap ott találkozunk!

lackó 2008.05.19. 11:09:31

Még annyi jutott eszembe, hogy nekem szép találkozás volt Varga Árpiék ezerjója is!

vörös és fehér 2008.05.19. 11:19:51

az "EZ" gondolom Fontot takarja.

Benikuty 2008.05.19. 11:29:43

A Fonték Ezerjó válogatásával nem lehet betelni, olyan szép.
Varga Árpád pedig sokat fog még hallatni magáról, minden bora telitalálat. Igaz, igen ügyes a borásza is:) Ma az arany sárfehér kóstolása következik, a tegnapi kövidinka után.

pelotepincsi 2008.05.19. 12:17:37

Én is remélem, hogy az "ez" mögött Font Gábor bújik meg, bár a másik pincészethez eddig még nem volt szerencsém...

vörös és fehér 2008.05.19. 12:29:27

szerintem érdemes azzal is próbát tenni, ha valaki az ezerjót és mórt meg akarja ismerni. bár érdemes fél-egy évet várni a bontással.

muskotály küvé 2008.05.19. 14:08:43

Fonték (és Frittmannék) ezerjói számomra az első igazán jó, nem lágy és nem "csak" fröccsnek való alapanyagok. (Az idézőjelet kiemelném, nagyon örülök neki, hogy a piramis alsó része, az egyszerű és olcsó, de tiszta izű borok is végre - részben ugyanezen termelőktől -elterjedni látszanak). Lehet, hogy későn érő ezerjó sok savat gyűjt, de úgy látszik, az Alföldön pont eleget.
A Finy féléhez is volt szerencsém, nagyjából arra emlékszem amit VF írt, a sóssága engem kicsit zavart. Ha a Finy tipikus móri, akkor ezerjó ügyben én az Alföldre szavazok.

ezerjo 2008.05.19. 14:42:01

Kedves muskotály küvé,

A tipikus mórit nehéz meghatározni, mert az Ezerjó ezer-arcú tud lenni. Tud illatos, gyümölcsös lenni, tud, nagyon savas lenni, jól bírja a hordós érlelést, szinte minden évben lehet töppedt bogyókat szüretelni, néhány jó évjáratban aszúsodni is képes. Igényli az érlelést, a jobb boroknál nagy testtel bír, a borvidékre jellemző mineralitással. Minden tiszteletem a Font Pince, Frittmann Pince és Varga Birtok előtt, de úgy gondolom Móron nagyobb potenciállal rendelkeznek a borok. Érdemes személyesen meggyőződni róla...

spájdernecc 2008.05.19. 16:44:39

nyolclab-csapda.blog.hu/2008/01/03/borban_az_igazsag_6
Ezúton kérek elnézést a linkért, de ezerjóval értek egyet.
Volt szerencsém a Font féle Ezerjóhoz is, a szerzővel majd mindenben egyetértek. De hadd legyek lokálpatrióta :))

muskotály küvé 2008.05.19. 17:22:53

Azért a móri ezerjó sem rossz :)
Csak a 2006-osokból a Font-Frittmann-Finy hármasból az első kettő nekem "jobban esett".

Benikuty 2008.05.19. 19:37:20

A móri verziót én Bozóky uramtól ismerem. Minden pozitív "előitélet" dacára, nem találjuk a hangot egymással. Nyilván bennem a hiba, vagy talán annyira más a minerális, mint az a gyümölcsös alföldi amibe Albertnek hála beleszaladtam:))

ezerjo 2008.05.19. 20:59:43

Kedves Benikuty,

A Bozóky pincében is van legalább 4-5 féle Ezerjó stílus, de érdemes más gazdákat is felkeresni, mert szerintem nagy dolgok készülnek mostanság Móron több pincében is. Erre legutóbb a Nyitott Pince Napok alkalmával volt lehetőség, amikor a benevezett pincék mellett más pincék is nyitva tartottak. Nyilván nem veled van a baj, más stílus a két borvidék, ízlés dolga.

friccs 2008.05.19. 21:33:37

A Bozóky pince ezerjója nagyon szép! Sajnos nekem is volt "szerencsém" a Pontica pince borához. Valahogy nem jön össze a dolog. Lusta, fáradt érzetet keltett, kellemetlen illatokkal. Ha ezerjóra vágyom, biztosan nem ezt fogom választani! A Fonté ellenben parádés!

kuf 2008.05.20. 20:29:57

Valamelyik "multiban" kaphatóak Font borok? Egyelőre sajnos csak ezek esnek útba.

morc 2008.05.20. 22:53:22

Font ezerjó nekem is nagyon szép élmény volt. Engem épp a minerálitása lepett meg: elképzelni nem tudom, hogy a homokon ezt honnan szívhatta magába, de úgy látszik, mégiscsak sikerült.

kuf: én a Balzac u. 11-ből vettem, az végtére is a Westend mellett van, az pedig már multi, tehát útbaesik, vagy tévedek? :)

kuf 2008.05.20. 23:44:36

morc, tökéletes lesz, köszönöm:)

lackó 2008.05.21. 08:38:06

Első merítés, Szeged, 6-tól 11-ig:

Jelentem a fesztivál él és virul, a kultúra, a színvonal a régi, ám javulás, hogy most már nagyobb százalékban vannak olyanok, akik nem műjanyagból isznak...meg vannak egyre többen, akik kóstolnak is. Lehet, hogy mindeki megtalálja a helyét?

Rozé téren háromszoros izgalom: Balla Géza nagy kedvencem, kóstoljátok mindeképp a rozéját, még mindíg az idei év legszebbje.

Font rozé - igen, ahogy már írtam, üti Frittmann szintjét, ill. túl is szárnyalja azt, minden tökéletes benne, de semmi nem sok.

Tringa rozé - a megszokott magas alkohol -Gál Antalnál legalábis- mellé társul egyfajta gyümölcsös krémesség, nehézség, nem túlzott nehézség. Izgalmas, szép, egyedi rozé.

Fehérek terén belefogtunk egy chardonnay sorba, de sajnos hiába: lehetne név nélkól, és lehetne másnak más a tapasztalata és lehet is, de Malatinszky sajnos messze elmarad az elvártaktól, 2006-ból ilyen savas, fémes, zöld és éretlen chardonnay-t nem vártam volna, kis test, nagy fa, utóízben is. Lelovits szintén fás, savas. Szeretem Tamás lelkesedését, őszinteségét, tisztaságát, szerettem a 2005-ös chardonanyát is tavaly, de msot valahogy mégsem, ugyanígy jártam Marci bácsinál is. Egyedül a Vylyan mozgatott meg, friss, kerek, kis vajasság, szép hordó.

Fonték válogatás ezerjója még a csúcson, de menjetek, fogyasszátok, megérdemlik.

Vörös frontos is betámadtunk, szintén Fonték siller kékfrankosa emelkedik ki, a mindennapok bora, az, aminek lennie kell, tökéletes betölti szerepét lágy gyümölcsösségével, szép savaival.

Tringa portugieser, 2007, (13,6-os alkohol!!!) nagyon tetszett, komoly anyag nem könnyű, de játékos, szép!

Vylyannál szép sort kóstoltunk, kiemelkedő a Kadarka és a Pinot 2006-ból, burgundi stílusú, kedves bor.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.05.21. 18:38:23

NEkem tetszett Finyék több bora is, bár vannak sajátosságok a borokban, s biztos lesz fejlődés is az elkövetkezendő években a tapasztalatokat tekintve. Én megkóstoltam a száraz és az édes ezerjót is, így mondhatom, hogy Szentesi jó áron adta Neked, mert én a pincénél 2000-ért kaptam... Az aszúszerűt meg 4-ért. Az érési potenciált aláírom, ezért is vettem (amúgy ennyiért nem vettem volna meg), hogy pár hónap múlva nézegessem mind a kettőt.
süti beállítások módosítása