Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Montalcino télen

Brunello di Montalcino 2004

2009.01.26. 05:54 - vörös és fehér

Brunello kóstolót tartott a Montalcino Enoteca, nem is akármilyet. Ugyanis a frissen piacra került 2004-es évjárat palackjaiból nyitottak ki tízet. Az évjárat az első ötcsillagos 1997 óta, az évkezdő kóstoló pedig részben azt a célt szolgálta, hogy a tulajdonos képet kapjon: a friss tételek mennyire nyűgözik le a törzsvevőket. Iparkodnia kell ugyanis Suhayda Lászlónak, ha be akar tárazni egyes pincészetek boraiból, ugyanis a kurrens készletek jellemzően február közepére ki is futnak.

Magáról a Brunello di Montalcino-ról nem értekeznék, egyrészt tapasztalataim gyérek, másrészt alföldi merlot ezt kimerítően megtette már anno. Azt azért muszáj megjegyeznem, hogy könnyű rajongóvá válni egy ilyen kóstoló után. Hiába volt hangos ez az oldal is a 2003-as év megsegített negyedik csillagától, a sangiovese mellé kevert egyéb fajtáktól – ezek a fiatal brunellok szinte mind remekművek voltak. Külön kiemelném a kóstoló profi lebonyolítását: nem csak személyes élményeit osztotta meg az Enoteca tulaja az egyes pincészetekről, de majdnem minden tétel mellé jutott részletes leírás is – no meg a Consorzio del Vino Brunello di Montalcino által kibocsátott térképen László minden tétel származási helyét meg is jelölte.

Két rosso-val kezdtük a kóstolót, a 2006-os Capanna Rosso di Montalcino gyümölcsös, lendületes, a savak talán túlságosan metszők, fémesek voltak benne. Bár a rosso-kat nem a hosszú eltarthatóság jellemzi, de ennek a bornak szerintem egy év pihenés még jót fog tenni. A Sesta di Sopra 2007-es rosso-ja viszont már most jobb állapotban van: rengeteg gyümölcs, főleg meggy, finom, érett tanninok. Még időt kér ez a tétel is, de mindene nagyobb, mint a Capanna-nak – igaz, az ára is. [Előbbi 4900, utóbbi 6700 forintos áron kapható.]

A 2004-es brunello-k közül elsőként a Tenuta di Sesta pincészet által szűrt bor került a poharunkba. 30 hektáros birtok 20 hektós hordókban érlelt tétele volt ez, ami meglepően animális illattal fogadott minket. A forgatás kissé lekváros jegyeket csal még elő. Kóstolva aszalt szilvás, a kissé kilógó alkohol miatt rumos diós ízek jellemzik, a vége enyhén kesernyés. Négy-öt pont közé tenném ezt a bort.

Nem sokkal volt szebb a Lazzeretti sem: liliomos, petúniás jegyek mögül kellett kikaparni a cseresznyés illatot. A tannin markáns, de mellette a savak is magasabbak. Érdekes, ámde nem kifejezetten szép bor, könnyen adja magát, misztikum, fejtegetni való rétegek híján van. Öt pont.

A Capanna brunello-ja volt a legszebb az első hármasból. [A három tétel egyaránt 9700 forintba kerül.] Illatában érett piros bogyósgyümölcsök, enyhén rumos dióval keverve. A szájban meleg, buja, kicsit édeskés, nagyon szép struktúrával. A most bora, már remekül iható. Hat pont.

A Casanova di Neri-vel egy szinttel magasabb árkategóriába ugrottunk, a következő borokért 12700 forintot kell adni. A pincészet „sima” tétele nagy hordókban (botti-ban) érlelődött 45 hónapig. Hűvös, diszkrét illatában a gyümölcsök mellett fűszernövények is megjelennek. A fiatalság, zabolázatlanság egyértelműen érezhető rajta, de a szép struktúra, a puha tanninok, a hosszú élettartamot előrevetítő markáns savgerinc is tetten érhető. A fa is még időt kér a teljes belesimuláshoz, de jelen állapotban is már eléri a bor a hét pontot.

Az est egyetlen igazi csalódása a La Serena volt, mely illatát animalitás, és határozott ásványosság uralta, túlfőtt gyümölcsök mellett. A savak metszők, a tanninok szárítók benne, a korty végét a keserűség uralja el. Lehet, hogy pár év múlva felnő ez is a többi tételhez, de itt a 4 pontot is éppen csak elérte.

Az Uccelliera kicsit újvilági illatokkal köszönt be: édes, kompótos, kicsit vaníliás az első benyomás. Kóstolva ismét a szép struktúrát tudom kiemelni: helyén vannak a tanninok, lendületes, kicsit édes, de nem lekváros a bor. Már most jól iható, a lecsengésben feltűnő kávés kesernye az egyetlen zavaró komponens. Nálam ez is hetes.

A következő tételt egy 6 hektáros kispincészet szálította: La Potazzine Gorelli a nevük. A bor illata talán a legegyedibb volt: határozottan tejkaramellás jegy uralkodott benne. Ízében a beígért édesség folytatódik is, némi minőségi keserű feketecsokoládéval keveredve. A gyümölcsöket az áfonya, szeder, szilva képviseli. A kortyot az elegancia jellemzi, vaskos hét pont a jutalma.

A sor legdrágább tétele a Casanova di Neri – Tenuta Nuova bora volt, 19700 forintos árában közrejátszik minden bizonnyal a Wine Spectator által 2006-ban adományozott Év Bora cím is. A várakozás így ennél a bornál felfokozott volt; én nem csalódtam. Illata lenyűgözően elegáns, hűvös: markáns mineralitás, fűszernövények (kakukkfű, oregánó), és sok gyümölcs. Kóstolva az új hordó még talán túlzottan jelen van, noha a komplexitáshoz hozzáad. Kicsit édeskés, nagyon gyümölcsös, kifejezetten hosszú bor, ez nálam a nyolc-kilenc pont határán egyensúlyozik, egyelőre még előbbi pontszámhoz áll közelebb.

A Sesta di Sopra brunello-ja már most asztalra tehető. Kicsit lekváros illatű, a magas alkohol által uralt bor, amibe az ásványok azért némi izgalmat belecsempésznek. Tanninjai nem szőrösek, lecsengése kellően hosszú – szép, szép, de mégsem az én világom. 6 pont jár ennek a 16700 forintos bornak.

Nem hengerelt le a Ciacci Piccolimini dűlőszelektált tétele, a Pianrosso sem, nekem a túl direkt illatjegyek egy ilyen sorban inkább hátrányt jelentenek. (Fontosnak tartom megjegyezni: egy bor megítélésénél a kontextus szerepe igen nagy. Elképzelhető, hogy otthon, egyesével kóstolva a borokat más pontszámokat adnék nekik.) Itt a vanília telepedett rá a gyümölcsökre, elsősorban a fekete meggyre. A csersav itt sem húzta össze a számat, puha érzetű volt. Az alkohol édessége uralta az ízképet, az illat alapján meglepően szépen integrált hordót találtam viszont a kortyban. Nálam 7 pont járt ennek a bornak.

Összességében meglepően érett, már-már kész borokat kaptunk – noha mindegyikben jó pár év potenciál lapul még. A sor szépen bemutatta a pincészetek különböző borkészítési filozófiáit. Jó évjáratban, úgy tűnik, mindegyik út jól járható.

A borokról készült képeket Herczeg Ágnestől kértem, kaptam - köszönet érte.

Címkék: kóstolás négypontos hatpontos 2004 ötpontos hétpontos nyolcpontos casanova di neri brunello rosso montalcino capanna gorelli uccelliera sesta di sopra tenuta di sesta lazzaretti la serena ciacci piccolimini

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr52902217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shyr Kahn 2009.01.26. 11:47:11

"Nem sokkal volt szebb a Lazzeretti sem: liliomos, petúniás jegyek mögül kellett kikaparni a cseresznyés illatot."..."Érdekes, ámde nem kifejezetten szép bor, könnyen adja magát, misztikum, fejtegetni való rétegek híján van."

Az még csak hagyján, hogy én is a liliom kistestvérét szoktam éreztem (nálam ez a tere-fere aroma) az eddigi Lazzeretti tételekben, de hogy miért rossz, ha csak mögötte (ez éppen egy másik réteg, amit lehet fejtegetni, azaz itt ellentmondást véltem felfedezni) találkozik az ember pirosbogyóssággal az számomra talány? Ez az egyik legszebb illatkettős, ami előfordulhat borban (bár ez szubjektív). Baromira elegáns és komplex, ha nem csak a cseresznyés/pirosbogyós illat dominál, hanem sok más mellette, ui a gyümölcsösség jó esetben minden Sangiovese alapú borban megtalálható. Nálam a 2001-es tétel 92-93 pontot is kapott, ami ha jól érzem nálatok kb 8 pont alulról súrolva a 9-t. A 2004-es év nem sokkal volt rosszabb, mint a 2001-es, ha minden igaz, ezért én a 91~8 pontot elvárnám tőle. Mások vagyunk, de ekkora differencia már gyanúsan sok... Egyrészt megkóstolom a tételt, ha lesz rá kis pénzem, másrészt megvárnám alföldi merlot jegyzeteit is... remélem akar írni a 2004-es Brunello-król (ha jól rémlik a Lazzeretti az ajánlott tételei között van) és ez nem vörös és fehér ízlésének leértékelése, hanem egyszerűen kíváncsiság, mert egy vélemény után (ami valószínű nagyon nem egyezik az enyémmel) szkeptikus vagyok.

vörös és fehér 2009.01.26. 12:09:55

Szia!

Egyrészt nekem ez a rátelepedett petúnia már sok volt - ez abszolút ízlés dolga. Másrészt a kontextus jelentőségét ismét hangsúlyoznám: ebben a sorban a Lazzaretti nálam az alsó harmadban végzett - és én egy hosszabb sor pontozásakor hajlamos vagyok széthúzni a mezőnyt, azaz egyértelműen jelezni ezen a 10-es skálán is a legjobb és kevésbé jó közti különbséget. Amúgy jellemzően 100 pontosban pontoztunk, hogy tudjuk beszélgetni a kóstolt tételekről, nálam 83 pont alatt nem volt tétel - szerintem nincs egyértelemű átváltás az alkoholista pontok és a már rendszerben adottak között. Összehasonlításképp: nálam 91+-t kapott a Tenuta Nuova.

vörös és fehér 2009.01.26. 12:13:18

@Shyr Kahn: az ellentmondásról: a direktséget leginkább az ízvilágnak róttam fel.

Shyr Kahn 2009.01.26. 13:01:59

Értem. Abban teljesen igazad van, hogy ízlés dolga ez az illatvilág, ezt írtam is a hsz-emben (nekem a liliom+petúnia sok bordeaux-i tételben is megjelent már és találkoztam Sagrantino di Montefalco-val is, ami nem kicsit ezt árasztotta... nem tudom minek köszönhető ez az illatvilág, de nekem a kedvencem). Ezek szerint a Lazzeretti is 83 pont felett végzett (kettő is alatta van a cikkben, ezért gondolom ezt). Az már közelít ahhoz, amit gondolnék róla. Elnézést, ha kicsit kötekedő voltam. Valamiért szívügyem ez a dolog... mentségemre szolgáljon, hogy "olasz" beteg vagyok (=olasz borbuzi) és egyike a kedvenceimnek a Lazzeretti 2001-es Brunello-ja (a Tenuta Oliveto után). A Lazzeretti 2001-es tételét én is hasonló kontextusban néztem meg annó (múlt év derekán egy WSET-es Brunello kóstolón, később az említett Montalcino szaküzletben egy decemberi olasz kóstolón).

Shyr Kahn 2009.01.26. 13:11:42

Kapkodok és most helyesbítek. A decemberi Enoteca Montalcino kóstolón a Lazzeretti-nek a 2003-as tételét kóstoltam (2003 elég felemás év, ha jól rémlik). Ez azért fontos, mert az első hsz-emben általánosítottam a Lazzeretti Brunelloit mondván mindben éreztem a liliom+petúnia illatot (azaz két évjáratot is megnéztem). Egyébként jó ez az illatkettős hasonlat. Eddig a kóstolótársaim ezt az illataromát nem virágosnak érezték (csak már mikor többször említettem neki, hogy ez bizony liliomszerű, vagy tere-ferés, ami kissé érdekes kifejezés, de gyerekkori emlékből fakad), hanem valami másnak, amit itt most nem részletezek. Most legalább hivatkozhatok valakire, aki hasonlóan érezte mint én :)

zinfandel 2009.01.27. 11:02:16

@Shyr Kahn: kedves shyr kahn! úgy tűnik, lesz alkalom arra, hogy testközeli élmény alapján alakíthasd ki álláspontodat a lazzeretti 04-eséről: most látom, hogy a montalcinoban a keddi kóstolón többek között ez is a pohárba kerül. az itt említettek közül még a gorellit látom a sorban.

Shyr Kahn 2009.01.27. 11:36:13

@zinfandel: Köszönöm az infót, de tegnap már értesültem róla (kaptam e-mail-t is a kóstolóról) és már el is döntöttem, hogy megyek rá (szép sor lett összeállítva). Kíváncsi leszek, de azt hiszem csalódni nem fogok.

didier123 2009.02.17. 09:33:01

Most kaptam a hírlevelet, hogy tokaj-hegyalján a Dereszla Pincészet is olasz borvacsorát tart február végén. Érdekesek a tételek: Livio Felluga Sossó 03, Banfi - Brunello di Montalcino 02' stb. Honnan jönnek ezek a borok? Nem francia cég?
süti beállítások módosítása