Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A spanyolok már a Várban vannak

2009.09.12. 13:48 - dagadtos

Körülményes ember vagyok, lassú és rigolyás, így a fesztiválozás igazán nem az én terepem. Hurcolászom kilométereken át a saját poharaim, zavar a sok ember, idegesítenek a parfümök, meg tudnám ölni a vaníliás szivarral járkáló urakat, ráadásul folyton keresem a helyem a standok között döntésképtelenül, mint valami hülye gyerek a csokoládéboltban.

Az eredeti koncepcióm az volt, hogy szinte kizárólag spanyol vörösöket iszom, ha már a hispánok így bevették a Várat, de most sem sikerült mindig ellenállnom a szép palackoknak és címkéknek, nem voltam kellőképp fegyelmezett az őszi éjszakában. Az értékeléseket és pontokat fogadják kellő kétkedéssel, egyrészt az efféle pisztolylövésszerű ítélkezésben elég gyenge vagyok, másrészt a végére sikerült kissé berúgnom, mint rendesen a kóstolókon, melyeket igyekszem becsülettel végigköpni.

Leginkább a Palaciosok Bortársasághoz frissen érkezett komoly borai érdekeltek volna, de mint kiderült, ezeket sajnos a Várban nem lehet kóstolni. Bánatomat kiváló magyar vörösökbe fojtottam, a St. Andrea 2007-es Magyalosa nagyon tetszett, rózsás-hecsedlis-epres illatbomba, közepesnél nagyobb testtel, lendületes savakkal, az éretlenség gyanúja nélkül. (7 pont) Illatban hasonlóan szép a 2007-es Hangács bikavér is, itt a csipkebogyót fekete bogyós gyümölcsök és pörkölt jegyek egészítik ki, de szájban egyrészt még fiatalnak éreztem, másrészt bármennyire meglepő is, kissé savhiányosnak. (6)  Egy kicsivel több savat Gere Attila 2007-es Solusában is el tudtam volna képzelni (a 2006-os savai zseniálisak), de így is klasszis bor, hozza a megszokott málnás-kávés-animális vonalat, hosszú is, csak várni kellene talán még vele, egy éven belül szerintem egy egész ponttal is erősödhet akár. (7)  Végül rátértem a két kóstolható spanyolra, a Palacios Remondo La Montesa 2006 könnyed, piros gyümölcsös illattal fogadott, mely idővel borssal, cédrussal mélyült. Szájban is hasonló jegyeket mutat, finom bor, ugyanakkor kicsit egyszerű, és a fa kesernyéje kicsit erősebb a kelleténél talán. (5-6) Alvaro Palacios és unokaöccse Ricardo Perez Palacios bierzói borait még tavaly novemberben kóstoltam a Festetics Palotában, kiemelkedtek a mezőnyből, a Las Lamas az év egyik kóstolása volt számomra. Itt sajnos csak az alapbort, a 2007-es Petalost lehetett kóstolni, és bár szép, intenzíven gyümölcsös anyag vegetális, ásványos felhangokkal, a savai nem tűntek elég lendületesnek, és egészében véve sem képes megközelíteni a család csúcsborait. (6)

További spanyolok után kutatva a Freixenet-csoport standjaihoz indultam, de elkövettem azt a taktikai hibát, hogy a Sanger (a champagne-i iskola) pezsgőinek én sem tudtam ellenállni. Én csak a  Blanc de Blancs tételeket kóstoltam, az NV is jó, alma és citrus aromákkal, de nekem talán túl friss, a 2004-es évjáratos viszont egészen kiváló, élesztősebb, kekszes-csokoládés, ki sem köptem, talán hiba volt. A Freixenet-nél aztán elsőként a penedesi René Barbierrel kezdtem, és bár a kiállított borok nem voltak drágák (4-6 jegy/dl), komoly csalódást okoztak. A név ugyanis különösen jól cseng, hiszen fia, ifjabb René Barbier priorati borászata, a Clos Mogador Spanyolország egyik legelismertebb pincéje. Ehhez képest az itt kóstolt borok erősen fásak és savhiányosak voltak, szinte omlottak a szájban mindenféle tartás nélkül. A cabernet sauvignon larga maceration 2006 volt még köztük a legjobb, gyümölcsös-animális, erőteljes, kissé nyers is (5), a 2003-as cabernet és a tinto reserva viszont már túl lágy, édeskés, mégis szárító borok. (3-4) A riojai választék (3-6 jegy/dl) sem nyűgözött le, a Solar Viejo Joven egyszerű, bozsolés bor, annak hibátlan, de még így sem éri el a 4 pontot. A 2005-ös Crianza mélyebb, füstös, de túl egyszerű (4), a 2004-es reserva már komolyabb bor, erős amerikai tölggyel (vaj, kókusz), sok tanninnal, és végre utóízzel. (5-6) A stand legjobb bora Monstantból (Priorat tőszomszédja) származott, a Fra Guerau Crianza 2005 (6 jegy/dl) illata viszonylag komplex volt, erdei gyümölcsökkel, dohánnyal, pirítóssal, szájban pedig izmosnak és koncentráltnak tűnt, kivételesen a savakkal sem volt probléma. Még nagyon fiatal, az erős 6 pontot most is mindenképpen megérdemli.

Pár méterrel arrébb, egy másik Freixenet standnál a színvonal szerencsére érezhetően emelkedett, igaz, ez az árakban is megmutatkozott. A Segura Viudas borai Ribera del Dueróból mind jók voltak,  leszámítva a durva hordóhasználatot. A Crianza 2004 könnyen érthető, édeskés ízű és illatú bor leginkább tejes jegyekkel, szájban nagy testű, tartalmas, de kicsit lágy. (5-6) A tejes aromák mellett erősen ánizsos az egy évvel idősebb reserva, szájban viszont sokkal jobb, markáns, de érett csersavval, egészen jó tartással. (6+) A Honoris 2005-öt (18 jegy) Robert Parker 91 pontra értékelte, és ezzel csak egyetérteni tudok: igaz, hogy kicsit benyalós, populáris vonal, de egészen kiváló, óriási bor, hedonistáknak perfekt választás. Marcipán, karamell, fahéj, szeder, hatalmas test és koncentráció, az enyhén édes korty egészen csiszolt, percen túli utóíz. (8) Ugyanitt kóstoltam egy Prioratot is (Morlanda Vi de Guarda 2005 – 18 jegy),  jóval óvilágibb, szögletesebb volt, kiváló struktúrával, de különösebb báj nélkül. (7)

Zárásképp a Winage-hez látogattam el, elképesztő borokat hoznak be nagykereskedőként az országba, ha csak ide jöttem volna ki, akkor is elégedetten távozom. (Azt mondták, a borok nemsokára több helyen is elérhetőek lesznek, például a Radovinnél vagy a Culinarisban.) Három világhírű cég illetve pincészet borait importálják: az O. Fournier egy 2000-ben alapított csoport, egyelőre Ribera del Dueróban és Mendozában van birtokuk, de máris komoly hírnévre tettek szert. A chilei Errazurizt nem hiszem, hogy be kell mutatni, az Achaval Ferrernél pedig Argentínában nem nagyon van elismertebb borászat. 12 jegyért kaptam három Fournier tempranillót, két spanyolt és egy argentint. A mendozai urban uco 2007 a fesztivál legnagyobb vétele volt számomra (magában 4 jegy/dl), kirobbanóan gyümölcsös bor, tele édesfűszerekkel – érezhetően újvilági, tipikus közönség kedvenc, de nem tudtam nem szeretni. (6-7) A Spiga és az Alfa Spiga két nagyágyú Ribera del Dueróból, érdemes velük elvonulni, sok időt és levegőt rájuk szánni. Én sajnos túl gyorsan kóstoltam őket, elég zártak most, az újhordó sokat takar, de a hibátlan struktúrát és az elementáris erőt így is érezni (7 és 8).
A végén még befizettem egy prémium kóstolóra, a három termelő három csúcsborát hasonlíthattam össze. Ferrer Finca Bella Vistája méltán híres, hihetetlen, hogy egy ekkora anyag 2007-ből máris fogyasztható állapotban van. A szokásos argentin édesfűszeres ízvilágot savanykás gyümölcsösség egészíti ki, így egyáltalán nem gejl, robban a szájban, végtelen. A háromból nekem a kedvencem, egy-két év nagyon jót tehet még neki. (8-9) Szintén édeskés, mégis érezhetően óvilági az O. Fournier Tinto del Pais 2004, hasonlóan nagy anyag, mint a Ferrer, annál kissé durvább élekkel. (8) Nem szeretem a chilei borokat, így most sem esett jól ez a tipikus feketeribiszkés-benzines-kávés jegy az Errazuriz Don Maximiano Founder's Reserve 2006-osában, ugyanakkor az illat rendkívül gazdag, füsttel, kátránnyal, borssal, csokoládéval, a korty pedig hibátlan, rétegzett, kerek és hosszú. Én nem innám, vagy csak ritkán, mégis ajánlom mindenkinek. (8)

Ekkorra már kellően jó hangulatban kezdtünk többen beszélgetni a standnál segédkező Luca Martini profi sommelier-vel (érdemes), aki dicsérte a somlói fehéreket, elmesélte, mennyire szereti kanállal kóstolni a száz év feletti eszenciákat, ajánlott egy 300 eurós amaronét kóstolásra, majd megköszönte a beszélgetést, mondván ideje, hogy keressen magának egy szép lányt. A Várban nem volt nehéz dolga.

Címkék: spanyolország st. andrea gere attila spanyol ribera del duero tempranillo rioja errazuriz sommelier fournier sanger alvaro palacios bierzo penedes priorat achaval ferrer

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr811377091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bor B. 2009.09.12. 22:07:12

Megkérdezhetem hogy mennyi bort fogyasztottál ténylegesen el is, mert ha ezeket az árakat kifizetted és szétköpködted akkor azért nem biztos hogy érdemes borfesztiválra járni, vagy potyáztál esetleg.
Szerintem vegyél egy corsodyl-t és azzal öblögess!

FreeSMS · http://ingyensms.dolgok.com 2009.09.12. 22:32:06

Egy ilyen sztárblogger csak kap már ingyen piát! :D

dagadtos 2009.09.13. 01:14:54

@Bor B.: Nem szeretem a Corsodylt. Szárít.

itoh 2009.09.13. 10:30:16

Midig elcsodálkozom amikor egy ilyen borértékelést hallok . Tudom ,hogy velem lehet valami baj de én nem szeretem a bort és mindig meglepödök amikor abba a savanyú vagy édes savanyú lébe belekóstolnak milyen elméletet gyártanak mellé.

dalton1 2009.09.13. 10:32:29

Nem szereted a bort...? :S

Friend of Wine 2009.09.13. 10:46:41

Dagadtos! Ugyanez a bajom a borfesztiválokkal, terjengő kajaszag, zsivaj, borhoz nem értő tömeg. A legjobban a cigarettázó és szivarozó (esetleg pipázó) lények idegesítenek. Így nem igazán lehet a borra koncentrálni. Ja és a tolakodás-lökdösődés.
AZ írásaid nagyon jók, írj többször.

meru 2009.09.13. 11:04:14

@Friend of Wine: Én pl. nem egyedül szoktam borozni, még avítt szokásom a beszélgetés is, közben elszívok egy-egy cigarettát. Persze, befolyásolja a kóstolást, de nem profinak megyek oda, és borozásból sem szeretnék (ál)profizmust gyártani. Ha egy borra nagyon kíváncsi vagyok, akkor nem dohányzom.

2009.09.13. 20:26:13

ne legyünk malackaraj -- hadd szívjon már el egy szivart, aki szeretne, egy nyomorult szabadtéri fesztiválon. én is megtettem, de igen, előtte megkóstoltam mindent, amit beterveztem (papíron, listával). maradhatok?

egyébként szerda és csütörtök délután voltam kint, tömeg alig volt, nyomulós-fontoskodós sajtós-karszalagos emberek viszont igen. ;-]

dagadtos 2009.09.13. 23:38:36

@Parci: ez biztos így van, bár nekem a fesztiválos karszalagomon kívül semmi jelvényem nem volt, ahogy soha nincs is. El kell keserítselek téged is, a többi okoskodóval együtt, minden kóstolt borért fizettem, teljesen átlagos fogyasztóként viselkedtem, mert az is vagyok.
Csütörtök este egyébként nekem már kicsit sokan voltak, ma például jobbak voltak a körülmények, szerintem.

Viszont ami a lényeget illeti, én nem mondtam, hogy nem szívhat el, csak hogy emiatt kevésbé szeretem a fesztiválokat. De másik aspektusból: úgy gondolom, Te elszívhatod a szivarodat szabadon (tényleg), én pedig utálhatlak érte (és tényleg). (Az már csak magánvéleményem, hogy egy ideig én is szivarozgattam, aki vaníliásat szív, megérdemli.)

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.09.14. 01:11:16

@Parci: Mindenkinek joga van dohányozni (egyelőre, sajnos, de már nem sokáig), ahogy nekem is jogom van/lenne a dohányfüsttől mentes levegőhöz. Ha rajtam múlna, nem nem maradhatnál. És nem azért mert tuskó vagyok, hanem mert gyűlölöm a cigifüstöt. Rosszul vagyok tőle. Bizonyára a bagósok is felháborodnának, ha ürüléktől bűzlő ruhában mászkálnék mellettük. Én nem látok éles különbséget a kettő között. Mindkettő undorító és hányingerkeltő, szerintem, csak az egyik társadalmilag még tolerált.

Sajnos nem tudtam elmenni a várba, a kihagyott borokat nagyon sajnálom, annak viszont örülök, hogy így el tudtam kerülni a tömeget. A kettő egyensúlyban van nálam, tehát kb. nem vesztettem semmit... :)

Aladár69 2009.09.14. 09:15:05

A magam részéről felháborítónak tartom az itthoni borfesztivál árakat, beleértve a belépődíjat és a kóstolójegy árakat is (a kajáról már nem is beszélek). egy szolíd, kóstolgatós, eszegetős délután két fő részére 20 ezer forint?! agyrém!
Két éve voltam Greve in Chiantiban a Chianti Classico fesztiválon, és a következő árakkal találkoztam: belépőjegy 0 Euro, emblémás kóstolópohár 10 db-os kóstolójeggyel 8 Euro. Ezzel a 10-es jeggyel (mivel ketten voltunk, összesen 20 jeggyel)gyakorlatilag 20 borásznál végigkóstoltunk mindent, ugyanis volt, ahol 4-5 különböző borért összesen 1 jegyet kértek kettőnktől, volt, ahol egyáltalán nem kértek semmit! Mondanom sem kell, hogy a palackozott borok árai is fantasztikusak voltak: átlag 8 Euróért vettünk egy csomó bort, fél évig azt ittuk itthon. Idehaza pedig mit látunk? A nagy borászok abból akarnak meggazdagodni, hogy 6-8 jegyet (esetenként még többet is) elkérnek egy pohár borért (jó esetben 1 deci)? Felháborító! A palackozott borok árairól ne is beszéljünk...
Persze most panaszkodnak, hogy rajtuk rohad a tavalyi bor, itt a szüret és nem férnek el a pincében! Menjenek a fenébe a drága boraikkal. Tisztelet a kivételnek: egy hónapja Somlón voltunk, és betértünk a Csordás-Fodor pincébe (megérdemlik, hogy leírjam a nevüket). Egy idős néni fogadott minket (ha jól emlékszem, Piroska néni). Bevezetőként elmondta, hogy a kóstolás náluk ingyenes (!) és mindjárt ki is töltött mindegyikünknek 1-1 decit az első borból. 5 félét kóstoltunk, kellemesen elzsibbadt a fejünk a végére. Utána vásároltunk is néhány kartonnal, majd búcsúzóul Piroska néni még 1-1 üv eg bort adott a lányoknak ajándékba!
Hasonló szemlélettel találkoztam Ausztráliában is (a kóstoló ingyenes, ha nem vásárolsz semmit, akkor is udvariasak, még a Penfoldsnál is!).
Jó lenne, ha elindulna egy szemléletváltás a hazai borászoknál is, már ami az árképzést illeti. Eddig a nagy borászok úgy voltak vele, hogy ha van elég sznob eben az országban, akkor minek adják olcsóban a boraikat? Most persze fogják a fejüket, jajgatnak, hogy menyi eladatlan készletük van, de az árakkal nem mennek lejjebb. Agyrém, hogy egy 2008-as Bock rosé még mindig 1700 Ft a boltokban, holott nemsokára itt az idei rosé. (és ahogy hallom, Bock úrnak még van néhány 10 hl ebből a fajtából...)
A lényeg: amíg a hazai borfesztiválokon ilyen árak vannak, addig én nem megyek egyre sem. És megválogatom ezentúl is, hogy mely borászoktól vásárolok, és menjenek a "nagy" borászok a fenébe a drága boraikkal!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.09.14. 09:33:05

@Aladár69: A probléma az alapvetően az, hogy két csoportra oszlik a fesztiválon résztvevő cégek tábora. Az egyik a fogyasztókkal való találkozási lehetőségnek és egyfajta kommunikációs csatornának használja a fesztivált és ők vállalják a fesztivál költségeit. A másik pedig egyértelműen egy kereskedelmi eseménynek használja a fesztivált aminek van egy költségvetése és ők szeretnének vasárnap este veszteség nélkül zárni.

Összességében nagyon nem olcsó mulatság a termelőknek sem a fesztivál. Ha jól tudom akkor egy stand bérleti költsége az egész eseményre 500-600k körül mozgott, plusz a fuvarköltség és az extra munkaerő költsége.

Amúgy az én üzleti etikai érzékemet egy csöppet az is sérti, ha egy termelő ingyen beitatja a pincéhez látogatókat majd a félrészeg vendégnek jól elad pár karton bort.

Aladár69 2009.09.14. 09:57:57

@BZoltan: csak részben értek veled egyet: valóban felháborító az is, hogy a szervezők ennyire lenyúlják a borászokat, de ettől függetlenül a borászoknak nem kellene ilyen rohadt drágán dolgozniuk. Egy ilyen fesztiválon való részvételnek - ahogy Te is írtad - leginkább azt a célt kellene szolgálnia, hogy jobban megismertesse pincészetét és borait a közönséggel. Ez bele kell, hogy férjen a marketing költségekbe. Én más területen dolgozom, több alkalommal voltam kint cégemmel külföldi vásárokon, de annak a költsége egyértelműen a marketing költségek között szerepelt nálunk a büdzsében!

Nem teljesen tudom elfogadni a kritikádat az ingyen beitatást illetően: nem erről szólt a történet! Ha valahol jól érzem magam, és a borok (valamint azok árai) is tetszenek, akkor igenis veszek néhány kartonnal.
A magam részéről azt tartom szánalmasnak, ha a borászatnál drága pénzért egy alkalmazott végigkóstoltat veled egy csomó bort, a borról jó esetben mond valamit (Villányban voltam olyan helyen, ahol még a borról sem tudott semmit az alkalmazott!) és utána meg drágábban adják neked a bort, mintha egy nagyobb borszaküzletben vennéd.

De mondok egy köztes esetet: Olaszországban több helyen tapasztaltam, hogy a kóstolóért 2-3 Eurót kértek, de ha utána vásároltál, akkor a kóstoló költségét nem számolták fel. Ez szerintem teljesen baráti hozzáállás, legalább erre a szinter el kellene jutni nálunk is...

Bor B. 2009.09.14. 10:18:29

Egyetértek Aladár69-el a magyar borászok borok túlárazottak, a rendezvényszervezők meg kapzsik!

Mindenkinek el kellene gondolkodni, nem véletlenül nem úgy változik a minőségi palackos borfogyasztás ahogy kéne.
manapság már ha valaki készít egy bort rögtön 2000 ft-os ár körül gondolkodik
(Bényén beszélgettem száraz furmint kis mennyiség, pár száz vagy ezer palack, ismeretlenül.)
Tisztelet a kivételnek, mert vannak akik nem így gondolkodnak!

Octopus 2009.09.14. 10:22:14

@Aladár69: Tényleg nem kellemes, hogy drága belépő meg miegymás, de nem tudom, itthon működne-e másként. Enélkül szvsz tele lenne csak berúgásban gondolkozó (gondolkozó?) arcokkal, akiket csak az ingyen pia vonz...
Az ausztráliai kóstolásokért pedig erősen irigykedek :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.09.14. 10:35:55

@Aladár69: Igen, igazad van. Bele kellene, hogy férjen a marketing költségbe, de a termelők túlnyomó többségében nem fér bele. A szőlészet és a borászat nem befektetési tanácsadás és nem is banki szolgáltatás, sőt békávés szerződéseket sem ajánlanak minden termelőnek. Röviden... a borászkodás nem olyan elképesztően nagy üzlet ma Magyarországon és a legtöbb termelő keserű mosollyal reagálna a "marketingkeret" kifejezésre. Sokaknak a napszámosok kifizetése, pincetechnológia fejlesztése a növényvédelem finanszírozása is nehezen fér bele a keretbe, nemhogy egy milliós fesztiválköltség. Ha pedig elmennek a fesztiválra akkor próbálják legalább kevés veszteséggel kihozni azt.

A lényeg az az, hogy igen, valóban drága volt a borfesztivál, de ennek nagyon nem az az oka, hogy a termelők ott akartak meggazdagodni.

Ittas embereknek pincénél sok bort eladni pedig szerintem akkor sem etikus.

Aladár69 2009.09.14. 11:00:55

@BZoltan: Azok a borászok, akik kint voltak a fesztiválon, bőven megengedhetik maguknak ezt a költséget. Abban egyetértek veled, hogy senki nem szeret veszteséget termelni. Kérdés, hogy egy ilyen rendezvény haszna miként számszerűsíthető? Hasonlóan egy újsághirdetéshez, vagy óriásplakáthoz, stb. egy borfesztiválnak is van "járulékos" haszna: az ismertség növelése, a borok és a pincészet népszerűsítése, ezáltal a későbbi forgalom növelése. Szerintem tehát nem az azonnali haszonszerzésre kellene a hangsúlyt fektetni.

Azzal is vitatkoznék, hogy mekkora üzlet ma Magyarországon a borászat. Tény, hogy nem mindenki számára kifizetődő üzlet, különösen rossz manapság a kistermelőknek, akiktől a nagyok csak fillérekért akarják átvenni a szőlőt, de azért a borászok nagy részét nem kell félteni. Mindenféle címen hatalmas támogatásokat vesznek fel (tárolási támogatás, exporttámogatás, lepárlási támogatás, szerkezetátalakítási támogatás, stb.) és persze ott játszák ki a jogszabályokat, ahol lehet. Nem akarok konkrét példát mondani, de felháborító dolgokat csinálnak néhányan (ha eddig még nem írtam volna, jómagam is egy borvidék lakója vagyok).

Továbbra sem értek egyet az "ittas embereknek pincénél sok bort eladni" mondatoddal: minden borász ezt csinálja, csak más kérdés, hogy valahol pénzért ittasodnak le a vevők, valahol pedig ingyen... ebben semmi kivetnivaló nincs. A magam részéről azt tartom felháborítónak, hogy 1500-3000 Ft-ot elkérnek egyes borvidékeken egy 6-8 tételes kóstolóért, és ehhez nem jár sem sajttál, sem bármilyen egyéb kísérő, még egy szelet zsíroskenyér sem.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.09.14. 11:12:03

@Aladár69: Én kinn voltam a fesztiválon és ha nem meghívott vendégként kaptam volna 2 napra egy fél standot akkor nem engedhettem volna meg magamnak. Ahogy tudtommal többeknek is bizony komoly teher volt avagy lett volna az önálló megjelenés. Hidd el, hogy nem kevés pénzbe kerül egy ilyen fesztiválon való részvétel és a megtérülése akár rövid akár hosszú távon nézed erősen kétséges.

Amúgy, nem, nem minden borász csinálja azt amit írsz. Ahogy nem minden termelő kap ezerféle támogatást és nem minden termelő játssza ki a jogszabályokat. Az ilyen vádaskodásnak és általánosításnak pedig nem sok értelme van.

Gál Péter, Eger 2009.09.14. 11:40:43

@Aladár69:
@Bor B.:
Kétfajta borfesztivál, borkóstoló létezik. Az egyik típusú rendezvényre csak az értő és kíváncsi fogyasztók jönnek el (kifejezetten a borokért), a másikra pedig azok, akik egyszerűen csak jól szeretnék érezni magukat borozgatva, beszélgetve, zenét hallgatva.
Nekünk, bortermelőknek mind a két réteg nagyon fontos, mind a kettőt ki kell szolgálnunk.
A vár azért különleges, mert oda mind a két táborból nagyon sokan el szoktak jönni.
Ezért nehezebb a kiállítók feladata is. Mi ezt a 'pult alatti' tételekkel és a különböző kóstolócsomagokkal igyekszünk megoldani.
A pult alatti tétel azért pult alatti, mert már így is 15 bort vittünk idén, több egyszerűen nem férne el a standon, arról nem is beszélve, hogy nagyon nehéz is lenne választani közülük azoknak, akik nem ismerik a pincénket. Ugyanakkor nem csak a 'haveroknak', hanem mindenki másnak is töltöttem ilyen bort (amikor volt idő többet foglalkozni egy-egy borbaráttal), akin azt láttam, hogy nem pusztán az n+1-ik tétel lenne az számára, hanem tényleg érdekelheti.
Az árakról. Mi az Egerszóláti Olaszrizlingünket és az Egri Sillerünket is 2 kuponért adtuk (per deci, de lehetett kérni fél decit is, az csak egy kupon volt). Ez 200 Ft (amiből mi nettó 136 Ft-ot látunk). Ha egy étteremben kérne vki ilyet, akkor legalább 300 Ft-jába kerülne, de inkább 350-400-ba (persze ezért járnak olyan pluszszolgáltatások is, mint asztal stb. :))
Úgy gondolom, ha nem 2, hanem 3 kuponért adtuk volna, akkor sem fogyott volna belőle kevesebb.

A budai fesztivállal kapcsolatban én azt javaslom a látogatóknak, hogyha nem pusztán borozgatni akarnak a barátaikkal, hanem tényleg tüzetesebben megismerkedni a pincészetekkel és azok boraival, hogy hétvégén délelőtt, kora délután jöjjenek ki.
Ilyenkor elég nagy a pangás, és megmondom őszintén, hogy kiállítóként én kifejezetten élvezem, ha nem ücsörögnöm kell a standon és mosolyognom mindenkire aki arra bóklászik és csak nézelődik (ez se nyűg, mert ez a dolgom), hanem 10-20-40 percen keresztül beszélgethetek valakivel, akit kifejezetten érdekelnek a mi boraink. Ilyenkor a hatboros kóstolósor után (közben) könnyen előkerülhet két-három-négy ajándéktétel, amit mindenképpen meg kell mutatnom.

Marketingkeret.
A borászok a bortermelésből élnek. Lehet, hogy nagyon szeretik a szakmájukat, de nem csak ezért csinálják, amit csinálnak, hanem azért is, mert vmiből meg kell venni a párizsit a boltban.
Nincs ingyen ebéd :) A marketingkeret forrása az eladott borok ára, magyarul a fogyasztó fizeti meg az ingyen kóstoltatott borokat. Persze nem mindegy, hogy mikor és hogyan. Aki közvetlenül szereti ezt megfizetni, azoknak elsősorban a várhoz hasonló típusú fesztiválokra érdemes ellátogatniuk. Aki pedig a kóstolást követő vásárlásai során, annak pedig olyan helyre érdemes ellátogatnia, ahol a belépőért korlátlan számú bort tud kóstolni.

Aladár69 2009.09.14. 11:49:49

@BZoltan: Nem, nem, nem... nem olvastad el rendesen a gondolataimat. szó sincs általánosításról, kérlek, olvasd végig figyelmesen, amiket írtam.
Én is egyetértek abban, hogy sok borász a megélhetésért, a talponmaradásért küzd. De erről szól a vállalkozás, legyen szó akár borászatról, akár cipőgyártásról vagy kenyérsütésről. vannak kicsik és nagyok, vannak, akik már régen kezdték és szépen felfejlődtek, vanak, akik jól helyezkednek és ügyesen manővereznek és vannak, akik próbálnak megmaradni a piacon... ez a gazdaság minden ágazatára igaz.
Visszatérve a borászokra: tényleg nem akartam általánosítani, illetve vádaskodni. (a jelekből ítélve Te szakmabeli vagy, így azért tudhatod, hogy mire céloztam)

És nem kétlem, hogy sok borásznak komoly teher egy ilyen rendezvényen való megjelenés. De ezen a téren megint csak problémát látok: sajnos magyarországon az "összefogás" szó az csak egy szó a szótárban, semmi más. Mindenki (oké, ne általánosítsunk: a legtöbben) önállóan akarja sütögetni a pecsenyéjét, és elzárkózik még a gondolattól is, hogy alkalmanként mással összefogjon. Nincsenek közös borok, holott nagyon sok országban megtalálható a régió jellemző fajtájából készült bor, amely több borászat vagy termelő terméséből készült. Látsz nálunk ilyen bort? Lehetne SOPRONI Kékfrankos, TOKAJI Furmint, VILLÁNYI Portugiser, stb... ezeket lehetne akár külföldre is nagy tételben vinni (az exportunk egyik nagy hátránya, hogy kevés borászat tudja a nagy tétel folyamatos szállítását vállalni, még a nagyok közül sem sokan rendelkeznek egy-egy fajtából akkora tétellel, amellyel le lehetne szerződni pl. egy német áruházlánccal...)

ugyanez a helyzet a borfesztiválokkal: közös standbérlés, közös megjelenés, közös marketing, stb. Ezen a téren talán az egyik üdítő színfolt számomra az etyeki borfesztivál, ahol minden pincénél van egy-egy meghívott vendég (más borvidékről). ez számomra nagyon szimpatikus gondolat, csak bízom benne, hogy követésre talál máshol is.

Aladár69 2009.09.14. 12:09:54

@Gál Péter, Eger: Gál úr, köszönöm, hogy megosztotta velem (velünk) ezeket a gondolatokat. alkalomadtán erről örömmel elbeszélgetnék Önnel személyesen is... :)

még egy utolsó gondolat a marketingről: a marketing költség mindig egy befektetés a jövőbeni megtérülés reményében. Sajnos nem az a folyamat, hogy előbb eladok, aztán majd a bevétel egy részét visszaforgatom marketingbe (ha marketing nélkül is el tudnék adni, akkor felesleges arra költeni)
Tehát először finanszírozok, és bízom benne, hogy a jól sikerült marketing költsége a közeli jövőben többszörösen megtérül.

Minden borásznak (és minden egyéb vállalkozásnak) más a hozzáállása a marketinghez. A legtöbben - éppen forráshiány miatt - ezt a tételt szorítják háttérbe a költségek közül. Nem tudom, hogy a Bormarketing kht. vagy hasonló szervezetek tudnak-e kisebb pincészeteknek támogatást nyújtani az ilyen rendezvényeken való megjelenésre, de ez mindenképpen üdvözítő lenne. A szervezők helyében a borfesztiválon - akár ingyenesen! - biztosítanék egy standot a kisebb termelők számára, ahol minden nap más-más termelő tudná bemutatni a borait. (vagy akár naponta többen)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.09.14. 12:15:50

@Aladár69: A legtöbb felvetéseddel nyitott ajtókat döngetsz. A fesztiválon is volt nem kevés közös stand.

2009.09.14. 18:25:23

@dagadtos:

1. én is fizettem a borokért, de nem is mondtam, hogy te/ti igen/nem. (amúgy is csak hülyültem a karszalaggal)

2. szabadtéri, óriási térben megrendezett fesztivál. ha valahol, hát itt szerintem negatív megjegyzések nélkül szívhasson el valaki valamit. elfér mindenki, van elég hely.

@kezdő alkoholista:

1. csak fogom a fejem... egyrészt, bár nem releváns, de SOHA nem dohányoztam. egyáltalán, ever, egy szálat sem. csütörtökön szívtam el életem első szivarját, és ha ilyen tempóban nyomom, talán eljutok a harmadikig, mielőtt meghalok, de azt is csak akkor, ha nagyon sokáig élek.

2. ennek ellenére némileg több tolerancia szorult belém a dohányzókat illetően. volt barátnőm, aki napi egy dobozzal bevágott, éveken át együtt voltunk. maradhatok?

3. én is utálom a cigifüstöt, de arról a hisztiről, rosszullétről, ürülékkel példálózásról is megvan a véleményem, amit elpukkantottál.

"Ha rajtam múlna, nem nem maradhatnál. És nem azért mert tuskó vagyok, hanem mert gyűlölöm a cigifüstöt."

szerencsére nem rajtad múlik. tudod, van, aki a kisebbségieket, melegeket, szőkéket, sört, bort, nőket, férfiakat, gyerekeket, mittoménmit is gyűlöli, és ha rajta múlna, nem lennének. de nem rajta múlik, így az a sok ember, aki viszont szereti azt, szintén boldogan élhet.

(ezen felül elég szemléletes a logika, miszerint AZÉRT nem maradhatna egy dohányos sem egy több ezer négyzetméteres szabadtéri rendezvényen, mert TE gyűlölöd a cigifüstöt. ne má'...)

.

egyébként, hogy ontopik is legyek:
- az est csalódása: tiffán cuvée carissimae
- az est fénypontja: egy 1997-es brunello
- (számomra) legjobb fehér: konyári loliense fehér 2008 (az itteni tippeknek köszönhetően)
- kedvenc borvidék: sopron
- legfurább borász élőben: horváth "ráspi" józsef
- legjobb "nemdrága" bor: ráspi mágus cuvée
- nagy, de kifizethető bor, amit nagyon várok: mayer kopár 2007

és valóban túl sokan voltak csütörtökön este.

Mr Chablis 2009.09.15. 22:49:26

@Aladár69:(az exportunk egyik nagy hátránya, hogy kevés borászat tudja a nagy tétel folyamatos szállítását vállalni, még a nagyok közül sem sokan rendelkeznek egy-egy fajtából akkora tétellel, amellyel le lehetne szerződni pl. egy német áruházlánccal...)

Kedves Aladár4

Biztos, hogy a nagy áruházláncak legalsó polcait kellene megcélozzuk? A hires Balaton Süssrot meg Varga Cuvvék mellett?
Szerintem Sokkal jobban célzott marketinggel nagykereskedők, HORECA beszállítól megszólításával kellene a magyar bort újra megszerettetni. Igen elsősorban külföldi (cseh, lengyel skandináv, benelux, orosz ) éttermekben. Malatinszky Csaba személyesen kóstóltatta évekig Angliában a borait a legjobb éttermekben, most már nincs is eladási gondja. Meggyőződésem, hogy nem a mennyiséget kellene szem előtt tartani, hanem a kistételes célzott eladásokat. Bár ehhez biztos többet kellene tenni, mit amit a Bormarketing kht jelenleg csinál. Aztán ha helyreállt a becsület, meg lehet célozni a magasabb polcokat is a hiperben.
süti beállítások módosítása