Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Világklasszisok Budapesten

Borélmény a Marriottban

2009.12.02. 06:00 - dagadtos

Nem vagyok házas, mégis azt hiszem, egy feleség sem kerülhet sokkal többe, mint néhány kóstolótárs. A kóstolótársak fáradhatatlanok és könyörtelenek, izgágán keresik az előzési lehetőségeket: amint pihennénk vagy spórolnánk kicsit, kicseleznek egy gyors gázadással, és elnézően mosolyognak ránk a visszapillantóból. Egy kedves barátom november elején részt vett a Master of Wine Intézet 2005-ös bordói évjárat-bemutatóján Londonban, nekem viszont éppen elegem volt a borból, költeni sem volt kedvem, repülni is utálok, így magára hagytam. Irigységem azonban alig két hét alatt szinte elviselhetetlenné vált.

Mikor meghallottam, hogy a világ leghíresebb boraiból néhányat itthon is bemutatnak, azonnal tudtam, hogy visszavágok, és befizettem a borélmény néven meghirdetett rendezvény második napjára. A Wineself, azaz Czerneckiné Sinkó Krisztina (tudják, a matricákról már mi is írtunk) által szervezett eseményen valóban világklasszis borokat kóstoltunk olyan szakértők vezetésével, mint Elizabeth Gabay MW vagy Godfrey Spence. (A részletes program itt olvasható.)

Több kiemelkedő kóstoló is volt szombaton, de Bordeaux elsőségéhez egy percig sem férhetett kétség, így ezeket a jegyzeteimet teszem most közzé. Még olyan olasz nagyágyúk, mint a Masseto vagy az Ornellaia sem tudták megszorítani a premier grand cru classékat, inkább egyszerű hedonista csúcsboroknak tűntek utánuk. A franciák most egyedibbnek tűntek, eltérő, felismerhető karakterrel, alacsonyabb alkohollal és az olaszokénál sokkal perfektebb tanninnal.

 A kóstolót Daniel Llose tartotta, a borokat 3 órányi szellőzés után kaptuk. A szervezők szerencsére nem próbáltak spórolni a mennyiségen, a szokásos kóstolóadag közel dupláját töltötték a poharakba.

Chateau Petit Village 2005 Pomerol

50 eurós borok kaptak már kedvezőbb sorsolást is, de a Petit Village-nak volt ideje hozzászokni az illusztris társasághoz – a Cheval Blanc vagy a Figeac csak egy köpésre van a birtoktól a másik oldalon, míg a Le Pin például közvetlen szomszéd. Legutóbb nagyon szerettem, most is szépen nyitott, intenzív piros bogyósokkal, kék szirmú virágokkal és tejes jegyekkel. Kóstolva kicsit nyersebbnek tűnt, mint legutóbb, a tanninok enyhén keserűek, az alkohol is melegít, de a gyümölcsös-öreg bútoros aromák kellőképp kárpótolnak. Visszakóstoláskor értettem meg igazán, milyen magasságokban jártunk: a nagyok után túl egyszerű, túl direkt, túl vékony, szinte ivóbornak tűnik. Félelmetes változás. Így is 7 pont.

Chateau Cheval Blanc St Emilion 1er Grand Cru Classe "A" 2006

Előítéleteim hamar romba dőltek: a sor egyetlen jobb parti szupersztárjától különös eleganciát, finomságot, fineszt vártam volna (amit korábban a 2004-estől meg is kaptam), ehelyett a mezőny legzártabb, legnyersebb borát kaptam. Visszafogott illatában elsősorban virágok, másodsorban érett, délies jegyek, aszalt paradicsom, rumos dió. A korty húsos, erőteljes, de még nyers, a tanninok rombolnak, a fa és az alkohol is bántó kissé. Később azért kinyílt valamelyest, több lett az aroma és kevesebb az él, de összességében így is csalódás jelen állapotában. Persze nem most kell meginni. 8 pont. (cca. 400 euró)

Chateau Haut-Brion 1er GCC Pessac-Leognan 2005

Életem első bora, melyre a Wine Spectator tisztán 100 pontot adott. Orrban sokkal mélyebb, szélesebb, komplexebb, mint a Cheval Blanc. Hordófűszerek, marcipán, méz (oxidációról szó nincs), fekete cseresznye, aszalt szilva, föld, egészen egyedi. Szájban hatalmas, leírhatatlanul sűrű, mégsem lekváros, pedig a savakat külön alig érezni. Melegebb karakterű, mint a későbbiek, érezhetően több alkohollal, szögletesebb formákkal, mégis van benne elegancia - úgy szuperérett, hogy nem válik unalmassá. Az alapvetően édes (aszalt gyümölcsös-hordós) aromákat végig markáns sós mineralitás teszi izgalmassá. Sokkal meggyőzőbb, mint a 2004-es. Kilences. (cca. 630 euró)

Chateau Margaux 1er GCC Margaux 2006

Retorikai fordulat - míg az Haut-Brion letaglóz, a Margaux elvarázsol. A meggyőzés egészen eltérő eszközeivel operálnak: előbbi mély, komplex és koncentrált, utóbbi csupa fortély, sugárzó báj és kellem. Intenzív illatában elsősorban eszpresszó (talán a leggyönyörűbb kávésság, amit valaha borban éreztem), és őszi, erdei illatok: gomba, avar és füst. Különleges és vonzó. Kóstolva kisebb, mint az előzőek, de kerekebb, elegánsabb és sokkal krémesebb. A csersavak már most tökéletesek, a korty ízgazdag, hosszú és elképesztően sós. Ha nemekben gondolkozunk, az Haut-Brion férfi, a Chateau Margaux nő. Az árára pillantva valóságos femme fatale. 9.5 pont. (cca. 350 euró)

Chateau Pichon Longueville Baron 2eme GCC Pauillac 2005

Pauillaci szupermásodik,  talán a kedvenc bordeaux-i pincém – nem mintha minden héten bontanék egyet a pörkölt mellé. Mindenesetre imádom a címkét, a kastélyt, a stílust – egy nappal a kóstoló előtt még a Mondovinón tűnt a legjobb bal partinak a 2007-esek közül. A 2005-ös szokás szerint kemény, férfias, hűvös bor – igazi arisztokrata, görcsösen ragaszkodik hagyományaihoz, és megveti a közízlést. Grafit, cédrus és mentol, gyümölcs csak nyomokban, nagyon zárt. Szájban sűrű, komoly csersavval és észrevétlen alkohollal. Időt kér, de remek anyag – még akkor is, ha legnagyobb sajnálatomra úgy éreztem, a nagyokkal most nem tudta tartani a lépést. 8 pont. (cca. 110 euró)

Chateau Lafite Rothschild 1er GCC Pauillac 2005

Zseniálisan ötvözi az előző két bor erényeit, a Chateau Margaux kedvessége, bujasága keveredik benne Pauillac tartózkodó hűvösségével. Ugyanaz a kávés illat, de itt szederrel, grafittal, földdel, animalitással – lenyűgöző komplexitás. Megáll benne a kanál, mégsem lekváros vagy unalmas – sosem ittam ilyen nagy testű bort ilyen alacsony alkohollal, sosem éreztem kortyot ennyire lendületesnek, hűvösnek ilyen alacsony savérzettel. Rengeteg érett, finom csersav, önmagában a tanninstruktúra ritkán okoz ekkora gyönyört. Végtelen.
Bár talán a Chateau Margaux volt a személyes kedvencem, némi töprengés után be kellett látnom, hogy a Lafite nagyobb, erősebb, mélyebb, és legalább annyira elegáns mégis. Egyszerűen mindent tud. 10 pont. (cca. 830 euró)

Chateau Latour 1er GCC Pauillac 2006

Egészen biztos vagyok benne, hogy másik alkalommal kóstolva ezeket a borokat nem pontosan ugyanezt a sorrendet állítanám fel, az értékeléseim nyilvánvalóan esetlegesek, mindenesetre most a Latour győzött meg legkevésbé a premier grand cru classék közül. Orrban talán az összes bor közül  a legvisszafogottabb, nehéz érzékelni, nehéz szálazni. Szép, de az eddigieknél kissé egyenesebb illat fekete bogyósokkal, vaníliával, marcipánnal. Hasonlóan koncentrált, mint a Lafite, szintén tökéletes arányokkal, de kevésbé komplex, kevésbé unikális, a tanninok pedig még elég fiatalok. Összességében remek bor, de ebben a mezőnyben ez most 8 pontra volt elég. Szívesen tennék vele még egy próbát. Persze elképzelhető, hogy nem fogok. (cca. 440 euró)

 

 

 

 

Címkék: bordeaux hétpontos nyolcpontos kilencpontos tízpontos pichon longueville latour lafite haut brion cheval blanc margaux

61 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr151565618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bor B. 2009.12.02. 07:58:49

... a tanninok rombolnak, a fa és az alkohol is bántó kissé. Később azért kinyílt valamelyest, több lett az aroma és kevesebb az él, de összességében így is csalódás jelen állapotában... 8 pont

Akkor ez most hogy van?

Egy egyszerű Magyar bornál ez már csak 4-5 pont.

Ebből is látszik, hogy nem vagytok teljesen pártatlanok, minden bort egyformán kellene megközelíteni!
Azért mert ez egy 400 eurós vagy csak 990 ft-os annak is csak egy bornak kellene lennie, "birálatotok" előtt.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.02. 08:09:06

Mibe kerül egy ilyen kóstoló?

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2009.12.02. 08:33:59

@Bor B.: no igen.. egyetértek - mivel a bort úgy kellene értékelni, amilyen most, jelen állapotában és nem az árát, meg azt, hogy majd talán milyen lesz (annyira nem ismerjük az ilyen kategóriájú franciák fejlődését! erre ne is hivatkozzunk!)
Én is ott voltam, nekem a Haut-Brion tetszett a legjobban és tényleg szuper volt az egész esemény.

Kóstolómester (törölt) 2009.12.02. 09:15:28

@Bor B.: Olyan érzésem van borbé hogy nem jársz ilyen nagyformátumú kóstolókra. Nagyon fontos megkóstolni egy Lafite vagy Haut Brion-t egy nagy évjáratból mint például a 2005-ös hogy tudj viszonyítani. Én mindíg megtalálom a helyet és alkalmat hogy kóstóljam a csúcsmezőnyt ha lehet mert € 100 felett a feleségem kezd ideges lenni ha bort vásárolok, így vagy Gyulánál iszom egy Mouton-t vagy elmegyek egy világklasszis kóstolóra valahol. Amit Dagadtos írt a Cheval-ról az igaz, ittam jópárszor és mindíg olyan érzésem volt hogy valamiért nem jön be mert nem elég "Grand" de csak ki kell várni míg összecsiszolódik mint a váratlan pofonként kóstolt 1979-es néhány éve. A Cheval attól is nagy bor hogy túlél engem talán téged is mert jól tárolva 40 évet is lehúz a pincében a múlt tanulsága szerint. Valószínűleg ilyen állóképességhű magyar bor még nem született, ezért legendás a csúcs bordói, ezért kell hinned benne és ezért kell eljárni ezekre a nagy kóstolókra. Az egyetlen dolog amivel nem értek egyet dagadtossal hogy a Baron a kedvence mert a Comtesse sokkal jobb, hahaha...

Ui: Aki kimegy Münchenbe, Bécsbe, vagy Svájcba a karácsonyi piacra autóval az nézzen körül mert még van jónéhány fantasztikusan jó 2005-ös bordói az üzletekben €25-75 áron amiket érdemes (muszáj!) beszerezni.

Krézihajtány 2009.12.02. 10:21:28

"Hordófűszerek, marcipán, méz (oxidációról szó nincs), fekete cseresznye, aszalt szilva, föld, egészen egyedi. Szájban hatalmas, leírhatatlanul sűrű, mégsem lekváros, pedig a savakat külön alig érezni. Melegebb karakterű, mint a későbbiek, érezhetően több alkohollal, szögletesebb formákkal, mégis van benne elegancia - úgy szuperérett, hogy nem válik unalmassá. Az alapvetően édes (aszalt gyümölcsös-hordós) aromákat végig markáns sós mineralitás teszi izgalmassá. Sokkal meggyőzőbb, mint a 2004-es."
Rettenet atyaisten, felfordult a gyomrom ettől a tömény modorosságtól. Nem a szakzsargon gázos (dehogynem, de most nem az a téma), hanem az elővezetés. Amikor az egyszeri csávó az érettségi öltönyében akar szintet lépni a Zserbóba'. Gagyiász borozó.

lackó 2009.12.02. 10:39:28

@Krézihajtány: aztán, édes egyetlen poéngyáros barátom, mi a lófaszért jön kend ide? Tán szereti a szart magasra dobni, s aztán alállni?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.02. 10:47:59

"...nyers, a tanninok rombolnak, a fa és az alkohol s bántó kissé."

Ilyen borra miért adsz 8 pontot?

Miért nem azt pontozod amit most érzel és miért azt amit majd érezni lehet 30 év múlva?

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2009.12.02. 10:58:41

@Krézihajtány: lehet, hogy neked ott a világ vége, hogy a sör keserű (meg a szar), van aki mást is érez

Jenyei 2009.12.02. 11:30:02

Ha nem csak poén a Mariott a feleséghez kapcsolódóan, akkor: Marriott.

Kóstolómester (törölt) 2009.12.02. 11:38:08

@Krézihajtány: "Rettenet atyaisten, felfordult a gyomrom ettől a tömény modorosságtól. Nem a szakzsargon gázos (dehogynem, de most nem az a téma), hanem az elővezetés."

Nem kell bántani a krézit. Nem tudja hogy dagadtos leírása profi, ilyen nagy kaliberű és tiszteletet parancsoló boroknál ez a standard. Ott van a kutya elásva hogy némelyik a 15-20 ezer forintos villányinál a hátcimkén hasonló szöveg olvasható, betöltve a pohárba azonban nem jelenik meg a várt csoda. A fent említett bordói boroknál azonban IGEN.

dagadtos 2009.12.02. 11:53:47

@Jenyei: nem, egyszerű elírás, köszönöm, javítottam.

@Fidel Castrol: én nem értek egyet, de ezt hosszú lenne kifejteni. Csak annyit szeretnék kérdezni, hogy ezek szerint Te a Cheval Blanc-t 4-5 pontra adtad?
Ha a Cheval egy magyar bor lett volna, ugyanúgy megkapja a nyolcast, csak akkor az érdemeit ecsetelem hosszan, de talán érthető, hogy egy 400 eurós bornál inkább a hibákat emeli ki az ember. Elsőre egyébként 7+-t adtam rá, de szerencsére volt lehetőségem visszakóstolásra, és a jó két óra alatt mutatott annyi javulást, hogy kapjon 8-at.
Igyekeztem erre utalni a posztban is, de akkor explicite ki kell fejtenem, úgy látszik: egy olyan 50 eurós borhoz tudtam viszonyítani végig, amit máskor, másik sorban, vakon 8 pontra adtunk ketten is. Teljesen egyértelműen a sor leggyengébb bora volt. Azt hiszem, a legnagyobb tanulság azt lenne betenni 4-5 pontos magyar vörösök közé, és akkor eloszlanak a kétségek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.02. 12:46:02

@dagadtos: Továbbra sem értem, hogy miért adsz 8 pontot egy olyan borra amiben a rombol a nyers tannin és bántó a fa valamint az alkohol jelenléte.
Miért?

2009.12.02. 13:26:30

@BZoltan: szerintem pont most írta le. a "romboló és nyers tannin" valószínűleg a 10 pontos borhoz mérten "rombol és nyers" (tehát alig), nem pedig egy 4-5 pontos magyar borhoz (ami példánkban nagyon).

czudarka 2009.12.02. 13:33:07

És én? ilyenen miért nem lehetek ott!
Na mindegy holnap kóstolok egy ilyen sort a traktorosommal:)

Most irigy vagyok!!!!!!!!!!

lackó 2009.12.02. 13:35:00

@czudarka: csatlakozom a brigádhoz.

Én is.

czudarka 2009.12.02. 13:37:57

ez a sor kb 3000 euró! és ha dupla kóstolót adtak akkor az max 8 ember/palack

azaz 270-es eurónál 100.000 ropi/kopf

hát nem semmi!

Mi a hétvégén cava kóstolót tartunk + 4 nagy rioja-it

11 tétel 10 emberre 6500/fő
remélem lebilincselő lesz!

czudarka 2009.12.02. 13:40:31

@vörös és fehér: nem az, Ottó a tótottó!
Ottó etté?
Ottó két té!

lackó 2009.12.02. 13:48:11

@czudarka: @vörös és fehér: állj...a Gyula én vagyok!

Vagy nem?

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.12.02. 13:51:30

@lackó: azt nem tudom, de az imént megvádolt egy barátom (vagy ellenségem, vagy ki), hogy kóstolómester én vagyok.

vörös és fehér 2009.12.02. 13:55:35

@AG 2.0: megvádolt?! felmagasztalt, inkább.

lackó 2009.12.02. 13:56:32

@AG 2.0: minek neked ellenség, ha ilyen barátaid vannak?

Most már nagyon kezdem elveszteni a fonalat...nem baj...majd este Bott Frici visszaadja a kezembe.

shiraz 2009.12.02. 14:23:39

jó sor :) egy dolog: nehéz összevetni Bordeaux-ban a 06-osokat 05-ösökkel.
nem fair. bár ahogy látom dagadtos pontozását a Ch Margaux 06 azért hozta magát.
én azon a bizonyos londoni Annual Claret Tastingen kóstoltam (együtt kedves barátoddal) az összes 2005-ös first growth-ot kiegészítve a Pétrus-szel. (plusz még kb 60 másik a 130 kóstolható 2005-ös Bordeauxból). Nálam ott a Ch Margaux erősen leverte a többieket.
a Pichon Baron és a Comtesse is elég átlagos volt ugyanott.
ami nekem még nagyon tetszett (és több más jelenlévőnek is meglepetés volt): Ch Palmer. Egyszer voltam náluk akkor is meglepődtem, de most még jobban.
azért jó h Bp-en ilyen események is vannak.
üdv

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.02. 14:55:36

@Parci: Szerintem ez mellébeszéd. Ha egy borban kilóg a fa és az alkohol akkor abból kilóga fa és az alkohol, akkor is ha 10 pontos borokkal együtt kóstolom. Ugyanez a nyers és romboló tanninokra is igaz. Vagy nem 8 pont vagy nem olyan a bor amilyennek leírta a kedves alkesz.

Octopus 2009.12.02. 15:01:48

nekem csórónak csak pár nem 1th growth jutott a Mondovinón, a gyenge 2007-es évből, de a Palmer ott is szuper volt, nem kicsit. Mondjuk eléggé marhadrága, inkább "szupermásodik" az ára alapján, mint sima 3. classé.

2009.12.02. 17:15:38

@BZoltan: vagy harmadszorra tereled vissza ide a beszélgetés medrét... értem, amit mondasz. próbáltam adni egy másik értelmezést, de tekintettel arra, hogy (sajnos) nem voltam ott, ennél tovább nem védhetem dagadtost. :-)

hogy félig on legyek: ezek a nagy borok többnyire tényleg hatalmas borok. egy 1997-es brunello riserva kóstolón volt alkalmam alkalmatlankodni bő egy hete, maradandó élmény volt. ott is volt jópár 8-9+ pontos versenyző. és ilyen összetett borokat itthon még - emlékeim szerint - nem ittam.

dagadtos 2009.12.02. 17:31:09

@Parci: tudnál esetleg pár sort írni a kóstolóról? Legalább a legjobbakról?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.02. 17:38:25

@Parci: Én értem amit írsz, de a kérdésemre még mindig nem kaptam választ. Egy alkoholos fás bor aminek nyers és húzos a tanninja miért 8 pontos?
Azért mert elhisszük neki, hogy majd egyszer jó lesz? Akkor nem azt pontozza kedves alkesz ami most van?

Persze lehet úgy tenni mintha ez a kérdés nem hangzott volna el :) csak akkor a kedves olvasó joggal feltételezi, hogy pusztán a 70kFt befizetése kondicionálta a kedves alkeszt arra, hogy 7 pont alatt nem fog kóstolni.

fiatalborivo 2009.12.02. 19:42:25

@BZoltan: Kedves Zoltán, elég rég írsz erre a blogra ahhoz hogy tudd, nem mindenkinek egyforma a kóstolási preferenciája, másként fogalmazva Te más miatt fogod ugyanazt a 8 pontot adni egy bordeaux-i borra mint dagadtos, vörös és fehér és a többiek, még akkor is ha van egy egységes pontozási rendszer, amit betart mindenki. Az meg hogy Ő miért adott 8 pontot? AZÉRT! Mert Ő úgy értékelte. Ha te ott vagy és adsz rá 4 pontot és te is beszámolsz róla akkor kijön az átlag. De nem voltál ott. Javaslom kóstold meg Te is a tételt és mondd el a véleményedet.

dagadtos 2009.12.02. 19:44:16

@BZoltan: az az igazság, kedves Zoltán, hogy azért nem válaszoltam, mert soha többet nem szeretnék neked válaszolni.
De tényleg. Sem itt, sem élőben, sem emailben, sem sehogy. Őszinte leszek, belefáradtam, elegem van és feleslegesnek tartom.

De tessék, utoljára: beismerem, hibáztam. A leírás túl negatívra sikerült, feltételeztem annyi intelligenciát az olvasó részéről, hogy fel tudja dolgozni, a hibák a borsor szintjén értendőek. A kedves alkesz hibázott, íme. A 8 pontot tartom reálisnak, a leírás húz lefelé.

Nem tudok mit kezdeni a borszakmától élesen elkülönülő elméleteiddel, "a bor nem lesz jobb éréssel", "a tannin és a fa nem tud integrálódni", és egyéb egyéni teóriáiddal. Nem is akarok, nem érdekelnek. Így aztán hiába is válaszolnám Neked, hogy azért 8 pont, mert bőven volt akkora az alapanyag, hogy évek múlva teljesen rendben legyen a bor, írsz rá 3 oldalnyi elmélkedést. Ami önmagában nem baj, csak utána, mint jelen esetben, mindenáron még választ is követelsz.

Nem lep meg, hogy fájnak ezek a pontok. Egy olyan embernek, aki szerint a Mondovino 10 pontos film, és megrögzötten Bordeaux-ellenes, nyilván nem esnek jól.

Végül őszintén remélem, nem azért érint ilyen érzékenyen a téma, mert rendeltél egy kartonnyi 2006-os Chevalt hirtelen a 8 pontom miatt. Megviselne, ha aztán a kicsit keményebb tanninok csalódást okoznának.

dalton1 2009.12.02. 20:00:39

Még mindig kibírom hogy ne szóljak hozzá...:)

Türkménbasi 2009.12.02. 20:11:50

Na, klassz kis fegyverropogásba csöppentem.

Én nem is nyitnék új frontot, mindössze annyit jegyeznék meg halkan, hogy egy palack bor akkor sem ér 860 eurót ha a tízes skálán 12 pontot kap.

De persze csak szerintem.

Erre akkor jöttem rá kicsiben amikor a társammal összedobtunk egy üveg 2003-as Magnifico-ra 39.000 Ft-ot, majd beraktuk egy vak merlot sorba.

Magasan első lett.
Holtversenyben egy 2005-ös Skalli merlot-val amit 5.000 Ft-ért vettünk a Cora-ban...

Tudom, hogy ennek a történetnek több olvasata is van, de van egy ilyen egyszerű is.
Ha találok egy 8 pontost max 10.000-ért akkor 100.000-ért nem veszem meg a 10 pontost, mert ott már enyhén szólva nem érvényesül a kívánatos ár/érték arány.
Persze ingyen jöhet...:-)

dalton1 2009.12.02. 20:42:11

@Türkmenbasi: Igen, én sem veszem meg sőt a túlárazott magyar borokon is elgondolkozom sokszor, de tiszteletben tartom, hogy egy neves bordeaux-i borban a történelemért is fizetni kell, a hírnévért is fizetni kell és csak aztán a borért, az eltarthatóságért, a harmóniáért, stb...stb...

Engem mindössze az zavar ha valakinek fellengzős a stílusa és nemhogy örülne hogy pénze és alkalma adódik ilyeneket kóstolni és egy kis alázatot gyakorolna, de kiosztja a pórnépet csak mert nem értenek mindent és nincs lehetőségük megkóstolni ugyanezeket a borokat...persze én is a pórnéphez tartozom, rálátásom semmi, ízlésem szar és csóró is vagyok...

Abszolút nem kötekedésből (bár lenne alapja) de nem értem a kék szirmú virágokat...szerintem (tapasztalat) nem egyforma az illatuk...

tomlaker 2009.12.02. 20:42:29

mondjuk én értem Zoltán problémáját, bár az szerintem a valóságban inkább grammatikai, mintsem (bel)tartalmi probléma
uff
jó a sor:)

dagadtos 2009.12.02. 21:09:12

@dalton1: nem hiszem, hogy kiosztottam volna valaha valakit is amiatt, mert nem kóstolta ezeket a borokat, vagy más borokat. Bzoltánnal ez egy hosszabb történet, én magamban már régebben elhatároztam, hogy nem válaszolok neki, mert hosszú, parttalan vitákba torkollik. Ráadásul nem vagyok kifejezetten türelmes ember, valóban nem viselem el a végtelenségig, ha valaki folyamatosan belémköt. Ehhez képest úgy követeli a választ, mintha köteles lennék rá. Nem vagyok. Akkor sem, ha Lafite-ot iszom, meg akkor sem, ha Ikon Merlot-t. Mondja el, mi bántja, de ne kötelezzen válaszra.

Én sem gondolom, hogy bármilyen bor megérhet 800 eurót.

És a kék szirmú virágokban igazad van, egyszerű homályos asszociáció volt. Én még a kanonizált (fehér-, pirosszirmú) virágok illatát sem tartom eléggé egységesnek, definiáltnak, ha őszinte akarok lenni.

2009.12.02. 21:14:50

@Türkmenbasi: Én se vennék ilyen bort, két okból. Egyrészt mert pont most nincs 600 euróm egy üvegre, másrészt mert én ahhoz kevés vagyok, hogy egy ilyen bort a maga helyén tudjak kezelni. Nem hiszem, hogy egy 1er meg egy 2e cru között én olyan hatalmas különbséget vélnék felfedezni. Bár ki tudja.

Ellenben szerintem kellenek ezek a prémium borok. Oké, hogy egy csomóan a középmezőnyt szemezgetjük, és baromi jól elvagyunk így is, de azért kell egy felső tízezer, különben nincs hova igyekezni. És addig, amíg nem kóstoltam egy pár nagyágyút, nem merem kijelenteni, hogy "annyira nem lehetnek jók".
(Ráadásul jobban is esik abban hinni, hogy még rengeteg csodás kaland vár rám, mint abban, hogy ha ennél tovább megyek, tutira át fognak b.szni.)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.02. 21:25:14

@tomlaker: Jól látod, a problémám csak szemantikai volt és ezt végülis a kedves alkesz pontosította is.

Kóstolómester (törölt) 2009.12.02. 21:36:52

Nem is olyan parttalan B Zoltán...Sokmindent előrángat a srác hozzászólásai alatt. Az lehet hogy azért nem szereti a bordóit mert fehér ember. Pár éve a Györgykovácsnál ültem, kirántottuk a dugot valami Cru Bourgeois-ból és ez már szinte kellemetlen lett. Szinte fellélegzett mikor visszatértünk a Furminthoz. A somlón alig van vörös ember, ott a Kreinbacher társulatot kivéve szinte mindenki fehér ember úgy vettem észre.
A Mondovino-ban van egy 10 pontos jelenet: A borász lány visszatér édesapjához Burgundiában aki nagyon kemény 15 éves érlelést kívánó pinot készít. Eddig nem értett egyet az öreggel de most egymás mellett állva azz erkélyen nézik az ültetvényeket...-oszkár pillanat. Az 9 pontos mikor Parker délelőtt Haut Brion-t kortyolgat otthon.

A € 800 kérdésről annyit hogy akinek van pénze annak ez csak egy € 20 bor...

Akinek nincs pénze, annak pedig egy elérhetetlen álom...

dalton1 2009.12.02. 21:40:48

@dagadtos: Nem feltétlenül (csak) rád gondoltam, de köszönöm az indoklást. Ugyanakkor én úgy gondolom hogy ha valaki élményeit egy bárki számára hozzáférhető helyen publikálja az türelmes kell legyen (persze aki csak anyázik azt értelemszerűen nem lehet komolyan venni), de ha valaki beleköt abba amit írok, akár passzióból akár tényleges vitaszándékkal annak válaszolnom kell mert hiszen előre tudtam amikor megírtam a cikket hogy ez biztos nem mindenkiben vált ki egyforma reakciókat. Főleg hogy mindig kényes téma ilyen drága borok kóstolása-jellemzése...

A kék szirmokkal kapcsolatban is köszönöm a választ, sejtettem hogy asszociáció, csak nem volt eléggé érzékeltetve...pl. ebbe ezért kötnek bele rendszeresen. Én ha borokról írok próbálom érzékelhetővé tenni hogy mikor írok egy konkrét illatról, ízről (pl. barack) és mikor írok valamit amit már ez az illat vagy íz indít el a fantáziámban...(pl. kék szirmok). Ezzel amúgy semmi baj, csak ha valaki nem érzékeli rögtön jön az okoskodás...a húslevesről, vagy akár az égett gumiról mint tudjuk...:)

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.12.02. 21:41:54

ha hiszitek, ha nem, a szöveg chevalos részét olvasva, bőven az első hozzászólás előtt ezt a _kommentet_ mentettem el magamnak, hátha jó lesz valamire:

ez a leírásod alapján legfeljebb 4 pont!!!!!!!!!!!!!

(bizonyos értelemben jó, hogy a dolgok ennyire kiszámíthatóak :))

2009.12.02. 22:06:26

@dagadtos: megpróbálok, de sajnos nem jegyzeteltem eléggé (az első pár borral nem igazán tudtam mit kezdeni, és valahogy utána nem jött már meg a kedvem, inkább hagytam és "csak" kóstoltam), és egyébként sem beszélem jól a "borkritika nyelvét".

úgyhogy inkább neked küldöm majd mailben, elég, ha csak te mulatsz rajtam... :-)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.03. 00:12:17

Írtok majd a többi Borélmény kóstolóról is?

dagadtos 2009.12.03. 10:28:23

@shiraz: Többeknek nem tetszett annyira a 2006-os Margaux, mint nekem, ahogy láttam. Hallottam, hogy populáris, meg hogy erőtlen, és hogy nem ilyennek kéne lennie. Nekem egyrészt tényleg különleges élmény volt, másrészt határozottan emlékeztetett 2002-esre, amit kóstoltam, de jobbnak tűnt. Szerintem, ha mindenki szavazott volna, talán az Haut-Brion 2005 nyer összesítésben, nálam ez a három bor nagyon együtt volt, és ahogy írtam is, a Lafite-ban találtam meg egyszerre mindent.

@akov: Nem, én az olaszokra már kissé elfáradtam, és félek, hogy méltatlanul alacsony pontokat adnék. (A Masseto pl. ebben a fenti sorban utolsó előtti lenne.)

shiraz 2009.12.03. 16:52:23

@dagadtos:
a Lafite 05 is jó volt nekem Londonban, de a Margaux 05 nagyon ott volt. Persze nüanszokról beszélünk. A Mouton és a Cheval blanc lógott ki szvsz.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2009.12.03. 17:09:13

@dagadtos: Petite Village 92, Cheval Blanc 93 pont és nekem sem tetszett (annyira), ha érted mire gondolok.

Nyugodt lehetsz, hogy én értem amit mondasz.

kidi 2009.12.03. 17:59:31

@dagadtos: Nálam a Lafite után a Margaux következett. :-)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.12.04. 08:56:54

@czudarka: Majd azért beszámolhatnál arról a rioja-kóstolóról valamilyen formában!
jó szórakozást!

Tobyas 2009.12.04. 09:45:45

A hasonló komolyabb-érdekesebb kóstolókról honnét lehet tudomást szerezni? Esetleg nem tudnátok az időpontokat időnként Ti közzétenni?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.04. 14:19:43

Kedves Dagadtos!
Átalában ezek a hosszabb érlelésre szánt, kemény tanninokkal bíró borokat mennyire lehet jól fogyasztani? Itatják magukat? Mennyire érzed úgy, hogy pl.az ominózus Cheval Blanc-ból, ha az anyagiak nem akadályozó tényezők, kifejezetten jól esne akár jóval több is, mint kóstolómennyiség?Mondjuk 2 deci Cheval Blanc elfogyasztása után várnád-e a harmadikat?

dagadtos 2009.12.04. 14:43:02

@Tobyas: ha beküldik az esemény leírását és időpontját hozzánk, közzétesszük az alkoholista naptárban. (Jobb oldalt fent megtalálod, avagy alkoholista.blog.hu/2009/01/01/az_alkoholista_naptar)

@drbarta: én nagyon jól bírom a keményebb tanninokat, főleg ezt a típusút. (A mediterrán borok tanninjait azért sokszor kevésbé, de itt a csersavak szerkezetet adtak, leginkább a kortyban jelentkeztek, míg mediterrán boroknál sokszor a korty lenyelése után húznak-szárítanak erősen, azt kevésbé bírom. Elizabeth Gabay ezt a típusú tannint teaszerű csersavnak hívta, ha jól értettem.) Szóval a kóstolt borokat én nagyon nagy örömmel fogyasztanám már most is, épp a Chevalt a legkevésbé, ez tény. Ha olyan szerencsém lenne, hogy ilyet bonthatnék mostanában, valószínűleg kapna egy nagyon hosszú szellőztetést palackban, leöntéssel.

Gabin 2009.12.04. 15:24:47

@Kóstolómester: Szia, tudnál egy párat nevesíteni a külföldön fellelhető borokból?

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2009.12.04. 22:11:24

Huhh, ezek szerint én sem vagyok kultúrember vagy mi, hiszen imádtam anno a Mondovinót, még írtam róla a Borbarátban is, meg előtte a Borbarát honlapjára is.
www.borbarat.com/borbarat_plusz/index.ind#erem

Alapvetően Bordeaux-szkeptikus vagyok, de ennek ellenére, vagy pont ezért, szeretnék érett, harmonikus borokat onnan kóstolni. Anno több száz minta megkóstolása után 2 harmonikusat találtam: egy friss Cheval Blanc-t és egy tizenegynéhányéves Pichon-t.

Persze nehéz ügy ez az ismerkedés mert ha lehetőségem lenne ilyesmikre, akkor komoly burgundi vagy Rhone-i borok, meg persze a német rizlingek megismerése kb 100x jobban érdekelne, az eddigi kóstolási élményeim és a temelési filozófia miatt.

dagadtos 2009.12.04. 22:44:24

@pinotnoir_777: szerintem felesleges túlragozni egyértelmű pozíciókat.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2009.12.04. 22:59:40

Hátha vannak még olyanok akik most ismerkednek a borvilág alapdilemmáival...

De a lényegre visszatérve: számomra tényleg az lenne perdöntő, ha nem csak a harmónia megjelenésének ígéretét lehetne kóstolni (a ráutaló ellentétes jelek mellett), hanem magát a harmóniát. Tehát ha kell, 10-20-30 éves, harmonikus szép bordeaux-ikat.
Alapvetően szkeptikus vagyok hogy egy éretlen, adott esetben kifejezetten zöld hatású tannin a tőkén kívül be tud-e érni bármikor is, de ha ellenpéldák lennének akkor szívesen megtérnék majd. De ez nem manapság lesz.

Mindegy, komolyan érdekelne érett bodeaux-iak kóstolási jegyzete is, vagy még inkább vertikális soroké.

dagadtos 2009.12.04. 23:19:16

@pinotnoir_777: ezek az éretlen tannintól igazán messze voltak. Sajnos sokan az érezhető tannint kapásból éretlennek gondolják. Az érezhetetlent pedig érettnek, holott általában egyszerűen azokban a borokban konkrétan nincs tannin, vagy alig. (Kadarkák jó része, például.)

Kóstolómester (törölt) 2009.12.05. 07:01:43

@Gabin: 2005 Chateau des Graviers-Margaux ‘Cru Artisan’

Számomra ez az év eddigi legjobb bordói vására (azoknak akik nem értenek már magyarul: best buy) 30 euroért itthoni pénztárcához mérve.
Keresd meg bármi áron mert ez a kézműves családi pincészet (Cru Artisan) besorolású bor egyszerűen fantasztikus. Csodálatos egyensúly, gazdag és tartalmas felemelően jó házasitás amihez foghatót ebben az árkategóriában évek óta nem kóstoltam. A Graviers nagyságára jellemző hogy szerény megitélésem szerint nincs itthoni 10 ezer forintos cabernet ami felvehetné vele a versenyt. Sajnos egyre többen tudnak erről a borról de kis szerencsével Londonban, Bécsben vagy Münchenben még kapható. Ár-érték kategóriában 10 pont.

Továbbá:

2005 Excellence du Clos Fillon-Bordeaux Supérieur

Ebben az alacsony besorolásban én általában nem vásárolok de ez a bio bor renkivül izletes és jó fogás 15 euróért.

Sok szerencsét a vadászathoz!

Gabin 2009.12.10. 11:52:07

@Kóstolómester: Köszi szépen! Igyekezni fogok és ha sikerül, jelzem!
süti beállítások módosítása