Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Vylyan a tilón

2010.02.18. 08:00 - Az Alkoholisták

A Vylyan-borok értékelése tartós és bosszantó adósságunk. Takarózni persze tudunk mivel, volt egy kellemetlen afférünk a nyakló nélkül áradó olvasói szavazatok kapcsán, aminek zárlata nekünk is, nekik is fájó lett. Node vissza a jelenbe: tíz évvel ezelőtt a Vylyan volt a Sauska, az új vagány a flaszteron, aki világot látott, és mindent jobban tud és csinál. Aztán jöttek a hullámhegyek és völgyek, és az alapító-tulajdonos-programadó Debreczeni Pál tragikus halála. Hogy a Vylyan mint vállalkozás hogyan vészeli át a mostani válságot, nem tudjuk, de borfogyasztóként örömmel konstatálhatjuk, hogy a szárító tanninok után az átható istállósságot is sikerült kordába szorítani (most az alkohol van soron). Közben a borok talicskaszám kapják a nemzetközi elismeréseket, ideje volt hát betolni hozzájuk a tilót.

Már az előző tilózásokkor is felmerült a gondolat, közösségi blog lévén talán többet mondhatnánk egy-egy pincéről, ha közösen kóstoljuk a tételeiket. Most a gondolatot tett is követte, így egy péntek este Bobbal, palackkal és dagadtossal közösen dugóztunk ki négy Vylyan bort, melléjük pedig négy egyebet. (Továbbá elfogyasztottunk a kóstoló végén egy adag bárány lapockát is.) A legnagyobb tanulsága a kóstolónak az volt, hogy kiderült: van Vylyan-stílus. Egymás után kóstolva a borokat a hasonlóság letagadhatatlan volt.

Vylyan Pinot Noir 2006 (vörös és fehér)

Gondoltam, ha már Caroline Gilby az egekbe menesztette ezt a pinot noirt, akkor nekünk is muszáj megkóstolnunk, és megint abban maradtunk, hogy valószínűleg nem elég nemzetközi a szánk. Magyarok vagyunk, fanyalgunk. Én legalábbis kicsit mindenképpen. Pedig az illata szép volt a bornak, meleg, gyümölcsös, fűszeres, kicsit vaníliás. Nem a legtipikusabb pinot illat, de Villány sem a legtipikusabb pinot-vidék. A korty azonban sajnos csalódás, a túl sok tannin elnyomja a gyümölcsöket. Kicsit egysíkú, meglehetősen izgalommentes bort ihattam, enyhe kesernyével a végén. A 2004-est sokkal jobban szerettem, erre öt (maximum öt és fél) pontot adtam.

St. Andrea Ferenchegy Pinot Noir 2006 (vörös és fehér)

Gondoltam, ha már etalon pinot-nak lett a Vylyan kikiáltva, akkor megbontom mellé azt, amit én eddig etalonnak gondoltam, legalábbis a 2005-ös Ferenchegy pinot nagyon tetszett. Azon a kóstolón még bíztunk benne, hogy a 2006-os is összeszedi magát, és felnő az elődhöz. Nem sikerült neki. A szín (opálos, téglavörös) és az illat (hecsedli, gyógynövények, kő) nagyon rendben volt, azonban kóstolva elmaradt az izgalom. Kis édességgel nyitott a korty, megjelenik egy sós-ásványos íz is, aztán hirtelen üresen marad a közepe. A végén egy hecsedlis savanyúság még felbukkan, aztán hirtelen vége. Nem gondoltam volna, de ebből a borból kifejezetten sok maradt másnapra is – nem lett jobb, sőt. Más volt, mint a Vylyan, de nem volt jobb. Öt pont, nem több. (Ha ma megkérdeznek, hogy melyik magyar pinot a kedvencem, nem hezitálok: Orsolyát mondok.)

Vylyan Montenuovo 2006 (palack)

Bujkáló, zárkózott illat, elég nehezen nyílik később is. Nem túl bonyolult piros gyümölcsös, friss savanykás, étcsokis és markánsan füstös. Cabernet franc és merlot adják a gerincet, egy kis zweigelt pedig az izgalmat lenne hivatott biztosítani. Kóstolva először harapós és nem túl szép tanninnal szembesültünk. A gyümölcsösséget is hiányoltuk belőle, inkább a hordófűszerek hallatták hangjukat. A struktúrával nincs gond, arányos, szépen összerakott bor. Második napra egészen kivirágzott. A tannin visszavett az arcból, bár érett azért nem lett, a gyümölcsök előbújtak, sokkal barátságosabb, élvezhetőbb bor lett. Az alkohol itt is magas és külön utakat jár néha. Lecsengése is arányos, szépen csendesedő. Összeségében ő is erős öt pontot érdemel.

Heimann Cervaes 2006 (palack)

Közepesen intenzív illatában eperfagyi, cseresznye, némi füstösség, és egy csipet feketebors. Olvasva az összetételt és kortyolva a bort, azt lehet mondani, hogy a 40% kékfrankos adja a gyümölcsöt és fűszereket, a 40% cabernet franc a struktúrát, a 16% merlot pedig a simaságot, a 4% kadarka inkább csak ráadás. Először jól ihatónak tűnik, de nem ártana neki több lendület, mintha savai kissé túl lágyak lennének. A korty második felétől az alkohol ellibben a kortytól, egy markáns cseres kesernye viszont viszont kezdi beteríteni a szájat, amitől nem lesz barátibb. Lecsengése igy kissé fésületlen, de összeségében jóleső. Mikor már semmi sem marad, akkor azért a tannin szárít még cseppet. Erős öt pont, de nem szabad hagyni melegedni, mert az felerősíti gyenge pontjait.

Vylyan Merlot 2006 (Bob)

Kicsit lekváros, orrbavágósan direkt, lehengerlő, alkoholos, populista illatú. Talán a legpopulistább az egész sorból. Ízeiben is édes, erősen gyümölcsös, népszerűsködő. Egyfelől tipikus közönséghajhász bor, másfelől viszont profi munka, szép szerkezet, nagy test, hosszú lecsengés jellemzi. Kihozza az emberből a hedonistát. Hat pont a jussa.

Malatinszky Noblesse Merlot 2006 (Bob)

Egyszerű, meggyes-málnás illat, némi füsttel. Összetettséget, rétegzettséget szájban sem mutat, ugyanakkor egész szép szerkezetű, a merlot-prototítpusnál kissé könnyedebb bor. Ízvilága egy kissé elbillen a fa és tannin irányába, de a savai jelzik, hogy van még előtte élet. Hogy mennyi, abban kissé bizonytalan vagyok, mert ugyan visszakóstolva először javul, de pár óra után zuhanórepülésbe kezd. Összességében éppen nem rossz bor, Öt és fél pont.

Vylyan Cabernet Franc 2007 (dagadtos)

Vylyan-bor. Széles, mediterrán illat, nagy test, harapós tanninok és jelentős fűtőérték, különösebb fajtajelleg nélkül.  Rumos dió, fekete olíva, öreg bútor, görögdinnye - olaszos jelleg. Leírva érdekesebb, mint kóstolva: a kortyot dominálja az érettség, a nem túlzó extrakt és az egészen jó savak ellenére is kissé rusztikus, napfényalapú egyenbor. 4000 forint környékén egy közel hibátlanul kivitelezett déli presztízstétel egyfelől, részleteiben viszont durva és teljesen izgalommentes másfelől. Kiváló minőségű instant élelmiszer. Hat pont.

Ikon Cabernet Franc Evangelista 2007 (dagadtos)

Milyen jólesett elsőre a sok kemény, alkoholos bor után! Hűvösebb illat, tökéletes arányok: éppen megfelelő alkohol, selymes tanninok, elegendő sav, koncentráció és krémesség.
Mégsem tudtuk megszeretni. Van valami művi ebben az elomló, édes lágyságban, a főtt gyümölcsösségben, a kicentizett szerkezetben. Orrban áfonyalekváros, borsos, de főleg kapuccsínós-karamelles, nyíltan populáris. Szájban aztán mesterkélten puha, tartás nélkül szétoszlik, a savak nem vibrálnak, nem adnak gerincet, csak savanyítanak. Nem fiatal, nem öreg; élettelen késztermék. A borleírás objektívnak hitt mércéi szerint nem kaphatna nyolc pont alatt, személyes szimpátiám alapján nem juthatna négy pont fölé. Hatos átlag.

Vylyan Cabernet Franc Mandolás 2006 (AM)

A Vylyannál megelégelték, hogy a 40-50 eurós piaci szegmensben nincs versenyzőjük. A dűlőszelektált Mandolás a Malatinszky Kúriának kúr oda, a Pillangó pedig a Solusnak és a Magnificónak. A Mandolással eddig egyszer találkoztam, és a nyáreleji, szabadtéri kóstolás alkalmával a 15,5-es alkohol állcsúcson talált. Most nem ütött ki, de azért kétségtelenül az alkohol rontja le az összképet.
A nyitás után közvetlenül, 15-16 fokon tompa, poros, gyurmás, acetonos szaga volt. Ám úgy egy óra szellőzés után, elérve az üzemi hőmérsékletet, az illat lábra kapott: intenzív, nagyboros és behízelgő lett szilvalekváros, erdei gyümölcsös, dohányos és fekete teás jegyekkel. Ez a jó hír. A rossz az, hogy egy gyűszűnyi technokol bújkál benne, és magasabb hőmérsékleten kikönyököl belőle a túlérett gyümölcs és az alkohol. Az agilis és kerek savaknak köszönhetően egyáltalán nem szirupos, hömpölygős. Tökéletesen érett szőlőből készült, borsóhüvelynek még a gyanúja sem férhet hozzá. A vele egyidejűleg kóstolt boroktól két dolog különböztette meg: az egyik az alkohol túladagolás, a másik, hogy minden szakaszában élvezetesen gyümölcsös, amire egy kis alkoholédesség (maradékcukor?) is rájátszik. A korty második felétől támad az alkohol, és a lecsengésből sokat kitakar. A tannin érett, édes, de nem tömős, és persze szárít valamelyest (de hol van ez a '99-es cabernet sauvignontól?). Szép bor szép jövővel, kár a szeszért. Erős 7 pont. (9390 Ft)

Malatinszky Kúria Cabernet Franc 2006 (AM)

Kár még háborgatni, durcás, fád, ha hirtelen rányitunk. A bontás napján belekevertem egy nagyobb tesztbe, és gyászosan szerepelt. Másnap ismét megvakoztam, és fejhosszal verte az előző napi legjobbakat (hozzá vagyok szokva a másnapossághoz, de ez azért több volt, mint bölcselmem álmodni képes). A kiegyenlítettség, a korty eleganciája, harmóniája, az alkohol és a tannin integrációja emelte ki a mezőnyből (meg voltam róla győződve, hogy az első napi győztest, egy 2004-es Clerc Milont, iszom). Az illatot csendes komolyság hatja át. Az alap egyrészt hosszan érlelt balzsamecet, másrészt szeder és fekete cseresznye, mindezt egy tintás, fenyőtűs áramlat egészíti ki. Kóstolva a már említett elegancia, kerekség és sima felszín a meghatározó. Örömtelien mentes a villányi borokra gyakran jellemző alkoholos túlfűtöttségtől. A korty friss, kimondottan jól csúszik (ez volt a vaktesztben az egyetlen, amit egyszer sem köptem). A szájat egyenletesen beterítő, nem szárító tannin. Tartom a 8 pontot, és a megmaradt palackomra legalább 2-3 évig nem emelek kezet. (Előjegyzésben 7 ezer forintért vettem, most 12-13 ezer.)

Vylyan Portugieser 2008 (AM)

Portugiesert egyedül kell kóstolnom, nincs egyetlen ismerősöm sem, aki szeretné. Mondjuk én is csak a 2007-eseknél döbbentem rá, hogy egy Szemes, egy Ebner vagy egy Tringa jobban tetszik, mint az ebben az árkategóriában kínált rozék, sillerek és vörösek jelentős hányada. Alkoholista pályám kezdetén a Vylyan kékoportója volt "a kékoportó" (a pincészet indulásakor annyira komolyan vették a fajtát, hogy barrikolták), aztán úgy 2003 környékén nagyon elállatiasodott, és leálltam róla. Mivel a kontroll párja most akciósan alig több mint ezer forint, szívtam a fogamat a hiperben, amikor 1900 forintot kellett érte kicsengetni.
Az első percekben kísértett a múlt, jött a baromfiudvar, aztán szerencsére kiszellőzött. Gyors lefutású, kissé izgága bor, eleinte azt gondoltam, hogy fát egyáltalán nem látott (a honlap szerint ászokhordót kapott). Az illat fűszeres, meggyes, néha borsosmenta is bevillan. Kóstolva valami fémesség tűnt föl, és ettől kezdve ezt az illatban is fölfedezni véltem. A savszerkezete, az arányai valahogy nem igazán oportósak. Eleinte kékfrankosra gyanakodtam (a savak és a lecsengésben felbukkanó bors miatt), végül mégis a zweigeltnél kötöttem ki. Én legalábbis azt a fémes mellékízt, ami végigvonul az ízképen a kommersz zweigelthez társítom. Összességében egy meglehetősen karcsú, élénk savú, a savanykásság határán táncoló, inkább fanyar, mint gyümölcsös bor, ami egy magyaros ebédet remekül lekísérhet, de önmagában nem egy nagy élmény. 4 pont

Szemes Portugieser 2008 (AM)

Én ezt a bort nagyon szeretem, jó néhány palackkal legurítottunk már belőle. Nem hivalgó, cifra páva, nem modern az ő szive, egyszerűség lakik benne, mosolyogva szeliden. A korábbi leírásomhoz nem tudok mit hozzátenni, a lényeg, hogy friss, gyümölcsös, felhőtlen szórakozás. 5 pont és best buy (pláne, hogy per pillanat 1100 forint).

A korábbi tilolások (Csányi, Gróf, Titi és a többiek) itt olvashatóak.

Címkék: négypontos hatpontos ötpontos st. andrea villány pinot noir hétpontos cabernet franc nyolcpontos heimann vylyan portugieser malatinszky ikon szemes tiló

35 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr321761630

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vylyan helyes kiejtése vilián, nem vilien! 2010.02.18. 10:11:32

Villány ősidők óta lakott település, ahol bronzkori cuccok is kerültek elő a föld alól és ahol a kelták óta folyik a jó bor. A rómaiak Viliannak hívták, amely elnevezés Vylyan formában köszön vissza XV. századi iratokból. Ezt a nevet védette le néhai D...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.18. 08:16:34

Szeretem az őszinteséget.
Frankón leírtátok, összefoglaltátok, pontoztátok.
Egyetértek. Valóban ez van.
Most várom a következő hullámot (felfelé).

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.18. 08:31:23

Múltkor én is rápróbáltam a St.Andrea Fernchegy pinot 06-ra, tökéletesen egyet értek v&f leírásával, én 4 pontnál többre nem adtam. Nagy csalódás volt, a 05-ös az egészen szép bor volt!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.18. 09:14:30

Remek, ez öszinte volt. A Malatinszky Kúria CF 2006 tényleg eléggé ott van, bár rohadt drága.

A technokol és körömlakklemosó illósságot jelez, ami viszont higéniai/kénezési kérdés. Jól látom?

borelite 2010.02.18. 09:37:17

Ha az Ikon Evangelista leírásában is említésre került volna az ára, amely az előzőhöz hasonlóan 4000 forintnyi,akkor korrektebb a viszonyítási alap. A pontozással kapcsolatos magyaráz/kod/ás nekem nagyon is kérdőjeles.

loading 2010.02.18. 09:43:16

A St. Andrea pinot értékeléssel én is egyetértek, nekem csalódás volt mind az alap, mind a dűlős változat.
A Szemes portugieser nekem is ízlett. Már majdnem van olyan jó, mint korábban a Maczkó portugieser (2006).

czudarka 2010.02.18. 09:52:48

@akov: A technokol és körömlakklemosó illósságot jelez, ami viszont higéniai/kénezési kérdés. Jól látom?

Majdnem. Az acetátos illat nem feltétlen jelenik meg az illóban, bár eléggé zavaró tud lenni! Egy túlérett szőlőben könnyen előfordulhat ilyen ami az ecetsav tartalmát még nem emeli meg kritikus módon csak az észter miatt bántó lehet az orrban!
Néha még újbornál is előfordul lásd rozé pl kadarka!
Jégverés után profi permetezéssel nincs rothadás, viszont van aldehid /sokszor acetaldehid/ is!
találkoztam olyan borral, ahol bántó lakkosság mellet 0.35-ös illó volt jelen!

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.02.18. 09:52:54

dagadtos: nagyon örülök annak amit leírtál, hasonlóan vélekedek a két borról, nálam ez 4 pont, ahogy nálad is!
4000Ftért édeskevés!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.18. 10:10:49

@czudarka: sajnos csak az angol szakkifejezésekkel találkoztam. A volatile acid határa az EU-ban 400mg/L, mert káros hatást gyakorol az emésztőrendszerre.

Az érett szőlőben eleve van, ha nem is nagy mennyiség. Botritiszes szőlő is adhat hozzá egy nagyobb adagot. A többség viszont a rossz kezeléskor keletkezik, amihez oxigén és alacsony szabad kén szint kell. Most nem emlékszem hirtelen a pontos reakcióra, de valamilyen aldehidek keletkeznek.

btw, mi a volatile acid magyarul?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.18. 10:15:13

bocs, az EU-s szint, amit írtam, hülyeség. Az 400mg/L egy normál szint száraz fehérbornál. A határ 1g/L körül van, ha jól emlékszem bortípusonként szabályzva? Mindegy...

fiatalborivo 2010.02.18. 11:03:01

Számomra úgy tűnik mintha egy újabb ékes példája lenne ez a kostolo is annak hogy a nagy nevek nem mindig felelnek meg a nevüknek, az ember sokat vár tőlük, valami különlegeset és kap egy szimplán iható bort. 3-5000 ftért átlagban. Egy szimpla 4-5ös bort 1000 forint körül kéne árulni.De nem 2000 felett és szerintem mindjárt fejlődne a magyar borkultúra itthon is, nem csak az oroszoknál, indiaiaknál meg a kínaiaknál

www.deluxe.hu/cikk/20100217/bortrendek-2010

Kabócás 2010.02.18. 11:08:19

@akov: a kifejezés jelentése: illékony sav
most gondolom előrébb vagy :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.18. 11:31:09

@Kabócás: kösz, igen, előrébb! Ezek szerint ua. mint az angol.

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2010.02.18. 12:01:01

Számomra hiánypótló volt az írás, mert pár éve egy vylyanos borkóstolás vezetett rá a bor élvezetére.
Örömmel olvastam a kínálatról (és konstatáltam, hogy legutóbb is jól választottam), köszi.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2010.02.18. 12:07:31

Nem vagyok szakértő, csak szeretem a finom borokat, de a Vylyan-t jóideje kerülöm, mert vagy túl savas, vagy túl erős illatú volt(értsd zavaróan édes a mondhatni egysíkú ízez képest) amiket kóstoltam, és kifogtam egy... nem is tudom... kifejezetten ihatatlan palackot is.
Számomra a Vylian nem jó bor, ami persze semmit sem jelent, csak egy más ízlésvilágot. Még szerencse, hogy nem nekem kell díjakat odaítélnem.

Aladár69 2010.02.18. 12:35:55

A cikk olvasása alatt egy kicsit folyton vitatkoztam a szerzővel. Lehet, hogy elfogult vagyok a Vylyannal szemben, de számomra Villányban ők azon borászatok közé tartoznak, akik sokkal inkább akarnak és képesek megújulni, mint más nagy nevű borászatok, és viszonylag nagy tételben képesek folyamatosan jó minőséget produkálni. Persze a kisérletezésnek megvan az a hátulütője, hogy néha becsúszik egy-egy kevésbé jól sikerült tétel is (a 2008-as Portugiesert valóban ide lehet sorolni). Ugyanakkor az alkoholt illető kritikákat nem teljesen értem. a 2006-os esztendő termésével ember legyen a talpán, aki olyan bort tud készíteni, ahol az alkohol egy kicsit sem ugrik ki. Ez még a hivatkozott Malatinszky Cabernet Franc-ra is igaz: ebben is legalább annyira dominál a végén az alkohol, mint a Vylyan ismertetett tételeinél.

lackó 2010.02.18. 12:43:39

@maxt: engem érdekelne, mely tételekre értetted ezeket a jelzőket? (savas, édes illatú, egysíkú).

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2010.02.18. 12:59:02

@lackó:
Őszintén szólva nem emlékszem melyek voltak, mint mondtam nem vagyok szakértő, és a tudományos alaposság helyett inkább egy-egy jól csengő név, illetve igényes csomagolás alapján választok bort. Bennem laikusként mélyebb nyomot hagyott az elismert név és a tőle remélt ízvilág távolsága, mint a pontos név és évjárat. (és gyanítom az üvegek már újrahasznosításra kerültek azóta és nem a konyhában porosodnak)
Bocsánat érte...

lackó 2010.02.18. 13:01:51

@maxt: ne vedd támadásnak, nem azért kérdeztem, érdekelt volna, hogy milyen borok lehettek. Köszi.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2010.02.18. 13:18:08

@lackó:
Nem annak veszem, tényleg ennyire nem érdekel mi az a bor, miután a kosaramba került. Ha finomnak érzem talán megjegyzem a cimkét, ha rossz, akkor meg azért, hogy elkerüljem.
Emiatt is van, hogy nem csak a méregdrága kínálatból választok, és nem szégyenkezem miatta.
Nyilván nem érzem azokat az ízeket amik alapján egy szakértő mérlegel, egyszerűen élvezem magát az italt, ha méltó rá.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2010.02.18. 13:36:44

A fehérboraikat én szeretem. Az mikor lesz?

marvin__42 2010.02.18. 13:50:44

Sziasztok! Egy kérdés a hedonizmussal ("Kihozza az emberből a hedonistát."), meg az Evangelista leírásával kapcsolatban:
ha a hedonista énem élvezi a bort (hétköznapi nyelven: ízlik), akkor elértem a borfogyasztással a célomat, nem? Mi a gond azzal, ha egy igazi szőlőből csinált, nem pancsolt bor nagyon ízlik?
Nekem az Evangelista nagyon ízlett, és tényleg kíváncsiságból, nem kötözködésből kérdezem: van valami objektív különbség, ami miatt Ti művinek érzitek, én meg csak csettingetek tőle, és nagyon tetszik? Ez egy szubjektív, ízlésbeli különbség, vagy tapasztalattól/hozzáértéstől függ (amiben nyilván előnyötök van)?

dagadtos 2010.02.18. 14:21:11

@marvin__42: semmiképp sem objektív, én igyekeztem leírni, mi zavart benne. Az biztos, hogy szerintem az amerikai hordó nem vált előnyére, viszont a piac könnyen lehet, hogy díjazni fogja. Ha megnézed, van tapasztalt kóstoló, akinek szintén tetszett: albertgazda.blog.hu/2009/08/07/ikon_cabernet_franc_evangeista_2007

vörös és fehér 2010.02.18. 15:13:57

@marvin__42: mivel nálam boroztunk, és sok bor volt, így maradt másnapra is a palackokban bor. nekem úgy tűnt, hogy leginkább pont az evangelista fejlődött másnapra, a hordó jobban belesimult, a gyümölcsösség, feketeribzlisség áttört rajta. (simán a pulton hagytam az üveget, 1-2 deci lehetett benne). akkor is bajban voltam a pontozással, nálam 8-ig semmiképp nem ment fel, de a hetet elérte a bor. igaz, hogy nekem sem az esetem az ilyen direkt bor, szóval örültem, hogy végül nem nekem kellett róla kóstolójegyzetet írni.

marvin__42 2010.02.18. 15:48:53

@vörös és fehér: Köszi a választ. Igazából a kérdésem félig konkrétan az Evangelistára vonatkozott, félig meg általános volt: a különbség, ami az én emlékeim és dagadtos leírása között van, vajon objektíven megfogható, vagy szubjektív/ízlésbeli? Erre végül is (a szubjektív irányba mutató) választ ad az, amit írtatok itt, meg AG idézett véleménye is. Ugyanakkor azért pl. ez a 'direkt bor' kifejezés meg objektívebben megfogható a számomra,. Szóval, hasznos volt megkérdeznem :-)

meru 2010.02.18. 19:16:23

@dagadtos: "szerintem az amerikai hordó nem vált előnyére", ezt az ízéből kiérzed, ha igen, mik a jegyei, vagy amúgy tudod, és nem szereted valamiért az amerikai hordót?

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.02.18. 20:05:10

Kicsit a fa, az alkohol, a sav a Vylyan boroknál sokszor elmennek egymás mellett, s hiányzik az összhang. Ha a Mandolás és a Pillangó jelenti a jövőt, az elég ijesztő, mert ezeknél végképp szanaszét állnak az alkotórészek, de talán az idő majd igazolja őket. Legyen úgy!
Kicsit hasonlóan éreztem ezt a CS-ban s a CF-ban is, némileg a Syrah-ban is, ami viszont a hazi Syrah-k közt szerintem egy kifejezetten izgalmas példa, s ha ki kéne emelnem egyik borukat, akkor az ez lenne. Portugieser helyett én inkább a Bogyólét választanám, ha lenne még. A Pinot engem sem nyűgözött le, a Montenuovo végképp. Mégis az a véleményem, hogy a Vylyan még így is a szimpatikusabb, szerethetőbb, jól megkoreografált, jó értelemben véve tudatos pincék közé tartozik Villányban és van ott több nagy, akik helyett viszont 100-szor szívesebben választok Vylyant.

dagadtos 2010.02.18. 21:40:19

@meru: nem, jelen esetben csak sejtem, hogy a direkt hordós aromáknak részben ez lehet az oka. Volt már, hogy kiéreztem, hogy amerikai lesz a fa, és tényleg. Máskor kiéreztem és koppantam, úgyhogy ezzel inkább óvatos vagyok. Spanyol boroknál szokott néha zavarni.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.18. 22:43:57

@dagadtos: no igen, ez az Evangelista kérdés érdekes.
Azt gondolom, hogy tökéletesen bele illik egy kissé fura nézőpontból Konyáriék "megfizethető" Ikon-sorozatába,

szerintem ez az a bor, ami már "nagy" bornak, vagy "versenybornak" van megcsinálva, csak megfizethető áron, persze szerényebben hozza a minőséget is. Nekem pl nem sikerült fajtajelleget felfedeznem benne, zavarónak találtam, hogy csak a gyümölcsmentes részekkel sikerült találkoznom. Ha már nagy bor, akkor valszeg meg fogom fizetni a drágább példányokat, amúgy viszont nagy ár-értek bajnoknak tartom az Ikon sorozatot, és nagyon jó kezdeményezésnek.

Azt is gondolom, hogy nagyon sok kóstolónak nem lenne egyszerű megmondani, hogy miért is nem 6-7-8 pont ez a bor. Dehát mondjuk azt, hogy pont ez az értéke :)

alföldimerlot 2010.02.19. 05:11:06

@demisec: Nem ismerem annyira a Vylyan jelenlegi kínálatát, hogy átfogóan merjek róluk nyilatkozni. De néhány borukat kellő alapossággal kóstoltam az elmúlt 12 hónapban ahhoz, hogy egy-két érdekességet megjegyezzek. Az első, ami többször is föltűnt: a savak minősége, vitalitása a prémium borokban - versenytársaik jelentős hányadában kivasalt, tompított savakat találunk (ennek egyik iskolapéldája az Ikon Evangélista, amely meghal a szánkban). A másik, hogy az újabb prémium boraik nem tömősek, nincsenek túlextrahálva (egy Primariushoz vagy Magnificóhoz képest a Pillangó pehelysúlyú), ugyanakkor talán a szőrös, húzós tanninoktól menekülve a magas alkohol karjába futottak.
Végül néhány olyan boruk, amely számomra nagy élmény, vagy legalábbis kellemes meglepetés volt az elmúlt időszakban (a többség vaktesztben): Duennium 2000, Syrah 2003, Cabernet Franc 2003, Duennium 2003, Pinot Noir 2004 és Syrah 2006. A 2007-es Ördög pedig jó vétel, mégha nem is az én zsánerem.

bright 2010.02.19. 12:15:54

Köszi a kóstolásért, tetszett a bejegyzés. Arra lennék még kíváncsi, hogy mi a véleményetek a 2006-os syrahról. Nekem nagyon ízlett. Két éve kóstoltam, azóta gyűjtök rá.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.02.19. 13:08:01

Vylyan-ékkal a tapasztalásom a következő volt.
A Montenuovo 2006-os, 2008-ban kóstolva egy 7 pontra hajazott. A Montenuovo 2007-es, 2009-ben kóstolva 5-ös alá ment... Tudom, hogy nem szabad nagyon hasonlót várni különböző évjáratok azonos nevű házasításainál, de nekem nagy volt a kontraszt...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.19. 20:19:05

@Borkandúr: Könnyen lehet, mert a Montenuovo összetétele ráadásul változik is: a 2006-osban még volt zweigelt, a 2007-esben viszont már a syrah jelent meg, a zweigelt pedig eltűnt. De nem ez az egyetlen különbség, azt hiszem - nem vágom fejből sajnos.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.02.19. 22:42:50

@Szomjas Gödény: Változik az összetétel, ez valószínű, ám közel hasonló minőség lenne a cél...
süti beállítások módosítása