Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Újra támad a tót Tokaji

2010.04.30. 14:00 - BOB

Slovakian Tokaji

A délkelet-szlovákiai bortermelők ismét használhatják a "Tokaj" nevet, mely régóta parázs viták tárgya északi szomszédunk és hazánk között. A szlovák parlament ugyanis kedden gyorsított eljárásban elfogadta kormányának javaslatát a borászati törvény módosítására. A törvény Ivan Gasparovic elnök aláírása után ez év június 1-jén léphet hatályba.

A módosítással Szlovákia magáévá teszi az EU területén érvényes borcímkézési szabályokat, így megszűnik az asztali bor - évjáratos bor felosztás, helyette földrajzi árumegjelölést vezetnek a címkékre. A szlovák borvidékeket az alábbi régiók váltják fel: Malokarpatská (Alacsony Kárpátok), Južnoslovenská (Dél-Szlovákia), Stredoslovenská (Közép-Szlovéia), Nitrianska (Nyitra), Východoslovenská (Kelet-Szlovákia) és Tokaj.

A Tokaj név körüli jogvita legújabb asszójához 2009 júniusában léptek pástra a felek közvetlenül azután, hogy Magyarország az eddigi megállapodás szerinti "Tokaji" nevet - a szlovák álláspont szerint váratlanul, valójában egy korábbi terminust egyértelműsítve -  "Tokaj"-ra változtatta, és felkérte az Európai Bizottságot, hogy a Tokaj nevet mint oltalom alatt álló földrajzi eredetmegjelölést jegyezze be. A szlovák fél szerint ez ellentétes volt azzal a megállapodással, mely szerint a két országnak a borvidéket érintő valamennyi jogszabályi változást egymással egyeztetnie kell.

Az Európai Bizottság a magyar indítványt 2009 december 1-jén közzétette az EU hivatalos lapjában. Szlovákia korábban ugyancsak kérte a Tokaj név regisztrációját, de kérésüket akkor a Bizottság elutasította. A magyar indítvány közzétételével viszont újabb jogorvoslati lehetőség indult el két hónapos határidővel, mely alatt Szlovákia nyilatkozthatott a magyar indítványról.

A szlovák mezőgazdasági minisztérium levelet küldött az Európai Bizottság mezőgazdasági és vidékfejlesztési biztosának, Mariann Fischer Boelnek, melyben a segítségét kérte a "tokaji térség véget nem érő történetének" megoldásához, ahogy a vitát Vladimír Chovan szlovák mezőgazdasági miniszter nevezte. A minisztérium államtitkára, Ján Slabý januárban tárgyalt ez ügyben brüsszeli illetékesekkel, és végül abban állapodtak meg, hogy Szlovákia számára a "Tokaj wine region" megjelölést regisztrálhatják. Ehhez a megállapodáshoz igazították kedden a szlovák bortörvényt.

A magyar Földművelésügyi Minisztérium még a héten az Európai Bírósághoz fordul a szlovákiai jogszabály miatt. A minisztérium álláspontja szerint a pozsonyi parlament döntése jogszerűtlen, mert a szlovákiai termelők csak akkor írhatnák a térség boraira a Tokaj megnevezést, ha előtte felállítanak egy hegyközségi és ellenőrzési rendszert, és megegyeznek a magyar kormánnyal a terület méreteiről. Ez azonban a mai napig nem történt meg. Az "eredet szerinti védelem" alatt álló bornak ezen kívül rendkívül szigorú kritériumoknak kell megfelelnie, és Magyarország szerint a tokaji borvidék szlovák részén ezek a feltételek nem teljesülnek.

Címkék: híradó szlovákia tokaj tokaji

101 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr611963133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kötözködő 2010.04.30. 18:05:41

@Illúzióromboló kockacukor: Az a baj, hogy a tokaji borvidék egy (amúgy kicsi) része Trianon után hozzájuk került. Erre hivatkozva gyártanak most ők is tokajit.

Kelly és a szexi dög 2010.04.30. 18:13:10

Akármivel is fordulunk az EU-hoz, mindig mi szopjuk meg...

romesz 2010.04.30. 18:23:35

Talan jobbat kell csinalni, mint amit ott keszitenek es akkor nem kell aggodni milyen neven aruljak a bort.
Esetleg a marketingre is kellene kolteni, hogy a vilagban ugy ismerjek mindenutt, hogy a magyar tokaji az igazi. Kulonben nagyon keves helyen ismerik a Tokajit es ott sem a legjobb a velemeny rola. Annyira nem jo bor, hogy aranyarban kellene megprobalni arusitani.

www.BiSzex.hu · http://bisex.hu 2010.04.30. 18:34:26

én nem találkoztam szlovákiai magyarral. csak magyarul IS beszélő szlovákkal

jan 2010.04.30. 18:37:15

Nem tudom mi ez a nagy tótozás, amikor Zemplénben a határ túloldalán lévő falvakban is nagyrészt magyarok laknak.

belagezabela 2010.04.30. 19:05:16

Hülyeség hergelődni, a technológiát tudni kell alkalmazni, a fogyasztó meg úgy is eldönti.
Egyébként annyira nem jó a Tokaji, hogy hamisítsák vagy álnéven terjesszék.
Át kéne ezen már lendülni, hogy a magyar bor ilyen meg olyan fasza, eladási számok simán eldöntik a jóságot.

belagezabela 2010.04.30. 19:05:51

@Kivlov: te kitől loptad ezt a szép magyar nevet?

belagezabela 2010.04.30. 19:06:52

@www.BiSzex.hu: Én régen még magyarul beszélő csehszlovákkal is találkoztam:)

Kivlov 2010.04.30. 19:11:57

@belagezabela:
GTA1, gengszter bácsitól.
A tied meg olyan, mint egy 80as iq-jú, OPNI-szökevényé, úgyhogy ne nagyon emberkedjél...

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.04.30. 19:12:48

@belagezabela: Be is b***na, ha az eladási adatok döntenék el egy bor jóságát a mai Magyarországon! Szerinted az ország legjobb borai a Koccintós és a Dankó Pista?

Ittál már te normális Tokajit???

Alkeszek, ki fogtok takarítani, ha lekerültetek a főoldalról, vagy meghagyjátok mindezt szociotanulmánynak?

dombovarivanda 2010.04.30. 19:14:36

@Kivlov: neked viszont észt nem sikerült senkitől sem lopnpd...

minekez 2010.04.30. 19:17:50

romesz, belagezabela: maradjunk annyiban, hogy nektek nem ízlik az, amit eddig Tokaji néven ittatok...
Abban igazatok van persze, hogy az ottani "termelők" sokat tettek annak érdekében, hogy a tiétekhez hasonló vélemény alakuljon ki ezekről a borokról. EZ az igazi bűn, nem pedig az, hogy a szlovákokkal nem bír a kormányunk zöldágra vergődni.

Mellesleg érdekes, hogy a Tokaj név nem lett "szlovákosítva", úgy látszik ez nem sérti a nemzeti önérzetüket.

Kivlov 2010.04.30. 19:25:23

@dombovarivanda:
Dehogynem. Több van, mint neked + anyádnak 1üttvéve, koma.
Adjon az Isten...

quarczit 2010.04.30. 19:34:33

Szerintem sokkal egyszerűbb ha visszanézünk.
Voltak olyan évek vagy időszakok,amikor a most Tokaji Borvídékhez tartozó területekből nem mindíg tartozott minden a Boridékhez.
Nem leszólva csak felsorolva:
Abaújszántó,
Monok,
Golop,
Szerencs,
Bekecs,
Legyesbénye,
SZőlőske,
Kistoronya
...stb.
Tehát.Ha évekkel ezelőtt (sajnos) egy magyar miniszter aláírt egy papírt-ami jogilag "talán"alapot is adna a mostani Magyarországon túl elterülő szőlőterületek névhasználatához-akkor is lehet egy másik megoldás.
A Tokaji Borvidék dekralálhatja hogy mely területek és milyen települések tartoznak MOST a borvidékhez.
Kinek is lehet ehhez észrevétele?
Milyen alapon?

Káposztakukac 2010.04.30. 19:42:16

jajj, szálljunk már le arról a tévhitről, hogy a tokaji bornak van neve a világban és ezzel minket kár ér. magyarországon kívül ismeretlen ez a bor.

☉ ☾ 2010.04.30. 19:46:33

Azt eredetmegjelölésnek kellene nagyobbnak lenni a címkén, de ez így már veszett dolog.

Zoltan895 2010.04.30. 19:52:18

@Káposztakukac:

idióta! még francia filmben (valam irégi belmondós volt ) is láttam tokajit, a főhős kinálta a nőt és felsorolt vagy 5-6 félét, hogy mit kér,m és az egyik a Tokaji volt. Francia filmben!! De te nyilván csak ruandai négerekkel találkoztál külföldön, azért hiszed, hogy külföldön ismeretlen. Arról ne mis beszélve, hogy ha insmeretlen ,akkor az olaszok és a tótok miért hamisitják?? Illetve ha Lengyelországba megyün kakkor is mindig kell vinnünk Tokajit, meg Gdansk-ban is láttam Tokajit, pedig ott nem igazán isznak bort...

Devo209 2010.04.30. 20:13:43

@Káposztakukac:
Akárhol jártam a világban amikor megtudták hogy magyar vagyok 2 dolgot említettek rögtön. A Tokajit és Puskást. Ilyen sorrendben.

Öreg Sam 2010.04.30. 20:26:05

@Kivlov:
Bakker!
Nincsenek "szlovák patkányok",meg jó magyar emberek!
Be kellene végre látni,hogy kishazánk valami 93000 nkm területű.
Egy naggyon csekélyke része a Földnek.
Tokajban is kóstoltam már(a hires Rákóczi pincében)igencsak szar bort...
Attól,hogy a tokaji "nektár" elnevezés szerepel a Himnuszban,az nem azt jelenti,hogy ettől hasra esik a világ...
Bocs' borász volnék,vagymi...

Kivlov 2010.04.30. 20:30:24

@Öreg Sam:
mester! én nem szeretem a tokajit, mert olyan mint a lónyél cukorral, mézzel.
de a szlovák férgeknek ehhez semmi közük! ilyen alapon mi is levédethetnénk az sípályáik egy részét, meg a horvát tengerpart szikláit. az ilyen halvérűekkel emberek miatt tartunk még itt...

Öreg Sam 2010.04.30. 20:34:26

@Kivlov:
Értettem!
Kérek engedélyt meghunyászkodni! :))
Kár a billentyűkért,belátom...

ecs 2010.04.30. 20:39:17

Oroszországban pár éve (3-4) lehetett kapni gagyi Tokajit, amit címkéje szerint Ungváron csináltak. Nem csak Moszkvában, még a Bajkál-tónál is találkoztam vele, Kelet-Szibériában.
Valamiért nem a Dankóval teszik ezt, hanem a Tokajival akkor mégiscsak márka és minőség, mégha bőven lenne mit javítani a marketingen.

A szlovákok amúgy önkényesen bővítették a többszörösére azt a minimális borvidék területet ami hozzájuk került, ha jól tudom. Jól tudom?
Ezen kívül nem tartják magukat a magyar Tokajira vonatkozó minőségi szabályok alá tartozónak, ha jól tudom. Jól tudom?

N.Zoli 2010.04.30. 20:43:15

En arra lennek kivancsi, hogy megis milyen a szlovak Tokaji? Elter a belfolditol sokban? Szarabb, vagy turheto?Csak aszujuk van, vagy gyartanak mas tipusuakat is? Hany pinceszet foglalkozik vele? Mennyit termelnek belole? Kulfoldre is nyomjak?

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.04.30. 20:50:23

@quarczit: Hehe, Kistoronya 1737 óta, amióta zárt borvidék a Tokaj-Hegyaljai, része a borvidéknek. :)

romesz 2010.04.30. 20:51:10

@minekez: megiszom en is es akkor jol esik, de nem borulok terdre tole.
Itt is lehet kapni egy-ket kulfoldi importeren keresztul. De eddig nem lattam, hogy sorba alltak volna erte az emberek. Magyarok megveszik, de csak ritkan, mert annyiert amit kernek erte lehet jo bort is kapni.
En is csak mutatoba tartok itthon es nagyon ritka, hogy vendegeim rimankodnak utana ;)

jet set 2010.04.30. 21:00:54

Miért baj, hogy a szlovákok is készítenek Tokajit? Ha szarabb, akkor senki sem fogja venni, ha meg ugyanolyan jó, akkor meg csinálják.
A Boci csokit meg a csehek gyártják. Az nem baj?

victor vacendak 2010.04.30. 21:08:29

@jet set: gondolom, mert, ha szar, akkor a névre legyint a fogyasztó, és nem tesz különbséget a szlovák és a magyar Tokaji között.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.04.30. 21:16:06

Hát az alkesz most rendesen meg lett erőszakolva...
Már csak néhány "sunáznám" hiányzik.
Magyarország, én így szeretem?

dr kíváncsivagyok 2010.04.30. 21:17:53

Milyen jogon lopnak el egy MAGYAR helységnevet, amikor ki sem engedik tenni a falvak mellett (sem) ?! Most nem zavarja őket a MAGYAR név ?! Mást mindent "szlovakizálnak" , ezt miért nem ?!

dr kíváncsivagyok 2010.04.30. 21:19:16

@jet set: Gondolom boci van Csehországban is, de TOKAJ az egy magyar város és borvidék ! Érted ? MAGYAR !

Kivlov 2010.04.30. 21:25:51

@kíváncsivagyok:
Ne "szlovakizálják" a magyar dolgokat!
termesszenek maguknak a férgek, bisztricai bort, azzal emberkedjenek. retkek...

Labancz 2010.04.30. 21:26:29

Köszönjük szépen politikusainknak, hogy szívükön viselik a magyar borászat ügyét, külön kiemelve Tokajt.
Sajnos nagyon hosszú ideje már, hogy a szlovákok, románok sokkal jobban tudják képviselni az érdekeiket, mint mi, magyarok. Most ennek ismét fényes példáját látjuk.
Siralmas egy országban élünk, na. :(

czudarka 2010.04.30. 21:36:54

felhígult a kommentelők sora, mint a tót tokjai!
@jan: "Nem tudom mi ez a nagy tótozás, amikor Zemplénben a határ túloldalán lévő falvakban is nagyrészt magyarok laknak. "
Te okostojás valószínűleg nem ők akarják ellopni, ami amúgy is a sajátjuk!

@Öreg Sam: Be kellene végre látni,hogy kishazánk valami 93000 nkm területű.
Tudod, ha olvasnál egy kicsit és tudnád a "trianoni szar" részleteit nem beszélnél ilyen butaságot, mert abba is bele kellet volna törődnünk, hogy Isztambul a fővárosunk! Na látod a te fajtád fog a leghamarabb elfogyni!
Azt sajnálom, hogy a határt nem anyádék házánál húzták meg és te nem pl: Szerbiában születtél volna, ahol pofán vágnak, mert magyarul beszélsz a szülővárosodban!

Öreg Sam 2010.04.30. 21:39:47

@kíváncsivagyok:
Bakker!
Kihozod belőlem az állatot!
Neked mi a fontos?
A "rátotthús Naaagy Magyarország,vagy Tokaj,mint város,vagy a bor minősége.
Megemliteném,hogy az un. Tokajiból csak pár csepp terem Tokajban,a tömeg Tarcal,Mád,stb helyeken készül.
Lehet mindenféle konfliktusokat generálni,a BOR MINŐSÉGE számit a világban!

dombovarivanda 2010.04.30. 21:40:09

@Kivlov:
talán a matekleckével kéne foglalkoznod, ahelyett hogy itt csiszolgatod a kis irredenta mogyoródat, mert holnap az isiben rádpirít a tanítónéni.

koma.

Labancz 2010.04.30. 21:41:26

@czudarka: Nem csak felhígult, de még barnul is rendesen, mint az oxidált szlovák 2 puttonyos "aszú".
De inkább hagyjuk, nem nézem ki belőled, hogy megérted, mire is céloztam.

Öreg Sam 2010.04.30. 21:45:47

@czudarka:
Te valszeg az unokám lehetnél...
Én öreg létemre tudomásul vettem a történelmi alapvetéseket,de Te igencsak a múlt évezredben gondolkodsz.
Inditsunk háborút?
Üzenjünk hadat Amerikának,esetleg az oroszoknak,vagy a UK-nak?
Egyszer már megttetük,és semmi jó nem kerekedett belőle.
Én egyszerüen tudomásul veszem a helyzetet.
Ha Te nem,akkor foglald el pl.Erdélyt,vagy a Felvidéket .))

Labancz 2010.04.30. 21:50:59

@kisrizling: Ez nem az. Ez sunanegatív.

romesz 2010.04.30. 22:41:17

nem ertem en ezt az egeszet.
Tagjai lettunk mi is es a szlovakok is egy szovetsegnek. Mint tagok inkabb azon kellene faradozni, hogy mindenkinek jo legyen, nem pedig azon tokolni, hogy egy bort ki hogyan hiv.
Nem a bor neven kellene idegeskedni, hanem megfelelo szakemberekkel a reklamjan dolgozni. Ha valoban olyan jo akkor az emberek ugyis megveszik.
Viszont azt kell mondjam, egyetlen magyar bor reklamot nem lattam az elmult 30evben. Pedig tudhatna minden termelo, hogy a bort elso sorban a reklam adja el.

czudarka 2010.05.01. 07:08:27

@Öreg Sam: Korodhoz képest ingen primitív web nyelvet használsz /valszeg stb/
Látod ez az ami például amivel lehet háború helyett nemzeti megmaradást előidézni, de amíg ilyen ostoba gondolatok szállnak, hát sok jóba ne reménykedjünk! Szerencsére se Szapolyai Rákóczi, se Kossuthék, se sok-sok egyetemista nem törődött bele.....
Elég öreg lehetsz, ha az gondolod, hogy az unokád lehetnék, bár a kor csak egy ideig ad érettséget, hamar átfordul szenilitásba! Vigyázz!

@Labancz:
Köszönöm, hogy ilyen sokra tartasz! A barna színről sok minden eszembe jut, bár a lenéző megnyilvánulásodból inkább a széklet ugrik be, mint a Sturmabteilung! Te labanc!

lackó 2010.05.01. 09:09:23

@Öreg Sam: ja, törődjünk bele mindenbe úgy, ahogy mondják és tűrjük, hogy a tót tokajit palackostól a torkunkba nyomják, igaz? Közben meg a többiek még tapsoljanak is neki....

Hát a lónak a ...! Nem háborúzni kell, csak néha tenni...ismered a szőke nő és a banánhéj esetét? Ha nem, nézz utána.

Ez természetesen az exportról szól. Egyelőre a tokaji az, amivel bármit is tudunk kezdeni a világban. A külföldi a büdös életben nem azt fogja nézni, hogy ez most tót, vagy magyar...tokaj, tokaj, darab, darab. Megkóstolja, mert olcsó...és szar lesz! Szart meg nem vesz drágábban, nem fog kísérletezni. Érted? Menni fog?

Öreg Sam 2010.05.01. 09:24:37

@czudarka:
Hjaaaa,ha te mondod,akkor ez már szenilitás.
Mert Te vagy Az Ember Akinek Mindig Igaza Van.
Társaságban gondolom hangerővel "érvényesited".
Nem baj ez,ettől sokszinü és kerek a világ :))

Öreg Sam 2010.05.01. 09:26:55

@lackó:
OK,itt mindenki hinti az igét,tudja a tutit!
Javasolj megoldást!
Én ennyit tudok javasolni: JÓ BORT KELL KÉSZITENI!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.01. 09:38:25

Ha a magyar kormány nem tesz semmit a magyar érdekekért, más nem tesz helyettünk. Erre jó példa volt a Bős-Nagymaros ügylet (a hazaárulás minősített esete, némi utólagos szuttyogatással levezetve).
Talán a Tokaj témában sikerül jobban kiállni derék és élelmes északi szomszédaink ellenében.

meru 2010.05.01. 10:58:15

@czudarka: "Tudod, ha olvasnál egy kicsit és tudnád a "trianoni szar" részleteit nem beszélnél ilyen butaságot, mert abba is bele kellet volna törődnünk, hogy Isztambul a fővárosunk! Na látod a te fajtád fog a leghamarabb elfogyni!"

Borzasztó dolgokat bírsz mondani, ha nem a borról van szó. Inkább írj a borokról, az jobban megy. Öreg Sam egy tényt közölt, érvként, hogy el kellene fogadni, hogy odaát is van egy rész a tokaji borvidékből. Szádból erre kiesik a kapanyél. És hamar kívánod a másik ember halálát.

minekez 2010.05.01. 13:25:52

@romesz: Az a probléma, hogy az üzletek polcaira kerülő borok jórésze egy köpedelem, már elnézést a kifejezésért.
(Kivlov kolléga nagyjából jól leírta a lónyálas hasonlattal).
Viszont a tokajinak nem ilyennek kellene lennie (és nem is ilyen volt régen)!

Szerencsére van még egy-két pincészet, ahova érdemes ellátogatni.

európai 2010.05.01. 13:35:50

Véleményem szerint, ha a ma már Szlovákiához tartozó, elcsatolt tokaji területen ma is éppen úgy tokaji bor terem, mint annak idején, ám legyen.
Személy szerint, a szlovák címkézést elegendő megkülönböztetésnek tartom és úgyvélem az ottani borok semmiféle konkurrenciát sem jelentenek a hazai termékre nézve.
Bevallom, még egyetlen egyszere sem kóstoltam a szlovák terméket, de kíváncsi lennék rá.

lackó 2010.05.01. 18:30:58

@Öreg Sam: és, magácska jó bort készít? Az itt megszólalók közt tudom, hogy van, aki igencsak...meg gondolom, erről szól ez a blog is...vagy erről nem kell tudomást venni? Magyarországon kurva jó borok vannak, csak amíg hangosabban szól az a lózung, hogy itt szar borok vannak, addig rohadt nehéz bármit is tenni. El kéne fogadni, hogy itthon igenis vannak jó borok, jó áron jó bor is egyre több. Pont.

hidegchaco 2010.05.01. 18:58:14

Magyarország igen jelentős hátrányban van, mert
1) a szlovákok gátlástalanul, szégyenérzet nélkül szegnek meg bárminemű megállapodást, egyezséget, stb. annak érdekében, hogy megtarthassák, illetve használhassák a tokaji nevet (és az sem biztos, hogy Mo-nak le kellene szállni az ő szintjükre);
2) az EU nem fog keményen fellépni velük szemben, és nem fogja harmadik félként, "igazságos apu"-t játszva szankcionálni a szlovák túlkapásokat, hanem hagyja, hogy "azok az exkomcsik ott a keleti végeken elbohóckodjanak egymással".

A működőképes megoldás valószínűleg az, ha a magyar tokaji elnyeri azt a többletrangot, illetve presztízst, ami miatt az export-piacokon igenis érdemes lesz Möszjő Pinyonnak vagy Miszisz Téjlornak silabizálgatnia a boroscímkét, hogy megkülönböztesse, vajon magyar, vagy valami szlovák tokajit vett-e le a polcról. (Nedjisten tudná, hogy a harmadik polctól lefelé szlovákot, attől felfelé magyar tokajit talál.)
Az persze már egy jóval nehezebb kérdés, hogyan lehetne idáig eljutni.

Öreg Sam 2010.05.01. 19:29:05

@lackó:
Én (énke) nem mondtam,hogy kis hazánkban csakis szar borok készülnek.
Ellenben be kell látni,hogy a Tokaji (most igy egybemosva)borászok elkurvultak,dagonyáztak a langyos mocsárban,abban a meggyőződésben,hogy a Himnusz,meg a szent érzelmek nevében minden lőrét el lehet adni.
Nagyon fajsúlyos kihivások előtt áll a magyar borászat....
Ehhez csak annyit adalékképpen: évekig biráló bizottság meghivott(figyelem!:nem önjelölt tagja voltam).
Arról is tudnék mesélni,hogy ez hogyan is működik a valóságban...

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.05.01. 20:05:31

@Öreg Sam: És ugyan, ha már erről a bírálásról és a bizottságról még önnek is megvan a véleménye, ugyan mekkora súlya van annak, hogy meghívott tag volt???

Tokaji termelők alatt pedig nem a PET-palackokból édes szart áruló embereket értem és értjük itt. A nemes és értékes tokaji termelők nevében és mint lelkes Tokajit fogyasztó ember, én is kikérem magamnak, hogy egy kalap alá vegye ezeket az embereket a fent említettekkel! Szepsy, Bárdos, Demeter Z., Demeter E., Áts, Hwang, Németh, Árvay, Prácser, Majoros, Homonna, Bott. És akkor csak az asztalon néztem körbe, ahol kiváló, ritkbb esetben nagyon korrekt Tokajik palackjai vesznek körbe. Ezek az emberek nap mint nap többet tesznek a Tokajiért, mint ön a kétes bírálóbizottságban évek alatt! És ezt ismeretlenül is merem állítani!

Nem éppen tisztelettel:
TJ

Öreg Sam 2010.05.01. 20:15:11

@kezdő alkoholista:
A "meghivott " birálónak semmi súlya,éppen erről szóltam volna....
Másban is igaza lehet Önnek,nem vitatom,sőőőt,üdvözlöm,hogy vannak lelkes,hozzáértő JÓ borászok is Hegyalján.Ez semmiben nem mond ellent a korábbi beszólásaimnak.
Mégegyszer lassan irva: JÓ BORT KELL KÉSZITENI!
És a jó bor érzelmektől, pártoktól,nemzeti hovatartozástól,határoktól független!

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.05.01. 20:20:24

És ez így igaz! :
Ha a szlovákiai és a Kerházas aszú is megüti azt a szintet, amit a fent említett termelőké, nem is lenne miért kiabálnunk.

czudarka 2010.05.02. 09:11:28

@Öreg Sam: "Mégegyszer lassan irva: JÓ BORT KELL KÉSZITENI!"
Tiszta Lendvai Ildikó

Öreg Sam 2010.05.02. 10:09:19

@czudarka:
Ha nem érted az Ildikóra utaló szelid iróniát,akkor inkább nem magyaráznám...:)Disznók elé gyöngyöket....

Peti69 2010.05.02. 10:24:11

Látva a vitákat sok gondolat kavarog bennem:
- Tokaj a mienk, és igenis roppant nagy minőséget tud produkálni, amit védenünk kellene. A MIENK, Magyaroké, de ebbe beletartoznak a határainkon túl élők is.Erre talán az egyetlen megoldás az lehetne, hogy ők is áthozhatják az OBI-hoz a borukat engedélyeztetni, miért ne forgalmazhatnák Tokaji Néven, de csak az OBI adhassa ki rá az engedélyt(tudom, hogy ez is nagyon nehéz).
-Másik oldal, hogy amíg itt a hiperekben lehet kapni 800 Ft-os Aszút kérdéses minőséggel- valószínűleg az előttem szólók ezeket nevezték lónyálnak, ugye?- addig az is igaz,csináljuk mi magunknak is a negatív reklámot.
-Szerintem, ha egy külföldit kérdezünk a Magyar borokról, biztos, hogy a Bikavért és a Tokajit említi kapásból, és igenis említi, tehát ezeknek alapból van egy ugródeszkája, amin azért már mégse a Tótok ugráljanak.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.02. 10:45:43

@Peti69: Ha egyetlen szlovákiai termelőnek a borára a magyar hatóságok forgalomba-hozatali engedélyt adnának, akkor szerintem azon neves naptól kezdve minden éppeszű magyar bortermelő az osztrák hatóságoktól kérne forgalomba-hozatali engedélyt, ugyanis az olcsóbb, gyorsabb, egyszerűbb és ésszerűbb mint a késő-rákosista, kora-kádárista, kártékony, pazarló, ésszerűtlen magyar hatóságok.

Öreg Sam 2010.05.02. 10:48:58

@t f 1:
Biztos,hogy nem.
Ez egy nagyon bonyolult kizárólag szakmai kérdés lenne,hónapokig lehetne vitatkozni,talán még némi konszenzus is születhetene.
DE.Én itt és most fejezem be,mert amig irredenta/nacionalista/népnemzeti/kommunista/zsidó/mohamedán/katolikus érzelmektől fűtötten próbálnak egyesek "érvelni",addig nem leszek partner.(nem kivánt rész törlendő,avagy a kivánatos aláhúzandó,kinek-kinek izlése szerint)

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.05.02. 12:48:13

@Öreg Sam:

ne haragudj, öregem, de te egészen konkrétan nem tudsz semmit a tokaji borokról

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.02. 15:44:59

@Öreg Sam: most látom, én még nem is szóltam hozzád.
Dél-göcseji fasiszta buzi vagyok. :)

romesz 2010.05.02. 20:08:05

@Peti69: "Szerintem, ha egy külföldit kérdezünk a Magyar borokról, biztos, hogy a Bikavért és a Tokajit említi kapásból"

Ezeket a borokat nem ismerik kulfoldon.

Peti69 2010.05.02. 20:21:33

@BZoltan: Én úgy tudom, hogy minden magyar bortermelőnek lehetősége van az osztrák hatóságoktól forgalomba-hozatali engedélyt kérni a boraira, de lehet hogy én tudom rosszul.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.03. 06:24:20

@Peti69: A kérdés az, hogy merészel e ilyen felségsértéssel felérő tettet elkövetni bárki. Nagy bátorság a földesúri kevélységében megsérteni a magyar hatóságokat.
Én személy szerint majd akkor mernék ilyen húzásban gondolkodni, ha a mostani rendszert alapjáig lebontják.

Peti69 2010.05.03. 08:11:10

Én azt hittem, hogy "csak" annyi a visszatartó erő, hogy ha külföldre viszitek bevizsgáltatni, akkor nem írhatjátok rá a helyi eredetmegjelölést, pl: Somlói, vagy Bikavér.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.05.03. 09:59:53

@Peti69: Nem rossz felvetés, hogy a magyar és a csöppnyi szlovák oldal borait egy intézet vizsgálja. Létre lehetne honzni egy OBI kihelyezett tagozatot, melyet a magyar és szlovák fél közösen működtet. Erre szerintem akkor is szükség lesz, ha a szlovák bortörvényt a magyarhoz igazítják, mert önmagában a törvényi változás még nem garancia az azonos elbírálásra. Egy szervezetnek kéne minősítenie az összes Tokajit.

Dee L'hemaa 2010.05.03. 10:13:31

@kisrizling: Te arról az OBI-ról beszélsz ami polcokra engedi a szőlőt nem látott Egri bikavéreket, és a 800 forintos "Tokaji Aszú"-kat?:-)

hegyaljai 2010.05.03. 10:39:16

@romesz: Persze lehetne közös borvidék, meg közös marketing, ha a határ két oldalán azonosak lennének a bor előállítási, ellenőrzési követelményei. A vita errőlszól, ha nem vetted volna észre.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.03. 10:42:57

@kisrizling: Arra az MgSzH-ra (leánykori nevén OBI) gondolsz akinek jelenleg 8 (nem gépeltem el, igen _NYOLC_) palack bor kell egy tétel engedélyeztetéséhez?

Mi forgalomba hozunk úgy öt tételben cirka 4000 palack bort. Vagyis a teljes mennyiségnek cirka 1%-a elmegy csak az obiztatásra és az egész hercehurca költségei meghaladják a százezer forintot.

Az MgSzH nemcsak hogy egy szükségtelen púp a magyar bortermelők hátán, de egy kártékony fék, egy egyértelműen rossz, velejéig romlott és ésszerűtlen romhalmaz.
Ajánlom olvasatra ezt: alkoholista.blog.hu/2009/02/17/obiztatas

Tanulságos.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.03. 10:50:27

@BZoltan: na, Téged aztán jól megobiztatnak majd. :)
Hát mit sajnálod a jó bort a szomjas engedélyező torkokba? Ez is a magyar korrupció része: leadod a százalékod és kész. Minél kisebb tételben termelsz, annál nagyobb százalékot. Logikus ez is, aki kicsi, szopjon többet. És csinálhatsz pont annyi papírmunkát, mint a Varga Pincészet.
Hurrá!

Nóniás 2010.05.03. 11:23:40

Bármit írhatnak arra szarra, az akkor is az marad.

Nóniás 2010.05.03. 14:33:58

@jet set: Nagyon hülye vagy!!! Miért próbálnak márkákat levédetni? Miért nem örül bármelyik világmárka gyártója, a hozzá hasonló kínai másolatnak?

Gaben! 2010.05.03. 17:01:00

Én azon gondolkodtam, hogy ha egy magyarul beszélő szlovák állampolgár lennék, akinek a dédapja még tokaji bort termelt, és ott áll a 100 éves présház a szőlő végében, nem próbálnám-e meg ma is tokaji néven forgalmazni a boromat? Dehogynem. Csak azért ne éljek a lehetőséggel, mert régen egy igazságtalan politikai döntés született?

Vagy csak kiakarok baszni a magyarokkal, ezért nagy mennyiségben eőállítok valami cukros szart lepalackozom és rontom a jóhírüket passióból. :)

Egyébként, milyen tokajit akarnak csinálni? furmintot, hárslevelűt, aszút?

Gaben! 2010.05.03. 17:07:59

Ha a tokajiról a legtöbb kommnetelő az aszúra asszociál, akkor vajon régen a leszakadt Burgenland és Sopron között is lejátszódott az a vita, hogy hol készül az igazi kékfrankos?

hegyaljai 2010.05.03. 18:22:10

@Gaben!: Az első világháború előtt volt a két és fél településen kb: 160 ha szőlő. Ott folyt olyan tevékenység amiről Te beszélsz. Közben volt egy szocialista nagyüzemi telepítés, legújabban pedig a nagytőke akar a területbővítésből extraprofitot csinálni.
Most a szlovákok a magyar 625 ha-os ajánlattal szemben ki akarják terjeszteni 900 ha-ra, úgy, hogy pontosan nem is határozzk meg, hogy a 6 település határában hol is lehetne ilyen bort termelni. Természetesen az előállítási szabályok is másak, mint ezen az oldalon.
Nos a vita erről szól, és nem az általad védeni szándékozott kb 30 család 40 hektárjáról.

Sárfehér 2010.05.03. 18:28:53

@Gaben!: Értem én, hogy bonyolult a posztot elolvasni, de néha nem árt. Szóval, senki nem akarja megakadályozni, hogy a határ túloldalán lévő magyarok vagy akár szlovákok a borvidék hozzájuk tartozó részén tokaji bort csináljanak, és azt Tokaji néven adhassák el.

Amit meg kell akadályozni:

a.; hogy 100 ha helyett, ami ténylegesen a Tokaji borvidékhez tartozik, ne 1000ha-on akarjanak Szlovákiában Tokajit csinálni;

b.; ne hívhassanak bármit Tokajinak odaát, vagyis hogy ne tartsák magukra kötelezőnek az egységes eredet- és minőségvédelmi szabályozást.

Gaben! 2010.05.03. 18:49:45

@hegyaljai, sárfehér!

Ne haragudjatok fiúk, de én ezeket a számokat nem láttam a posztban.

Sárfehér 2010.05.03. 18:55:38

Igen, konkrét számok nem voltak, de azért így fejeződik be a poszt:

"... a szlovákiai termelők csak akkor írhatnák a térség boraira a Tokaj megnevezést, ha előtte felállítanak egy hegyközségi és ellenőrzési rendszert, és megegyeznek a magyar kormánnyal a terület méreteiről. Ez azonban a mai napig nem történt meg. Az "eredet szerinti védelem" alatt álló bornak ezen kívül rendkívül szigorú kritériumoknak kell megfelelnie, és Magyarország szerint a tokaji borvidék szlovák részén ezek a feltételek nem teljesülnek."

Amúgy a Sopronnal kapcsolatos analógia nem áll meg, a kékfrankos u.i. nem soproni márkanév, hanem egy szőlőfajta, így bárhol készíthető kékfrankos nevű bor, ha az kékfrankos szőlőből készült. Olyan szempontból fennál a vita ott is, hogy honnan ered a kékfrankos szőlőfajta. A soproniak szerint soproni nemesítés, az osztrákok szerint ősi osztrák fajta.

Sárfehér 2010.05.03. 18:58:55

@Gaben!: (Bocs, ha egy kicsit éles voltam.)

Oenophile 2010.05.03. 20:30:43

@BZoltan:
Kedves Zoltán! Nem csodálkoznék, ha az elkövetkező pár hétben betoppanna hozzátok egy soron kívüli ellenőrzésre a mindenható OBI. Sajnos ez ma Magyarország.

nick: 2010.05.03. 23:21:38

...huhh, mi van itt :-S

hegyaljai 2010.05.04. 12:25:45

@Gaben!: Ha nem tekinted át az eglsz problémakört, akkor minek pofázol bele?

E.G.O. 2010.05.05. 20:55:31

1 picit pontosítanék, csak közelítő számokat láttam ugyanis.

Szőlőske és Kistoronya térségében megközelítőleg (ez sem pontos, de egy kisebbegyenlőt jelent) 150 ha tartozik a történelmi borvidékhez. Talaj, klíma, satöbbi, ezen blogot olvasóknak talán ezt nem kell részletezni.
A gond az, hogy (2002-es információ, azóta lehet, hogy változott)750 hektárok kívántak szlovák szomszédaink Tokajit készíteni, ami lássuk be: lehetetlen. Lehet ezen a területen bort készíteni, naná! Csak a minősége nem éri el a Tokaji minőségét, ráadásul a magyar bortörvények átvételétől irtóznak, mint ördög a tömjénfüsttől. Nekünk viszont egyáltalán nem mindegy, mit öntenek a német piacra Tokaji néven...

surany 2010.05.07. 04:07:22

A vitak jogi oldalahoz nem tudok szolni,viszont hadd mondjak el nehany dolgot egy kulfoldon elo szemszogebol:
20 eve elek Ausztraliaban elvbol nem veszek mas bort mint magyart. Nem hiszem, hogy barmi fenyegetne a tokaji,vagy egyeb Magyar borokat.Bizton merem allitani ,hogy a kulfoldon forgalmazott otthoni borokat magyarok vasaroljak fel, az itt kaphato neduk mind super minoseguek es soha nem fogjuk
osszeteveszteni a slovensko vinoval.
Egy dolgot viszont elmondok:Magyarorszagrol latogatoba jott barataink hoztak egy uveg Bikavert
amit az elso korty utan a lefolyoba ontottem-inferior minosegu volt!Ez bizony szegyen.

Dee L'hemaa 2010.05.07. 14:42:18

@surany: Félreérted a dolgot. Te nyilván könnyebben tájékozódsz és van helyismereted is. Egy külföldi aki még nem vagy alig kóstolt tokajit nem fogja úgy fogja megkülönböztetni a tokajit, hogy szlovák és magyar, ráadásul általánosít.

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.05.07. 14:48:05

@surany: Megkérdezhetem, hogy Ausztráliában milyen szuper minőségű magyar borokat veszel? Nagyon érdekelne, hogy miket hova exportálnak.

surany 2010.05.07. 22:36:58

@kezdő alkoholista: Termeszetesen 4-5 puttonyos Tokaji aszu,Egri bikaver Szekszardi kadarka,Badacsonyi szurkebarat

surany 2010.05.07. 23:07:26

@kezdő alkoholista: Bocsanat a debroi harslevelut kifelejtettem.

surany 2010.05.08. 00:06:02

@Dee L'hemaa: Ebben teljesen igazad van azonban vissza kell ternem ahhoz amit
korabban irtam .Magyar borokat szinte kizarolagosan csak magyarok veszik. Termeszetesen Auszraliarol beszelek most, mas ismeret hianyaban.Itt pl olyan kinalat van helyi borokbol, hogy a francia ,olasz ,spanyol booroknak sincs tul sok eselyuk,sajnos magyarnak meg annyi sem.Pedig a magyar boroknak
van egy elonye amit minden borkedvelo
azonnal eszre kell hogy vegyen: ha magyar bort iszom mindig megtalalom valahol a hatterben a szolot, a csodalatos illatat, zamatat,aromajat.
Ezert iszom amikor csak tehetem.

surany 2010.05.08. 00:45:22

@kezdő alkoholista: Ha igazan erdekel meg hozzafuzom a kovetkezot: beszeltem Amerikaban elo baratommal az iment Boston kornyeki es elmondta, hogy felejuk kizarolagosan csak 4 vagy 5 puttonyos Tokaji aszut es Egri bikavert kapni.

surany 2010.05.08. 03:06:22

A Tokaji aszu jelmondatat soha nem szabad meggyalazni (vinum regum rex vinorum) es akkor semmi felnivalonk nincs! Maria Terezia kuldott egyszer a Papanak ajandekba egy hordocskaval.Miutan a Papa megkostolta igy szolt:
Aldott legyen a kez mely hozta ezt nekem.
Aldott legyen a fold mely termette.
Aldott legyek en aki megitta.
Ezt csinaljak a totok utanunk!

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.05.08. 03:57:54

@surany: Ezeket sejtettem, de a konkrét termelők/pincészetek érdekelnének. Mint a példád is mutatta, túl tág meghatározás a bikavér. Az aszú sajnos hasonlóképp. Igen nagy különbségek vannak termelő és termelő között.

surany 2010.05.08. 06:36:58

@kezdő alkoholista:
Sajnos kapasbol nem tudok neked erre valaszolni,de megigerem,hogy az elso adodo alkalommal feljegyzem es tovabbitom a termelok nevet.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.05.08. 20:40:32

@BZoltan: Tudom, ismerem a problémát. Hasonló cipőben járunk mi is.
A helyzet az, hogy OBI volt, van és lesz. Lehet én vagyok a naív, de szerintem pár éven belül(talána most kezdődő ciklusban?) jönni fog, jönnie kell egy kiadós reformnak ezen a területen is.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.09. 08:36:20

@kisrizling: valamilyen ellenőrző és hitelesítő szerevzet lesz és legyen is. Csak oldják meg az engedélyezési procedúrát 2 palack borból, 1 hét alatt cirka 5 ezer forintból.

Én nagyon, nagyon bízom abban, hogy hamarosan lesz valami változás, mert ezt a sok rákosista piócát már nagyon régóta el kellene zavarni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.09. 10:25:40

@Borkandúr: Így van!

www.boraszok12pontja.hu/

Ott is van a nevem az aláírók között.
süti beállítások módosítása