Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Egy kóstoló képei - bemelegítés

Három furmint: Disznókő, Oremus és Dobogó

2008.04.01. 06:10 - vörös és fehér

Furmint kóstolóra invitált egy cimborám, nem hagyhattam ki az alkalmat. A helyszínt és a borokat a Decanter borszaküzlet biztosította (így ennek a klubárait teszem oda a borok mellé), a kialakított sor egyfajta keresztmetszetét hivatott adni a mai kínálatnak, valamint az öregedési folyamatot is szerettük volna látni. Amit eddig is sejtettünk, az újfent bebizonyosodott: kissé neutrális jellege miatt a furmint az egyik legalkalmasabb fajta a termőhely és a borászati filozófia bemutatásának. Sokszínű a belőle szűrt ital; még akkor is, ha csak a száraz megjelenését vesszük górcső alá (egy kivétel majd azért lesz). Tapasztalataimat több részben fogom feldolgozni, elsőként a bemelegítő tételekről ejtek pár szót.

A sor összeállításánál a komplexitás, egyediség felé igyekeztünk haladni, így az első három bor nem a kézművességről, kis palackszámokról szólt. De nem is a rossz borokról.

Disznókő Tokaji Furmint 2005

A színtiszta reduktív iskola szülötte. Nagy területről szüretelt, acéltartályban erjesztett és érlelt bor, ennek megfelelően illatjegyei elsősorban a gyümölcsökről szólnak. Citrusos, almakompótos jegyek, kis maradékcukorra utaló édeskés utóhatással. Kóstolva meglepően lomha, kicsit üres bor. A korty végére a citrom íze olyannyira felerősödik, hogy már a fogzománcot karcolja. 3 pontos bor, ami előételekhez jól passzolhat. (1390 Ft.)

Oremus Mandolás Furmint 2003

A kíváncsiság tetette be ezt a furmintot a sorba, meg akartuk nézni hol tart ma ez a bor. Nos, Műtanninnal egyetértve azt tudom mondani, hogy túl van már a csúcsán, a lejtőn lassan csúszik lefelé. A kulcsszó azonban a lassan. Mély, aranyló színű, illatában a fahordós erjesztés és érlelés jegyeit még őrző bor, szép palackbukéval. Ásványossága visszaköszön a citrom mellett, azonban ízében az aszalt barack már kezdi átvenni a terepet. Az alkohol a végén már egyedül van hagyva, de még nem éget, csak kellemesen melegít. 5 pontot ma is ér a bor. (2340 Ft.)

Dobogó Furmint 2006

Zwackék házi pincészete a fenti két stílust ötvözi, azaz a száraz furmintok egy (kisebbik) része fahordóban érik, a többi acélban, majd egalizálás és palackozás jön. Tapasztalt Dobogó szakértők illat alapján felismerik a bort, ugyanis a fajélesztő évről évre hasonlóvá teszi a külcsínt. A sor legharsogóbb illata volt ez, kicsit az édeskés parfümre emlékeztetett engem, de mindenképp minőségit tessék elképzelni, ne holmi pacsulit. Kóstolva élénk volt; lévén a mostani hármas legfiatalabb résztvevője, ez nem meglepő. Kellemesen hosszú, az illat alapján azonban kevésbé komplex ízvilággal, leginkább a lédús, fehér húsú őszibarack dominált. Ígéretes 4 pont, lesz ez még feljebb is szerintem. (2700 Ft.)

A következő felvonás a láthatatlan furmintokról fog szólni.

Címkék: 2006 2005 kóstolás 2003 négypontos ötpontos tokaj disznókő furmint hárompontos dobogó oremus

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr14404093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dalton1 2008.04.01. 12:40:10

A ferihegyi Dutyfree-ben vettem egy '03-as Mandolást úgy két hónapja (ami nagy átverés mert kicsit kevesebbe kerül euroban mint itthon a boltokban viszon ha Ft-tal fizetek 277-ért váltják...), ajándékba vittem de én is meg tudtam kóstolni.
Szerintem kicsit azért több mint 5 pont de lehet hogy csak én botlottam egy nagyon is élettel teli palackba.

A Dobogó '05-ös Furmintját kóstoltam egy pár hónapja, az is kellemes meglepetésként hatott valamint a Karádi és Berger '04-ese, úgy egy hete.

shiraz 2008.04.01. 15:55:16

a furmint neutrális jellegű? akkor nem feltétlenül kellene országimázst alapozni rá. bár lehet hogy félreértem amit ezzel mondani akartál.

vörös és fehér 2008.04.01. 16:03:10

Úgy értettem, ahogy igyekeztem kifejteni is: nem tudnám megmondani hogy milyen a _tipikus_ furmint. Legalábbis számomra ez a fajta mutatja meg leginkább a termőhelyi sajátosságokat, a készítési módot. Szerintem ez az egyik fajta amiből a legegyedibb tud lenni a belőle készülő bor. Egy chardonnayt, CS-t, merlot, de még talán az ezerjót sem tud annyira sokszínű lenni, mint ő.

vörös és fehér 2008.04.01. 16:06:16

(a tárgyragokat a felsorolt fajtáknál le kell venni, eredetileg máshogy fejeződött be a mondat, bocs.)

shiraz 2008.04.01. 16:53:34

ok én értettelek félre :)

MalbecNC 2008.04.01. 20:04:26

Vörös és fehér, a chardonnay azért nagyon ezerarcú, a mi furmintunk csak derekabb!
Ha másképp nem is, de a egy "kóla standard minőségű" chardonnay, amit megiszik boldog-boldogtalan csak nem készíthető a furmintból, nem?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.04.01. 20:53:11

kedves MalbecNC,

Jaaaj, dehogynem készíthető :(

kukko 2008.04.01. 21:05:42

Én arra lennék kíváncsi, hogy a 2006-os Mandolás milyen lett? Valkinek van már tapasztalata róla? Vagy az alkoholisták nem akarnak írni róla? (bár egyszer már volt róla szó hordóminta korából.)

dalton1 2008.04.01. 22:31:13

Szerintem "standard" bort bármilyen szőlőfajtából lehet készíteni...

friccs 2008.04.02. 00:25:41

A minőség nem szőlőfajta, hanem "hozzáállás" kérdése! Ez szinte biztos! Van borász, kinek van szíve furmintból is képes "kannásbort" csinálni, és van borász aki csemege szőlőből is képes "nagy bort alkotni"!

friccs 2008.04.02. 00:27:34

Sorry, javítva:

A minőség nem szőlőfajta, hanem "hozzáállás" kérdése! Ez szinte biztos! Van borász, kinek van szíve furmintból is "kannásbort" csinálni, és van borász aki csemege szőlőből is képes "nagy bort alkotni"!

hegyaljai 2008.04.02. 10:05:38

Kedves dalton 1!
Igazad van! Nálam a 2003 Mandolás 7 pont.

hegyaljai 2008.04.02. 10:12:33

Kedves shiraz!
Az a megállapítás, hogy a Furmint neutrális, inkább dícséret. A Furmint így alkalmas pezsgő alapbornak, jobban meg tudja jeleníteni a terroirt, a késői , botrytiszes jelleget, mint egy erős fajtajellegű bor. A Furmint érlelése során nem jelentkeznek zavaró illat-zamat kombinációk az eredeti fajtajelleg és az érlelés között. Az osztrákok pedig a Furminthoz hasonlóan visszafogott fajtajellegú Grüner Veltelienert helyezik az országimage középpontjába. Igenis Magyarországot csak két fehér fajta képviselheti az azszágimage szempontjából! Ezek az Olaszrizling és a Furmint.

MalbecNC 2008.04.02. 10:14:47

Kérem én "kóla standard minőségű" borról beszéltem és a hangsúly a kólán van, vagyis ami azt jelenti, hogy iható ugyan és sokan meg is isszák, de semmi izgalmat nem okoz. Évről évre ugyanazon egyszerű "nem bánt, nem harap" jellegtelen, akárhonnan is származható bor.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.04.02. 13:31:14

Kedves hegyaljai,

Az olaszrizlingnél én sokkal jobbnak tartanám erre a szerepre a hárslevelűt. Ami bár stílusában eltér a furminttól jócskán a kalibere és a benne rejlő lehetőségek vannak olyan jók mint a furmintnak. Sőt, szerintem akár jobbak is lehetnek.

vörös és fehér 2008.04.02. 13:51:44

Lassan belekezdek majd egy kis hárslevelű alámerülésbe, mert valahogy az a fajta még nem került igazán közel hozzám, egy kezemen meg tudom számolni a számomra kedves tételeket belőle. (Utána számoltam, 3 ujjamon.)
Szerintem a furmint, hárs, olasz és ezerjó (akár: leányka) is képes lehet országimázst növelni, de sokszor ezek mellé érdemes letenni egy világfajtát is, hogy értse az ezekre a fajtákra fogékonyságot mutató világpolgár, mitől is különleges az a termőhely (ld. Orsolya chardonnay a leányka mellett vagy Hollóvár sauvignon blanc a furmint és hárs mellett, Maurus chardonnay és ezerjó; ebből a szempontból az Árvay chardonnay/sauvignon blanc létjogosultságát is megértem).

lackó 2008.04.02. 14:04:08

Csak röviden, de azért: Chardonnayból, Sauvignonból a világ számos táján lehet és készítenek szép borokat is, való igaz, hogy imázst erre legfönnebb csak Franciaroszág tud, tudott építeni.

Magam részéről pedig rajongok a furmintért. Tényleg lehet erre alapozni. Avagy förmint :)

Szerintem, hangsúlyozom: SZERINTEM azt is meg kellene tanulni, hogy a világon számos villányi kaliberű borvidék van, amely érvényes mind a stílusra, mind a jellegre. Nincs is gond ezzel. DE. Ha körülnézünk, nem nagyon találunk másik Somlót, Tokajt, vagy már csak szívügyi okokból Ménest.

Ha imázsépítés, akkor véleményem szerint adott lehet a megoldás. Fentebb.

Amúgy meg nekem is nagyon szép élmény a Karádi-Berger furmint, 2004.

hegyaljai 2008.04.02. 16:09:41

Kedves BZoltán!
Hibás a megközelítésed! A Hárslevelű túl karakteres!
Itt nem a fajtát kell eladni, hanem a bort, az országimage-t.

hegyaljai 2008.04.02. 16:12:21

Kedves vörös és fehér!
Valóban az Ezerjó is alkalmas arra amit a Furmint és az Olazrizling tud. Lásd még Frittman Testvérek Ezerjó!

vörös és fehér 2008.04.02. 16:22:30

Mivel én is többször rosszul írtam, ezért most leírom helyesen: Frittmann Testvérek . (Érdekesség, jogy a frittmann.hu lap fejlécében is rosszul van írva a borászat neve.)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.04.02. 17:28:57

Kedves hegyaljai,

vitáznék az álláspontoddal. Szerintem az, hogy karakteres az nem baj, a baj az lenne, ha agresszíven és uralkodóan aromás lenne mint mondjuk a muskotályos vagy a tramini és más hasonlók. A hárslevelű kiválóan be tudja mutatni akár a Tokaji akár a Somlói terroirt szerintem.

friccs 2008.04.02. 22:30:06

Már megint helyesbíteni szeretném magam, a "csemegeszőlő" példa nem állja meg a helyét:

A minőség nem szőlőfajta, hanem "hozzáállás" kérdése! Ez szinte biztos! Van borász, kinek van szíve furmintból "kannásbort" csinálni, és van borász aki cabernet sauvignon-ból is képes "nagy bort alkotni"! De tényleg... :)))
süti beállítások módosítása