Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Muskátlis teraszokon

Kerkaborum és Nobilis furmint

2008.06.02. 08:50 - vörös és fehér

Érdekes palackra lettem figyelmes a minap. Csigavonalban futó sárga pöttyök, és Kerkaborum felirat volt rajta. A hátcímke alapján izgalmas furmintot készültem megkóstolni, de óvatos duhajként azért nyitottam mellé egy régi kedvencemet is. A hirtelen beköszöntött nyár örömére kiültem a két borral az erkélyre, fogyasztani. Egyik döntésemet sem bántam meg.

Kerkaborum Vörcsöki Furmint 2006

Három borász munkásságát töltötték palackba, ugyanis a furmint vesszőket Szepsy István adta Bussay Lászlónak, aki Csörnyeföld mellett telepítette el azokat, Murára néző teraszokon. A végső simításokat a Heimann Családi birtokon végezték el, itt került letöltésre kóstolásunk tárgya.

Nagyon nehezen nyíló tétel. Mély, szalmasárga színnel, és furcsa, pörkölt földimogyorós aromával nyit. Nem szép ez elsőre, félre is tettem a palackot, sőt, megfordult a fejemben a borhiba is. Fél nap szellőztetés után megbussayztam a tételt. [Bussayzni: szleng; a pohár száját befogva, a bort habzásig rázva előcsalhatjuk a benne rejlő illatjegyeket. Nevét Bussay doktor illatolási technikájáról kapta. Figyeljünk a tenyér és a pohár átmérőjének helyes arányára, ha rosszul mérjük ezt fel, a bor jelentős része a padlón köt ki. Lehetőség szerint szabadtéren bussayzzunk. A módszer előnye, hogy nem kell több ezer söndörgető mozdulattal fárasztani a csuklónkat.] A rázás eredményeként a pörkölési aromák mögül súlyos gyümölcsillat kandikált ki. Túlérett őszibarackra, hovatovább kandírozott narancsra jellemző jegyeket fedeztem fel a borban. Sajnos azonban ízben is tolakodó a fahordó, mögötte azért van némi beérett, lédús körte, fahéjas, karamellizált alma (eredetileg más borhoz sütöttem Tatin tortát, ehhez illett a legjobban). A 13,5-es alkohol a lecsengésbe melegséget visz. Mindenképpen időt kér a bor: ha most bontjuk, akkor szellőzködni akar, de jobban járunk, ha ennek is mi adjuk meg a palackérést. Öt pontot csak az ad rá, aki nem ítél elsőre és látja a jövőt benne. Én a jelennek élek, így négy pontot tudok rá mindössze kimérni.

Bortársaságos beszerzés, akciósan 1500 forint alatt volt.

Tokaj Nobilis Barakonyi-dűlő Furmint 2006

Más szőlőből facsarták a bodrogkeresztúri furmintot. Visszafogottabb, decens szín jellemzi a Barakonyi-dűlőt bemutató tételt. Lefutása viszonylag gyors, illata elegáns - semmi vadulás: hűs, fehérhúsú őszibarack, mellette egy kis csokor tavaszi virág. Van benne egy csipetnyi akácmézes vonal is, ami ízben is végigkíséri a kortyot. A kóstolás kulcsszava: harmónia. Sem a savak, sem az alkohol (szintén 13,5) nem dominálnak, megfogják egymás kezét és mutatják: így kell ezt csinálni. A furmintra jellemző almás, barackos íz kiegészül némi ásványossággal. A lecsengés hosszú, de nem alkohol fűtötte, inkább frissen főzött zöldteára emlékeztet. Másnap is pontosan ugyanerre a komplexitásra képes. Harmadnapra már nem is maradt belőle. Igazi nemes bor, a magyar furmint-paletta egyik legszebb tétele. Ilyen szép állapotban még nem találkoztam vele. Nem sajnálom tőle a nyolc pontot sem.

A pincénél vettem, emlékeim szerint 2000 forint környéki összegért.

Címkék: 2006 kóstolás négypontos bussay tokaj furmint nyolcpontos heimann szepsy nobilis tokaj nobilis csörnyeföld

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr88494045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dalton1 2008.06.02. 11:46:50

Én kiváncsiságból kóstoltam meg a kerkaborum-ot. 5p-ra értékeltem, mert bízom a jövőjében :), de ennél több úgy vélem aligha lesz...

kádkongató 2008.06.02. 12:09:09

dalton 1-gyel az öt pontban egyet értek. viszont abban biztos vagyok hogy még több is lesz. a tétel még nem volt kereskedelmi forgalomban amikor kóstoltam ,viszonylag friss palackozás volt. fahordó egyértelműen sok. de sztem egy-két év múlva fog még meglepetést okozni a tétel, ha nem is óriásit.

Nobilis furmint... Nem hittem el hogy van ilyen bor.Nálam is nyolcas. Hatalmas tétel. Eddigi legnagyobb fehér nálam. Nem tudja valaki hol lehet beszerezni??

vörös és fehér 2008.06.02. 12:20:35

Utoljára a WineWorldben láttam, a Balzac utcában, Pesten, 2500-ért. Sajnos csak pár darab volt, aminek egy részét azon nyomban meg is vettem.

dalton1 2008.06.02. 12:49:22

Hát lehet hogy lesz több is. Úgy értettem hogy most bizakodó 5 pont később erős 5 pont de elképzelhető hogy fölé megy.

Vizvári Pál 2008.06.02. 22:09:55

A Kerkaborummal én is hasonlóan jártam: hibára gyanakodtam. Súlyos hibára. Másnap újra megkóstoltam, de hasonló érzéseim voltak. Visszavittem a Bortársasághoz, ahol szó nélkül kicserélték. Legközelebb legyek még türelmesebb, várjam ki a harmadik napot?!?

lápi lidérc 2008.06.02. 23:31:25

Csak szólnék, hogy illatolás, mint olyan, nincs. Az illatokat is szaglás útján érezzük.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.03. 12:24:46

KErkaborum nálam is négyes. A nobilist sajnálom, hogy nemrégiben tartott furmintkóstolóra nem tudtuk benevezni.

Nemrégiben többen reklámozták, hogy negatív tapasztalataim tévesek, próbáljam újra a KarádiBerger 2005-öt. Tegnap megtettem, s sokkal előrébb nem jutottam. Legfeljebb 5 pont nálam. A kevesebb fa miatt több a kerkaborumnál, de az kellemesen testesebbnek érződik pár nap különbséggel kóstolva.

Kelevéz 2008.06.03. 13:31:15

Eöljáróban: kicsit érintett vagyok a Kerkaborum történetben, így valószínűleg elfogult is.
A Kerkaborum ezen évjárata szűztermés, minden szempontból magán hordja az indulás nehézségeit. Nekem most is megér 5 pontot (egy hibátlan palack...), viszont dalton1-el szemben úgy gondolom, messze nem látszik még minden, amit a terület, a tőkék és a pice tud(hat).
Akit érdekel, az a következő években pontról pontra nyomonkövetheti a történet alakulását.

vörös és fehér 2008.06.03. 13:54:04

Szia!

Két kérdés: marad ez a felállás a jövőben is, ezek szerint? Mármint hogy közös furmint készítés lesz?
Másik: tapasztalati út mondatja veled a zárójeles megjegyzést? Jellemző a hibás palack a piacon?

Kelevéz 2008.06.03. 14:17:23

Igen. A terület 5 ha, az ültetvény közös tulajdon. 85% furmint és 15% hárslevelű. 2006-ban még nem termett hárslevelű. A szőlő és a pincemunkákat alapvetően Bussay intézi, és ezzel a bor karakterét is meghatározza. A bor 500 l-es fahordókban forr ki és érik, a fás jelleg valószínűleg mérséklődni fog az évek során.
Én még nem találkoztam hibás palackkal, és csak dugó hibára tudok gondolni Vízvári Pál megjegyzése kapcsán.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.06.03. 15:27:54

Nyilván nem lehet söprést várni egy szűzterméstől, s az ára sem azt mutatta, hogy világverőnek lenne reklámozva. Szerintem az ár/érték rendben van.

Sárfehér 2008.06.03. 15:42:25

Nekem új kedvenc furmintom a Puklus pince 2007-ese (a 06-os is megvan, de még nem kóstoltam). Kevésbé ásványos, de nagyon kiegyensúlyozott, játékos, szeretnivaló, egy gyönyörű, hosszú mazsolás utóízzel. Engem elbűvölt. (Bár egyelőre még sok benne a szulfit, úgyhogy majd két év múlva lesz az igazi.) Még egy megjegyzés: mintha ez nem nőtt volna olyan közel a hárslevelű ültetvényekhez, mint sok más furmint. :))) Vessetek meg érte, de Auchanban vettem, 1.5kFt.

dalton1 2008.06.03. 16:26:39

Én biztosan követni fogom (a Kerkaborum-ok életútját).
Ezek után azon sem lepődnék meg ha vennék még pár palackkal és elfektetném őket egy rövidebb-hosszabb periódusra.

Semmiképpen sem akartam bántani a bort, ár-érték aránya tényleg jó és nekem a fa is bejött benne.

És akkor most jön a Canossa-járás...utánnanéztem a jegyzeteimben és egy 5,5pont volt benne, valamint egy megjegyzés hogy "fejlődőképes"...szóval ezentúl nem támaszkodom emlékekre...

hárslevelű 2008.06.06. 21:04:12

A Kekraborum pannon csúcsbor lett!
A bírálók csak láttak benne fantáziát...

MalbecNC 2008.06.21. 00:23:03

Most kóstoltam a Kerkaborumot. Nem tudom, mit láttak benne a bírák, sztem újhordó lebeg egy édes sütemény fűszeres vajas körtén, de úgy, hogy közben kiürül a bor és hogy ne maradjon mégis a fogyasztó árván, felmelegít az alkohol.
Tényleg úgy érzem, hogy szanaszét vannak az összetevők. És tényleg nem értem, hogy miért lett a Kerkaborum csúcsbor. Hacsak nem az illatáért, mert az szép. A palack nyitásakor. Aztán másnap már az is az enyészeté.

napoletano 2008.06.29. 17:07:47

No ez jo reg volt, es veloszinuleg el is sullyed, de megeis: megkostoltam a Vorcsoki furmintot en is, sot el ie tettem, masnap es armadnap is kostoltam (jol van, na-- ez nem valodi alkoholista szint, de hat mit tegyek? Igen, kitarott harom napig).
Az elso benyoams valoban olykor meghokkteno volt: kise etul intenziv "kellemes" ilaltok, majdnem orrbavagoan. Jol lehutve jobb - de csak jobb ivasu, nem kelt jobb benyomast. Nomarmost, azert vigyazat: a benyoms sosem rossz! Masnap: javult: erlelodott, kerekedett, olcso poen Uragyat belealmodni, de en megtettem, nekme kicsit hasonlit. Felsejlik a mineralitas, nem eros, d ekellemes. Meg mindg megmarad az, amit kis tulzassal modern kolniillatnak lehetne tan mondani: nem kellmetlen, de kisse geysiku, kisse eros. Harmadnap: meg mindig rendben, kisse kevesebb, de ami maradt, meg mindig kellemes. Asvanyossag jobban eloterben (hat persze - hisz az illekoknyabb illatok elillantak). De mig mindig ihato, sot ennel tobb: kellemesen ihato.
Ha ez szuztermes, akkor aggodni nem kell. Csucsbornak viszont... talan meg lesz ennel csucsabb is - a kovetkezo evjaratokban.
De azt kisse nem ertem, minek a fel Dunantulon vegigszallitani ezt a szegeny bort - a Muratol a Heimann-pinceig? Tan lehetne palackozni vhol kozelebb is...
süti beállítások módosítása