Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Inzulinfröccs

2010.10.19. 06:00 - Octopus

Édes bort inni jó, erről nem is kellett győzködnöm kóstolótársaimat, mikor a napokban felmerült, hogy a fenekére nézzünk egy adag féltve őrizgetett mini palacknak. Azt nem állítom, hogy olyan gyakorisággal fogyasztjuk őket, mint más borfajtákat, és ezzel talán mindenki így van, de most is, ahogy majd minden alkalommal, azzal álltunk fel a végén, hogy ihatnánk ilyeneket gyak- rabban is. Mert egyszerűen finomak, csúsznak vészesen, talán nincs is hasonló kóstoló, ahol ennyire felesleges kitenni a köpőedényt.

Hilltop Prémium Fűszeres Tramini 2006, félédes

Bemelegítésnek ezzel a tesztelésre kapott palackkal kezdtünk. Mélyülő színe és illata is érettséget sugall, muskotályos aromái mellett aszalt/kandírozott gyümölcsök tűnnek fel, mandarin, körte, egy kevés mézzel kiegészülve. Még nem sokszor sikerült fűszereket felfedeznem traminiben, de ez határozottan zöldfűszeres, sőt, ánizsos. Jellegzetes traminis szerkezet fogad szájban, lágyabb savak, olajosabb, alkoholosabb test, de ezek mellett se dominál az édesség, amit ráadásul egy kis kesernye is ellensúlyoz. Kellemes. 4 és 5 pont között.

Orsolya Ostorosi Olaszrizling Késői Szüret 2003

Nem egy tipikus édes bor, bár édes olaszrizlinggel nem találkozni túl sűrűn, így nincs is igazán mihez mérni. Mindenesetre nem hasonlít Tokajikra, közelebb áll egy Sauternes-hez: szegfűszeg, fahéj, hordós fűszerek, méhviasz, kandírozott citrom és ananász, plusz egy kis reszelt alma alkotják az illatot. Szájban az első dolog, ami feltűnik, a remek ihatóság: kellemesen laza szerkezet mellett lendületes a korty, de a savak feltűnés nélkül teszik dolgukat. Kerek, megállapodott benyomást kelt, utóíze hosszú, fűszeres aromákkal. Erős 6 pont, vagy talán eléri a hetet is. (Régebbi beszerzés, 3500 Ft)

N.A.G. Diós Sárga Muskotály 2008

Földrajzilag távolabb, stílusban közelebb esik Tokajhoz, mint az Orsi: csupa kellem és báj, középpontban a tisztaság, gyümölcs, és a savak. Virágos, szőlős, muskotályos illat a mélyebb fajtából, tiszta és friss, amit ez a stílus nem nagyon tud, az a komplexitás. Ami nem feltétlen hiányzik. Teste olajos, koncentrált, remek, élénk savakkal, amelyek szépen ellensúlyozzák az édességet. Betölti a szájat, tiszta és lendületes, nagyon finom és nagyon itatós. Finom kesernyével zár, melyet hosszú utóíz követ. Eléri a 7 pontot. (3980 Ft, Bortársaság)

Szepsy Szamorodni 2006

Mintha egy kicsit somlói szeretne lenni, szikárabb és kevésbé gyümölcsös a vártnál. Illatában citrusok, egy csipet füst, tea, mák, akácméz és botritisz. Gyakorlatilag harapható, olyan sűrű a korty, talán a 43-as (gramm/liter) extrakt teszi. Bevallottan más egyensúlyra törekszik, mint az aszúk és a legtöbb késői szüret, és tényleg: moderáltabb savak, magasabb alkohol, ez működik is gond nélkül, habár a szesz most még egy picit magasnak tűnik. Mintha még nem simult volna össze teljesen a bor. Lesz rá ideje, komolyak a tartalékai. 7 pont, egyelőre. (8250 Ft, Bortársaság)

Gróf Degenfeld Andante 2004

Aszúeszencia töménységű édes bor, emlékeim szerint 230 g/l feletti cukortartalommal. Színe mély arany, illata érettséget mutat, gazdag és mély, határozottan aszú jellegű, feltűnik a klasszikus kenyérhéj is. A gyümölcsök már hátrébb húzódtak, leginkább kandírozott narancs formájában mutatkoznak. A korty elképesztően olajos és tömény, szinte brutális mennyiségű savval megtámogatva - a cukornak esélye sincs émelyíteni -, ami kvázi ízfokozóként hat, gyakorlatilag robban a szájban a bor. Már-már sokkoló az élmény. Ezt az intenzitást a dohányos utóíz nem is képes követni, de hosszan kitart. 7 és 8 pont között. (Már nem kapható)

Gróf Degenfeld Andante 2003

Jelentős kort sejtet a színe, már inkább barnás árnyalatokban játszik. Erre az illat sem cáfol rá, a gyümölcsök teljesen eltűntek, avaros, dohányos, fűszeres, szinte Amontillado sherry-t idéz. Mindazonáltal szép, még ha szokatlan is. A dohány és avar vezeti ízét is, hatalmas testében élénk, de lényegesen szelídebb savak dolgoznak, mint fiatalabb testvérében, így kerekebb, kedvesebb, viszont kevésbé intenzív. Ugyanakkor az utóíz folytonosabban követi az ízt, egészen hosszú a bor. 7 és 8 pont határán helyezném el őt is. (Már nem kapható)

Címkék: négypontos olaszrizling hatpontos ötpontos tokaj furmint orsolya hétpontos nyolcpontos késői szüret szamorodni szepsy degenfeld muskotály hilltop tramini nag

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr602382444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.10.19. 08:58:34

Tényleg többször kellene, de azán az ember mégis marad inkább a szárazak mellett... Gyerünk Alkeszek, legyen egy édes sorozat!:)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.10.19. 09:38:21

az Andante-nél folyton azt érzem, hogy nagy cukor, nagy és éles sav, de harmónia és egység nem sok...
tipikus példája a kevesebb több lenne kategóriának...

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.19. 09:55:34

@ringsider: Óóó, szerintem nincs azzal az andantéval semmi gond, nekem hatalmas favorit, még pihen otthon egy 4-es és egy 7-es is! Ilyen beltartalommal kevés édes bor rendelkezik és még csúszik is. Nagyon jó írás (tényleg hiánypótló valamelyest). Köszönjük!

dalton1 2010.10.19. 10:08:14

Hát nekem is az volt a benyomásom mindkét általam kóstolt Andante-nél ('04 és '07) hogy rendkívül harmónikusak...

Ami mostanában hatalmas élmény volt még az a '06-os Hanna...200gr/l cukorral olyan jól iható...

A Szepsy szamorodni pedig nekem már most is 7-8 pont...

Lehet hogy nincs érzékem az édes borokhoz? :)

borispán 2010.10.19. 10:28:58

Kisegítelek Octopus!
A 2004-es Andante 8 pont, a 2003-as pedig lényegesen gyengébb, 6-7 pont határán, a savtartalom és hosszú lecsengés érezhető hiánya, és a megjelenő fáradtság is jelzi ezt.
Az Amontillado képzavar (száraz aperitif) pedig teljesen felesleges említés.
Amúgy végre ismét Tokaji, az meg külön szám hogy a Degenfeld-ről ír valaki, pedig kib***ott jó borászat. (Az úgynevezett KOMOLY tokaji szakértők utálják őket mint a sz*rt de engem nem érdekel.
A Szepsy szamorodniról elfelejtetted mondani, hogy bár egyértelműen minőségi, ku**ára fárasztó inni, kell hozzá 2-3 nap.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.19. 10:38:48

@borispán: Ne haragudj, nem az én tisztem ezért szólni, de engem nagyon zavar az, hogy feleslegesen és céltalanul trágárkodsz.

dalton1 2010.10.19. 10:43:06

@borispán: Hát engem ku**ára nem fárasztott a Szepsy szamorodni...másnap már az üveg se volt sehol, a dugót is megettem...

borispán 2010.10.19. 10:55:55

@BZoltan: Nem haragszom. Ilyen vagyok, te meg olyan. Vezettél már kamiont 16 órán át?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.19. 11:00:05

@borispán: Nem, nem vezettem. Ezzel együtt szerintem modortalanság és mérhetetlenül felesleges ez a fajta trágárkodás.

Amúgy kérdeztem tőled korábban, máshol.

Üdv,

Balogh Zoltán

felvetés 2010.10.19. 11:35:59

@borispán: Ez a modor engem kifejezetten Kóstolómesterre emlékeztet!

fiatalborivo 2010.10.19. 11:51:38

Nem, Mester nem ilyen volt, meg miért változtatna nevet, eddig se tudta szinte senki hogy ki Ő.

Kóstolómester (törölt) 2010.10.19. 11:56:08

@felvetés: Nem emlékszem uraim, hogy valaha is trágárkodtam volna, hónapok óta csendes olvasója vagyok a Művelt Alkoholistának.

dalton1 2010.10.19. 12:00:04

Hát ez egyre jobb....:DDD

felvetés 2010.10.19. 12:01:38

@Kóstolómester: Bocs, csak a felsőbbrendű hozzászólás felettébb emlékeztetett az egyébként valóban hozzáértő hozzászólásaidhoz. :)

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.19. 12:10:45

Kellett nektek fölhúzni a mestert? XD

hegyaljai 2010.10.19. 12:41:06

Ha Szepsy "egy kicsit somlói szeretne lenni" tipusú hozzászólásokat nem moderálják ki itt, akkor nem is fogok belépni a honlapra.

borispán 2010.10.19. 12:45:39

@hegyaljai: Igazad van, te vén tokaji gazember. Nehogy lelépj, mert tisztellek és sokat adok a véleményedre. A szárazak közül nekem is Somló viszi a pálmát, de az utolsó szó Tokajé.

kukko 2010.10.19. 12:46:20

@felvetés: Kóstolómester azért sem szokott tágárkodni, mert a magyar nyelv lelkes őre!

@hegyaljai: Szerintem rosszul értelmezed a mondatot, a Szepsy Szamorodni próbál meg somlói lenni (mert a somlói borok szikárak és kevésbé gyümölcsösek?).

ASHGAE 2010.10.19. 12:53:31

Köszönjük, hogy sikerült egy olyan sort bemutatni, amelyben 5-ből 2 nem kapható... mindegy. Remélhetőleg lesz folytatás.

Octopus 2010.10.19. 12:53:37

@kukko: igen, így értettem, kicsit szigorú (még?) nekem az a bor

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.19. 13:21:05

@e_easy: vigyázz, tud franciául :)

@borispán: Hát, szerintem is visszafoghatnád magad picit, de azért én át tudok nézni a stíluson a tartalomhoz.

A 2003-as Andante egyáltalán nem savhiányos (8 pont), a 2004-esben sok a sav (erős 7 pont/8 pont).
Ha már kinyilatkoztatjuk az ízlésünket.

(Apropó, nem tudja valaki mennyi? Megkérdeztem a pincétől, de b**nak válaszolni...)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.19. 13:22:54

@ASHGAE: No, édes fijam, akkor próbáld meg piros pontért a következő órára összegyűjteni, hogy mi értelme / előnye van ennek a cikknek, még ha nem is kaphatók a borok.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.19. 13:23:33

@AG 2.0: A pincéét néztem, melyik kereskedőre gondolsz?

2duc 2010.10.19. 14:25:25

@dalton1: A savat kerdezte, nem az arat :)

dalton1 2010.10.19. 15:10:18

@2duc: ááááá....tényleg....félre értettem...:)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.19. 15:11:00

@2duc: @dalton1: @AG 2.0:
köszi, a 2007-esnél láttam a 9 grammot,

a 2003-ast és a 2004-est szerettem volna összehasonlítani, de azokat már nem láttam a honlapon, gondolom mert nem árulják. Ahhoz meg béna voltam, hogy a neten megtaláljam.

ambrusqkac 2010.10.19. 17:47:00

@Szomjas Gödény: :D
ez *-ozás kezd ba**ottul ragadós lenni!

Amúgy ha kései olasz, akkor kóstoljatok egy Tamás Eposzt!

ambrusqkac 2010.10.19. 17:57:14

@BZoltan: én tudom, hogy ki borispán:

www.facebook.com/borispan1982

:D

(bocs ez nagyon OFF, de nem bírtam ki)

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2010.10.19. 18:29:22

@borispán:
OFF Aki 16 órán át vezet egy kamiont, annak a golyóit fel kell rúgni csokornyakkendőnek. Gondolom, sofőrkártya kiiktatva, mi? Más is közlekedne az úton, ami tele van a hozzád hasonló időzített bombákkal. ON

2010.10.19. 21:19:49

ha borispán nem kóstimesti, én faguriga vagyok. :)

ASHGAE 2010.10.19. 23:21:52

@Szomjas Gödény: rendkívül okos lehet, édesapám, ha nem érti a kommentemből, hogy én is szívesen innám azt, amit itt a többi okos jónak vagy még jobbnak vagy annál is jobbnak tart, nos abból én szívesen innék/vásárolnék. azonban ezennel elnézését kérem a valós tiszteletlenségemért

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.20. 00:52:10

@ASHGAE: Értem én, édes fijam, maga a felvetés méltányos is volna, csak kissé olyan "b+ róka, nem is kell a fűnyíród" jellegűre sikerült. Szerintem.

Én sem tudok venni a fenti borokból, de azt látom a posztból, pl. hogy az aszúkat / ezzel egyenlő beltartalmú édes küvéket 5, de inkább 10 éves koruk előtt nem igazán kell piszkálni, addigra még kritikáik mellett is 8 pontokat hoznak. A Szepsy szamorodni ellenben ötödik évében is fiatalnak tűnt, és szerintem 7 pontnál többet fog kiérdemelni majd egy későbbi cikkben, azt remélném.

Szóval vannak hasznos oldalai is a posztnak, sőt. Így inkább helyesbítek: "Mondhatta volna szebben, kis lovag." No.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.10.20. 02:54:36

Mennyi bájos személyeskedés... :)

2duc 2010.10.20. 14:41:26

Nem értek egyet ezzel az 5-10 évvel. A 2004-es Andante már 2008-ban is nagyszerű bor volt. Gondolom mostanra már vesztett a gyümölcsösségéből, szóval átalakult. De nem biztos, hogy ettől jobb lett, mint két éve volt. Lásd még AG 2.0 jegyzetét a 2007-esről, neki most 3 évesen is tetszett.

Én inkább azt a következtetést vonnám le, hogy ha egy évben kijön az Andante, akkor érdemes vele közelebbről megismerkedni.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.20. 15:32:25

@2duc: Igen, már korábban is szépek, ez kétségtelen, számomra is élvezetesek, de mondjuk én jobban is preferálom az érettebb borokat. A 2007-est még nem kóstoltam, asszem, de én még bizonyára nem innám meg a készletem.
Talán a Szepsy szamorodni az, amit a posztíró is még eltenne.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.20. 16:15:33

@2duc: @Szomjas Gödény: kétségtelen, hogy óriási tartalékok vannak egy ilyen 200 g/l fölötti cukorral megáldott borban, de én is jobban szeretem őket frissen. 1-2 év alatt szépen belakják a palackot, de még kellő lendületük, friss gyümölcsösségük is van. De kísérletezni is jó (én is ezt teszem most velük). Ennek ellenére én 4-5 évnél tovább nem igazán tartogatnám őket. Egyszerűen szebbek fiatalon, s félő, hogy elnehezülnek. Azért egy komolyabban érlelt Főbor, Ilona Cuvée, Szepsy Cuvée és persze az aszúk jobban meghálálják a hosszabb (akár 10 éves) palackos érlelést. Az Andante szerintem nem feltétlenül erre készült.

Octopus 2010.10.20. 16:31:44

@demisec: érdekes egyébként, hogy a magas beltartalom ellenére viszonylag gyorsan látszik fejlődni az Andante. Nagyon tetszett ez a két korosabb példány, de talán én is inkább fiatalabb korukban fogyasztanám őket, érelelésre ott van a fenti szamorodni

Kénporos 2010.10.20. 16:32:56

Édes bort inni jó. Jó? Nem tudom. Körülbelül annyira jó, mint desszertet enni. Illetve desszertből állna az ebéd, s még repetázna belőle az ember (kétszer is!). Ez egy különlegesség, amire rá lehet csodálkozni. De édes bort iszogatni, beszélgetni mellette. Nem tudom elképzelni.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.20. 16:39:56

@Octopus: tényleg így van, gyorsabban fejlődik, mint amit az ember a számok alapján gondolna...
@Szomjas Gödény: Bár tény az is, hogy ez egyéni ízlés kérdése is (én pl. az aszút is akkor tartom a legfinomabbnak, amikor még a hordóban érik...aki kóstolt már Szepsy vagy Demeter Z. aszú hordómintát, az tudja, miről beszélek...a 15-20 éves aszú az megint más). Mindenkinek megvan a maga perverziója, legtöbben a huszonéves nőket imádják, de van aki csak a 30 fölöttieket preferálja(:

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.10.21. 10:22:34

@Kénporos: Pedig édes bort inni jó. :) Rendszeresen fogyasztok el egy-egy hölgyismerősömmel egy palack édes bort (cukor: 90+ g/l). Szerintem maga a tömény boldogság. És igen, rendszeresen térek be egy étterembe csupán egy-egy desszertért is. Nem mondom, hogy édesszájú vagyok, de ezeket az élményeket nem tudja más megadni. És vice versa, a desszert sem fogja azt az élményt megadni, mint egy kacsasült.
süti beállítások módosítása