Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kékfrankosmaraton I.

Franz Weninger és Tóth István

2006.10.12. 20:11 - alföldi merlot

Szabad-e a terroirt nem szeretni? Lehet-e a jó rossz? A becsület mindennél többet ér? Néhány mélyértelmű bölcseleti kérdés, amelyet két kékfrankos vetett föl. (Válasszal nem tudok szolgálni.)

Weninger Kékfrankos 2004

A 2003-as Weninger-kékfrankos engem majdnem taccsra tett. Szó szerint és metaforikusan is. A kékfrankosnak Weningerék foglaltak helyet a szívem csücskében, így amikor a kiválónak gondolt 2003-as listára került, előzetes kontroll nélkül rendeltem belőle, aztán estem pofára egyszer, kétszer, háromszor, négyszer, ötször (a hatodikat álnokul elajándékoztam). A hasalás kétszer barátok előtt történt, és bizony a házigazda igencsak zokon veszi, ha a vendégek értékelése beszorul a "fúj, lefolyóba vele!" és a "meg lehet inni, ha muszáj" közé. Végül kipróbáltam a Monarchia-féle "Barrel Selection"-t is, az mégiscsak hordónként volt válogatva, de az eredmény ugyanaz maradt. Aztán hallottam, hogy nagy változások voltak Balfon, emberek mentek, emberek jöttek, fordított ozmózis ment, lóeke és biodinamika jön. Így a gyakorlati csalódást lassanként elhalványította a hipotetikus rokonszenv.

Az illat az előző évjáratot idézi, ami eleve rossz ómen. De az én orrom is sokat edződött, talán iskolázódott is valamennyit. Úgy látszik, nem eleget. Szóval a nyitány silóval keveredő mineralitás, ami a legelszántabbak kivételével, bárkit meghátrálásra kényszerítene. Úgy fél óra után megállapodott: markánsan fűszeres, minerális, amiben babérlevelet és narancshéjat is felfedeztünk. Az illat karakteres is, érdekes is, de semmi esetre sem vonzó. Kóstolva ásványos, némi cseresznyével és egy kis ibolyás stichhel. A korty végén kesernye. Karcos savak, sima tannin. Közepesen hosszú utóíz.

Jól elkészített bor, de kétlem, hogy bele lehetne szeretni. Ha ez a Spern Steiner terroir, akkor én a faggatásban már nem mennék mélyebbre. Viszont három napon át stabilan tartotta magát. 5 pont (cca. 1900 Ft).

Tóth István Egedhegyi Kékfrankos 2000

Tóth István a szívügyem. Csite barátom hívta föl rá a figyelmemet boresztétikai eszmélésem kezdetén. Egyszer meg is látogattam a Maestrót a viadukt alatti tufapincéjében. Azóta többször írtam róla, és a borait egyre jobban szeretem, őt tisztelem. Számomra afféle kis magyar csoda, amelyet nem értek, nem tudok hová tenni. Ha nagy magyar befektető volnék, őt támogatnám, ha nagy magyar pincészet, őt kérném fel tanácsadónak.

Ez a kékfrankos saját véleménye szerint is a pince dísze. És a magyar kékfrankos-történelem egyik mérföldköve, szerintem. Ilyen nagynak csak a Takler "Noir Gold" tűnik, de az a kékfrankosjegyeket csak vonakodva hozza. Ez nagy is és kékfrankos is. (Egy fontos figyelmeztetés: a közelmúltban metrós akcióba került széria valószínűleg nem megfelelően volt tárolva, ezért nincs olyan jó formában, mint az alábbiakban ismertetett "pinceeredeti".)

Intenzív illatában eleinte bőrtáska, grafit, köménymag, aztán később fekete olívabogyó, kevésbé hangsúlyosan mézeskalács, tejkaramella  és túlérett cseresznye. Meglepően robusztus, húsos bor. Az egész szájat betölti. Jó savak, viszonylag komoly tanninok. Tiszteletet parancsoló struktúra. Nagyon hosszú lecsengés. Szép.

Ebben az árkategóriában meghökkentően nagy bor (1200-2000). Hasonló minoséget csak a kétszer-háromszor ilyen drága "presztízs" kékfrankosok nyújtanak. Őszintén szólva fogalmam sincs, mi lehet a titka. Az odafigyelés, a tisztesség, a Nagyeged, az öreg tőkék? Ha nem lett volna az utolsó három palackból egy dugós és egy másik kissé fülledt (a két metrós beszerzés), akkor egy ponttal több, így konzervatív 6 pont. (Legalább kellemes meglepetés éri azt, aki tökéletes palackkal találkozik.)

Címkék: vörös 2004 eger 2000 tóth istván franz weninger sopron

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr7315995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lackó 2006.10.12. 21:11:52

Viszont szerintem én ma ittam 2 üveg Szeremley Óvöröset, mer így esett, viszont szerintem a Weninger KF-ek minden évjáratban nagyot alkottak, a kóstolás zsubjektív, nekme izlett a 2003-as is, nagyon is, igyatok, de szarakodjatok!

Palack · http://palack.blog.hu/ 2006.10.12. 22:04:20

Nekem ez a Tóth István KF nem nyújtott emlékezeteset (nem a Metróban vettem). Weninger 2003-as selection-je viszont egy házi "félvakkóstolón" lett egyértelmű győztes nem akármilyen mezőnyben. Szóval, az nagyon ízlett, persze más árkategória mint a sima KF. Viszont a Noir Gold még drágább, és az ugyanezen a kóstolón simán a középmezőnyben, ár/érték-ben a hibás tételeket leszámítva legalul végzett. De hát, pont ez a szép a kékfrankosban: mindenki mást kereshet/szerethet benne, mert annyi igazi arca van, mint egy vibrálóan izgalmas gyönyörű nőnek.

Palack · http://palack.blog.hu/ 2006.10.12. 22:28:23

Hogy magamnak válaszoljak: nekem eddig Ráspi 2003-as selectionje (inkább így helyes az írásmód :-)) volt a legjobb. A Borbarát teszt után (öt csillag!) igen nagy várakozással - szinte félve a csalódástól - kóstoltam meg, de valóban életem egyik legjobb (és legdrágább) bora volt. Azóta kóstoltam a sima 2003-ast, a 2004-esből is mindkettőt, és bizony mindegyik nagyon ott van. Szerintem, ez a kékfrankosmaraton nem lenne teljes legalább egy Ráspi KF nélkül. (Ha esetleg a MA beszerzési nehézségekre hivatkozna, akkor a köz érdekében szívesen adok egyet valami hasonlóan izgalmas tételért cserébe :-)). Weninger és Ráspi mellett, az Orsolya KF a harmadik nagy favoritom. Azok is (2002, 2003) gyönyörűek. És persze mindegyik más! Ezek után lehet találgatni, melyik a kedvenc vörös fajtám.

bandika 2006.10.13. 07:23:56

Pár hete voltam Tóth Istvánnál, ugyanabban a viadukt alatti pincében. Óriási élmény volt, még a sokat próbált egri bortársak is levették a kalapjukat, mit levették, eldobták, többet föl se veszik. Bortopikon hosszú éek óta ajánlgatják csitéék, egyszer-kétszer bepróbáltam, de valahogy sose futottam bele jó palackba, vagy a csillagok álltak kedvezőtlenül. Szerintem a metrós KF sem rossz, de a pincében a 2003-as hordóminták mindent visznek. A 03-as KF megint álat lesz, és a Bikavér válogatás pedig olyan sokszínű, pincehidegről kézben melegítve percenként más-más arcát hozza, hogy órákig tudnám faggatni. A Merlot is nagyon tömény, baromi jó bor.

A borász meg egy fantasztikusan szerény, hozzáértő, szívből-lélekből borászkodó figura.

Csülök 2006.10.13. 10:33:59

Siló illat? Csak nem tejsav? Biztosan a megfelelő kifejezést használtátok?

Cirfandlia 2006.10.13. 12:45:38

Bocs de nem attól lesz dugós egy bor, hogy rosszul tárolják....
És honnan az info a metrós készletről?
én ott vettem egy kartonnal (sajnos nincs másol lehetőség itt vidéken; a többi hiper polcáról már régóta eltűnt - vinotéka detto) eddig 1 jó egy tompa palack. Mi régóta tapasztaljuk h. azért TI-nál kicsit nagyobb mértékben fordulnak elő defektes palackok.... okát nem tudom.

Octopus 2006.10.13. 13:51:56

2003as Vincze Arcanum kfr. is meglepően jó volt, kár, hogy elfogyott...

muskotály küvé 2006.10.13. 17:18:50

A Weninger Terra Nemo-t kóstoltátok? 1500 körül van egy palack (én csak a Zwacknál láttam), szerintem nagyon jó, bár nincs korrekt viszonyítási alapom.

borpartner 2006.10.13. 22:57:07

A kékfrankos egyik nagy kedvencem.
Kóstoltak közül Noir Gold (03), Arcanum (03) és Weninger Spern Steiner válogatás (03) nagyon "ott van". A Terra Nemo nekem inkább alsó középkategória.
Tóth Egedhegyiját még nem kóstoltam, de a listámon volt. Cikk biztatására biztos megízlelem.

küzdelem 2006.10.14. 13:54:42

én is nagyon szeretem a kékfrankost, a pinot és a cf mellett a legizgalmasabb fajták egyikének tartom. jó a maraton létrejötte, mert nagyon régóta keresek olyan olcsó és egyben nagyon jó, "mindennapi ivóbor" tipusú kf-eket, amilyeneket Ausztriában volt módon kóstolni, ahol ezzel a szőlővel olcsó és drágább árkategóriában egyaránt fantasztikusakat tudnak produkálni. Idehaza nagyon kevés hasonló kf-et találtam eddig, ezért is köszönöm Tóth Istvánt nektek, viszont cserébe hadd ajánljam egy nagy felfedezésemet: Pfneiszl 2004-es újra együttjét, jó lenne, ha ez is bekerülne a maratonba.

b 2006.10.15. 13:05:09

Az a Pfneiszl Újra együtt egész bántóan meggylikőrős volt....ha jól emlékszem:-) Nekem is egész szép meglepiut okozott az árához képest szerintem is nagyon megéri...1500 körül van....

franki 2006.10.15. 22:07:01

Ha Kékfrankos, akkor Sopron !Hihetetlenül sokrétűek és jobbnál jobbak voltak a május utolsó hétvégéjén a borünnepen!
süti beállítások módosítása