Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kékfrankosmaraton XIX

Losonci Bálint unplugged kékfrankosai

2009.05.26. 06:01 - alföldi merlot

Barátságom Losonci Bálinttal pofátlan ifjúságom váratlan ajándéka. Bloggerkamaszként leütöttem néhány magas labdát, amit ő a Borbarát online-felelőseként dobott föl, de nem sértődött meg, önkritikát gyakorolt, és ezzel a lovagias gesztussal örökre meghódított magának. A Borbarátnál egészen a felelős kiadóságig vitte, de számomra ennél fontosabb, hogy az ő nevéhez fűzödik a legértőbb kékfrankos teszt ever (Borbarát 2005 ősz). Aztán ahogy gyöngyöspatai zsebbirtoka egyre többet kívánt, visszavonult a borírástól. Az első, nálunk is visszhangot kiváltó bora a 2004-es Úrráteszi Olaszrizling volt. Én kóstoltam olyan évjáratot olyan formában, amely igazolta az elismerést, és kóstoltam olyan évjáratot olyan formában, ami után csak zavartan hümmögtem. De ismerve Losonci Bálint borászati filozófiáját és elszántságát, biztos voltam benne, hogy amennyiben a patai terroir nem reménytelen, a nagy borok nem késhetnek soká.

Az alább recenzált kékfrankosok kereskedelmi sorsa még bizonytalan. A Nyitnikék a Zwack felé tart. A Gereg a kezmuvesborok.hu-ba. Az Úrráteszi keresi becsületes megtalálóját.

Úrráteszi Kékfrankos 2007

A Tőkéstársak kóstoló valószínűtlen sztárja. Valószínűtlen, mert lassan nyíló, pasztellszínekkel operáló, minden túlzástól mentes bor. Én egészen beleszerettem, de tisztában vagyok vele, hogy ez sokkal inkább Twiggy, mint Dolly Parton. Talán még néhány nap a tőkén hozzáadhatott volna egy kis kerekséget, melegséget, volument anélkül, hogy fölborítja a kifinomultságát, az arányait. És akkor kultbor helyett vitán felüli remekmű. Ám így is a Kékfrankosmaraton egyik mérföldköve.
Valószínűleg a leghalványabb árnyalatú vörösbor, amihez valaha szerencsém volt. Hibátlanul tükrös. Az illat eleinte zárt, virágos-vegetális-minerális összhatással. Ahogy nyílik és melegszik, szamócába fordul, ami szerintem az egyik legszebb illat, amivel a természetben találkozhatunk: színjátszó, törékeny, megunhatatlan. Kóstolva alig közepes test, karcsú, de nem sovány. Rendkívül kifinomult, könnyed, éteri (amikor először kóstoltam, kiszaladt a tollamon, hogy „nem volt, aki a prést meghúzza?”). Semmi nem lóg ki. Ízében szamóca. Leheletfinom tannin. Szokatlan módon a korty és a lecsengés intenzívebb, mint az illat. Ugyanakkor egy nagyon szűk hőmérsékleti tartományt leszámítva mindig bújkál benne egy kis zöldesség. Engem bőven kárpótol az erényeivel, de valahogy nem tudtam szabadulni attól a gondolattól, hogy a populáris csöcsös-faros vonaltól való félelem hozta előrébb a szüretet, és fosztott meg bennünket a tökéletes kékfrankostól. Még így is olyan, mint egy nagyítólencse: azonnal kimutatja más borok hibáit. Közelebb a 7 ponthoz, mint a hathoz. (420 palack)

Gereg Kékfrankos 2007

Ez a gazda kedvence. Más terület, más tőkék, de ugyanaz a művelés és feldolgozás, és nagyon hasonló stílus. Egy fokkal melegebb karakterű, nagyvonalúbb. Ugyanakkor egy fokkal szokványosabb is. Félreértés ne essék, aki ezzel kezdi, egy pillanatra sem fogja azt gondolni, hogy ivott már hasonló kékfrankost. Alig közepesen telt, rubinvörös szín, lilás széllel. Tükrös. Az illat alapvetően cseresznye & co. határozott virágos felhanggal. Ha jobban beleássuk magunkat itt is felbukkan egy zöldes, vegetális árnyalat. Csakhogy ez olyan, mintha egy tavaszi kertben járnánk - a kontrollként bontott „átlagos” kékfrankosok viszont olyanok voltak, mintha az Air Wick mintatermébe tévedtünk volna. Kóstolva testesebb, gazdagabb, érdesebb textúrájú, mint az Úrráteszi. Itt az alkohol és a tannin is belép a játékba, persze a Losonci-borokra jellemző tapintattal. Tökéletes savak. A korty még nem teljesen kerek, vannak kisebb kiszögellések. Hosszú, tiszta, zamatos lecsengés érintésnyi tanninos rásegítéssel. Borbarát-lingóban: ígéretes, remek. Úgy sejtem, hogy egy év múlva eléri a 7 pontot, és vastagbetűs tananyag a kékfrankos-szakosok számára.

Nyitnikék 2007

Akinek sikerült fölpiszkálni a kíváncsiságát a Losonci-kékfrankosok iránt, az először ezzel a borral tegyen próbát. Talán nem éri el az előbbiek kifinomultságát, viszont vérbőbb, élvezetesebb, érthetőbb. Magyar frankos és kékfrankos házasítás. A dűlőszelektált kékfrankosoknál markánsabb, fűszeresebb, testesebb, és az alkohol kellemesen gömbölyít rajta. Az illatban szilva, ibolya, köménymag, csipetnyi pipadohány. Tökéletes szerkezet, élénk és kerek savak, finom, puha tannin. A korty és a lecsengés nem egy kalandtúra, de a cseresznye, a szilva és a háttérben felsejlő konyakmeggy mindig nyerő kombináció. Az alkohol kissé melegít a végén, viszont a kortynak jóleső teltséget kölcsönöz. 7 pont, mert nem csak a girlök akarják a funt.
(1050 palack)

PS: A 4 napig elhúzódó kóstolás során a borok egy pillanatra sem inogtak meg, sőt az utolsó kortyok is a második naptól mutatott csúcsformával búcsúztak. Etalonként két elismert kékfrankost bontottam melléjük, de egy idő után azokba csak beleszagoltam, inni már nem volt kedvem belőlük. Mother Nature rulez.

[A Kékfrankosmaraton XVIII, XVII és XVI szakasza.]

Címkék: hatpontos kékfrankos hétpontos mátra 2007 losonci bálint

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr621142805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lackó 2009.05.26. 08:54:42

Érdekelne, hogy vajon erről a Nyitnikékről le lett véve a siller, vagy pedig az egy korábbi, kicsit inkább savra szedett szüret eredménye, ez pedig a tovább érett?

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.05.26. 09:40:48

@lackó: 2007-ben nem volt még sillere a pincének!

lackó 2009.05.26. 09:45:09

@ringsider: ok, köszönöm, ez az én figyelmetlenségem volt. Mindazonáltal: 2008-ban lesz-e siller és kékfrankos is, mert a kérdés akár így már izgalmassá és érdekessé is válhat. :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.26. 10:04:40

Egyik-másik bor alapján, amit ezek közül ismerek, enyhe túlzás az értekelés.

alföldi merlot 2009.05.26. 10:26:47

@akov: Őszintén érdekel a véleményed, magam is sokat töprengtem a pontozáson. Voltak elemek, amelyek a hét ponton is túlra mutattak, és voltak, amelyek ötig süllyedtek. Melyik az "egyik-másik bor", amit ezek közül ismersz, és milyennek találtad őket?

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.05.26. 10:31:25

@akov: a legjobb kékfrankosok ma az országba a mátrában készülnek szerintem!
Losonci Bálint 2007-esei egyértelműen ezek közé tartoznak, erős 7p

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.05.26. 10:32:15

@lackó: 2008-ban van siller, és lesz kékfrankos is, de hogy dűlős e, vagy "csak" nyitnikék az még kérdéses!

lackó 2009.05.26. 10:41:09

@ringsider: engem ez a magyar frankos-kékfrankos siller, ill. az esetleges Nyitnikék magyar frankos-kékfrankos összeállítás érdekelne...ha létezik ilyen...arra gondolok, hogy ha egy esetleg héjról hamarabb levett sillerről van szó és az ilyen szépen sikerült, amolyan "melléktermékként"', az máris izgalmas, de milyen lesz majd az esetlegesen ebből tovább áztatott és érlelt kékfrankos? Na, ez bizsergeti fantáziámat :)

egyborász 2009.05.26. 10:42:25

Kicsit elfogult ez a cikk, a bevallott barátság 1-2 pontot biztos hozzátesz az értékeléshez. Nem tetszik, hogy nem nevesített "elismert kékfrankosok" is szerepelnek a cikkben. Vagy ne szerepeljenek, vagy legyen nevük.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.05.26. 11:34:44

@egyborász: lehet csak a szőlő savanyú?:-P
aki írt már barát boráról pontosan tudja, hogy 100x szigorúbb azokkal a tételekkel az ember!

dalton1 2009.05.26. 11:40:27

Én is ezt akartam írni. Volt már itt olyan cikk amiben barát borát értékelte AM 3-4 pontra...(pontosan nem emlékszem mikor és kiét)...

De mellesleg engem is érdekelnének az "elismert" kékfrankosok...

Ray Tango 2009.05.26. 16:32:09

Az elfogultság és a pontozás kérdéséhez visszatérve: meg kellene kóstolni ezeket a borokat, meg kellene ismerni a borászt és csak utána véleményt alkotni. A 7 p. a borokra pedig a hazai kékfrankos mezőnyben teljesen megérdemelt a Losonci pincének!

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2009.05.26. 17:44:30

lackó: a sillerre már a szőlőben is készültünk, nagyobb volt a terhelés (másfél kg/tőke), mint a vörösborba szánt résznél(Úrrátesziben - 2008-ban 0,5 kg/tőke). Viszont egy időben szüreteltük, október végén. Öt napig áztattuk héjon és a maradék cefréből nem készítettünk bort, mert számomra a bor lelke maga a színlé, a maradékból szerintem túl nehézkes, robosztus vörösbor lenne, legalábbis nagyon nem az én világom.

Vörösbor "elől" sosem vennék le színlevet, hacsak nem valami házi ivóbor a cél:)

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2009.05.26. 17:46:38

Bocs az aláírás lemaradt: Losonci Bálint

lackó 2009.05.26. 20:25:44

@pinotnoir_777: köszönöm a választ, erre voltam kíváncsi. Név nélkül is sejtettem :)

kádkongató 2009.05.27. 17:32:25

Ha már Mátraalja és kékfrankos. Nem kóstoltátok Etyeken Karner Gabi kékfrankosait? Azt hiszem elég visszafogott vagyok, ha azt mondom, hogy igen szépek voltak.
Sajnos a sillerjére nem teljesen emlékszem..:S

muskotály küvé 2009.05.28. 18:09:28

@akov: én csak az egyiket, a Gereget ismerem - ott nem érzem túlzásnak a 7 pontot.

alföldi merlot 2009.05.29. 05:08:04

@akov: Őszintén érdekel a véleményed, magam is sokat töprengtem a pontozáson. Voltak elemek, amelyek a hét ponton is túlra mutattak, és voltak, amelyek ötig süllyedtek. Melyik az "egyik-másik bor", amit ezek közül ismersz, és milyennek találtad őket?

nick: 2009.06.02. 00:32:03

Losonci Bálint borai simán megérdemlik a fenti pontszámokat
...ha arról lenne szó, sztem a borász is uígy :-)

...nem mellesleg Szecskő haverja is nagyágyú

ha ez így megy tovább, Mátraalja immár nemcsak öregnénéről lesz ismert :-)


(hajrá-hajrá!!!)


...bétévé: mindkettejük besztbáj (Isten tartsa meg a jó szokásukat! ;-) )

alföldi merlot 2009.06.05. 10:54:11

@akov: Őszintén érdekel a véleményed, magam is sokat töprengtem a pontozáson. Voltak elemek, amelyek a hét ponton is túlra mutattak, és voltak, amelyek ötig süllyedtek. Melyik az "egyik-másik bor", amit ezek közül ismersz, és milyennek találtad őket?
süti beállítások módosítása