Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kadarkák közt III

Egri Grand cru-k

2009.07.27. 06:55 - dagadtos

Úgy 2007 környékén fordulhatott meg a  dolog, azt hiszem. Az addig korrekt ivóbornak, vagy legfeljebb potenciális magyar gasztrokelléknek tartott kadarkát hirtelen nagy burgundi borok  vetélytársaként kezdték emlegetni sokan - puszták pinójából lehetséges csúcsborrá vedlett. Úgy alakult, hogy bár a kollektív bortudat a fajtát Szekszárddal kapcsolja össze, az igazán nagy, „Grand cru” kadarkákat legtöbben Egertől várjuk.

A változást két azóta legendássá vált dűlő 2005-ös szűztermése hozta meg. A Nagy-Eged és a Magyalos kadarka különböző évjáratai természetesen már többször is szerepeltek a blogon, de úgy gondoltam, egy efféle mustrából nem lehet kihagyni őket. Azt terveztem, így külön kóstolva a csúcsokat a jelentő kultuszkadarkákat, talán sikerül némi lelkesedést öntenem a fajtától kissé megcsömörlött kóstolótársaimba.

Nem végeztem felmérést, de úgy érzem, egy komoly burgundi sornak azért jobban örültek volna.

Gróf Buttler Nagy-Eged Kadarka 2005

A bor, mely egy csapásra vált mezítlábas parasztlányból grófkisasszonnyá, vagy éppen hercegnővé; a (még) élő legenda. Sokszor kóstoltam már, de csak egyszer éreztem olyan jónak, mint akár itt a kollégák. Most is a jól megszokott halvány rubin színnel fogad, teljesen átlátszóan, barnás karimával. Erőteljes szamócás, hecsedlis, borsos, ásványos illat, örömtelien eleven és meglepően pinot-s. Kóstolva azért jönnek a kadarkás zöldfűszerek, de itt is a piros gyümölcsök és a bors meghatározó. Szépek az arányok, viszonylag hosszú is a bor, nekem mégis hiányzik valami, egyszerűen talán nagyobb komplexitás és tartalom, hogy igazán nagy bornak érezzem.  Nem találom benne a grófnőt, inkább amolyan házasságába fásult alispánné, aki annak idején első lehetett a megyei bálokon, és ha kell, még mindig ügyesen, játszósan társalog, de valóban előkelő társaságban rögtön érzik rajta az alacsonyabb származás. 7 pont.
Másnapra egyébként össze is zuhan, fáradt, negrós-pemetefüves lesz, egyedül a szép ásványos-borsos vonal tartja benne a lelket.

Gróf Buttler Nagy-Eged Kadarka 2006

Szintén világos, természetesen, narancsos beütésekkel, erős opálossággal. Orrban kedves, kirobbanóan gyümölcsös, alig lehet megállni az azonnali kóstolást. Málna, ribizli, rózsa és megint főképpen bors – hívogató, ugyanakkor majdnem silleresen egyszerű illat. Később itt is érezhető kevés fűszeresség, de a gyümölcsök dominálnak végig. Szájban meglepően nagy és olajos, szép lendületes, de kerek savakkal, érezhető ásványossággal és annyi tanninnal, amennyi nálam fehérborban sem zavarna sok vizet. Közepes utóíz. Valójában egy remek, kifejezetten finom bor, de a nagyságot, mélységet, komplexitást itt sem találom. 6 pont.


St. Andrea Magyalos Kadarka 2006

Sajnos 2005-ös Magyalost már nem sikerült szereznem, annak idején pillanatok alatt elkapkodták a maroknyi tételt. Nemrég a 7*7-en a 2007-es egészen nagy formát mutatott, így kíváncsi voltam, hol tarthat egy évvel idősebb társa. Az eredmény megdöbbentett, bár a kadarkák érlelhetőségét illetően mindig erős kételyeim voltak: míg a 2007-es még piacon sincs, és elsősorban frissességével hengerelt, a 2006-os (legalábbis a mi palackunk) már egyértelműen leszálló ágban van. Kifejezetten narancsos megjelenés, szinte egészen a magig, és oxidációra utaló mézes, negrós illatok. Szerencsére nem nyomnak el mindent, visszafogottan még őszibarack, ribizli, s gyanúsan, nekem már nem tetszően zöldes jegyek érezhetőek. Később füstölt sonka, egyre intenzívebben. Kóstolva klasszisokkal jobb, frissebb, gyümölcsösebb, leginkább ribizlis. A tannint keresni kell. Kellemes, de tartalmatlan és törékeny, személy szerint engem idegesít és fáraszt, ha minden idegszálammal összpontosítanom kell, hogy érezzek egy borból valamit. Pláne egy kultborból. 5 pont.

Címkék: kadarka hatpontos ötpontos st. andrea eger hétpontos gróf buttler nagy eged

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr71270352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jenyei 2009.07.27. 11:22:42

Csak érdeklődésképpen: ha egy bor másnapra összezuhan, az lehet 7 pontos? Nem kéne egy ilyen bornak legalább pár napot kibírnia, mint szakmai (vagy bármilyen) minimum?

vörös és fehér 2009.07.27. 11:36:07

@Jenyei: ez azért nehéz kérdés, mert mi van, ha aznap elfogy az összes? akkor fel sem merül a másnapos kérdés (illetve máshogy merül fel:))

lackó 2009.07.27. 13:43:24

@Jenyei: ezzel én úgy vagyok, hogy azért bontom ki a bort, hogy megigyam. Ha nem sikerül és másnapra szar, megszívtam. Ha meg jó, akkor bejött. Ezért nem gyűjtök pl. bort sem.

szulfit 2009.07.27. 14:27:55

Sajnos egyetértek a 05-ös Buttler Kadarka értékelésével: éppen tegnapelőtt bontottam a harmadik palackot egy hónapon belül, és mindháromszor első nap nagyon szép volt, de másnapra összezuhant. Ez azért érdekes, mert régebben első nap semmit sem mutatott, csak másnapra lett igazán szép.

Viszont a Magyalos nagyon szép formában volt kb. 2 hete, én simán adtam rá hét pontot, és kedvenc Szent Andrea borommá neveztem ki.

Jenyei 2009.07.27. 15:35:19

Értem, de azért ha a normálisabb szépségversenyekre gondolok, ahol nem CSAK a szépséget nézik, hanem némi IQ-t, ilyesmit, akkor csak bennem van a kisördög, hogy egy bornak esetleg többnek kéne lennie, mint pillanatnyi íz a nyelvünkön.
De lehet, hogy tévedek, akkor elnézést.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2009.07.27. 16:33:45

Kb két éven át abszolút etalon volt számomra a 05-ös Buttler kadarka, a kedvenc magyar vörösborom volt, aztán Szentesi Józsi 07-es kadarkája fölnőtt mellé (most ez a kedvencem). Nálam mindkettő 9p, bár előbbit már nagyon rég kóstoltam. Nekem egyikből sem hiányzott plusz tannin, úgy határtalanul gazdagok és sokrétűek, fajsúlyosak, ahogy vannak.

szulfit 2009.07.27. 16:39:54

@pinotnoir_777: Bizony, a Szentesi Kadarka mindent visz, a legszebb kadarka, amit valaha kóstoltam. Kár, hogy kevés van belőle.

dagadtos 2009.07.27. 16:45:01

@pinotnoir_777: szerintem össze sem lehet hasonlítani a két bor struktúráját, a Szentesi kadarkából nekem sem hiányzott a tannin, sokkal nagyobb testű, vörösborosabb tétel. Nekem tetszett egyébként, de már előre jelzem, hogy a 9 pontokhoz képest nagy csalódás lesz a pontszámom.

Octopus 2009.07.27. 17:15:41

@Jenyei: ez szvsz a bor további potenciáljáról árulkodik, illetve jelen esetben annak hiányáról, aligha érdemes sokáig tartogatni (legalábbis évekig nem valószinű). Javitson ki az okosabbja, ha rosszul tudom. Pontozásba sztem ezt nem szokás beszámitani. Ha nagy élményt ad egy bor, akkor ezt miért kisebbitené, hogy nem érdemes másnapra eltenni? ;) Megérett boroknál ritkán érdemes. Az már más kérdés, hogy ez a bor szinte legenda (volt?) idehaza, nem is olcsó, és 4 évesen már nincs sok tartalék benne?

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.07.27. 19:35:42

@Octopus: Az, hogy a másod- és harmadosnapos teljesítménye egy bornak az érlelhetőségét jelzi, egy "legenda", amit sem megerősíteni sem megcáfolni nem lehet. Van, aki reálisnak tartja, valamelyik Alkoholista is írt már róla cikket, külföldön is állítják többen, sőt, van, aki számokban is kifejezi, hogy hány óra hány évet jelent, de nem mindenki ért ezzel egyet.

lackó 2009.07.27. 19:48:37

Bocs, engedjétek meg, kis műhelytitokként, meg reklám, ilyesmi, de Balla Géza napokon belül letölt egy Kadarka sillert, amire -szerintem- érdemes odafigyelni, mint ahogy a lassan piacra érkező újabb évjáratos boraira is...

Egyébként biztos, hogy Egertől várjuk a nagy Kadarkát? Vagy ezt csak az én Szekszárd-pártiságom mondja?

Durvalegény 2009.07.27. 22:05:12

@lackó: Szerintem nem várjuk, kaptuk.
süti beállítások módosítása