Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Vigasztalások

2009.12.22. 10:40 - alföldi merlot

A vörös középosztály gyászos középszerűsége után középfehérekhez fordultam vígaszért. A nagy bukta után kevéssel is beértem volna, de szerencsére nem csak emiatt éreztem magam jobban. A szándéknak megfelelően volt a válogatásban egy kis részrehajlás, azaz a papírtigriseket ezúttal mellőztem, és inkább próbált, illetve remélt kedvencekhez fordultam. A kóstoláshoz sajátos módszert választottam: az önerős félvakot. A palackokat én bontottam föl, de aztán radikálisan elszakítottam a referenciaszálat: egyforma poharakba öntöttem a borokat, majd megkértem a feleségemet, hogy előbb keverje össze őket, aztán mindegyiket lássa el különböző színű jelölővel. Innentől fogva csak abban reménykedhettünk, hogy utólag sikerül az ismeretlen mintát a palackból kóstolt mintával párosítani, és így kiderül, hogy melyik kóstolási jegyzethez melyik címke tartozik. A hatból négyet most kóstoltam először, de azért nem kellett master of wine-vizsga az azonosításhoz. [Mosolygós Liszt dagerrotípiát nem találtam, de talán ez a ficsúros-xavéros is megteszi.]

Konyári Szárhegy 2008

A Szárhegy 2007-es kiadása kisebbfajta reveláció volt számomra. Kóstolásáig rezignáltan osztottam azt a véleményt, hogy igazán komoly fehérek csak Tokajban készülnek. (Persze voltak villanásai Légli Ottónak, és jön a somlói újhullám, de mégis.) Én sajnálnám, ha a nagy magyar fehér mezőt teljes egészében a testes, cseres, ütvefúrós savú furmintok, juhfarkak foglalnák el. Ezért is örültem a Szárhegynek, amely kifinomultabb, elegánsabb és barátságosabb. Ráadásul olyan helyről érkezett, amire nem számítottam.
Sauvignon blanc, olaszrizling és hárslevelű. Az illat közepesen intenzív, díszítő jegyeiben fehérbors, egres, citromfű és vanília. A bontás után közvetlenül még érzékelhető szénsav engem zavart, de szerencsére félóra alatt elillan. Kóstolva gazdag, közepesen testes, selymes textúra, némi fanyarság, és olykor belehúznak a citrusos savak. Aztán az ember valahogy megtanulja tisztelni ezt a letisztult, elegáns és kifinomult stílust. Még nem éri el a 2007-es szintjét, de ahogy napról-napra javult, bizakodásra ad okot. 7 pont (az előd érdemeit is beszámítva).

St. Andrea Örökké 2007

Várom erősen, hogy a St. Andrea fehérei kitaláljanak a tölgyesből. 2007 ezek szerint még nem a tisztás éve, bár kóstoltam már pusztítóbban fás St. Andreákat. A szín meglehetősen sötét arany. Az illat semmi esetre sem szárnyaló, de ha közelebb hajolunk, mazsolát, puncsot, pörkölt mogyorót, gyümölcsnek citromot, narancsot és sárgadinnyét találunk. Kissé geil. Kóstolva krémes, enyhén édesbe hajló, rengeteg mogyoróval. Savszegény. A vége cseres, nagyon hosszú, de a vanília mindent elnyom. Bizonyára vannak, akik megbocsátóbbak e stílussal szemben, de nekem méretes csalódás: megette a fa. 5 pont és 4470 forintért ez édes kevés. [Arnold Böcklin: Nessus und Deianeira, 1898]

Konyári Loliense 2008

Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, akit el-elragad a hév, és azt hiszi, hogy az egyszeri nagy élmény átültethető, aztán nagyot koppan. Szerencsére ez a próba azt mutatta, hogy a Loliense dicséretével nem estem át a ló másik oldalára. Továbbra is etalonértékű bor a maga kategóriájában. Az ugyan nem tetszett, hogy bontáskor enyhén pezseg, és túl nagy rössel indít. De amikor kiszellőzik, a buborékok elfogynak, és beáll a dinamikus egyensúly, akkor szinte felhőtlen öröm. Finom, elegáns és arányos. A sauvignon blanc iskolázott arca. Sok ilyen bort szeretnék hasonló áron. 6 pont és best buy.

St. Andrea Boldogságos 2008

A kizárólagos forgalmazó Bortársaság trailere azt sugallja, hogy ez már a fátlanított új nemzedék. És valóban nagy előrelépés a hátrálásban. De messze még a boldogság. Ahogyan az Örökkét nehéz volt úgy kóstolni, hogy ne jusson az eszembe, hogy „ez az a borászat, ahol azt szeretnéd, hogy kevésbé fás fehéreket készítsenek, visszavettek már belőle?”, és a „nem” után, nehéz volt a csalódáson felülemelkedni, úgy a Boldogságost nehéz volt úgy kóstolni, hogy az „igen” után támadó rózsaszín felhőben ne veszítsek szem elől minden további szempontot. Szóval nem a Boldogságos az a bor, ami megmutatja, hogy meddig nyújtózkodhatnak Lőrincz György fehérszőlői, ha kiszabadulnak a barrik-kalodából, de én sokkal több örömöt leltem benne, mint a kétszer ilyen drága Örökkében. 
A fele olaszrizling, a maradék viognier és egy kevés szürkebarát. Egészen halvány árnyalat. Az illatban tutti-frutti, zsírkréta, fehérhúsú őszibarack és citromfű. Némi szellőzés után sajnos előkerül a St. Andrea trade mark kapor, és többé nem távozik. Kóstolva harmonikus, sima, finom, kerek, viszont komplexnek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető. Egy kis szappanosság befigyel. Az első napi kedvező benyomások után nem szépült meg, az illatban a kapor, a kortyban az árnyalatok hiánya egyre jobban elvette tőle a kedvemet. Szép tetszhalott. Erős 5 pont (2650 Ft) [Alphonse Mucha: Sarah Bernhardt]

Planeta Segreta Bianco 2008

Nem először kóstolom, és mielőtt a dicséretébe kezdenék, le kell szögeznem, hogy vörös párja ordas csalódás, óvakódjon tőle mindenki, akinek drága a pénze. Csavarzáras. 50 százalék grecanico, 30 chardonnay, 10 viognier, 10 fiano. A Planeta alapfehére, 800 ezer palack készült belőle. A Mövenpickben €6.80, nálunk €10.50. Vannak olykor borok, amelyeknél úgy érzem, hogy amennyiben a címkén egy rokonszenves magyar borász neve szerepelne, úgy a borelit elégedetten csettintgetne, és újabb világverést vizionálna. Ennek hiányában a Segreta persze csak egy túlárazott, csavarzáras, fajélesztős gagyi. Annyi baj legyen, én szeretem. Az illat nagyon megnyerő: sokszínű, vonzó és elegáns. Licsi, mandarin, maracuja, sárgadinnye és egy hűvösebb, mentás, szőlőcukros áramlat. Közepes test, jó egyensúly, tiszta korty. A legfőbb hiányossága a lyuk a korty közepén; gondolom, nem vitték túlzásba a hozamkorlátozást. Kerek savak. Ízében őszibarack és maracuja, a korty második felétől mandulás fanyarság. Hosszú, pikáns, krémes lecsengés. 6 pont. (Vaktesztekhez eszményi origó.)  

Donnafugata Chiarandà 2007

Az egyik legismertebb szicíliai pincészet csúcsfehére. 22 euró. Chardonnay és ansonica házasítása. Sokat vártam tőle, annak ellenére, hogy az utóbbi években kissé elegem lett „az Európa Kaliforniája” receptet követő mainstream szicíliai borászatokból. Sajnos ez a bor szőrős bukta. Pedig szép a címkéje. Szerintem volt valami borhibája, de én nem tudom, hogy mi. Az illatban marcipán, széna, gyufa, gázolaj és káposzta. Talán van, aki meg tudja mondani, hogy a gyufa és a káposzta milyen folyamat következménye (merkaptánok?). Kóstolva egyszerre savanyú és édes, fanyar, száraz és keserű. A mineralitás karikatúrája. 2-3 pont? [Részlet Paul Klee Gespenst eines Genies című festményéből.]

(Liszt Ferenc a Vigasztalások 6 darabját 1850-ben fejezte be. A mű címéhez az ötletet Sainte-Beuve Victor Hugonak ajánlott verseskötete adta. A rossz nyelvek szerint ez a mű vigasz azoknak a zongoristáknak, akik Liszt más darabjait nem bírták eljátszani. A sorozat legnépszerűbb darabja a Desz-dúr, amely az egy évvel korábban elhunyt Chopin azonos hangnemű noktürnjét idézi. Egy klasszikusan szép és mértéktartó előadás Barenboimtól és egy költőien szabad Horowitztól.) 

Címkék: hatpontos ötpontos st. andrea eger balatonboglár hétpontos konyári 2007 2008 buy szicília loliense örökké szárhegy boldogságos donnafugata planeta segreta

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr771615197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.22. 13:20:24

Vannak azért kifinomult , elegáns, érett savakkal rendelkező furmintok is.
Egyébként mely borokra gondoltál "ütvefúró" alatt?

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.12.22. 13:49:43

Igen, redukciósnak tippelném én is a gyufás-káposztás vonalat, és a merkaptánokra/thiolokra fognám eddigi olvasmányélményein alapján.
De majd megmondják a tutit a nálamnál tanultabb kollégák.

Ray Tango 2009.12.22. 14:31:07

Ha már elegáns magyar fehéret keresel, akkor érdemes megkóstolni a Királyudvar Sec 2007-et. Félelmetes egyensúly, színtiszta elegancia.

kifli 2009.12.22. 15:11:35

De a Királyudvar Sec 2007-t nem a Bortársaság forgalmazza.

borelite 2009.12.22. 15:43:09

Én is mostanában kóstoltam egy 2008-as Boldogságost: az bizony meglehetősen komplex és elegáns volt.

alföldimerlot 2009.12.22. 16:28:25

@Ray Tango: Köszönöm a tippet. Amint lesz rá lehetőségem, beszerzem.

HradszkiRobi · http://borvendegvaro.blogspot.com/ 2009.12.22. 16:34:05

Egyetértek, nem rosszak a Sz. Andrea fehérek, de a magas pozícionálás egyelőre csak árban sikerült.

HradszkiRobi · http://borvendegvaro.blogspot.com/ 2009.12.22. 16:48:16

@Ray Tango: nekem a 2005-ös, 6-os még jobban tetszett. tényleg nagyon jó borok ezek, de tegyük hozzá, hogy érdekes stílust is képviselnek egyben: a Huet-től átvett Sec jelölés ne tévesszen meg senkit: ezek félszáraz - bár igen koncentrált, magas savtartalmú - borok.

godbacchus 2009.12.22. 19:21:28

A gyufás vonal Ethyl Mercaptan a káposztás vonal a Methyl Mercaptan

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.12.22. 20:12:19

@kifli: nyomják krahácsot? egyszer már én is utánanézek, ki forgalmazza a királyudvart, még nem hallottam sem a pincéről, sem a kereskedőjéről........

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2009.12.22. 20:34:12

Eleganciában és tudatosságban az általam kóstolt borok alapján a Királyudvar jár szerintem legelőrébb itthon. Egész frissen, ha jól emlékszem májusban kóstoltam a 08-as boraikat párban a 07-esekkel egy bemutatón, és akkor kialakulatlanságuk ellenére még meggyőzőbbek, élettelibbek voltak, pedig az öregebbek is gyönyörű darabok. Most már piacon vannak, kíváncsi lennék rájuk. Akkor úgy éreztem, több 08-as bor a sorból akár 8p környékére is kerülhet.

Szintén letiszultágban, eleganciában nagyon erős a Vissy 08 furmint is, még nincs forgalomban.

Jelen forma alapján ti melyik Szárhegyet bontanátok föl?

kifli 2009.12.22. 23:40:02

@AG 2.0: te úgy látom mást nyomsz:)

alföldimerlot 2009.12.23. 16:15:33

@pinotnoir_777: Egyszerre nem kóstoltam őket, illetve nem egyszerre kóstoltam őket, de én a 2007-esre szavaznék most.

borzzz 2010.01.13. 03:48:02

A "juhfarkakra" vonatkozó kitételt nem értem. Egyrészt messze nem fenyeget az a veszély, hogy elfoglalják a "nagy magyar fehér mezőt", hiszen hálátlan fajta, nem is sokan foglalkoznak vele, autentikus juhfark eleve csak a zsebkendőnyi méretű Somlón terem... Másfelől, tetszett már kóstolni Fekete Béla 2007-es évjáratát?
Mert ez esetben elvárom egy pengeváltásra, ellenkező esetben meg miről beszélünk?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.01.13. 06:40:13

@borzzz: Miért lenne hálátlan fajta a juhfark? Szerintem a juhfark semmivel nem nehezebb fajta az olaszrizlingnél.

borzzz 2010.01.19. 18:29:52

@BZoltan: Azt mondják rá, akik foglalkoznak vele. Az egyik gondjuk, ha jól vettem ki, hogy minél tovább kell húzni a szüretet, ami csak szerencsés években működik. A másik, hogy minimum két év kell a bornak, amíg "kibontakozik". De nem akarok okoskodni, mert nem értek hozzá, én csak iszom:-))

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.01.19. 20:42:27

@borzzz: A juhfarkhoz érteni szerintem senki nem ért még igazán. Évtizedeknek kell eltelnie még ahhoz, hogy nyugodt szívvel elmondhassuk, hogy milyen fajta is a juhfark.

Szerintem amúgy nem kell minél tovább húzni a juhfark szüretét. Alacsony terhelésnél elég jó cukorgyűjtő tulajdonságai vannak és igazán késői érésűnek sem mondanám. A hárslevelű előtt érik és jóval a furmint előtt. Ilyen alapon ez a két fajta még hálátlanabb fajta :)

Szerintem egy év fahordónál több nem kell a juhfarknak, ezután fél év palackos pihenést meg tud még hálálni.

borzzz 2010.01.25. 04:59:15

@BZoltan: Kedves Zoltán, kösz a fejtágítást, tényleg úgy lehet, ahogy mondod. Az az évtizedes tanulás kimondottan érdekes annak fényében, hogy a juhfark régi magyar fajta, én pl. Hamvas Bélánál olvastam róla anno, mielőtt hozzájutottam volna. Tehát valamilyen ismeretnek kellett régen lennie, de talán most újra kell gondolni az egészet az új igények (divatok stb.) miatt?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.01.25. 07:31:55

@borzzz: Szó sincs arról, hogy az új igények avagy a divat miatt kellene bármit újragondolni.

Az elmúlt száz év világégései és embertelen rendszerei sok tudást kiirtottak, sok értő kezet elüldöztek és kényszerítettek mást csinálni mint amihez értenek. A mai Somlón gazdálkodó termelők túlnyomó része az operettromantikus (nászéjszakák borai, jó savas somlói, juhfark, savas borok, stb) "hagyományokon" kívül konkrét szakmai tudást nem kapott a korábbi generációktól. Ami folytonosság meg lenne az alaposan át lett nevelve, ki lett gyomlálva az elmúlt jópár évtized alatt. Gyakorlatilag a nulláról kezdte/kezdi majdnem mindenki a tanulást és szerintem bőségesen van még mit tanulni.

Hamas amúgy nagy filozófus, nagy író és nagy tudós volt. A juhfarkról nem tudom, hogy hol írt, A bor filozófiája című írásában egészen biztos nem említi a juhfark fajtát.
süti beállítások módosítása