Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A nagy párbaj V

Szepsy, Bonneau du Martray, F. X. Pichler

2010.09.22. 07:45 - dagadtos

Az eszme- és művészettörténet egyre kevésbé hisz a kijelölhető mérföldkövekben, az éles korszakhatárokban, melyek után az emberek mindent éppen ellenkezőleg látnak, mint annak előtte – jobban szereti a változások folytonosságát, az előzmények és utórezgések kibogozhatatlan, egymásba fonódó szövedékét. Akárhogy is van, a személyes borlátásomon semmi sem fordított akkorát, mint a 2003-as Szepsy Szent Tamás furmint; a helyszín, a partner és a bor olyan tökéletes élményt adtak, hogy muszáj volt néhány addigi elgondolásommal szakítanom. Részletekbe most nem mennék bele, a sors fintora mindenesetre, hogy bár a legtöbben csak dögös vöröseket hoznának nekem ajándékba (miért nem hoznak?!), életem legfontosabb bora egy furmint volt.

Ezek után persze rögtön tudtam, hogy az első száraz fehér párbajba a Szent Tamás egyik újabb évjárata kerül – a régit azóta sem merem újrakóstolni, félnék, hogy rám omlik a bálvány. Rettegve nézem a kései Federert is.
Bemelegítésként egy 2003-as Scheller Áldozói Kereklevelűvel hangoltunk, és nagy meglepetésünkre alig lógott ki a mezőnyből. Érdekes, gesztenyés-rumós diós illat, kevés benzinnel és ásvánnyal, a korty lendületes, kicsit neutrális, az enyhén melegítő alkoholtól eltekintve franciásan elegáns. Ha pontoztunk volna, erős hatosig biztosan eljutunk.

Bonneau du Martray Corton-Charlemagne 2006

Mióta megszületett a tokaji száraz furmint, magyaros öntudattal a legnagyobb burgundi fehérekhez szeretjük mérni és hasonlítani, így egy komoly chardonnay kötelező ellenfélnek tekinthető. Corton-Charlemagne a szőlőfajta egyetlen grand cru területe Burgundiában, melynek nincsen köze valamilyen Montrachet-hoz, a Bonneau du Martray pedig igen elismert pince, a 2007-esük nekem is roppantul tetszett legutóbb. Egy évvel idősebb testvére hasonló vonalon mozog, az illatot szép édes fűszerekkel vezeti a hordó, de még bőven szóhoz jutnak a gyümölcsök is. Hiába sok a vanília, hiába közhelyes egy chardonnay-tól az almás-citrusos gyümölcsösség, így is nagyon meggyőző. Kóstolva van benne valami izgalmas, fémes ásványosság, a korty hibátlan ívű, száraz és feszes. Nem akar tíz pontot kapni, megelégszik erős nyolccal, de azt mindenféle sallang nélkül, lenyűgöző tisztasággal ugorja meg. A kedvencem a sorból. (92 euró, Millesimes)

Szepsy Szent Tamás Furmint 2006

Sokkal nagyobb bor a burgundinál, de sokkal több hibát vét. Orrban felismerhetően tokaji, mindent visz a friss birsalma, mellette méz, fekete teafű, citrusok és fa. Szájban is hasonlóan súlyos és direkt, a test nagy, a savak kifejezetten szépek, a 14-es alkohol sem tűnik különösebben soknak, a hordó diszkrét, és mégis: valahogy még minden külön él, külön mozog, a fa, az alkohol, a sav nem tud együtt dobbanni. Ízgazdagsága, hosszúsága ellenére is szigorú bor jelen pillanatban: több a struktúra, mint az öröm. Többek szerint messzebbre érhet, mint a 2003-as, és bár valóban mindene megvan hozzá, a nyakam azért nem tenném rá. Provizórikus hét pont, de az idő neki dolgozik. Volt, aki sokkal jobban szerette. (cca. 12 ezer forintba került a Bortársaságnál, amíg lehetett kapni.)

F. X. Pichler Riesling Smaragd Loibner Berg 2006

F. X. Pichlert talán itthon sem nagyon kell bemutatni, a wachaui sztár beférkőzött már a hazai bortudatba is – itt nálunk például több mint négy éve is olvashattak róla egészen tüzetesen A. Móri Leányka jóvoltából. A Loibner berg már közelebb van a szortiment tetejéhez, mint az aljához, és a pedigrének igyekszik megfelelni az illat is: egyfelől komoly, Somlóra emlékeztető ásványos jegyeket mutat, másfelől olyan valóságos gyümölcsöket (őszibarack, egres), hogy az ember szinte beleharapna a borba. Ha megteszi, kevés szénsav, nagy, olajos test, gömbölyű savak, kis édesség és érezhető sósság várja a már említett gyümölcsök kíséretében. Egyszerűen finom. Más a taktika, más az arzenál, mint a vetélytársaknál, fa helyett szénsavval, szerkezet helyett aromákkal harcol a dicsőségért. Ha csak egy kicsit korábbi a szüret, több a sav és kevesebb az édesség, talán eléggé vibrált volna a kilenc ponthoz is, így be kellett érnie nyolccal. (43 euró, Weinshop24.at)
 

Címkék: tokaj furmint chardonnay hétpontos wachau nyolcpontos scheller rajnai rizling szepsy fx pichler burgundia riesling bonneau du martray nagy parbaj

52 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr122314075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.09.22. 08:00:13

wow, komoly csata! viszont nekem hiányzik az írás végéről a konklúzió. megvolt a 3 bor, megszülettek a pontok és értékelések egyenként, summa summárum tehát...? :) (mit vásárolna magának a szerző leginkább, mi kell a 9 pontos magyar fehérhez, hol a helyünk a világban, mittomén, valami.)

loading 2010.09.22. 08:54:11

@dagadtos: Szerintem túl optimista hozzáállás bízni, hogy jobb lesz a furmint. Nagyobb eséllyel inkább szétesik 3-4 év múlva. Szerintem. Persze biztos lesz kivétel.
Mondjuk én nem szerettem ezt a bort. Sőt, kritikusan szemlélem Szepsy István száraz borait. Emiatt elfogultsággal vádolható vagyok.

európai 2010.09.22. 09:12:10

"Mióta megszületett a tokaji száraz furmint, magyaros öntudattal a legnagyobb burgundi fehérekhez szeretjük mérni és hasonlítani, így egy komoly chardonnay kötelező ellenfélnek tekinthető."

Hát ezt nem értem. Más szőlőfajta, más vidék, minden más. Miért nem Alsace nagy boraihoz mérik a Tokajit. Ott azért látok némi hasonlóságot.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.09.22. 09:40:22

@európai: szerintem azért, mert nem az a szakma kikiáltott csúcsa fehérben.
És ahogy a vöröseket bordóhoz mérik (vagy burgundiához),

úgy a fehéreket burgundiához - ott kevésbé van meg tán más borvidéknek az etalon volta.

szakmailag persze sok mást is felhozhatsz, a rhone-völgytől elzászig, de az etalon úgyis burgundia marad, ez ellen nem igazán lehet küzdeni.

a focistákat is mindig peléhez vagy maradonához fogják hasonlítani, hiába lehetne ezer más, relevánsabb hasonlatot is találni, azok megmaradnak szakmán belüli, részletekbe menő vitáknak.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.22. 09:53:45

@európai: egyetértek, azonban a szerzőt is értem, hogy mire gondol. Én is sok helyen olvastam már erről, hogy burgundia + tokaj. Valószínűleg onnan jön, hogy csak burgundiáról hallottak, mint nagy fehérboros vidék. hahaha.

Elzász valóban jobb közelítés, de az elzászi borok gyakorlatilag ismeretlenek itthon (kár). Szerintem a TBA-s területekhez nyugodtan hasonlíthatjuk magunkat, még akkor is ha a fajta más és persze a stílus is.

felvetés 2010.09.22. 10:06:13

@loading: Hát, nem tudom. Iszom a 2005-ös, 2006-os furmintokat mostanában, és nem látom a hanyatlásnak jelét. Sőt, 2006 furmintjaiban szerintem is van tartalék még bőven.
Egyébként miért nem tetszenek a Szepsy borok? Nekem talán a legnagyobb fehérboros élményemet a 2007-es Urbán adta.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.09.22. 10:21:32

@európai: azért is burgundia, mert a dűlőknek, termőhelynek ott is meghatározó a szerepe. A Furmint is az a fajta, a Chardonnayhoz hasonlóan hosszú életű bort ad, ami képes megmutatni két egymással szomszédos terület legapróbb eltéréseit, ásványosságban, karakterben (amellett persze, hogy szép fajtajelleget is mutat, persze ez biztos sok rieslingre, pinot gris-re is igaz lehet). Nyugat-Európában mindenki azt gondolja, hogy a franciák burgundiai dűlőklasszifikációja a legősibb, pedig Tokajban még régebbre nyúlik vissza a termőhelyek értékelése. Lehet, hogy tévedek, de talán ebből is eredeztethető a folyamatos összemérés. Mindenesetre én magam is kicsit túlzásnak tartom, hisz azért a száraz furmintokkal korántsem olyan régiek a tapasztalatok. Egyébként, ha emlékezetem nem csal, én először ezen a blogon olvastam erről a párhuzamról(:

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.09.22. 10:27:14

amúgy jó írás, a 6-os Szt. Tamásban én is sejtek még bőven tartalékot, s a 7-es még jobban tetszett. Szerintem is érdemes várni velük.

pecz 2010.09.22. 10:28:37

Volt szerencsém résztvenni a Szepsy borvacsorán, most szombaton Mádon.
Nagyon szépek voltak a száraz fehérborok is! Közülük is kiemelkedett a Szent Tamás 2007-es, melbyen körtét, baarackot, mandulát talán mangót és 9 pontot véltem felfedezni.
Sajnálom, ha valakinek nem tetszenek István borai, vagy száraz borai. Ugyanakkor azt még meg kell erősítenem, hogy ezek a borok az idővel fejlődnek és igen is tudnak még jobbak lenni. Erre talán a legjobb példa a 2005-ös borok "feltámadása", amik mostanában lettek igen-igen szépek, nekem a Hárs és a Nyulászó különösen ízlik közülük.

loading 2010.09.22. 11:35:43

@felvetés: A szárazaival van gondom. Az édesek esetében legfeljebb az árral.
Egyrészt arányaiban meglepően sok hibás palack volt (magam 5-öt számoltam) a legutóbbi kóstolón (14 különböző tétel) - emiatt vannak kétségeim az eltarthatósággal kapcsolatban.
Másrészt a jegyzeteimet fellapozva a: citromos savak, fa, túlzott alkoholédesség és a nem ízlik szavakat olvasom többször is. A posztban megénekelt 2006-os Szt.Tamás esetén a nem ízlik többször is, valamint fás és savanyú.
Mondjuk egy ideje már küzdök a savakkal, így nálam hamarabb le tudják verni a mércét a borok.
Úgy tűnik lehet nekem az "ásványos borok" nem valók. Legfeljebb ha több maradékcukor van bennük. Okot nem tudom, most így vagyok bekötve.
@pecz: A 2007-es jobb, mint a 2006-os. A pontszámban más véleményen vagyok. :)

töppedt 2010.09.22. 11:59:02

@dagadtos: A Scheller borok nem csak meglepetésre nem lógnak ki a sorból és nem csak azért mert Tóth Sándor maga is sokáig volt Burgundiában, hanem mert nagyon jó borok és bármelyikkel felveszik a versenyt. Kár, hogy kevés szó esik róluk mostanában. Ami Szepsy Szent Tamás furmintját illeti, nekem nagyon bejön (saját nem hitelesített ízlelőbimbó), és nem kevesebb a fent említetteknél. A versenyeztetésről meg egyszer korábban már jól kiveszekedtük magunkat, így ezt nem kezdeném előlről

@demisec "Nyugat-Európában mindenki azt gondolja, hogy a franciák burgundiai dűlőklasszifikációja a legősibb, pedig Tokajban még régebbre nyúlik vissza a termőhelyek értékelése.."
A tengerentúlon már úgy tűnik tudnak erről, amennyiben azt már Nyugat-Európának hívjuk. Ez a cikk a New York Times-ban nemrég jelent meg és elismeri, hogy a Tokaji dűlőklasszifikáció régebbi, mint a Bordeaux-i, Burgundia-i, Portó-i vagy a Toszkánai.
www.nytimes.com/2010/07/25/travel/25Tokaj.html?_r=1

dagadtos 2010.09.22. 12:00:23

@loading: nekem megfelelően tárolt régebbi Szepsy-borokkal meglepően jók a tapasztalataim, írtam a 2000-es Úrágyáról és a 2003-as Szent Tamásról is, emiatt (és persze a bor szerkezete miatt) gondolom, hogy jobb lehet idővel. De biztos nem vagyok benne, természetesen.
Ezt a savanyúságot viszont már más is írta, és nehezen tudok vele mit kezdeni, mivel a hazai fehérek (hogy mondjuk Burgundiáról ne is beszéljünk) szerintem átlagosan savasabbak ezeknél a boroknál. A 2000-es, 2003-as, 2007-es tételeknél még talán kevésnek is tűnhet a sav elsőre, kizártnak tartom, hogy savanyúak legyenek, ebben a 2006-osban tényleg élénkek a savak, de ez engem sem zavart igazán, pedig nem vagyok kifejezetten savtoleráns, sőt. Igaz, ezzel a borral nekem is voltak gondjaim, de ez kiderül a posztból.

kegyetlenkirály 2010.09.22. 12:39:49

Hajrá Szepsy !!! :)))
Loading , kérlek " töltsél be " még pár pohár Szepsy bort és értékeld át a mondandódat..... bár lehet ,hogy nem is kellene erőltetned.
Van valami kedvenc ,fehér ,száraz tokajid ?

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.09.22. 15:02:36

@demisec: nem hinném, hogy a sárdoni hosszú életű bort ad. Régen sem próblták meg olyanra csinálni, most is sok a kifogás, pl. elalmásodás című poszt,

ezt csak állítólag pár év(tized)e várnák tőlük el a fogyasztók, ők meg harcolnak ezerrel...

@loading: @dagadtos: szerintem még 2006-ban sem sok a sav, a többi évben meg szinte kevés - az osztrák meg a német borok kenterben verik a száraz magyarokat savasságban.
Mondjuk nekem még nem volt Szepsy bor savanyú, de nem is nagy a praxisom.

newcy67 2010.09.22. 15:33:45

Nekem bejön Szepsy! Volt szerencsém a Vince 2010 rendezvényen meghallgatni kóstolóval egybekötött előadását. Örülök, hogy ezt az előadást választottam, mert a borász és borai nagyon pazar egységet alkottak.

Azóta is "tesztelgetem" a Szepsy borokat, persze "kellő diszkrécióval", mert az áraihoz még meg kell erősödnöm kicsit. Attól félek: mire be tudok majd ruházni egy üveg Botondra, addigra elfogy a készlet.:-(

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.09.22. 16:15:45

@Szomjas Gödény: de azért több a tapasztalat, komoly hivatkozási alap (pl. Chablis) a Chardonnayk életpályája kapcsán, mint a száraz Furmintok terén nekünk, nem?

pupa pupánszky 2010.09.22. 16:55:30

"Bemelegítésként egy 2003-as Scheller Áldozói Kereklevelűvel hangoltunk, és nagy meglepetésünkre alig lógott ki a mezőnyből" - a nagy meglepetést én sem értem ennél a bornál

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.09.22. 16:56:30

@demisec: Igen, ez kétségtelen, de épp azt szeretném mondani, hogy azok a tapasztalatok inkább azt mondják a hosszú életre, hogy nem, nem pedig azt, hogy igen...
Persze hallottam én is sok olyat, hogy milyen sokáig elállnak ezek a burgundi borok, és milyen szépen fejlődnek, de valahogy összképként számomra az állt össze, hogy ezek egyáltalán nem az általános szabályt jelentik.

...és az sincs kizárva, hogy ez a képem teljesen rossz. :)

dagadtos 2010.09.22. 18:19:05

@pupa pupánszky: A Scheller kereklevelűt én alig több mint kétezer forintért vásároltam, így számomra meglepő, hogy csak kicsit lógott ki egy olyan sorból, ahol a legolcsóbb bor is legalább az ötszörösébe került. Elnézést kérek érte.

loading 2010.09.22. 20:50:19

@Szomjas Gödény: Analitikailag biztosan így van. Sőt akár az is előfordul, hogy egy több savval rendelkező bort nem érzek/éreztem savasnak.
Valószínűleg az egyéb alkotóelemek hatnak úgy rám, hogy kiemelik (szájban, gyomorban).
@kegyetlenkirály: Ha valami nem, akkor azt én nem erőltetem. Kivéve vészhelyzet esetén. Egyébként nem nagyon kedvenc száraz tokajim. Úgy tűnik még nem az én stílusom.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.09.22. 21:29:59

A Furmint a jövő nagy magyar fehérjének egyik jelöltje. Sokat kell vele foglalkozni, kellenek a hasonló tesztek.

Mondjuk véleményem szerint a Furmint önmagában túl robosztus és szögletes fajta, nem képes arra a szintű eleganciára, amit egy Chard nyújt. Kell mellé még valami. Szerintem az Olaszrizling kedvessége szépen tudná ezt a vadságot ellenpontozni.

európai 2010.09.22. 21:32:33

@kisrizling: Ezen már én is gondolkodtam de az Olaszt kihagynám, akkor inkább Hárslevelű.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.09.22. 22:56:36

@európai: Te valószínűleg Tokajban gondolkodsz, míg én Balatonban:)

európai 2010.09.23. 00:05:49

@kisrizling: Somlóban...csak Somlóban gondolkodom! Elképesztő nagyságot sejtek a borvidék jövőjét illetően.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.23. 04:46:48

@dagadtos: Nem kellene az ár alapján előítéletesnek lenni.

Az egyik legjobb dolog amit az átlagfogyasztó ezen a blogon megtanulhatott az pont az, hogy nem a hírnév és az ár az nem feltétlenül egyenesen arányos a minőséggel.

A Scheller borok mindig is a minőség egyik fix pontja volt.

pupa pupánszky 2010.09.23. 11:19:22

@BZoltan: köszi, hogy megválaszoltad helyettem.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.09.23. 12:11:11

@kisrizling: jó meglátások. Egyetértek. Szívből remélem, hogy a balatoni rizlingek eljutnak majd az általad megálmodott magaslatokba!!

töppedt 2010.09.23. 13:49:11

@dagadtos:
A 2003-as Scheller Áldozói Kereklevelű a vinum primatisnál 950 ft (nem kis bestbuy). Te hol vetted kétezerért?
Csak javaslat, kóstolásra: az ÁLDOZÓI ARANYVELTELINI 2003(félszáraz)akár nyolc (8) pontig is felrugtat, ez viszont igaz hogy már 2195 ficcs.

dagadtos 2010.09.23. 14:07:36

@BZoltan: Azért van abban valami egészen ügyes, hogy amikor valaki egy viszonylag ismeretlen pince (bizony, "átlagfogyasztók" között az) viszonylag olcsó tételét megdicséri, miféle kerülőutakon tudnak belekötni az emberbe. Mindenesetre tanulságos. Természetesen éppen esetedben semmiképp sem meglepő!

dagadtos 2010.09.23. 14:14:44

@töppedt: A WineWorldben vettem, de ugyanezt a zöld címkéset kóstoltuk, ennyiért tényleg hihetetlen.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.23. 14:36:28

@dagadtos: Az egységsugarú átlagfogyasztó számára Szepsy István is viszonylag ismeretlen. Azok a borisszák akik tudják, hogy Szepsy István pontosan kicsoda a magyar borvilágban szerintem a Scheller birtokot is ismerik.

Tóth Sándor a termőhelyi dűlőbesorolás és a szigorú önszabályozás úttörője, a Pannon Bormíves Céh alapító tagja, a kézműves és terroir bortermelés egyik magyarországi nagyja. A hozamkorlátozás és a segédanyagok nélküli tiszta szőlészet és borászat szerény de megkérdőjelezhetetlen eredményeket felmutató képviselője.

Az, hogy a Scheller borok rendkívül (mondhatni méltatlanul) kedvező áron kaphatóak még nem adnak okot a csodálkozásra, hogy jó. Sőt rácsodálkozni, hogy lám-lám milyen olcsó és meg sem vacakabb mint más kétség kívül jobban felépített arculatú borászat szinte már bántó.

dagadtos 2010.09.23. 14:44:53

@BZoltan: Ha elolvastad volna a szöveget, láthattad volna, hogy nem az okozott meglepetést, hogy jó, hanem hogy a legdrágább magyar fehérbornál, és két világhírű külföldi fehérbornál csak kevéssel volt gyengébb. Ha ezzel megbántottam a Scheller Szőlőbirtokot, ismét elnézést kérek.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.23. 14:45:25

Nálunk tavaly egy chardonnay-kóstolón nem volt túl nagy formában ez a kereklevelű. Nekem nem is volt azóta szerencsém hozzá.
Ellenben a szintén 03-as száraz zöldveltelini nagyon szépen szereplet tavaszal,fajtakóstolón.
borrajongo.blog.hu/2010/05/11/rahangolodas_zoldveltelinire
Az aranyveltelini egy vegyes, maradékcukros sorban szerepelt, és valóban nagyon tetszett. (Mondjuk erős 6-osnál többet nem adnék rá)
Amúgy szép borokat kóstoltatok.
Az F.X Pichler tételhez hozzáfűzésként, azon kevesek közé tartozik Wachauban, akik boraik érleléséhez nagyméretű fahordókat használnak.Így az F.X borok a "konkurenciához" képest teltebb, krémesebb érzetűek, kevésbé vibrálóak, zizegőek. A Loibner Berg Riesling friss változatához volt szerencsém, borrajongo.blog.hu/2010/05/31/vievinum_i_ismert_termelok_wachaubol
és hozzád hasonló okok végett nem éreztem, hogy aznap az élmezőnybe tartozott volna.(ellentétben a grüner velt. M-mel, ami nagyon stabil 9 pont környéki élménynek tűnt)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.09.23. 14:47:34

@töppedt: Szia! A Vinum Primatisnál már k régen elfogyott, csak k nincs frissítve a honlapjuk, legalábbis nekem ezt mondták, mikor bementem érdeklődni. De ha tudsz olyan helyet, ahol tényleg adnak ennyiért, akkor szólj!

...és minden más Tóth Sándor fannak:

könyörgöm, az szerepelt a posztban, hogy milyen jó volt a bor, és mekkora a szerző meglepődése,

a kommentekben meg az, hogy ez mennyire így van,

hát nehogy már elkezdjetek itt rajta veszekedni, éljen Tóth Sándor, és kész...
vagy nem?

töppedt 2010.09.23. 14:49:44

@dagadtos: még annyit: érzelem nélkül nincs jó bor.
Ha elmégy abba a völgybe ahol ezek teremnek még kóstolás előtt adsz rájuk helyből 4-5 pontot. Ez az érzelmi része, aztán jöhet a BOR...

e_easy 2010.09.23. 14:58:47

@BZoltan: az szamodra is nyilvanvalo, hogy egyik termelo nevevel tobbet talalkozik az egysegsugaru fogyaszto - ennek pedig kovetkezmenyei vannak.

Szakmai szemmel bizonyara naiv, de en 2 evig olvastam az MA-t es mas oldalakat mire tavaly ev elejen eljutottam arra a pontra, hogy (bar lattam korabban is) megvegyem. csak 1 altalam latogatott borbolt forgalmazza, 2003as (nem sok 6 eves chardonnay figyel a boltokban), meg kereklevel... emlekszem arra gondoltam h ok, akkor most legfeljebb bebukok 2rugot. persze hepi end lett.

nehez az egysegsugaru fogyaszto elete :)

töppedt 2010.09.23. 15:01:17

meg még annyit:ha drbarta-t olvasom télleg érzelmesnek, sőt érzelgősnek érzem magam, de ez könnyen magyarázható a kettőnk közti korkülönbséggel. Amugy valszeg neki van igaza..

e_easy 2010.09.23. 15:01:18

@Szomjas Gödény: kezmuvesborokhaza, 1600 penz

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.23. 15:08:40

@dagadtos: Rendben. Szemantikai a kérdés. Én kicsit lesajnálónak éreztem a szóhasználatot. Ha te mondod, hogy nem annak szántad akkor simaliba.

Amúgy tényleg jó lenne a Scheller borokat a méltó helyükön kezelni. Az előzenekari szerepnél lényegesen jobbak. Kár, hogy sokakat megtéveszt a borok erősen kritizálható pozicionálása.

Lám, még saját tag-et se kapott a cikkre és évek óta szó is alig esik itt a Scheller borokról.

dagadtos 2010.09.23. 15:13:45

@BZoltan: A taget pótoltam, és egyáltalán nem szántam lesajnálónak.

Kénporos 2010.09.23. 15:33:06

@loading:
"Mondjuk egy ideje már küzdök a savakkal, így nálam hamarabb le tudják verni a mércét a borok.
Úgy tűnik lehet nekem az "ásványos borok" nem valók."
A savasság meg az ásványosság az két paraméter. A Szent György- hegyi rizlingeknél (Csopak is de az nálam kevésbé) az ásványos íz kiválóan érezhető (bántó) savak nélkül. Konkrét tételnél gondolom inkább a savakat érezhetted soknak.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.23. 15:44:35

@töppedt: Ezt nem értem!:) Mely soraim váltottak ki érzelgős hangulatot? A korkülönbséggel mit magyarázunk?

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.09.23. 16:57:48

@e_easy: Köszi. Ez a fránya infláció :)
De még így is remek vétel.

Azt tudod esetleg, hogy a Kézműves borok háza csak a termelő eredeti címkéjével árulja, azért tér el a Vinum Primatis zöld címkéjétől, vagy a "hordós" megjelölés más érlelést is jelent, mint a cikkben szereplő bor esetében?

@drbarta: Wachauban mindenkinél a nagy ászokhordó a hagyomány és a standard is, nem? Vagy áttértek volna tartályra?
Mire gondolsz pontosabban?

töppedt 2010.09.23. 19:55:59

@drbarta:
Nem Te vagy érzelgős, hanem én.
Nem Te váltottad ki, hanem genuin.
Te racionális vagy és nagyon objectív és hihetetlenül koncentrálsz a bor szavakban megfogható jellemzőire én meg kicsit hamvasbélás vagyok és jobban befolyásolnak holisztikus hatások.
A korkülönbséggel csak arra akartam utalni, hogy az idő (a múló) szentimentálissá teszi az embert.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.23. 21:02:15

@Szomjas Gödény: Amennyire kérdezgettük a vievinumon, sokkal inkább acéltartály a menő. Ezeket a részeket ugyan nem jegyzeteltem(ellentétben a kóstolt borokkal) , de elvétve rémlik olyan termelő, aki fahordóban érlelné a borait. Wacahuból F. x. Pichler és Nikolaihof ugrik be (ez utóbbi gyökeresen más iskolát képvisel, mint bárki más) Illetve Kamptalból Fred Loimer. Érdekességképp a Jancis féle nagy boratlasz is afféle kuriózumként emlegeti Loimert, hogy visszatérve a gyökerekhez nagy ászokhordót használ. Ez is abban erősít meg, hogy a zöm ezzel ellenkezőéeg acéltartályosan dolgozik.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.23. 21:07:41

@töppedt: Értelek! Majd idővel fel is fogom!:)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.09.23. 22:38:25

@drbarta: Köszi! Már aszittem belekeveredik a képbe az ízléstelenre barrikolt borok lehetősége... de akkor hálistennek nem.

palack 2010.09.23. 22:50:00

@drbarta: Én úgy tudom, a fahordós erjesztés a nem megszokott Wachauban. Acélban erjesztenek, de aztán nagy hordóban érlelik a bort - ha nem is sokáig. Hirtzberger például a rizlinget akácban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.24. 06:54:32

@palack: Hirtzbergert épp nem faggattuk ki. A beszélgetések zöménél viszont nekem az jött le, hogy jóval többen vannak azok a borok, amelyek egyáltalán nem látnak fát.
süti beállítások módosítása