Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Egy bor a múlt századból

Tóth István Egri Bikavér Válogatás 2000

2008.02.14. 10:45 - vörös és fehér

Van egy bor, amit ünnepnapra szántam. Épp ezért már vagy három éve minden ünnep után némi lelkiismeret-furdalás tölt el, hogy megint nem az kísérte az ételeket. De úgy alakult, hogy mindig találtam mást a tárolóban, amit izgalmasabbnak gondoltam. Utólag örülök ezen döntéseimnek, ugyanis nélkülük nem írhatnám most azt le: olyan lassan nyolc éves bort kóstoltam, hogy szinte beleszédültem.

Pedig Tóth István Tradicionális pincészetéről azt eddig is tudtam, hogy a hosszú érlelésű borok, különösen a bikavérek avatott készítői. Jelenleg a forgalmazásban 2003-as a legfrissebb bikavér tőlük, a válogatás viszont még abból sem jött ki. Igazán nagy reklámhadjáratra nem emlékszem velük kapcsolatban, de ezen a fórumon referenciaborként szerepelnek a pince tételei. Már amelyik, persze.

A felhozott palackot, miután letörölgettem, korára való tekintettel dekantáltam. Kitöltés közben a szobát erős vaníliaillat lengte be. Ez, bevallom, meglepett elsőre. Az már nem, hogy a pohárban a mély rubin magot kissé haloványabb, a pohár szélén már téglás-narancsos szín veszi körül. Megforgatva a poharat lassan csorog alá a lé, ha a templomablak-jelenséget szeretnénk demonstrálni ismerőseinknek, használjuk bátran ezt a tételt. Ahogy telik az idő, úgy kezd a vanília hátrébb húzódni, helyette a fő vonulat a csokis meggy lesz. Sőt, leginkább konyakos meggy, persze kézzel mártott. Feltűnik némi rumos szilva is, így ha csak illatoljuk is a bort, akkor se üljünk már kocsiba aznap. A fűszerpolcot ezúttal a fahéj, a csillagánizs és a bors képviselik.

A kóstolás egyértelműen a harmónia jegyében telt, három napon át. Rostélyost találtam ki a bor mellé kísérő ételnek, ami nem bizonyult rossz választásnak; mégis a legjobban akkor ízlett, amikor fotelben tespedve, könyv mellett ittam. Amolyan kényelmes nedű ez, ahol a kényelem nem az unalom szinonimája. Bársonyos, érett tanninok köszöntek rám, korrekt savakkal. A lecsengés zamatos, fűszeres volt, olyan, ami után az ember szívesen tölt újra. És újra. Valamint elhatározza: ha legközelebb Egerben jár, nem hagyja ki ezt a tradicionális pincészetet.

Ahogy a bor kora, úgy a pontszám is túl van a héten.

Címkék: kóstolás vörös eger 2000 bikavér hétpontos tóth istván

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr49335605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2008.02.14. 11:57:15

A pincénél kapható a 2003-s válogatás.

valópapa 2008.02.14. 12:06:34

Nemrég bontottam egy TI 2000-es kékfrankost... hát az is volt (még) hét pont. Még nehezebben nyílt, mint általában. A színe miatt -nagyon kicsit opálos volt- mondtam csak, hogy túl van a csúcson. Soha roszabbat!
Van még egy 2000-es Merlot-om tőle, lassa bontani kéne; én is csak a megfelelő időpontra várok. Valentin nap van ma? :)

morc 2008.02.14. 16:51:55

A 2000-es Nagyegedi Kékfrankos szerintem is lassanként kezd túl lenni a csúcson: szép bor még mindig, de én is azt tapasztalom, hogy már kicsit opálosodik, és az ízanyagok is mintha lassanként tompulnának (Pedig nagy kedvencem volt korábban).

97-es (alap) bikavéréből van még szerencsére néhány palackom, azok viszont gyönyörűek.

Benikuty 2008.02.14. 17:44:18

Morc, nem vagyok irigy, de az a 97-es bika nem akármi. Tóth uram azt mondta, arra még ő is vevő lenne:))
Én 99, és 03-s évjáratokat "vermelem", miközben azon agyalok, a 03-ból venni kéne még. Standardból, s válogatásból is.

pelotepincsi 2008.02.14. 18:17:50

A 2000 - es Nagyegedi tényleg jó formában tartózkodik még, korrekt ár - érték aránnyal

dagadtos 2008.02.14. 18:34:53

Benikuty: a '03-asból érezhetően jobb a válogatás? (persze ez szubjektív, de érdekel, mit mondasz.)

A cikkben szereplő bort már nem nagyon lehet kapni sehol, igaz?

Ly  2008.02.14. 19:18:03

morc, Benikuty!

A '97-es bikavér 3900 Ft-ért kapható a Monarchiánál. Szerintetek annyit is megér?

És mi a véleményetek a '98-asról, ami ezer forint alatt kapható ugyanott?

Benikuty 2008.02.14. 19:39:17

Dagadtos, 2003-ból én csak a válogatást kóstoltam, nem tudok viszonyítani. Ha legközelebb megyek, vásárlok a standardból is, kösz hogy felhívtad a figyelmem. A 99-s évből nálam döntetlen volt a standard és a válogatás.
Ly, én is lestem, hogy kapható még 97-s, kérdeztem Tóth urat, ő sem értette, hogy is van ez!

morc 2008.02.14. 22:40:53

Ly: A 97-es szerintem bőven megérheti az akciós 3900-at. (Az eredeti árát is)

Ha megpróbálod, a minimum a hosszú szellőztetés (mint TI minden tételénél). Nekem külön élvezet volt megfigyelni, hogyan változik, gazdagodik a bor minden eltelt órával.

A 00-ás nagyegedi kékfrankosból még van pár palack a Balzac utcában ( www.wineworld.hu ), de szerintem a bor már tényleg túl van a csúcsán. (Kb. másfél évvel ezelőtt ütött nálam igazán nagyot, talán a legnagyobb kékfrankosélményem volt.)

A 1998-asokról semmit nem tudok: elvileg gyengébb évjárat, de ez akkor is megdöbbentő. (Vagy másként fogalmazva, gyanúsan olcsó.) Ferraiolo, tudsz valamit róluk?

koccintós 2008.02.15. 08:06:52

Én még tavaly rendeltem a '98-asból 8 palackkal, parafabeteg volt 4 üveggel, a fennmaradó négyet visszavittem. Az ügyfélszolgálatot felhívtam, hogy 4-et bontottunk, mind a négy értékelhetetlen volt, akkor valami olyasmit mondtak, hogy "hát elfordulhat benne minőségi hibás tétel is, azért annyi, amennyi". Nem szó szerint, virágnyelven, de kb. ez volt az értelme.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy az összes üveg hibás, és rossz bor, stb. Hanem előfordulhat nagyobb százalékban a minőségi hibás üveg. Ha akadtok valahol '99-es évjáratra, inkább azt.

Érdekes, nekem a 2003-as alap annyira nem jött be első kóstolásra, még várok vele, hátha később jobb formáját mutatja.

muskotály küvé 2008.02.15. 10:02:28

Ha figyelmesen olvastam, csak érintőlegesen került elő Tóth úr borainak ára. Nekem volt szerencsém az utóbbi időben néhány üveg 2000-es, 2003-as Merlothoz ill. 2003-as Bikavér válogatáshoz hozzájutni - ha jól emlékszem, egyik ára sem haladta meg a 2000 Ft-ot. Szerintem nagyon megéri, ha kétszer ennyibe kerülnének, sem csodálkoznék, számomra a legjobb ár/érték arányú borok Tóth István borai.

koccintós 2008.02.15. 10:48:29

dagadtos:

Itten szerepel a kínálatban:

www.bethulavinarium.hu/

Hogy van-e készleten az üzletnek, azt nem tudom.

muskotályos küvé:

A pincészetnél vásároltál ilyen árakon? Ha igen, nekem is meg kéne látogatnom...

Ly  2008.02.15. 20:03:45

Benikuty, morc!

Köszi a válaszokat. :-)

koccintós!

2000 Ft alatti (nem gyanús) Tóth István borokkal tapasztalataim szerint az alábbi helyszíneken lehet találkozni:
- a pincénél
- a Metro áruház(ak)ban, legalább is Budaörsön biztosan. (Esetleg néhány Interspar-ban, vagy még ritkábban valamely Spar-ban. Nem árt tudni, hogy a Spar-ok és a Metro rokoni kapcsolatban állnak. :-))

A többi általam látogatott boltban rendesen rátesznek az általam feltételezett beszerzési árra, nem ritkán meg is duplázzák.

Ly  2008.02.15. 20:06:49

Van egy költői kérdésem.

Másokkal is előfordul, hogy jobban tud értékelni egy jó egri kékfrankost, mint egy jó egri bikavért ugyanattól a termelőtől, ugyanabból az évjáratból?

Ferraiolo 2008.02.16. 00:41:15

A '98-as Bikavér akciós árának oka, hogy a bor már túl van a platóján, tisztességben megöregedett. Az évjárat nem volt a legkiválóbb, de a bor fénykorában azért nagyon rendben volt.
Aki a '97-es Tóth István Bikavérből szeretne még pár palackkal magáévá tenni, az igyekezzen, mert már kevés a készlet
Ly 2008.02.14. 19:18:03 eme hozzászólásában említett forgalmazónál.

tunderninja 2008.02.16. 10:47:15

Aki hiperben vásárol könnyen belefuthat rossz palackba a nem megfelelő tárolás miatt.Pl.mikor megjön egy szállítmány akkor ha nyár van akkor áll a napon ki tudja mennyi időt a raklap,mikor meg mínusz van akkor is áll kint ki tudja mennyit.

Hahn Gábor 2008.02.20. 08:06:34

A '98-as Tóth bikavérből nekem is jutott néhány palackkal, egyet bontottam is belőle, hát nem mondom, hogy csalódás volt, mert az ár már sejtetett valamit, de nyitottunk mellé egy Vincze bikavért is, és az számomra meggyőzőbb volt.

Azóta egy palackkal ajándékoztam keresztapámnak is, hátha ő több jót tud majd mondani róla...:)

VPR 2008.02.21. 20:50:21

Nemrég volt alklamam kinyitni egy ismerősömnél egy 99-es Tóth István bikavért. 2 v. 3 éve, amikor először vettem egy palckkal ez volt az a bor, amitől teljesen Bikavér hívő lettem, de most nagyon gyors folyamat játszódott le,: dugó ki, óriási illat, szinte beleszédülsz, ki a karaffba, és mire kiöntöttem szétesett atomjaira. kb. 20 mp alatt megdöglött teljesen. Persze ez lehet, hogy tárolási probléma miatt volt.

dagadtos 2008.02.25. 01:19:41

A 97-est most kóstoltam, teljesen rendben volt még, tetszett is. Az viszont lényeges, hogy senki ne várjon túl nagy testet tőle.

morc 2008.02.25. 16:40:07

Hétvégén kidugóztunk egy 97-es bikavért: jelentem, továbbra is nagyon szép bor. Illatáról regéket lehetne írni (piros gyümölcsök mellett vanília, valóban), és ízben sem okozott csalódás. Amit érdekes volt megfigyelni, hogy némi idő elteltével hogyan gazdagszik még narancsos-narancshéjas aromákkal.

Hogy negatívat is mondjak, a bor színe már kicsit opálos volt, nem teljesen áttetsző.

Merlot 2008.03.09. 00:01:38

Többeknek: A pincénél vásárolt boroknál két behozhatalan előnyt lehet szerezni:
1. Ott a legolcsóbb, 2. Biztosan jól tárolták.
Nekem a 1999-es Bikavér válogatás utolsó 14 palackjából 4-et adott el hosszas könyörgésre, ami a pince legmélyén a nyirkos földön pihent eddig. 2 még megvan. Nem tudom eldönteni,melyik ízlett jobban, a 99-es vagy a 2000-es. Egy biztos: nekem "A" Bikavér T.I. mester alkotása.
A 2000-es Egedhegyi Kékfrankosáról is csak felsőfokban tudok beszélni. Viszont a C.S.-tól (2003) ne várjatok sokat....!
süti beállítások módosítása