Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Mit igyunk a lecsóhoz?

Fehéret, sillert, rozét, vagy vöröset?

2009.07.10. 06:00 - vörös és fehér

Sokakat kínzó kérdésre kerestük a választ barátaimmal, amikor kitaláltuk, hogy lecsózni és borozni fogunk. Elképzeléseink voltak arról, hogy miket bontsunk, a végére tulajdonképpen válaszunk is akadt. Próbálkoztunk a triviálisnak tűnő fröccsel, markáns fehérből készítve, a rozéval, sillerrel és könnyű vörössel is. A lecsó-bor együttható a sillernél lett a legmagasabb. Hogy mennyire jó ez a válasz, azt döntsék el az olvasók.

Persze az első alapkérdés, hogy milyen is az a lecsó, amihez bort kell választani? Nem mennék ebbe nagyon bele, maradjunk abban, hogy hagyma, szalonnazsír, paprika, paradicsom, kis kolbász; mindez friss kenyérrel. Mivel gyerek is volt velünk, ezért nem erőltettük a csípőset; különben is, csípős ételhez igyunk sok hideg szódát, mást felesleges is.

Először egy egyszerű, 1000 forint környéki fehérrel próbálkoztunk: a Gál Pincészet 2008-as Szigetcsépi Ezerjója került a poharunkba. A pincéről Albert gazda írt már egy-két szépet és jót, a fajta pedig egyike azoknak a magyar fajtáknak, amitől én áttörést várok, egyelőre türelmesen. Ugyanis ez a palack sem hozta el a Kánaánt. Illatában egy meszes-krétás vonulat mellett virágok jelentek meg, kis parfümösség is. Ízében viszont a savak elnyomták azt a kis testet, ami beleszorult. A barátságos, 12-es alkoholnak most nem tudtam felhőtlenül örülni, kicsit érhetett volna még a szőlő a tőkéken. Fröccsnek viszont remek volt a bor – ennek örültünk végül. Önmagában gyenge négy pontot adnék rá, a lecsó-bor összhang sem lett igazán jó, legyen ez a lecsó koefficiens is négyes.

Próbálkoztunk rozéval is, a Jackfall 2008-as Rózsabimbóját nyitottuk ki. Szokatlanul testes rozé volt, önmagában nem is esett jól inni. Ebből a szempontból jó választás lehet ételhez, de a lecsóval nem fért igazán össze ez sem (lecsó koefficiens: 3). Illatában hozta a rozéra oly jellemző eper-málna jegyeket, a korty pedig széles, kissé lusta, már-már krémes, nagyon visszafogott szénsavval. A 13,5-es alkohol kicsit kilóg belőle, a végén jelentős kesernye található. Érdekes, hogy a szóda kifejezetten nem tesz jót ennek a bornak. Összességében erős négy pontot kapott.

Ezután Gál Lajos 2008-as sillerét húztuk elő, kellemesen lehűtve ittuk. Régóta hallom, egy ideje mondom is: a siller a legjobb gasztrobor. Lehet aperitívként kínálni, elbírja azt is, ha fehér jön utána. Halászlé után sem tudnék hirtelen más borfajtát elképzelni, és a könnyű, kicsit fűszeresebb elő- és főételeket is remekül ki tudja egészíteni. Mint ahogy lecsóhoz is remek – állapítottuk meg. Pláne ez a siller, ami amolyan mindent bele bor: van benne menoir, kékfrankos, kadarka. Nagyon szép, karakteres illat jön a pohárból: fűszerek, cseresznye, virágok. A korty pedig elegáns, sok gyümölccsel, jó tartalommal, és ami ennél is lényegesebb: nagyon jól csúszik. Folyamatosan újratöltöttünk, hamar az üveg aljára néztünk. Masszív öt pont, közel a hathoz (lecsó koefficiense 10), ráadásul 1100 forintos árával (lelőhely: Borfalu bortéka) orbitálisan jó vétel.

A végén még egy 2006-os Orsolya kadarkát töltöttünk szét. Az általam különösen kedvelt pince szűz-terméséből maradt még egy palackom, kíváncsiak voltunk rá mindnyájan. Öregedésnek nyoma sem volt benne, sőt, még a végén jelentkező enyhe savhangsúly is megvolt, talán kicsit kevésbé élesen, mint amikor Csite megírta a bort. De akár magamat is felidézhetném, annyira ugyanolyan ez a bor. Illatából semmit nem vesztett, a hecsedli továbbra is egyértelműen uralkodik, enyhe gombásság kúszott még bele a pohárba. A korty meg tényleg szétszálazhatatlan, illetve nyilván akinek van kedve, az szét tudja szálazni bogyósgyümölcsökre, fűszerekre; én kivételesen nyeltem a kortyokat belőle. Továbbra is áll a 7 pont rá – és bár lecsóhoz sem rossz (egy 8-as együtthatót megszavaztunk neki), de ha valakinek még van belőle, az igya inkább magában.

És te, kedves olvasó, milyen bort iszol a lecsóhoz?

[A kép forrása: 1.bp.blogspot.com]

Címkék: 2006 kóstolás kadarka négypontos ötpontos best buy orsolya hétpontos rozé gál lajos 2008 siller gál pincészet ezerjó olcsón jót jackfall

41 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr161235482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elzee 2009.07.10. 09:07:05

lecsóhoz siller dukál... :)

BigTwix 2009.07.10. 09:48:58

Ezt nem kellett volna!
Kifolyik a nyálam kora reggel...

mesekukac 2009.07.10. 09:51:57

na, pont tegnap este szembesültem ezzel a dilemmával, és sem tudtam, hogy mit bontsak a lecsóhoz, végül is egy rozénál maradtunk (Béla&Bandi) - jó volt... egyébként én a lecsóba a vége felé beleütök tojást is, mi úgy szeretjük...

ladislaus 2009.07.10. 10:06:50

@mesekukac: Igen a tojast en is javaslom a lecsohoz!

Félédes Zweigelt 2009.07.10. 10:10:24

Nálam piros fröccs, esetleg sillerfröccs.

lackó 2009.07.10. 10:33:05

Első blikkre siller, továbbgondolva azért elfér ott egy csongrádi kékfrankos is...tegnap voltam Csongrádon, érdekes élmények. Egyébként nem akarok én kotyogó lenni, de az általam már sokat emlegetett vastagabb Balla-rozé sem lenne kutya.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2009.07.10. 10:39:25

Hogy a vörös Csepel is megszólaljon: szerintem a lecsóhoz sör a jó...

Limonade Joe 2009.07.10. 10:41:48

Ha van benne jó sok csípős paprika, akkor egy kis szekszárdi merlot. Ha szolidabban csíp akkor jöhet valami száraz rozé, ha csak natúr lecsó friss kenyérrel, akkor sör.

valópapa 2009.07.10. 10:53:10

Gáléktól nem rég (Vinagora után) vettem egy karton bort, a teljes szortimentet mnajdnem. Azt kell mondjam, hogy ez a 2008-as ezerjó volt a leggyengébb közölük. Én illatot nem éreztem (ellentétben többi boraikkal) és erősen savhangsúlyos volt. Szintén fröccsnek ment le nálam is. Szürkebarát a nyerő, talán még lecsóhoz is...

VMajor 2009.07.10. 10:58:54

Eberhardt féle mohácsi rosét természetesen, próbáljátok ki:))))

rattacha 2009.07.10. 10:59:34

Előre is mea culpa, de én máshonnan közelíteném meg a kérdést.

Ne együnk lecsót. Stílusosabban olyat igyunk, amihez nem kell lecsót enni. :(

lózung 2009.07.10. 11:00:58

Hát ha jól belegondolok, akkor én RUM-t szoktam volt hozzá inni.

Zoe23 2009.07.10. 11:12:57

Nagyszerű a poszt, teljesen nyálas lett a klaviatúrám. Bár a képen látható lecsó nem túl szép, túlfőzöttnek tűnik.
Mindenesetre ezt a sillert én is kipróbálom, már ez a "siller" név is zseniális, őszinte, egyszerű...
Az én tippem: somlói furmint. Nemcsak lecsóhoz, mindenhez.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.07.10. 11:14:09

A probléma összetettebb egy egyszavas válasznál. A lecsót többféle módon lehet bélelni: kolbásszal, tojással, savas paradicsom esetén rizzsel.

A "kopasz" lecsóhoz passzolhat a siller (nem próbáltam még), de egy alaposan bekolbászozott (szigorúan Fradi- alias lecsókolbász, semmi füstölt dolog) verzióhoz szerintem önmagában a rozé dukál, a kevéssé illatos fajtából. A tojással behabart változathoz én inkább fehér bort innék, rizlinget, önmagában.

Halászléhez viszont semmiképpen nem innék se sillert, se rozét, csak fehéret. Rizlinget. (Ez a szegedi változatra igaz, mert a bajai halászléért egy lépést se mennék, tehát hogy ahoz mi passzol, nem tudnám megmondani.)

Se lecsóhoz, se halászléhez nem innék olyan bort, amit picit is savhangsúlyos.

Ja, és a lecsót szigorúan bicskával kell enni. És most egyáltalán nem vicceltem. Úgy kell vágni a kenyeret, hogy fel lehessen törölni rá a falatot, a kenyérdarabot rá kell tűzni a bicskára, és úgy falatozni.

Zoe23 2009.07.10. 11:26:53

@RAMBO:

Ez a comment nagyon ott van...ehhez nincs mit hozzátenni. Megyek a zöldségeshez.

drumlin · http://szinhaz.blog.hu 2009.07.10. 11:31:20

@rattacha: Ne együnk lecsót. Stílusosabban olyat igyunk, amihez nem kell lecsót enni. :(

miért is?

egyébként a múlt héten közepesnél kicsit csípősebb lecsóhoz polgár kékfrankos ment. a választás nem túl szofisztikált szempontja: az volt kéznél.

de rozéista megközelítést is el tudok képzelni :)

mesekukac 2009.07.10. 11:43:10

@RAMBO: "Se lecsóhoz, se halászléhez nem innék olyan bort, amit picit is savhangsúlyos." -- és a rizling nem az??

loading 2009.07.10. 12:47:28

@lackó: Nem választanám a kékfrankost: sem a "klasszikus" savas vonalat, mert a paradicsom miatt túl savas lesz az egész. /saját tapasztalat/ Sem az "új" lágyabb, csokoládésabb verziót. Az pedig túl édes. Szerintem.
Egyetértek RAMBO-val, hogy savhangsúlyos borokat (színtől függetlenül) ne igyunk hozzá. Ezerjót pláne ne. Rizling, esetleb SB, könnyebb merlot.

muskotály küvé 2009.07.10. 12:57:53

Lecsóhoz sillert, vagy más pirosbort kell inni, ezt mindenki tudja :)
Halászléhez viszont én tényleg a félbarna sört kedvelem, főleg, ha nem én csinálom, tuti, hogy tele van hagymával. A borban mindenképpen van valamennyi sav, akármennyire hangsúlyos.

lackó 2009.07.10. 13:02:17

@loading: ezt most nem igazán értem. Mármint, mire vonatkozik a savas rész?

BOB 2009.07.10. 13:38:20

En csak a lecsohoz szolnek most hozza: mi egy kis cukkinit apritunk bele, nagyon feldobja.

lackó 2009.07.10. 13:56:44

@BOB: én olyant is szoktam csinálni, hogy a lecsót eleve szalonnapörccel indítom, aztán utána paradicsom-paprika, majd rá marhalábszár, alaplé és a végén pirospaprika...vagy az más?
:D

muskotály küvé 2009.07.10. 15:39:52

@BOB: ha a cukkininél tartunk, úgy is nagyon jó, hogy kolozsvári szalonnán, cukkinin, fokhagymán kívül más nem is kerül rá, legfeljebb a végén egy kis pirospaprika... Fedő alatt közepes lánggal készítve, hogy ne is égjen oda, de vizet se eresszen. A siller ahhoz is jó...

mesekukac 2009.07.10. 16:32:35

@loading: már RAMBO kommentjénél is kérdeztem, mert nem értem, hogy ha a nem-savhangsúlyos borokat ajánljátok (egyébként ezzel egyetértek), akkor miért legyen a rizling, ami - szerintem - egy élénksavas bor.

loading 2009.07.10. 16:33:55

@lackó: Kékfrankost ajánlottál. Szerintem eléggé felerősíti a lecsóban lévő paradicsom savait, így nem igazán jók együtt.
És ez igaz minden olyan borra, amely túl savas.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.07.10. 17:38:23

@mesekukac: Nem, a rizling alapértelmezés szerint nem savhangsúlyos bor. Sohasem volt az ott, ahol hagyták megérni.

Az utóbbi időkben divat lett a "savharmóniát" éltetni, így olyan borok is előtérbe kerültek, amelyek (termeljék bár ikonok) egyszerűen nem ihatós borok, mert annyi savat tartalmaznak, hogy fél üveg elfogyasztása után éjfélkor gyomorégésre ébredsz. Innen lehet az a tévképzeted, hogy minden rizling savas.

Egy teljes érésben szüretelt rizling szerintem nem tartalmaz több, mint 7g/liter savat. Ennél többet a saját szőlőmben még soha nem mértem.

lackó 2009.07.10. 17:46:49

@RAMBO: szerintem még az a 7 g/l is hajlik a sok fele, bár 1-2 g cukorral tény, hogy elvész...

Amit pedig a rizling savasságát illeti, olyan, mint a Cab.sav. paprikás illata: éveken át elhitették azt, hogy a zöldpaprikás illatok a sauv. fajtajegyei...hát túrót, az az éretlen alapanyag fajajegye volt, mint ahogy beszélsz a rizlingről is. El kell felejteni a sztereotípiákat, ezt pedig kóstolással és kísérletezzéssel lehet túllépni. A bor nem az a termék, amiről általánosságban ki lehet jelenteni bármit is...szóval, akkor várlak egy igazi szegedi hallére, csak bort hozzál magaddal :)

Ray Tango 2009.07.10. 21:42:18

Lecsóhoz csakis a Kislaki Bormanufaktúra (Légli Géza) 2008-as Pirosborát kell feltenni az asztalra!

vörös és fehér 2009.07.10. 21:44:02

@Ray Tango: amikor lecsóztunk, még nem volt belőle, de remek az a bor, egyet kell hogy értsek veled.

BJ 2009.07.11. 21:40:16

utoljára Nyakaséktól Nyakas Kakast fogyasztottunk a lecsóhoz (kadarka), és nagyon bejött

a cukkinit én is ajánlom, mint lecsóalapanyagot

drótostót 2009.07.13. 16:31:17

Paradicsomos ételnél én kerülném a vörösbort (legfeljebb kékoportót, kadarkát), inkább savasabb fehérbort, rozét, sillert választanék hozzá. Értetlenkedem, a lecsó kontextusában a savas boroktól idegenkedőkön, gyanítom ők amúgy sem kedvelik az olyat. Ha a lecsó szalonnával és kolbásszal készült, vagy még csípős is pláne a száraz fehér/rozé/siller irányba indulnék el.

(És most valami egészen más: Az meg tapasztalat, hogy a kadarka és az abból készült siller a legmegfelelőbb a paprikás magyar halételekhez és a tejföllel készült paprikásokhoz (és még inkább a halpaprikásokhoz).

És még egy indok, ami már nem az ízharmóniáról szól: a lecsó nyári étel, ami nyári borokat és főleg abból készült fröccsöt követel.

esoember 2009.07.13. 16:41:59

Mivel abszolút lecsópárti és abszolút kadarka párti vagyok, mást el se tudnék képzelni mellé.
De az írás tetszik.

A. B. Normal 2009.07.13. 16:47:21

Somlai rizling. Legfeljebb fröccsnek, de tisztán is lehet sokat.

gbsz · http://www.gabojsza.hu/ 2017.02.21. 16:44:34

A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html
Kéretik javítani!

Üdv: a kép készítője
süti beállítások módosítása