Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Furmintszonda

2010.03.08. 06:00 - Octopus

[A vörös és fehér visszavonulása nyomán támadt űr betöltésére veterán kommentelőnket, Octopust kértük föl. A plasztikus és pontos borleírások alapján úgy tűnik, hogy jól döntöttünk. Fogadják szeretettel a szűzposztját!] Mindenki furmintot kóstol mostanság, megtettük mi is. Összeválogattunk egy maroknyi bort, mindet Tokajból, bármiféle szándékosság nélkül, egyszerűen így alakult. Ahogy az a kóstoló végére kiderült, az elkülöníthető stílusok számát ez korántsem korlátozta, akadt itt mindenféle iskola. Éljen a változatosság, meg minden, de ez akár össze is zavarhatja a fogyasztót, velünk megtette. Ha hirtelen rákérdeznek, milyen egy tipikus száraz Tokaji furmint, csak bamba pislogás lett volna a válasz.

Node ez nem azt jelenti, hogy csalódottan álltunk fel az asztaltól. Akadt a sorban klasszis bor, best buy tétel, sőt, a kettő kombinációja is. Zavaróan túltengő fás aromákkal nem találkoztunk, és ebben csak kisebb szerepe lehet a szellőztetésnek (dupladekantálást kaptak a borok). Bevallom, én savak terén is kicsit rosszabb helyzetre számítottam, kellemesen csalódtam. Vakon kóstoltunk.

Chateau Dereszla Szegi Furmint 2006

Világos arany szín. Intenzív illata érettséget sugall, méz és egy kis petróleum is felbukkan, hordós fűszerek kíséretében. Koncentrált, gyümölcsökben viszont nem tobzódik, ami van, az leginkább ananász kandírozott formában. Szájban gyengébben teljesít, kissé túlzó savak és némi rendezetlenség rontja az összképet, szikár és száraz. Közepesnél testesebb, enyhén olajos viszkozitással, mézes jegyekkel. Utóíze kellemesen hosszú, aszalt gyümölcsökkel és édesfűszerekkel. 5 pont. Monarchia 2790 Ft

Royal Tokaji Furmint 2007

Világosabb citromsárga. Fiatal, üde illat, virágos-citrusos, szinte hárslevelűsen illatos, zöldalma és egy kis körte, fa akad itt is, de beépülőben. Szájban is friss és tiszta, testes, olajos, kevésbé markáns savakkal, de lomhaság nélkül. Elég gazdag és nagyon egyben van, az alkohol lóg ki egy kicsit, az édességért is ő lehet a felelős. Szép bor, barátságos, könnyen befogadható stílusban, elképesztő ár/értékkel, ilyen már-már nincs is. Erős 6 pont egy belépő szintű bor áráért, 1050 Ft körüli összeget hagytam ott érte az Auchanban. Best buy. Veszek még.

Bott Pince Teleki Furmint 2008

Nem túl áradó illat, de szép, citrusos, szőlős, virágos, nagyon fiatal még. Chablis ugrik be, egyrészt az elegancia miatt, másrészt egy halvány élesztős-gombás jegy is arra emlékeztet. Olajos textúra, a savak lehetnének kevesbé élénkek, de emellett is szép a szerkezet. Nagyon tiszta, citrusos, cseppnyi édesség nélkül, sós ásványossággal, inkább a testet csodálhatjuk, mint az ízek mélységét. A leginkább ez tűnik hosszabban eltarthatónak a sorból, talán rá is fér még az érlelés. Egy pohárnyi megmenekült másnapra, csak előnyére változott. 6 pont. (Terroir Club 3750 Ft)

 

Tokaj Nobilis Furmint, Csirke-mál dűlő 2008 (félszáraz)

Áttetsző, nagyon világos citromsárga szín. Gyönyörű illat, nem intenzív, de tetszetős, nagyon fiatal, kristálytiszta és üde. Zöldalma, körte, fehér húsú őszibarack, sörös fanyarság, mandula, szőlőcukor, mindezek nagyon kimérten, ez olyan franciásan elegánssá teszi. A maradékcukor érezhető az ízben, de a legkevésbé sem zavaró, sőt, a korty egyszerűen lehengerlő, mintha csak BOB Barakonyi leírása öltene testet itt is, egyszerűen nem lehet belekötni. Könnyed és tartalmas, bájos és elegáns. 7 pont és szintén best buy. (1950 Ft Radovin)

Gál Tibor Egri Chardonnay 2007

Egy kakukktojás. Sajnos nem holmi chardonnay-jelleg miatt lógott ki a sorból, hanem hibás volt. Halvány dugósság mellett még bizonytalan is az illat, de annyira nem vészes, hogy bele ne merjek kóstolni. A szerkezete hibátlannak bizonyul, kár érte. Kíváncsi lettem volna, hányan szúrják ki, hogy nem furmint. (Bortársaság 3320 Ft)

Degenfeld Furmint 2008

Ettől a bortól ájult el Neil Martin. Nekem nem sikerült. Világos szín, visszafogott, egyszerű alapboros illat, szőlő és szőlővirág, némi grépfruit, kellemes, de híján bármiféle mélységnek és komplexitásnak. Íze sem repít el, kissé híg, a savak is ficánkolhatnának jobban, hiányzik a tartás és a tartalom. Alap. Gyenge 4 pont. (Bortársaság 1530 Ft)

Királyudvar Sec 2007

Mélyebb szín, aranysárgán csillan. Az illat hasonlóan fejlett, édes alma, B vitamin, édesfűszerek és méz, a pohárban nyílva egyre csak mélyül. Mézes sült alma és mézeskalács. Inkább koncentrált, mint nagyon komplex, de rendkívül megnyerő. Szájban aszalt gyümölcsök, méz, és ismét remek tartás, noha egészen más stílus, mint a Nobilis. Bár sűrű, de a legkevésbé sem nehézkes, egyszerre könnyed és súlyos, maradékcukros édességgel, amit remek savak élénkítenek. Csodás bor, nehéz lenne nem szeretni, már abszolút fogyasztásra érett. 7 pont (Terroir Club 4785 Ft)

Címkék: 2006 négypontos hatpontos tokaj furmint eger chardonnay hétpontos királyudvar degenfeld royal tokaji 2007 gál tibor 2008 tokaj nobilis bott chateau dereszla

41 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr311815349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kóstolómester (törölt) 2010.03.08. 07:33:10

Öt percre teszem ki a lábam egy csodás külföldi bortúrára...hazajövök és zavarodottan állok ez előtt az összegzés előtt.

Polip úrfi jól megkavarta.

"Kíváncsi lettem volna, hányan szúrják ki, hogy nem furmint."

No és hányan? Hogy lehet egy egri chardonnayt összetéveszteni egy tokaji furminttal? Ide már nehézkes elmék és nyelvek kellenek hogy ez megtörténjen.

"Bott Pince Teleki Furmint 2008
Chablis ugrik be, egyrészt az elegancia miatt, másrészt egy halvány élesztős-gombás jegy is arra emlékeztet."

Nálam miért nem ugrik be? Mindjárt én ugrom be egy kútba! (Ennek bizonyára jópáran örülnének itt) Chablis egyszerűen NEM ugorhat be sem ezért sem azért ha tokaji furmintot iszunk.

"Királyudvar Sec 2007

Csodás bor, nehéz lenne nem szeretni, már abszolút fogyasztásra érett. 7 pont (Terroir Club 4785 Ft)"

Hát persze...csaknem 5 ezer forintért ne is várjak állóképességet?

Ami pedig nem fair a fogysztóval szemben:
"(dupladekantálást kaptak a borok)."

Bánjak úgy egy tokaji fehérrel mint egy nehézsúlyú villányi vörössel?

Mi lesz azokkal akik nem dekantálnak?

Ráadásul a Neil Martin bora NEM BÍRJA EL A DEKANTÁLÁST hanem szétesik tőle. Innen a négy pont?

Jól feldult a dolog, most hogy kávézzak?

loading 2010.03.08. 09:45:04

A Royal Tokaji ezen furmintjának azért erősebb fás beütése van. Igaz a 2006-os jobban az volt. Valószínűleg a dupla dekantálás segített.
Bocs Octopus, de a B-vitamin íz alatt mit értettél? Valamely gyógyszergyár B-vitamin komplexének ízét? És melyik B-vitaminra gondoltál (1,6,12, stb.)?

lackó 2010.03.08. 09:59:59

A Royal Tokaji nekem is elég fás, de ettől függetlenül jelenleg tényleg az egyik legjobb ár/érték arányú bor manapság.

Octopus 2010.03.08. 10:18:24

Egy kis pontosítás: a dupladekantálás pár órával kezdés előtt történt, dekanterben nem álltak a borok, csupán dugó ki, kancsóba kiönt, rögtön visszaönt, dugó vissza, majd palack vissza a hűtőbe. Ez nem több oxidáció, mintha leöntene az ember pár decit a borból, és úgy szellőzne pár órát.
Az egyik ok pont a Royal volt, több hónapja kóstoluk már, és akkor engem is zavart a fa.

fiatalborivo 2010.03.08. 10:26:26

@Kóstolómester: Kész öröm hogy hazajöttél, főleg gondolom Octopus első nekifutása alkalmából díjazza ezt nagyon:) Szerintem jó írás, és tudjátok miért?, mert még csak fél 11 van, itthon főzök egy kis székelykáposztát, de megállíthatatlan vágyat érzek egy kis furmint iránt. A gond hogy a szomszéd településre kéne menni érte...

Octopus 2010.03.08. 11:06:29

Kedves Mester!

"No és hányan? Hogy lehet egy egri chardonnayt összetéveszteni egy tokaji furminttal? Ide már nehézkes elmék és nyelvek kellenek hogy ez megtörténjen."

éppen erre lettem volna kíváncsi. Az fel sem merül bennem, hogy te eltévesztheted, de velünk halandókkal előfordulhat

"Nálam miért nem ugrik be? Mindjárt én ugrom be egy kútba! (Ennek bizonyára jópáran örülnének itt) Chablis egyszerűen NEM ugorhat be sem ezért sem azért ha tokaji furmintot iszunk."

lásd előző megjegyzés

Királyudvar:
"Hát persze...csaknem 5 ezer forintért ne is várjak állóképességet?"

"Ráadásul a Neil Martin bora NEM BÍRJA EL A DEKANTÁLÁST hanem szétesik tőle. Innen a négy pont?"

Érdekes, hogy a Királyudvartól állóképességet reklamálsz, holott nem volt ilyen problémája, a NM 91 pontos Degenfeldnél viszont ez mintha nem lenne követelmény. Ha szegény bor ennyitől szétesik, akkor senkinek nem javasolnám, hogy az ebéd mellé nyitott palack maradékát estig eltegye, mert a déli pannon klasszis helyett egy szétesett bort talál a palackban.

Adalék: a Királyudvarból is maradt fél-egy deci a palack alján, másnap este teljes elégedettséggel kortyoltam el, a leghalványabb baja sem volt, sőt.

Üdv:
Polip úrfi

Shyr Kahn 2010.03.08. 11:27:34

Szép cikk lett! Bár én kicsit elfogult vagyok, csakúgy, mint dagadtossal szemben, szóval az én véleményem jelen esetben elfogultság miatt figyelmen kívül hagyható.

A kóstolón nekem a Royal Tokaji Furmint 2007 jött be a legjobban, azaz nálam nem csak best buy lett, hanem a kóstoló bora is. Nagyon egyben volt, tiszta és természetes íze mellett, semmi sem lógott ki belőle. E mellett persze mindent hozott, ami egy nagyon jó bor jellemzője: komplexitást, eleganciát. 88 pontot kapott (WS féle 100-as skálát használok), de csakis azért, mert lehetett volna mindenben több egy "hangyányival". Úgy gondolom az egyetlen probléma számomra a borok szervírozási hőmérséklete volt (saccra 16 fok körül kóstoltuk a többséget), de mivel ezzel a véleménnyel egyedül maradtam, ezért valószínű nem is volt ebben igazam...

Pár nappal később voltam a Demeter évjáratkóstolón és bizony akadtak tételek (nem Furmintok), amik alaposan agyagba döngölték volna a mezőnyt... például a Szerelmi Hárs 2008. Hiába hat és fél rugó a Terroir Clubnál, de megéri a pénzét... sztem... de persze ez már egy másik történet és csak viszonyításképpen írtam ide.

dalton1 2010.03.08. 11:27:43

A Gál Chardonnay-vel kapcsolatban többször hallottam már hogy hibás/dugós palackba ütköztek, igaz velem nem történt meg.

Kóstolómester (törölt) 2010.03.08. 11:34:25

@Octopus: Szeretettel köszöntelek az Alkeszes újságírók körében. FB-nak igaza van, jó az első cikked, csak így tovább. Az én hozzászólásaimmal ne törődj túlságosan.

lackó 2010.03.08. 11:41:19

@Shyr Kahn: nekem az a tapasztalatom, hogy a furmintnak a dekantálás és a magasabb hőmérséklet is jól áll. A többiek is ezt mondták?

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.08. 11:58:47

Igen, a 6-os a Gál Chardonnay esetében is sajnos többször lehetett dugós palackot kifogni, noha a chardonnay-ik tényleg ígéretesek. Érdekes sor, jóárú furmintokból (bár az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy a Sec kb. 20 %-a Hárs, és érdekes: én abszolút nem éreztem benne a maradékcukrot, sőt kifejezetten szikárnak éreztem pár hónappal ezelőtt).

Shyr Kahn 2010.03.08. 12:00:13

@lackó: Nem ezt mondták. Arról beszéltek, hogy mostanság kezd trendi lenni a fehér borok az előírtnál magasabb hőmérsékleten való kóstolása. Szóval nem csak a Furmintokra céloztak, hanem úgy általában a fehérekre.

Nyilván nem akarok általánosítani, de valamiért jobban érzem 12-14 fok között a fehér borok többségének illatát. Magasabb hőmérsékleten egyre inkább elnyomja a finomságokat más... és itt nem csak az alkoholra gondolok. Más aromák domborodnak ki háttérbe szorítva sok szép dolgot. Továbbá kevésbé harmonikusnak tűnnek.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.03.08. 12:04:39

@Kóstolómester: csendesen megjegyezném, az, hogy egy bor aránylag korán fogyasztásra érett (= megmutatja a szépségét), nem áll ellentétben az állóképességgel. Az ennél jóval több tényező függvénye. De nem is mondom tovább, pont te - az asztrális BORLÁNGELME - ne tudnád...
Ezért a többi - khmmm - kevéssé megalapozott kinyilatkoztatásaiddal már nem is foglalkoznék. :)

kukko 2010.03.08. 12:20:27

Gratulálok Octopus, jó kis írás!

Kóstolómester: pár napig nem voltál itt, de azalatt született Burgundiáról egy írás. Ott kellene a mezei embereknek egy kis eligazítás!

borkősav 2010.03.08. 12:25:37

ez a furmint nehéz kérdés, és a fa még mindig mindent visz...a degenfeldet még nem kostoltam ha ivásról volt szó mindig az jött korrektek szépek voltak, de ha jól tudom borászváltás volt.

Octopus 2010.03.08. 12:33:07

@loading: asszem a B6-nak van ez a jellegzetes szaga, hogy a többinek van-e, passz. Amit én szedtem tabletta, mindenféle B-t tartalmaz, elkülöníteni nem tudnám őket

Juventusy 2010.03.08. 12:33:44

@Shyr Kahn:

Az a vicces, hogy attól függetlenül, hogy nagy furmint rajongó vagyok, nekem is talán a Szerelmi Hárs tetszett most a legjobban a Demeter évjárat kóstolón. Tökéletes formában volt.

Amúgy meg, Forza Juventus! :)

Kóstolómester (törölt) 2010.03.08. 12:35:25

@Szomjas Gödény: "Idegesen, Mester?"

Már nem. Nincs senki akivel megbeszélhetném észrevételeimet.

@kukko:
"pár napig nem voltál itt, de azalatt született Burgundiáról egy írás. Ott kellene a mezei embereknek egy kis eligazítás!"

Természetesen olvastam de megvárom a második számú humbugot hogy hozzászóljak.

Shyr Kahn 2010.03.08. 12:58:03

@Juventusy:
Na igen. Szerintem is kiváló volt.
Forza Juventus! :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.08. 13:09:43

@Octopus: máshoz tudnád hasonlítani esetleg ezt a B6 vitamint?

Nekem sajnos egyáltalán nem rémlik, hogy kellett volna ilyen büdös kis tablettákat szednem gyerekkoromban...

takács bálint - zsebtévé 2010.03.08. 13:10:15

@loading: @Octopus: Bár az az elképzelés, miszerint B-vitamin szedésével (az erőteljes kipárolgó szag miatt) meg lehetne elõzni a kullancscsípést, állítólag nélkülöz minden tudományos alapot, én most újabb népi megfigyelést kezdeményezek!

takács bálint - zsebtévé

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.08. 13:13:25

@Kóstolómester: De most tényleg, szerinted semmi áthallás nem létezhet a sárdoni meg a furmint közt?

Nekem mindig az öreg Szepsy kapcsán emlegetett történetek ugranak be, hogy hány nagytudású szakértő nézte már be a Szent Tamást vakon burgundinak a burgundi sorban, akármit is kellett volna rajta felismerni...

loading 2010.03.08. 14:29:58

@takács bálint - zsebtévé: Nem erre hajtok, de kössz az infót. :)

napoletano 2010.03.08. 19:32:08

@Szomjas Gödény: nemnemnemnem, itt egy varosi legenda van kialakuloban, sztem. Szepsy nem csempeszte be burgundi sorba a furmintjat - enszerintem ez ugy van, hogy eloszor Szepsy Istvan mondta azt, ill. gondolta elsobb, hogy a furmintban van annyi potencial, hogy olyan nagy feherbor legyen, mint a burgundi feher (=chardonnay). Ezt a 2000es Kiralyudvar Uragya furminttal kivanta alatamasztani - de figyelem, nem arrol beszelt, hogy maris itt a rivalis, hanem a potencialrol. Es ebben szerintem igaza van. En nemigen tudnam elkepzelni, hogy egy tokaji szaraz furmint osszekeverheto egy burgundi chardonnay-val: az elobbi tuzesebb, asvanyosabb, rusztikusabb - mas vilag. Maskeppen szepek - en mindkettonek rajongoja vagyok.
Amugy gratulalok a debutansnak, erdekes iras, tetszik.

Kóstolómester (törölt) 2010.03.08. 20:37:26

@Szomjas Gödény: "De most tényleg, szerinted semmi áthallás nem létezhet a sárdoni meg a furmint közt?"

Ha KOMOLYAN kezeled a kérdést akkor annyit kell tudni hogy a tokaji száraz Furmint-Hárslevelű stb kombináció a Dél-Rhone környéki Marsanne-Roussanne stb
házasításokhoz áll legközelebb felépítésében. Ezek fajsúlyos nehézkes fehérborok kissé "szokatlan" ízvilággal. Én bírom őket de a klubban legtöbbször csak a vállvonogatás megy.
Külföldi borbarátaim hasonlóképpen kezelik a száraz tokaji kérdést. Mégegy összehasonlítás létezhet, az pedig Tokaj és Elzász borai között.

Akárcsak alföldi merlot, én is bújom az angol nyelvű borsajtót de olyat még nem olvastam hogy bárki is egy Chablist tokaji Furminthoz hasonlított volna, vagy fordítva. Vigyázni kell az ilyesmivel.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.08. 23:01:14

@Szomjas Gödény: Ebben már igazából én sem hiszek...az, hogy a Chablis távolról sem emélkeztet száraz Furmintokra az egészen biztos (a furmint sokkal kedvesebb, zamatosabb, sűrűbb, a Chablis szikár, és szinte mindig reduktívan savas).
A fahordós burgundiai chardonnayk talán emlékeztethetnek furmintjainkra, de sokkal neutrálisabbak és egészen más karakter. A Királyudvar Sec/2007 és a múlt héten kóstolt Demeter Veres/2008 volt számomra az a két bor, ami kapcsán Burgundia jut egy kicsit eszembe. A letisztultság, a potenciál és az ásványosság az, ami miatt inkább rokonok ezek a borok. De csatlakoznék az előttem szólóhoz: óvatosan kell egymáshoz hasonlítani őket.

Mr Chablis 2010.03.08. 23:58:35

Nekem volt szerencsém egyszer részt venni egy burgundi fehér sor vakkóstolón, ahol Chablik, Mersault-k, Corton Charlemagne-ok közé becsempésztek egy Szepsy 2006 Furmintot, s a végén a 12 résztvevő összpontszáma alapján a harmadik helyet kapta.
A minerális íz és a különböző hordók okán elég könnyű volt benézni...

Octopus 2010.03.09. 09:25:05

@demisec: általánosságban sztem sem hasonlít a furmint a Chablis-ra. Azonban a furmint-stílusokban akad szórás, nem kevés, és az említett Bott pont nem az a kedveskedő fajta. A szikár és savas jelző is simán ráfogható, szvsz. Esetleg kóstolta valaki, aki Chablis-ban is otthon van?

@napoletano és mások: köszi

hegyaljai 2010.03.09. 12:09:30

"....milyen egy tipikus száraz Tokaji furmint, csak bamba pislogás lett volna a válasz..."
Pedig a válasz nagyon egyszerű.
A töppedt, aszalódott gyümölcs első jelei rajta vannak, de nincs rajta a botrytiszes penészes jelleg. Alkoholtartalma a 12,5-13,5 v/v % között van, ez az ízérzet első 1/10-ében édes benyomást ad. Nincs benne almasav, hiszen az a tőkén lebomlott. Tehát nem kell biológiai almasavbontás, hozzáadott baktériummal. Ha új hordót használnak is az erjesztés során, az nem túlpörkölt, nem füstös jellegge tűnik elő a borban, és a kioldódó csersavra sincs nagy mennyiségben szükség, mint a lelágyult dél-európai boroknál. A seprőn tartás (batonage) lehetőségeit kihasználják a bor előállítása során. Az előzőek miatt a talaj jellege meg tud jelenni. A bor redoxpotenciálja nagy, tehát tartósan ellenáll az oxidációnak.
Ezt nevezik az én földieim a "Nagy Tokaji Száraz Bor"-nak.

lackó 2010.03.09. 12:18:14

@Octopus: Chablisban nem vagyok otthon, azonban a Bott furmint szikár és savas, kemény jelzőjével maximálisan egyetértek.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.09. 13:00:56

@hegyaljai: most tényleg nem akadékoskodni akarok,

de akkor Szepsy mester mit csinál?
Merthogy ott is szaladgálnak azért 14% feletti alkoholok...

(vagy értsük a leírásodat úgy, hogy a "Nagy Tokaji Száraz Bor" ideáltípusára vonatkozik, és még nem készült el, csak egyre jobb próbálkozások vannak az irányába?)

hegyaljai 2010.03.09. 16:33:04

@Szomjas Gödény:
Szepsy még 15 v/v%-os bort is kínálhat, akkor se fogok rá haragudni.
A "Nagy Tokaji Száraz Bor" az általam fevázolt "ideális típus" szerint valóban nem készült el még eddig, illetve az ebből a megközelítésből való elismerése eddig nem történt meg.
Egyébként szívesen látnám ide látogató összes "borszakíró" és bloggoló megfogalmazását a "tipikus tokaji furmint" meghatározásáról.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.09. 17:14:06

Ez a furmint-chablis hasonlóság vonal már több külföldi neves szakértő szájából elhangzott. Én legutóbb személyesen Mészáros Lászlótól hallottam a Disznókőnél.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.09. 17:19:04

@Mr Chablis: @demisec: @Kóstolómester:

Világos, hogy más a karakter - inkább csak arról lehet szó, hogy fehérben is Burgundia az abszolút referencia. Meg nem egyszerű dolog ám fajtákat kiszúrni egy sorból, még sok-sok ezer bor után sem, szóval szerintem nem szégyen nem felismerni. Meg realitása is van.

@napoletano: Szerintem ez nem egy városi legenda - nem becsempészésről van itt szó, egyszerűen csak arról, hogy tartottak ilyen kóstolót, többet is.

@Kóstolómester: No, ezt én is mondhattam volna :)

Nekem is a rousanne tűnik a furmint nagy alterego-jának, de sajnos inkább csak vadászok a marsanne-rousanne-stb küvékre itthonról, viszont már az olcsóbbak is tetszettek mikor szert tudtam rájuk tenni. Ezekből egyszer egy jó önálló kóstolón is szeretnék részt venni (meg akár egy összehasonlítón is) - csak sajnos lassan vadászom a tételeket.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.03.09. 17:19:41

@Octopus: ...és én is gratulálok a poszthoz, természetesen,
elnézést a késésért.

hegyaljai 2010.03.10. 07:58:04

@kisrizling: A tokaji furmint hasonlíthat több féle borra is, például csak Magyarországon maradva a badacsonyi, vagy somlói borok közeli rokonai. Ami a chablis-t illeti, a vele való hasonlítás inkább emeli a furmint értékét, nemzetközileg segíthet a pozícionálásában, a megismertetésében, tudván persze, hogy más....

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.10. 18:28:35

@hegyaljai: Egyetértek.
És ha már mi ennyit beszélünk róla....Az bizony jó lenne, ha már ott tartana a száraz furmint, hogy Chablis-kal mérik össze nemzetközi szinten is(:

fluffer 2010.03.10. 19:55:38

én speciel nem csalódottan, hanem részegen álltam fel az asztaltól...

Noir taster 2010.03.12. 06:47:29

@hegyaljai: Én is elgondolkoztam azon, hogy mi a száraz Furmint a nagy Furmint kóstoló kapcsán. Azt kell mondjam, hogy lehetetlen egy stílust találni rá. Azt sem lehet kimondani, hogy melyik iskolázás szerint a legszebb. Ha érdekel, én a www.herczegagnes.com oldalon írtam erről.
süti beállítások módosítása