Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A magyar bor megint szép lesz

2010.10.16. 08:00 - alföldi merlot

A borvilág wunderkindjei közül az egyik a szomszédunk: Ausztria. A vöröseknél világszerte jóval kevesebb hájpolásban részesülő fehér oldalon az utóbbi öt év talán legnagyobb áttörése az osztrák zöldveltelini, ami úgy vált divatossá és közkedveltté, hogy közben nem ment le kutyába. Wachau az elmúlt évtized során kötelező tananyag és tájékozódási pont lett, és az osztrák kékfrankosnak is van esélye a burgundi vonalon lopakodva világkarriert befutni. Nyilvánvalóan jó volna, ha a csillámporból ránk is ragadna valamennyi. A személyes véleményem az, hogy általában véve az osztrák bor messze előttünk jár, de ez nem jelenti azt, hogy lehetetlen volna itthonról olyan kisebb csodákat csokorba szedni, amelyek egy kóstoló erejéig megtéveszthetik a gyanútlan szemlélőt. Hál' istennek, úgy tűnik, Londonban most sikerült.

Október 12-én a londoni osztrák nagykövetségen teltházas (50 fős) osztrák-magyar borbemutatót rendeztek az ITD Hungary, a Masters of Wine Intézet, az Osztrák Bormarketing Szervezet és az Esterházy Alapítvány szervezésében. A szakmai szemináriumon 10-10 magyar és osztrák bort mutattak be. Az első körben Somló-Wachau, a másodikban kékfrankos-blaufränkisch, a harmadikban tokaji és ruszti édesborok szerepeltek.

A papírforma alapján, a harmadik etapot leszámítva, a tisztes helytállásnál többet nem remélhettünk. Ehhez képest az eddig kiszivárgott értékelések meglepetésről árulkodnak: az ügyesen összeválogatott magyar sor legalább döntetlenre hozta a meccset. (Az osztrák válogatott összeállításában viszont mintha egyéni érdekek lettek volna a meghatározóak (az Esterházy-borok nem részei az osztrák elitnek, és a Domäne Wachau is inkább ár-érték bajnok, mint az abszolút csúcs (viszont Roman Horvath MW a birtokigazgató). De emiatt fájjon az ő fejük (nem fog, tele a szekrény babérral)!) Elisabeth Gabay MW őszinte és lelkes értékelése: 



A bemutatón részt vett a Londonban dolgozó, aktuális magyar sommelier-bajnok Cseke Gábor, és volt olyan kedves, hogy a kóstolási jegyzeteit a rendelkezésünkre bocsátotta. 

Cseke Gábor jegyzetei:

1. kör: Fehérbor/Weisswein

Somlói Apátsági Pince Olaszrizling 2009 Somló
Meglepően mély szalma-arany szín a bor korához képest. Mély illat, szárított füvek és némi mineralitás. Ízben is vegetális egy kicsit, nagytestű, ízgazdag, magas savak, az alkohol sem hiányzik belőle. Kissé oxidatív jelleg. A maradék cukor sejthető, ha nem is érezhető egyértelműen. Az az 5 g cukor sokat dob az íz-intenzitáson. (7 pont)

Kreinbacher Kőkonyha 2008 Somló
Krémes illat, leheletnyi nyers tölggyel, halvány füves jelleggel, de semmiképpen sem a fa az uralkodó illatában. A magas alkoholt a szép nagy teste elfedi, kövessége és robusztus savai frissen tartják a bort. A jóval magasabb alkohol ellenére is könnyebben iható, mint az Olaszrizling, de ebből sem tudnék meginni egy fél üveggel. (7 pont)

Hollóvár Hárslevelű 2009 Somló
Illata nem túl karakteres, inkább csak az alkohol kiált belőle, némi vajassággal. Megrendítő íz, ami eléggé komplex, kimunkált, hihetetlen test, krémes struktúra. Bivalyerős bor, ami így is szépen mutatja a fajtát, kétségtelenül tiszta, de ugyanakkor lágy is egy kicsit. (7 pont)

Domäne Wachau Grüner Veltliner Federspiel 'Weissenkirchen' 2009 Wachau
Menta, citromfű, frisseség árad az illatából (acéltartályban erjesztve), egy éles váltás a magyar borok után. Citrusos, könnyed, tiszta, füves, növényi ízekkel, jó savakkal. Könnyen iható, mégis ízgazdag bor. (7 pont)

Weingut Knoll Grüner Veltliner Smaragd 'Loibenberg' 2007 Wachau
Szélesebb illat, komplexebb, a növények mellett kis mogyoró, vanília és gyömbér is megjelenik, némi mineralitással. Nagyon szép bor, sima struktúrájú, mégis friss és feszes. Az íz közepe azonban mintha egy kicsit üresebb lenne a kelleténél. (7 pont)

Domäne Wachau Riesling Smaragd 'Singerriedl' 2002 Wachau
Elsőre furcsa illat, intenzív, átható, csalános. Vastag, nagyon koncentrált anyag, minerális, először alig érezhető savakkal, pedig azok biztosan ott vannak valahol hátul. Mély íz, koncentrált, vastag, mégis könnyű inni (13%). (8 pont)

Egy hallgató "beszólt", hogy miért ragaszkodnak a somlói termelők a fahordóhoz, miért nem erjesztenek acéltartályban. Egyrészt ez itt a hagyomány évszázadok óta, másrészt a fajták, érési tulajdonságaiknál és karakterüknél fogva nem feltétlenül kívánják az acélt - hangzott a válasz Bodorkós Norbert és Isabelle Legeron MW részéről. Amúgy a kérdés nem biztos, hogy értelmetlen. 

2. kör: Kékfrankos/Blaufränkisch

Heimann Családi Birtok Baranya-völgyi Kékfrankos 2007 Szekszárd
Kedves, meleg illat, meggyes, nagyon meggyes, sok pirosbogyós gyümölccsel. Magas alkohol, ami hatványozza az ízeket, kissé lágy, de a sok és friss gyümölcsösség ellensúlyozza ezt. Erjedési aromák és ízek dominálnak, ez az amire az olaszok azt mondják: "vinoso". (7 pont)

Karner Gábor Vitézvölgyi Kékfrankos 2007 Mátra
Picit hűvösebb, meggyes, szilvás, kicsit fahéjas. Zárkózott, kell neki levegő és idő. Simuló tanninosság. Tartózkodó ízben is, de nagyon szép, tiszta, sűrű, tömör szerkezetű, őszinte bor, nem nagyon lehet belekötni. (8 pont)

Ráspi "Gneisz" Kékfrankos 2007 Sopron
Hihetetlenül gazdag, tiszta, intenzív illat, melyből vadmálna és rumosmeggy tódul kifelé. Közepes test, finom kövesség, kiélezett savak, mégis harmonikusak. Az egész bor vad, artikulálatlan, de nagyon tiszta és végtelenül természetes. (9 pont)

Kaló Imre Ispánberki Kékfrankos 2002 Eger
Mély illat, diszkréten, lassan fedi fel magát, egy jó adag cigánymeggyel. Vastag bor, nagyon jó arányokkal, széles, gazdag ízzel, hosszú lecsengéssel, a lehető legnaturálisabb stílusban. Ereje teljében van, a 14,4 alkohol elveszik benne, 8 év elteltével mintha olyan félúton járna az életében. (9 pont)

Ezen a ponton néhány, WSET-tankönyveken és INAO-poharakon nevelkedett MW-jelölt dobott egy hátast, amikor Kató András elkezdte sorolni, hogy a bor 2002-es, több évet töltött hordóban, bőven van még benne potenciál, derítetlen, szűretlen, fejtetlen, 60 napos macerációval, természetesen színmustból készült. "A borásznak nincs is prése" - részlet Kató monológjából.



Weingut Krutzler 'Perwolff' 2008 Südburgenland (95% BlauF, 5% CabS)
Mély, hűvös, igen zárkózott illatban, fekete bogyók, picit likőrös. Kicsit nyers ízben, közepes tannin, jelentős savakkal, szép alkohollal, de jó testtel, szedres, a kökény fanyarságával zárul. A Cabernet csak jelzésértékű a cuvée-ben. Kemény bor, nagy potenciállal. (8 pont)

Weingut Albert Gesellmann Blaufänkisch 'Hochberc' 2007 Südburgenland
Meggyes illat, kicsit nyíltabb az előzőnél, élénk savak, a karcosság gyanúja fel-felmerül. Ízben tiszta, kicsit vékonyabb stílus, de igazán élvezetes, ízgazdag bor sok-sok gyümölccsel. (7 pont)

Weingut Esterházy Blaufränkisch 'Föllig' 2008 Burgenland
Mély rubin szín, határozott, egyértelmű illat, áfonya, kökény. Ízben is picit lekvárosabb, nagyon enyhén újvilágias, technológiai bor benyomását kelti. Van az íz végén egy kis kátrányosság, ami engem zavar. (5 pont)

Weingut Prieler Blaufränkisch 'Goldberg' 1999 Burgenland
Feketeszeder, áfonya, erdei gyümölcsök illatban. Zárt, tömör struktúra, komoly tanninja lehetett, ha még mindig, 11 év után is feszesen tartja magát, cseppet sem szárító módon. Ízben nem kifejezetten kifinomult, de egyensúlya és potenciálja lenyűgöző. (8 pont)

3. kör: "Tokaj vs Neusiedlersee"

Disznókő Tokaji Aszú 6 puttonyos 1999
Mély arany szín. Mézes, szirupos illat, elegánsan. Narancshéj, némi kis trópusi gyümölcs-adalékkal, sok sárgabarackkal. Sima, de nem lágy, nagyon szép egyensúly, máig élvezetes, sőt mi több, nyoma sincs az öregedésnek. (9 pont)

Patrícius Tokaji Aszú 6 puttonyos 2003
Halványabb szín, barackos, bodzás, friss illat. Jó savkészlet, ami frissíti a bort, némi birs, sok gyümölcs ízben, tiszta, egyenes, nem különösebben komplex ízkép, inkább "dzsúzos", botrytisben sem teng túl. Fiatalos aszú. (8 pont)

Királyudvar Tokaji Aszú 6 puttonyos 'Lapis' 2005
Enyén füstös, "sötétebb" illat, datolyás, aszalt barack, talán még cassis is. Aszú a robusztusabb stílusból, jelentős savakkal, sűrű szerkezettel, szép hosszú lecsengéssel. Hihetetlen, hogy ez a legfiatalabb a három közül. (8 pont)

Heidi Schröck Furmint Ruster Ausbruch 2007 Neusiedlersee-Hügelland
Birs, alma, körte árad a pohárból, kendőzetlenül, nyíltan. Mogyoró. Ízben is almás, moderált édességérzettel, pedig 228g a cukra, hiába, a Furmint "szállítja" a savakat itt is. Nagyon kellemes, tiszta Furmint, a mindig mosolygós Heidi-től. (8 pont)

Weingut Kracher Scheurebe TBA 2006 Neusiedlersee
Meglepően sok a parfüm az elején, még a Scheurebe-től sem vártam volna ennyit, mögötte egy kis likőrösség. Nagyon édes ízben, kissé szirupos, de finom, izgalmas savakkal. Ezek, na meg a sok fehér gyümölcs által mégiscsak egy légiesen könnyed, friss stílus körvonalazódik. (8 pont)

Weingut Esterházy welschriesling TBA 'Kulm' 2004 Neusiedlersee-Hügelland
Nagyon mély szín, sötét borostyán. Szörpös, cseresznyekompót-illat. Lágy, de nagyon. A 257 g cukorral nem nagyon tudja felvenni a versenyt a sav ebben a borban, amire az olaszrizling fajtakaraktere még rá is dob egy lapáttal. Érdekes bor, de ha valaki azt mondaná, hogy befőttlevet kóstolok vakon, elgondolkodnék rajta. (5 pont)

Aki még nem ismeri ezeket a magyar borokat, annak jó szívvel merem ajánlani, hogy hajtson rájuk ízlésének és pénztárcájának megfelelően, mert mi is szeretni szoktuk őket.

Nemes Richárd segítségével sikerült Isabelle Legeron összegzését is megszereznünk. (folyt. köv.)

Címkék: ausztria somló tokaj disznókő eger kékfrankos heimann ráspi sopron királyudvar mátra patricius hollóvár kreinbacher esterházy kaló imre somlói apátsági pince karner gábor

54 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr772375253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

borispán 2010.10.16. 08:44:59

Disznókő Tokaji Aszú 6 puttonyos 1999
Mély arany szín. Mézes, szirupos illat, elegánsan. Narancshéj, némi kis trópusi gyümölcs-adalékkal, sok sárgabarackkal. Sima, de nem lágy, nagyon szép egyensúly, máig élvezetes, sőt mi több, nyoma sincs az öregedésnek. (9 pont)

A Disznókővel nem lehet szórakozni! Ez egy világklasszis! 10 pont is lehetett volna, megérdemli!

európai 2010.10.16. 09:09:50

Nagyon szép írás.

“Hollóvár Hárslevelű 2009 Somló
Illata nem túl karakteres, inkább csak az alkohol kiált belőle, némi vajassággal. Megrendítő íz, ami eléggé komplex, kimunkált, hihetetlen test, krémes struktúra. Bivalyerős bor, ami így is szépen mutatja a fajtát, kétségtelenül tiszta, de ugyanakkor lágy is egy kicsit. (7 pont)”

Az én véleményem hasonló, csak a pontszám nem egyezik.
A jegyzetem:
Érett, szinte harapnivalóan telt bor, nagyszerű ízvilággal. Máris kiválóan fogyaszható. Lecsengése sajnos nem elég hosszú, eléggé lágynak tűnik.
Jelenlegi állapotában 5 pont.

A novemberben szüretelt 2009-es Janka hárslevelű, véleményem szerint egy 8 pontos bor, arról is írtam egy jegyzetet korábban:

HOLLÓVÁR Janka Hárslevelű 2009

Töppedt szőlős, november végi szüret. Száraz-félszáraz bor (Lajos szerint száraz, szerintem félszáraz), gyümölcsös, hivogató, összetett és igen finom. 8 pont. A Janka valószínüleg kereskedelmi forgalomban nem lesz kapható, az októberben szüretelt és a Terroir Clubban hamarosan megvásárolható standard 2009-es Hárslevelűt 5 pontra tettem.

e_easy 2010.10.16. 09:14:00

hat ez igen jol esett a reggeli kavehoz,
orulok h somloi borok kerultek a ringbe es kekfrankosban sem maradtunk el/le.
Azert majd igyekszem a masik oldal borait is beszerezni.

margora: felhaborito h elobb jutottak SAP olaszhoz mint en :)

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.16. 09:53:23

OFF:
csak kérdezem: milyen illata van az alkoholnak, ami "kiáltani" is tud?
Amúgy nagyon szép és hasznos írás, és bízom benne, hogy lesz folytatása másutt is!! Köszönjük.

napoletano 2010.10.16. 10:44:54

Hat jol van, a rez ki lett vagva... szep szereples, a borok is remekek, jol lettek kivalasztva. Kerdesek azert felmerultek: a) miert Kalo Imre, ha az o borait nem lehet kapni meg Mo-n sem? V. a Terroir Club (Kato A. kint volt) a jovoben arulni fog Kalo-borokat? Maskulonben talan felre lett ertve a bemutato celja... Ha a vilag megostromolja Kalo I. pincejet, akkor ott hamarosan ve'r fog folyni... b) Tokajbol - harom aszu, Rusztrol egy sem. Nem kellett volna kozejuk egy kesoi szuretelesu tokaji? Igy kisse almat kortevel kellett osszehasonlitani. Az aszukkal meggyozodesem szerint semmi nem veszi fel a versenyt; a sorrend is fura - aszu utan kostolni "sima" edesborokat? Errol jo lenne megtudni kisse tobbet. c) a Disznoko vajon a birtok-aszu, v. a Kapi volt? Megtudhato?

pintia 2010.10.16. 11:04:29

Az összemérésen felül mi volt a rendezvény célja? A magyar vörösök és fehérek nagyobb része itthon is relatíve kevés helyen, kis szériában elérhető, tehát nem export potenciálról van szó, legalábbis nem volumenben. Egyfajta 'status quo' avagy ezek is mi vagyunk? (lsd. a "Magyar borok külföldi polcokon" írást.)

borispán 2010.10.16. 11:24:25

"Egy hallgató "beszólt", hogy miért ragaszkodnak a somlói termelők a fahordóhoz, miért nem erjesztenek acéltartályban. Egyrészt ez itt a hagyomány évszázadok óta, másrészt a fajták, érési tulajdonságaiknál és karakterüknél fogva nem feltétlenül kívánják az acélt - hangzott a válasz Bodorkós Norbert és Isabelle Legeron MW részéről. Amúgy a kérdés nem biztos, hogy értelmetlen.

Ezt most kiragadtam!
A kérdés JOGOS! A német rizlingeknél is fahordóztak "hagyományból", de a második VB után a rozsdamentes acél egyre jobbaan elterjedt. Én megértem hogy Norbi (jól nézel ki öltönyben ba**d meg!) támogatja a fát, el is fáztak egy csomó bort Kreinbacheréknél. Szerintem jobb lenne az acél, tisztább bort adna az biztos. Jó lenne ha valaki belevágna a dologba.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2010.10.16. 11:41:47

szép eredmény ez és nagy szakismeretről tesz tanúbizonyságot a magyar sor összeállítása, gratula az illetékeseknek!

a rendezvény célja meg nyilvánvalóan az volt, hogy a nemzetközileg ismert szakértőknek és az egyik legfontosabb európai piacnak megmutassák, mily közel van egymáshoz a két ország borkészítési képessége és LEHETŐSÉGEI!

pont ezért csatlakozom a három előttem szólóhoz!
- mert míg a magyar borok egyértelműen felülreprezentálják az országot, az osztrákok alulreprezentáltak és ezekből a magyarokból kevés hozzáférhető.
- régi hozzászólásaimmal összhangban most is azt tudom mondani, tök jó, hogy a csúcsborokban, vagy a felsőbb kategóriákban versenyképesek vagyunk (kis tételekkel!!), de az egyszerű 5-6 €-s borokban továbbra sem tudunk normál ivóbor vagy asztali bor kategóriában versenyezni velük és ez a tömegfogyasztás.
- borispán hozzászólása különösen tetszik, mert rámutat, hogy technológiai területen sem biztos, hogy elég nyitottak vagyunk (mondjuk hasonlóan Isabelle-hez, aki viszont ezt megengedheti magának - szemben a magyar borral.)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.16. 11:58:58

Gratulálok mindenkinek a sikeresen bonyolított rendezvényhez!

Én most személy szerint örülök, hogy a 2002-es Kaló Kékfrankos is szerepelt a sorban, személyes kedvencem, hitem gyökere, mondhatni, örülök a 9 pontjának is, én sokáig töprengtem a 8-9-10 ponton, de hibát nem tudtam találni benne, a legalább 9 egészen biztosan garantált.

Értem, hogy nem lehet kapni, csak az őstermelőnél, meg már ott sem, de nem tudok egy kékfrankost sem ELKÉPZELNI, ami többet mutat be a fajta
lehetőségeiből. ("Sokat kell még tanulnom." copyright vf)

És A kékfrankost mint olyat érdemes bemutatni a világnak, még ha a sógorok már dolgoznak is rajta.

A két somlói jegyzet (sap & hv) picit meglep, de ezek szerint jól választottak a srácok, ha a 7 pont nálad is megvolt. Kicsit tartottam a lista alapján a meleg év és az érettség/túlérettség jegyeinek az esetleges előnytelen bemutatkozásától, pláne 'strukturalista', valszeg burgundin és rizlingen nevelkedett MW-k előtt, de akkor ez hálistennek alaptalan volt.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.16. 12:01:04

@Szomjas Gödény: márhogy persze nem voltam ott, korábbiak a kóstolási élmények, meg az aggodalmak, kicsit tán félreérthető volt az előbbi kommentem.

Daeril 2010.10.16. 12:50:56

Nagy gratuláció! Különösen Kraner Gábornak aki kijuttatta a Mátrát a kitűnő borával (hazabeszélek)!

dagadtos 2010.10.16. 14:21:05

@Szomjas Gödény: a 2002-es Kalóról, ha ez ugyanaz a bor, már mi is írtunk: alkoholista.blog.hu/2009/03/06/kekfrankos_sprint_2. Nálam az egész tesztet megnyerte, nemcsak az egri szakaszt. Ezzel együtt nekem a 9 pont mérhetetlen túlzásnak tűnik, nem akarom tagadni.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.10.16. 14:43:42

Élvezetes írás, köszönet érte!
A pontok szerintem is kissé bőkezűen lettek osztva, de sebaj. pl. A Kaló 02-es kékfrankos nálam is inkább stabil 7 pont volt, stb...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.16. 16:28:03

@dagadtos: Igen, ez az a bor - de nekem egyértelműen nem azt az élményt nyújtotta.

Nekem oda-vissza megverte az alábbi bort, pl, ami azért azt gondolom tudja a 7 pontot:

http://terroirclub.hu/index.php?data[mid]=3&data[id]=260

Esetemben itt inkább az egyedi élmény megvilágosító hatása lehet a ludas - vagy a ti palackotok egy szerencsétlen példány lehetett, még ha a leírás nem is ezt sejteti a linken. Mondjuk amikor én kóstoltam, akkor sem volt egyértelműen mindenki 9 pontra elájulva, ez igaz, bár nem tudom a konkrét véleményeket...

De az is lehet, hogy csak én akkoron, meg Gábor a minap fogott ki egy szenzációs napot azzal a borral.

borpancsoló 2010.10.16. 19:48:14

Szép eredmény, jó leírás, remélem még sok ilyenről (fél)sikerről olvashatunk!

Hogy a kötözködés is meglegyen; van egy kérdésem: Hogy lehet vörösbort színmustból készíteni? A maceráció végén a színlevet még érteném, de eddigi tudásom szerint cefre-erjesztésnél színmustról nem beszélhetünk. :)

borpancsoló 2010.10.16. 19:49:42

bocs: "sok ilyen" nem "sok ilyenről"

európai 2010.10.16. 22:11:37

Ezt az írást és a hozzászólásokat többször átolvastam (nagy kedvencem az egész) és azon gondolkodtam végig, hogy mi is az igazi siker.

Figyelemfelkeltésre kiváló ez a kóstoló, de csak ha megfelelő mennyiségben, megbízható minőségben, folyamatosan hozunk ki jó borokat, amit szerintem az osztrákok már elértek a nemzetközi piacon, akkor győzhetünk.

Mert hiába 9 pontos a Kaló, "készült 221 palack", ha az osztrák ellenfél bora bár 7 pontos, de "készült 30 ezer palackkal" ami jó sok helyen kapható-ő győzött.
Ezt csak példának mondtam.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.16. 23:36:14

@európai: Ez így van, de lassan asszem ezen a téren is elkezd változni a helyzet.

Eddig leginkább a minőségi borkészítés volt a hazai program, és itt össze is gyűlt szerintem a kritikus tömeg, készülnek világszínvonalú borok, több is, a következő lépés a mennyiség termelése lehet. Persze ezen a téren a kézműves pincék már kevésbé tudnak majd versenyezni, azt hiszem.

És emellett megmarad az "érdekes borok piaca", ahogy shiraz szokta emlegetni a dolgot, de ezt valszeg kivehetjük a világhír témaköréből.

csekegabor 2010.10.17. 02:38:43

Sziasztok, csak pár reagálás a hozzászólásokhoz:

Igen, utólag átnézve az értékeléseket, lehet hogy egy kicsit tényleg jószívű a pontozás, de hadd szögezzem le, hogy:
- ez a pontozás nem kompatibilis a drákói szigorú Művelt Alkoholista pontozásával, már csak azért sem, mert én vagyok művelt alkesz
- kb 3 percem volt minden borra, olyan gyorsan jöttek a borok, szóval ezeket a pontokat nem vésném kőbe, de akkor és ott így gondoltam.
A borok értékelésénél elfogulatlanul jártam el, egy részüket nem is ismertem (kb 3,5 éve nem sok magyar bort ittam, sajnos).

Borpancsoló barátunknak: igazad van, a színmust szerencsétlen megfogalmazás. Ha jól tudom, bár nem vagyok borász, ott azért a végén egy kicsit meg lehet nyomatni a törkölyt préseléssel, nem? Ez itt nyilvánvalóan elmaradt, szóval így értem a színmustot (színlevet). Javíts ki, ha tévedek.

üdv: Gábor

Chambertin 2010.10.17. 11:55:42

@borispán:
Kedves Birispán! Nem vagyok nagy kommentelő, de megszólítottál, így regisztráltam gyorsan.
Először is mindenki nevében, aki részt vett a kóstolón köszönöm a cikket. Azt hiszem nem nagyon kell magyaráznom milyen fantasztikus lehetőség volt ez a magyar bor számára és nagy öröm, hogy ebből cikk is született, így sokan láthatják, hogy azért dolgozunk a magyar borért - mégha néha nem is kap mindig nagy publicitást.És legyen egy sor a köszöneté az osztrákok felé - nyitottságból és önzetlenségből jeles! Mellesleg tegnap este Pepi Schuller-el, az ötletgazdával együtt voltam egy rendezvényen, még mindig a keddi rendezvény volt a téma, ez azt hiszem önmagáért beszél.
na de vissza a kérdéshez. Ha jól emlékszem vhogy így szólt: miért használnak a termelők fahordót kevésbé aromás fajtákhoz - itt valszleg az olaszrizlingre gondolt - és miért nem acélt? Meglepett a kérdés, mert a három bor egyikében sem lehet véleményem szerint fát felfedezni - hidd el a miénkben sem! A válogatsánál ez (is) szempont volt. Bevallom kicsit el is bizonytalanodtam és nem megalapozott, inkább "ami a szívemen a számon" választ adtam, nevezetesen, hogy a használt hordónak vannak kifejezett hagyományai a Somlón és a kistermelőknél a borkészítési filozófia, ez a hagyomány ill. a technológia hiánya miatt nincs acéltartály. Viszont azt is megjegyeztem - na és ezért írok - hogy részben egyetértek a felvetéssel - egyébként én is nagy rizling rajongó vagyok - és el is mondtam ott, hogy bizonyos esetekbena mi is megfelelőbbnek tartjuk a tartályt, ezért is fektetünk a most épülő új pincészetünkben nagy hangsúlyt az acéltartályos erjesztésri technológia kiépítésére.
Én is tudom, hogy az elején sok bort "elfáztunk", de aki ennek ellenére kiatrtó és a 2007-es, 2008-as borainkat megkóstolja, már reményeim szerint pozitívabban látja a hordóhasználatot.
üdvözlettel, Bodorkós Norbi

Chambertin 2010.10.17. 11:58:50

@csekegabor:
köszi a jegyzeteket Gábor, valóban kevés idő volt,üdv,
Norbi

borispán 2010.10.17. 12:49:20

@bodorkos: Köszönet hogy visszajeleztél annak ellenére ,hogy piszkosul elfoglalt vagy!
Szokott itt lenni egy csomó Somló írás meg komment, én marhára örülnék ha többször is megjelennél és hozzászólnál, elmondanád, mi újság van nálatok, mert mégiscsak ti vagytok a nagyok a hegyen.

kávéscsésze 2010.10.17. 16:42:05

Kérdés:
Mi alapján lett kiválasztva, hogy milyen borok kerülnek bemutatásra?

Egy nagyon fontos különbség Ausztria és Magyaro. között: Az osztrákok már rég rájöttek hogy egymással együtt kell dolgozni, és nem egymás ellen.

4 barát magánakcióját nem tartom sikeres bemutatkozásnak.
Lehet magánvéleményük, de nem nevezném közösségi borbemutatónak.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.10.17. 17:24:30

Részben kávéscsésze felvetésére: véleményem szerint MESSZE az eddigi legelőremutatóbb magyar borválogatás, ami külföldiek elé került. Gratulálok a szervezőknek! Külön öröm számomra Karner Gábor borának szereplése.
Szerintem igenis nagyon számítanak az ilyen kóstolók, mert a legkifomultabb kóstolók között így fölíródunk a térképre az igazán figyelnivaló, érdekes borországok közé. Tudják ők, hogy egyelőre csak nagyon kicsi mennyiségek készülnek az ennyire karakteres és kiemelkedő borokból (fontos, hogy ezek mindkét kritériumot teljesítik!!!), de a lényeg, hogy tudják, hogy LEHET itt ilyeneket készíteni, és ha minden körülmény jól alakul, akkor adott esetben 5-10 év múlva készülhet ilyen borokból sokkal több is.

A másik, hogy így még jobban várom, hogy megkóstoljam Takács Lajos 2 különböző 09-es hárslevelűjét, a gazda szerint két eddigi legjobb boráról van szó. Pedig a 05-ös hársát meg a 08-as furmintját nehéz überelni.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.10.17. 17:52:13

Az viszont tényleg igaz, hogy a fairség kedvéért egy Moric meg egy Umathum kf is elkelt volna az osztrák oldalon. De ez csak csomókeresés a kákán, és inkább így, mint fordítva:)

kávéscsésze 2010.10.17. 18:19:40

pinotnoir_777: Örülök hogy tetszik Neked!
Nekem nem ez a véleményem.

Várom hogy valaki válaszoljon a kérdésemre, a szervezők közül.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.10.17. 18:53:36

kávéscsésze,

Szerintem van egy különbség: ott lehetett volna Knoll helyett F.X. Pichler, Domaine Wachau helyett Hirtzberger, stb, biztos náluk sem teljesen egyértelműek ezek a döntések, sehol sem azok a világon. Ha már mindenképp valami nagyon hiányzik ebből a sorból, akkor az nekem a Moric. Vajon ő reklamált hogy "ki állította össze a listát"? Nem hiszem.
Egyébként meg az eredmény a magyar borok szempontjából abszolút igazolja és legitimálja a válogatást, bárki is legyen mögötte.
De nálunk még azért szűkebb a mezőny: ha nekem kellene igazán érdekes ÉS kiemelkedő borokat kiválogatnom bármilyen kóstolóra, nem tudnék kb 15-20 pincénél többtől válogatni...és akkor kb a fele tokaji pince lenne. Persze ez csak az én véleményem.

felvetés 2010.10.17. 19:28:47

@Szomjas Gödény: Csatlakozok hozzád, én nemrég kóstoltam Imre pincéjében ezt a kékfrankost, az egyik óriási élmény volt aznap este. Nekem 8 és 9 pont között, inkább felfele kerekedve. Persze előfordul, hogy Imre palackjai nem mindig szerepelnek kiegyenlítetten, de néhány nap általában csodát tesz velük.
Kíváncsi lennék shiraz "kolléga" véleményére is.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.17. 19:42:49

A hordóhasználat kérdéséről én azért annyit hozzátennék, hogy nehéz korrekt, elfogulatlan és szakmai választ kapni arra, hogy a Somlón miért használnak sokan fahordós erjesztést és érlelést.

Ha egy bortermelő egyszer eldöntötte, hogy fát avagy acélt használ és befektet egy tárolórendszerbe akkor értelem szerűen haza fog beszélni ha a téma előkerül. Akinek jellemzően acéltartályos rendszere van az valószínűleg meg fog esküdni arra, hogy csak abban van a jövő és a fahordót használók azok elmaradottak, technológiailag fejletlenek. Aki pedig sok-sok évig dolgozik együtt kádárokkal és éveken át járat be egy fahordós rendszert az nyilván jellemzően erre a modellre esküszik és az acélosokat tartja technoborászoknak.

Egyikről a másikra váltani nagyon költséges és nagyon rizikós. Nem is szokás.

Én mindenkinek azt javasolom, hogy amikor ebben a témában egy gazda nagyon markáns véleményt fogalmaz meg akkor nézzük meg, hogy a gazda melyik rendszert használja és _MIÉRT_. Nem mindenki egy kikristályosodott koncepció alapján megfontolt és átgondolt döntés alapján használja azt amit használ. Sokaknak egyfajta kompromisszumként használják azt amit használnak és sajnos még nem divat nyíltan beszélni ezekről a kompromisszumokról.

Az igazság mint ahogy sok más témában valahol középen van. Lehet fahordóban is és acéltartályban is jó Somlóit csinálni. Mindkettőnek megvan a maga előnye és a hátránya. Nincsen tökéletesen jó választás. Nem lehet azt mondani, hogy az acélé a jövő, ahogy azt sem lehet mondani, hogy a fahordón kívül minden szentségtörés.

kávéscsésze 2010.10.17. 19:46:56

Nekem más a véleményem.
Ausztriában máshogy megy hidd el.
Kíváncsi vagyok hogy zajlott a szervezés.

napoletano 2010.10.17. 19:47:07

@kávéscsésze: Nem ertek egyet veled, pajtas. Nehez ezt a bemutatot ugy ertelmezni, hogy ez "negy barat maganakcioja" - es ahogy a sorok kozt sejteni lehet, ezt tkp. az osztrakok "buliztak ki" - es ok hivtak meg a magyarokat. A valogatas, akarki vegezte, jo minosegu borokat tett a sorba, talan tul is lottek a celon - de nem tudom, mi volt a cel? Ugy tunik, az osztrak fel maskeppen ertelmezte a feladatot, de ez nem nagyon nagy baj. Tehat akarki is tette, jol tette - es mivel most ezzel talakokztak a kostolok, nekik ez a "magyar bor" - es nem kerekedett rossz velemenyuk rola. Es ennyi - tovabbi hezitalasra, esetleg fanyalgasra nincsen alap, mar ami a kivalasztast illeti. (A korabban felvetett kerdeseimre meg valaszt remelek.)
Egy masik kommenthez: igenis egy orszag borhire az elit borokbol szuletik - meg akkor is, ha az eladott boraik tobbsege nem lesz ilyen bor - ez termeszetes, hiszen az elit mindenkeppen kiemelkedo, es kis mennyisegben termelt borokbol all osze. De igy van mindenhol - pl. Burgundiaban (is) az elit borok hire adatja el a tobbit - a termeles nagy resze nem premier cru borokbol all (ettol nem lesz szelhamossag az egesz). Ez mar csak igy van.

kávéscsésze 2010.10.17. 20:01:50

Az osztrákok szerveték? Ki szervezte? -én is ezt szeretném megtudni.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.10.17. 21:05:20

@kávéscsésze: Nem hiszem, hogy másként MEHET. Valakinek vagy valakiknek a szubjektív ítélete alapján döntik el nyilván, hogy melyik borokat küldik ilyen kóstolókra. Hogy az állami szer-e vagy alapítványi vagy akármilyen, az másodlagos. Újra hangsúlyozom, szerintem a sor osztrák része sokkal egyértelműbb kérdőjeleket tartalmaz, mint a magyar. (Moric, Umathum, Nikolaihof, F.X. Pichler, Hirtzberger, akik gyakorlatilag világsztárok) És ott is vannak különböző termelői csoportok. De kikristályosodottabbak a dolgok, nagyjából van egy elfogadott elit csapat, azon belül legalábbis nyilvánosan, nagy hanggal nem fúrják egymást. Nálunk szerintem negyedannyira sem tisztultak le a dolgok, még nagyon formálódóban van az értékrendszer.

Szerinted nem az fontosabb, hogy ebből végre jól jöttünk ki, mint az, hogy ki válogatta? Nem is örülsz ennek az eredménynek?
Fociban van egy alapszabály: a győzelmet nem kell megmagyarázni:)
Néha legyen már egy kicsit jókedvünk...

borispán 2010.10.17. 21:42:55

@BZoltan: Hát ezt jó körülményesen elmagyaráztad ba**d meg, de azért köszi!
Vegyem akkor úgy, hogy az apátsági pince NEM használ RM acélt?

kávéscsésze 2010.10.17. 21:43:47

Nekem nem a borrokkal van a bajom , hanem az emberekkel, akik úgy adják elő mintha valami szuper csoda történt volna. Könyörgöm az osztrákok szarnak a fejünkre, nem ők rendezték. 50 ember a nagykövet meg a felesége meg a magyar rokonok, meg az a pár master of wine akik szeretnek minket, de attól még nem fog 100 kamion kiindulni Angliába, tele magyar borokkal. Az átlag fogyasztó az egyszerű borokat kedveli, nem a túlkomplikált borokat.

borispán 2010.10.17. 21:53:16

@kávéscsésze: Mi az utazás célja? Jobban megválogatva, az osztrákok persze hogy levertek volna minket, mint vak a poharat. Na és? Volt egy kóstoló, megálltuk a helyünket, legközelebb mégjobban fogunk szerepelni, és kész.

borispán 2010.10.17. 22:00:01

@kávéscsésze: Az átlag fogyasztó az egyszerű borokat kedveli, nem a túlkomplikált borokat.

Hát persze, csakhogy mi labancokat mentünk kipofozni és ahhoz az átlagbor kevés! A szuperlativ minőséget nevezed túlkomplikáltnak, mint a 99-es Disznókő?

kávéscsésze 2010.10.17. 22:52:44

Mindenki a saját pénzéből reklámozza magát.
Én is boldog lennék ha borkereskedőként mások pénzén utazhatnék a világ minden tájára,majd előadnám hogy mekkora sikert értek el a boraim, hát persze mert én árulom!!!! Jeah köszönöm barátaim hogy mindenhova elutazhatom veletek, mit érne a világ barátok nélkül...

kávéscsésze 2010.10.17. 22:54:42

A wachaui az wachaui a somlai az meg somlai.
Oszt kész..

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.10.17. 23:27:22

@kávéscsésze: "Az átlag fogyasztó az egyszerű borokat kedveli, nem a túlkomplikált borokat."
A wachauiak azok egyszerűek vagy túlkomplikáltak szerinted?

Szerintem meg akkor fog majd 100 kamion kiindulni Angliába, ha erős lesz a borpiramisunk minden szintje, és a legfelső szint nagyon magasan lesz, és ezt a világ is felismeri. És nem elég csak jó borokat készíteni(leginkább a legmagasabb szinten), arra van szükségünk, hogy önálló KARAKTER legyünk. Én ezt nem nevezném komplikáltságnak.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.18. 00:48:03

@kávéscsésze: Úgy látom, hogy nem nagyon tüsténkednek a szervezők a válasszal, megosztom veled megalapozott sejtéseimet:

Szerintem az Institute of Masters of Wine szervezte az eseményt, itt a linkje a honlapjukon, sztem csak a saját eseményeiket teszik ki:

mastersofwine.org/en/events/index.cfm/eid/1AA412C3-3F7F-4647-B813671E2E04FAC2

a borok, ha jól látom, akkor leginkább a Terroir Club kínálatából kerülnek ki, valszeg a közös pontot a rendezvényen is előadó Kató András jelenti, úgy képzelem, hogy ő válogatta a borokat is, persze lehet, hogy itt nagyot tévedek.

Én személy szerint más borokat mutattam volna be, de mivel nem én szerveztem, hanem más, ezért más borokat mutattak be. Ezzel nincs is tán nagy baj, ezek a borok becsületes borok, és sok egyedi arcát is bemutatják a magyar föld lehetőségeinek, még ha más is esetleg az egyéni vélemény. Azt hiszem, hogy az osztrákok és a magyarok is mást vittek volna, ha a nemzetközileg legismertebb borokat kérik tőlük a szervezők.

Ez a rendezvény szerintem maximum azt az alapot tudja megkapirgálni a "kamionok indulás előtt", hogy érdekes, izgalmas borokat mutat be értő közönségnek, hogy azok tudják messze vinni a boraink hírét. Ezt a feladatát a rendezvény szerintem ellátta.

Szerintem a szervezés kb úgy zajlott, hogy kitalálták az intézetben, hogy legyen egy ilyen rendezvény, biztos lobbiztak is az érintettek, hogy milyen jó lenne ám ez az ötlet, a házigazdáknál kéznél levő releváns emberek kiválasztották a borokat, kiküldték, a honlapot és a híreket figyelő közönség jelentkezett az alkalomra, és megtartották a kóstolót.

Kívülről ezt sejteném, már amennyire halvány sejtésem van arról, hogy mi folyhat arrafelé. Aztán majd lehet, hogy jól rámcáfolnak. A hazai lobbisták személyét, erejét, tevékenységét nem tudom neked felbecsülni, ehhez nálamnál jártasabb embert kell kérdezned.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.18. 07:00:23

@Szomjas Gödény: A Terroir Club 3 tételt forgalmaz a bemutatott 9 magyar borból.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.18. 07:12:47

@borispán: A Somlói Apátsági Pincénél valóban nem használunk acéltartályt. Elsősorban nagyobb méretű (500-2000l) magyar tölgyből készült hordókat használunk, három éves beavatás után. Ezen kívül vannak kishordóink, szélesítendő a lehetőségeinket. A hordókapacitásunk úgy kétszerese az éves termésnek.

Szerintem jelenleg egyetlen olyan somlói termelő sincs akinek a szőlészeti avagy borászati technológiájában a minőségi ugrás egyetlen vagy akár a legjelentősebb akadálya a hordórendszer (akár acél, akár fa) lenne.

Vagyis van még teendő bőségesen más téren.

Amúgy érdekelne, hogy benned kit tisztelhetek.

Balogh Zoltán

vörös és fehér 2010.10.18. 09:06:07

@pinotnoir_777: no igen, az umathum és moric megfordult mostanság a mi poharunkban, és utána kicsit sírtunk a magyar kékfrankosok miatt.
borvirag.blog.hu/2010/10/18/osztrak_magyar_kekfrankosok_ketszer

persze nem vagyok mérvadó (még csak az kéne!!), nekem a karner kékfrankos sem tetszett, ennyire pláne nem.

invino 2010.10.18. 10:12:32

Tájékoztatásul:

A szervezés közös volt, a sajtóhírben felsorolt 4 szervezet együttműködése. A koncepció is közös volt, a májusi londoni borkiállításon találtuk ki. Megbeszéltük melyek a közös pontok, és ezt mely borvidékeken és fajtákon keresztül tudjuk legjobban bemutatni.

A nehézség talán az volt, hogy az osztrákok már az eredetkommunikációnál tartanak, kis hazánk pedig a fajtakommunikáció legelején...

Így lett hát Somló-Wachau, KF-BF és a Tokaj-Rust a téma.

A program hazai szervezésével engem bíztak meg. A borokat is én választottam ki. Csak Somló esetében kértem segítséget, vakkóstolót szerveztem (8 pincészet 24 bora) és bevontam a magyar MW hallgatókat (Romsics Laci végül sajnos nem tudott eljönni :-(

A kiválasztást, amely kb. 2 hónapig tartott, senki sem befolyásolta, sem a megbízó, sem mások, és főleg nem borászok.

Nyilvánvaló, hogy mindkét ország esetében lehetett volna más borokkal is hasonló sikereket elérni (különösen Tokaj esetében lett volna könnyű 3 másik Aszút kiválasztani), de - akinek még mindig nem lenne egyértelmű - ezen az eseményen nem az egyes borokon volt a lényeg, hanem az összképen, a magyar boron, amit néha úgy is neveznek, hogy Wines of Hungary.

Boldog hétfőt,

Nemes Richárd

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.18. 12:03:04

@invino: Köszi az infot, remélem senki nem érezte méltatlannak a megosztott találgatásomat.

Akinek meg mindez fáj, annak remélem őszintén fáj...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.18. 12:20:41

@kávéscsésze: azért azt megoszthatnád velünk, hogy Ausztriában hogy meg, meg hogy mi a véleményed...

Köszi.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.18. 12:32:32

@BZoltan: Hello! Nem túrtam át a TC honlapját egy gyors éjjeli kommenthez, be kell valljam, de én úgy számoltam, hogy összeadtam a termelőiket (Hollóvár, Karner, Ráspi, Királyudvar), és összesen 10-ből 5 bort kötöttem a TC-hez, mert hozzácsaptam a Kalót is, ismerve Kató András erős lelkesedését.
De tényleg nem a "forgalmaz" a helyes kifejezés, csak leginkább András ízlését véltem felismerni a borokon...

@Szomjas Gödény: A Terroir Club 3 tételt forgalmaz a bemutatott 9 magyar borból.

Köszönöm, hogy Richárd megosztotta velünk az igazságot, így nem kell az én hülyeségeimen találgatni senkinek.

shiraz 2010.11.16. 10:56:34

Sally azért jobban képben van :)
süti beállítások módosítása