Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kadarkák hercegnője

Gróf Buttler Egri Kadarka Nagy-Eged 2005

2008.01.09. 07:47 - palack

Nem kevés kóstolgatása volt már a kadarkának akár ezen a helyen is. Magam sem hanyagoltam a fajtát, ám igazán emlékezetes találkozásom még nem volt vele. Jó ideje már az útkeresés jellemző a borászokra és az érdeklődő fogyasztókra egyaránt. Bár elsőre Szekszárd kell hogy eszünkbe jusson róla, érdekes módon az utóbbi időben Heimannék hatos harmadosán kívül két egritől volt hangos a határ.

Orsolyáék kadarlányát Csite elhagyta, ám sajnos én nem találtam meg, pedig szívesen vigasztaltam volna. Buttler grófkisasszony kérdés nélküli öt csillagot kapott a Borbarát magazintól, első lett az előfizetők Top 12 szavazásán, ráadásul a másik lány csapodár vőlegényének is tetszett. Karácsonyra és egyéb családi örömök ürügyén megleptem magam ezzel a borral, annak ellenére, és azért, hogy nálam eddig elmaradt a nagy durranás a Bukolyi-borok bontásakor. Ez most legalább akkorát szólt, mint egy csúnyán felrázott pezsgő. Szerénységem okán pedig halkan jegyzem le, hogy megtaláltam a Kadarkát.

Cseresznyés, fáradtas szín, kadarkához illően nem kell meginni ahhoz, hogy a pohár fenekére nézhessünk. Kissé lomhán forog, aztán sűrű csíkokban a sebességkorlátozást szigorúan betartva csorog le a pohár falán. Csak a legvégén veszíti el a fejét a csepp, és lép a gázra, hogy visszatérhessen a többiekhez.

Orrban azon ritka szerencsések közé tartozik, akik már elsőre is vonzóak, ám a sokadik találkozás után is megmarad a bájuk. Kedves, mégsem direkt, így első szippantásra nem lehet pusztán egy-két uralkodó jegyet kiemelni. Ez korántsem hiba, inkább erény a javából. A mesebeli erdőben járunk. A napfény itt-ott átviláglik a fák sűrű, nedves lombkoronáján. Az öreg erdőlakók gyökerei behálózzák a talajt, közöttük kövér gombák és karcsú virágok burjánzanak. A fűszálak közé bújva és néhány bokor rejtekén illatos gyümölcsök mosolyognak ránk: erdei szamóca, csipkebogyó és varázslatos finomságok, amelyekkel csak a mesében találkozhatunk. A vadászok a távolban egy tisztáson tüzet raktak, vadpecsenyét sütnek.

Bizony, ez az illat nagy várakozást szül a szájban. Innen könnyű csalódni. Most azonban nem. A korty könnyű, légies, elegáns, hosszú és finom. Szinte lebeg a nyelv fölött, onnan incselkedik az ízlelőbimbókkal. Mesebeli hercegnő, de nem az a sápkóros, arisztokratikus fajta. Inkább a fővadász (gróf) lánya, aki beszéli az állatok és növények nyelvét, és természetes szépségével, eszével hódítja meg a királyfit. No meg remek egyensúlyával: savak, fűszeres gyümölcsösség, jó kadarkányi tannin tökéletes arányban. A savak játékosak, élénkek, elegánsak. Az illatban ígért gyümölcsösség még titokzatosabb, izgalmasabb ízben. Húsos, itt is belevegyül némi a vadászok pecsenyéjéből. Gömbölyű tanninjai elegánsak, remek időzítéssel érkeznek és távoznak, szép emlékeket hagynak magukról. A korty vége felé az alkohol kicsit túlmelegít, kikandikál cseppet. Mert azért a mese sem lehet tökéletes. A 8 pont tetején egyensúlyoz.

Visszatérve az útkeresés gondolatához: nem tudom, ilyen-e a kadarka, de szeretném, ha ilyen lenne. Aztán ha még az olcsóbb kategóriában is hasonló, csak egyszerűbb szépségekkel lehetne találkozni, akkor már csak a tarkabarka abrosz kellene a jó világhoz Óbudán.

Címkék: 2005 kóstolás vörös kadarka eger nyolcpontos gróf buttler

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr32277794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vörös és fehér 2008.01.09. 07:52:50

Ráadásul, ha jól tudom, a későbbiekben a kadarka nem fog önállóan megjelenni a Buttler szortimentben, mert a cél a Nagy Egedi bor elkészítése, azt fogja fűszerezni a fajta.

borosember 2008.01.09. 07:53:04

Mészáros Pálék '06-os Kadarkáját kóstoljátok,szintén remek tétel!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.01.09. 09:41:35

Az ára mennyi ennek a bornak?

dalton1 2008.01.09. 09:51:16

7000Ft körül van...

Én nemrég Dúzsi '02-es Kadarkáját ittam, nekem nagyon ízlett, főleg h ritkán találkozom ezzel a fajtával, valamiért...

ongroá 2008.01.09. 10:22:53

Más stílus ugyan, de a Dúzsi kadarkák valóban szépek szoktak lenni, főleg a 99-es.

deprimarius 2008.01.09. 10:39:30

én 6k-ról tudok. szerintem a legjobb eddigi magyar vörösbor, de mindenképp hatalmas kedvencem.

BOB 2008.01.09. 11:07:11

BZoli: combosnak combos, de megeri szerintem. Bar en "csak" 6500-ert vettem.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.01.09. 11:17:12

Bevallom, hogy nekem eddig a Buttler borok eddig leginkább csalódást okoztak. Lehet, hogy csak pechem volt vagy ignoráns satu hangulatban kóstoltam ezeket a sokak által az egekbe dícsért borokat, de valahogy nem jöttek be. Ezek után nagyon meg kell győznöm magamat, hogy kiadjak cirka ~25 eurót egy borért.

Sárfehér 2008.01.09. 11:18:19

Kedves Bob, hol? Nagyon érdekel. Itt hívom fel újra a figyelmet Polgárék 2006-os kadarkájára (ami nem a siller), ez az első saját termésük, elképesztő elegáns.

vörös és fehér 2008.01.09. 11:34:57

szerintem, csak hogy alámenjek az áraknak: én a zwack boltban 6000 alatt vettem, ha jól emlékszem. bár utólag belegondolva pont a zwack open alatt, mikoris minden bort leáraztak valamennyivel. Amúgy a decanter borboltban 6450, klubáron.

Ray Tango 2008.01.09. 13:18:01

"A" KADARKA amiről itten szó esett, kérem szépen...

lackó 2008.01.09. 14:50:01

Nem volt túl sok szerencsém a Bukolyi borokkal, nem ismerem őket. Csak érdeklődés szintjén: ha valaki kótolta Balla Géza 2000-es, esetleg 2002-es Kadarkáját, hogyan viszonyítaná hozzá?

A bejegyzés stílusa új, itt egyébként nem megszokott, irodalmi...fura körülírásokkal...mindekinek más képzete van a képekről szerintem...szóval nekem túl szubjektív ez a stílus...

friccs 2008.01.09. 19:33:06

Kedves palack!

Egyetlen jelzőt találok csupán írásodra: szenzációs! Tetszik a stílusa, mert itt nem megszokott és irodalmi. Tetszenek a körülírások és, hogy ennyire szubjektív! Bízom benne, hogy még sok bort fogsz ebben a stílusban "megénekelni" nekünk (nekem)ezen a helyen -persze csak az arra érdemeseket...-!

A legjobbakat!
Gy.

Derékhegy · http://www.derekhegy.hu 2008.01.09. 19:55:04

Csak ismételni tudom az előttem szólót,meg egy régebbi "beszélgetésünkkor" mondottakat. És igazad volt, jó lesz ez itt is, többen is olvashatják. Csak így tovább!:-)

lajafix 2008.01.09. 23:19:49

ez stílus, gratulálok a szerzőnek!

Fekete Leányka 2008.01.09. 23:48:19

Hajrá Eger! Hajrá Nagy Eged!

BORKER.EOLDAL 2008.01.18. 12:55:24

A KÉT NAGYMENŐ-SZERINTEM-MOST:
-VILÁGOS FELDOLGOZÁS:LD.FENN
-SŰRÜBB FELDOLGOZÁS:SZENTESI(2004)

NOMASSWINE 2008.01.18. 14:03:14

Nagyon felkeltette az érdeklődésemet a Kadarka és a borkeres kiscsávótól már rendeltem is 6 üveggel 5900ért.
Kóstolás után kommentálok!
süti beállítások módosítása