Támadt egy olyan kósza ötletünk, hogy wachaui rieslingeket kóstolunk falkában, aztán azon melegében magyar rajnait helymeghatározás végett. Jancis Robinson, David Schildknecht, Albert gazda és A. Móri Leányka mondták már nyomatékkal, hogy az osztrák fehér kincs (amiből mi relatíve olcsón meríthetünk). De csak nem hallgatunk a jó szóra. Én sem. Habozásomat részben az olcsóbb osztrákok langymeleg teljesítményére, részben saját száraz fehér-ízlésem kiforratlanságára, részben szolid hazafiúságomra vezetem vissza immár pironkodva.
Műtanninnal beszélgettünk jó múltkorában, hogy ő magyarként szereti a magyar bort, és hibáit egészséges elnézéssel fogadja, mert bár feladatunk az égvilágon semmi – fel nem kért senki, el nem várhat semmit -, de ha küldetéstudatként valami fölhomálylik, akkor az a magyar bor népszerűsítése, egészségének erősbítése. Így aztán kevés külföldit kóstolunk, még kevesebbről írunk, és akkor is más mércével mérünk. Alapvetően osztom ezt a módszertani hozzáállást, ám egyre jobban gyötör a gondolat, hogy ha a külföldi nagyságot kissebbítjük, a magyar középszert ellenben elfogadjuk/földicsérjük, akkor nem csak magunkkal, de a borászokkal is kicsellózunk, mert a jobbra törekvés helyett a babérokon heverésre ösztönzünk. (A témához lásd még Albert gazda és Bob nem egészen koncentrikus köreit.) Borbaráti körömben az utóbbi egy év magyar-külföldi kóstolói egytől-egyig kijózanító eredményt hoztak. Mivel nem készültek róluk kellően részletes jegyzőkönyvek, és a válogatás sem volt mindig velejéig átgondolt, ezért nem írtam róluk. De most akkora maflást kaptam, hogy a töredékességet is vállalhatóbbnak gondolom, mint a lapítást a fűben.
A kóstolt wachauiak:
Alzinger Riesling Smaragd Liebenberg 2007
Alzinger Riesling Smaragd Liebenberg 2006
Alzinger Riesling Smaragd Loibenberg 2007
F.X. Pichler Riesling Smaragd Loibner Berg 2007
Knoll Riesling Smaragd Kellerberg 2003
F.X. Pichler Riesling Smaragd Kellerberg 2002
A magyar rizlingek:
Bussay Csörnyeföldi Rajnai Rizling 2006
Bősz Adrián Bátaapáti Rajnai Rizling 2006
Légli Riesling 2006
Nyári Ödön Rajnai Rizling 2006
Pannonhalmi Apátsági Pincészet Rajnai Rizling 2006
Pannonhalmi Apátsági Pincészet Rajnai Rizling (hordós) 2006
Az első benyomás az osztrákokról az volt, hogy rendkívül gyümölcsösek, harmonikusak, áttekinthetőek és elegánsak. Ebből az összképből két bor lógott ki: a 2003-as méregdrága Knoll a komplexitásával és a 2002-es méregdrága Pichler a puskaporos übermineralitásával. A 2006-os Alzinger (pedig mennyire szép évjárat!) dugós volt. A 2007-es Alzinger Loibenberg, bár a sajtó szerint nagy ígéret, nekünk enyhe csalódást okozott: zavarba ejtett a háborítatlan gyümölcsösség, a ragozhatatlan kerekség, az egyszerűséggel határos átláthatóság. (Akkor én is dohogtam, de most milyen szívesen kortyolgatnám a diófánk alatt!) Két palack bor maradékát hazaszállítottam, és ezekről részletes kóstolási jegyzeteket gyártottam (l. lent).
Ezután jött a magyar kör, és letörtünk, mint a bili füle. Szerintem a Bussay volt a legközelebb ahhoz, hogy tisztes próbálkozásnak tituláljuk, de hát hol van attól a pihepuha, illesztésmentes élvezettől, amit az osztrákok nyújtanak. A két pannonhalminak is volt tábora, ám balszerencséjére a két negyedpalack szintén nálam kötött ki, és az osztrákok mellett (amelyek nagyságrendekkel drágábbak!) szánalmasan teljesítettek. Egyszerűek, savanyúak, éretlen, érdes savakkal. A legnagyobb pofáraesést azonban a MA két rajnai kedvence okozta. Különösen a Légli, ami afféle bezzeg-gyerekem volt, a bizonyíték arra, hogy van Tokajon kívül is hétpontos magyar száraz. Nos, vagy lefelé megy, vagy most bábozódik be, de ebben a mezőnyben jó, ha öt pontot hozott (a belső levelezésünk szerint messze nem ez az egyetlen eltompult palack). A Nyári pedig egészen gyászos állapotban van: 0-3 pont között választhatunk vérmérséklet szerint.
És akkor jöjjön a két alaposabban megismert osztrák.
Alzinger Riesling Smaragd Liebenberg 2007
Leo és ifj. Leo Alzinger a borvidék vezéralakjai, ez a smaragdjuk 28 euro a WC-ban. Ami elsőként szembeötlik, hogy a kánikulával vert 2007-es nyárhoz képest élénk, teherbíró, ugyanakkor csiszolt savakat sikerült megőrizni. A második, hogy ez egy kifinomult arányérzékkel szerkesztett bor, amiben feltételezhetően minden megvan ahhoz, hogy néhány év múlva kategóriát ugorjon. Az illat eleinte kissé zárt, aztán közepes intenzitással sárgadinnye, maracuja, ananász és némi egres bújik elő. A korty tiszta és kerek, kulturált savakkal. Inkább magas, mint széles. Ízben sárga gyümölcsök, agyag és vas. Nincsenek reszelős élek; harmonikus, selymes, kényeztető bor. A lecsengésben keményhúsú barack és virágok, némi cseresség, és ha nagyon figyelünk, egy kis zöldesség is bevillan.
Szolid elegancia. A pannonhalmiak nélkül talán föl sem tűnik, hogy egy magasabbrendű rizlingcivilizáció követe.
7 pont
F.X. Pichler Riesling Smaragd Loibner Berg 2007
Wachau szupersztárja, Ag egyik örökös kedvence. Az ára is ehhez méltó: 46 euro. Sötétebb szín, élénkebb, gazdagabb illat. A sárga gyümölcsök mellett széna és méz. Jóval teltebb korty, rétegzettebb, érdekesebb szerkezet. Az ízt a mineralitás uralja, a gyümölcsök és a zellerszár csak másodhegedűs. Csipetnyi maradékcukrot gyanítok benne, de ez nem borítja az egyensúlyt. Viszonylag nagy test és magas alkohol. A lecsengés gyönyörű: csupa gyümölcs (árnyalatnyi citromfűvel) és üdeség, intenzív és hosszú. 46 eurót soha nem adnék érte, de örülök, hogy egyszer kóstolhattam. (Vannak persze olcsóbb beszerzési helyek is: pl. ez vagy ez.)
8 pont
Azóta is keresem a megfizethető neveket és a barátibb árazású forrásokat. Most úgy tetszik, hogy a leggazdaságosabb ismerkedési módot a korábban Freie Weingärtner Wachau névre hallgató, ma viszont Domäne Wachauként másodvirágzását élő szövetkezet rizlingjei és veltelinijei jelenthetik. Az egész kóstoló legszebb bora, a Knoll Riesling Smaragd Kellerberg 2003 pedig vélhetően itt a legolcsóbb.
Címkék: ausztria hétpontos wachau nyolcpontos rajnai rizling riesling f.x. pichler alzinger
18 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr22579335
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Félédes Zweigelt 2008.07.22. 10:01:14
Egyetértek az építöjellegü üzenettel, hogy legyenek még sokkal nagyobb magyar rizlingek, de azért kicsit igazságtalannak érzem, hogy két-három árkategóriával drágább wachauiakkal eresztitek össze a magyar csapatot. Mintha az u19 válogatottat Torresék ellen küldtétek volna. Vagy a wachaui federspielmezönyt hülyéreverni egykét tokaji topszárazzal (bár nem rizling). Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy a kétrugó körüli jobb magyar fehérborok versenyben vannak a 8-15 eurós valóban kifogástalan wachaui (+kremstali +kamptali) mezönnyel. Tény, hogy a magyar jelölteket sokkal körültekintöbben kell választani, mint az osztrákot. Szóval hajrá, legyenek interkontinentális tehetségü nagy magyar rizlingek 5000 forintért, aztán majd ha felfedezik öket a nemzetközi szakírósztárok, mehet az ár 10000 fölé. Mi meg majd megint megbeszéljük, hogy túl vannak-e árazva. Bárcsak már ott tartanánk.
elzee 2008.07.22. 10:10:19
mutatok én nektek szép magyar rajnait...
ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.07.22. 10:21:16
Szentesi Józsi 2005-ös és mondjuk 2007-es Rajnaija, meg a doki 2007-ese az eddigi legszebb hazai próbálkozok, szvsz offkorsz
marlington 2008.07.22. 10:59:39
Hű, azt hittem, Apátság überalles.
Meg kell néznem, mit tudnak az osztrákok, eddig csak ruszti ausbruchokat kóstoltam tőlük, és mondjuk az is felvette a versenyt Tokajjal (ha meg nem is nyerte egyértelműleg).
Meg kell néznem, mit tudnak az osztrákok, eddig csak ruszti ausbruchokat kóstoltam tőlük, és mondjuk az is felvette a versenyt Tokajjal (ha meg nem is nyerte egyértelműleg).
dalton1 2008.07.22. 12:45:11
Egyrészt egy 1500 Ft-os magyar bort hogy lehet összehasonlítani egy 46 euros osztrákkal...Nyílván nem véletlen az árbeli különbség. Másrészt teljesen más az éghajlat a Balatonnál mint Wachau-ban...hiába ugyanaz a szőlő.
ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.07.22. 13:43:06
v&f: annyira mint az osztrákok igen...:-)
Octopus 2008.07.22. 14:51:23
Villa Tolnay Rheingold 2005? igaz édes, de remek, a kifinomultság is megvan benne. Árban is lassan jobban közelit a wachauiakra :)
A külföldi borok diszkriminációján (kerülésén) viszont jó lenne már változtatni, főleg hogy engem azok jobban érdekelnek :)) (az "ébredés" már megvolt, azóta magyart alig iszok...)
A külföldi borok diszkriminációján (kerülésén) viszont jó lenne már változtatni, főleg hogy engem azok jobban érdekelnek :)) (az "ébredés" már megvolt, azóta magyart alig iszok...)
Félédes Zweigelt 2008.07.22. 16:53:25
Kicsit továbbmélázva a cikken off irányba nekem az állt össze, hogy igazából nem az a nagy dolog, hogy hárman a wachaui top5-10böl kiváló borokat csinálnak, hanem, hogy wachauban nincs rossz bor. Ugye sok viccelödés esik itthon a latin nyelvü csúcsküvékröl meg a districtus próbálkozásokról. Számomra Wachau tanulsága az, hogy ha valóban jelent és garantál valamit, akkor egyböl nem is annyira nevetséges a Vinea Wachau Nobilis Districtus kifejezés.
Ja és a cím mintha szóvicc lenne: másik blogon is el lesz sütve? :)
Ja és a cím mintha szóvicc lenne: másik blogon is el lesz sütve? :)
Shyr Kahn 2008.07.22. 17:35:50
Végre egy cikk, amiben megmondjátok a tutit... A magyar boroknak van hova kapaszkodni. Nem csak rizlingek terén. Várom a további cikkeket a jobb külföldi, illetve jobb magyar borok összehasonlítására, mert sajnos mostanában a patriotizmus ízét éreztem néhány cikkben, de még inkább az elvakult patriotizmust a hozzászólások nagy részében. Sokan úgy magasztalnak itthonit és úgy ásnak el újvilágit, hogy a külhoni borokhoz nem sok közük van. Szvsz kell a viszonyítási alap, azaz ha valaki igazán szeretne borokkal foglalkozni, akkor ismernie kell a hazai felhozatalt és a külhonit is.
Szegediszomelijé 2008.07.22. 18:12:19
Üdvözlégy küldetéstudat! Bizony, meg kell mérni magunkat, ha azt akarjuk, hogy ne "Európa egyik legkevésbé ismert borvidéke" legyünk. Tudom, az marketing probléma, de ahhoz tartalmat is kell ugye mutatni. Az értékelés biztos reális, azért két dologgal védeném a hont: Mo-n kevés a rizlingtermelő, a sógoréknál rengeteg. Éghajlatilag pedig messze nem Kárpát -medence, még 2007-ben sem. Én találkoztam a közelmúltban + és - esettel is: egy Shiraz Sonomából, nem olcsó, 5000Ft-ba van, de itthon ez sztem min. a duplája lenne magyar kiadásban. Nemrég viszont egy Mondavi (ha jól emlékszem) pinot noir barik -hát ilyen bort ne igyak többet, a füstös fán lívül nem sok íz volt benne, nemhogy pinot. Pedig ez is 4000 körüli, de a magyar mezőnyben a futottak mégbe férne be. Kíváncsian várom a hasonló összevetéseket -ah lehet, azonos/hasonló kategóriájú szereplők között.
dagadtos 2008.07.23. 03:46:00
ringsider: el kell ismét keserítselek, sajnos nem egészen, annyi osztrákot találok innen, amennyit jólesik, és azt is hozatok ide, viszont hadd kérdezzem meg, Te egyáltalán lepalackozott tételekről beszélsz? Vicc...persze asszem te osztottál ki egy 5 pontot a...hagyjuk is a fenébe.
Ettől még persze 10 ezres borokat összevetni 2 ezresekkel, és ebből bármi következtetést levonni, nem túl szép. És én azért nem mennék odáig, hogy magyar bort azóta nem iszom, nincs ekkora különbség, azt sem tartom igaznak. Pl. pont a Rheingold csodás bor, de kíváncsi vagyok, sok helyen lehet-e kapni 20 euroért olyan édesbort, mint a Zemplén Hegyhát 2002, például. Vagy épp most nyíltan és vakon is simán megállta a helyét a Konyári Cabernet-Syrah, amihez az itteni cikk miatt kaptunk kedvet.
Ettől még persze 10 ezres borokat összevetni 2 ezresekkel, és ebből bármi következtetést levonni, nem túl szép. És én azért nem mennék odáig, hogy magyar bort azóta nem iszom, nincs ekkora különbség, azt sem tartom igaznak. Pl. pont a Rheingold csodás bor, de kíváncsi vagyok, sok helyen lehet-e kapni 20 euroért olyan édesbort, mint a Zemplén Hegyhát 2002, például. Vagy épp most nyíltan és vakon is simán megállta a helyét a Konyári Cabernet-Syrah, amihez az itteni cikk miatt kaptunk kedvet.
Ray Tango 2008.07.23. 11:08:25
Légli Ottó 2007-es Rieslingjét érdemes lesz majd figyelni!
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2008.07.23. 11:11:26
Sajnos nincs rálátásom a külföldi borokra.
Múlt hétvégén voltam személyesen az Istvándy pincészetnél, Badacsonyban, és 1500 Ft-ért nagyon finom olaszrizlinget lehetett kapni.A 2006-os, és a 2007-es is nálam erős 5 pont.
Kiváncsi vagyok hogy ezekhez képest milyenek lehetnek a 6 Euros árkategóriájú külföldi rizlingek?
Múlt hétvégén voltam személyesen az Istvándy pincészetnél, Badacsonyban, és 1500 Ft-ért nagyon finom olaszrizlinget lehetett kapni.A 2006-os, és a 2007-es is nálam erős 5 pont.
Kiváncsi vagyok hogy ezekhez képest milyenek lehetnek a 6 Euros árkategóriájú külföldi rizlingek?
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.23. 11:37:39
kedves drbarta,
Bár a cikkben nem hangzott el azért szerintem érdemes megjegyezni, hogy a Magyarországon méltán népszerű olasz rizlingnek semmi köze nincs a világ sok más borvidékén rizlingként ismert nálunk rajnai rizling néven futó fajtához.
Legyen a kertészmérnökök feladata kibogarászni a két fajta pontos eredetét. De a legutóbbi kutatások eredménye szerint a rajnai alapvetően az egykor Weißer Heunisch-nak nevezett Gouais blanc és egy tramini-vadszőlő keresztezéséből létrejött alapvetően aromásabb, fűszeresebb és komplexebb bort adó fajta ameddig az olasz rizling avagy a Welschriesling egyáltalán nem aromás fajta és inkább a mandulás kesernyéjéről, halvány virágosságáról, jó savgyüjtő képességéről és stabil hozamáról híres. Ha jól tudom az olasz rizling pontos eredete nem tisztázott de hogy nincs rokoni kapcsolatban a rajnaival az fix.
Bár a cikkben nem hangzott el azért szerintem érdemes megjegyezni, hogy a Magyarországon méltán népszerű olasz rizlingnek semmi köze nincs a világ sok más borvidékén rizlingként ismert nálunk rajnai rizling néven futó fajtához.
Legyen a kertészmérnökök feladata kibogarászni a két fajta pontos eredetét. De a legutóbbi kutatások eredménye szerint a rajnai alapvetően az egykor Weißer Heunisch-nak nevezett Gouais blanc és egy tramini-vadszőlő keresztezéséből létrejött alapvetően aromásabb, fűszeresebb és komplexebb bort adó fajta ameddig az olasz rizling avagy a Welschriesling egyáltalán nem aromás fajta és inkább a mandulás kesernyéjéről, halvány virágosságáról, jó savgyüjtő képességéről és stabil hozamáról híres. Ha jól tudom az olasz rizling pontos eredete nem tisztázott de hogy nincs rokoni kapcsolatban a rajnaival az fix.
bodorján 2008.07.23. 15:00:29
Eljött a nagy nap. Egyetértek BZoltánnal, én is ezt akartam leírni!
drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2008.07.23. 18:05:44
Köszönöm a helyreigazítást!
Igazából az lett volna a lényege a kérdésemnek, hogy milyenek lehetnek a 6 eurós külföldi borok?
Ugyanis én ezt nem tudom. Elég sok hazai bort kóstoltam már, az üzletekben viszont nem tudok eligazodni a külföldiek között.
Többnyire elég drágák, és számomra a termelők ismeretlenek, semmit nem tudok róluk, így zsákbamacska.
A 6 eurósoktól meg félek, hogy nem elég jó.
Hazai viszonylatban is best buy-nak számit 1500 Ft.-ért olyan bort venni, ami makulátlanul ízlik.
Igazából az lett volna a lényege a kérdésemnek, hogy milyenek lehetnek a 6 eurós külföldi borok?
Ugyanis én ezt nem tudom. Elég sok hazai bort kóstoltam már, az üzletekben viszont nem tudok eligazodni a külföldiek között.
Többnyire elég drágák, és számomra a termelők ismeretlenek, semmit nem tudok róluk, így zsákbamacska.
A 6 eurósoktól meg félek, hogy nem elég jó.
Hazai viszonylatban is best buy-nak számit 1500 Ft.-ért olyan bort venni, ami makulátlanul ízlik.
dagadtos 2008.08.08. 02:44:24
A Knoll 2003-as Kellerberget egyöntetűen jobbnak találtátok, mint a Pichler 2002-est?
Utolsó kommentek