Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Igazságtétel

Demeter Zoltán Szerelmi Hárslevelű 2008

2010.03.17. 05:51 - dagadtos

Aligha van jelenleg frusztráltabb szőlőfajta a világon, mint a hárslevelű. Hogy az elmúlt tíz év nem neki kedvezett elsősorban, talán már megszokta, az utóbbi hetek furmintömlengéseit azonban nehéz lesz megemésztenie. A fumint így, a furmint úgy, és bár legtöbbször karöltve alkotnak nagyot, elég csak ránk nézni, a mindenféle Furmintszondák, Hungarian Furmintok vagy Hoppáhoppák még a nevét sem nagyon említik. Gyomorforgató fajtamarketing.

Úgy döntöttem legutóbb, ha már megkóstolom minden baj okozóját, a legnagyobb furmintlegendát, úgy tisztességes, ha bontok mellé egy hárslevelűt is. Életem legjobb hárslevelűjét. Nem volt rossz nap, egyébként.

Azt mondják, túl lágy és túl karakteres, az vele a baj. Illata van, azon meg nem süt át úgy a terroir, pláne ha nem repítik a magas savak. Demeter Zoltán hárslevelűje mégis dűlőszelektált: az alapanyag kizárólag a löszös talajú Szerelmi hatvan éves tőkéiről származik. Korához képest egészen mély színnel fogad, azért még inkább citrom, mint arany. Fineszes bor, visszafogottan illatos, elegánsan parfümös – sokat ad és sokat tikol egyszerre. Virágok, méz,  kukoricacsuhé és karamell elsőre. Később, ahogy a hordó szinte észrevétlenné válik, trópusi gyümölcsökkel, mandarinnal egészül ki az illat. Kifinomult és vonzó.

Kóstolva sós és édes, a maradékcukrot (7.2 gramm) és a közepesnél nagyobb testet kerek savak tartják meg puhán, de biztosan. A cukor ellenére sem tűnik túlérettnek, nincsenek kesernyék, perzselő alakohol vagy durva élek – botritiszt nyomokban sem tartalmaz. Lehetne komplexebb, lehetne lehengerlőbb, de bájosabb alig: gyönyörű íveken, élből-élbe mozog.

Nem tudom, lesz-e szebb ennél, vagy hogy meddig lesz ilyen szép egyáltalán, mindenesetre nem dugnám el a pince mélyére. Talán le sem vinném. 7 vagy 8 pont. Legyen 8, van mit törlesztenünk a hársnak. (6350 Ft, Terroir Club)

Címkék: tokaj nyolcpontos hárslevelű demeter zoltán szerelmi

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr41846078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kóstolómester (törölt) 2010.03.17. 07:30:36

"A cukor ellenére sem tűnik túlérettnek, nincsenek kesernyék, perzselő alakohol vagy durva élek – botritiszt nyomokban sem tartalmaz. Lehetne komplexebb, lehetne lehengerlőbb, de bájosabb alig: gyönyörű íveken, élből-élbe mozog."

Nagyszerűen leírtad a jó Hárslevelűt. Nekem semmi gondom a fajtával, sőt ha jó, jobban kedvelem mint a Furmintot mert az néha bizony elég nehézkesnek tűnik a pohárban.
Szóval ez így tisztességes, 8 pont egy öreg tőkék boráért amit DZ tökéletesen hangszerelt. Nem kell nehezebbnek lennie vagy erőlködnie.
Ha a Furmint Beethoven akkor a Hárslevelű Mozart.

Tapasztalataim szerint a jó Hárslevelű 3 évesen a legszebb, öt évesen már kezd nehezülni, észrevehetően édeskéssé válik és kezdi elveszti frissességét, harmóniáját. Tíz évesen még iható de a virágos jegyek már rég nincsenek meg és megjelenik a kamilla ízjegy.

Ez a Szerelmi lehet hogy jól fogja bírni de abban egyetértek hogy a bort akkor kell meginni mikor (nagyon) jólesik és ha ez most van, azzal nincs semmi baj.

loading 2010.03.17. 09:15:39

@Kóstolómester: Nekem a 2005-össel nem volt szerencsém. 2007/2008. fordulóján bontva már szétesett. Emiatt én nem javaslom a hosszú tárolását.

Kóstolómester (törölt) 2010.03.17. 09:30:41

@loading: "2007/2008. fordulóján bontva már szétesett"

Ez viszont gond. Egy 6 ezer forintos bor ne essen szét 2-3 év alatt.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.17. 09:40:04

Szívemből szólt ez a poszt. Hasonlónak éreztem én is a bort (az illat nekem egy kicsit enyhébb volt a vártnál, de ezzel együtt is remek volt). A 8-as, száraz Demeter sorban egyértelműen a legszebb tétel volt, pedig bizony a furmintok sem voltak komolytalanok (Veres, Lapis)! Ott és akkor mindenki láthatta, hogy nincs szégyenkeznivalója a Hársnak a furminttal szemben!! Ez a dűlő pedig Hárshoz teremtetett...
@Kóstolómester: Lehet valami abban, amit mondasz. Nekem a 2006-ossal volt nagyon kellemes tapasztalatom 2009 októberében. Tökéletes állapotban volt a bor akkor. Kár, hogy a 7-es elfogyott.

vörös és fehér 2010.03.17. 10:00:04

nekem kétszer kétféleképpen viselkedtek a régebbi Demeter hársak, úgyhogy megfejtésem az időtállóságra nincs

itt azt hittem, nagy a baj: alkoholista.blog.hu/2008/10/13/harsas_utazas_hetedik_megallo

itt megnyugodtam egy kicsit: alkoholista.blog.hu/2009/07/06/a_kerdesek_embere

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.03.17. 12:26:11

Dagadtos! Tetszett a leírás, az osztályzással is abszolút egyetértek. Megjegyzés: én azért a fajtához képest elég komplexnek éreztem a bort, valmint DZ szerelmi hársait fajtatársai mezőnyében messze a legtömörebb szerkezetűnek érzem.

@loading: a november TC-s vertikális hárs kóstolón a 05-ös szerelmi teljesen egyben volt ( más kérdés hogy a 08-ast már ott sokkal jobban szerettem)

e_easy 2010.03.17. 13:14:14

@loading: drbartanak igaza van, a TC kostolon teljesen egyben volt.
Az eltarthatosagra vonatkozoan akkor B.S emlitette a 06os barakonyi kapcsan h meg csak felfutoban (emlekeim szerint korabban is bontottak a tobbinel) + T.L is ~10 evet emlitett a 05 kapcsan.

loading 2010.03.17. 15:04:51

@drbarta: Biztos így volt. Az én saját példányom nem bírta ki. Ennyi.
Én már a 2006-osat is jobban kedveltem. :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.03.17. 15:36:47

@loading: jobb is volt:)
(de attól még nincs összezuhanva, legalábbis amit én kóstoltam:))
süti beállítások módosítása