Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Szentségtörés

Szepsy, Gróf Buttler, Gere Attila – három kudarc

2007.12.18. 07:21 - Albert gazda

Úgy döntöttem, egy posztban hozom össze a terroiristák volt és aktuális ikonját, illetve egyik mumusát. Mégpedig azért, mert az elmúlt egy-két hétben összehozott a jó sorsom mindhármuk egy-egy magasra pozicionált termékével – és nem ízlett egyik sem.

Szepsy István Király Hárslevelű 2005

Bő egy évvel ezelőtt végigkóstoltuk a mádi mester 2005-ös száraz tételeit, és nem nagyon tudtunk mit kezdeni velük. Elsősorban savhiányosnak és egysíkúnak találtuk őket, de annyira meglepődtünk – ma már ez jobban látszik –, hogy el sem vertük rajtuk a port igazán. Nem voltunk hozzászokva, hogy Szepsy István hibázhat. Aztán azt gondoltuk, hátha túl fiatalok ezek a borok, és ahogy tel-múl az idő, összeszedik magukat, gazdagabbá, intelligensebbé nemesednek. Nemrég azt hallottam, javulgatnak valóban. S bár furmintom nem maradt, egy palack Király-dűlős hárslevelű még akadt a tarsolyban.

Mélyülő aranyszín, nagyon szép. Illatában kis méz, növényi jegyek, mineralitás, érettség, finomnak sejlik. Szájban azonban nem tudja teljesíteni, amit orrban ígért. Hömpölygős, de lusta, nincs mese, túlzásba vihették az almasavbontást. Hiába a zamatok, a savérzet nulla, nincs, amit megtartsa, ellenpontozza az egyéb tartalmakat. Nem vibrál, nem lendületes, nem izgalmas. Nem kérdés, hogy meg lehet inni, jól is esik, de az egyensúly és a kraft hiánya miatt nem kaphat többet 5 pontnál.

Gróf Buttler Pinot Noir Selection 2004

Bukolyi László munkásságának hamarabb jött a híre, mint a borai, a 2000. év környékén beszéltem vele először, akkortájt, amikor megszerezte hektárjait a Nagy-Egeden. Értesültem arról is, hogy kitűnőek a telepítései, később hallottam, jók az első borok. Néhány évvel ezelőtt, a 2004-es vagy a 2005-ös borfesztiválon belekóstoltam a 2003-as pinot blanc-ba, lenyűgözött. A terroiristák csakhamar magasra emelték a Gróf Buttlert, masszív rajongótábor alakult ki körülötte. Én meg nem tudtam mit kezdeni vele, a pinot blanc után nem jött vidám folytatás. Kicsit ismétlem magam: nem győzött meg a 2003-as prémium bikavér, nem tetszett a Borbarátban ötcsillagossá minősített portugieser, még kevésbé a Csite kolléga által dicsért cabernet sauvignon, annyira sem a 2004-es B Cuvée. De miután két alkesztárs is top 10-be sorolta a Szarkás-tetőn termett szelekciós pinot-t, muszáj volt tennem próbát megint.

Színében zsenge korához képest túlontúl sok a barna árnyalat, jó, hogy pinot, de akkor is több tükrösséget szeretnék. Illata rétegzett, málna, bőrösség, füst, kávé, már-már mintaszerűen fajtajelleges, ám a háttérben bujkál valami szúrós nyersesség, ami szájban előretör. Ízeiben marad valamennyi az okos-visszafogott kifinomultságból, de savai élesek, buták, egyszerűek. A tannin sem segíti ki, kevés, de kemény, a savval karöltve végigkaparja a nyelőcsövet. Komplexnek még mondhatnám is, de koncentrációja minimális. Két pohár elég belőle. Hiába szellőzik, nem gömbölyödik. Nyilván nagy az anyag – de közepes a bor. Pedig tényleg úgy álltam neki, hogy végre jót fogok inni és írni a Gróf Buttlertől és -ről, mert kizárt, hogy a kemény mag nem ért semmit, csak én vagyok okos. Ugyanaz az iskola, mint a cabernet sauvignon és a portugieser – de mit ér a terroir, ha nincs elegancia és harmónia? Terroiristák, döngöljetek a földbe. 7 pontról indult, 5 pontnál ért talajt.

Gere Attila Kopár 2003

Ha már terroiristák és kemény mag, Villány legsikeresebb emberét épphogy inkább nem szeretni szokás bizonyos körökben. Nekem viszont többnyire tetszik, amit csinál. A végéhez közeledő esztendőben az Sz. Kis László-féle retrospektív kóstolón szerepeltek a borai a legfényesebben, de sokakkal ellentétben nem haragudtam 2005-ös szelekcióira sem. A 2003-as Kopárra viszont most haragszom – bár játszott sokkal jobban is. Az is lehet, hogy pont abban a csúcsévjáratban nem jöttek össze igazán Gere Attila dolgai. Két példa: a 2003-as Solus engem nem győzött meg, a 2003-as barrique cabernet sauvignon Bob kollégát sújtotta le.

Igen mély szín, kevéssé rendezett illatok. Gyümölcsös-hordós-zűrzavaros, tipikusan villányi, tipikusan gerés, itt-ott kis bőrös-avaros felhangok is feltűnnek, de vonzónak csak hazudni tudnám. Ízben sok nyers tannin és alkoholédesség. Erő van, de a harmóniát és az eleganciát hírből sem ismeri. Egyszerűen nem szép. Nem elég telt, nem elég komplex, nem elég játékos. Szerkezetében is furcsán keszekusza. Karakterében sem meleg, sem hűvös. Nem tudom, hova rakni, nem tudom, mit kezdjek vele, négy év alatt különbül is összeállhatott volna. 5 pont.

Címkék: 2005 2003 vörös fehér 2004 ötpontos tokaj eger gere attila villány pinot noir hárslevelű szepsy kopár buttler kótolás

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr35266710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ferraiolo 2007.12.18. 07:30:24

Hiába, a bor élő organizmus. Neki is vannak jobb és rosszabb napjai. Buttleren és Gerén nem csodálkozom, nekem is okoztak már csalódást de Szepsy mester műveiben még soha nem csalódtam.

pelotepincsi 2007.12.18. 09:01:10

Az a szép ebben a történetben, hogy megveszem (jó, most már nem tudom a 2003 - ast megvenni) a Kopárt 10 rongyért és utána 5 pontnál ér talajt. A Várban a 2004 - es Kopárt kóstoltam és azt gondolom, azért az öt pontnál feljebb tenném a lécet...

ongroá 2007.12.18. 10:01:17

1. A "magasra pozicionalt" Buttler PN 3500 Ft.
2. A leirasod alapjan kb 2 pontos bor. Akkor hogy indulhatott 7 pontrol?

Defter 2007.12.18. 11:14:27

Velem épp a Portugieser szerettette meg a Buttler borokat. Egy éve vett le a lábamról. Van a pincében egy üveg Pinot, most már megkóstolom, kíváncsi vagyok. Na jó, elfogult is kicsit, nem tagadom. Ahogy Szepsyvel szemben is, csak másképp. A száraz borai nekem sem jönnek be, és - fütyüljetek ki nyugodtan - az aszúi se döntöttek még le a lábamról, vagy nem okoztak eufóriát, vagy nem is tudom. Biztosan az ízlésemmel van gond :)

ongroá 2007.12.18. 11:34:28

Ha egy Szepsy aszú még nem okozott eufóriát, akkor valóban az izléseddel lehet gond. :)

Defter 2007.12.18. 11:51:29

Akkor is, ha más viszont már igen? ;)

pecz 2007.12.18. 13:02:14

Szepsy Kirély Hárs 05, tavaly szeptembereben nagy igeret volt, amikor kostoltuk. 2006 karacsonya elott a vilag egyik legjobb bora volt.
2007 februar kozepen a gödörben volt, azóta nem bontottam. Azt azonban szeretném megjegyezni, hogy februárban is sokkal szebb lett másnapra. Ezt annak ellenére mondom, hogy szeretem, ha egy bor a kinyitas után max. 1 órával fogyasztható. Persze Szepsy István borai bármikor fogyaszthatók, de élő borok, amik változnak és hát a mérce nagyon magas.

zoli 2007.12.18. 14:04:05

"Hát...sztem merészebben be lehetne vállalni, hogy jelenlegi formájában úgy tűnik Szepsy mellélőtt a "nagy száraz tokajikkal", Király hárslevelűre ez hatványozottan érvényes: lomhák, savszegények, nem túl részletgazdagok, a szokásosnál erőteljesebb mineralitás magában nálam nem nagy kunszt. Sztem senki se érinthetetlen..."
-ezt írtam múltkor a Szepsy Szt. Tamás furmint kapcsán, ma se mondanék mást...
A 6-osak vmivel jobbnak tűntek, de ott is szinte mindegyiknél eldől vmerre a libikóka.

kukko 2007.12.18. 16:39:29

ongroá
A selectionok általában drágábbak szoktak lenni a "sima" termékeknél, bár nem tudom, hogy ez milyen selekciós tétel volt, de valószíműleg nem a 3500Ft-os.

Én nyár körül ittam Szepsy Hárslevelűt, nekem ízlett, és korábban itt is 7-esre értékelték. Ennyit romlott volna? Én szeretem a tokaji szárazakat, és Szepsy borai még nem okoztak csalódást.

evernever 2007.12.18. 16:56:06

Egy tutti pinot noirt tudnátok ajánlani?

atyapapa 2007.12.18. 17:47:53

evernever: kóstold meg a Buttler pinot noir-t! Színe valóban matt -mert szűretlen-, aromája és szerkezete példaértékűen mutatja be a szőlőfajtát, illetve annak borát. Van aki fölött elszállt ez a bor, de szerintem attól még a legszebb hazai tétel...

Gelencsér László 2007.12.18. 20:46:30

Én megmondtam előre hogy a 2003-as Kopár és Solus messze nem hozza magát! És ezért a pénzért hány jót is kóstolhattál volna!

borpunk 2007.12.18. 21:10:53

atyapapa: az a bor ami 2003-as létére "matt" (nevezzük nyugodtan a nevén: zavaros), az szakmailag hibás, és erre nem mentség a szűretlenség.

Ray Tango 2007.12.18. 21:57:43

Ha valaki nem tud mit kezdeni Bukolyi László boraival, az nem feltétlenül a bor hibája... Ahogyan a szerző is írja, nem tudott mit kezdeni a Gróf Buttler borokkal... És ha viszont valakinek "többnyire tetszik", amit Gere Attila csinál, háááát lelke rajta, no comment... Kedves borpunk, itt a 2004-es pinot-ról volt szó, és ha valamelyik bornak mattnak kell lennie, hát akkor egy szűretlen pinot-nak feltétlenül!

borpunk 2007.12.18. 22:12:15

Semmilyen bornak nem kell mattnak (zavarosnak) lennie. Sem szűretlennek, sem pinot-nak, sem más fajtáknak. A bornak tükrösnek kell lenni, akkor is ha szűretlen. Ha nem ilyen, akkor szakmai gondok vannak a bor körül...
Sokan a szűretlen borokról hamis mítoszok alapján ítélnek. A kész bor szűretlenül a hordóban sem zavaros, hanem szép tiszta, tükrös. Ha nem ilyen akkor annak oka van...
Az évjáratot elírtam. Bocs.

dalton1 2007.12.18. 22:55:52

evernever: Etyeki Kúria 2006-os pinot-ja nekem nagyon ízlett. 4300Ft a BT-nál, de megéri!
Kis érlelés még javít majd rajta, de már most is finom.

Herczeg Zoltán 2007.12.18. 23:07:19

Hát ez a szokásos kóstolási jegyzet, még jó hogy 5 pontokat adtatok. Mi annyira értünk hozzá, mindannyian -gondolom- nemzetközi borszakértök vagyunk, vagytok. Kemény szavak, sommás elmarasztaló bírálatok, és fene nagy igazságok. Talán megkellene tanulni azt a szót, hogy tisztelet, és utánna könnyebb lenne véleményt formálni, ez nem szentségtörés, hanem siralmas, egy kicsit öncélú gondolatok sora. Ha egyszer egy kicsit magadba is kételkedsz -tisztelt bíráló- tehát nem hiszed el, hogy ennyire értesz hozzá, akkor majd hitelesebb leszel, de igy csak a saját hangodat szereted hallatni. Ne már hogy ilyen nagyon okosak legyünk!!! Lehet, hogy nem a legszebb borok, de az hogy "...Egyszerűen nem szép..." azért az kicsit sok. Ezt gondold át. szerintem

nemjo 2007.12.18. 23:27:46

Igen, van még akinek tetszik amit Gere Attila csinál, még ha ez ma már nem is divat ...pl.én...
Kíváncsi lennék hogy mit kóstoltál tőle mostanában Ray Tango, mi alapján írod amit írtál?

Bukolyi borait egyébként jónak tartom, könnyen ihatónak, de erősen túlárazottnak.
A lila cimkés CF és a merlot is jó borok,de semmiképpen sem tízezres kategóriájú borok, a kadarkáról nem is beszélve.(jó, az valamivel olcsóbb)
A CS viszont már 2004-ben sem volt tőle az igazi, a 2005-ös pedig kifejezetten gyenge ital.
Vékony, éretelen anyagból gyúrták, savanyú lőre. Nem értem mit szeretett rajta Csite ...
(ezt a pinot-t megnézem, kiváncsi lettem a cikk után rá)

Albert gazda 2007.12.19. 08:10:22

Kedves Masseto,

szándékaim szerint ez a szöveg elejétől a végéig arról szól, hogy kételkedem, és biztos a világért sem vagyok már-már semmiben, pláne nem magamban. De mindenki úgy érti, ahogy akarja, és biztosan van olyan is, aki úgy, ahogy gondoltam.

S persze a te véleményed is érdekel, köszönöm a hozzászólásodat.

(Csak azoké nem érdekel, akik általában anyázni jönnek ide - de ez természetesen nem rád vonatkozik.)

egri Fehér 2007.12.19. 09:23:25

nemjo:
aki a 05-ös Buttler kadarkára azt mondja, hogy nem ér meg 6-7 ezer Ft-ot, az
a) rossz palackkal találkozott
b) cabernet-mániában szenved
c) még van mit kóstolnia

nem szeretem a sarkos megfogalmazásokat egy-egy borral kapcsolatban, de most nagyon nincs igazad.

genserita 2007.12.19. 12:07:29

Azért egy Szepsyt és egy Gerét lehúzni -divat ide vagy oda- elég erős dolog...
Maximálisan egyetértek masseto hozzászólásával, egy betűvel sem tennék hozzá többet...

Shyr Kahn 2007.12.19. 12:18:57

Szerintem meg Bukolyi borait lehúzni elég erős dolog, de ugye ízlések és pofonok, éppen ezért nem tudom miért kell egyáltalán a hsz-eknek arról szólni, hogy ebben csalódtam már, kontra ebben még nem csalódtam (ráadásul általánosítva és néha sértő stílusban). Az egésznek semmi értelmét nem látom, de gondoltam utoljára írok még ide, hátha felébrednek (a remény hal meg utoljára) a sértve érzett túl okos kategorizáló emberek, akikből magyarhonban olyan sok van, mint amilyen kevés bölcsből.

Fűrészpor 2007.12.19. 12:32:38

Azt a szót, hogy "biztos" a borászatban és a borok világában el lehet felejteni, szerintem. Egy dolog ami boztos de arról inkább ne beszéljünk...

lackó 2007.12.19. 15:00:30

Szerintem meg az őszinteség nem rossz dolog. Miért ne írhatná le az ember, ha nem tetszik neki valami. Ez hülyeság! De tényleg. Egy Szepsy bornak kötelezően csudának kéne lennie? Mindenki igényli a kritikát, legfeljebb nem szereti. Úgyis ott dől el a vége: a fogyasztónak tetszik, vagy nem tetszik. Jó, vagy nem jó. Nincs ezzel semmi baj. Nem értem már megint ezt a hozzáállást. No mindegy.

Lackó voltam.

G.B. 2007.12.19. 15:30:44

Szerintem nem szentségtörés, ha valami nem tetszik. Voltam már olyan kóstolón, ahol a borász egekig magasztalta a saját borát, és mindenki-korábban megfogalmazott véleményét az alapján újragondolva, hogy biztos ő ért hozzá- próbált egyetérteni vele, vagy legalábbis hallgatni. Én voltam az egyedüli rosszfej, hogy, -pedig udvariasan- elmondtam, hogy nekem nem tetszik, és felsoroltam, mi okból. Szóval sztem ezzel semmi baj.
egri Fehérnek: a gróf Buttler Kadarka jó, de ennyit nem adnék érte, ha ottvan -sztem jobb minőségben 3000 Ft körüli értékben Heimanné, vagy akár Szent Gaál Kadarissimája, stb...
Szóval csatlakoznék valamely korábbi hozzászólóhoz: a gróf Buttler borokat túlárazottnak érzem.
Gy

G.B. 2007.12.19. 15:32:41

Gy...akorlatilag ez igaz talán Szepsire és Gerére is...

BOB 2007.12.19. 17:17:38

G.B.: nem akarnek nagyon belekotnyeleskedni, de a Buttler-kadarka szereny velemenyem szerint nem egy mufaj se a Heimannal, se a Szent Gaallal. Eddigi kostolasaim alapjan (sajnos csak haromszor volt hozza szerencsem) kategoriakkal jobb minden mas hazai kadarkanal, es - megkockaztatom - talan valoban az egyik legjobb hazai voros, ahogy azt a Borbarat olvasoi is megszavaztak nagy svunggal. Persze kinek a papne. Mindenesetre nekem meger annyit, amennyi.

Herczeg Zoltán 2007.12.19. 18:59:31

Tisztelt G:B.

Szerintem sem szentségtörés, az hogy valakinek nem tetszik egy bor, csak azt kérdőjelezem meg, hogy ha egy bor nekem nem tetszik, az lehet még jó, vagy legalábbis jobb mint én azt ma érzékeltem. És a megfontolt, gyakorlott, tapasztalatokkal rendelkező kóstoló nem mindig a "hibákra" koncentrál, és mondjuk nem ad 5 pontot egy tétel bírálatakor, (ami 100 pontos rendszerben 50 - 60 pont közötti számnak felel meg) ilyen boroknak. Mondom ezt én aki mondjuk nem gondolom, hogy a Kopár az ország legszebb bora, de azért mondjuk 60 pont egy kicsit erős, a Szepsy Pista 2005-ös hárslevelűje is több azért annál, hogy így elintézzük.

dalton1 2007.12.19. 20:10:59

alkoholista.blog.hu/2007/11/21/mondjak_utanam_hogy_bolyki

Nehéz követni az "átváltást" a 10-es, 20-as és 100-as skálák között, de az 5 pont semmiképp sem 50-60 pontnak felel meg.
A fenti link egy korábbi cikkhez vezet, azon belül a "Rozék, veresek, édesek" cím alatt van egy összehasonlítás miszerint az 5 pont az 83-84 pontnak felel meg.

Én személy szerint nem tudom pontosan hogy ez mennyire igaz.

kukko 2007.12.20. 16:41:21

Én úgy tudom, hogy a "100 pontos rendszerben" tulajdonléppen 50 és 100 pont között pontoznak. Eszerint az 5 pontos kb. 75 pontnak felelne meg.

BOB 2007.12.20. 16:53:59

Nincs egyértelmű megfeleltetés az általunk használt tízes és a parkeri (vagy éppen az OIV-féle) százas között, de tapasztalataim szerint (néha párhuzamosan több skálán is megnézem a bort) százas skálán 80 pont alatt még sosem volt 5 pontos bor, mint ahogy 90 felett se. Legalábbis nálam.

benchmade 2007.12.20. 20:54:22

1. Bukolyi borai jók. (Bár ittam szart is tőle.
2. Túlárazottak.
Ez azért baj, mert olcsóbbak már biztos nem lesznek, sőt ....

Generális 2007.12.25. 23:32:35

Idéznék:"nem ízlett egyik sem, és
A Szepsy Hárshoz:
Nem kérdés, hogy meg lehet inni, jól is esik"
Akkor most mi a helyzet? Nem az a lényeg h jól essen? Ennél jobbat szerintem nem lehet egy borra mondani. -Szebbeket igen...-

dagadtos 2008.01.05. 04:53:49

Én nem tudom, hogy most akkor hány 2004-es Buttler PN van, én a "simát" ittam, az nagyon szép volt, igazán remek bor. Mindenesetre ez a jellemzés: "de savai élesek, buták, egyszerűek. A tannin sem segíti ki, kevés, de kemény, a savval karöltve végigkaparja a nyelőcsövet" azt valószínűsíti, hogy az nem ez a bor, mint a cikkben, mivel amit ittam, az egy kifejezetten elegáns tétel, mindenféle durvaságot nélkülözve hozza egyedi világát. (Én rózsaolajra asszociáltam legerősebben a bor kapcsán.)

ongroá 2008.01.05. 23:17:08

2004-ben egyféle készült.
süti beállítások módosítása