Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A legjobb levek a legjobb áron

Megint az Oremus, megint Szepsy – Dula a bónusz

2006.12.20. 19:21 - Albert gazda

Önéletrajzi elemekben bővelkedve elméselem, hogy meghívtak engem a Nyitott Műhelybe előadást tartani és kóstoltatni, arról és azt, amiről és amit akarok. Az jutott eszembe, hogy a best buy fogalmát helyezem gondolatmenetem fókuszpontjába, mert az árérték fontos. Kiválogattam és megvásároltam nyolc bort, és belecsaptunk ügyesen.

Természetesen van néhány alapállításom – ingerencia esetén tessék vitatkozni –, a legfontosabb közülük, hogy jóval több jó fehérhez lehet hozzáférni kedvező áron, mint vöröshöz. A másik, hogy akadnak borvidékek, amelyek nehezen férnek bele az innét nézvést kivételezett körbe. Villány például ilyen, hiszen a legolcsóbb portugízere is ölég drága többnyire, képességeihez mérten.

Végül is négy fehéret, három vöröset és egy édeset szemeltem ki. Természetesen nem gondolom, hogy ez a nyolc legjobb árérték-mutatójú darab a piacon, és minden más utánuk következik. Pusztán arról van szó, hogy némi merengés árán ezekig jutottam. Már-már elvárom, hogy a nyájas olvasók megtiszteljék a többi nyájas olvasót remek tippjeikkel.

Nem jegyzeteltem az eseményen, hanem beszéltem és kérdésekre válaszoltam, ezért nem következik rendkívül szerteágazó értékelés, pláne, hogy a kóstoltak egy részéről írtam, írtunk korábban. Érdekes, hogy a legtöbb kiválasztott gyengébben teljesített, mint máskor.

Fehérek

A Szőlőskert Rt. számomra az egész jót nagyon olcsón kategória első számú versenyzője. Mindig is kedveltem a Matra Hill-széria enyhén barrique-olt chardonnay-ját, füves-szénás sauvignon blanc-ját, de főként citruszos-ananászos pinot grigióját. Ezért gondolkodás nélkül emeltem le 719 forint ellenében a Cora polcáról a 2005-ös szürkét – de ráfaragtam. Nem volt meggyőző. Halványsárga némi zöldessel, harsogó reduktívillat, cukorkásság, vékonyság, sok sav. Amúgy elfogyott. 3 pont.

Szeremley Huba badacsonyi szemelt rizlingje is biztos választás jellemzően, ám több évjáratváltás is bekövetkezett, mióta. A 2004-es (Cora, 1099 Ft) mélyebb színű és kevésbé harsogó, vannak benne tartalmak, de még nem állt össze igazán, obligát mineralitása is rendezetlen, és szintén sok a sava. Ez most 4 pont, alulról, de feltehetően lesz különb is.

Simon József 2004-es egri pinot blanc-jával végképp fixre mentem (Cora, 739 Ft). Néhány hete ugráltam körbe a bort lelkesen. Most sem teljesített rosszul: rendezett illatú, jó testű darab, ezért a pénzért főnyeremény. Ebben a sorban és ezúttal mégis csak 5 pont.

Úgy tűnik, a Tokaj–Oremusszal sem lehet melléfogni. A pince Mandolás furmintjával végképp nem. Ez drágább darab, értelemszerűen, de 2010 forint (Bortársaság) aligha rengeteg 7 pontért. Mivelhogy ennyit ér nálam 2006 végén a 2003-as. Gyönyörű állapotban van ez a hároméves példány. Furmintosan körtés-almás illatai elsöprőek, minerálisak, érettek, tartalmasak, teste tökéletes, szerkezete arányos, zamatai betöltik a szájat, lecsengése csodásan széles-gyümölcsös, mindenestül közel jár a harmóniához.

Vörösök

Szekszárdinak Heimann Zoltánt raktam be. Mindenekelőtt azért, mert 2004-es merlot-ja erős hatást gyakorolt rám, kár, hogy már elfogyott, és a 2005-ös van a piacon (Bortársaság, 1788 Ft). Finom ez is, de még nem eléggé. Elképesztően gyümölcsös és valamivel kevésbé fűszeres, igen nyers még, ezért hűvös karakterű. Össze fog állni bizonyára. A nem annyira izmos 4 pontot megkapja, kevesebb kevés lenne neki.

Eger a legbesztbájabb borvidékek egyike. Dula Bence 2002-es gőzmalmosi kékfrankosa pedig frenetikus (Cora, 1399 Ft). Valahogy így kell kinéznie egy négyéves kékfrankosnak. Tiszta sötét szín,  tökéletesen érett illat, rengeteg fűszerrel és finom aszalt gyümölcsökkel. Közepes test, perfekt struktúra, hibátlan dinamizmus. 6 pont és gratuláció az alkotónak.

Konyári János és Dániel presztízsborai általában viták tárgyát képezik. Legutóbb is szanaszét pontoztuk a 2004-es Sigillum Loliensét (Bortársaság, 3990 Ft). Kevés a gyümölcs, sok a technológia, szokás felróni neki. Én ellenben úgy gondolom, ilyen vörösöket csak jó szőlőből készíthetni, és akkor is kedvelem őket, ha újvilágias a stílusuk. Mert hát tartják a lépést az egyéb magyar csúcsküvékkel, félannyiért. Ez a tétel is elkészítődött jól, illatában az erdei gyümölcsök mellett az érzékkel kiválasztott hordó dominál – nem vaníliával, kávésan –, testét-szerkezetét megfaragták, sűrű és tartalmas összességében. A közönség odavolt érte, itt és ekkor szerintem 6 pontra teljesített.

Édes

Szepsy István 2003-as édes szamorodnija akkor is best buy, ha 6684 forintot kell adni érte a Bortársaságban. Ez a bor minden porcikájával bizonyítja, mitől kivételes hely Tokaj. Szépségesen aranysárga, illatában érett gyümölcsök, mézesség, ásványok és finom animalitás – kicsit kevesebb, mint legutóbb –, teste nagy, édessége jelentős, de ezt a lendületesség remekül ellenpontozza. Már most harmonikus, és rengeteg tartaléka is van még. Tartom a 9 pontot.

Címkék: 2005 2003 vörös szekszárd fehér négypontos hatpontos merlot 2002 2004 ötpontos best buy tokaj furmint eger badacsony balatonboglár hárompontos kékfrankos hétpontos rizling heimann szamorodni szeremley oremus simon szepsy kilencpontos konyári pinot blanc szürkebarát szőlőskert dula mátraalja

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr8223320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

py 2006.12.20. 20:26:39

Valamivel korábban az év borásza topic meglehetősen "offtopiká" fajuló ár-érték vitájánál magam is azt hangoztattam, hogy gyakrabban terem minálunk besztbáj fehér, mint vörös. A további javaslatokat illetően csak ismételni tudnám magam - ismétlem is annyiban, hogy szerintem igen jó vétel abban a bizonyos borétteremben a Tamás rizling több évjárata (1290 Ft) és a 2002-es Weninger KF (1390 Ft).

[by poros] 2006.12.20. 23:45:18

Kedves Alkoholisták! Egy kis hiányérzetem van a szamorodni bemutatása kapcsán. Kíváncsi lennék az édes szamorodni fás (fahordóban történő) ill. oxidatív érlelési jegyeire. A levegővel való közvetlen érintkezést ma már nagyon kevés termelő engedi meg a szamorodni borok készítése során, hiszen sokan tartanak az aldehides, illós ízek kialakulásától. Ettől függetlenül a szamorodni borok illat- és ízvilágában meg kell jelennie a fás jellegnek. A szamorodni borok egyensúlya, koncentrációja, komplexitása elképzelhetetlen e nélkül. Lehet, hogy ez a másodlagos érlelési jelleg hiányzik ebből a borból (nem hiszem). Lehet, hogy ott van, csak ti nem tartottátok fontosnak megemlíteni. Pusztán csak érdeklődöm, és nem szeretnék reduktív-oxidatív szamorodni-aszú vitát kezdeményezni, vagy ilyen jellegű polémiába keveredni.

zoli 2006.12.21. 01:15:42

Sztem csak a száraz esetében gyakori az említett jelleg(a "fás jelleg" rosszul megválasztott jelző, hiszen azt leginkább a barrik esetében használjuk, igaz a hordós se túlzottan szerencsés). Az édes szamorodni gyakorlatilag Hegyalja egyik legtermészetesebb édesbora, ízében a gyümölcs és a botritiszes jelleg fontosabb az érleltségnél. Száraznál kell felzabáltatni a cukrot, itt van nagyobb rizikó(esetlegesen darabban tartás, alacsonyabb kénszint). Saját kútfőből én így okoskodék: bizonyos mustfok alatt nem hajtok az édesre, bizonyos mustfok felett nem hajtanék a szárazra...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2006.12.21. 06:59:38

Ezt a besztbáj listát inkább ízibájnak kéne hívni, mivel Albert gazda erősen a Corára és a Bortársaságra korlátozta a nyertes kombó összeállítását. Régi és közismert dolog, hogy ha jó üzletet akarsz kötni akkor arra időt és energiát kell szánni. Meggyőződésem, hogy a legjobb ár/érték arányú borbeszerzésre úgy van lehetőség, hogy az ember meglátogatja a borvidékeket és kóstol... gyakran a helyi kistermelőknél lehet találni olyan borokat, hogy az megszólal és az árak ritkán mennek 1000 forint fölé...Tény, hogy erre rájön az utazási költség, dehát utazni amúgy is érdemes :)
De ez az extrém szélsőség... már az is jó ha nem a legközismertebb 2-3 boltba (és legfőképp nem a hiperekbe) keressük az olcsó csodaborokat, hanem az eldugotabb, esetleg vidéki borszaküzletekben...
Persze ez szigorúan az én hanyagolható véleményem :)

Művelődő 2006.12.21. 08:26:17

Kedves Albert gazda!
Köszönjük!Ez egy q-jó kezdemnyezés -bízom benne,hogy rendszeresíti az MA az ilyen legjobb-legjobb keresést,bemutatást felkérésektől,előadásoktól függetlenül is,mert ez nagyon hasznos -szvsz!
Egyébként örömmel látok egy-két borászt és bort,aikiket néhányan "felfedeztünk" már a fenti összefüggésben!

Spicc 2006.12.21. 09:38:53

Kadves BZoltan - szerintem a bestby azt is kell hogy jelentse, hogy széles körben elérthető. Legjobb vételről akkor beszélünk, ha az mindenkinek (legalább is soknak)elérhető. Amiről te írsz az inkább kuriózum, amit nagy elszántsággal és odaadással fel tudsz fedezni, igaz jó áron. Az arany is valószínűleg a bányában a legolcsóbb, de mégsem ott veszik a népek (ha veszik).

Malbex 2006.12.21. 09:57:30

Azok kedveert, akik fel voltak mentve angolbol: bestBUY es nem bestBY. A kiejtes hasonlo, csak az elsonek ertelme is van.

[by poros] 2006.12.21. 10:51:12

Zoli, így van, de én Szepsy István 2003-as édes szamorodnijának értékelésére, megítélésére lennék továbbra is kíváncsi. A leírás alapján ez a bor inkább egy kései szüretelésű cuvée- re emlékeztet. Lehet, hogy így van és akkor ez a követendő.? Nem tudom. Szeretném megtudni.

Sárfehér 2006.12.21. 12:03:38

Furcsa, hogy tegnap a Sárosdi kékfrankost leszóltátok, ma meg a Dulát istenítitek. Én szeretem mind a kettöt, egyszer kóstoltam öket együtt. A Dula Sárosdi után bizony kicsit faragatlanabbnak és rendezetlenebbnek tünt. Itt szerintem bizony valahol a hiperes tárolás lesz a vétkes. Meg kell a Sárosdit újra kóstolnotok. Én holnap mindenesetre megpróbálok egy összehasnlító tesztet (úgy értem, társaságot toborozni hozzá). :)))

Albert gazda 2006.12.21. 12:21:46

Kedves by poros, a szamorodnijelleghez szerintem nem tartoznak hozzá az oxidatív érlelési jegyek, én az olyanokat inkább hibának gondolom. A szamorodni főképpen talán abban különbözik az aszútól, hogy nincs áztatás. A késői szürettől meg abban, hogy megkapja a törvényben megszabott idejű fahordós és palackos érlelést. (Meg még nyilván sok minden másban is, de ne részletezzük.) Erről a borról részletesebb értékelést olvashatsz egy korábbi szövegben, amelyet egyébként belinkeltem, mint látható. A Tartom szóra kell kattintani.
Kedves BZoltan, felvetésedre Spicc lényegében válaszolt. Annyit tennék hozzá: a sor kiválogatása valóban nem úgy történt, hogy hetekig jártam a borvidékeket és az eldugott borszaküzleteket. Ehelyett felkerestem két jól bevált lelőhelyet. Természetesen mehettem volna máshová is, a Veritasba mondjuk mindenképpen. Mindazonáltal tőled is szívesen veszem, vesszük a konkrét tippeket.
Kedves Sárfehér, a Sárosdit AM kóstolta, a Dulát pedig én. Neki az volt a véleménye a Sárosdiról, nekem ez a véleményem a Duláról. Sárosdinak ehhez a borához eddig nem volt szerencsém, vagy ha mégis, nem emlékszem rá. De kíváncsivá tettél, amúgy, és ez így van jól.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2006.12.21. 13:35:39

Albert gazda,
Sajnos az időm nagyrészét nem Magyarországon töltöm így aránylag kevésbé vagyok képben, így inkább információ fogyasztó vagyok mint szolgáltató. De a Mandolás Furmint az még Helsinkiben is piszok jó vétel a maga 11 eurós árával.
Amúgy a bestbuy (jó vétel) azon értelmezésével, hogy széles körben kapható legyen az áru én nagyon nem értek egyett. A best buy az szerintem azt jelenti, hogy jó vétel... ha valakinek a jó az azt jelenti, hogy könnyű akkor oké, nekem nem.

Spicc 2006.12.21. 13:47:54

Ha már bestbuy, akkor még annyit hozzátennék, hogy óriási különbségek vannak még aközött is, hogy hol veszed jó áron. Nemrég a blogomon pont a Cora-hoz hasonlítottam beszerzési forrásokat az Interneten és gyakorlatilag az Internet messze olcsóbb a legtöbb esetben. Tehát Internet= bestbestbuy.
Akit érdekel: kezdoszolesz.blogspot.com/2006/12/online-borbolt-vagy-hyper.html

Krisztina (törölt) 2006.12.21. 15:36:47

Csak hogy legyen mirol vitatkozni (es a good deal-t bele sem keverem:))
voros: Toth Bikaverek, Pok Noir es Bikaverek feher: Szeremley Szemelt rizling, Macko rizlingje, Figula Chardonnay, Pok Leanyka-Zengo es termeszetesen a Mandolas furmint.
Bar ellenkezik(?) a bestbuy fogalmaval, biztosan sokak egyet ertenek velem: Lorincz Aldasa, tekintet nelkul az arara.

Malbex 2006.12.21. 16:14:16

Ha mar best buy, szerintem is beferne az eresztesbe Toth Istvan bikavere, a Juhasz Testverek bikavere, vagy Laposaek somlai rizlingje.

[by poros] 2006.12.21. 16:57:01

Kedves Albert gazda, köszönöm a választ, de ha figyelmesebben elolvasod a kérdést az oxidatív jegyek mellett a fás („hordós”) jegyekre is kíváncsi voltam. Nem általában kérdeztem, hanem egy bizonyos borral kapcsolatban érdekelne a véleményed. Meg is mondom miért. Ha egy bornak ekkora sikere van, akkor ez az ideál iránymutató lehetne. Én azt gondolom, hogy egy szamorodninak, legyen száraz vagy édes, illat- és ízvilágában egyértelműen fel kell tudni mutatnia fahordóban történő érlelés jegyeket. A fás és a botritiszes jelleg különbözteti meg ezeket a borok a késői szüretelésű boroktól. Sajnos vannak termelők, akik a kategóriáról kialakult nem teljesen tiszta képet arra használják fel, hogy kifejezetten levegős, penészes vagy aldehides illatú borokat szamorodniként értékesítsenek. A vásárlóknak azt állítják, hogy ez a szamorodni jelleg. Tehát mindannyiunk érdeke, hogy tisztább legyen ez a kép. (?) Egyébként a szamorodni a tőkén aszúsodott és nem aszúsodott bogyók, válogatás nélküli, együttes feldolgozásával készül. Követelmény a legalább 21 mustfok. A cefrét 24-36 óráig áztatjuk, majd préseljük. A Tokaji szamorodni alkoholtartalmának el kell érnie a 13 v/v%. A cukormentes extraktnak legalább 25 g/l kell lennie, amit áztatás nélkül nehezen lehetne elérni.

Albert gazda 2006.12.21. 17:07:15

Kedves by poros, pontatlanul fogalmaztam, köszönöm a korrekciót, arra utaltam, hogy nem a kiaszúzott aszúszemeket áztatják borban, mustban vagy erjedő mustban, hanem. A konkrét bor karaktere természetesen visszatükrözi a hordós érlelés hatásait, ez azonban nem fás ízekben, hanem tartásban, sűrűségben, komplexitásban mutatkozik meg. A te szavaiddal (vissza)élve úgy gondolom: a 2003-as Szepsy tényleg iránymutató ideál, mondjuk a 2003-as Kikelethez, a 2000-es Oremus-birtokválogatáshoz, vagy a 93-as Disznókőhöz hasonlóan, amelyek fénykorukban dettó fenomenálisak voltak.

Malbex 2006.12.21. 18:11:09

Mit hallok: a 2003-as Kikelet szamorodni tul van a csucsan? Bar utoljara tavasszal kostoltam Etyeken, de akkor meg kirobbano formaban leledzett.

Octopus 2006.12.21. 19:10:09

A "fás" íz inkább chipstől lesz ;) A hordós érlelés célja (jobb helyeken) nem a fa ízesítésű bor.
besztbáj tippek: valamiért nekem leginkább olaszrizlingek ugranak be: Biovitis '04 (nagyon komoly anyag, röhej áron - 8-900 Ft, hiperben is van), Alexander pince (Badacsonyi) 2002 ~700 Ft, meg persze a legfelül emlitett Tamás pince, főleg a 2003as; Béres sárgamuskotály 2005 - gyümölcsbomba és mégis tartalmas, és occsó; Gróf Zichy és Ch. Teleki 2003 merlot ~1800 mind2.

Albert gazda 2006.12.21. 23:16:16

Kedves Malbex, kissé elkeveredtem az egyes és a többes szám rejtelmei közt, a voltak leginkább a 93-as Disznókőre vonatkozott - bár ki tudja, vagy nyolc éve nem kóstoltam, az is lehet, hogy most a legjobb -, meg egészen kis részben a birtokválogatásra, amely legutóbb egy ismerősömnek nem tetszett annyira, mint nekem eddig mindig. A Kikelet tudomásom és tapasztalataim szerint még pályája elején jár, természetesen.

szarospalacsinta 2006.12.22. 01:00:48

Hill top-királyleányka 2005, Nyakas-irsai olivér 2005, Tóth-bikavér 2004, Gál-Labirintos, Takler-trió 2004, Jandl-kékrankos klaszik 2004. amit mostanában jó áron találtam és kostólás után nem vert le a víz.

Művelődő 2006.12.22. 01:43:43

Scheller Táltos-hegyi olaszrizling 2002

Művelődő 2006.12.22. 01:49:50

a többi lemaradt és nem birom ki szó nélkül...
Simon szürkebarát 2004 kb. 800Ft
Simon fehér újbor 2006 KB. 800Ft
Tóth Carpe diem 2004 kb. 1100Ft
Németh Concubina vörös kb. 1000 alatt
Gere Tamás fia c. sauvignon 1999 kb. 2000Ft
és az Oremus szinte mindig tuti,de még a Göncöljük is!Nem is tudom,van-e még egy ilyen egyenletesen teljesítő a magyar mezőnyben.
süti beállítások módosítása