Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kékfrankosmaraton XXII

gyorsasági szakasz

2010.09.01. 06:15 - alföldi merlot

Egy barátom meghívására megkóstoltunk 13 kékfrankost a pincéjéből, és arra jutottunk, hogy. Röviden: aki kékfrankosra szomjazik, vegyen Heimannt. Hosszabban: akit az árnyalatok gazdagsága kárpótol az enyhe érettségdeficitért, az soproniakat vegyen. Bulvárosan: a mezítlábasok legázolják a nagymellényűeket. Megfontoltabban: ez a kóstoló azt sugallta, hogy a kékfrankos megkomolyítására - és drágítására - tett kísérletek hiábavalóak; a túlbonyolított überfrankosokat elveszejtik a részletek, míg a cicomázatlan alapborokat megnemesíti az idő. Tanulság: if it’s not broken, don’t fix it.

Az első körben a kétezer alattiakat kóstoltuk, és mélységesen elégedettek voltunk:

Ráspi Kékfrankos 2007 – Illatban az elmaradhatatlan olajos rongy és zöld olíva ezúttal is megvolt, az őszibarack helyett viszont cseresznye a gyümölcse. Kezdőknek nem ajánlott, haladóknak is csak megszorításokkal. A fő kifogásunk az volt, hogy enyhén savanya, és ezt a szokásos ráspis erények sem tudják teljesen feledtetni. Idővel talán kisimulnak a ráncok. 4-5 pont (2065 Ft)

Weninger Kékfrankos 2007 – A gyorsasági szakasz egyik legjobbja. Érettebb, mint a Ráspi, és díszítő jegyeiben kevésbé bizarr. Illatában, ízében köménymag, cseresznye, füge és kő. Jó szerkezetű, jó ivású, eleven bor, fűszeres lecsengéssel. Elég pontosan lefedi az én kékfrankos-képemet. 6 pont (Az idő jót tett neki.) (1970 Ft)

Heimann Szekszárdi Kékfrankos 2007 – Melegebb karakterű, mint az első kettő. Alapvetően gyümölcsös, némi hordós tejkaramellával behabarva. Cseresznyés, málnás ízek, puhább, lágyabb, mint a soproniak, ugyanakkor árnyalatokban szegényebb. Az éretlenségnek semmi nyoma, a túlérettségnek alig. Ez egy finom, szerethető bor. Visszakóstolva a rokonság a 2006-ossal egyértelmű, de minden szinten elmarad tőle. 6 pont alá. (1590 ft)

Heimann Szekszárdi Kékfrankos 2006 („első nekifutás”) – Első blikkre kissé zárt volt az illat némi vegetális mocorgással. Kóstolva viszont állva hagyta a mezőnyt, annyira töretlen ívű, finom és arányos volt, hogy mindannyian elismerően hümmögtünk (én Remeteborra tippeltem). Másnapra előbújtak a gyümölcsök, szinte megfiatalodott a bor anélkül, hogy a kiegyensúlyozottságából veszített volna. Harmonikus, szaftosan gyümölcsös örömbor. Nagyon kellemes meglepetés, az egész mezőny legjobbja. (Tetszett 3 évvel ezelőtt is, de ezt azért nem néztem ki volna belőle.) Erős 6 pont

Ráspi Kékfrankos 2006 – Intenzív illat: olajos rongy, gyufa, fakéreg és őszibarack. Ez alapján nehéz lenne belehabarodni. Kóstolva sajnos egyértelművé válik, hogy kár is lenne az erőfeszítésért: savanyú és keserű. A Ráspi-borok közül utoljára a 2004-es Kékfrankos Selection okozott ekkora csalódást. Két éve sokkal többet reméltem, a Sprintben pedig egyenesen ez a bor végzett az élen. (De aligha kisiklás, két hete kóstoltam egyet a saját készletemből, az még ennyire sem tetszett.) 4 pont (2065 Ft)

A második körben jött a magyar elit hűvösebbik szelete:

St. Andrea Tóbérc Kékfrankos 2005 - Káosz dúl ebben a borban. Első nap baromfiudvar, puncs és csatornaszag. Második nap mintha egy cigarettacsikket dobott volna bele valaki. Kóstolva kusza, édes-savanyú és még keserű is. Pozitívumot nem írtam le róla, de a pontszám is jelzi, hogy azért nem ihatatlan bor. Viszont a figyelmet megbosszulja. 4 pont

Weninger Spern Steiner Kékfrankos 2005 - Szívbemarkolóan intenzív ló- és istállószaggal nyitott, amit alig érthető módon másnapra tökéletesen levetkezett. Akkor ez most brett vagy nem brett? A visszakóstoláskor a legendás 2002-es syrah-t idéző izgalmas, ásványos, szilvás, szedres egyedi illatsávra állt rá, és kezdtünk reménykedni. Kóstolva azonban mindkét napon csalódást okozott. Bár ésszel készített bor, nincs mélysége, a vékony szöveten át-átüt a savanya. A két évvel ezelőtti halvány remény mára elveszett. Ez a Spern Steiner inkább múzeumi tárgy, az évjárat hű lenyomata, amit csak a pincénél bogaras gyűjtőknek lenne szabad megmutatni. 5 pont.

Strekov 1075 Frankovka Modra Terroir 2006 - Azt hittük, hogy Orsolya. Volt benne valami halk báj, meg egy kis szamócadzsemes bizonytalanság. Az első napon ez volt a kedvencünk a drágábbik körben, nem utolsósorban az egyértelmű érettsége, megnyerő édessége miatt. Ekkor még az illat tetszetős és gyümölcsös volt eperrel, szamócával, csipkebogyóval. Aztán visszakóstolva bejött egy adag sütőtök. Másnap pedig beütött a krach: gyümölcs és dzsem el, párolt lilakáposzta be. Sajnos az, ami az első nap jóleső édesség, érettség és izgalmasan bizsergető sav volt, másnapra egyértelműen erjedt, cefrés, fáradtságba csúszott át. Erős hatosból gyenge hármasba. Drága mulatság: pontonként két ropi.

Meinklang Blaufränkisch 2007 - Körömlakklemosó, csípős alkohol, mazsolás, egysíkú, rövid. Átesett a tehén túloldalára. Nem mind arany, ami biodinamikus. 3 pont

St. Andrea Tóbérc Kékfrankos 2006 - Délinek tippeltem. Sötét, érett, tejkaramellás, ánizsos illattal, magas alkohollal, komoly koncentrációval. Eleinte az volt a benyomásom, hogy nem tiszta kékfrankos. Másnap a hordóra kentem mindent. Nem először járok így, hogy St. Andrea vörösökből kibújik az avas szotyola (korábban ezt Tiffán trade marknak véltem). Műkedvelő okoskodásunk szerint túl azon, hogy eleve rossz hordóba került, túl sokat volt bezárva, és bár kétségtelenül tekintélyesnek hat, a szemölcsökkel és bibircsókokkal együtt végül csúnyább lett, mintha megmaradt volna famentes, szaftos, gyümölcsös, pörgős, egri fruskának. 5-6 pont

St. Andrea Ferenchegyi Kékfrankos 2006 - Furcsán édes, málnás illat, aztán idővel fa, körömlakk és cseresznye. Mintha ez is elbitangolt volna a fajtiszta kékfrankos sztenderdjétől. A korty első feléig egyértelműen igényes bornak hittük. Aztán belezuhan a savanyú, keserű, szárítóan tanninos finisbe. 5 pont (2980 Ft)

Moric Blaufränkisch 2006 - Bizonytalan, erőtlen, káposztás, diós-mogyorós, öreges illat. Kiszáradt. Viszont esztétikusan öregedett, nem csúszott szét, és nem borultak az arányok. Az előzőekhez képest jó inni, de azért a gyümölcs nagyon hiányzik. Ilyen vérszegény Moricot eddig egyszer ittam: a 2005-ös Neckenmärktert. Nagy csalódás. 5 pont.

Ráspi Kékfrankos Válogatás 2007 - A legkomolyabb bor az egész sorban, és kezdettől világos volt, hogy csak Ráspi lehet. Az illatban avar, olajos rongy és epres ostya. Viszonylag testes, de az élénk savaknak köszönhetően eleven bor. Érett, kellemesen masszírozó tannin. A lecsengés fűszeres. A másnapi behatóbb tanulmányozás alkalmával úgy tűnt, hogy a savak nem teljesen érettek, húznak kissé és a lecsengésben kísért a savanyúság. Erre a borra még visszatérünk; most provizórikus 6 pont. (4160 Ft)

Próbálván rendet rakni a fejünkben arra jutottunk, hogy Sopronban kevésbé kellene félni az érettségtől, a St. Andreánál ki kellene dobálni a szotyolás hordókat, Heimannék pedig immár teljes jogú tagjai a magyar kékfrankos-elitnek.

Címkék: szekszárd négypontos hatpontos ötpontos st. andrea eger hárompontos kékfrankos heimann ráspi sopron weninger kékfrankosmaraton moric meinklang

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr672263523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.01. 07:48:08

Egy szuszra elolvasva, úgy tűnik a negatív jelzők erősen túlsúlyban vannak. Az 5 pontosra értékelt boroknál alig található valami pozitívum. A 4 pontosokat elolvasva meg az az érzetünk a leírtak alapján, mintha hibásak lennének.

A ráspi alapkf. 07-et 2 alkalommal kiválónak éreztem, hasonló volt mint a 06-os fiatalon. Sőt sokkal inkább megközelíthetőbbnek tűnt, mint a 07-es selection.
A legutóbb nézett palack viszont hasonlóképp kissé csalódás volt, mint neked. Akárcsak a 06-os alapkf.

Még valami: szerintem a másnapi forma az nagyon sok tényező függvénye.Szerintem nem jelenthető ki egyértelműen, hogy a bor általános minősége az ami egyértelműen meghatározza. Én úgy vagyok vele, ha jobb lett, vagy legalábbis nem lett rosszabb, akkor az nagyszerű. Ha rosszabb lett, neadjisten sokkal, akkor igyekszem elmenteni, megörökíteni az első nap mutatottakat.

2010.09.01. 08:06:39

hát nemtom.. :)
- a heimann 2007 nálam 5 pont volt, nem vételeztem belőle később
- a tóbérc 2006 stabil 6 pont,
- a szeleshát k2 2007 6+ pont,
- a weninger alap kf-ek szintén 6 pont,
- tóth istván 2003 kf 7 pont,
- fritz kf válogatás (2007?) 8 pont,
- takler kf válogatás 2007 7 pont

(tudom-tudom, ezek fele biztos cuccoz, meg tanninszörny, meg savmonster, meg mittomén)

szóval a lényeg, hogy az "aki kékfrankosra szomjazik, vegyen heimannt" tétel nálam biztos nem áll. de amúgy is kissé soviniszta állítás. :)

ugyanakkor az alapborokat nemesítő idővel egyetértek.

(a heimann cf 2007-tel is hasonlóan jártam. nagyon népszerű volt itt, megkóstoltam, és nem sok izgalmat hozott. semmi baja nem volt, de a túlságos behízelgés mögött én nem találtam semmit. az is 5p, és ott is jobban ízlett a bolyki, tóth istván, ikon stb.)

pupa pupánszky 2010.09.01. 08:45:58

olvassátok el a mostani Borigot. giga kékfrankos teszt szerepel benne és emlékeim szerint 87 vagy 86 ponttal a Mészáros Bodzási 2006 kerül ki győztesen. egyébként nekem ebből a 2003 - as volt a csúcskedvenc

pécsi borbarát 2010.09.01. 09:02:54

Hetényi János Kékfrankos barrique 2009
Nagyon szép kékfrankos, a Pannon borrégió TOP25-ben is szerepelt.
Jó az ára is!

loading 2010.09.01. 09:25:29

@drbarta: Egyetértek a pontozással kapcsolatos felvetéseden. Rögtön az első Ráspi bornál kezd hiteltelenné válni, mert tulajdonképpen senkinek sem ajánlható bor kapott 4-est, ami egy jó alapbor besorolása.
Sőt a Ráspi és a St.Andrea borok esetében a szöveges rész olvasása után minimum -1 pontot adnék hozzá a leírt pontszámokhoz.
A Ráspi 2007-es selection értékeléseddel is egyetértek, szerintem most nem jól fogyasztható a bor. Legfeljebb étel mellé.

@Parci: Nekem is hasonló élményeim voltak a Heimann kékfrankosokkal. Az első nekifutásnál azt éreztem, hogy jó anyag, de túl korán került piacra, emiatt hiányzik belőle valami. A Frittmann 2006-os válogatás jobban teljesített nála. Persze az idő jót is tehetett vele.

alföldimerlot 2010.09.01. 09:59:26

@loading: Beszélgettünk, posztoltunk erről már sokszor, de talán mégsem elégszer: a vaktesztek egyik jellemzője, hogy az ember óhatatlanul hibakereső üzemmódba áll, és a jegyzetein is ez tükröződik: az elvárható erényeket adottnak veszi, a fogyatkozásokat viszont meg- és följegyzi. Egy 4 vagy 5 pontos bor nagy távolságra van a 9-10 ponttól, ami úgymond tökéletes és gáncstalan, azaz a hibalista elég hosszú lehet. Amikor önmagában vagy egy-két másik bor társaságában kóstolok valamit, akkor más jellegű és mélységű leírás készül róla, remélem, hogy ennek már elég sokszor tanúbizonyságát adtam. Talán ilyen szemüveggel olvasva világosabb lesz a kép.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.09.01. 10:07:36

Elég sok eléggé határozott, de erősen véleményes/megkérdőjelezhető/nehezen reprodukálható állítást tartalmaz az írás...

alföldimerlot 2010.09.01. 10:11:31

@Parci: Mi sem gondoltuk, hogy a 2006-os Heimann Kékfrankos ennyire jó. Most már viszont biztos vagyok benne. De a 2007-es Ráspit és Heimannt is érdemes lehet együtt megkóstolni, pedig azoknál a kontraszt kevésbé drámai, mint a 2006-osoknál.

alföldimerlot 2010.09.01. 10:13:54

@Hepci: Igen. Talán. Bár remélem, hogy a kontextussal együtt értelmezed őket.

felvetés 2010.09.01. 10:29:12

Hát, a 2006-os St. Andrea leírásokkal csak egyetérteni tudok. Ahogy egyik neves egri borász mondotta volt a Tóbércről: "Szép alapanyag, kár, hogy a hordóval meg lett erőszakolva."
Szerintetek lesz még szebb valaha? Kaptam egy palackkal ajándékba, de 2 éven belül nem terveztem felbontani.

loading 2010.09.01. 10:29:51

@alföldimerlot: Ne haragudj, de az általad javasolt "szemüveggel" sem lesz más a kép.
Igen valóban futottunk néhány kört. Abban igazad lehet, hogy akkora a különbség kettőnk ízvilága/értékelése között, hogy csak néha tudunk közös nevezőre jutni ebben a kérdésben.

mossberg operator 2010.09.01. 10:35:08

Nalam ezek a kedvencek: Köpcös Kékfrankos 2008,Köpcös Zsíros Kékfrankos 2008, Heimann, K2 (nagyon ott van, Tüske Pince Kékfrankos Baranya-völgyi Hordóválogatás 2007. Regebben a Raspi Kf-jei is bejottek, de most el vagyok bizonytalanitva.

2010.09.01. 11:03:14

@alföldimerlot: lehet, hogy a 06-os ennyivel jobb, emlékeim szerint azzal még nem találkoztam. a 07-es abszolút nem fogott meg (nincs baja, de van sok jobb). figyelni fogok akkor a 06-osra, hátha szembejön vmikor. :)

2010.09.01. 11:04:17

@felvetés: én nem várnék már vele, kb. egy hónapja kóstoltuk, ez alapján mondom. nekem mondjuk tetszett.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.01. 11:16:13

Nemrég bontottam egy 2006-os Ráspit, kis szellőztetés után remek volt egy vacsorához. Mint tudjuk, sokszor a Ráspi palackok erősen eltérnek, nálam dugós is volt pár ebből a szériából.

Egy jó vétel: Tóth István 03-as Eged KF, 1500Ft körül van a Metroban. 1 órát illik szellőztetni, meghálálja, 6p körül van.

badborbi 2010.09.01. 11:17:24

Nem tudom ti hogy vagytok vele de ha valaminek olajos rongy szaga van az hogy kaphat 6 pontot?

Az olajos rongy nem pozitív ha nem kifejezetten negatív jelző.

felvetés 2010.09.01. 12:09:59

@Parci: Köszi, akkor kerítek alkalmat az ivásra. :)

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.09.01. 12:15:54

@badborbi: Az olajos rongy nem kifejezetten negatív jelző. Gondolj bele, például az idősebb rizlingek benzines, petrolos illatokat produkálnak. Lehet, hogy perverziónak tartod, de én kifejezetten kedvelem ezt az illatot, amikor egy benzinkút köszön vissza a pohárból... Számtalan rétegből, vonulatból állhat össze egy bor illata. A lényeg, hogy ne legyen kellemetlen, és harmonia uralja az összképet...

Szittyakürt 2010.09.01. 12:47:56

Miért is nyaljunk Heimanéknak?

hallo 2010.09.01. 12:56:42

Az ízeket leíró nyelvi szerkezetek jelzői nem értelmezhetők külön-külön. A leírás hullámzása adja vissza azt a komplex hatást amit az érzékszerveinkkel bejárunk. Fontos a sorrend, fontos a ritmus. Kottaként értelmezhető, egyfajta többdimenziós érzékszimfónia, aminek megfogalmazására nincs jobb eszközünk mint a nyelv.

A színek és a dallamok szerencsésebbek.

Az olajos ronggyal nincs semmi baj. Egy kiragadott példamondat a Buena Vista, Sonoma, CA, USA (Haraszthy Ágoston - remélem ismerős a neve) egy Syrah jellemzéséből:

The aromas are deep and layered, with notes of boysenberry and blackberry, bacon fat, smoked meat, chocolate covered cherry, spice and licorice.

A szalonna zsír íz sem hangzik túl jól. Pedig ez is a bor méltatása.

muskotály küvé 2010.09.01. 14:01:26

@hallo: azért a szalonnazsír kellemes (de min. élelmiszer), az olajosrongy nem... Ez a jelző nekem sem tetszik, rosszul hangzik, és - ha jól sejtem, mire értődik - nem is teljesen találó, de a Ráspi boroknak erre a jellegzetességére én sem tudok jobb szót.

Azt viszont nem értem, abban mi a pláne, hogy a felbontott bor másnapi formáját értékeljük. Szerintem ez szerencse kérdése, egy bor értékelésénél nem szempont, lévén 1 üveg bor = 1 alkalom. Ennyi erővel az 1 héttel, illetve 1 hónappal későbbi formát is lehetne "értékelni". Különösen - az általam nem ismert - kürti bornál szembeötlő a bor leromlása, de a tanulság szerintem mindössze annyi, legközelebb egyszerre meg kell inni az egészet... (Persze fordítva jogos lehetne a felértékelés, ha a kellően ki nem szellőzött bor másnapra megjavul.)

muskotály küvé 2010.09.01. 14:02:31

Ja, és múltbeli tapasztalatok alapján épp ma vettem és ajánlottam is valakinek egy üveg 2006-os Ráspit, remélem nagyobb szerencsénk lesz :)

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.09.01. 14:09:32

@hallo: Naja.. nem mindegy, hogy ki és milyen szavakkal írja le a borokat. Mert más és más ízélményeink vannak, pl. ha valaki szilvát mond lehet, hogy teljesen mást ért/érez rajta, mint mi. Ezért jó ha van valami közös rendszer, ami soha nem lesz tökéletes, de valami támpontot adhat a bor alapvonalataival kapcsolatosan. Az ornamentikát, a bor díszítőelemeit, meg úgyis úgy cifrázza a borleíró ahogy élmény és szókincséből kitelik...

badborbi 2010.09.01. 14:09:56

Számomra szalonna illata nagyon kellemes érzéseket okoz egy pecsenyénél vagy egy szalonnás ételnél. Hiába a nagy előd sorai akkor sem passzol nálam egy finom bor illatánál.

A benzinkútak ugyan csak nem a borozások egyik kellemes helyei számomra.
Nem kötözködni akarok félre ne értsétek de a finom illatok tárháza óriási, amit rengeteg jelző ír le. Az, hogy valakinek tetszik az olajos rongy illata a saját véleménye de az emberek nagy többsége számára negatív illat főleg a gasztró területén. Ezért csalóka így jelemezni valamit mert a többség számára félrevezető.

borkősav 2010.09.01. 14:33:09

Azért az ciki hogy 6 pontnál többet nem ért el eyg remek bor se...A tokaji száraz fehérek meg onnan indulnak fölfelé.
Hát igyunk továbbra is vöröset mert az a jó

2010.09.01. 14:35:28

K2 szertintem is.

Kivlov 2010.09.01. 14:54:26

Kékfrankosból csakis a villányi. Meg esetleg valami Eger környéki.
Amúgy meg a jó savanyú rizling, az az igazi…

hallo 2010.09.01. 15:08:36

@badborbi
A szalonnazsír a bor ízére utalt. Bizarr volt hallgatni. Itthon nem hallottam még ennyire moderálatlan dícsérő jelzőt jó borra.

Ezért tetszik az olajos rongy.

Az külön meglepetés volt, hogy a neten rákeresve a borra szinte szó szerint azt a szöveget olvastam, amit a sommelier mondott a helyszínen. Ami azért kissé más kategória, mert a bort kóstolva (jó esetben) érted mit ért szalonnazsíron, de érzed, hogy az egy kiváló bor. Ellenben pusztán a szavakat olvasva nem társul hozzá érzékelés, így nem világosulsz meg hogyan működik együtt az olajosrongy/gyufa íz/szalonna zsír felhang a borral.

Soha nem ittam Ráspi bort, de most kedvet kaptam. És ha nem lesz ihatatlan lötty, akkor nagyon csalódott leszek.

2010.09.01. 15:10:25

@borkősav: azért ez nem a teljes hazai mezőny. ráadásul 2000 ft alattiak, ugye..

@Kivlov: cseppet sem soviniszta állítások.. :)

fiatalborivo 2010.09.01. 15:22:33

@borkősav: @Parci: Nekem borkősav felvetését követően az a gondolat ugrott be hogy a kékfrankost mint magyart vagy legfőképp Magyarországra jellemző fajtát próbálják a borászok, borértők bemutatni, megalkotni, no de kérdem én hogy ha a legnagyobb borászok 6 pontos bort tudnak kihozni a fajtából akkor érdemes-e egyfajta magyar zászlóshajóvá tenni a kékfrankost? Ugyanez a helyzet a kadarkával. Fajborként még nem találkoztam 8 meg 9 pontos kadarkával. És akkor itt várom Parci reflektálását, mert ugye nem ez a magyar élmezőny, léteznek ennél jobbak is magasabb kategóriában hozzászólásod szerint, mikre gondolsz?

alföldimerlot 2010.09.01. 15:36:57

@muskotály küvé: A másnapi, sőt harmadnapi visszakóstolásban nincs semmi tudományos, dehát az aznapiban sincs. Amit sejtek ebben a témakörben, azt itt foglaltam össze: alkoholista.blog.hu/2009/06/16/masnapos_bor

alföldimerlot 2010.09.01. 15:42:16

@hallo: Azt szeretném világossá tenni, hogy ebben a kóstolóban nem volt ihatatlan bor. A 3 pont azt jelzi, hogy nem szívesen találkoznék vele újra, a 4 már azt, hogy igen. Megkóstoltunk 13 bort, és mi most azt javasoltuk, hogy aki mer hinni nekünk, az inkább x-re és y-ra költse a pénzét, mint w-re vagy z-re, mert szebb élményben lesz része.

alföldimerlot 2010.09.01. 15:55:49

@fiatalborivo: Sokan vélik úgy, hogy vannak 8-9 pontos tokaji száraz furmintok. Én azt gyanítom, hogy ezeknek a csírái sem léteztek 10 évvel ezelőtt. A kékfrankos és a kadarka útkeresésében nem vesz részt annyi tehetséges borász, mint a tokaji furmintéban, és talán az ültetvények és a területek sem mindig elsőosztályúak, így magyarázható, hogy ritkábban születnek etalonértékű borok. Én mindkét fajtában látok fantáziát, és örülök, hogy tehetséges borászok egyre komolyabban foglalkoznak velük. Ráspi 2003-as kékfrankosai, a 2006-os válogatás, a Weninger Spern Steinerek jobb évjáratokból, a Buttler 2003-as, a Remetebor 2007-es, vagy kadarkában a Buttlerek, a St. Andreák és Orsolyák a kedvenc vörösboraim közé tartoznak, és ahogy másként nézek egy komondorra, egy magyar vizslára vagy erdélyi kopóra, mint a többi kutyafajtára, úgy ezekhez is járul valami szeretetteljes otthon(osság)-élmény.

2010.09.01. 16:02:33

@fiatalborivo: leírtam pár példát ebben a topikban is, nekem azok a kékfrankosok működtek. de olvass át AG blogjára, az ő Tóth István pontjait is csak megerősíteni tudom (többedmagunkkal, akik ott voltunk a kóstolón).

8-9 pontos bor amúgy bármilyen fajtából nehéz mondani.

kadarka: jekl kadarka válogatás - 7-8p, fritz kadarka 2009 - 7p, st. andrea kadarka "nagy bor" 7-8p.

zweigelt: ráspi zweigelt válogatás 2006 - 8+p, ráspi zweigelt válogatás 2007 - ? (9p-ra tippelek, ha egyszer a kezeim közé kerül végre)

2010.09.01. 16:07:35

@alföldimerlot: így van, ezzel nagyon egyetértek (van fantázia, az útkeresés meg dicséretes). sőt, egy-egy jól elkapott kékfrankos, kadarka vagy zweigelt mostanság igazi releváció számomra, és a legnagyobbat szólják vörösben. (a nagy villányiak / francia fajták mellett, amiket továbbra sem vagyok hajlandó nem szeretni :))

mossberg operator 2010.09.01. 17:00:34

@fiatalborivo: Jo kadarka? Gunzer Zoltant probaltad mar? En meg nem, de allitolag ott van nagyon. Pontot nem tudnek mondani.

Kénporos 2010.09.01. 17:14:31

4.160 és 2.980 miért 2.000 alatti tétel?
Nem csak a kerekítési különbséggel több!
Olajos rongy az csak olíva esetében kellemes, egyébként egy kellemetlen illat. Ellentéteben a szalonnával, vagy az avarral.

zoli 2010.09.01. 17:14:33

Én meg nem értem, mi ez a túlpörgés a pontszámok végett.
Vajon, ha egy fajtabor XY szerint átütő erejű (értsd: 8-9 alkoholista pontos), akkor talán értékesebb lett a fajta? Az által derül ki, hogy mennyit ér, hol vannak a minőségi korlátai?
Ha véletlenszerűen betévedünk egy pincébe Szekszárdon kékfrankost vagy kadarkát keresve, jobb vagy rosszabb eséllyel találunk jó bort, mint mondjuk Tokajban ugyanígy eljárva a száraz furminttal?
Ugyanez a példa hiperben palackos bort vásárlók dimenziójában: most 370 magyar forint a Sparban a Varsányi kf rozé, épp tegnap ittam, nekem mondjuk hangyányit sok volt a maradékcukor, azt leszámítva műfajon belül pazar, lehet inni kétpofára. A Szt. István Korona 2007-es kadarkája meg 5-600 ft körül van, kora és vélhető dömpingszőlős felvásárlása ellenére meglepően jó bor, állítom ez a mutatvány cabaret sauvignonnal sem megismételhető (nálunk), pedig a borkönyvek szerint az a vörösek királya. Tudunk-e ehhez fogható furmintokat? Én egyet ugyan igen, de most nem árulom el:)
A fajtákról való ítélkezés közepette, hadd említsem meg példaként még Dél-Tirolt és a Colliót, ezek tán a legjobb olasz fehérboros vidékek. Mégis mi van náluk messze legnagyobb számban eltelepítve? Előbbiben a vernatsch/schiava nevű kékszőlő fajta, amiből egy kadarkaszínű és ízben annyira messze nem gazdag és összetett bor készül, de nagyon jó inni. Utóbbiban meg a(z ex-tocai) friulano, minden borkimérésben, kisvendéglőben tuti, hogy az lesz a ház bora. Íze vhol az olaszrizling és a sauvignon között mozog, viszont hideg ételek mellé (mondjuk egy san danielei sonkához vagy Montasio sajthoz) semmi nem csúszik jobban.

Másrészről meg nem furcsa, hogy keservesen keressük a megváltó fajtát egy olyan országban, ahol 80000ha-on (ami kb. Languedoc-Roussillon egynegyede) 22 borvidék van, majd' mindegyiken kismillió fajtával?

Sárfehér 2010.09.01. 17:42:08

@londonercsecse: A Günzer Zoltán kadarka kitűnő, pontot én sem mondanék rá. De ott van még Buttler és Polgár is kadarkafronton. Vagy Vida Péter. (Sebestyén személyes kedvenc, bár az nem a nagy bor stílus.)

Olcsó kékfrankosokból Sárosdi nagyon jó, bár futottam már bele gyenge palackba is.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.09.01. 17:55:33

Kadarka: Halmosi "Négykezes" Kadarka
-----------------------------------
Mi is történik a borral (vagy velünk) másnapra? Nyilván szinte bármi, ezért nem kellene túlzottan figyelembe venni a pontozásnál a másnapi benyomásokat...
Ha bontás után néhány órával zuhan meg a bor, az a hardcore cuccozás biztos jele egy értő (?) barátom szerint...

kádkongató 2010.09.01. 18:19:16

Karner??
Tavaszföld??
meg a többi?
Kötelesség volna megvizsgálni.

2010.09.01. 19:27:28

@kádkongató: hú, de igazad van, röstellem is, hogy nem említettem, amikor 8 pontos kf volt a kérdés. losonci gereg 2007 8p, karner tavaszföld/vitézföld dettó 7-8p, kadarka fronton meg kimaradt eszterbauer és még biztos sokan... no, szóval sok-sok szép kf/kadarka van! :)

fiatalborivo 2010.09.01. 22:52:34

Na akkor most jegyzeteltem, egyszerűbb így infót gyűjteni mint kutakodni itt-ott amott:)

vörös és fehér 2010.09.02. 08:49:07

@Parci: hát ha nyolc pont nem is lesz, de elvileg 9től olvasható az istenbizony ez előtt a cikk előtt, hétfőn írt jegyzetem.

borvirag.blog.hu/2010/09/02/losonci_gereg_kekfrankos_2007

vörös és fehér 2010.09.02. 17:07:52

@alföldimerlot: tudtam h még egy cikket linkelnem kellett volna, de mire megírtam, addigra elfogyott a bor is, és a memóriám is.
kösz :)

muskotály küvé 2010.09.03. 10:12:05

Kibontottam a 2006-os Ráspi Kékfrankost. Annyira nem tragédia, de úgy látszik, tényleg eljárt felette az idő.
Viszont az olajosrongyot én inkább fekete kardamomnak hívnám...

peer_gynt 2010.09.03. 16:27:24

Mi meg ezen felbuzdulva kibontunk két barátommal 3-4 kékfrankost
de halmoznánk az élvezeteket, ezért szeretnék tippeket 1-2 kékfrankoshoz jól passzoló ételről.
köszi

newpest 2010.09.04. 10:52:53

állandóan elfeledkeztek a Korona Borház borairól, pedig a válogatás Kékrfankosuk átlagon felüli (sajnos az ára is), de a "sima" is hozza a 6 pontot.
Oda miért nem mentek egyszer le kóstolni vagyí miért nem írtok róluk jegyzetet???

Kadarnet 2010.09.05. 08:39:27

Ráspi többször volt nálam is rossz,mint jó, Heimannal teljesen egyetértek..:)

frankia 2010.09.05. 08:58:45

@newpest: ebben van valami. Mostanában több borukat is kipróbáltam (az olcsóbb sorozatból) és őszintén meglepődtem. Teljesen korrekt borok, semmi különös, de ezektől rosszabb bort soha ne igyak!

európai 2010.09.05. 11:54:02

Bár én nem vagyok Kékfrankos szakértő, számomra az idén a páratlan élményt a Szeleshát nyújtotta:

K2 KÉKFRANKOS 2007

Szellőztetni kell. Elképesztően jó kékfrankos. Meggyes, kifinomult és kiegyensúlyozott. Tökéletes izvilág, igazán izletes.Kiváló fajtajelleg. Bravó.
6.5 pont.

európai 2010.09.05. 11:55:34

@newpest: Tényleg nem rossz a Korona annak ellenére hogy hiányzik belőle az egyediség.

EGRI KORONA BORHÁZ Egri Kékfrankos 2007

Barrique érlelt, két aranyérem tulajdonosa. Gazdag, megggyes és karakteres.
A harmadik pohár után azonban már unalmas.
Érdekes módon, jobb az ize egy nappal később de a hordós jegyek kissé elnyomják a gyümölcsösséget. 5 pont.

Cukker 2010.09.05. 20:30:25

A következő Pécsi Borozóban 50 kékfrankost tesztelnek... érdemes átnézni!

rubigan 2010.09.06. 21:48:14

Kedves Alkeszek! Bár aki majd egy hét késéssel szól hozzá, az akár meg is bhatja, de azért mégis: hogy a bánatba lehet az, hogy 13 kékfrankost bírtok összevetni 7 termelőtől, azon belül a ráspi mindjárt 3 borral is szerepel. És ez már a sokadik ilyen arány, miközben legalább 10-szer ennyi kékfrankos akad csak idehaza, amiről soha nem jut eszetekbe írni. Ez az írás is olyan egysíkú, mint a már legalább 3-szor, szinte változatlanul kidobott best buy. Es ist schon wirklich so peinlich!

alföldimerlot 2010.09.07. 05:54:04

Kedves Rubigan! A posztot én írtam, a kóstolón más MA szerző nem vett részt. A borok egy barátom saját pincéjéből származnak, ő ezeket gyűjti.
Örülnék, ha gyarapodna a komoly kékfrankosok mezőnye, ha te is találtál ilyet, vagy esetleg készítesz, akkor légy szíves jelezd. A várbéli borfesztiválon talán lesz esélyem megkóstolni.
süti beállítások módosítása